یکی از مهم‌ترین اهداف افرادی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند، اخذ اقامت دائم این کشور است. برای به دست آوردن اقامت دائم کانادا، لازم است شرایط و معیارهای مشخصی داشته باشید و هزینه‌هایی که در مسیر اخذ اقامت دائم کانادا وجود دارد را نیز پرداخت کنید. بسته به شرایط شما، مسیرهایی وجود دارد که می‌توانند زودتر و راحت‌تر شما را به اقامت دائم کانادا برسانند.

برای آشنایی با روش‌های مختلف اخذ اقامت دائم کانادا و هر آنچه که باید در این رابطه بدانید، لطفا تا انتهای این مقاله با ما در کاناداپاس همراه باشید.

اقامت دائم کانادا چیست؟

در بحث اقامت در کانادا، دو مفهوم مجزا وجود دارد که نباید با هم اشتباه گرفته شوند. یکی از این مفاهیم اقامت دائم و دیگری، شهروندی کانادا است. افرادی که شهروند کانادا هستند، می‌توانند به مدت نامحدود در این کشور زندگی کنند؛ اما دارندگان اقامت دائم، باید هر ۵ سال یک بار وضعیت اقامت خود را تمدید کنند.

شهروندی کانادا دارای برخی مزایای جزئی نسبت به اقامت دائم است؛ در واقع افرادی که شهروند کانادا هستند، تابعیت کانادایی دارند و از حقوق شهروندی و مزایای یکسانی با کسانی که در کانادا متولد شده‌اند برخوردار هستند. یکی از مزایای جزئی شهروندان کانادایی نسبت به دارندگان اقامت دائم این است که شهروندان، حق رای دارند و به دلیل داشتن پاسپورت کانادایی، می‌توانند خارج از این کشور هم سکونت کنند.

این در صورتی است که دارندگان اقامت دائم، ملزم هستند که در یک بازه زمانی ۵ ساله، حداقل ۳ سال در کانادا سکونت کنند؛ اما به طور کلی، تفاوت چندان زیادی بین اقامت دائم و شهروندی کانادا وجود ندارد و اکثر امتیازاتی که در اختیار افراد قرار می‌دهند، یکسان هستند. در واقع، اقامت دائم را می‌توان پیش‌نیاز اخذ شهروندی در نظر گرفت که مسیر متقاضیان خارجی برای دریافت شهروندی کانادا را هموار می‌کند.

تفاوت اقامت کانادا و شهروندی کانادا

مزایای اخذ اقامت دائم کانادا

طبق گزارش یک رسانه آمریکایی به اسم US News که یکی از معتبرترین منابع تجزیه و تحلیل و رتبه بندی کشورهای دنیا به شمار می‌رود، کانادا سومین کشور برتر دنیا برای زندگی است. از طرفی خود دولت کانادا نیز اعتقاد دارد که با جذب نیروهای متخصص، نخبه و سرمایه‌دار می‌تواند تا حد زیادی به پیشرفت و اقتصاد کشورش کمک کند.

به همین دلیل، این کشور در سال‌های اخیر تعداد زیادی از مهاجران را که قصد اخذ اقامت دائم کانادا به روش‌های مختلف را داشته‌اند، جذب کرده است.

مهم‌ترین مزایای اخذ اقامت دائم کانادا عبارتند از:

  • زندگی و کار در کانادا

کانادا که بر اساس گزارش US News به‌عنوان سومین کشور برتر دنیا برای زندگی و کار انتخاب شده است، از نظر منابع طبیعی بسیار غنی است و بر اساس استانداردهای جهانی، کیفیت زندگی بسیار بالایی دارد. این کشور پهناور با امکان جابه‌جایی آزاد بین استان‌ها یا ایالت‌ها برای دارندگان اقامت دائم، فرصت‌های زیادی را برای زندگی و دسترسی به فرصت‌های شغلی عالی برای افراد دارای اقامت دائم فراهم کرده است که افراد غیرمقیم نمی‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. درباره شرایط زندگی در کانادا مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

 

  • دریافت اقامت دائم برای اعضای خانواده

اگر به‌عنوان سرپرست خانواده موفق به اخذ اقامت دائم کانادا بشوید، اعضای خانواده شما نیز می‌توانند اقامت دائم خود را دریافت کنند. علاوه بر این، اگر بالای 18 سال سن دارید، می‌توانید از برخی افراد نزدیک به خود را برای زندگی، تحصیل و کار در کانادا حمایت مالی کنید. در واقع می‌توانید برخی از اعضای خانواده یا فامیل خود را در کانادا در کنار خود داشته باشید.

 

  • دسترسی به امکانات آموزشی و مراقبت‌های بهداشتی

در صورتی که اقامت دائم کانادا را داشته باشید، فرزندان شما تا کلاس دوازدهم امکان تحصیل رایگان در کانادا را دارند. در نظر داشته باشید که شهریه دانشگاه برای افراد مقیم کانادا نسبت به افرادی که برای تحصیل به کانادا مهاجرت می‌کنند، پایین‌تر است.

همچنین افراد مقیم دائم کانادا به مراقبت‌های پزشکی رایگان دسترسی دارند. از طرفی کانادا بیمه سلامت عمومی را برای این افراد ارائه می‌دهد که تأثیر زیادی در کاهش هزینه‌های شما در بلندمدت دارد.

 

  • امکان تمدید ویزا پس از پنج سال

کارت اقامت دائم برای افراد دارنده آن تا پنج سال اعتبار دارد و محدودیتی در دفعات تمدید آن وجود ندارد. با این ‌حال، هنگام تمدید، مجددا افسر سفارت سابقه شما را ارزیابی می‌کند تا مطمئن شود که همچنان واجد شرایط برخورداری از اقامت دائم کانادا هستید.

 

  • هموار شدن مسیر شهروندی کانادا

در صورتی که به مدت 1095 روز (سه سال) با اقامت دائم در کانادا زندگی کرده باشید، واجد شرایط درخواست و اخذ شهروندی کانادا و دریافت پاسپورت کانادایی خواهید بود.

آیا یک مقیم دائم می‌تواند کانادا را ترک کند؟

آنچه افراد دارای اقامت دائم کانادا می‌توانند انجام دهند!

افرادی که دارای اقامت دائم کانادا هستند، می‌توانند از تخفیف‌های مالیاتی در شغل خود برخوردار شوند. همچنین، در صورت فوت یک نیروی کار مهاجر در کانادا، اعضای خانواده وی می‌توانند از مزایای بازماندگان و یا از کار افتادگی استفاده کنند و یا پس از بازنشستگی، به پرداخت‌های بازنشستگی دسترسی داشته باشند. یکی دیگر از امتیازات بسیار بزرگ ساکنان دائم، برخورداری از حمایت منشور حقوق و آزادی‌های کانادا است که افراد غیرمقیم از آن محروم هستند.

آنچه افراد دارای اقامت دائم کانادا نمی‌توانند انجام دهند!

ساکنان دائمی حق رای دادن در انتخابات فدرال کانادا را ندارند. علاوه بر این، این افراد مجاز به تصدی شغل یا موقعیتی نیستند که به گواهی امنیتی سطح بالا نیاز دارد.

زمان اقامت مورد نیاز در کانادا برای اخذ اقامت دائم کانادا

تبدیل اقامت موقت به اقامت دائم کانادا؛ چگونه از اقامت موقت کانادا به اقامت دائم کانادا برسیم؟

زمان اقامت مورد نیاز در کانادا برای اخذ اقامت دائم کانادا

در صورتی که وضعیت اقامت دائم خود در کانادا را از دست داده‌اید و می‌خواهید مجددا آن را به دست بیاورید، باید حداقل 730 روز (۲ سال) را در پنج سال گذشته در این کشور سپری کرده باشید. با این ‌حال، لازم نیست این 730 روز به‌صورت متوالی باشد.

اگر نمی‌دانید دقیقا چند روز در کانادا بوده‌اید و اینکه آیا مجددا واجد شرایط اخذ اقامت دائم می‌شوید یا خیر می‌توانید برای پیگیری زمان اقامت خود در کانادا، هنگام ورود به این کشور مدت زمان حضور خود در کانادا را از افسر مرزبانی استعلام کنید.

از طرف دیگر، در زمان تمدید کارت اقامت دائم خود نیز می‌توانید از مدت اقامت خود در کانادا مطلع شوید.

محاسبه آنلاین مدت زمان گرفتن ویزا

برای محاسبه مدت زمان صدور ویزای خود با کلیک روی لینک زیر، نوع برنامه مهاجرتی خود را از قسمت Select an application type انتخاب کرده سپس روی دکمه get processing times کلیک کنید.

بررسی مدت زمان پردازش ویزای کانادا

خلاصه روش‌های مهاجرتی که به دریافت اقامت دائم منجر می‌شوند

در این بخش، روش‌های مهاجرت به کانادا که منجر به اقامت دائم این کشور می‌شوند، برشمرده شده است:

  1. برنامه ویزای استارت‌آپ کانادا
  2. سیستم اکسپرس انتری
  3. مهاجرت از طریق روش اسپانسرشیپ
  4. استفاده از برنامه‌های نامزدی استانی
  5. برنامه‌های کارآفرینی
  6. برنامه مهاجرتی آتلانتیک کانادا
  7. مجوز کار با پیشنهاد شغلی
  8. ویزای تحصیلی
  9. ویزای بازدید کننده یا توریستی
  10. مهاجرت به کانادا از طریق خوداشتغالی
  11. دریافت اقامت دائم کانادا پس از اتمام تحصیلات
اقامت دائم کانادا بعد از تحصیل

تبدیل ویزای کار به اقامت دائم کانادا؛ راه‌های تبدیل ویزای کار به اقامت دائم کانادا و الزامات مورد نیاز آن

روش‌های مختلف اخذ اقامت دائم از کانادا

روش‌های بسیار متعددی برای ورود به کانادا و اخذ اقامت دائم این کشور وجود دارد که می‌توانید بسته به شرایط خودتان از آن‌ها استفاده کنید.

در ادامه، رایج‌ترین روش‌های اخذ اقامت دائم کانادا را به شما معرفی خواهیم کرد:

 1. برنامه ویزای استارت‌آپ کانادا

برنامه ویزای استارتاپ کانادا یک فرصت باورنکردنی و عالی برای افرادی است که به‌عنوان یک کارآفرین به دنبال درآمد بسیار عالی و موفقیت در کانادا هستند. ویزای راه‌اندازی کسب‌وکار یا همان ویزای استارت‌آپ منجر به اقامت دائم کانادا می‌شود و شما را با مشاغل بخش خصوصی کانادا مرتبط می‌کند.

برای اخذ اقامت دائم کانادا از طریق ویزای استارت‌آپ، لازم است طرح تجاری خود را در اختیار سازمان‌های سرمایه گذاری قرار دهید تا در صورت تایید طرح تجاری شما، از کسب‌وکارتان حمایت کنند. در این روش شما به یک ایده کسب‌وکار عالی و پردرآمد و یک حداقل سرمایه، بسته به تعداد افرادی که همراهتان هستند نیاز دارید. سازمان‌های سرمایه گذاری که قادر به حمایت از کسب‌وکارها در کانادا هستند، به سه گروه تقسیم می‌شوند:

در صورتی که هر یک از سازمان‌های سرمایه‌گذاری جزو سه دسته فوق، قصد حمایت از کسب‌وکارتان را داشته باشد، مدرکی تحت عنوان نامه پشتیبانی به شما خواهد داد که مهم‌ترین شرط اخذ ویزای استارت‌آپ است. در نظر داشته باشید که برای برنامه ویزای استارت‌آپ کانادا، باید نشان دهید که کسب‌وکارتان نوآورانه است. علاوه بر این، شما باید ثابت کنید که طرح مورد نظر فرصت‌های شغلی برای کانادایی‌ها ایجاد و در مقیاس جهانی رقابت می‌کند.

شرایط اخذ ویزای استارت‌‌آپ برای دریافت اقامت دائم کانادا به شرح زیر است:

  • باید ثابت کنید که صاحب یک کسب‌وکار واجد شرایط هستید.
  • برای انجام این کسب‌وکار باید قبل از ورود به کانادا یک نامه پشتیبانی از یک سازمان تعیین‌شده جهت حمایت مالی دریافت کنید.
  • باید مدرک زبان حداقل CLB 5 در یکی از دو زبان فرانسوی یا انگلیسی داشته باشید.
  • باید ثابت کنید که بودجه کافی برای اقامت و زندگی برای مدت حداقل یک سال در کانادا را دارید.

هزینه دریافت ویزای استارت‌آپ کانادا را نیز می‌توانید در جدول زیر مطالعه کنید:

مورد هزینه مبلغ
تشکیل پرونده برای ویزای استارت‌آپ ۱۶۲۵ دلار کانادا
اقامت دائم ۵۱۵ دلار کانادا
انگشت‌نگاری و بیومتریک برای یک نفر ۸۵ دلار کانادا
هزینه اضافی در صورت اقدام با همسر ۱۳۶۵ دلار کانادا
هزینه اضافی به ازای هر فرزند ۲۳۰ دلار کانادا

 

مبلغ تمکن مالی مورد نیز برای ویزای استارت‌آپ کانادا نیز به شرح زیر است:

تعداد نفرات میزان تمکن
یک نفر ۱۲۹۶۰ دلار
دو نفر ۱۶۱۳۵ دلار
سه نفر ۱۹۸۳۶ دلار
چهار نفر ۲۴۰۸۳ دلار
پنج نفر ۲۷۳۱۵ دلار
شش نفر ۳۰۸۰۶ دلار
هفت نفر ۳۴۲۹۹ دلار
به ازای هر نفر اضافه بر هفت ۳۴۹۲ دلار
کانادا بعد از چند سال اقامت دائم میدهد

  2. اکسپرس انتری

اکسپرس اینتری کانادا در تمام طول سال فعال است و مانند مهاجرت تحصیلی نیست که تنها بر اساس پذیرش دانشگاه‌ها در زمان‌های خاصی امکان‌پذیر باشد. هدف از انجام این طرح برای کانادا، جذب نیروی کار ماهر و متخصص از سراسر جهان است. به همین دلیل یک سیستم امتیازدهی دارد که برای پارامترهای مختلفی ازجمله سن، تحصیلات، سابقه کار، نمره مدرک زبان و … امتیازاتی را مشخص کرده است. درباره سیستم امتیاز دهی اکسپرس اینتری کانادا مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

نکته حائز اهمیت درمورد اکسپرس انتری، این است که برخلاف آنچه که به اشتباه جا افتاده، خود اکسپرس انتری، یک روش مهاجرتی نیست. بلکه سه روش مهاجرتی را در بر می‌گیرد که از طریق این سیستم مدیریت و اجرا می‌شوند. در این سیستم امتیازدهی اگر شما به حدنصاب مجاز برسید، می‌توانید اقامت دائم کانادا را دریافت کنید.

در سیستم اکسپرس انتری سه برنامه مهاجرتی وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

·       برنامه نیروهای کار ماهر فدرال (FSWP) برای متخصصان واجد شرایط و باتجربه

بر اساس برنامه نیروهای کار ماهر فدرال (FSWP) یا اسکیل ورکر کانادا، نامزدهایی که موفق به کسب حداقل ۶۷ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز ممکن در سیستم امتیازدهی این برنامه شوند، واجد شرایط اقدام از طریق این مسیر خواهند بود. برای برنامه فدرال نیروی کار ماهر نشان دادن یک پیشنهاد شغلی معتبر از یک کارفرمای کانادایی به سفارت کانادا جهت صدور ویزا الزامی است. این پیشنهاد شغلی باید برای استخدام تمام‌وقت برای حداقل یک سال باشد.

·       کلاس تجربه کانادایی (CEC) برای متخصصانی که در کانادا کار کرده‌اند

کلاس تجربه کانادا (CEC) یک مدل مهاجرت برای متقاضیانی است که حداقل یک سال در کانادا کار کرده‌اند. هدف این برنامه مهاجرتی، نیورهای کار ماهر و با استعدادی است که به‌طور موثر در کانادا کار می‌کنند و مایل به ادامه کار در این کشور هستند.

·       برنامه مشاغل فنی فدرال (FSTP)

برنامه کارکنان ماهر فدرال برای آن دسته از نیروهای کار خارجی و متخصصان فنی باتجربه‌ای در نظر گرفته شده که قصد ادامه کار در کانادا را دارند.

امروزه برنامه اکسپرس انتری در بین مردم به‌عنوان سریع‌ترین راه مهاجرت به کانادا و اخذ اقامت دائم این کشور شناخته می‌شود. پس از کسب امتیاز مورد نیاز، داوطلب می‌تواند به‌راحتی روند اخذ ویزای کانادا را به روش اکسپرس انتری شروع کند.

اما اقدام برای اکسپرس انتری و موفقیت در پروسه اخذ اقامت دائم کانادا از طریق آن، به همین سادگی هم نیست که همه افراد واجد شرایط آن باشند و بتوانند در آن موفق شوند. برای اینکه بتوانید از طریق اکسپرس انتری اقدام کنید، باید واجد شرایط یکی از سه برنامه مهاجرتی آن که معرفی کردیم، باشید و شرایط بسیار خوبی داشته باشید تا بتوانید امتیاز خود را به حدنصاب لازم برسانید.

همچنین، برای اینکه قادر به اقدام از طریق سیستم اکسپرس انتری باشید، باید از تمکن مالی کافی برای تامین نیازهای زندگی خود در کانادا برای مدت حداقل ۱ سال برخوردار باشید. میزان تمکن مالی مورد نیاز، به تعداد اعضای خانواده‌تان بستگی دارد و بر اساس جدول زیر محاسبه می‌شوند:

به ازای تعداد نفرات میزان تمکن مالی اکسپرس انتری
یک نفر ۱۳۷۵۷ دلار
دو نفر ۱۷۱۲۷ دلار
سه نفر ۲۱۰۵۵ دلار
چهار نفر ۲۵۵۶۴ دلار
پنج نفر ۲۸۹۹۴ دلار
شش نفر ۳۲۷۰۰ دلار
هفت نفر ۳۶۴۰۷ دلار
به ازای هر نفر بیشتر از هفت نفر ۳۷۰۶ دلار

  3. مهاجرت از طریق روش اسپانسرشیپ

در صورتی که فردی از بستگان درجه یک شما ساکن کانادا باشد و اقامت دائم یا شهروندی این کشور را داشته باشد، می‌تواند با پذیرش حمایت مالی از شما، باعث شود که به راحتی از این طریق به کانادا مهاجرت کنید و پس از مدتی، اقامت دائم این کشور را به دست بیاورید. این روش، منجر به اخذ اقامت دائم کانادا از طریق ویزای اسپانسرشیپ خواهد شد.

در ادامه، می‌توانید لیست افراد واجد شرایط برای اخذ ویزای اسپانسرشیپ کانادا را مشاهده کنید:

  • همسر
  • فرزند یا فرزندخوانده (با مدارک قانونی)
  • والدین
  • پدربزرگ و مادربزرگ
  • برادر یا خواهر
  • برادرزاده یا خواهرزاده
  • نوه

توجه داشته باشید در این طرح برادران یا خواهران، برادرزاده یا خواهرزاده و نوه دختری فقط تحت شرایط خاص زیر می‌توانند حمایت مالی شوند:

  • والدین فوت شده باشند.
  • زیر 18 سال باشند و هنوز ازدواج نکرده باشد.
  • از نظر قانونی رابطه فامیلی داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، فردی که فرزندخوانده باشد ولی از نظر قانونی مدرکی برای اثبات آن نداشته باشد، نمی‌تواند از این طرح استفاده کند.

فردی که قصد برعهده گرفتن اسپانسرشیپ یا حمایت مالی یکی از اعضای خانواده خود را دارد، باید از شرایط زیر برخوردار باشد:

  • شهروند کانادا باشد یا اقامت دائم این کشور را داشته باشد
  • حداقل ۱۸ سال سن داشته باشد
  • ساکن کانادا باشد یا قصد داشته باشد که در زمان ورود فرد اسپانسر شده به کانادا بازگردد
  • توانایی و قصد حمایت مالی از فرد اسپانسر شده را برای مدت حداقل ۳ سال داشته باشد

در جدول زیر می‌توانید هزینه اخذ ویزای اسپانسرشیپ کانادا برای اقامت دائم در این کشور را مشاهده کنید:

محل هزینه میزان هزینه
ثبت درخواست اسپانسرشیپ ۷۵ دلار
هزینه فرآیند بررسی ۴۷۵ دلار
اقامت دائم ۵۰۰ دلار
بستگان یا همسر فرد حمایت شونده ۱۰۵۰ دلار
هر فرزند تحت حمایت اسپانسر شونده ۱۵۰ دلار

درباره مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج و دریافت اقامت در این مقاله مطالعه کنید.

  4. استفاده از برنامه نامزدهای استانی

همه استان‌ها و ایالت‌های کانادا (به غیر از استان کبک و نوناووت) دارای یکسری جریان مهاجرتی (Stream) هستند که از طریق آن‌ها می‌توانند نیروهای کار ماهر و افراد بااستعدادی که توانایی بالقوه برای برطرف کردن نیازهای استان مورد نظر را دارند، جذب کنند. بیش از ۸۰ جریان مهاجرتی در استان‌های مختلف کانادا در نظر گرفته شده تا طیف وسیعی از افراد با شرایط مختلف را پوشش دهند.

در برنامه‌های نامزدی استانی، دولت فدرال کانادا این حق را در اختیار استان‌های این کشور قرار داده تا بر اساس مشاغل پرتقاضایی که به آن‌ها نیاز دارند و نیازهای بازار کار، نیروهای کار مورد نیاز خود را برای کار در استان مورد نظر دعوت کنند. در برنامه‌های استانی، داوطلب می‌تواند از روش اکسپرس انتری کانادا در استان مورد نظر خود استفاده کند یا می‌تواند مستقیما برای انتخاب به استان مورد نظر درخواست دهد. در نظر داشته باشید که استان‌های مختلف شرایط متفاوتی برای تایید درخواست شما دارند.

برخی از برنامه‌های استانی کانادا شامل موارد موارد زیر می‌شوند:

در جدول زیر هزینه اقدام برای مهاجرت به کانادا از طریق برخی از برنامه‌های استانی ذکر شده است:

برنامه استانی هزینه
هزینه مربوط به برنامه نامزد مهاجرت انتاریو ۱۵۰۰ دلار
هزینه مربوط به برنامه نامزد مهاجرت ساسکاچوان ۳۵۰ دلار
هزینه مربوط به برنامه نامزد استانی منیتوبا ۵۰۰ دلار
هزینه مربوط به برنامه نامزد استانی بریتیش کلمبیا ۷۰۰ دلار

  5. برنامه‌های کارآفرینی

برنامه‌های کارآفرینی کانادا، زیرمجموعه برنامه‌های نامزدی استانی محسوب می‌شوند که در هر یک از استان‌های کانادا شرایط متفاوتی دارند و به صاحبان مشاغل و سرمایه‌گذاران باتجربه کمک می‌کنند تا از مزایای سرمایه‌گذاری در یک کشور پیشرفته از نظر اقتصادی مانند کانادا بهره‌مند شوند.

در صورتی که از سرمایه کافی به میزان حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلار برخوردار هستید و سابقه کار مدیریتی به میزان حداقل ۲ تا ۳ سال دارید، این مسیر راه بسیار خوبی برای دریافت اقامت دائم کانادا است. در واقع، شما ابتدا به مجوز کار کانادا دست پیدا می‌کنید و پس از انجام سرمایه گذاری برای راه‌اندازی یا خریداری یک کسب‌وکار، احتمال دارد که پس از ۱ سال واجد شرایط اخذ اقامت دائم کانادا شوید.

این روش برای صاحبان مشاغل و مدیران تجاری در کشورهای خارجی که به دنبال خرید بیزینس در کانادا هستند، مناسب است. برای این کار، می‌توانید از طریق ویزای استارت‌آپ یا برنامه‌های کارآفرینی استانی نیز اقدام کنید.

در جدول زیر، سرمایه مورد نیاز و مبلغ سرمایه گذاری جهت راه‌اندازی یک کسب‌وکاریا خرید یک بیزینس فعال در استان‌های مختلف کانادا قید شده است:

استان هزینه مهاجرت در برنامه سرمایه‌گذاری (دلار کانادا)
کبک حداقل دارایی: ۲ میلیون دلار

سرمایه‌گذاری: ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار

بریتیش کلمبیا حداقل دارایی: ۶۰۰ هزار دلار

سرمایه‌گذاری: ۲۰۰ هزار دلار

مانیتوبا حداقل دارایی: ۲۵۰ هزار دلار

سرمایه‌گذاری: ۱۵۰ هزار دلار

نیوبرانزویک حداقل دارایی: ۶۰۰ هزار دلار

سرمایه‌گذاری: ۲۵۰ هزار دلار

نوا اسکوشیا حداقل دارایی: ۶۰۰ هزار دلار

سرمایه‌گذاری: ۱۵۰ هزار دلار

ساسکاچوان حداقل دارایی: ۵۰۰ هزار دلار

سرمایه‌گذاری: ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار دلار

آلبرتا حداقل دارایی: ۵۰۰ هزار دلار

سرمایه گذاری: ۵۰۰ هزار دلار

انتاریو حداقل دارایی: ۴۰۰ هزار دلار(در خارج از تورنتو) یا ۸۰۰ هزار دلار (در تورنتو)

سرمایه گذاری: ۲۰۰ هزار دلار (در خارج از تورنتو) یا ۶۰۰ هزار دلار (در تورنتو)

جزیره پرنس ادوارد حداقل دارایی: ۶۰۰ هزار دلار

سرمایه گذاری: ۱۵۰ هزار دلار

نیوفاندلند و لابرادور حداقل دارایی: ۶۰۰ هزار دلار

سرمایه گذاری: ۲۰۰ هزار دلار

درباره الزامات و مراحل سرمایه گذاری در کانادا این مقاله را بخوانید.

  6. برنامه مهاجرتی آتلانتیک کانادا

برنامه مهاجرتی آتلانتیک کانادا، به نیروهای کار ماهر خارجی و دانشجویانی که در استان‌های آتلانتیک کانادا فارغ التحصیل شده‌اند اجازه می‌دهد که اقامت دائم کانادا را برای سکونت در یکی از چهار استان آتلانتیک کانادا که شامل نوا اسکوشیا، نیوبرانزویک، نیوفاندلند و لابرادور و جزیره پرنس ادوارد می‌شوند، به دست بیاورند. هدف از ایجاد این برنامه مهاجرتی، جذب نیروهای کار ماهر به منطقه آتلانتیک کانادا برای رفع نیازهای کارفرمایان و تقویت بازار این مناطق بوده است.

این برنامه مهاجرتی، به کارفرمایان واجد شرایط اجازه می‌دهد تا استعدادهای جهانی را شناسایی، جذب و حفظ کنند. برخی دیگر از اهداف ایجاد این برنامه مهاجرتی حمایت از رشد جمعیت، توسعه نیروی کار ماهر و افزایش نرخ اشتغال در استان‌های آتلانتیک کانادا بوده است. در طول مدتی که این برنامه مهاجرتی به صورت آزمایشی در حال انجام بوده، ثابت شده که هم برای مهاجران، هم برای کارفرمایان و هم منطقه آتلانتیک کانادا منفعت داشته است.

برنامه مهاجرتی آتلانتیک، بیشتر یک برنامه کارفرما محور محسوب می‌شود که استخدام نیروهای کار خارجی را تسهیل کرده است. تمام افرادی که قصد دارند از طریق این برنامه اقامت دائم کانادا را به دست بیاورند، باید یک پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای معتبر و همینطور طرح اسکان داشته باشند. سایر شرایط مورد نیاز برنامه مهاجرتی آتلانتیک به شرح زیر است:

  • حداقل ۱۵۶۰ ساعت سابقه کار در ۵ سال اخیر در مشاغل واجد شرایط (شامل مشاغل دارای کد NOC TEER 0, 1, 2 و 3 در لیست مشاغل ملی کانادا) یا مدرک فارغ التحصیلی از دانشگاه‌های واقع در استان‌های آتلانتیک کانادا
  • مدرک تحصیلی دیپلم
  • مدرک زبان CLB 5
  • برخورداری از تمکن مالی کافی

میزان تمکن مالی مورد نیاز در برنامه مهاجرتی آتلانتیک کانادا بر اساس تعداد اعضای خانواده افراد محاسبه می‌شود که به شکل زیر است:

عنوان حداقل تمکن
یک نفر ۳۳۰۳ دلار کانادا
دو نفر ۴۱۱۲ دلار کانادا
سه نفر ۵۰۵۵ دلار کانادا
چهار نفر ۶۱۳۸ دلار کانادا
پنج نفر ۶۹۶۲ دلار کانادا
شش نفر ۷۸۵۲ دلار کانادا
هفت نفر ۸۷۴۲ دلار کانادا
به ازای هر نفر اضافه بر هفت ۸۹۰ دلار کانادا

برای مطالعه درباره اقامت دائم کانادا از طریق کار این مقاله را از دست ندهید.

  7. مجوز کار با پیشنهاد شغلی

اگر مهارت خاصی دارید و نامه پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای کانادایی دریافت کرده‌اید، می‌توانید این روش را به‌عنوان یک گزینه مطمئن برای مهاجرت به کانادا و اخذ اقامت دائم این کشور انتخاب کنید. دریافت پیشنهاد شغلی در مرحله اول منجر به اقامت موقت کانادا از طریق مجوز کار خواهد شد. اما با کسب تجربه کار در کانادا، متقاضیان امکان اقدام برای اخد اقامت دائم این کشور را به دست خواهند آورد.

در اغلب موارد، کارفرما باید درخواست ارزیابی تأثیر بازار کار کانادا (LMIA) مثبت دریافت کند. ارزیابی تاثیربازار کار، نشان می‌دهد که کارفرمای مورد نظر از بین دارندگان اقامت دائم و شهروندان کانادایی موفق به پیدا کردن فرد مناسبی برای انجام این شغل نشده و به همین دلیل قصد استخدام شما را دارد. علاوه بر این، شما نیز باید با ارائه مدرکی مبنی بر تحصیل و تجربه کاری خود اثبات کنید که با ورود به کانادا از این طریق به اقتصاد کانادا کمک خواهید کرد.

ویژگی منفی این روش این است که شما موظف هستید تا تاریخ مشخص شده برای همان کارفرمایی که به شما پیشنهاد شغلی داده است کار کنید و در صورتی‌ که داوطلب بخواهد به هر دلیل قبل از اتمام قرارداد، کارفرما یا موقعیت کاری خود را تغییر دهد، باید درخواستش توسط مقامات تایید شود. البته، مجوزهای کار معاف از ارزیابی تاثیر بازار کار نیز وجود دارد.

هزینه اقدام به مهاجرت به کانادا از طریق پیشنهاد شغلی در جدول زیر قید شده است:

هزینه‌ها مبلغ
هزینه ترجمه مدارک برای هر مدرک حدود ۲۰۰ هزار تومان
هزینه مدرک زبان ۲۱۰ – ۲۵۰ دلار
هزینه درخواست ویزا ۱۵۵ دلار
هزینه تأییدیه وس ۲۴۵ دلار
هزینه انگشت‌نگاری ۸۵ دلار
هزینه سفر انگشت‌نگاری بسته به قیمت تور
هزینه پیکاپ ویزا بسته به قیمت تور

ویزای کار کانادا، یک سند قانونی است که به افراد خارجی اجازه می‌دهد تا در کانادا مشغول به کار شوند.

  8. ویزای تحصیلی

کانادا دارای یک سیستم آموزشی باکیفیت بالا با برنامه درسی گسترده و جهت‌گیری عملی برای هر رشته است که هدف آن علاوه بر افزایش دانش افراد، تبدیل کردن آن‌ها به نیروهای متخصص برای بازار کار است. به همین دلیل، انتخاب ارجح برای بسیاری از افراد متقاضی مهاجرت به کانادا محسوب می‌شود. برای تحصیل در کانادا، متقاضی باید در یکی از دانشگاه‌های کانادا نامه پذیرش بگیرد و در این فرایند لازم است مدارکی نظیر انگیزه‌نامه، توصیه‌نامه و مقالات خود را به همراه گواهی‌ها و مدارک تحصیلی ارائه دهد.

پس از اینکه متقاضی بر اساس مدارک تحصیلی و سوابق خود پذیرش یکی از دانشگاه‌های کانادا را دریافت کرد، روند درخواست ویزای تحصیلی و مجوز تحصیل در کانادا شروع می‌شود. متقاضیان اخذ ویزای تحصیلی کانادا، فقط از طریق وبسایت رسمی اداره مهاجرت این کشور قادر به ارائه درخواست برای آن هستند. در این فرایند، باید کلیه مدارک اعم از سوابق تحصیلی، کاری و نامه پذیرش را در وبسایت اداره مهاجرت فدرال کانادا آپلود نمایید.

هزینه اخذ ویزای تحصیلی و پذیرش در جدول زیر قید شده است:

موارد توضیحات
هزینه آزادسازی مدارک تحصیلی وابسته به مقطع تحصیلی، تعداد ترم‌ها و نوع دانشگاه متفاوت است.
هزینه ترجمه مدارک برای هر مدرک حدود ۲۰۰ هزار تومان
هزینه مدرک زبان ۲۱۰ – ۲۵۰ دلار
هزینه آزمون GRE یا GMAT (در صورت نیاز) ۲۰۰-۲۵۰ دلار
اپلیکیشن فی دانشگاه رایگان تا ۱۵۰ دلار
درخواست ثبت پرونده برای ویزا ۱۵۰ دلار
هزینه انگشت‌نگاری ۸۵ دلار
هزینه سفر انگشت‌نگاری بسته به قیمت تور
هزینه پیکاپ ویزا بسته به قیمت تور

  9. ویزای بازدیدکننده یا توریستی

اگرچه این راه یک روش دائمی برای مهاجرت به کانادا و اقامت دائم در این کشور نیست، اما یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای اقامت موقت برای یک دوره کوتاه است. همان‌طور که پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره شد، اگر اقامت شما در کانادا در پنج سال گذشته به تعداد روز مشخصی برسد، می‌توانید برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام کنید.

به طور کلی، ویزای توریستی کانادا دو نوع است که شامل ویزای یک‌بار ورود و چند بار ورود است. شرایط اخذ ویزای توریستی کانادا چندان دشوار نیست فقط اینکه داوطلب باید از سلامت کامل برخوردار باشد.

همچنین باید پاسپورت معتبر و منابع مالی کافی برای پرداخت هزینه‌های خود و خانواده‌اش در مدت زمان اقامت خود در کانادا را داشته باشد و بیشتر از تاریخ اعتبار ویزای خود در کانادا نماند. اقدام برای اخذ ویزای توریستی کانادا به صورت آنلاین هم امکان‌پذیر است.

هزینه این روش در جدول زیر آورده شده است:

محل هزینه هزینه
ثبت پرونده یک نفر ۱۰۰ دلار کانادا
ثبت و بررسی پرونده خانواده ۵۰۰ دلار کانادا
هزینه بیومتریک یک نفر ۸۵ دلار کانادا
هزینه بیومتریک خانواده ۱۷۰ دلار کانادا

  10. مهاجرت به کانادا از طریق خوداشتغالی (Self-employment)

اگر در زمینه‌های هنری، ورزشی، فرهنگی و … تخصص و فعالیت دارید، می‌توانید از ویزای خوداشتغالی کانادا برای اخذ اقامت دائم اقدام کنید. این ویزا در ایران بیشتر با نام ویزای ورزشکاران و ویزای هنرمندان شناخته شده است.

این برنامه مهاجرتی بر اساس سیستم امتیازدهی منحصر به فرد خود اجرا می‌شود که در آن بر اساس معیارهای مختلفی نظیر تحصیلات، سابقه کار، سن، مدرک زبان و تطبیق پذیری به متقاضیان امتیاز داده می‌شود. حداقل امتیاز مورد نیاز در این روش، متغیر است اما در آخرین دوره‌های اجرای آن، متقاضیان ملزم به کسب حداقل ۳۵ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز ممکن بودند.

برخی از تخصص‌هایی که می‌توانند اقامت دائم کانادا را از طریق این روش به دست بیاورند در جدول زیر قید شده است:

تخصص‌های ورزشی تخصص‌های فرهنگی-هنری
ورزشکار طراح
مربی ورزشی نویسنده
داور ورزشی نقاش
راهنما و مربی برنامه‌های ورزشی نوازنده
عکاس

هزینه اخذ ویزای خوداشتغالی در جدول زیر قید شده است:

نوع هزینه مبلغ هزینه
هزینه درخواست ویزای خوداشتغالی ۲۱۴۰ دلار (۱۶۲۵ دلار بابت بررسی پرونده و ۵۱۵ دلار بابت حق اقامت دائم)
هزینه درخواست ویزای خوداشتغالی برای همسر ۱۳۶۵ دلار (۸۵۰ دلار بابت بررسی پرونده و ۵۱۵ دلار بابت حق اقامت دائم)
هزینه درخواست ویزای خوداشتغالی برای فرزندان ۲۳۰ دلار به ازای هر فرزند
هزینه بیومتریک ۸۵ دلار به ازای یک نفر
هزینه بیومتریک ۱۷۰ دلار به ازای هر خانواده

  11. دریافت اقامت دائم کانادا پس از اتمام تحصیلات

دانشجویانی که در یکی از دانشگاه‌های معتبر کانادا تحصیل کرده باشند، می‌توانند از طریق ویزای کار پس از تحصیل (PGWP) وارد مسیر اخذ اقامت دائم کانادا شوند. فارغ التحصیلان خارجی، با داشتن ویزای کار پس از تحصیل کانادا، می‌توانند برای هر کارفرمایی که خواستند کار کنند. پس از اتمام دوره اعتبار ویزای کار پس از تحصیل نیز می‌توانند با تجربه کاری که در کانادا به دست آورده‌اند، برای اخذ اقامت دائم این کشور اقدام کنند.

مدت زمان اعتبار ویزای کار پس از تحصیل، حداکثر ۳ سال است و مقدار دقیق آن، به طور دوره آموزشی و تحصیلی متقاضی در کانادا بستگی دارد. مجوز کار پس از تحصیل، یکی از انواع مجوزهای کار باز (Open Work Permit) کانادا محسوب می‌شود که برای دریافت آن نیازی به پیشنهاد شغلی ندارید. بزرگ‌ترین مزیت آن، ارائه تجربه کار در کانادا برای دستیابی متقاضیان به اقامت دائم است. شرایط مورد نیاز مجوز کار پس از تحصیل به شرح زیر است:

  • فارغ التحصیلی از یک دوره آموزشی آکادمیک یا فنی حرفه‌ای که حداقل ۸ ماه طول کشیده باشد
  • موسسه آموزشی که متقاضی از آن فارغ التحصیل شده، باید جزو موسسات آموزشی تایید شده کانادا و دارای شماره DLI باشد. شماره DLI فقط برای موسسات آموزشی تایید شده صادر می‌شود.
  • دوره آموزشی سپری شده، باید منجر به صدور یک دیپلم، مدرک یا گواهینامه شده باشد
  • متقاضی در طول دوره آموزشی خود باید یک دانشجوی تمام‌وقت در نظر گرفته شود
اهمیت همراهی وکیل مهاجرت در پروسه دریافت ویزای کانادا

مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس و شرکت شتاب دهنده بیزینس و استارت آپ i3 capital با مدیریت مهیار حلاج‌ پور٬ عضو سازمان (NACO (National Angel Capital Organization ٬ مشاور رسمی (RCIC) یا اصطلاحا وکیل مهاجرت به کانادا با سال ها تجربه در هدایت و حمایت صد ها تجارت نوپا٬ استارت آپ و همکاری با شرکت های معظم بین المللی از ابتدا تا انتهای مسیر موفقیت شما در کانادا در کنار شماست.

شما هم می توانید با اقدام از طریق کاناداپاس و i3 capital موفقیت مهاجرت خود را به حداکثر برسانید. برای دریافت مشاوره با وکیل مهاجرتی کانادا، فرم ارزیابی رایگان زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا

محبوب‌ترین روش اخذ اقامت دائم کانادا

طبق بررسی‌های صورت گرفته، محبوب‌ترین روش‌های اخذ اقامت دائم کانادا شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. اکسپرس انتری
  2. برنامه‌های نامزدی استانی
  3. مهاجرت کاری به کانادا
  4. اسپانسرشیپ

دلایل ریجکت شدن درخواست اقامت دائم کانادا

رایج‌ترین دلایل ریجکت شدن درخواست اقامت دائم کانادا شامل موارد زیر می‌شوند:

  • عدم ارائه اطلاعات دقیق و درست
  • عدم برخورداری از شرایط مورد نیاز برنامه مهاجرتی که برای آن اقدام کرده‌اید
  • عدم ارائه مدارک اصلی یا تکمیلی مورد نیاز در مهلت مقرر
  • عدم برخورداری از تمکن مالی کافی بر اساس برنامه مهاجرتی که برای آن اقدام کرده‌اید
  • داشتن مشکل پزشکی یا یک بیماری حاد و پرهزینه
  • داشتن سوء پیشینه یا سوابق کیفری
  • عدم پایبندی به ددلاین‌های معین شده در برنامه مهاجرتی که برای آن اقدام کرده‌اید
  • رخ دادن اشتباه از جانب اداره مهاجرت کانادا

ویای تلنت کانادا یک برنامه برای اقامت موقت کانادا از طریق مجوز کار (Work Permit) است.

مدارک لازم جهت اخذ اقامت دائم کانادا

متناسب با اینکه کدام روش را برای ورود به کانادا و اخذ اقامت دائم این کشور انتخاب می‌کنید، مدارک مورد نیاز متفاوت است اما مدارک مشترک در همه روش‌ها عبارتند از:

  • گواهی عدم سوء‌پیشینه
  • گواهی مدرک زبان
  • گواهی پزشکی
  • فرم درخواست اقامت
  • اثبات تمکن مالی
  • انجام مصاحبه حضوری
  • ارائه مدارک تحصیلی، شغلی و گواهی‌های مورد نیاز دیگر
  • گواهی پرداخت هزینه درخواست اقامت
  • مدارک هویتی
  • گذرنامه

سخن آخر

روش‌های بسیار زیادی برای مهاجرت به کانادا و اخذ اقامت دائم این کشور وجود دارد که در این مقاله به مهم‌ترین آن‌ها به‌صورت مختصر پرداخته شد. اگر قصد مهاجرت به کانادا و اخذ اقامت دائم این کشور را دارید ولی هنوز نمی‌دانید کدام روش برایتان بهتر است می‌توانید با مشاوران و کارشناسان باتجربه ما در مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس در تماس باشید.

سؤالات متداول در مورد اقامت دائم کانادا

ساکنان دائم کانادا شهروند کانادا نیستند؛ مثلا افراد دارای اقامت دائم کانادا هستند نمی‌توانند برای پاسپورت کانادایی، درخواست دهند.

دولت کانادا ممکن است به یکی از دلایل زیر وضعیت اقامت دائم را لغو کند: جنایت جدی؛ اگر فردی از طریق ارائه نادرست مدارک، به وضعیت اقامت دائم دست یافته باشد یا اگر فردی قادر به انجام تعهدات اقامت خود نباشد.

یک مقیم دائم می‌تواند در هر زمانی کانادا را ترک کند اما برای ادامه داشتن اقامت او، باید به تعهدات حضور فیزیکی خود ادامه دهد.