کانادا یکی از مهاجر پذیرترین کشورهای جهان است و همه ساله افراد زیادی برای زندگی در این کشور و اخذ اقامت آن در تلاش هستند.

مسیرهای مهاجرتی بسیار زیادی در این راه طراحی شده است که هر فرد به کمک آن می تواند به صورت موقت اقامت این کشور را به دست آورد و البته برخی از راه های مهاجرت به کشور کانادا نیز، مسیر اقامت دائم را برای افراد فراهم می کند.

حال سوال اساسی آن است که آیا می توان اقامت موقت کانادا را به اقامت دائمی تبدیل کرد و از مزایای زندگی در کانادا بهره برد؟

در این گفتار راهکارهایی برای تبدیل اقامت موقت کانادا به اقامت دائم را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا علاقمندان به اخذ PR در کشور کانادا بتوانند با اطلاعات دقیق تری در این مسیر گام بردارند.

اخذ اقامت دائم کانادا از طریق ازدواج

یکی از مسیرهایی که می تواند منجر به اخذ اقامت دائم در کشور کانادا شود، مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج و دریافت اقامت این کشور است.

اولویت دولت کانادا با ورود افرادی است که مایل به کار در این کشور هستند اما کانادا از اینکه یک خانواده در کشور کانادا مجدد گرد هم آیند یا در این کشور تشکیل شود، جلوگیری نمی کند.

بنابراین ازدواج در کانادا می تواند به فرد کمک کند تا در کنار همسر خود بماند. البته به منظور جلوگیری از هرگونه تخلف در این مسیر، قوانینی وضع شده است تا شهروندان خارجی نتوانند از این فرصت سوءاستفاده نمایند.

از 25 اکتبر 2012، قانونی وضع شده است تا به کمک آن افرادی که به واسطه همسر خود وارد این کشور می شوند را کنترل کند. در این قانون این افراد باید تا پس از دریافت کارت اقامت دائم، حداقل 2 سال در کنار همسر خود زندگی کنند. در غیر این صورت این احتمال وجود دارد که درخواست آن ها رد شده و از کشور خارج شوند.

برای اینکه بتوانید از این فرصت استفاده کنید، کافی است تا فرد دعوت کننده توانایی مالی حمایت از شما را داشته باشد. دولت کانادا به دنبال آن نیست که بار اضافه بر دوش شهروندان خود بگذارد و به همین دلیل است که توان مالی همسر از اولویت های دریافت اقامت دائم کانادا از طریق ازدواج است.

تبدیل ویزای کار به اقامت دائم کانادا؛ راه‌های تبدیل ویزای کار به اقامت دائم کانادا و الزامات مورد نیاز آن

برای این کار فرد باید مدارک خود را به یکی از مراکز رسیدگی به پرونده ها در کشور کانادا ارسال کند و از طرفی همسر وی مقدمات حمایت مالی از او را به انجام برساند.

در این صورت انجام تست های پزشکی یک الزام است و در صورتی که فرد موفق به عبور از آن ها نشود نمی تواند در کانادا بماند. بسیاری از این تست های پزشکی برای شهروندان موقت در کانادا انجام شده است و مشخص شده که آن ها از بیماری ها به دور هستند. ضمن اینکه تخلفات قانونی طرفین در کانادا و سایر کشورها (از طریق گواهی عدم سوء پیشینه) مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

پروسه رسیدگی به پرونده ممکن است کمی بیشتر از یک ماه زمان لازم داشته باشد و در صورتی که مدارک کامل تهیه نشده باشد، طول بازه رسیدگی به این پرونده می تواند بیشتر باشد.

تمام دانشجویانی که در کانادا ازدواج می کنند نیز می توانند از این فرصت برای دریافت اقامت دائم استفاده کنند ضمن این که فرصت های دیگری نیز در اختیار آن ها قرار دارد.

راهکارهایی برای تبدیل اقامت دانشجویان به اقامت دائم

راهکارهایی برای تبدیل اقامت دانشجویان به اقامت دائم

افرادی که در کشور کانادا تحصیل می کنند، اقامت موقت این کشور را در اختیار دارند و نمی توانند پس از تحصیل خود در این کشور درخواست اقامت دائم دهند مگر آنکه شرایط اقامتی خود در این کشور را تغییر دهند.

برای رسیدن به اقامت دائم کانادا، دانشجویان برنامه های مختلفی را پیش رو دارند که می توانند از میان آن ها مناسب ترین گزینه را انتخاب کنند. دانشجویانی که مدرک خود را در این کشور دریافت کرده باشند، طبیعی است که تسلط خوبی به زبان فرانسه یا انگلیسی داشته باشند و همچنین سازگاری آن ها نیز با این کشور مناسب بوده است و به همین دلیل، دولت کانادا تمایل زیادی به جذب این افراد دارد.

اگر شما به عنوان یک مهاجر در کشور کانادا مشغول تحصیل هستید، قادر خواهید بود تا پس از دریافت مدرک دانشگاهی خود، از طریق اکسپرس انتری اقامت این کشور را به دست آورید.

دانش آموزانی که در کشور کانادا تحصیل کرده باشند، در این برنامه امتیازات اضافه نسبت به سایر متقاضیان دریافت می کنند و در جایی که تک امتیازها می تواند به شدت اثرگذار باشد، 30 امتیاز اضافه در اختیار این افراد قرار خواهد گرفت. اکسپرس انتری کاندیدهای جوان را به شدت مورد توجه قرار می دهد و افرادی که در این کشور تحصیل کرده یا تجربه کاری داشته باشند، می توانند از شانس بالاتری برای دریافت اقامت بهره ببرند.

پس از این که دانشجویان بین المللی دوره تمام وقت تحصیلات خود را در کشور کانادا به پایان برسانند، دولت این کشور به آن ها اجازه خواهد داد تا سقف 3 سال در این کشور اقامت داشته باشند.

این یک فرصت فوق العاده برای دانشجویان به حساب می آید و آن ها می توانند علاوه بر تجربه تحصیل در کانادا، تجربه کار در این کشور را نیز به دست آورند. پس از یک سال کار کردن در کشور کانادا می توانید امتیاز کافی برای واجد شرایط شدن در این برنامه را به دست آورید و تنها کافی است در یکی از آزمون های زبان فرانسه یا انگلیسی شرکت کنید و نمره کافی در این زمینه را به دست آورید تا مسیر اقامت دائم شما در کانادا هموارتر شود.

حتی اگر خارج از کشور کانادا به کار مشغول شده باشید، می توانید امتیازات کار خارج از کانادا را به دست آورید و برای شرکت در برنامه اکسپرس انتری از امتیاز بالاتری بهره ببرید.

از طرف دیگر، به مانند دولت فدرال، استان های کانادا نیز خواهان استخدام دانشجویان بین المللی هستند. در صورتی که نمی توانید امتیازات کافی در برنامه اکسپرس انتری را به دست آورید و این برنامه در آینده ای نزدیک نیز نمی تواند برای شما یک گزینه در دسترس باشد، بهتر است به فکر ورود به برنامه های استانی در کشور کانادا باشید.

دقت داشته باشید که در مسیر برنامه های مهاجرت استانی کانادا، پس از دریافت مدرک خود، صرفا به استانی که در آن فارغ التحصیل شده اید توجه نکنید بلکه سایر استان هایی که امکان اقامت را به شما می دهند یا اینکه شما به زندگی در آن استان علاقه دارید را نیز در نظر داشته باشید.

برخی از استان ها به شما اجازه خواهند داد تا برای دریافت اقامت اقدام کنید اما برخی دیگر محدودیت هایی را در نظر گرفته اند. در ادامه شرایط اخذ اقامت از این طریق در برخی از استان های شناخته شده را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

کار در کانادا و اخذ اقامت

تبدیل ویزای توریستی به ویزای کاری کانادا تحت چه شرایطی امکان پذیر است؟

برنامه استانی مهاجران انتاریو (OINP) به دانشجویان و فارغ التحصیلان بین المللی که پیشنهاد کاری در اختیار دارند این فرصت را می دهد که به صورت دائم در این استان زندگی کنند. یکی دیگر از برنامه های جذاب برای دانشجویان خارجی در کشور کانادا، برنامه استانی بریتیش کلمبیا است.

افرادی که در سراسر کانادا مدرک خود را به دست آورده و قصد اقامت در این استان را داشته باشند، می توانند با در اختیار داشتن یک پیشنهاد کاری از این استان و همچنین چند شرط دیگر، اقامت استان بریتیش کلمبیا کانادا را به دست آورند.

افرادی که پیشنهاد شغلی در اختیار ندارند اما در علوم طبیعی، کاربردی و یا بهداشت مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا دریافت کرده اند، ممکن است بتوانند در بریتیش کلمبیا به عنوان یک واجد شرایط در برنامه استانی شناخته شوند.

در آلبرتا شرایط کمی متفاوت است و فارغ التحصیلان بین المللی که در یکی از دانشگاه های مورد تایید این استان تحصیل کرده باشند، می توانند برای برنامه استانی آلبرتا (AINP) اقدامات لازم را انجام دهند.

متقاضیان باید ثابت کنند که حداقل 6 ماه سابقه کار مرتبط با رشته تحصیلی خود در این استان در اختیار دارند و حداقل ملزومات تسلط به زبان را نیز دارا هستند. برخی از دانشجویانی که در استان های دیگر کانادا تحصیل کرده اند نیز ممکن است واجد شرایط شناخته شوند.

در منیتوبا شرایط برای دانشجویان رشته های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات بسیار فراهم است چراکه آن ها به پیشنهاد کاری نیازی نخواهند داشت اما دانشجویان سایر استان ها باید این پیشنهاد کاری را در اختیار داشته باشند. در ساسکاچوان نیز همه فارغ التحصیلان در کشور کانادا می توانند از این برنامه استفاده کنند.

در کبک نیز فارغ التحصیلان کالج ها و دانشگاه های این استان این فرصت را خواهند داشت که در صورت تسلط به زبان فرانسوی و همچنین تجربه کاری در این استان، برای برنامه نیروی کار ماهر کبک اقدامات لازم را انجام دهند و از این طریق اقامت این استان و در نتیجه کانادا را به دست آورند.

شرایط تبدیل اقامت توریستی به اقامت دائم در کانادا

در صورتی که با ویزای توریستی کانادا سفر می کنید، تبدیل اقامت موقت به اقامت دائم برای شما می تواند بسیار دشوار باشد.

در بسیاری از موارد شما قادر به تغییر وضعیت اقامتی خود در کانادا نیستید. در برخی از شرایط اما می توان این کار را با سهولت بیشتری انجام داد.

برای مثال چنانچه گفته شد، ازدواج با یکی از شهروندان کانادایی در طول اقامت از طریق ویزای توریستی می تواند به شما کمک کند تا اقامت دائم این کشور را به دست آورید.

همچنین افرادی که واجد شرایط پناهندگی در این استان هستند نیز می توانند درخواست خود را در کانادا به ثبت برسانند و در صورتی که دلایل آن ها برای درخواست پناهندگی مورد پذیرش قرار گیرد، آن ها نیز می توانند اقامت خود را به اقامت دائم تبدیل کنند.

یکی از راه های رسیدن به اقامت دائم کانادا، کار در این کشور است. شما می توانید زمان مشخصی را برای شرکت در مصاحبه های کاری و کاریابی در کانادا صرف کنید تا بتوانید یک پیشنهاد کاری یا جاب آفر در کانادا به دست آورید

در بسیاری از موارد ممکن است اعتبار ویزای شما به پایان برسد و به همین دلیل باید به کشور خود بازگردید و منتظر بمانید و پروسه دریافت پیشنهاد کاری شما از کشور کانادا به صورت قانونی روند خود را طی کند تا شما بتوانید از این طریق خود را به کانادا برسانید.

در برخی از موارد محدود، افراد می توانند از درون خاک این کشور درخواست ویزای کار در کانادا دهند:

  • اگر همسر فرد در کانادا دارای اجازه تحصیل یا کار باشد.
  • فرد اجازه کار در کانادا را داشته باشد اما قصد دارد شغل خود در کانادا را تغییر دهد.
  • فرد دارای اجازه قانونی اقامت موقت در کانادا برای یک بازه زمانی 6 ماهه یا بیشتر باشد.

شما همچنین قادر خواهید بود تا در یکی از دانشگاه های کانادا درخواست تحصیل خود را به ثبت برسانید. اگرچه اقامت از طریق تحصیل در کشور کانادا تنها یک اقامت موقت است، اما همانطور که پیش تر نیز توضیح داده شد، می تواند مسیر بسیار مناسبی برای تبدیل اقامت موقت به اقامت دائم در کشور کانادا باشد.

کسب اطلاعات بیشتر درباره روش های اخذ اقامت دائم کانادا از طریق کار در این کشور

سخن نهایی

کانادا یکی از مهاجرپذیر ترین کشورهای جهان است و برنامه های مهاجرتی بسیار زیادی در این کشور وجود دارد که هر فرد باید با توجه به شرایط خود بهترین گزینه را برای مهاجرت به این کشور انتخاب کند تا در این مسیر بالاترین شانس را برای ورود به کانادا داشته باشد.

در بسیاری از موارد انتخاب نادرست مسیر مهاجرت علاوه بر این که خسارت های مالی را برای فرد به همراه خواهد داشت، می تواند در مسیر درخواست مجدد ویزا در کشور کانادا نیز اشکال ایجاد کند.

در همین راستا همواره توصیه می شود تا برای مهاجرت به کانادا با حضور یک وکیل و مشاور رسمی مهاجرت کانادا RCIC در کنار خود اطمینان داشته باشید که پرونده مهاجرتی شما با بالاترین شانس ممکن در جریان است و احتمال رد شدن درخواست شما به حداقل خواهد رسید.

در مسیر مهاجرت به کانادا به صورت دائم یا موقت، همه روزه می توانید با مشاورین ما در ارتباط باشید تا شما را در این مسیر راهنمایی کرده و در صورت تمایل، شما را تا رسیدن به کانادا همراهی کنند.

فرم ارزیابی رایگان ما را تکمیل کنید، ما شرایط شما را دقیق بررسی میکنیم و بهترین گزینه را به شما پیشنهاد می دهیم.

پرسش های رایج درباره تبدیل اقامت موقت کانادا به اقامت دائم

برنامه اکسپرس اینتری به عنوان ساده ترین راه مهاجرت به کانادا شناخته می شود. اخیراً، امتیاز قرعه کشی اکسپرس انتری در 14 سپتامبر 2022 اعلام شد، امتیاز آن 510 بود.
برای دریافت کارت PR باید تعهدات اقامت را انجام دهید. شما باید حداقل 730 روز در پنج (5) سال گذشته بطور فیزیکی در کانادا حضور داشته باشید.
ساکنان کانادا می توانند مشاغل پردرآمد مناسب و تخفیف های مالیاتی داشته باشند که به آنها کمک می کند از زندگی باکیفیتی برخوردار شوند. سایر مزایای اجتماعی شامل پرداخت های بازنشستگی، مزایای از کارافتادگی و مزایای بازماندگان برای کارگران فوت شده است.