با توجه به کمبود نیروی کار در کانادا، اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا، برنامه کارکنان ماهر فدرال یا FSTP (Federal Skilled Trades Program) را در سال 2013 راه‌اندازی کرد تا یک مسیر مهاجرتی اختصاصی به کارگران حرفه‌ای و ماهر ایجاد کرده باشد.

برنامه کارکنان ماهر فدرال یکی از سه برنامه اقتصادی فدرال در سیستم اکسپرس اینتری دولت کانادا است که اصلی‌ترین روش برای مهاجرت کارگران ماهر طبقه اقتصادی به کانادا محسوب می‌شود. کانادا قصد دارد سالانه از بیش از 400 هزار مهاجر جدید از طریق سیستم اکسپرس اینتری استقبال کند.

بر همین اساس در این مقاله تلاش شده است تا به شرایط و جزئیات برنامه کارکنان ماهر فدرال پرداخته شود تا اگر شما نیز تصمیم دارید از این روش وارد خاک کانادا بشوید، بتوانید بر اساس اطلاعات درست تصمیم‌گیری کنید.

برنامه کارکنان ماهر فدرال کانادا یا FSTP چیست؟

اکسپرس اینتری دربردارنده سه برنامه مهاجرتی شامل کلاس نیروی با تجربه کار کانادایی، برنامه مهاجرتی نیروی متخصص فدرال(اسکیل ورکر کانادا) و برنامه مهاجرتی کارکنان ماهر فدرال کانادا است.

برنامه کارکنان ماهر فدرال یک مسیر اختصاصی برای کارگران ماهر در مشاغل حرفه‌ای است که با مهاجرت از این طریق به دنبال دریافت اقامت دائم کانادا هستند. الزامات برای واجد شرایط بودن در این برنامه با سایر برنامه‌های اکسپرس اینتری متفاوت است.

در این برنامه، تنها کارکنان یک سطح مهارت (سطح مهارتی B) سیستم طبقه‌بندی ملی مشاغل کانادا (NOC) واجد شرایط برای اقدام از این روش هستند و همچنین الزامات تحصیلی و مهارت زبانی متفاوتی دارد که در ادامه مقاله به آنها اشاره شده است.

در حوزه کاری خود متخصص هستید؟ برای مهاجرت به کانادا از برنامه های اکسپرس اینتری و تخصص خود از مشاوره با وکیل مهاجرت به کانادا در تورنتو بهره مند شوید. کافیست فرم زیر را پر کنید.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا

معیارهای واجد شرایط بودن در برنامه کارکنان ماهر فدرال کانادا

به طور کلی معیارهای واجد شرایط بودن در برنامه کارکنان ماهر فدرال کانادا به شرح زیر است:

  • شرکت در یک آزمون مورد تایید دولت کانادا و کسب نمره آن مطابق نمره 5 معیار زبان کانادایی (CLB) برای زبان انگلیسی یا NCLC برای زبان فرانسوی برای صحبت کردن و شنیدن و 4 معیار زبان کانادایی (CLB) برای زبان انگلیسی یا NCLC برای زبان فرانسوی برای خواندن و نوشتن.
  • حداقل دو سال سابقه کار تمام وقت (یا معادل آن در کار پاره وقت) در مشاغل ماهر در طول پنج سال گذشته.
  • اثبات مهارت‌ها و تجربه در ارتباط با وظایف اساسی شغل مورد نظر.
  • دریافت پیشنهاد کاری از حداکثر دو کارفرمای کانادایی برای مدت حداقل یک سال یا داشتن گواهی صلاحیت در آن حرفه ماهر از یک مقام استانی یا منطقه‌ای در کانادا.

گروه‌های سیستم طبقه‌بندی ملی مشاغل (NOC) مختص ویزای کارکنان ماهر فدرال کانادا

سابقه کاری کارکنان ماهر برای واجد شرایط بودن ویزای FSTP باید در دسته‌های شغلی زیر باشد:

گروه‌های اصلی:

72: کارکنان صنعتی، برق و ساختمانی

73: کارکنان عملیات تعمیر و نگهداری تجهیزات

82:  سرپرستان و کارکنان فنی در منابع طبیعی، کشاورزی و تولیدات وابسته

92: ناظران فرآوری، ساخت و تاسیسات و اپراتورهای مرکزی کنترل

گروه‌های کوچک:

632: آشپزها و سرآشپزها

633: قصابان و نانواها

مهاجرت کاری به کانادا؛ بررسی هزینه ها و شرایط مسیرهای مهاجرت از طریق کار به کانادا

شرایط و معیار پیشنهاد شغلی برای برنامه کارکنان ماهر فدرال

شرایط و معیار پیشنهاد شغلی برای برنامه کارکنان ماهر فدرال بر اساس معیارهای اداره مهاجرت کانادا عبارتند از:

  • این پیشنهاد شغلی باید مستمر و تمام وقت از حداکثر دو کارفرمای کانادایی، برای حداقل 30 ساعت در هفته باشد.
  • پیشنهاد شغلی باید حداقل برای یک دوره یک ساله باشد.
  • افرادی که گواهینامه صلاحیت به عنوان کارکنان ماهر صادر شده توسط یک استان یا قلمرو کانادا را ندارند، باید یک پیشنهاد شغلی داشته باشند.
  • تحت سیستم اکسپرس اینتری، اکثر پیشنهادات شغلی نیاز به ارزیابی تاثیر بازار کار کانادا LMIA دارند.

گواهی صلاحیت برای برنامه کارکنان ماهر فدرال کانادا چیست؟

این گواهی ثابت می‌کند که فرد متقاضی واجد شرایط کار در یک حرفه تخصصی در کانادا است. برای دریافت این گواهی، فرد متقاضی باید:

  • امتحان صدور گواهینامه را گذراند باشد.
  • تمام شرایط لازم برای اشتغال در حرفه خود را در آن استان یا قلمرو برآورده کرده باشد.

این گواهی توسط سازمانی که آن حرفه را در استان یا قلمرو موردنظر در کانادا اداره می‌کند یا توسط یک مقام فدرال، صادر می‌شود.

در برنامه نامزد استانی کانادا PNP با توجه به تحصیلات، تجربه کاری و مهارت‌های افراد و همچنین علاقه‌مندی آنها به زندگی در هر یک از استان های کشور کانادا گزینش صورت می‌پذیرد.

الزامات مالی متقاضی ویزای کارکنان ماهر فدرال کانادا

کاندیداهای برنامه کارکنان ماهر فدرال کانادا که پیشنهاد کاری رسمی ندارند، باید اثبات کنند که توانایی مالی کافی دارند. پس از ارسال درخواست برای اقامت دائم، این اظهارنامه باید ثبت شود. مبلغ مورد نظر برای اثبات توانایی مالی براساس تعداد افراد خانواده متقاضی افزایش می‌یابد.

مبلغ لازم برای اثبات توانایی مالی (دلار کانادا) تعداد اعضای خانواده
13310 1 (فرد مجرد)
16570 2
20371 3
24733 4
28052 5
31638 6
35224 7
3586 به ازای هر نفر بیشتر در خانواده

فرآیند اقدام به مهاجرت با برنامه کارکنان ماهر فدرال کانادا

  1. اطمینان داشتن حداقل دو سال سابقه کاری با توجه به معیارهای اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا
  2. بررسی وجود حرفه شما در لیست NOC
  3. فراهم‌ کردن سایر الزامات و مدارک مورد نیاز برای واجد شرایط بودن این برنامه (کسب نمره زبان و گرفتن گواهی صلاحیت یا پیشنهاد شغلی معتبر)
  4. ایجاد یک نمایه اکسپرس اینتری: این مرحله به صورت آنلاین و در وب‌سایت اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا انجام می‌شود.
  5. ارتقا و بهبود پروفایل و رتبه خود را در سیستم امتیازدهی جامع (CRS): یکی از دلایل متداول دریافت امتیاز کمتر داوطلبان برنامه کارکنان ماهر فدرال کانادا این است که اثبات و ارائه مدرک و سطح تحصیلات متقاضی جزو شرایط اولیه نیست و غفلت در این مورد باعث شده است که دواطلبان امتیاز کمتری نسبت به حد ممکن بگیرند. در نتیجه، ارائه مدارک مرتبط با سطح تحصیلات می‌تواند امتیازات متقاضی را افزایش دهد (تا 150 امتیاز بسته به سطح تحصیلات). همچنین با بهبود نمره آزمون زبان یا ارائه سابقه کار کانادایی، فرد متقاضی تا 100 امتیاز بیشتر می‌تواند دریافت کند.

داوطلبان دارای تحصیلات در خارج از کانادا، می‌توانند با اخذ ارزیابی مدرک تحصیلی (ECA) امتیازات خود را افزایش دهند. نامزدهای برنامه کارکنان ماهر فدرال کانادا با این مدرک یا مدرک مبتنی بر تحصیل در کشور کانادا، شانس خود را برای دریافت دعوت‌نامه برای درخواست (ITA) برای اقامت دائم را به حداکثر می‌رسانند.

  1. دریافت دعوت‌نامه برای درخواست یا ITA: در این مرحله برای شما دعوت‌نامه ارسال می‌شود تا به همراه خانواده‌تان برای اقامت دائم درخواست دهید. از تاریخ صدور دعوت‌نامه، 60 روز فرصت دارید تا یک درخواست کامل برای اقامت دائم را ارسال کنید. این دعوت‌نامه وقتی صادر می‌شود که اداره مهارجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا قرعه‌کشی استخر اکسپرس اینتری را انجام داده باشد.
  2. تکمیل گواهی سلامت پزشکی، ارائه عدوم سوء پیشینه قضایی – امنیتی و ارسال یک درخواست الکترونیکی: همه متقاضیان از نظر سلامت پزشکی و سوءپیشینه کیفری مورد بررسی قرار می‌گیرند. گواهی سلامت پزشکی باید از طریق معاینه یک پزشک مورد تایید اداره مهاجرت کانادا صادر شود.متقاضی باید از هر کشوری که حداقل شش ماه پس از سن 18 سالگی در آن زندگی کرده ‌است، گواهی عدم سوءپیشینه قضایی ارائه دهد. در نهایت باید درخواست خود را به صورت آنلاین همراه با همه مدارک ثبت کند.
  3. بررسی برنامه الکترونیکی متقاضی: یک افسر مهاجرت کانادا درخواست الکترونیکی ارسال‌شده را بررسی می‌کند و موارد مورد نیاز را به شخص اطلاع می‌دهد.
  4. دریافت تاییدیه وضعیت اقامت دائم: اکثر درخواست‌های ارسال شده از طریق برنامه کارکنان ماهر فدرال در کمتر از شش ماه پردازش می‌شوند. پس از دریافت تاییدیه اقامت دائم یا COPR، یک افسر در یک بندر ورودی کانادا یا در یک دفتر وابسته به اداره مهاجرت کانادا این سند را هنگام اعطای اقامت دائم امضا و تاریخ‌گذاری می‌کند.
  5. دریافت کارت اقامت دائم: پس از تایید وضعیت اقامت، فرد متقاضی می‌تواند برای کارت اقامت دائم خود درخواست دهد.

ویزا تحصیلی کانادا یک نوع ویزای اقامت موقت است به این مفهوم که شما پس از اتمام دوره تحصیل در کانادا باید این کشور را ترک کنید.

مزایای برنامه مهاجرتی کارکنان ماهر فدرال (FSTP) چیست؟

این برنامه بخشی از تلاش بزرگ دولت‌های فدرال و استانی برای استقبال از کارگران ماهر و حرفه‌ای در کانادا برای رفع کمبود نیروی کار در مشاغل حرفه‌ای است. کانادا جمعیت سالخورده بالا و نرخ رشد جمعیت پایینی دارد، به همین دلیل برای حمایت از نیروی کار و رشد اقتصادی خود بیشتر به مهاجرت متکی است.

مهاجرت به کانادا تحت برنامه کارکنان ماهر فدرال کانادا (FSTP) مزایای زیادی دارد. متقاضیان این برنامه که موفق به دریافت دعوت‌نامه از طریق سیستم اکسپرس اینتری شوند، معمولا اقامت دائم خود را در مدت شش ماه دریافت می‌کنند.

یکی دیگر از مزیت‌های این برنامه این است که متقاضیان این برنامه نسبت به دو برنامه دیگر سیستم اکسپرس اینتری (نیروی باتجربه کار کانادایی و نیروی متخصص فدرال کانادا)، با امتیازات پایین‌تر سیستم CRS نیز دعوت ‌نامه دریافت می‌کنند. در برخی مواقع از سال، اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا تنها قرعه‌کشی را به این برنامه اختصاص می‌دهد.

همچنین با توجه به این که یکی از راه‌های واجد شرایط بودن برای برنامه کارکنان ماهر فدرال، دریافت یک پیشنهاد شغلی معتبر در حوزه کاری خود از یک کارفرمای کانادایی است، این مورد، امتیاز CRS بیشتری را به دواطلب اختصاص می‌دهد و شانس فرد را برای دریافت دعوت‌نامه افزایش می‌دهد.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که معیار مهارت زبانی برای ورود به مجموعه اکسپرس اینتری برای نامزدهای ویزای کارکنان ماهر فدرال کانادا کمتر از کاندیداهای دو برنامه دیگر این سیستم است.

با برنامه های اکسپرس اینتری با تخصص خود به کانادا مهاجرت کنید. اولین قدم پرکردن فرم ارزیابی رایگان زیر است.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا

ویزای کارکنان ماهر فدرال کانادا در مقایسه با ویزای نیروی متخصص فدرال کانادا

ویزای کارکنان ماهر فدرال کانادا (FSTP) در برابر ویزای نیروی متخصص فدرال کانادا (FSWP) دو برنامه مهاجرتی معروف کانادا و هر دو برنامه به علاوه کلاس نیروی با تجربه کار کانادایی (CEC) بخشی از سیستم اکسپرس اینتری هستند. روش مهاجرت برای هر دو برنامه با یک درخواست آنلاین و الکترونیکی است و به یک سیستم مبتنی بر امتیاز بستگی دارند.

  • حداقل 12 ماه سابقه کار در ده سال گذشته.
  • تنها کار با حقوق در نظر گرفته می‌شود و کار داوطلبانه یا بدون حقوق واجد شرایط نیست.
  • شغل باید به یکی از سطوح مهارت NOC 0، A یا B تعلق داشته باشد.
  • برای شغل تمام وقت، معادل 30 ساعت در هفته برای یک سال یا معادل 1560 ساعت به طور مداوم.
  • برای کار پاره وقت، 15 ساعت از هر هفته به مدت دو سال و معادل 1560 ساعت .
  • برنامه‌ریزی برای زندگی در استان‌های کانادا به جز در استان کبک.
  • ارائه سطح مورد نیاز زبان (زبان انگلیسی یا فرانسوی).
  • دو سال سابقه کار تمام وقت یا معادل سابقه کار پاره وقت در 5 سال گذشته.
  • وجود مهارت و حرفه متقاضی در سیستم طبقه‌بندی ملی مشاغل (NOC) اعلام شده برای این برنامه.
  • دریافت یک پیشنهاد کار تمام وقت برای حداقل یک سال.

با ویزای توریستی کانادا می‌توان وارد خاک کانادا شد و با توجه به نوع ویزای توریستی خود(سینگل، مولتی، سوپر ویزا) تا زمان مشخصی در کانادا ماند.

شباهت‌های برنامه کارکنان ماهر فدرال کانادا و برنامه نیروی متخصص فدرال کانادا

شباهت‌های برنامه کارکنان ماهر فدرال کانادا (FSTP) و برنامه نیروی متخصص فدرال کانادا (FSWP) به شرح زیر است:

  • هر دو تحت سیستم اکسپرس اینتری هستند.
  • داشتن یک پیشنهاد شغلی الزامی نیست، اما امتیاز و شانس فرد متقاضی را برای کسب امتیاز بالاتر در استخر قرعه‌کشی سیستم اکسپرس اینتری افزایش می‌دهد.
  • بدون محدودیت سنی (افراد بالای 47 سال، امتیاز CRS مربوط به سن متقاضی را دریافت نمی‌کنند.).
  • ارائه مدرک دال بر توانایی مالی کافی
  • دریافت کار و اقامت دائم از طریق هر دو برنامه در استان مدنظر برای مهاجرت (به جز استان کبک)

تفاوت‌های برنامه کارکنان ماهر فدرال کانادا و برنامه نیروی متخصص فدرال کانادا

تفاوت‌های برنامه کارکنان ماهر فدرال کانادا (FSTP) و برنامه نیروی متخصص فدرال کانادا (FSWP) به شرح زیر است:

برنامه نیروی متخصص فدرال کانادا برنامه کارکنان ماهر فدرال کانادا معیارها
-حداقل نمره زبان 7 برای زبان اول (CLB یا NCLC)

– حداقل نمره زبان 5 برای زبان دوم (CLB یا NCLC)

-برای زبان اول یا دوم، حداقل نمره 5 (CLB یا NCLC) برای مهارت‌های صحبت کردن و شنیدن و 4 (CLB یا NCLC) برای مهارت‌های خواندن و نوشتن مهارت زبانی
گواهی، مدرک یا دیپلم از مؤسسه متوسطه یا پس از متوسطه کانادا؛ یا ارزیابی مدرک تحصیلی (ECA) مدرک تحصیلی اخذ شده توسط متقاضی در خارج از کانادا بدون نیاز به تحصیلات، اما داشتن مدرک تحصیلی کانادایی یا گواهی ECA امتیاز CRS متقاضی را افزایش می‌دهد. تحصیلات
حداقل 1 سال سابقه کار تمام وقت و بدون وقفه در ده سال گذشته در سطح مهارت شغلی A یا B یا نوع مهارت 0؛ یا پیشنهاد شغلی کانادایی با رعایت معیارهای ارزیابی تاثیر کار (LMIA) حداقل 2 سال سابقه کار تمام وقت و بدون وقفه در پنج سال گذشته در یکی از گروه‌های بیان شده سیستم طبقه‌بندی ملی مشاغل (NOC) سابقه کاری

اگر قصد دارید با ویزای سرمایه گذاری کانادا وارد خاک این کشور شوید، راه اندازی استارتاپ کانادا، ثبت شرکت در کانادا ، سرمایه گذاری کبک و ویزای کارآفرینی کانادا از گزینه های پرطرفدار پیش روی شماست.

سخن پایانی

سیستم اکسپرس اینتری یک روش مهاجرتی پیشرفته و گسترده است. در این سیستم مبتنی بر امتیازدهی، برنامه‌های متعدد مهاجرتی وجود دارد. برنامه کارکنان ماهر فدرال کانادا یکی از این برنامه‌های مهاجرتی است. در این برنامه فرد متقاضی با داشتن حداقل 2 سال سابقه کاری در حوزه اعلام شده در طی 5 سال گذشتن و برآورده کردن سایر الزامات می‌تواند از طریق این روش به کانادا مهاجرت و برای خود و خانواده خود اقامت دائم دریافت کند.

در مقاله فوق شرایط، الزامات و فرایند اقدام برای ویزای کارکنان ماهر فدرال با جزییات بیان شده است. اگر شما واجد این شرایط هستید، می‌توانید از این مسیر برای مهاجرت، کار و زندگی در کانادا استفاده کنید.

همچنین شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره این روش مهاجرتی یا سایر روش‌های مهاجرتی کانادا که مناسب سلایق و سوابق شما است، با کارشناسان و مشاوران ما در مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس در تماس باشید.