کانادا مقصدی جذاب برای بسیاری از کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و استارت‌آپ‌های خارجی است. به همین دلیل، دولت کانادا مسیرهای مختلفی برای مهاجرت کاری طراحی کرده است که افراد با شرایط مختلف از جمله نیروی کار متخصص، سرمایه‌گذاران، خوداشتغال‌ها، کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکار می‌توانند از این طریق به کانادا مهاجرت و درصورت واجد شرایط بودن اقامت دائم کانادا را دریافت کنند.

اگر شما یک نیروی کار ماهر یا صاحب یک کسب‌وکار هستید و قصد مهاجرت کاری به کانادا را دارید، می‌توانید بسته به شرایط خود یک مسیر مهاجرتی مناسب برای این امر انتخاب کنید. کانادا طیف وسیعی از برنامه‌های مهاجرت کاری فدرال و استانی ارائه می‌دهد.

با بررسی شرایط خود و آگاهی از انواع روش‌های مهاجرتی کاری، می‌توانید مسیر مناسب خود را پیدا کنید و علاوه بر مهاجرت به کانادا، شانس دریافت اقامت دائم این کشور را داشته باشید. در ادامه به بررسی اجمالی و معرفی این برنامه‌های مهاجرتی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

مهاجرت کاری کانادا چیست؟

مهاجرت کاری کانادا یکی از محبوب‌ترین مسیرهای مهاجرتی کانادا است که با هدف جذب نیروی متخصص، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران خارجی طراحی شده است. هدف از جذب صاحبان مشاغل، سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و در کل افراد فعال در بخش تجاری، کمک به رشد و توسعه اقتصادی کشور کانادا است.

این روش مخصوص افرادی است که در حوزه‌های مختلف تجاری فعالیت دارند. هر برنامه مهاجرتی از دسته برنامه‌های کاری برای جذب دسته خاصی از افراد در نظر گرفته شده است. افراد مورد تایید، ویزای مرتبط با آن برنامه مهاجرت کاری را دریافت (اکثرا تحت عنوان ویزای کار کانادا) و امکان مهاجرت به کانادا برای کار و راه‌اندازی کسب‌وکار خود را دارند.

همچنین این افراد می‌توانند همراه با خانواده‌شان تحت ویزاهای دیگر، مانند ویزای کار باز برای همسر یا شریک عرفی‌شان و ویزای تحصیل برای فرزندان تحت تکفل‌شان به کانادا بیایند و در صورتی که واجد شرایط برای دریافت اقامت دائم کانادا شوند، برای خانواده‌شان نیز اقامت دائم بگیرند.

مسیر مهاجرت کاری به کانادا

انواع مسیرهای مهاجرت کاری به کانادا

در کل مسیرهای مهاجرت کاری به کانادا به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند؛ فدرال و استانی.

در این میان، هفت دسته اصلی برای مهاجرت کاری به کانادا صرف نظر از فدرال یا استانی بودن این دسته‌ها برای افراد در دسترس است که عبارتند از:

  1. برنامه نامزدی استانی (PNP)
  2. برنامه ویزای استارت‌آپ کانادا (SUV)
  3. برنامه مالک/اپراتور
  4. برنامه خود اشتغالی
  5. برنامه انتقال درون شرکتی (ICT)
  6. برنامه سرمایه‌گذار کبک
  7. ویزای کار موقت

1. مهاجرت کاری از طریق برنامه نامزدی استانی

یکی از گزینه‌های مهاجرت کاری به کانادا، برنامه نامزد استانی کانادا (PNP) است. استان‌ها و مناطق جغرافیایی کانادا برنامه‌های مهاجرتی مخصوص خود را دارند که از طریق آن‌ها، افراد فعال در حوزه تجارت در سرتاسر دنیا را را تحت برنامه‌های نامزدی استانی جذب می‌کنند. معمولا این افراد به وسیله یک سیستم امتیازدهی براساس شرایط خودشان از جمله مهارت‌های تجاری، مهارت در زبان، سابقه کاری، تحصیلات و غیره انتخاب می‌شوند.

جریان‌های مهاجرتی برنامه نامزدی استانی هر استان شرایط و الزامات خاص خود را دارد، اما در کل رویکرد مشابهی برای مهاجرت کاری به کانادا را ارائه می‌دهند. هدف جریان‌های برنامه نامزدی استانی افراد متخصص و ماهر، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان خارجی دارای سابقه کاری مناسب است. در کل متخصصان از طریق دریافت یک پیشنهاد شغلی معتبر و کارآفرینان و سرمایه‌گذاران از طریق راه‌اندازی یا خرید یک کسب‌وکار در استان می‌توانند واجد شرایط برنامه نامزدی استانی باشند.

به صورت کلی، الزامات برای نیروی کار متخصص، علاوه بر داشتن پیشنهاد شغلی معتبر، سابقه کاری 2 الی 5 سال، تحصیلات بالاتر از دیپلم و حداقل سطح 4 و بالاتر CLB برای مهارت زبانی است؛ اما کارآفرینان و سرمایه‌گذاران معمولا علاوه بر عوامل مرتبط با سرمایه انسانی، براساس میزان سرمایه‌گذاری و دارایی شخصی نیز ارزیابی می‌شوند.

بسته به استان حداقل میزان دارایی شخصی و سرمایه‌گذاری در کسب و کار واجد شرایط متفاوت است. در کل، حداقل دارایی خالص واجد شرایط مابین 150 هزار (یوکان) تا 800 هزار (انتاریو) دلار کانادا و حداقل میزان سرمایه‌گذاری نیز از 150 هزار تا 600 هزار دلار کانادا متغیر است.

در کل فرآیند درخواست برای انواع جریان‌های برنامه‌های نامزدی استانی از طریق چندین مرحله (1) ابراز تمایل برای درخواست تحت برنامه مهاجرت کاری استانی، (2) پذیرش به وسیله برنامه و ارائه درخواست برای مجوز کار، (3) ایجاد و راه‌اندازی یک کسب و کار برای کارآفرینان و سرمایه‌گذاران، (4) دریافت نامزدی استان و (5) درخواست برای دریافت اقامت دائم به اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا است.

معرفی مسیرهای انواع برنامه‌های نامزدی استان برای هر استان در زیر آمده است:

 

استان آلبرتا: برنامه مهاجرتی مزیت استانی

دو دسته اصلی تحت برنامه نامزدی استانی آلبرتا وجود دارد:

  1. جریان‌ها مناسب نیروی کار متخصص (اسکیل ورکر)
  • جریان فرصت آلبرتا: برای نیروی کار متخصص که در حال حاضر در یک شغل واجد شرایط در آلبرتا مشغول به کار هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اسکیل ورکر آلبرتا این مقاله را بخوانید.
  • جریان عمومی اکسپرس اینتری آلبرتا: برای داوطلبان سیستم اکسپرس اینتری که دارای امتیاز سیستم رتبه‌بندی جامع (CRS) حداقل 300 هستند و در حال حاضر در یک شغل واجد شرایط کار می‌کنند.
  • مسیر تسریع شده حوزه فناوری آلبرتا: این مسیر تحت جریان اکسپرس اینتری و برای متقاضیانی است که در حال حاضر در صنعت فناوری آلبرتا کار می‌کنند و یا دارای یک پیشنهاد شغلی در یکی از 38 شغل معرفی شده توسط استان هستند.
  • جریان نوسازی روستایی: برای نامزدهای دارای پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای آلبرتا برای کار در یک جامعه روستایی آلبرتا است.

 

  1. جریان‌های مناسب برای کارآفرینان
  • جریان فارمر: برای کسانی که مایل به راه‌اندازی یک کسب‌وکار در حوزه کشاورزی در آلبرتا هستند.
  • جریان کارآفرین فارغ‌التحصیل برای فارغ‌التحصیلان بین‌المللی یک موسسه تعیین شده پس از دوره متوسطه در آلبرتا، که مایل به راه‌اندازی کسب‌وکار در آلبرتا هستند.
  • جریان کارآفرین فارغ‌التحصیل خارجی: برای اتباع خارجی که از خارج از کانادا فارغ‌التحصیل شده‌اند و مایل به راه‌اندازی کسب‌وکار در آلبرتا هستند.
  • جریان کارآفرین روستایی: برای کارآفرینانی که قصد دارند تا کسب‌وکاری را در یک جامعه روستایی آلبرتا راه‌اندازی کنند.

 

استان بریتیش کلمبیا: برنامه نامزدی استانی بریتیش کلمبیا

برنامه نامزدی استانی بریتیش کلمبیا دارای سه دسته جریان مهاجرتی اسکیل ورکر، اکسپرس اینتری جریان بریتیش کلمبیا و  جریان کارآفرین است.

  • جریان مهاجرتی اسکیل ورکر: برای نیروی متخصص، متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، فارغ‌التحصیلان بین‌المللی و نیروی کار مبتدی و نیمه ماهر مناسب است. همه داوطلبان این جریان به جز فارغ‌التحصیلان باید یک پیشنهاد شغلی داشته یا در حاضر در یک موقعیت فعلی شاغل باشند.
  • جریان اکسپرس اینتری بریتیش کلمبیا: فقط برای نیروی متخصص، متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و فارغ‌التحصیلان بین‌المللی است.
  • جریان کارآفرینی بریتیش کلمبیا : این جریان دارای سه گزینه زیر است:
  1. جریان کارآفرین – رده پایه: این دسته برای مدیران ارشد یا صاحبان مشاغلی است که قصد سرمایه‌گذاری در یک کسب‌و کار پیشنهادی در بریتیش کلمبیا را دارند.
  2. جریان کارآفرین – پایلوت منطقه‌ای: این جریان برای کارآفرینان بین‌المللی است که به دنبال ایجاد یک کسب‌وکار جدید در یک جامعه کوچک در بریتیش کلمبیا هستند.
  3. جریان پروژه‌های استراتژیک: از طریق این دسته، شرکت‌های تحت کنترل افراد خارجی می‌توانند عملیاتشان را در بریتیش کلمبیا راه‌اندازی کنند. حداکثر پنج نفر از کارکنان کلیدی مدیریتی، متخصص یا فنی خارجی می‌توانند برای اقامت دائم در استان معرفی شوند.

 

استان منیتوبا: برنامه نامزدی استان منیتوبا

برای متقاضیان برنامه نامزدی استانی منیتوبا پنج گزینه برای انتخاب وجود دارد:

  1. جریان اسکیل ورکر منیتوبا: برای نیروی کار موقت خارجی و فارغ‌التحصیلان بین‌المللی واجد شرایط است که در حال حاضر در مانیتوبا مشغول به کار هستند و به آن‌ها یک کار دائمی و تمام وقت از طرف یک کارفرمای مانیتوبا پیشنهاد شده است.
  2. جریان اسکیل ورکر در خارج از کشور: برای نیروی متخصص واجد شرایطی خارج از کشور کانادا است اما ارتباط قوی با این استان دارند. هم‌چنین برای نیروی متخصصی که قبلا در کانادا بوده است، نیز ممکن است واجد شرایط این دسته باشد.
  3. جریان سرمایه‌گذار کسب‌وکار مانیتوبا: برای متقاضیانی است که به دنبال ایجاد کسب‌وکار در مانیتوبا هستند.
  4. جریان آموزش بین‌المللی: برای فارغ‌التحصیلان بین‌المللی است که از یک موسسه تحصیلات تکمیلی منیتوبا فارغ‌التحصیل شده‌اند و می‌خواهند به طور دائم در مانیتوبا بمانند.
  5. جریان ابتکار از طریق شهر موردن: ابتکار جامعه موردن برای جوشکار، نجار، آشپز، لوله‌کش و نصاب است که می‌خواهند در شهر موردن مستقر شوند.

 

استان نیوبرانزویک: برنامه نامزدی استانی نیوبرانزویک

برنامه نامزدی استانی نیوبرانزویک دارای 6 جریان مهاجرتی است:

  1. جریان اکسپرس اینتری: این جریان افراد را از طریق سیستم اکسپرس اینتری فدرال برای پاسخگویی به نیاز بازار کار نیوبرانزویک انتخاب می‌کند.
  2. جریان اسکیل ورکر: برای افرادی مناسب است که یک پیشنهاد شغلی تمام وقت و دائمی از یک کارفرمای نیوبرانزویک دریافت کرده‌اند.
  3. جریان مهاجرت کسب‌وکار: این دسته برای افرادی است که قصد دارند یک کسب‌وکار در نیوبرانزویک داشته باشند و آن را مدیریت کنند.
  4. جریان ابتکار استراتژیک: این جریان برای نیروی کار فرانسوی دارای مهارت، تحصیلات و سابقه کاری برای کمک به اقتصاد استان و مایل به زندگی و کار دائمی در استان طراحی شده است.
  5. پایلوت نیروی کار حیاتی: برنامه منحصر به فردی است که به کارفرمایان مورد تایید در نیوبرانزویک اجازه می‌دهد تا استعدادهای خارجی را برای رفع نیازهای نیروی کار خود جذب کنند.
  6. برنامه مهاجرت آتلانتیک: نیوبرانزویک یکی از چهار استان حوزه آتلانتیک و این برنامه با همکاری دولت کانادا برای استخدام نیروی کار خارجی برای رفع کمبود بازار کار در حوزه آتلانتیک کانادا است.

 

استان نیوفاندلند و لابرادور: برنامه نامزدی استان نیوفاندلند و لابرادور

برنامه نامزدی استانی نیوفاندلند و لابرادور دارای پنج جریان مهاجرتی است:

  1. جریان اسکیل ورکر اکسپرس اینتری نیوفاندلند و لابرادور: برای نیروی متخصصی است که پیشنهاد شغلی دارند و دارای پروفایل اکسپرس اینتری هستند.
  2. طبقه اسکیل ورکر: برای نیروی متخصصی است که یک پیشنهاد کاری از یک کارفرمای نیوفاندلند و لابرادور دارد و در حال حاضر دارای مجوز کار معتبر در استان هستند.
  3. طبقه فارغ‌التحصیلان بین‌المللی: برای فارغ‌التحصیلان بین‌المللی است که با مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی در کانادا مانده‌اند و دارای یک شغل یا پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای نیوفاندلند و لابرادور هستند.
  4. طبقه کارآفرینان بین‌المللی: برای اتباع خارجی است که می‌خواهند در نیوفاندلند و لابرادور مستقر شوند و کسب و کاری را در این استان راه‌اندازی، مدیریت یا خرید کنند.
  5. طبقه کارآفرینان فارغ‌التحصیل بین‌المللی: برای فارغ‌التحصیلان بین‌المللی یک موسسه تحصیلات تکمیلی نیوفاندلند و لابرادور است که می‌خواهند شخصا یا به صورت اشتراکی یک کسب‌وکار در این استان راه‌اندازی و از این طریق اقامت دائم کانادا دریافت کنند.

 

استان نوا ا اسکوشیا: برنامه نامزدی استانی نوا اسکوشیا

از انواع جریان‌های مهاجرتی برنامه نامزدی استانی نوا اسکوشیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تجربه نوا اسکوشیا: اکسپرس اینتری
  2. اولویت‌های بازار کار نوا اسکوشیا
  3. اولویت‌های بازار کار نوا اسکوشیا برای پزشکان
  4. جریان اسکیل ورکر
  5. جریان مشاغل مورد تقاضا
  6. فارغ‌التحصیلان بین‌المللی در رشته‌های تحصیلی مورد تقاضا
  7. جریان کارآفرین
  8. جریان کارآفرینی فارغ‌التحصیلان بین‌المللی
  9. جریان پزشک

 

استان انتاریو: برنامه نامزدی استانی انتاریو

تحت برنامه نامزدی مهاجرتی انتاریو، جریان‌های زیر وجود دارد:

  1. دسته سرمایه انسانی: این دسته (مبتنی بر اکسپرس اینتری انتاریو) به سه زیر شاخه تقسیم می‌شود: اولویت‌های سرمایه انسانی (برنامه اسکیل ورکر و نیروی کار با تجربه کار کانادایی)، کارکنان ماهر و اسکیل ورکر فرانسوی زبان.
  2. دسته کارشناسی‌ارشد یا دکتری: برای افرادی است که مدرک کارشناسی‌ ارشد یا دکتری را از دانشگاه انتاریو دریافت کرده‌اند.
  3. دسته پیشنهاد شغلی کارفرما: برنامه‌های مهاجرتی این دسته عبارتند از:جریان اسکیل ورکر خارجی، دانشجویان بین‌المللی: برای فارغ‌التحصیلان اخیر موسسات پس از متوسطه انتاریو، جریان مهارت‌های مورد تقاضا و پایلوت مهاجرت منطقه‌ای انتاریو.
  4. دسته کسب‌وکار: دسته کسب‌وکار برای کسانی است که مایل به راه‌اندازی یا خرید یک کسب‌وکار در انتاریو هستند.

 

استان جزیره پرنس‌ادوارد: برنامه استانی جزیره پرنس‌ادوارد

سه جریان تحت برنامه استانی جزیره پرنس‌ادوارد وجود دارد:

  1. اکسپرس اینتری برنامه نامزدی استان جزیره پرنس‌ادوارد
  2. طبقه تاثیر نیروی کار (دارای سه زیر مجموعه: جریان اکسیل ورکر، جریان نیروی کار حیاتی و جریان فارغ‌التحصیلان بین‌المللی)
  3. طبقه تاثیر کسب‌وکار

 

استان ساسکاچوان: برنامه نامزدی مهاجرتی ساسکاچوان

برنامه نامزدی مهاجرت استان ساسکاچوان دارای 4 جریان است:

  1. دسته اسکیل ورکر بین‌المللی
  2. دسته تجربه ساسکاچوان
  3. دسته کارآفرین و فارم
  4. دسته کارآفرینان فارغ‌التحصیل بین‌المللی

 

مناطق شمالی: برنامه نامزدی مناطق شمالی

برنامه نامزدی مناطق شمالی از دو مسیر مهاجرتی تشکیل شده است:

  1. برنامه کارفرما محور مناطق شمال غربی:
  • سیستم اکسپرس اینتری برای نیروی متخصص
  • جریان اسکیل ورکر
  • جریان مشاغل مبتدی / نیمه ماهر
  1. برنامه مهاجرتی کاری مناطق شمال غربی:
  • جریان کسب‌وکار

 

استان یوکان: برنامه نامزدی یوکان

برنامه نامزدی جریان‌های مهاجرتی یوکان عبارتند از:

  1. جریان اکسپرس اینتری یوکان
  2. جریان اسکیل ورکر
  3. جریان نیروی کار دارای تاثیر حیاتی
  4. نامزدی کسب و کار
  5. پایلوت جامعه یوکان

اقامت دائم کانادا از طریق کار؛ بررسی مسیر دریافت اقامت کانادا از طریق کار در کانادا

2. برنامه ویزای استارت‌آپ کانادا (SUV)

ویزای استارت‌آپ کانادا یک برنامه عالی برای مهاجرت کاری به کانادا است که به نامزدها این امکان را می‌دهد که علاوه بر ایجاد شرکت جدید خود، اقامت دائم کانادا را نیز دریافت کنند. این برنامه در سطح فدرال اجرا می‌شود، بنابراین متقاضیان واجد شرایط می‌توانند در هر مکانی (به جز استان کبک) برای راه‌اندازی کسب‌وکار جدید خود برنامه‌ریزی کنند.

همچنین تحت این برنامه، حداکثر یک تیم پنج نفره می‌توانند برای دریافت اقامت دائم درخواست دهند. ایده‌های کسب‌وکار متقاضیان این برنامه باید خلاقانه و نوآورانه باشد و بتواند در سطوح مختلف اقتصادی با سایر کسب‌وکارها رقابت کند. از سایر الزامات این برنامه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن یک نامه حمایتی از یک سازمان مورد تایید (سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر، انکوباتور تجاری و یا سرمایه‌گذاران انجل)
  • داشتن مهارت زبان انگلیسی یا فرانسوی معادل سطح 5 CLB
  • تمکن مالی مناسب برای پوشش هزینه‌های زندگی و اقامت
  • ارائه گواهی عدم سوءپیشینه و معاینه پزشکی
  • بسته به سازمان مورد حمایت ویزای استارتاپ متقاضی، میزان سرمایه‌گذاری ابتدایی واجد شرایط متفاوت خواهد بود. اگر متقاضی از طرف صندوق سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر حمایت می‌شود این مبلغ 200 هزار و از طرف گروه سرمایه‌گذاران انجل، این مبلغ 75 هزار دلار کانادا خواهد بود. برای متقاضیان تحت حمایت انکوباتور تجاری نیازی به چنین سرمایه‌گذاری نیست، اما در کل متقاضی باید دارای سرمایه کافی برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار استارت‌آپ باشد.
شرایط مهاجرت کاری به کانادا

3. برنامه مالک / گرداننده

این برنامه نیروی متخصص خارجی طراحی شده است که در سطوح مهارتی بالا به دنبال راه‌اندازی یا خرید یک کسب و کار در کانادا هستند. متقاضیان می‌توانند در صورت واجد شرایط بودن، در هر نقطه مکانی از کانادا، کسب‌وکار خود را راه‌اندازی یا خریداری و از این طریق برای دریافت اقامت دائم کانادا اقدام کنند.

از جمله الزامات این برنامه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • متقاضی باید تنها سهامدار یا صاحب بیشترین سهم کسب‌وکار باشد.
  • متقاضی باید بتواند نشان دهد که کسب‌وکار او در کانادا منجر به حفظ یا افزایش فرصت‌های شغلی برای ساکنان کانادا می‌شود.
  • متقاضی باید در یک موقعیت شغلی باشد که دیگران نتوانند او را اخراج کنند.
  • حداقل بیش از 50 درصد سهم کنترلی کسب‌وکار باید متعلق به متقاضی باشد.
  • متقاضی باید حضور فعال و موقعیت مدیریتی در کسب‌وکارش داشته باشد.

کار در کانادا برای ایرانیان؛ بررسی شغل ایرانیان مقیم کانادا

4. برنامه خوداشتغال فدرال (SEPP)

افرادی که حداقل سابقه خوداشتغالی به مدت دو سال به عنوان کشاورز، ورزشکار در سطح بین‌المللی و فعالیت‌های صنعتی، هنری و غیره دارند، واجد شرایط درخواست برای این برنامه هستند. متقاضیان براساس وضعیت خود، از جمله سن، سطح تحصیلات، سابقه‌شان در زمینه انتخابی و مهارت در زبان و تطابق‌پذیری با زندگی در کانادا ارزیابی می‌شوند.

هدف ویزای خوداشتغالی کانادا، برخلاف بسیاری از برنامه‌های مهاجرتی، جذب سرمایه‌گذاران یا افراد با دارایی خالص بالا نیست. بلکه هدف آن جذب افراد ماهر و متخصص در حوزه‌های مدنظر است.  مشاغل واجد شرایط این برنامه که توسط اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا معرفی شده‌اند، عبارتند از (همراه با کد NOC):

  • 511 کتابدار
  • 5112 نگهبان‌ها و متصدیان
  • 5113 بایگانی‌کننده پرونده‌ها
  • 5121 نویسنده
  • 5122 ویراستار
  • 5123 روزنامه‌نگار
  • 5124 مشاغل حرفه‌ای در حوزه روابط عمومی و ارتباطات
  • 5125 مترجمان (کتبی)، ترمینولوژیست ها و مترجمان (شفاهی)
  • 5131 تهیه‌کننده، کارگردان، طراح رقص و مشاغل مرتبط
  • 5132 رهبر ارکستر، آهنگساز و تنظیم‌کننده
  • 5133 نوازنده و خواننده
  • 5134 رقصنده
  • 5135 بازیگر و کمدین
  • 5136 نقاش، مجسمه‌ساز و دیگر هنرمندان هنرهای تجسمی
  • 5211 تکنسین‌ها و دستیاران کتابخانه و آرشیو
  • 5212 مشاغل فنی مربوط به موزه‌ها و گالری‌های هنری
  • 5221 عکاس
  • 5222 اپراتورهای فیلم و دوربین فیلمبرداری
  • 5223 تکنسین‌های گرافیک
  • 5224 تکنسین پخش
  • 5225 تکنسین‌های ضبط صدا و تصویر
  • 5226 سایر مشاغل فنی و هماهنگ‌کننده در فیلم‌های سینمایی، صدا و سیما و هنرهای نمایشی
  • 5227 مشاغل پشتیبانی‌کننده در فیلم‌های سینمایی، پخش و هنرهای نمایشی
  • 5231 گویندگان و سایر پخش‌کنندگان
  • 5232 سایر مجریان
  • 5241 طراح گرافیک و تصویرگر
  • 5242 طراح داخلی
  • 5243 طراحان تئاتر، مد، نمایشگاه و سایر طراحان خلاق
  • 5244 صنعتگران
  • 5245 الگوساز (محصولات نساجی، چرم و خز)
  • 5251 ورزشکار
  • 5252 مربی
  • 5253 مقامات ورزشی و داوران
  • 5254 رهبران و مربیان برنامه‌های تفریحی، ورزش و تناسب اندام

5. برنامه انتقال درون شرکتی (ICT)

صاحبان مشاغل شرکت‌های چندملیتی این فرصت را دارند که یک شرکت وابسته در کانادا (شعبه یا تابعه) تاسیس و مدیریت کنند. آن‌ها می‌توانند برای راه‌اندازی و مدیریت دفتر شرکت در کانادا مجوز کار انتقال درون شرکتی کانادا را دریافت کنند. پس از راه‌اندازی و مدیریت شعبه موجود در کانادا، متقاضی ممکن است واجد شرایط درخواست برای اقامت دائم کانادا باشد.

شرکت تابعه کانادایی باید یک پیشنهاد شغلی دائمی را ارائه دهد و پس از اتمام اعتبار مجوز کار، نسبت به تمدید آن اقدام کند. معمولا چند سال تا دریافت اقامت دائم کانادا برای متقاضی اصلی و خانواده او طول می‌کشد، اما پس از دریافت اقامت دائم، پس از سه سال متقاضی می‌تواند برای شهروندی کانادا درخواست دهد.

سرمایه لازم برای شروع بیزینس در کانادا

6. برنامه سرمایه‌گذار کبک

این برنامه مهاجرت کاری کانادا منحصر به استان کبک است و یک روش محدود و ساده برای اخذ اقامت دائم است. برای مهاجرت کاری به کانادا، برنامه سرمایه گذار کبک یک گزینه ساده برای کسانی است که نمی‌خواهند در قبال سرمایه‌گذاری درگیر تعهدات کاری روزانه در رابطه با کسب‌وکار مورد سرمایه‌گذاری باشند.

این برنامه فرصتی منحصربه‌فرد برای کسانی که به طور خاص به دنبال اقامت در کبک هستند. تعداد صدور ویزا هر ساله برای این برنامه در شرایط فعلی 1900 ویزا و شرط اساسی برنامه سرمایه‌گذاری مبلغ یک میلیون و 200 هزار دلار کانادا در یک واسطه مالی مورد تایید است.

علاوه بر این سرمایه گذاری اولیه، این برنامه دارای معیارهای دیگری نیز است:

  • متقاضی باید دارایی خالص بیش از 2 میلیون دلار کانادا داشته باشد(این دارایی می‌تواند شامل دارایی‌های همسر در صورت همراهی متقاضی به کانادا باشد.).
  • متقاضی باید حداقل 2 سال سابقه مدیریت در 5 سال گذشته و قبل از ارائه درخواست داشته باشد و این سابقه کاری باید مربوط به مدیریت او در شرکتی باشد که 2 کارمند یا بیشتر داشته یا سازمان دولتی بوده است و باید یک موقعیت شغلی تمام وقت باشد.

مزایای این روش در مقایسه با سایر روش‌ها عبارتند از:

  • سرمایه‌گذاری بدون ریسک و تضمینی از طرف دولت کبک است و در پایان دوره پنج ساله به طور کامل بازگردانده می‌شود.
  • این درخواست مهاجرت شامل همسر و فرزندان تحت تکفل متقاضی نیز خواهد بود.
  • این برنامه یک سرمایه‌گذاری منفعل است که نیازی به تعهد به مدیریت ندارد.
  • امکان دریافت اقامت دائم تحت این برنامه وجود دارد.

مصاحبه کاری در کانادا؛ سوالات کلیدی در مصاحبه کاری در کانادا

7. ویزای کار کانادا

یکی از راه‌های مهاجرت کاری به کانادا، دریافت ویزای کار کانادا است. این ویزا به دو صورت ملزم به داشتن LMIA (تاییدیه ارزیابی تاثیر بازار کار کانادا) و معاف از آن است. نیروی کار خارجی دارای ویزای کار تحت LMIA تحت برنامه کارمند خارجی موقت (TEWP) و نیروی کاری خارجی که به LMIA نیاز ندارند، تحت برنامه تحرک بین المللی (IMP) به کانادا مهاجرت می‌کنند.

هدف از برنامه کارمند خارجی موقت این است که کارفرمایان در کانادا بتوانند کارگران خارجی را در زمانی که نیروی کار مناسبی برای انجام کار در داخل کانادا وجود ندارد، استخدام کنند. هدف از برنامه تحرک بین‌المللی ارتقاء و توسعه منافع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کانادا است. انواع ویزای کار کانادا عبارتند از:

  • مجوز کار باز: مجوز کار باز به نیروی کار خارجی داده می‌شود و به او این امکان را می‌دهد تا برای هر کارفرمایی در کانادا کار کند و اگر در حال حاضر دارای پیشنهاد شغلی و کارفرما است، بتواند آن را تغییر دهد.
  • ویزای کاری تعطیلات: ویزای کاری تعطیلات به جوانان 30 کشور داده می‌شود. بنابراین آن‌ها می‌توانند از این طریق در کانادا کار کنند. متقاضیان درخواست‌های خود را ارسال می‌کنند و منتظر می‌مانند تا برای درخواست مجوز کار به صورت تصادفی انتخاب شوند.
  • مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی: مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی کانادا به دانشجویانی داده می‌شود که مدرک تحصیلی خود را از یک موسسه آموزشی کانادا به پایان رسانده‌اند و می‌خواهند از طریق کار مدت بیشتری در کانادا بمانند.
زمان پردازش ویزاهای مربوط به مهاجرت کاری کانادا

اسکیل ورکر کبک یکی از همین برنامه‌های مهاجرتی است که اداره مهاجرت استان کبک به صورت مجزا از اداره مهاجرت فدرال کانادا آن را اجرا می‌کند.

الزامات اساسی مهاجرت کاری کانادا

هر برنامه مهاجرت کاری کانادا الزامات خاص خود را دارد زیرا هر کدام برای تامین نوع خاصی از سرمایه‌گذاری خارجی یا دسته خاصی از نیروی متخصص خارجی طراحی شده‌اند.

در کل پنج الزام کلی مشترک در بین این برنامه‌ها وجود دارد:

  • سرمایه‌گذاران و کارآفرینان برای شروع کسب‌ کار کانادایی خود باید بین 100 هزار دلار کانادا تا 350 هزار دلار کانادا داشته باشند.
  • در کل، افراد باید سابقه کاری مناسبی در زمینه مدیریت کسب‌وکار (کارآفرینان و سرمایه‌گذاران) یا موقعیت شغلی ماهر (نیروی متخصص) داشته باشند.
  • سرمایه‌گذارن و کارآفرینان باید یک کسب‌وکار موفق در کانادا داشته باشند و شغل برای مقیمان دائم یا شهروندهای کانادا ایجاد کنند و نیروی متخصص باید دارای یک پیشنهاد شغلی معتبر از یک کارفرمای کانادایی باشند.
  • سرمایه‌گذارن و کارآفرینان باید برای کسب‌وکار کانادایی خود یک بیزنس پلن مدون، موثر و واقع بینانه داشته باشند.
  • متقاضیان در کل بهتر است دانش گسترده‌ای در مورد قوانین مهاجرت و چارچوب مهاجرت به کانادا داشته باشند.

مهاجرت کاری به کانادا بدون مدرک زبان؛ آیا می‌توان بدون مدرک زبان هم ویزای کار گرفت؟

نحوه درخواست مهاجرت کاری کانادا

فرآیند درخواست برای دریافت مجوز کار تحت هر برنامه مهاجرت کاری کانادا بسته نوع آن بسیار متفاوت است. مشورت با یک وکیل مجرب مهاجرت به کانادا برای انتخاب مناسب‌ترین مسیر اکیدا توصیه می‌شود.

به طور کلی، روند کلی درخواست به ویژه برای سرمایه‌گذاران و کارآفرینان را می‌توان به مراحل زیر تقسیم کرد:

  1. راه‌اندازی یا خرید یک کسب‌وکار کانادایی
  2. تهیه و تدوین یک بیزنس پلن تجاری
  3. استخدام مقیم یا شهروند کانادایی در شرکت کانادایی
  4. درخواست برای دریافت مجوز کار همراه با ارسال درخواست برای دریافت ویزاهای مناسب برای اعضای خانواده متقاضی اصلی
  5. اداراه کسب‌وکار در کانادا
  6. اقدام برای دریافت اقامت دائم کانادا پس از 1 یا 2 سال فعالیت تجاری (بسته به برنامه مهاجرت کاری)
  7. اقدام برای دریافت شهروندی کانادا در صورت واجد شرایط بودن
هزینه‌های مهاجرت کاری کانادا

زمان پردازش ویزاهای مربوط به مهاجرت کاری کانادا

بسته به نوع برنامه مهاجرت کاری و مجوز کاری مرتبط ممکن است زمان پردازش درخواست 1 تا 8 ماه طول بکشد. زمان پردازش تا حد زیادی به برنامه مهاجرت کاری متقاضی بستگی دارد. به عنوان مثال زمان پردازش برخی از برنامه‌های فدرال به طور متوسط 3 ماه طول بکشد، اما زمان پردازش برنامه‌های نامزدی استانی معمولا حدود 8 ماه زمان می‌برد.

هزینه‌های درخواست و پردازش برنامه‌های مهاجرت کاری کانادا

هزینه برای دریافت ویزای مهاجرت کاری کانادا می‌تواند مبالغی بین 2140 دلار کانادا تا 4355 دلار کانادا باشد. هزینه پایین‌تر مربوط به مهاجرت به صورت انفرادی و هزینه بالاتر در صورت مهاجرت به همراه همسر و یک فرزند است و به ازای هر فرزند بیشتر 230 دلار کانادا به این مبلغ افزوده می‌شود.

هزینه دریافت ویزای کار 155 دلار کانادا و هزینه پردازش برای ویزای کار باز برای همسر حدود 100 دلار کانادا خواهد بود.

همچنین هزینه بیومتریک برای یک فرد مجرد 85 دلار کانادا و برای یک خانواده 170 دلار کانادا است.

این هزینه‌ها فقط محدود به هزینه‌های ارائه درخواست و پردازش آن توسط دولت کانادا است. در عمل، احتمالا هزینه‌های دیگری از جمله دریافت خدمات حقوقی و هزینه‌های روند پیش از درخواست نیز وجود خواهد داشت که بسته به وضعیت متقاضی می‌تواند متغیر باشد.

مشاغل مورد نیاز کانادا؛ لیست شغل های مورد نیاز کانادا

سخن پایانی

مهاجرت کاری کانادا یکی از بهترین روش‌های مهاجرت برای افرادی است که قصد مهاجرت برای دریافت اقامت دائم کانادا را دارند. با توجه به این که کانادا شدیدا به نیروی کار به ویژه افراد ماهر در حوزه شغلی خود نیاز دارد و برای توسعه بیشتر اقتصادی کانادا از طریق جذب سرمایه‌گذاران و کارآفرینان خارجی، دولت کانادا برنامه‌های مهاجرت کاری متنوع با انواع شرایط مختلف طراحی کرده است که بتوانند افراد با شرایط متفاوت را تا حد زیادی پوشش دهد.

آگاهی از انواع گزینه‌های موجود برای مهاجرت کاری اولین و مهم‌ترین قدم در سفر مهاجرتی شما خواهد بود. برای تجربه یک مهاجرت موفق، شدیدا به متقاضیان توصیه می‌شود که از تجربیات و راهنمایی‌های وکلا و مشاورین مهاجرتی با تجربه استفاده کنند.

شما نیز می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه و پیدا کردن روش درست مهاجرتی به کانادا که متناسب سلایق و سوابق شما باشد، با کارشناسان و مشاوران ما در مجموعه حقوقی و مهاجرتی کاناداپاس در تماس باشید.

اهمیت همراهی وکیل مهاجرت در پروسه دریافت ویزای کانادا

مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس و شرکت شتاب دهنده بیزینس و استارت آپ i3 capital با مدیریت مهیار حلاج‌ پور٬ عضو سازمان (NACO (National Angel Capital Organization ٬ مشاور رسمی (RCIC) یا اصطلاحا وکیل مهاجرت به کانادا با سال ها تجربه در هدایت و حمایت صد ها تجارت نوپا٬ استارت آپ و همکاری با شرکت های معظم بین المللی از ابتدا تا انتهای مسیر موفقیت شما در کانادا در کنار شماست.

شما هم می توانید با اقدام از طریق کاناداپاس و i3 capital موفقیت مهاجرت خود را به حداکثر برسانید. برای دریافت مشاوره با وکیل مهاجرت به کانادا، فرم ارزیابی رایگان زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا