ویزای خوداشتغالی کانادا

ورزشکاران حرفه‌ای مستقل و افراد فعال در حوزه صنایع فرهنگی و هنری که بتوانند نشان دهند پتانسیل کسب درآمد در کانادا دارند، ممکن است واجد شرایط اخذ یکی از بهترین انواع ویزاها و مهاجرت کاری به کانادا شوند.

برنامه مهاجرتی افراد خوداشتغال کانادا، به اتباع خارجی واجد شرایط خوداشتغالی که تجربه مرتبط در فعالیت‌های فرهنگی، هنری یا ورزشی دارند، اجازه می‌دهد تا اقامت دائم این کشور را به دست بیاورند.

مجموعه مهاجرتی کاناداپاس با مدیریت آقای مهیار حلاج پور، وکیل ایرانی مهاجرت به کانادا از شما دعوت میکند، فرم ارزیابی رایگان را به دقت تکمیل کرده، سوابق و افتخارات خود را نیز ذکر بفرمایید.

فرم ارزیابی رایگان

آیا شغل شما یکی از عناوین زیر است؟!

  • فعالین حوزه کتاب و روزنامه نگاری
  • کتابداری، بایگانی و حفظ و مرمت آثار تاریخی و هنری
فرم ارزیابی رایگان ما را تکمیل کنید، ما شرایط شما را دقیق بررسی میکنیم و بهترین گزینه را به شما پیشنهاد می دهیم.
فرم ارزیابی رایگان

نگاه کلی به برنامه ویزای خوداشتغالی کانادا


در برنامه ویزای خوداشتغالی کانادا، برخلاف سایر مسیرها و جریان‌های مهاجرت کاری، که از متقاضیان خواسته می‌شود تا بخش قابل توجهی از دارایی‌ها و اموال خود را در یک کسب‌وکار سرمایه‌گذاری کنند یا در اختیار دولت قرار دهند، فقط از متقاضیان خواسته می‌شود که تجربه‌ خود در زمینه‌ای که فعالیت می‌کنند را ثابت کنند و شواهد و مدارکی مبنی بر اثبات ادعای خود را نیز ارائه دهند تا موفق به اخذ اقامت دائم کانادا شوند.

شرایط کلی ویزای خوداشتغالی فدرال کانادا


متقاضیان ابتدا باید شامل تعریفی که دولت کانادا از یک فرد خوداشتغال ارائه می‌دهد باشند، تا مورد ارزیابی قرار بگیرند.

  • طبق تعریف دولت کانادا، خوداشتغال به فردی گفته می‌شود که تجربه خوداشتغالی مرتبط با یک فعالیت هنری، فرهنگی یا ورزشی داشته باشد و بتواند با انجام شغل خود به صورت مستقل، ضمن کسب درآمد، مشارکت قابل‌توجهی نیز در کانادا داشته باشد. همچنین، باید حداقل ۲ سال در ۵ سال اخیر تجربه کاری مرتبط با حرفه و صنعتی که در آن مهارت دارد، داشته باشد. ورزشکاران حرفه‌ای و افراد فعال در صنایع فرهنگی و هنری نیز باید شرایط زیر را داشته باشند:
  • کسب حداقل ۳۵ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز ممکن در سیستم امتیازدهی برنامه ویزای خوداشتغالی فدرال
  • دو سال خوداشتغالی در صنعت خود یا دو سال سابقه فعالیت در سطح جهانی در حوزه خود یا ترکیبی از یک سال از هر یک از موارد فوق

همه کسانی که برای برنامه خوداشتغالی فدرال درخواست می‌کنند، باید در هر استان یا ایالتی از کانادا به استثنای کبک که برنامه مهاجرت خوداشتغالی مختص به خود را دارد، اقامت کنند.

انواع ویزای خود اشتغالی کانادا

ویزای خود اشتغالی کانادا می‌تواند برای سه دسته از افراد صادر شود:

  • هنرمندان
  • ورزشکاران
  • افرادی که قصد مهاجرت به کبک دارند

لازم به ذکر است که شرایط مورد نیاز برای افراد دو دسته‌ای اول، یکسان است. اما افرادی که قصد مهاجرت به کبک و سکونت در این استان دارند، شرایط مورد نیاز متفاوتی دارند که در ادامه، به آن می‌پردازیم.

1. ویزای خود اشتغالی کانادا برای هنرمندان

به طور کلی، لیست مشاغلی که به عنوان خوداشتغال در نظر گرفته می‌شوند، توسط دولت کانادا مشخص شده است؛ اما با توجه به اینکه مشاغل هنری زیادی در این لیست وجود دارد، ویزای خوداشتغالی یا   Self-employed با اسم ویزای هنرمندان نیز شناخته می‌شود. چیزی که اهمیت دارد، توانایی اثبات مهارت و توانایی خود در زمینه‌های هنری است تا واجد شرایط اخذ ویزای هنرمندی کانادا شوید.

در این رابطه، می‌توانید نشان دهید همانطور که توانایی کار و درآمدزایی در کشور خود داشته‌اید، توانایی کار در زمینه فعالیت خود و کسب درآمد در کانادا را نیز دارید. همچنین، می‌توانید نشان دهید که در عرصه بین‌المللی یا در کشور خود شناخته شده و مطرح هستید، در مسابقات بین‌المللی شرکت کرده‌، گالری هنری داشته یا نمایشگاه بر پا کرده‌اید. در این صورت، می‌توانید ثابت کنید که در هنر خود موفق بوده‌اید.

2. ویزای خوداشتغالی کانادا برای ورزشکاران

کانادا از طریق ویزای خود اشتغالی، شرایط مهاجرت ورزشکاران به این کشور را نیز فراهم کرده است. ورزشکاران، مربیان و حتی داوران و مدیران برنامه و مدرس‌های رشته‌های ورزشی مختلف نیز می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و اقامت دائم کانادا را به دست بیاورند. ویزای خوداشتغالی، یکی از معدود برنامه‌های مهاجرتی کانادا است که مستقیما به دریافت PR یا اقامت دائم منجر می‌شود.

ورزشکارانی که قصد اقدام از طریق ویزای خوداشتغالی کانادا دارند، می‌بایست مدارک مرتبط با رزومه و سابقه ورزشی خود را ارائه و نشان دهند که توانایی خوداشتغالی و کسب درآمد از طریق فعالیت ورزشی تخصصی خود را در کانادا دارند. همچنین، باید نشان دهند که فعالیت آن‌ها در کانادا بر اقتصاد این کشور نیز تاثیر مثبت خواهد گذاشت. فعالیت آن‌ها در کانادا باید مستقل باشد و اراده و توانایی درآمدزایی در این کشور داشته باشند.

3. ویزای خوداشتغالی کبک

برنامه نیروی کار خوداشتغال کبک، یک مسیر مهاجرتی مختص به این استان است که افراد تازه‌واردی که تجربه ایجاد شغل برای خود دارند را هدف قرار می‌دهد. متقاضیان موفق می‌توانند به کبک مهاجرت کنند و در آنجا به انجام شغلی که در آن مهارت دارند، بپردازند.

مانند تمام مسیرهای مهاجرتی دیگر استان کبک، این برنامه هم نیازمند داشتن مدرکی تحت عنوان گواهی انتخاب کبک یا CSQ است. پس از دریافت CSQ، متقاضی می‌تواند درخواست خود جهت اخذ اقامت دائم کانادا را ارسال کند. با توجه به تفاوت شرایط ویزای خوداشتغالی کبک با ویزای خوداشتغالی فدرال، در ادامه کمی بیشتر به آن می‌پردازیم.

شرایط ویزای خوداشتغالی کبک به شرح زیر است:

  • حداقل ۱۸ سال سن
  • سپرده گذاری مبلغ مشخصی بر اساس محل اقامت خود؛ متقاضیانی که قصد سکونت در شهر مونترال دارند، باید مبلغ ۵۰ هزار دلار یا بیشتر در یک موسسه مالی محلی سپرده کنند. همچنین افرادی که قصد سکونت در مناطق دیگری به غیر از مونترال دارند، باید حداقل ۲۵ هزار دلار سپرده کنند.
  • متقاضیان باید نشان دهند که با این هدف وارد کبک می‌شوند تا با انجام یک حرفه یا تجارت در زمینه‌ای که در آن تخصص دارند، شغل خودشان را ایجاد کنند.
  • متقاضیان باید نشان دهند که قصد سکونت در استان کبک دارند.
  • داشتن دارایی خالص به ارزش حداقل ۱۰۰ هزار دلار کانادا که از روش‌های قانونی به دست آمده است و می‌تواند مجموع دارایی‌های متقاضی اصلی به علاوه‌ی دارایی‌های همسر وی باشد.
  • برخورداری از حداقل ۲ سال تجربه انجام کار به عنوان نیروی کار خوداشتغال در حرفه یا تجارتی که قصد دارد در استان کبک انجام دهد.
  • به دست آوردن حداقل امتیاز مورد نیاز در سیستم امتیازدهی برنامه خوداشغالی استان کبک؛ حداقل امتیاز مورد نیاز در صورت مجرد بودن، ۶۳ از ۱۰۷ امتیاز ممکن و حداقل امتیاز مورد نیاز در صورت متاهل بودن، ۷۰ از ۱۲۰ امتیاز است

برای مشاهده سیستم امتیازدهی برنامه خوداشتغالی استان کبک می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

محاسبه آنلاین مدت زمان گرفتن ویزا

برای محاسبه مدت زمان صدور ویزای کانادا با کلیک روی لینک زیر، نوع برنامه مهاجرتی خود را از قسمت Select an application type انتخاب کرده سپس روی دکمه get processing times کلیک کنید.

بررسی مدت زمان پردازش ویزای کانادا

سیستم امتیازدهی برنامه فدرال ویزای خوداشتغالی کانادا


درخواست‌های داوطلبان اخذ ویزای خوداشتغالی کانادا، بر اساس سیستم امتیازدهی که برای این برنامه در نظر گرفته شده، ارزیابی می‌شود. بنابراین، برنامه فدرال ویزای خوداشتغالی کانادا نیز یکی دیگر از برنامه‌های مهاجرتی این کشور در نظر گرفته می‌شود که بر پایه سیستم امتیازدهی عمل می‌کند و بر اساس معیارهای مختلفی، به متقاضیان امتیاز داده می‌شود.

همانطور که پیش از این هم اشاره شد، متقاضیان باید حداقل ۳۵ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز قابل دریافت را به دست بیاورند تا واجد شرایط اخذ ویزای خوداشتغالی شوند.

در ادامه، می‌توانید معیارهای مختلفی که بر اساس آن‌ها به متقاضیان امتیاز داده می‌شود را به همراه حداکثر امتیاز قابل دریافت از هر معیار مشاهده کنید:

معیارهای انتخاب امتیاز
تجربه حداکثر ۳۵ امتیاز
سن حداکثر ۱۰ امتیاز
تحصیلات حداکثر ۲۵ امتیاز
توانایی در زبان انگلیسی یا فرانسوی حداکثر ۲۴ امتیاز
تطبیق پذیری حداکثر ۶ امتیاز
مجموع امتیازات ۱۰۰ امتیاز
حداقل امتیاز مورد نیاز ۳۵ امتیاز

تجربه‌ی مرتبط، باید در یک دوره‌ی ۵ ساله قبل از ثبت و ارسال پرونده به دست آمده باشد و زمانی که درمورد پرونده نتیجه‌گیری می‌شود و پاسخ آن به متقاضی می‌رسد، به اتمام برسد. نحوه امتیازدهی به این معیار بر اساس جدول زیر است:

میزان تجربه امتیاز
دو سال تجربه مرتبط ۲۰ امتیاز
سه سال تجربه مرتبط ۲۵ امتیاز
چهار سال تجربه مرتبط ۳۰ امتیاز
پنج سال تجربه مرتبط ۳۵ امتیاز

بر اساس سن متقاضیان در زمان ثبت و ارسال پرونده، به شکل زیر به متقاضیان امتیاز تعلق می‌گیرد.

سن امتیاز
۱۶ سال و کم‌تر ۰ امتیاز
۱۷ سال ۲ امتیاز
۱۸ سال ۴ امتیاز
۱۹ سال ۶ امتیاز
۲۰ سال ۸ امتیاز
۲۱ تا ۴۹ سال ۱۰ امتیاز
۵۰ سال ۸ امتیاز
۵۱ سال ۶ امتیاز
۵۲ سال ۴ امتیاز
۵۳ سال ۲ امتیاز
۵۴ سال به بالا ۰ امتیاز
سطح تحصیلات امتیاز
مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا و حداقل 17 سال تحصیل تمام وقت یا معادل آن ۲۵ امتیاز
دو یا چند مدرک دانشگاهی در سطح لیسانس و حداقل 15 سال تحصیل تمام وقت یا معادل آن ۲۲ امتیاز
دیپلم سه ساله، گواهی بازرگانی یا کارآموزی و حداقل 15 سال تحصیل تمام وقت یا معادل آن ۲۲ امتیاز
مدرک دانشگاهی دو ساله یا بیشتر در سطح لیسانس و حداقل 14 سال تحصیل تمام وقت یا معادل آن ۲۰ امتیاز
دیپلم دو ساله، گواهی بازرگانی یا کارآموزی و حداقل 14 سال تحصیل تمام وقت یا معادل آن ۲۰ امتیاز
مدرک دانشگاهی یک ساله در مقطع کارشناسی و حداقل 13 سال تحصیل تمام وقت یا معادل آن ۱۵ امتیاز
مدرک یک ساله دیپلم، گواهینامه بازرگانی یا کار آموزی و حداقل 13 سال تحصیل تمام وقت یا معادل آن ۱۵ امتیاز
مدرک یک ساله دیپلم، گواهینامه بازرگانی یا کار آموزی و حداقل 12 سال تحصیل تمام وقت یا معادل آن ۱۲ امتیاز
دیپلم دبیرستان ۵ امتیاز

در این معیار، متقاضیان با دانستن زبان انگلیسی یا فرانسوی، می‌توانند امتیاز کسب کنند. اما با مهارت در هر دو زبان، امتیاز بیشتری از این معیار به دست خواهند آورد. نحوه امتیازدهی به این فاکتور در جدول زیر قید شده است:

 

مهارت در زبان اول
سطح مهارت نمره Speaking نمره Listening نمره Reading نمره Writing نمره نهایی
مهارت بالا ۴ امتیاز ۴ امتیاز ۴ امتیاز ۴ امتیاز ۱۶ امتیاز
مهارت متوسط ۲ امتیاز ۲ امتیاز ۲ امتیاز ۲ امتیاز ۸ امتیاز
مهارت پایه ۱ امتیاز ۱ امتیاز ۱ امتیاز ۱ امتیاز ۲ امتیاز
عدم مهارت ۰ امتیاز ۰ امتیاز ۰ امتیاز ۰ امتیاز ۰ امتیاز

 

نکته: همانطور که در جدول فوق هم مشاهده می‌کنید، حداکثر نمره قابل دریافت از زبان اول در صورت داشتن مهارت پایه، فقط ۲ امتیاز است نه ۴ امتیاز.

 

مهارت در زبان دوم
سطح مهارت نمره Speaking نمره Listening نمره Reading نمره Writing نمره نهایی
مهارت بالا ۲ امتیاز ۲ امتیاز ۲ امتیاز ۲ امتیاز ۸ امتیاز
مهارت متوسط ۲ امتیاز ۲ امتیاز ۲ امتیاز ۲ امتیاز ۸ امتیاز
مهارت پایه ۱ امتیاز ۱ امتیاز ۱ امتیاز ۱ امتیاز ۴ امتیاز
عدم مهارت ۰ امتیاز ۰ امتیاز ۰ امتیاز 0  امتیاز

 

در این زمینه باید نکات زیر را نیز در نظر داشته باشید:

  1. مهارت بالا یعنی فرد می‌تواند در اکثر موقعیت‌های اجتماعی و کاری به طور موثر ارتباط برقرار کند.
  2. مهارت متوسط یعنی فرد می‌تواند در موقعیت‌های آشنای اجتماعی و کاری به راحتی ارتباط برقرار کند.
  3. مهارت پایه یعنی فرد می‌تواند در زمینه‌های قابل پیش‌بینی و در مورد موضوعات آشنا، اما با کمی مشکل ارتباط برقرار کند.
  4. عدم مهارت یعنی فرد هیچ یک از شرایط فوق را ندارد.
فاکتور تطبیق پذیری امتیاز
سطح تحصیلات همسر

  • دیپلم دبیرستان یا پایین‌تر: ۰ امتیاز
  •  مدرک یک ساله دیپلم، گواهی بازرگانی، کارآموزی یا مدرک دانشگاهی و حداقل 12 سال تحصیل تمام وقت یا معادل آن: ۳ امتیاز
  • مدرک دو یا سه ساله دیپلم، گواهی بازرگانی، کارآموزی یا مدرک دانشگاهی و حداقل ۱۴ سال تحصیل تمام وقت یا معادل آن: ۴ امتیاز
  • مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا و حداقل 17 سال تحصیلات تمام وقت یا معادل آن: ۵ امتیاز
۰ تا ۵ امتیاز
سابقه کار در کانادا

متقاضی یا همسر وی حداقل یک سال کار تمام وقت در کانادا با مجوز کار معتبر انجام داده باشد.

۵ امتیاز
سابقه تحصیل در کانادا

متقاضی یا همسر وی یک برنامه تحصیلی تمام وقت حداقل دو ساله را در یکی از موسسه‌های آموزشی معتبر کانادا به پایان رسانده باشد. این کار باید پس از 17 سالگی و با مجوز تحصیل معتبر انجام شده باشد.

نکته: برای کسب این امتیاز، نیازی به اخذ مدرک یا دیپلم در این دو سال تحصیلی نیست

۵ امتیاز
داشتن اقوام در کانادا

متقاضی یا همسر وی دارای اقوام یا خویشاوند دارای اقامت دائم کانادا یا شهروندی این کشور باشند (اقوام شامل والدین، پدربزرگ و مادربزرگ، فرزند، نوه، فرزند والدین، خواهر و برادر، فرزند پدربزرگ و مادربزرگ، عمه، عمو، دایی، خاله، نوه والدین، خواهرزاده یا برادرزاده می‌شوند)

۵ امتیاز

مراحل اخد ویزای خوداشتغالی کانادا

در ادامه، می‌توانید راهنمای قدم به قدم اخذ ویزای خوداشتغالی کانادا را مطالعه کنید:

  1. آمادهسازی مدارک

پس از اینکه حداقل امتیاز مورد نیاز در سیستم امتیازبندی برنامه ویزای خوداشتغالی فدرال را به دست آوردید، باید مدارک لازم را طبق چک لیست مدارک (فرم IMM5784) جمع آوری و آماده کنید. همچنین، باید آماده‌ انجام معاینات پزشکی شوید تا سلامت شما و کلیه اعضای خانواده‌تان که همراه شما هستند، تایید شود.

در این مرحله، باید گواهی عدم سوءپیشینه خود را هم آماده کنید و برای آن درخواست بدهید تا با توجه به طولانی بودن فرایند صدور آن، بتوانید به موقع آن را ارائه کنید.

  1. تشکیل پرونده مهاجرتی

اکنون باید کلیه فرم‌های درخواست اعم از IMM0008 و IMM0008DEP و IMM5669 و IMM008 و Schedule 6A و IMM5406 و IMM5476 را آماده و تکمیل کنید تا پرونده مهاجرتی خود را تشکیل داده و این فرم‌ها را به همراه سایر مدارک مورد نیاز در آن لحاظ کنید. لازم است که در تکمیل فرم‌ها نهایت دقت را داشته باشید و همه‌ی اطلاعات را به شکل صحیح و مناسب تکمیل کنید.

  1. پرداخت هزینه بررسی پرونده

هزینه‌هایی که در این مرحله باید پرداخت کنید، شامل هزینه بررسی پرونده، حق اقامت و سایر هزینه‌های مورد نیاز است که بر اساس شرایط خود و تعداد اعضای خانواده خود باید پرداخت نمایید. توجه کنید که رسید همه‌ی هزینه‌های پرداخت شده را نگه دارید تا در پرونده خود ارائه دهید.

  1. ثبت و ارسال پرونده

با توجه به اهمیت این مرحله، می‌توانید به منظور کاهش خطاهای احتمالی با کمک مشاور خود در موسسه مهاجرتی کاناداپاس، پرونده خود را به اداره مهاجرت فدرال کانادا ارسال کنید تا بررسی شود.

  1. بررسی و تایید پرونده

پس از ثبت پرونده، فرایند بررسی آن آغاز می‌شود. در این مرحله، در صورت نیاز به ارائه هرگونه سند یا مدرک اضافی و بیشتری، به متقاضی اطلاع داده خواهد شد تا آن‌ها را هم ارائه دهد. پس از ارائه مدارک تکمیلی در صورت نیاز و اتمام بررسی پرونده، در صورت برخورداری از شرایط مناسب، اقامت دائم کانادا از طریق ویزای خوداشتغالی به متقاضی داده خواهد شد.

 هزینه ویزای خود اشتغالی کانادا

هزینه‌های ویزای خود اشتغالی کانادا را می‌توانید در جدول پیش‌رو مشاهده کنید:

 

نوع هزینه مقدار هزینه (به دلار کانادا)
خواست فرد خوداشتغال ۲ هزار و ۱۴۰ دلار (۱۶۲۵ دلار به ازای بررسی پرونده و ۵۱۵ دلار به ازای هزینه حق اقامت دائم کانادا)
درخواست فرد خوداشتغال بدون حق اقامت دائم ۱۶۲۵ دلار
درخواست همسر فرد خوداشتغال ۱۳۶۵ دلار (۸۵۰ دلار به ازای بررسی پرونده و ۵۱۵ دلار به ازای هزینه حق اقامت دائم کانادا)
درخواست همسر فرد خوداشتغال بدون حق اقامت دائم ۸۵۰ دلار
درخواست فرزند وابسته ۲۳۰ دلار به ازای هر فرزند
هزینه انگشت نگاری ۸۵ دلار
هزینه انگشت نگاری به ازای هر خانواده (۲ نفره و بیشتر) ۱۷۰ دلار

 

نکته: توصیه مشاورین کاناداپاس این است که برای جلوگیری از به تاخیر افتادن بررسی پرونده خود و طولانی‌تر شدن این پروسه، هزینه حق اقامت دائم را هم همان ابتدا به همراه هزینه بررسی پرونده پرداخت کنید.

تمکن مالی پیشنهادی برای ویزای خوداشتغالی کانادا

اگرچه متقاضیان باید زمان اقدام برای اخذ ویزای خوداشتغالی نشان دهند که از تمکن مالی کافی برای تامین هزینه‌های خود و اعضای خانواده‌شان برخوردار هستند و سرمایه کافی برای شروع کار خود در این کشور را نیز در اختیار دارند، اما مبلغ خاصی به عنوان حداقل مبلغ مورد نیاز تعیین نشده است.

با این حال، متقاضیان می‌توانند جدول زیر را به عنوان یک الگوی کلی برای تمکن مالی پیشنهادی مورد نیاز برای ویزای خود اشتغالی کانادا مد نظر داشته باشند:

 

تعداد اعضای خانواده تمکن مالی پیشنهادی (به دلار کانادا)
۱ نفر ۱۳ هزار و ۳۱۰ دلار
۲ نفر ۱۶ هزار و ۵۷۰ دلار
۳ نفرم ۲۰ هزار و ۳۷۱ دلار
۴ نفر ۲۴ هزار و ۷۳۳ دلار
۵ نفر ۲۸ هزار و ۵۲ دلار
۶ نفر ۳۱ هزار و ۶۳۸ دلار
۷ نفر ۳۵ هزار و ۲۲۴ دلار
تمکن مالی پیشنهادی به ازای هر عضو بیشتر ۳ هزار و ۵۸۶ دلار

نکته مهم: متقاضیان می بایست در سلامت کامل پزشکی بوده و سوء پیشینه ی مؤثر کیفری نداشته باشند.

مدارک مورد نیاز برای ویزای خود اشتغالی کانادا


به طور کلی، مدارک مورد نیاز برای ویزای خود اشتغالی کانادا به شرح زیر است:

  • فرم‌های IMM0008 و IMM0008DEP و IMM5669 و IMM008 و Schedule 6A و IMM5406 و IMM5476 و IMM5562
  • پاسپورت، شناسنامه و سند ازدواج در صورت وجود
  • رسید هزینه‌های پرداخت شده برای بررسی پرونده متقاضی و کلیه اعضای خانواده
  • عدم سوءپیشینه
  • مدارک معاینات پزشکی
  • مدرک تحصیلی مانند گواهینامه، دیپلم یا ریز نمرات
  • مدرک زبان
  • مدارک اثبات کننده‌ سابقه کاری
  • مدارک سازگاری با شرایط زندگی در کانادا
  • کپی مدارک سفر یا گذرنامه که باید شامل نام، تاریخ تولد، عکس، تاریخ انقضا باشند یا تغییرات ایجاد شده در آن‌ها را نشان دهند.
  • گواهی فوت در صورتی که همسر متقاضی فوت شده باشد.
  • در صورت داشتن پارتنر، ارائه بیانیه قانونی اتحادیه حقوق عمومی (اصل فرم IMM 5409) و مدرکی برای اثبات اینکه حداقل 12 ماه با هم زندگی کرده‌اید (اجاره آپارتمان مشترک، صورت‌حساب‌های مشترک، آدرس مشترک روی اسناد) باید ارائه شود.
  • اطلاعات مربوط به فرزند مانند شناسنامه، مدارک فرزندخواندگی یا گواهی حضانت (در صورت وجود).
  • در صورت اقدام برای استان کبک، گواهی CSQ نیز باید ارائه شود.

برای دانلود چک لیست مدارک مورد نیاز برای ویزای خوداشتغالی کانادا روی این لینک کلیک کنید.

مدت زمان صدور ویزای خوداشتغالی کانادا

مدت زمان این پروسه، ممکن است متغیر باشد. درخصوص عوامل تاثیرگذار در مدت زمان صدور ویزای خوداشتغالی می‌توان به شرایط افراد، پرونده‌ی آن‌ها و شلوغی سفارت اشاره کرد که باعث کوتاه‌تر یا طولانی‌تر شدن این پروسه می‌شود.

در حال حاضر تا زمانی که این مطلب تهیه می‌شود، مدت زمان پردازش و بررسی پرونده برای صدور ویزای خوداشتغالی کانادا، طبق آخرین آپدیت سایت اداره مهاجرت کانادا ۴۲ ماه اعلام شده است.

اما شما می‌توانید با مراجعه به این لینک و وارد کردن نوع درخواست خود (مهاجرت اقتصادی) و سپس نوع درخواست کلاس اقتصادی (افراد خوداشتغال فدرال) مدت زمان این پروسه را بر اساس آخرین آپدیت انجام شده، مشاهده کنید.

لازم به ذکر است که اگر چه موفقیت پرونده مهاجرت خود اشتغالی مشروط به انعکاس نیت، توان و قابلیت فرد در ایجاد و ادامه موفقیت آمیز حرفه و فعالیت مربوط است، در عمل فرد متقاضی پس از ورود به کانادا محدودیتی برای انتخاب شغل دیگر و یا ادامه تحصیل ندارد.

اخذ اقامت دائم کانادا از طریق خوداشتغالی

نتیجه‌ برنامه خوداشتغالی کانادا، اخذ اقامت دائم این کشور برای متقاضی و اعضای خانواده وی است. لازم به ذکر است که اقامت دائم کانادا، معادل گرین کارت آمریکا در ایالات متحده است. شما به عنوان یک مقیم دائم در کانادا، تحت منشور حقوق و آزادی‌های کانادا محافظت خواهید شد و می‌توانید در هر جایی که می‌خواهید در کانادا زندگی و کار کنید.

اقامت دائم کانادا، یک قدم مانده به اخذ شهروندی این است و در صورتی که به مدت ۱۰۹۵ روز در کانادا سکونت کرده باشید و یکسری از تست‌های ابتدایی و ساده را نیز پشت سر بگذارید، منجر به اخذ شهروندی این کشور و در پی آن، دریافت پاسپورت کانادا خواهد شد که یکی  از معتبرترین و قوی‌ترین پاسپورت‌های دنیا به شمار می‌رود.

ویزای همراه خوداشتغالی کانادا

افرادی که ازدواج کرده و متاهل هستند، می‌توانند با ویزای همراه خوداشتغالی کانادا، اقامت دائم این کشور را برای همسر و فرزندان خود نیز به ارمغان بیاورند. ویزای خوداشتغالی کانادا، یکی از معدود برنامه‌های مهاجرتی این کشور به شمار می‌رود که متقاضیان به طور مستقیم و بدون نیاز به راه‌اندازی کسب‌وکار یا کارآفرینی و انجام بیزینس برای مدت خاصی، می‌توانند اقامت دائم را به دست بیاورند.

لیست مشاغل خوداشتغال در کانادا

جدول زیر شامل مشاغل فنی، حرفه‌ای و مهارتی در زمینه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی است که در کانادا به عنوان خوداشتغال در نظر گرفته می‌شوند:

عنوان شغلی به زبان فارسی عنوان شغلی به زبان انگلیسی کد شغلی
کتابداری Librarian ۵۱۱۱
نگهبان و متصد موزه Conservator and Curator ۵۱۱۲
مسئول بایگانی Archivist ۵۱۱۳
نویسنده Author and Writer ۵۱۲۱
ویراستار Editor ۵۱۲۲
روزنامه نگار Journalist ۵۱۲۳
مشاغل حرفه‌ای در روابط عمومی و ارتباطات Professional Occupations in Public Relations and Communications ۵۱۲۴
مترجم و ترمینولوژیست Translator, Terminologist and Interpreter ۵۱۲۵
تهیه کننده، کارگردان، طراح رقص و مشاغل مرتبط Producer, Director, Choreographer and Related Occupations ۵۱۳۱
رهبر ارکستر، آهنگساز و تنظیم کننده Conductor, Composer and Arranger ۵۱۳۲
موسیقی‌دان و خواننده Musician and singer ۵۱۳۳
رقصنده Dancer ۵۱۳۴
بازیگر و کمدین Actor and Comedian ۵۱۳۵
نقاش، مجسمه ساز و سایر هنرهای تجسمی Painter, Sculptor and Other Visual Artist ۵۱۳۶
تکنسین کتابخانه و آرشیو عمومی Library and Public Archive Technician ۵۲۱۱
مشاغل فنی مرتبط با موزه‌ها و گالری‌های هنری Technical Occupations Related to Museums and Art Galleries ۵۲۱۲
عکاس Photographer ۵۲۲۱
اپراتور فیلم و دوربین فیلمبرداری Film and Video Camera Operator ۵۲۲۲
تکنسین گرافیک هنری Graphic Arts Technician ۵۲۲۳
تکنسین پخش Broadcast Technician ۵۲۲۴
تکنسین ضبط صدا و تصویر Audio and Video Recording Technician ۵۲۲۵
سایر مشاغل فنی و هماهنگ کننده در موشن پیکچر، پخش و هنرهای نمایشی Other Technical and Co-ordinating Occupations in Motion Pictures, Broadcasting and the Performing Arts ۵۲۲۶
مشاغل پشتیبان موشن پیکچر، پخش و هنرهای نمایشی Support Occupations in Motion Pictures, Broadcasting and the Performing Arts ۵۲۲۷
گوینده‌ها و سایر پخش کننده‌ها Announcers and Other Broadcasters ۵۲۳۱
سایر اجراها Other performs ۵۲۳۲
طراح گرافیک و تصویرگر Graphic Designer and Illustrator ۵۲۴۱
طراح و دکوراتور داخلی Interior Designer and Interior Decorator ۵۲۴۲
طراح تئاتر، مد، نمایشگاه و دیگر طراحان خلاق Theatre, Fashion, Exhibit and Other Creative Designers ۵۲۴۳
صنعت‌گران Artisan and Craftsperson ۵۲۴۴
الگوسازان – محصولات نساجی، چرم و خز Patternmakers – Textile, Leather and Fur Products ۵۲۴۵
ورزشکار Athlete ۵۲۵۱
مربی Coach ۵۲۵۲
مسئولان و داوران ورزشی Sports Officials and Referees ۵۲۵۳
رهبران برنامه و مربیان تفریح، ورزش و تناسب اندام Program Leaders and Instructors in Recreation, Sport and Fitness ۵۲۵۴
ویزای خوداشتغالی تنیس

مزایای ویزای خوداشتغالی کانادا

به طور کلی، مزایای ویزای خوداشتغالی کانادا به شرح زیر است:

    • داشتن پیشنهاد شغلی لازم نیست.
    • هیچ شرطی برای وضعیت شما وجود ندارد.
    • قبل از ورود به کانادا نیازی به خرید یا ایجاد کسب‌وکار نیست.
    • در صورت موفقیت، اقامت دائم کانادا را مستقیما برای خود و اعضای خانواده دریافت خواهید کرد.
    • زمان پردازش نسبتا سریع تا اقامت دائم.
    • امکان زندگی در هر کجای کانادا به عنوان یکی از امن‌ترین، مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا با مناظر طبیعی بکر و خیره کننده. (در صورت اقدام از طریق برنامه خوداشتغالی فدرال، امکان زندگی در استان کبک وجود نخواهد داشت)

دلایل ریجکتی ویزای خوداشتغالی کانادا

با وجود همه‌ مزایایی که ویزای خوداشتغالی می‌تواند داشته باشد و یکی از بهترین و سرراست‌ترین راه‌های اخذ اقامت دائم کانادا به شمار می‌رود، اما باید واقع‌بینانه به آن نگاه کرد؛ یعنی شرایط در ظاهر ساده‌ این برنامه نباید باعث شود که از برخی موارد و نکات نسبت به آن چشم‌پوشی کنید.

متاسفانه، نرخ ریجکتی ویزای خوداشتغالی بالا است و این یعنی بسیاری از افراد نگاه غیرواقع‌بینانه به این مسیر دارند. به همین دلیل، قصد داریم چند دلیل انگشت‌شمار برای ریجکت شدن این ویزا و نکات به ظاهر ساده‌ای که ممکن است از دید شما پنهان مانده باشند را بررسی کنیم.

1.     عدم برخورداری از شرایط برنامه خوداشتغالی

شاید بدیهی به نظر برسد، اما بسیاری از افراد به شرایط برنامه خوداشتغالی اهمیت کافی نمی‌دهند و به سادگی، ریجکت می‌شوند. برای جلوگیری از این اتفاق، بهتر است قبل از انجام هرگونه اقدامی، شرایط خود را با کارشناسان و مشاوران مهاجرتی همچون متخصصان موسسه مهاجرتی  کاناداپاس در میان بگذارید تا میزان شانس شما برای این مسیر بررسی شود.

شرایط برنامه خوداشتغالی، شرایط نسبتا ساده‌ای به نظر می‌رسند، اما اهمیت فوق‌العاده بالایی دارند. شاید نکاتی وجود داشته باشد که با توجه به آن‌ها بتوانید پرونده قوی‌تری داشته باشید و شاید اصلا برنامه خوداشتغالی، مناسب شما نباشد و مسیر مناسب‌تری طبق شرایط خود برایتان وجود داشته باشد.

2.     عدم توجه به تعریف فرد خوداشتغال

اداره مهاجرت کانادا، تعریف دقیقی از خوداشتغالی ارائه کرده است. افرادی که طبق این تعریف در چهارچوب خوداشتغالی قرار بگیرند، واجد شرایط اخذ اقامت دائم کانادا خواهند بود. عدم توجه کافی به تعریف و چهارچوبی که اداره مهاجرت کانادا نسبت به خود اشتغالی ارائه کرده است، باعث ریجکت شدن پرونده افراد خواهد شد.

در سیستم مهاجرتی کانادا، خوداشتغال به کسی گفته می‌شود که توانایی کسب درآمد به صورت مستقل از مهارت فرهنگی، هنری یا ورزشی خود داشته باشد و بتواند مشارکت قابل توجهی در اقتصاد کانادا داشته باشد و چهره‌ این کشور را در زمینه‌ای که فعالیت می‌کند، بهبود دهد.

3.     ارائه مدارک ناقص یا ضعیف

مدارکی که فرد خوداشتغال ارائه می‌دهد، باید رزومه و سابقه وی در زمینه‌ای که مهارت دارد را به وضوح ثابت کنند. عنوان‌های ملی و بین‌المللی می‌توانند تاثیر قابل‌توجهی داشته باشند. عدم ارائه مستندات کافی، می‌تواند منجر به ریجکت شدن پرونده شود.

4.     بیزینس پلن ضعیف

اگرچه که به ندرت به این نکته اشاره می‌شود، اما طرح تجاری در برنامه خوداشتغالی اهمیت فوق‌العاده زیادی دارد. طرح تجاری خوداشتغالی، باید به‌طور واضح و شفاف برنامه شما برای انجام فعالیت شغلی خود در کانادا که در آن مهارت دارید را مشخص کند. کارشناسان کاناداپاس می‌توانند در تهیه یک بیزینس پلن جامع و کامل برای خوداشتغالی، به شما کمک کنند.

خدمات کاناداپاس برای اخذ ویزای خوداشتغالی کانادا

  • آماده‌سازی به شیوه‌ صحیح، رمز موفقیت در انجام هر کاری است. یک درخواست موفقیت‌آمیز برای اخذ ویزای کاری، از انتخاب یک مشاور مهاجرتی خبره و باتجربه آغاز می‌شود. مطمئن شوید که فرصت استفاده از مزیت پشتیبانی توسط متخصصین ماهر کاناداپاس را به دست می‌آورید.

 

  • تیم مشاورین باتجربه و ماهر کاناداپاس، به شما کمک می‌کنند تا کلیه اسناد و مدارک مورد نیاز را جمع‌آوری کنید و اولین قدم به سمت فعالیت مستقل به عنوان یک فرد خوداشتغال در کانادا را بردارید.

 

  • تعیین اهداف تجاری، پرداخت هزینه‌ها و چیدن یک استراتژی دقیق و فکرشده برای دستیابی به اهداف تجاری تعیین‌شده، قدم‌های بعدی هستند که با کمک متخصصین کاناداپاس برمی‌دارید.

 

  • پاسخگویی و دسترسی راحت جهت برطرف کردن هرگونه سوال و ابهامی که در این فرایند برای شما به وجود خواهد آمد نیز یکی دیگر از خدمات کاناداپاس محسوب می‌شود که از ابتدا تا انتهای این مسیر در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

کلام آخر

با توضیحاتی که در این مطلب ارائه دادیم، مشخص شد برای افرادی که تجربه‌ مرتبط با فعالیت‌های فرهنگی، هنری یا ورزشی دارند، برنامه خوداشتغالی یک مسیر عالی برای مهاجرت است. این برنامه، به متقاضیان و کلیه اعضای خانواده آن‌ها اجازه می‌دهد که با اقامت دائم کانادا وارد این کشور شوند. فقط لازم است که بتوانند ثابت کنند تجربه ملی و بین‌المللی غنی در زمینه فعالیت خود دارند و می‌توانند با انجام آن در کانادا، درآمد کسب کنند.

به طور کلی، ویزای خوداشتغالی یکی از ساده‌ترین و سرراست‌ترین راه‌های مهاجرت به کانادا است که پیچیدگی‌های مسیرهایی نظیر کارآفرینی، ثبت شرکت و خرید بیزینس را ندارد. بنابراین، نیازی به سرمایه‌گذاری هم نیست و فقط باید نشان دهید که می‌توانید از پس پرداخت هزینه‌های زندگی خود و اعضای خانواده‌تان در کانادا بربیایید.

باگر نیاز به توضیح بیشتر دارید یا سوال و ابهام خاصی درمورد این برنامه برایتان به وجود آمده، می‌توانید با متخصصین موسسه مهاجرتی حقوقی کاناداپاس در تماس باشید.

نکته مهم: لازم به ذکر است که اگر چه موفقیت پرونده مهاجرت خود اشتغالی مشروط به انعکاس نیت، توان و قابلیت فرد در ایجاد و ادامه موفقیت آمیز حرفه و فعالیت مربوط است، در عمل فرد متقاضی پس از ورود به کانادا محدودیتی برای انتخاب شغل دیگر و یا ادامه تحصیل ندارد.


سوالات متداول درباره ویزای خوداشتغالی کانادا

مشارکت قابل توجه در کانادا، یکی از شرایط اخذ ویزای خوداشتغالی است که گاها توجه کافی هم به آن نمی‌شود. این معیار، مشخص می‌کند که چه افرادی برای برخورداری از مزایای این برنامه، پرونده بیهوده و جعلی جمع آوری کرده‌اند و چه افرادی واقعا سابقه فرهنگی، هنری یا ورزشی در کارنامه خود دارند و می‌توانند در این کشور آن را ادامه دهند تا کانادا را در این زمینه‌ها تقویت کرده و برای آن منفعت اجتماعی و اقتصادی داشته باشند.

مهم‌ترین شرایط، این است که متقاضیان نشان دهند در زمینه کاری خود، از حداقل ۲ سال سابقه در طی ۵ سال اخیر برخوردار هستند و حداقل امتیاز مورد نیاز در سیستم امتیازدهی این پروگرم که ۳۵ امتیاز هست را نیز می‌توانند کسب کنند.

مثل سایر برنامه‌های مهاجرت به استان کبک، این استان برای خوداشتغالی هم شرایط خاص خودش را دارد.

  1. جدا از نشان دادن قصد زندگی در استان کبک،
  2. متقاضیان باید نشان دهند حداقل ۱۰۰ هزار دلار دارایی خالص دارند
  3. و می‌توانند مبلغ ۲۵ تا ۵۰ هزار دلار نیز در یک موسسه مالی محلی سپرده کنند.

سایر شرایط برنامه خوداشتغالی کبک، مشابه برنامه فدرال آن است که به معنی برخورداری از حداقل ۲ سال سابقه کار مرتبط  و کسب حداقل امتیاز در سیستم نمره دهی است. البته، لازم به ذکر است که سیستم نمره دهی برنامه خوداشتغالی کبک نیز با برنامه فدرال آن کمی تفاوت دارد.

به طور ساده، باید در بالاترین سطوح حرفه‌ای در مهارت خود قرار داشته باشید تا واجد شرایط برنامه خوداشتغالی کانادا شوید. این می‌تواند به معنی شناخته شده بودن در سطح ملی و بین‌المللی باشد.

مدرکی تحت عنوان بیزینس پلن یا طرح تجاری وجود دارد که بهترین فرصت شما برای اثبات این موضوع است. این مدرک، می‌تواند برنامه‌ریزی دقیق و جزئی که برای راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی خود در کانادا انجام داده‌اید را نشان دهد. همچنین، می‌توانید با داشتن شریک تجاری در کانادا نیز این را ثابت کنید.

در برنامه خوداشتغالی فدرال، به هیچ وجه چنین چیزی لازم نیست و نیازی به اثبات برخورداری از سرمایه به مبلغ خاصی هم وجود ندارد. همین که نشان دهید تمکن مالی کافی برای تامین خرج و مخارج زندگی خود و همراهیانتان را دارید، کافی است.

اما این مسئله، در برنامه خوداشتغالی کبک متقاوت است. در این مسیر باید نشان دهید که حداقل ۱۰۰ هزار دلار سرمایه دارید و می‌توانید ۲۵ تا ۵۰ هزار دلار نیز سپرده گذاری کنید. این مبالغ، صرفا جهت اطمینان از توانایی راه‌اندازی کسب و کار شخصی خودتان است.

از شما دعوت می کنیم فرم ارزیابی رایگان را به دقت تکمیل کنید و سوابق و افتخارات خود را نیز ذکر بفرمایید

فرم ارزیابی رایگان

مطالب مندرج در وب سایت حاضر به منظور اطلاع رسانی و افزایش دانش مخاطبین عزیز وبسایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی است. اگر چه اخبار و مطالب منتشره با نهایت دقت نویسنده مکتوب گردیده، ولی همچنان می تواند دستخوش تغییرات مرور زمان بوده و یا عاری از اشتباه انسانی نباشند. بدیهی است برداشت و مشورت های حقوقی نهایی صرفا در چارچوب موضوع مورد مشاوره با شخص مشاور و وکیل رسمی مجموعه جناب حلاج پور ممکن بوده و توصیه می شود. مدیریت و همکاران مجموعه حقوقی کاناداپاس و کاریابی بین المللی مهیار مسئولیتی در خصوص اقدامات خواننده با استناد به مطالب مندرج در وب سایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی نداشته و مسئولیت مجموعه صرفا محدود به چارچوب قرارداد منعقده با موکلین مجموعه باقی خواهد ماند.


مهیار حلاج پور

«افتخار داریم که مورد اعتماد شما هستیم»

من مهیار حلاج پور هستم،

عضو رسمی شورای قانون گذاری امور مهاجرت کانادا ICCRC، مشاور رسمی مهاجرت کانادا RCIC یا اصطلاحا وکیل مهاجرت.

زندگی من صرف این می شود که اطمینان حاصل کنم که ممتاز ترین خدمات تخصصی حقوق مهاجرت کانادا را در مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس ارائه می دهیم.

شرکت توسعه بیزینس ،سرمایه گذاری استارت آپ i3 Capital گام به گام با بهترین متخصصین و مشاورین در خدمت اهداف کارآفرینانی است که برای پیشبرد اهدافشان به ما اعتماد کرده اند‌.

و همچنین در کنار همکارانم در کاریابی مهیار با مجوز رسمی از وزارت کار ایران برای تحقق برنامه های کاریابی بین المللی موکلین پارسی زبان می کوشیم.

کاناداپاس - وکیل مهاجرت کانادا در تورنتو - بیوگرافی مهیار حلاج پور