سالانه مهاجران زیادی از کشورهای مختلف در سراسر جهان برای کار و زندگی به کانادا می‌روند. یکی از اصلی‌ترین اهداف مهاجرت به این کشور، گرفتن اقامت دائم است. در این میان سیستم اکسپرس اینتری یکی از برنامه‌های مهاجرتی پیشرفته برای کار در کانادا و گرفتن اقامت دائم این کشور محسوب می‌شود. این سیستم، سه برنامه  مهاجرتی را پوشش می‌دهد: کلاس نیروی با تجربه کار کانادا، ویزای کارکنان ماهر فدرال کانادا، ویزای نیروی متخصص فدرال کانادا.

کلاس نیروی با تجربه کانادا (The Canadian Experience Class program) که یکی از این سه برنامه است، از سال 2008 راه‌اندازی شد و برای کارگران موقت خارجی یا برای فارغ‌التحصیلان بین‌المللی حاضر در کانادا با قصد اقدام برای اخذ اقامت دائم در کانادا مناسب است. در این مقاله به جزییات بیشتر این برنامه مهاجرتی می‌پردازیم.

اکسپرس اینتری چیست؟

اکسپرس اینتری تحت نظارت اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا، متقاضیان واجد شرایط را دعوت می‌کند تا علاوه بر کار و زندگی در کانادا، برای اقامت دائم درخواست دهند. این سیستم به همه متقاضیان موجود در استخر اکسپرس اینتری براساس مدارک و سوابق امتیازات خاصی می‌دهد و هر متقاضی که بتواند حداقل امتیاز مورد پذیرش یا بیشتر را دریافت  کند، پذیرفته می‌شود. امتیازدهی براساس سیستم معروف به CRS یا همان سیستم جامع رتبه‌بندی است.

آخرین قرعه‌کشی اکسپرس اینتری کانادا در 23 نوامبر 2022 برگزار شد. در این قرعه‌کشی حداقل امتیاز برای اکسپرس اینتری 491 بود.

قرعه کشی اکسپرس اینتری شماره 236:

تاریخ قرعه کشی: 23 نوامبر 2022

تعداد دعوتنامه صادر شده: 4750

حداقل امتیاز CRS: 491

کلاس نیروی با تجربه کانادا چیست؟

کلاس تجربه کانادایی نوعی برنامه مهاجرتی به کانادا است که به افراد با حداقل یک سال سابقه کار در کانادا این فرصت را می‌دهد تا به طور دائم به این کشور مهاجرت کنند. این برنامه، بخشی از سیستم مهاجرتی اکسپرس اینتری کانادا است. دولت کانادا با این برنامه قصد جذب کارگران با استعداد مشغول به کار در کانادا دارد و به آن‌ها و خانواده‌شان امتیاز دریافت اقامت دائم را می‌دهد.

مراحل درخواست برای کلاس نیروی با تجربه کار کانادا

  1. دریافت مجوز کار کانادا

داشتن حق کار در کانادا یک پیش‌نیاز مهم در این برنامه است. برای برخی افراد، مانند افرادی که واجد شرایط برای برنامه تجربه کار بینالمللی کانادا یا IEC یا همسر/شریک حقوقی یک دانشجوی بین‌المللی یا کارگر خارجی در کانادا هستند،  اخذ مجوز کار آزاد ممکن است یک گزینه مناسب برای شروع این فرآیند باشد.

افرادی دیگری که چنین شرایطی ندارند، باید برای مجوز کار کانادا براساس پیشنهاد کاری (جاب افر کانادا) از یک کارفرما (اصطلاحا مجوز کار بسته) اقدام کنند. از نمونه‌ مجوزهای کار بسته می‌توان به مجوزهای ارزیابی تاثیر مثبت بر بازار کار یا LMIA و نقل و انتقالات درون شرکتی ICT اشاره کرد.

 

  1. یک سال کار در کانادا

برای واجد شرایط کلاس نیروی با تجربه کار کانادا بودن نیاز به حداقل یک سال سابقه کاری (یا بیشتر در صورتی که کار پاره‌وقت است) است.

محاسبه سابقه کاری به روش زیر صورت می‌گیرد:

12 ماه کار تمام وقت معادل با:

  • 30 ساعت در هفته برای 12 ماه = 1 سال تمام وقت (1560 ساعت)

مقدار مساوی در ساعات پاره وقت، مانند:

  • 15 ساعت در هفته برای 24 ماه = 1 سال تمام وقت (1560 ساعت)
  • 30 ساعت در هفته به مدت 12 ماه در بیش از 1 شغل = 1 سال تمام وقت (1560 ساعت)

نکات:

  • این سابقه کاری باید مربوط به میزان کار در کانادا در زمان اقامت موقت و با داشتن مجوز کار باشد.
  • تجربه کاری ماهر شما باید کاری همراه با دریافت حقوق شامل دستمزد پرداخت شده یا کمیسیون کسب شده باشد.
  • کار داوطلبانه یا کارآموزی بدون حقوق جزو سوابق کاری در نظر گرفته نمی‌شود.
  • در صورت داشتن کار پاره‌وقت، می‌توانید بیشتر یا کمتر از 15 ساعت در هفته کار کنید تا زمانی که به 1560 ساعت برسد. برای رسیدن به این عدد، شما می‌توانید در بیش از یک شغل پاره‌وقت کار کنید تا ساعات مورد نیاز برای درخواست را بدست آورید.
  • بیش از 30 ساعت در هفته محاسبه نمی‌شود.
  • سابقه کاری می تواند در دسته TEER 1 یا بیشتر از این دسته باشد.
  • لازم نیست متقاضی در زمان درخواست شاغل باشند، اما باید در طول فرآیند درخواست برای کلاس نیروی با تجربه کار کانادا اقامت موقت داشته باشد.

 

  1. نمره مورد نیاز برای مهارت زبانی

نمره زبان مورد نیاز را با شرکت در آزمون‌های زبان به دست آورید. برای زبان انگلیسی، داوطلبان می‌توانند در آزمون آیلتس یا CELPIP شرکت کنند. برای زبان فرانسوی، TEF و TCF آزمون‌های مورد تایید اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا هستند.

 

  1. ایجاد نمایه اکسپرس اینتری

ایجاد نمایه باید در وب سایت رسمی IRCC انجام شود. در این بخش اطلاعات شخصی متقاضی و مدارک و مستندات مورد نیاز مانند سابقه کاری و مدرک زبان ارائه می‌شود.

 

  1. ارتقا پروفایل و رتبه در سیستم امتیازدهی CRS (در صورت وجود)

تمام مدارکی که می‌تواند به کسب امتیاز بیشتر از طریق CRS کمک کند، ارائه دهید. با این که ارائه مدرک تحصیلی در این برنامه برخلاف برنامه نامزد کارگر ماهر فدرال کانادا، الزامی نمی‌باشد و یکی از دلایل دریافت امتیاز کم متقاضیان در این برنامه و به دنبال آن عدم موفقیت در اخذ دعوت‌نامه، عدم ارائه و استفاده از سطح تحصیلات فرد متقاضی است. شما می‌توانید براساس سطح و مدرک تحصیلی خود تا 250 امتیاز بیشتر دریافت کنید.

همچنین داوطلبانی که در خارج از کانادا، تحصیلات خود را به پایان رسانده‌اند، برای کسب امتیاز بیشتر باید مدرک خود را مطابق سیستم ارزیابی مدرک تحصیلی یا ECA ارزشیابی کنند. در نتیجه داوطلبان کلاس نیروی با تجربه کار کانادا باید بارگزاری مدرک ECA یا مدرک تحصیلی کانادایی خود، شانس موفقیتدر دریافت دعوت‌نامه برای اقامت دائم را به حداکثر برسانند.

راه‌های دیگری نیز برای بهبود رتبه شما در این سیستم وجود دارد، مانند ارائه سایر سوابق کاری یا مدارکی دال بر واجد شرایط یکی از جریان‌های برنامه نامزدی استانی همسو با اکسپرس اینتری بودن، به‌ویژه سوابق کاری در استانی که در آن کار می‌کنید. اگر سوابق و مهارت‌های شما در استان مورد تقاضا باشد، شما می‌تواند تا 600 امتیاز بیشتر کسب کنید.

 

  1. دریافت دعوت‌نامه برای درخواست یا ITA

بعد از دریافت دعوت‌نامه، 60 روز فرصت دارید تا یک درخواست خود را به صورت کامل ارسال کنید. دعوت‌نامه برای درخواست اقامت دائم یا ITA زمانی صادر می‌شود که اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا یا IRCC یکی از قرعه‌کشی‌های خود را برای استخر اکسپرس اینتری انجام دهد.

اگر مجوز کار شما ظرف چهار ماه آینده منقضی می‌شود، می‌توانید برای برنامه مجوز کار آزاد بریج (Bridge Open Work Permit) اقدام کنید تا بتوانید بقیه مراحل را ادامه دهید (اگر چه شما می‌توانید فقط پس از درخواست برای اقامت دائم از طریق برنامه CEC برای مجوز کار درخاست دهید.).

 

  1. تکمیل پزشکی، ارائه عدم سوء پیشینه امنیتی و درخواست آنلاین

همه متقاضیان کلاس نیروی با تجربه کار کانادا از نظر مسائل پزشکی و کیفری مورد بررسی قرار می‌گیرند. برای این بخش باید مدرک معاینه از یک پزشک مورد تایید اداره سازمان مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا را داشته باشید. هم‌چنین شما نیاز به ارائه مدرک عدم سوءپیشینه قضایی از هر کشوری که حداقل شش ماه بعد از سن 18 سالگی در آن زندگی کرده‌اید، دارید.

همچنین در این مرحله، درخواست آنلاین که باید تا60 روز از تاریخ دریافت ITA ارسال شود، باید شامل نامه‌های سوابق کاری دقیق شما از سوی کارفرمایان قبلی باشد. با توجه به این که برای ارائه این مدارک زمان حدودی دارید، بهتر است مدارک را از قبل جمع آوری کنید.

 

  1. بررسی درخواست آنلاین

یک افسر مهاجرت کانادا درخواست الکترونیکی ارسال شده را بررسی می‌کند و موارد مورد نیاز را به شما اطلاع می‌دهد.

 

  1. دریافت مدرک تأییدیه برای اقامت دائم

80 درصد از درخواست‌های ارسال شده تحت کلاس نیروی با تجربه کار کانادا در کمتر از شش ماه پردازش می‌شوند. با دریافت مدرک تاییدیه اقامت دائم یا COPR، متقاضی برای اقدام برای اقامت دائم مورد پذیرش قرار گرفته است. یک افسر در یک بندر ورودی به کانادا یا در یک دفتر مربوط به ادراه مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا این سند را هنگام اعطای اقامت دائم امضا و تاریخ‌گذاری می‌کند.

 

  1. دریافت کارت اقامت دائم

متقاضی پس از دریافت تاییدیه می‌تواند برای دریافت کارت اقامت دائم کانادا درخواست دهد. اگر شخصی قصد مسافرت به خارج از کانادا را دارد، می‌تواند از این کارت به عنوان مدرکی برای اثبات وضعیت خود در کانادا استفاده کند.

شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه یا سایر روش‌های مهاجرتی با مشاوران و کارشناسان کاناداپاس در تماس باشید.

مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس و شرکت شتاب دهنده بیزینس و استارت آپ i3 capital با مدیریت مهیار حلاج‌ پور٬ عضو سازمان (NACO (National Angel Capital Organization ٬ مشاور رسمی (RCIC) یا اصطلاحا وکیل مهاجرت به کانادا با سال ها تجربه در هدایت و حمایت صد ها تجارت نوپا٬ استارت آپ و همکاری با شرکت های معظم بین المللی از ابتدا تا انتهای مسیر موفقیت شما در کانادا در کنار شماست.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا

معیارهای واجد شرایط بودن برای کلاس نیروی با تجربه کار کانادا

  1. متقاضی باید حداقل 12 ماه تجربه کار ماهر تمام‌وقت (یا معادل آن به صورت پاره‌وقت) در سه سال گذشته در کانادا را د اشته باشد. این سابقه کاری باید برای یک مجوز کاری معتبر و جزو مشاغل موجود در سطوح سیستم طبقه‌بندی TEER و دارای کد سیستم ملی طبقه‌بندی مشاغل یا NOC باشد. این سابقه کاری می‌تواند در مشاغل مدیریتی یا سطح مهارت NOC 0، شغل حرفه‌ای یا سطح مهارت NOC A و مشاغل فنی و مشاغل ماهر یا سطح مهارت NOC B باشد. این سابقه کاری یک ساله را می‌توان در دو کد مختلف NOC به دست آورد، به شرطی که موقعیت‌های مهارتی یکسانی داشته باشند و سابقه کاری قانونی باشد. در ضمن این سابقه کار شامل سابقه کار به دست آمده از طریق خوداشتغالی در نظر گرفته نمی‌شود و هم‌چنین سابقه کاری یک دانشجوی تمام وقت واجد شرایط برای در خواست کلاس نیروی با تجربه کار کانادا نخواهد بود.

 

  1. متقاضی باید سطوح زبان مورد نیاز در هر چهار مهارت زبانی (صحبت کردن، خواندن، گوش دادن و نوشتن) را داشته باشد. در جدول زیر سطوح زبان مورد نیاز براساس نمره معیار زبان کانادایی یا CLB و سطوح TEER شغل مدنظر آورده شده است:
سطوح TEER سطوح زبان CLB
0 یا 1 7
2 یا 3 5

داوطلبان کلاس نیروی با تجربه کار کانادا می‌توانند در یکی از آزمون‌های زبان مورد تأیید اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) شرکت کنند:

  1. CELPIP-General برای زبان انگلیسی
  2. آیلتس جنرال برای زبان انگلیسی
  3. 3.TEF  برای زبان فرانسوی
  4. TCF برای زبان فرانسوی

داوطلبانی که مهارت در هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی داشته باشند، امتیازات بیشتری را تحت سیستم CRS کسب می‌کنند.

عدم واجد شرایط بودن برای کلاس نیروی با تجربه کار کانادا

مواردی که در آن فرد واجد شرایط کلاس نیروی تجربه کار کانادا نیست:

مزایای برنامه مهاجرتی نیروی باتجربه کار کانادا

برای داوطلبان کلاس نیروی با تجربه کار کانادا، سه مزیت و یک نقطه ضعف در سیستم اکسپرس اینتری وجود دارد.

  • داوطلبان کلاس نیروی با تجربه کار کانادا باید حداقل یک سال تجربه کاری در کانادا داشته باشند. این مورد برای کسب امتیاز CRS برای سوابق کار کانادایی بسیار حائز اهمیت و با ارزش است.
  • به دلیل این که مدارک مورد نیاز برای این برنامه حداقل موارد می‌باشد، درخواست‌های کلاس نیروی با تجربه کار کانادا به سرعت و اغلب در عرض سه تا چهار ماه پردازش می‌شوند.
  • متقاضیان برنامه نیروی با تجربه کار کانادایی مانند دو برنامه دیگر سیستم اکسپرس اینتری نیازی به ارائه مدرکی مبنی بر تسویه حساب با صندوق‌های مالی را ندارند.

 

معایب برنامه مهاجرتی نیروی باتجربه کار کانادا

  • لزوما واجد شرایط درخواست کلاس نیروی با تجربه کار کانادا بودن، تضمینی برای دریافت دعوت‌نامه نخواهد بود. متقاضی برای دریافت دعوت‌نامه باید حتما حداقل امتیاز مورد پذیرش را دریافت کند.

سخن پایانی

یکی از راه‌های مهاجرت به کانادا از طریق سیستم اکسپرس اینتری کانادا است. این سیستم دارای سه برنامه مهاجرتی براساس سیستم رتبه‌بندی جامع یا CRS است. نیروی با تجربه کار کانادا یکی از این برنامه‌ها است. اگر شما فردی هستید که سابقه کار در کانادا تحت شرایط بیان شده را دارید، می‌توانید برای این برنامه اقدام و اقامت دائم برای خود و خانواده‌تان دریافت کنید. در مقاله فوق جزییات بیشتری درباره روند و مدارک لازم برای این برنامه در اختیار شما قرار می‌دهد.