اگر فرصت مطالعه کل محتوا را ندارید با خواندن خلاصه مقاله در زمان کوتاهی اطلاعات موردنیازتان را کسب کنید

مراحل خرید بیزینس در کانادا:

انجام تحقیقات میدانی

  • اولین قدم، تحقیق صحیح در مورد هر یک از مشاغلی است که شما می خواهید به صورت رسمی در آن ها فعالیت کنید.
  • انجام تحقیقات در خصوص صورت های مالی، لیست مشتریان و تامین کنندگان، لیست کارمندان با تفکیک شرایط حقوق و سنوات خدمت، جزئیات مربوط به کلیه قراردادهای مهم برای فعالیت شغلی از جمله اجاره محل شرکت یا بیزینس، لیست کلیه تجهیزات و دارایی های تجارت، هرگونه بدهی، مجوز یا مسئولیت های مرتبط با قراردادها و … الزامی است.
  • هنگام بررسی محتوا برای حصول اطمینان از صحت اطلاعات، از پایگاه داده های دولتی استفاده کنید.

تصمیم گیری درباره ساختار طرح خرید خود

  • ساختار خرید اساسی ترین جنبه معامله است.
  • درباره این که چه کسی بیزینس را می خرد یا می فروشد و آیا دارایی ها به فروش می رسد یا سهام تحقیق کنید.
  • درباره این که چه قیمتی برای بیزینس پرداخت می شود و این مبلغ کی و چگونه به فروشنده داده خواهد شد، تحقیق و بررسی کنید.

مذاکره در مورد سایر شرایط خرید

  • سایر شرایط خرید می تواند با توجه به ریسک ها و خطرات یک کسب و کار متنوع باشد.
  • حتماً از فروشنده یا شرکت فروشنده بخواهید که قرارداد عدم رقابت را به امضا برساند

 آماده سازی اسناد قانونی

  • مسئول تهیه اسناد قانونی خریدار است و پیش از نهایی شدن باید به وکلای فروشنده تحویل داده شود تا به تایید آن ها برسد.
  • سند اصلی قانونی «توافق خرید» است و شامل تمامی موارد مرتبط با خرید می شود.
  • یکی از مهم ترین بخش های قرارداد مربوط به «ارائه و ضمانت» از طرف فروشنده است.

نکات کلیدی

  • در هرزمان از پروسه خرید، روی موضوع مرتبط تمرکز کنید.
  • از مشاوران و وکلای چیره دست و معتمد استفاده کنید.
  • در صورت عدم کسب اطلاعات کافی درباره یک بیزینس و یا در خصوص ریسک های احتمالی آن، از خرید آن بیزینس صرف نظر کنید.

خرید مشاغل یکی از بزرگترین تعهداتی است که می توانید در زندگی خود ایجاد کنید. مالکیت یک بیزینس به معنای نیاز به صرف کردن وقت زیاد، تلاش بسیار زیاد و همچنین پرداخت هزینه ها بالا برای رونق بخشیدن به آن و حصول اطمینان از رشد دائمی آن است. همچنین شما باید تلاش کنید تا همیشه ریسک ها و مشکلات را متعادل سازید تا خطراتی که ممکن است بیزینس شما را تهدید کند به حداقل برسد.

همه این مسائل یک سوی سکه است و سمت دیگر آن دسترسی به سود بسیار مناسب و در نتیجه زندگی در رفاه است. یکی از مهم ترین مولفه هایی که می تواند به شما کمک کند تا کسب و کاری موفق داشته باشید، آشنایی با قوانین و مراحلی است که پیش از شروع کار باید به درستی آن ها را انجام دهید. در ادامه مهم ترین مراحلی را که باید برای خرید یک بیزینس در کانادا طی کنید را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد تا بتوانید پیش از رسیدن به این هدف بزرگ، به درستی در این مسیر قرار گیرید.

مرحله اول خرید بیزینس در کانادا؛ انجام تحقیقات میدانی

اولین قدم، تحقیق صحیح در مورد هر یک از مشاغلی است که شما می خواهید به صورت رسمی در آن ها فعالیت کنید. از این طریق شما باید درک کاملی از بیزینسی که می خواهید خریداری کنید داشته باشید و نقاط ضعف و قدرت آن را نیز بشناسید. در حقیقت شما باید به صورت موشکافانه در رابطه با موضوعات مختلف در رابطه با یک بیزینس تحقیق کنید. به عنوان مثال شما باید بتوانید اطلاعات زیر را از بیزینسی که می خواهید خریداری کنید به طور کامل استخراج کنید:

  • صورت های مالی
  • لیست مشتریان و تامین کنندگان
  • لیست کارمندان شامل با تفکیک شرایط حقوق و سنوات خدمت
  • جزئیات مربوط به کلیه قراردادهای مهم برای فعالیت شغلی از جمله اجاره محل شرکت یا بیزینس
  • لیست کلیه تجهیزات و دارایی های تجارت
  • هرگونه بدهی، مجوز یا مسئولیت های مرتبط با قراردادها
مراحل خرید بیزینس در کانادا

راه اندازی استارتاپ و دریافت ویزای استارتاپ کانادا یک پروسه کاملا حقوقی است و شما به عنوان یک شهروند خارجی که با قوانین این کشور آشنایی کافی ندارید، بهتر است پیش از هر گونه اقدام قانونی با وکیل مهاجرت به کانادا در تورنتو در این زمینه مشورت کنید.

شاید این فکر به ذهن شما خطور کند که یک فروشنده اطلاعاتی از این دست را در اختیار شما قرار ندهد اما این چنین نیست. شما می توانید یک قرارداد میان خود و کارفرمای فعلی بیزینس به ثبت برسانید که هیچ گونه اطلاعاتی را به هر دلیلی منتشر نخواهید کرد و تمامیه اطلاعاتی که در دسترس شما قرار داده شده است به صورت محرمانه نزد شما باقی خواهد ماند. توجه داشته باشید که باید تمامی تعهداتی که برای امضا به شما تحویل داده می شود را باید به صورت کامل مطالعه کنید. بهتر است در این مراحل یک وکیل را در کنار خود داشته باشید تا با مطالعه بندهای قرارداد اطمینان حاصل شود که هیچ تعهد قانونی نادرستی را امضا نکرده اید.

هنگام بررسی محتوا برای اینکه اطمینان حاصل کنید که اطلاعاتی که در اختیار شما قرار گرفته است کاملا صحیح است، از پایگاه داده های دولتی استفاده کنید. این اطلاعات برای مثال به شما نشان می دهد که آیا حق رهن بر روی دارایی ها این شرکت وجود دارد یا خیر. آیا مالیات پرداخت نشده ای وجود دارد یا خیر. آیا هیچ پرونده قضایی در دست اجرایی برای آن بیزینس در حال بررسی است یا خیر و اینکه آیا ساختمان های خاص یا وسایل نقلیه موتوری دیگری در اختیار فروشنده است یا خیر.

مرحله دوم خرید بیزینس در کانادا؛ درباره ساختار طرح خرید خود تصمیم گیری کنید

ساختار خرید اساسی ترین جنبه معامله است: چه کسی می خرد و چه کسی می فروشد؛ سهام به فروش می رسد یا دارایی ها؛ چه قیمتی پرداخت می شود؛ و اینکه چگونه و چه زمانی این مبلغ به فروشنده پرداخت خواهد شد. در ادامه به این سوالات پاسخ می دهیم.

الف) چه کسی می خرد یا می فروشد و آیا دارایی ها به فروش می رسد یا سهام؟

در کانادا بیشتر مشاغل توسط شرکت های خصوصی اداره می شوند. این بدان معنا است که در اکثر مواقع کلیه موارد مهم مرتبط با هر شغل مانند موجودی کالا، علامت تجاری و غیره، متعلق به یک شرکت خواهند بود. در نتیجه هنگام خرید مشاغل باید تصمیم بگیرید؛

  • که چه کسی کار را خریداری خواهد کرد: آیا شما شخصا بیزینس را خریداری می کنید یا از طریق شرکتتان؟
  • چه چیزی خریداری خواهد شد: آیا سهام شرکت مستقر در آن کسب و کار را خریداری می کنید یا دارایی های تجاری آن خریداری خواهد شد.

در هر صورت منطقی تر آن است که خرید از طریق یک شرکت انجام شود چراکه منافع بیشتری از نظر مالیاتی در آن وجود دارد و همچنین محدودیت هایی در ریسک سرمایه گذاری به وجود خواهد آمد. در این صورت دارایی های شخصی شما از دسترس طلبکاران خارج خواهد شد و در نتیجه خطرات احتمالی تنها به دارایی های شرکت مرتبط می شود.

معنای مالکیت یک بیزینس در کانادا

ثبت شرکت در کانادا از دو راه مختلف امکان پذیر است؛  ثبت شرکت از طریق ICT یا انتقال درون سازمانی یا
ثبت شرکت از طریق مالک گرداننده ( Owner Operator )

یکی از اصلی ترین مزایای خرید دارایی های یک تجارت این است که به شما درک بهتری از دارایی ها و مسئولیت های خاص پس از خرید بیزینس داده می شود.  این مسئله برای شما بسیار بهتر خواهد بود تا این که بخواهید شرکتی را خریداری کنید که ممکن است تعهدات نامشخصی را داشته باشد. این همچنین برای اداره چیزی که می خرید به شما انعطاف پذیری بسیار بیشتری می دهد. برای مثال شما در این صورت می توانید مشخص کنید که نیروی کار مشخصی همراه با برخی از دارایی های تجاری به شما منتقل شود. از جمله نکات منفی در رابطه با خرید دارایی می توان به هزینه های معاملاتی گران تر اشاره کرد.

علاوه بر این خرید دارایی ها به این معناست که شما با شرکتی که صاحب آن تجارت است قرارداد خواهید داشت. در حالی که خرید سهام به این معنی است که شما با شخص یا افرادی که صاحب شرکت هستند قرارداد می بندید که این امر نیاز به اعتماد بسیار بالا به اطلاعات داده شده توسط فروشنده دارد. این خطر همچنین برای شما وجود خواهد داشت که اگر تجارت شما در مسیر نادرستی پیش رود، فروشنده به عنوان یک شرکت خصوصی دارایی دیگری نداشته باشد و به همین دلیل شما باید جبران خسارت کنید. یکی راه برای مقابله با این ریسک وجود دارد و آن اصرار بر روی تعهدات و مسئولیت های پیش رو (که معمولا غرامت نامیده می شوند) از طرف شخص یا افرادی است که مالک شرکت هستند.

ب) چه قیمتی پرداخت می شود و این مبلغ کی و چگونه به فروشنده خواهد رسید؟

رسیدن به توافق بر سر یک مبلغ دلاری بر سر ارزش یک تجارت تنها یکی از عناصر تاثیرگذار بر قیمت است و به ندرت پیش می آید که به سادگی تصمیم گیری بر سر قیمت و نحوه و تاریخ پرداخت آن به فروشنده باشد. این تجارت معمولا در طول زمان فروش نیز فعال خواهد بود و این بدان معناست که موجودی کالا، حساب های دریافتی و سایر اقلام نیز در حال جریان خواهند بود.

همچنین یک خریدار محتاط ممکن است اصرار داشته باشد که بخشی از هزینه های انتقال برای مدتی با تاخیر پرداخت شود تا اطمینان حاصل کند که اطلاعاتی که توسط فروشنده ارائه شده است همگی صحت داشته اند یا خیر. همچنین این امکان وجود دارد که شما به عنوان خریدار نتوانید تمامی مبلغ انتقال را به صورت یکجا به فروشنده پرداخت کنید و نیاز به آن داشته باشید که هزینه را در اقساط ماهانه یا سالانه پرداخت کنید.

ساختار طرح خرید بیزنس در کانادا

مرحله سوم خرید بیزینس در کانادا؛ در مورد سایر شرایط مذاکره کنید

شرایط قرارداد فقط در مورد ساختار خرید، تاریخ فروش و این که آیا غرامت در قرارداد ذکر شود یا خیر نخواهد بود؛همچنین تعداد و انواع شرایطی که باید بر سر آن ها توافق شود با توجه به ریسک ها و خطرات یک کسب و کار متنوع می باشد. برای مثال زمانی که صحبت از فروش دارایی ها در میان باشد، ممکن است فروشنده اصرار داشته باشد که همه کارمندان باید بر اساس قرارداد منتقل شوند و این در حالی باشد که شما تنها تعداد محدودی از آنان را نیاز دارید.

یک فروشنده ممکن است به دلیل اطمینان از فروش تجارت خود پیش از انتقال امتیازات از اخراج نیروی کار خود پرهیز کند. حتی در صورتی که بعد از خرید امتیاز یک کسب و کار قصد دارید تا نیروی کار جدید استخدام کنید، حتما در رابطه با این فرایند جدی عمل کنید چراکه این مسئله به شدت می تواند آینده سودآوری شرکت شما را تحت تاثیر قرار دهد و در صورت عدم موفقیت تجارت شما می تواند هزینه سنگین تری را به شما تحمیل کند.

شما همچنین باید از فروشنده یا شرکت فروشنده بخواهید که قرارداد عدم رقابت را به امضا برساند. بر اساس این رقابت، فروشنده دیگر نمی تواند برای تولید محصولی رقابتی با بیزینس شما فعالیتی را آغاز کند در نتیجه شما یکی از رقبای احتمالی که بنا به دلایل نامشخص و پنهان کردن حقایق می خواهد تجارت خود را به شما بفروشد تا تجارت جدیدی را در همان حوزه آغاز کند از میدان خارج کرده اید.

مرحله چهارم خرید بیزینس در کانادا؛ اسناد قانونی را آماده کنید

مسئول تهیه اسناد قانونی خریدار است و این مرحله نیز می تواند پیچیده و طولانی باشد که البته پیش از نهایی شدن باید به وکلای فروشنده تحویل داده شود تا به تایید آن ها برسد. اولین سند حقوقی معمولا کوتاه است و تهیه آن نیز ساده خواهد بود که به عنوان مفاد قرارداد از آن یاد می شود و جنبه های اولیه قرارداد بر روی آن ثبت می شود. این سند به طرفین کمک می کند تا هرگونه سوتفاهم در میان آن ها از بین برود و نیازی به مذاکره مجدد در مورد بندهای قرارداد وجود نداشته باشد.

سند اصلی قانونی “توافق خرید” است و شامل تمامی موارد مرتبط با خرید می شود. این براساس مفاد قرارداد نوشته می شود و شامل اطلاعات دقیق از وظایفی است که خریدار و فروشنده بر سر آن ها به توافق نهایی رسیده اند. همچنین پیش بینی هایی در رابطه با شرایطی که ممکن است طبق برنامه پیش نرود نیز در آن وجود دارد.

یکی از مهم ترین بخش های قرارداد مربوط به “ارائه و ضمانت” از طرف فروشنده است. او باید از طریق این بند اطلاعات جامعی در رابطه با تجارت را در اختیار شما قرار دهد تا شما اطمینان پیدا کنید برای آنچه پول پرداخت کرده اید، در آینده سود دریافت خواهید کرد. شرح بدهی ها و دارایی های تجاری از دیگر بخش های مهم این سند است که معمولا در بخش های اصلی قرارداد از آن ها نام برده نمی شود و به پیوست به آن الصاق می گردند.

بسیاری از قرارداد های خرید ممکن ست شامل اسنادی باشند که رضایت موجر(مالک اصلی) و فرانشیزر باشند که هر کدام از آن ها برای پیشبرد قرارداد مورد نیاز می باشند. بسته به نوع فروش ممکن است اسناد دیگری نیز وجود داشته باشد که وکیل شما باید آن ها را تهیه کند.

مرحله پنجم خرید بیزینس در کانادا؛ نکات کلیدی که باید در ذهن داشته باشید

خرید یک تجارت آن هم در کشوری دیگر بسیار پیچیده است. در پایان به چند نکته مهم در رابطه با خرید بیزینس اشاره خواهیم کرد که از تبدیل یک فرصت به کابوس جلوگیری خواهد کرد.

  • بدانید که چه زمانی بر روی چه موضوعی تمرکز داشته باشید. با در نظر گرفتن هر چیز در یک بازه زمانی یک دید مناسب به موضوعات داشته باشید. قبل از اینکه اقدام به خرید یک بیزینس کنید، اطمینان داشته باشید که تحقیقات لازم را انجام داده اید. زمانی که این مرحله را کامل کردید و از ریسک های بیزینس خود آگاه شدید، برای رسیدن به توافق با صاحبان آن بیزینس وارد مذاکره شوید و به توافقات اولیه برسید تا بتوانید بر سر جزئیات مذاکره کنید. لیستی از اولویت های خود در دست داشته باشید و نگرانی های خود را نیز در کنار آن ها یادداشت کنید و هرچه به زمان خرید نزدیک تر می شوید آن ها را بازنویسی و مرور کنید. به فروشنده اجازه ندهید تا معامله را در دست بگیرد یا شما را در ابهام نگاه دارد و مسائلی که برای شما مهم است را نامشخص رها کند.
  • مشاوران و وکلای خوبی در کنار خود داشته باشید که بتوانید به آن ها اعتماد کنید. شما نمی توانید به تنهایی همه کارها را انجام دهید و به همین دلیل است که در زمینه های مختلف افراد حرفه ای فعالیت می کنند. یک مشاوره خوب می تواند بارها با ارزش تر از هزینه ای باشد که شما برای دریافت آن پرداخت کرده اید و همچنین این می تواند بسیار مبتدیانه باشد که شما یک تعهد بزرگ را امضا کنید بدون اینکه هزینه ای برای آن پرداخت کرده باشید تا مطمئن شوید که دو چشم آگاه و مسلط به موضوع شرایط را بررسی کرده است و می تواند به شما در مسیر پیشرفت کمک کند.
  • بدانید چه موقع باید از موضوع دور شوید. فرآیند خرید یک بیزینس به صرف هزینه و زمان نیاز دارد اما در صورتی که اطلاعاتی از طرف فروشنده اضافه نشد یا اینکه ریسک های موجود در پروسه خرید و بیزینس آینده بسیار زیاد بود، عاقلانه ترین تصمیم آن است که از خرید این بیزینس دوری کنید تا آن که بخواهید هزینه ای سنگین برای خرید یک کسب و کار مملو از مشکلات بپردازید در حالی که می تواند در آینده هزینه ای سنگین تر را برای شما به همراه داشته باشد.

خرید بیزینس در تورنتو؛ مهاجرت به کانادا از طریق خرید بیزینس در تورنتو

کلام نهایی

بدون استفاده از خدمات یک وکیل مورد تایید در کانادا هرگز برای خرید یک بیزینس اقدام نکنید. چراکه این موضوع می تواند به شدت سرمایه شما را به خطر بیاندازد. برای اینکه بتوانید یک وکیل معتبر پیدا کنید، می توانید با مشاورین ما در ارتباط باشید و از رهنمودهای ایشان در زمینه مهاجرت به کشور کانادا بهرمند شوید. برای اطلاعات بیشتر به این سایت مراجعه نمایید.

فرم ارزیابی رایگان ما را تکمیل کنید، ما شرایط شما را دقیق بررسی میکنیم و بهترین گزینه را به شما پیشنهاد می دهیم.

پرسش های رایج درباره مراحل خرید بیزینس در کانادا

قیمت بیزینس ها در کانادا به عواملی چون: زمینه کاری بیزینس مورد نظر، شهر و استان، تعداد کارکنان و نیروهای خدماتی، وسعت بیزینس و …. . اما کمترین قیمت بیزینس ها در کانادا بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار دلار (کانادا) می باشد.

 آغوش کانادا برای کارآفرینان نوپا جهان باز است. رشد اقتصادی قوی یکی از دلایل مهم برای بهترین بودن آن است.
انتاریو یکی از استان‌های کاناداست که سریع‌ترین رشد را دارد و در آن کارآفرینی در حال رونق است.

مطالب مندرج در وب سایت حاضر به منظور اطلاع رسانی و افزایش دانش مخاطبین عزیز وبسایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی است. اگر چه اخبار و مطالب منتشره با نهایت دقت نویسنده مکتوب گردیده، ولی همچنان می تواند دستخوش تغییرات مرور زمان بوده و یا عاری از اشتباه انسانی نباشند. بدیهی است برداشت و مشورت های حقوقی نهایی صرفا در چارچوب موضوع مورد مشاوره با شخص مشاور و وکیل رسمی مجموعه جناب حلاج پور ممکن بوده و توصیه می شود. مدیریت و همکاران مجموعه حقوقی کاناداپاس و کاریابی بین المللی مهیار مسئولیتی در خصوص اقدامات خواننده با استناد به مطالب مندرج در وب سایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی نداشته و مسئولیت مجموعه صرفا محدود به چارچوب قرارداد منعقده با موکلین مجموعه باقی خواهد ماند.


مهیار حلاج پور

«افتخار داریم که مورد اعتماد شما هستیم»

من مهیار حلاج پور هستم،

عضو رسمی شورای قانون گذاری امور مهاجرت کانادا ICCRC، مشاور رسمی مهاجرت کانادا RCIC یا اصطلاحا وکیل مهاجرت.

زندگی من صرف این می شود که اطمینان حاصل کنم که ممتاز ترین خدمات تخصصی حقوق مهاجرت کانادا را در مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس ارائه می دهیم.

شرکت توسعه بیزینس ،سرمایه گذاری استارت آپ i3 Capital گام به گام با بهترین متخصصین و مشاورین در خدمت اهداف کارآفرینانی است که برای پیشبرد اهدافشان به ما اعتماد کرده اند‌.

و همچنین در کنار همکارانم در کاریابی مهیار با مجوز رسمی از وزارت کار ایران برای تحقق برنامه های کاریابی بین المللی موکلین پارسی زبان می کوشیم.

کاناداپاس - وکیل مهاجرت کانادا در تورنتو - بیوگرافی مهیار حلاج پور
ارزیابی رایگان رزرو وقت مشاوره
× تماس با ما
Copy link