یکی از مهم ترین مسائلی که باید در این رابطه مد نظر قرار بگیرد، قانونی بودن ازدواج از طرف دولت کانادا است. از طرف دیگر در صورتی که مدارک مربوط به ازدواج به گونه ای ارائه شود که گمان بر این باشد که ازدواج صورت گرفته صوری است و صرفا به منظور اخذ اقامت کانادا انجام شده است نیز با مهاجرت فرد متقاضی به کانادا مخالفت خواهد شد. در صورت کسب اطلاعات بیش تر در این خصوص حتما ما را تا پایان این مقاله همراهی بفرمایید.

درخواست حمایت مالی همسر برای ورود به کانادا

اگر با شهروند کانادایی ازدواج کرده اید، به طور کلی دو روش برای درخواست حمایت مالی همسر برای ورود به کانادا وجود دارد. اگر شما به صورت قانونی از طریق روش های مختلف مانند ویزای کاری یا اجازه تحصیل در کشور کانادا حضور دارید و با یکی از شهروندان این کشور ازدواج کردید، می توانید تا زمان رسیدگی به پرونده خود، در صورتی که اجازه اقامت شما پا بر جا باشد، در این کشور بمانید. از این پروسه به عنوان حمایت درون سرزمینی از همسر یاد می شود. اما در صورتی که شما در کشور کانادا زندگی نمی کنید، تنها زمانی می توانید وارد کانادا شوید که ویزای اقامت دائم خود را دریافت کنید. در این صورت تحت برنامه حمایت برون سرزمینی از همسر وارد کشور کانادا خواهید شد.

در مرحله اول، همسرتان که در کانادا حضور دارد باید درخواستی مبنی بر حمایت شما به ثبت برساند و اعلام کند که شما همسر قانونی یا شریک رسمی او هستید. در مرحله بعدی شما باید درخواستی را مبنی بر دریافت اقامت دائم کانادا به ثبت برسانید. در صورتی که با درخواست شما موافقت شود، شما اقامت دائم کانادا را بدست آورده اید اما شهروند کانادا نخواهید بود.

متاسفانه عشق و علاقه برای ورود به کانادا از این طریق کافی نیست و همچنین گواهی ازدواج نیز نمی تواند به تنهایی گره گشای شما باشد. هر دو طرف باید تلاش نمایند تا دولت کانادا را قانع کنند که ازدواج آن ها کاملا حقیقی بوده است و این مسئله می تواند دشوار بوده و به مستندات زیادی نیاز داشته باشد.

تفاوت مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج با سایر روش ها

بزرگ ترین مزیتی که این روش مهاجرتی دارد آن است که واجدین شرایط بدون نیاز به ارائه مدارکی ویژه و همچنین تمکن مالی از طرف خودشان، می توانند اقامت دائم کانادا یا PR را بدست آورند. این مسئله از آن جهت امکان پذیر است که همسر یا اسپانسر، مسئولیت فرد مدعو را به طور کامل بر عهده گرفته است.

در این روش دولت کانادا تلاش خواهد کرد به منظور حفظ بنیان خانواده، کم تر با درخواست ها مخالفت کند و به همین دلیل است که صلاحیت افراد از طریق توانایی های فردی و حرفه ای آن ها مورد ارزیابی قرار نمی گیرد و ملاک اصلی برای صدور مجوز ورود به کانادا، اثبات ازدواج صورت گرفته است.

پیش شرط های اسپانسری همسر در کانادا

یکی از مهم ترین مسائلی که پیش از اسپانسری همسر باید مورد توجه قرار گیرد، اثبات قانونی بودن ازدواج است. اگرچه برای نشان دادن ازدواج قانونی ارائه گواهی نامه های معتبر ازدواج مانند عقد نامه و اثبات زندگی مشترک برای مدتی کفایت می کند اما برخی از شواهد مانند عکس و فیلم نیز می تواند در این پروسه موثر واقع شوند. مشکل بزرگ تر اما نشان دادن حقیقی بودن رابطه است و تنها مدت زمان رابطه است که می تواند آن را به اثبات برساند.

به عنوان یک حامی مالی شما باید بعنوان همسر، شریک زندگی خود را برای سه سال از لحظه دریافت اقامت دائم، تحت حمایت قرار دهید و همچنین در صورتی که فرزندی دارید، باید تا 10 سال یا تا سن 25 سالگی (هر کدام که سریع تر اتفاق افتاد) او را مورد حمایت قرار دهید.

دریافت شهروندی کانادا از طریق ازدواج

اگر شما با یکی از شهروندان کانادا ازدواج کنید، شهروند کانادا نخواهید شد و پاسپورت این کشور به شما تعلق نمی گیرد. با این وجود اگر تمایل به دریافت شهروندی کانادا دارید، باید پروسه ای مشابه با سایر افراد را طی کنید و هیچ تفاوتی میان پروسه ای که برای شما در نظر گرفته شده است با دیگران وجود ندارد.

برای اینکه به این خواسته برسید باید موارد زیادی را رعایت کنید. شما باید به صورت فیزیکی،تا 5 سال قبل از روز درخواست، 1095 روز را در کشور کانادا حضور داشته باشید. همسر کانادایی شما زمانی می تواند شما را تحت حمایت قرار دهد که:

  • شما در کانادا زندگی نکنید یا
  • شهروند دائم کانادا نباشید

اما شما زمانی می توانید برای شهروندی کانادا اقدام کنید که:

  • شهروند دائمی کانادا باشید
  • در طول 5 سال گذشته 3 سال را به صورت فیزیکی در کانادا حضور داشته باشید
  • در صورتی که پرداخت مالیات به شما واجب بوده باشد آن را پرداخت کرده باشید
  • آزمون شهروندی کانادا را با موفقیت پشت سر گذاشته باشید
  • تسلط خود به زبان انگلیسی یا فرانسوی را اثبات کرده باشید

قوانین سنی برای ازدواج قانونی در کانادا

برای ازدواج های صورت گرفته در کانادادا در تاریخ 19 جون 2015 یا پس از آن؛

  • حداقل سن ازدواج برای طرفین 16 سال در نظر گرفته شده است.
  • در صورتی که فردی بخواهد در سن 16 سالگی یا پس از آن تا قبل از سن تعیین شده در استان محل ازدواج، رسما ازدواج کند، باید اجازه قانونی از والدین خود را دریافت کند.

شرایط سن ازدواج در استان های مختلف در کشور کانادا در جدول زیر ارائه شده است.

شرایط سن ازدواج در استان های مختلف در کشور کانادا

از تاریخ 8 جون 2016، ازدواج هایی که در شهر کبک انجام می گیرد و سن یکی از زوجین بین 16 تا 18 سال است، باید به تایید دادگاه برسد. در صورتی که فردی در سن کم تر از 18 سالگی ازدواج کرده باشد، به سادگی می تواند در 18 سالگی برای این مهم اقدامات لازم را انجام دهد چرا که به عنوان یک شهروند با سن ازدواج شناخته می شود.

ازدواج قانونی خارج از خاک کانادا

ازدواجی که در خارج از خاک کانادا صورت می گیرد، نه تنها در خاک کانادا بلکه در خاک کشوری که انجام شده است نیز باید به صورت قانونی شناخته شود. معمولا ازدواج هایی که به صورت قانونی در محل انجام آن ها به ثبت رسیده باشند مورد تایید کانادا نیز قرار می گیرند اما مسئله اصلی ارائه یک گواهی رسمی است که نشان دهنده قانونی بودن ازدواج است.

ازدواج هایی که در سفارت ها یا کنسولگری ها صورت می پذیرند باید مورد تایید کشور میزبان باشند. یک سفارت خانه به عنوان قلمرو کشور میزبان در نظر گرفته می شود پس بنابراین ازدواجی که در سفارت یک کشور صورت می پذیرد باید مورد تایید آن کشور باشد. در صورتی که یک متقاضی در سفارت ازدواج کرده باشد، باید آفیسر سفارت را متقاعد کند که ازدواج آن ها به صورت قانونی صورت گرفته و همه خواسته های کشور میزبان انجام پذیرفته است. در این رابطه به ندرت استثنائاتی قائل می شود.

یکی از بزرگ ترین موانع قانونی برای ازدواج، اعتبار ازدواج قبلی است. ازدواج از نظر قانونی از طریق ابطال، طلاق یا مرگ یکی از طرفین پایان یافته اعلام می شود.

راه حلی برای ازدواج های غیرقانونی در محل وقوع

در برخی از مواقع ممکن است ازدواجی که در کشور انجام شده است از نظر قانونی دارای اشکال باشد. برای مثال ممکن است از نظر امکان پذیری (چه کسی می تواند با چه کسی ازدواج کند) یا مذهبی به رسمیت شناخته نشود اما در کشور کانادا این ازدواج منع قانونی نداشته باشد. در این صورت افسران باید به متقاضیان توضیح دهند که نمی توانند به عنوان همسر شناخته شوند چرا که ازدواج آن ها در محل وقوع به صورت قانونی شناخته نمی شود اما در صورتی که در مکان دیگری ازدواج کنند، می توانند ازدواج خود را به صورت قانونی ثبت کنند.

در صورتی که ازدواج مجدد در یک حوزه قانونی دیگر امکان پذیر نباشد اما، روابط بین طرفین نشان دهد که رابطه آن ها جدی بوده، ممکن است پرونده آن ها با همین شرایط مورد بررسی قرار گیرد اما بهتر است که قبل از ثبت درخواست حتما از مشورت های یک وکیل استفاده شود.

اگر طرفین به عنوان زوج شناخته شوند، به آن ها توضیح داده می شود که ازدواج آن ها در کانادا مورد پذیرش واقع نمی شود و اگر قصد دارند که از مزایای قانونی ازدواج استفاده کنند، باید مجددا در خاک کانادا ازدواج کنند. همچنین اگر طرفین شریک قانونی هستند، باید یک سال در کنار یکدیگر زندگی کنند تا بتوانند از مزایای قانونی آن بهره گیرند.

متقاضیان باید در نظر داشته باشند که در این حالت باید اثابت کنند که حداقل برای مدت یک سال در کنار یکدیگر زندگی مشترک داشته اند تا بتوانند شرایطی مطابق با تعاریف زوج یا شریک زندگی را داشته باشند. در صورتی که متقاضی تمایلی نداشته باشد که به عنوان شریک قانونی معرفی شود یا این که نتواند مدارکی محکمه پسند برای رابطه خود ارائه دهند، این احتمال بسیار قوی است که درخواست آن ها مورد قبول واقع نشود.

اگر تمایل به اخذ اقامت دائم کانادا از طریق کار را دارید این مقاله مناسب شماست.

شرایط ازدواج غیابی در کانادا

در حال حاضر ازدواج به صورتی غیابی برای دریافت مجوز ورود به کانادا از سوی دولت پذیرفته نیست. معمولا با توجه به بعد مسافت، احتمال وقوع ازدواج های از راه دور بسیار زیاد است اما باید به این نکته اشاره داشت که به کمک این راه نمی توان به کشور کانادا، چه به صورت موقت و چه دائم، مهاجرت کرد. یکی از انواع ازدواج های غیابی، ازدواج وکالتی است که در آن یک یا هر دو طرف به صورت فیزیکی در محل حضور ندارند و یک نفر با در دست داشتن وکالت رسمی، شرایط ازدواج طرفین را فراهم می آورد.

نوع دیگر از ازدواج های غیابی را می توان از طریق تلفن، فکس یا اینترنت خواند که در آن نیز هر دو طرف در یک موقعیت مکانی حضور ندارند اما به کمک وسایل ارتباطی این مراسم را برگزار می کنند. درخواست هایی که پیش از تاریخ 11 جون 2015 دریافت شده اند از این قانون مستثنی هستند. پس بنابر این در صورتی که قصد مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج را دارید، حتما هر دو طرف باید شخصا در مراسم ازدواج شرکت کنند.

در این رابطه اما یک استثنا وجود دارد و ممکن است ازدواج هایی که به صورت نیابتی صورت گرفته است، مورد بررسی قرار گیرد. شرط وقوع این اتفاق آن است که طرفین برای مدتی در کنار یکدیگر زندگی کرده باشند و رابطه آن ها از این روش به صورت جدی مورد تایید قرار گیرد.

از دیگر نکاتی که باید به آن اشاره داشت آن است که چند همسری در کانادا به رسمیت شناخته نمی شود و انجام این عمل مطابق با قوانین کانادا، یک کار مجرمانه است و با متخلفان برخورد قضایی صورت می پذیرد.

به طور کلی مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج می تواند برای بسیاری از افراد بهترین شیوه مهاجرتی باشد چراکه بدون نیاز به بسیاری از مدارک مهاجرتی و صرفا به دلیل اهمیت دولت کانادا به حفظ ارزش های خانواده می توانند وارد خاک کانادا شوند و از کلیه امکاناتی که همسر آن ها از آن بهرمند است استفاده کنند. با این وجود اثبات حقیقی بودن یک رابطه است که می تواند مسیر رسیدن به کانادا از طریق ازدواج را دشوار سازد و فرد را نیازمند به یک وکیل کار کشته مهاجرتی کند. کارشناسان ما در حال حاضر آماده پاسخگویی به سوالات شما در زمینه های مختلف مهاجرتی به کشور کانادا هستند.