در صورتی که دارای ویزای کار کانادا (Work Permit) هستید، ممکن است بتوانید بسته به نوع ویزای خود، اقامت دائم کانادا بگیرید. در واقع، کسب تجربه کار در کانادا می‌تواند به شما کمک کند تا شانس خود را برای اخذ اقامت دائم این کشور افزایش دهید.

کیفیت بالا و سبک زندگی مدرن در کانادا، اصلی‌ترین مشوق‌های افرادی هستند که با انواع ویزاهای موقت از جمله مجوز کار در کانادا حضور دارند و قصد دارند اقامت دائم این کشور را به دست بیاورند.

برای آگاهی از راه‌های تبدیل ویزای کار به اقامت دائم کانادا و الزامات مورد نیاز برای این منظور، لطفا تا انتهای این مطلب با ما در مجموعه حقوقی و مهاجرتی کاناداپاس همراه باشید.

روش‌های تبدیل ویزای کار به اقامت دائم در کانادا

در سال‌های قبل، روشی تحت عنوان TR to PR (مخفف Temporary Residency to Permanent Residency یا تبدیل اقامت موقت کانادا به اقامت دائم) وجود داشت که اکثر افراد دارای مجوز کار نیز از طریق آن برای دریافت اقامت دائم اقدام می‌کردند؛ اما این روش، در سال ۲۰۲۱ متوقف شد و دیگر امکان اقدام برای آن وجود ندارد.

با توقف این برنامه محبوب، طبیعتا متقاضیان باید برای سایر برنامه‌های مهاجرتی که به اقامت دائم منتهی می‌شوند، اقدام کنند. این برنامه‌های مهاجرتی که می‌توان از آن‌ها به عنوان جایگزین روش TR to PR استفاده کرد، شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. برنامه نیروی کار ماهر فدرال (Federal Skilled Worker)
  2. کلاس تجربه کانادایی (Canadian Experience Class)
  3. برنامه‌های نامزدی استانی (Provincial Nominee Programs)
  4. کلاس تجربه کبک (Quebec Experience Class)
  5. جریان کادر درمان (Healthcare Worker Stream)
  6. سیستم اکسپرس انتری (Express Entry)

1.   تبدیل ویزای کار به اقامت دائم کانادا از طریق برنامه نیروی کار ماهر فدرال

برنامه نیروی کار ماهر فدرال کانادا، یکی از روش‌های اخذ اقامت دائم کانادا است که حداقل شرایط مورد نیاز آن به شرح زیر است:

  • متقاضی باید حداقل ۲ سال سابقه کار تمام وقت در یک شغل ماهرانه داشته باشد.
  • سابقه کار وی باید در ۵ سال اخیر به دست آمده باشد.
  • این تجربه، پس از صدور گواهینامه برای انجام تجارت در کشور مبدا متقاضی به دست آمده باشد.

 

در صورتی که متقاضی دارای میزان سابقه کار مورد نیاز باشد، باید یکسری شرایط اضافی را نیز فراهم کند که به شرح زیر هستند:

  • باید دارای جاب افر کانادا (Job Offer) معتبر و رسمی تمام‌وقت از یک کارفرمای کانادایی باشد. این شغل باید برای حداقل ۱ سال در نظر گرفته شده باشد.
  • مدرک زبان متقاضی باید حداقل CLB 4 در زبان فرانسوی یا انگلیسی باشد.
  • متقاضی باید نشان دهد که تمایل و قصد زندگی کردن در کانادا (به غیر از استان کبک) را به صورت دائمی دارد.

 

برنامه نیروی کار ماهر فدرال، یکی از زیرمجموعه‌های سیستم اکپرس انتری کانادا (Express Entry) است. اکسپرس انتری، یک سیستم مهاجرتی مبتنی بر امتیاز است که بر اساس یکسری از معیارها به متقاضیان امتیاز می‌دهد و آن‌ها را ارزیابی می‌کند.

متقاضیانی که بیشترین امتیازها را دریافت کنند، دعوتنامه اپلای (ITA) به دست خواهند آورد که با داشتن آن می‌توانند برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام کنند.

 

2.   تبدیل ویزای کار به اقامت دائم کانادا از طریق برنامه کلاس تجربه کانادایی

برنامه کلاس تجربه کانادایی، برای اکثر افراد بهترین راه تبدیل ویزای کار به اقامت دائم کانادا است. در این روش، سابقه کار و ویزای کار شما، نقش بسیار پررنگ و اساسی در اعطای اقامت دائم کانادا به شما ایفا می‌کنند. شرایط تبدیل ویزای کار به اقامت دائم کانادا از طریق این روش به شرح زیر است:

  • برخورداری از حداقل ۱۲ ماه سابقه کار تمام‌وقت در یک شغل ماهرانه یا تخصصی در کانادا که طی ۳ سال اخیر به دست آمده باشد.
  • برخورداری از حداقل مدرک زبان مورد نیاز بر اساس شرایط و نیازمندی‌های شغل مورد نظر که در لیست مشاغل ملی کانادا (NOC) مشخص شده است (معمولا مدرک زبان CLB 5 به بالا کفایت می‌کند).

برنامه کلاس تجربه کانادایی نیز یکی دیگر از زیرمجموعه‌های سیستم اکسپرس انتری است؛ به این معنی که بر اساس سیستم امتیازبندی عمل می‌کند.

متقاضیان با داشتن شرایط زیر، می‌توانند امتیاز خود را در سیستم امتیازدهی برنامه کلاس تجربه کانادایی بهبود دهند:

  • اخذ مدرک تحصیلی در یکی از مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری) یا سایر دوره‌های آموزشی در یکی از کالج‌ها یا دانشگاه‌های کانادا
  • اخذ مدرک تحصیلی، گواهینامه یا مجوز معتبر در خارج از کانادا که معادل سازی نیز شده باشد

3.   تبدیل ویزای کار به اقامت دائم کانادا از طریق برنامه‌های نامزدی استانی

برنامه‌های نامزدی استانی کانادا (PNP) به استان های کانادا اجازه می‌دهند که بر اساس نیازهای بازار کار خود، متقاضیانی که پتانسیل کمک به رشد اقتصادی استان مورد نظر را دارند، جذب کنند. هر یک از استان های کانادا دارای برنامه‌های نامزدی مجزای خود هستند تا نیروهای مورد نیاز بازار کار خود را شناسایی و دعوت کنند.

در حال حاضر بیش از ۸۰ جریان یا برنامه مهاجرتی در برنامه‌های استانی مناطق مختلف کانادا وجود دارد که بر جذب فارغ التحصیلان، کارآفرینان و کارگران متمرکز شده‌اند. به غیر از استان کبک و استان نوناووت که برنامه‌های مهاجرتی مختص به خود را دارند، سایر استان‌های کانادا چندین جریان یا برنامه مهاجرتی در برنامه‌های نامزدی استانی خود در نظر گرفته‌اند.

سیستم متمرکز خاصی برای درخواست برای برنامه‌های استانی وجود ندارد و متقاضیان باید از طریق وب سایت رسمی هر استان درخواست خود را برای جریان مهاجرتی مورد نظرشان ارائه دهند.

افرادی که درخواست آن‌ها مورد پذیرش اداره مهاجرت استان مورد نظر قرار بگیرد، یک دعوتنامه دریافت می‌کنند تا اقامت دائم خود را به دست بیاورند.

 

4.   تبدیل ویزای کار به اقامت دائم کانادا از طریق برنامه کلاس تجربه کبک

اگر سابقه کار در استان کبک دارید یا در این استان تحصیل کرده‌اید، ممکن است واجد شرایط تبدیل ویزای کار به اقامت دائم کانادا از طریق برنامه مهاجرتی کلاس تجربه کبک باشید. شرایط تبدیل ویزای کار به اقامت دائم کانادا از طریق این روش به شرح زیر است:

  • حداقل ۱۸ سال سن
  • تمایل به زندگی در استان کبک به صورت دائم
  • سابقه تحصیل در استان کبک به مدت حداقل ۲ سال و یا تمایل به تحصیل در یکی از دانشگاه‌های این استان
  • دوره تحصیلی متقاضی در کبک باید حداکثر ۳ سال پس از دریافت ویزای اقامت موقت به اتمام برسد.
  • برخورداری از بودجه و تمکن مالی کافی برای حمایت از خود و اعضای خانواده به مدت حداقل سه ماه پس از اخذ اقامت دائم
  • مدرک زبان فرانسوی در سطح پیشرفته
  • حداقل ۱۲ ماه سابقه انجام یک شغل واجد شرایط در موقعیت‌های مدیریتی، حرفه‌ای یا ماهرانه در دو سال اخیر. این شغل باید در لیست مشاغل مرتبط با این برنامه قرار داشته باشد.
  • متقاضی باید در زمان درخواست برای این برنامه مشغول به کار باشد و وضعیت اقامت موقت قانونی در استان کبک داشته باشد.

5.   تبدیل ویزای کار به اقامت دائم کانادا از طریق جریان کادر درمان

کادر درمان که در زمینه خدمات بهداشتی و درمانی فعالیت می‌کنند و مراقبت‌های بهداشتی ارائه می‌دهند، جزو مشاغل مورد نیاز کانادا هستند و برای اخذ اقامت دائم این کشور در اولویت قرار دارند. از این افراد، انتظار می‌رود که بتوانند شکاف‌های موجود در بازار کار کانادا را در این حوزه، برطرف کنند.

برای آگاهی از شرایط مورد نیاز تبدیل ویزای کار به اقامت دائم کانادا از طریق این روش و نحوه انجام آن، می‌توانید با کارشناسان و متخصصان کاناداپاس مشورت کنید.

 

6.   تبدیل ویزای کار به اقامت دائم کانادا از طریق  سیستم اکسپرس انتری

پیش از این، دو زیرمجموعه سیستم اکسپرس انتری (برنامه نیروی کار ماهر فدرال کانادا و کلاس تجربه کانادایی) که امکان تبدیل ویزای کار به اقامت دائم کانادا را فراهم می‌کنند، معرفی شد؛ اما سیستم اکسپرس انتری مستلزم ارائه توضیحات و جزئیات بیشتری است که در این بخش به آنها پرداخته شده است.

سیستم جامع رده‌بندی (CRS) در اکسپرس انتری بر اساس چندین معیار به متقاضیان امتیاز می‌دهد. داشتن سابقه کار در کانادا، به متقاضیان کمک می‌کند تا سقف ۱۷۰ امتیاز در این سیستم امتیازدهی به دست بیاورند. همچنین، با داشتن پیشنهاد شغلی (Job Offer) معتبر نیز می‌توانند تا سقف ۲۰۰ امتیاز دیگر نیز کسب کنند.

به عبارتی دیگر، متقاضیانی که به اندازه کافی از سابقه کار معتبر و قابل استناد برخوردار هستند و پیشنهاد شغلی هم دارند، می‌توانند امتیاز خود در سیستم اکسپرس انتری را به طور قابل توجهی ارتقا دهند و نسبت به سایر متقاضیان برتری پیدا کنند؛ این موضوع به معنی برخورداری از شانس بسیار بیشتر برای دریافت دعوتنامه اپلای (ITA) است که متعاقبا، منجر به اخذ اقامت دائم کانادا خواهد شد.

از ویزای کار موقت تا اقامت دائم کانادا

صرف داشتن ویزای کار، اخذ اقامت دائم کانادا از طریق سیستم اکسپرس انتری را تضمین نمی‌کند. اولین عاملی که باید در نظر گرفت، واجد شرایط بودن برای ورود به استخر اکسپرس انتری است.

در واقع، متقاضی باید واجد شرایط یکی از زیرمجموعه‌های اکسپرس انتری باشد که شامل موارد زیر می‌شوند:

در صورتی که نیروی کار موقتی که با ویزای کار در کانادا حضور دارد، تمایل داشت که به جای اقدام از طریق سیستم اکسپرس انتری به استان کبک مهاجرت کند، باید واجد شرایط یکی از دو برنامه مهاجرتی زیر باشد:

  • برنامه نیروی کار ماهر کبک (Quebec Skilled Worker Program)
  • برنامه کلاس تجربه کبک (Quebec Experience Class Program)

پیش از این، برنامه کلاس تجربه کبک و الزامات مورد نیاز آن را معرفی کردیم. برنامه نیروی کار ماهر کبک نیز کم و بیش شرایط مشابهی با برنامه مهاجرتی کلاس تجربه کبک دارد؛ با این تفاوت که متقاضیان نیروی کار ماهر کبک، نیاز به مدرک زبان فرانسوی ندارند و تجربه کاری آن‌ها نیز باید در یکی از مشاغل ماهرانه کسب شده باشد.

شرایط مورد نیاز تجربه کاری برای تبدیل ویزای کار به اقامت دائم کانادا

تجربه کاری که متقاضیان از طریق آن می‌توانند در برنامه‌های مهاجرتی نیروی کار ماهر فدرال و کلاس تجربه کانادایی برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام نمایند، باید با شرایط زیر سازگاری داشته باشد:

  • سابقه کار، باید مشمول حقوق و دستمزد باشد، به صورت مداوم به دست آمده باشد و تمام وقت (حداقل ۳۰ ساعت در هفته در طول ۵۲ هفته) یا معادل آن (حداقل ۱۵ ساعت در هفته در طول ۱۰۴ هفته) باشد. این سابقه کار، می‌تواند در یک یا چند شغل به دست آمده باشد.
  • شغلی که متقاضی قصد دارد برای آن سابقه کار ارائه دهد، باید در یکی از مشاغل سطح مهارت Skill Type 0 یا A یا B در لیست مشاغل ملی کانادا (NOC) باشد.
  • این شغل باید با کد شغلی اولیه متقاضی در لیست مشاغل ملی کانادا (NOC) مطابقت داشته باشد.
  • وظایف شغلی که متقاضی در این شغل انجام داده، باید با وظایف مشخص شده برای آن در لیست مشاغل ملی کانادا (NOC) مطابقت داشته باشد.

در ادامه، به شرایط مورد نیاز تجربه کاری برای تبدیل ویزای کار به اقامت دائم کانادا در برنامه‌های مهاجرتی مختلف دقیق‌تر و با جزئیات بیشتری اشاره شده است:

برنامه مهاجرتی شرایط مورد نیاز تجربه کاری
نیروی کار ماهر فدرال متقاضی باید حداقل ۱ سال سابقه کار در کانادا در ۱۰ سال اخیر داشته باشد.
کلاس تجربه کانادایی متقاضی باید حداقل ۱ سال سابقه کار در کانادا در ۳ سال اخیر داشته باشد.
مشاغل فنی فدرال تجربه کاری باید در یکی از گروه‌های اصلی 72، 73، 82، 92 و یا گروه‌های کوچک 632 یا ۶۳۳ در مشاغل سطح مهارت یا Skill Type B در لیست مشاغل ملی کانادا (NOC) به دست آمده باشد.
برنامه نیروی کار ماهر کبک و کلاس تجربه کبک شرایط مورد نیاز تجربه کاری در این دو برنامه مهاجرتی، مشابه برنامه‌های نیروی کار ماهر فدرال و کلاس تجربه کانادایی است با این تفاوت که سابقه کار پاره وقت مورد قبول نیست.

مدت زمان پروسه تبدیل ویزای کار به اقامت دائم کانادا

مدت زمان این پروسه، به روشی که از طریق آن اقدام می‌کنید بستگی دارد. در جدول زیر، می‌توانید مدت زمان پروسه تبدیل ویزای کار به اقامت دائم کانادا در برخی از روش‌هایی که در این مطلب معرفی کردیم را مشاهده کنید:

برنامه مهاجرتی مدت زمان پروسه اخذ اقامت دائم کانادا
نیروی کار ماهر فدرال  

۶ ماه

کلاس تجربه کانادایی
برنامه‌های نامزدی استانی
نیروی کار ماهر کبک ۱۵ تا ۱۷ ماه

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که بازه‌های زمانی قید شده در جدول فوق، تقریبی هستند. در واقع بسته به شرایط مختلف نظیر شلوغی سفارت و یا پرونده متقاضی، می‌تواند کوتاه‌تر یا طولانی‌تر از مدت زمان قید شده در جدول فوق هم شود.

مزایای تبدیل ویزای کار به اقامت دائم کانادا

با تبدیل ویزای کار به اقامت دائم می‌توانید از مزایای زیر برخوردار شوید:

  • امکان برخورداری از اکثر مزایای اجتماعی که شهروندان و دارندگان اقامت دائم کانادا از آن‌ها بهره‌مند هستند از جمله پوشش مراقبت‌های بهداشتی و بیمه.
  • امکان تحصیل، زندگی و کار کردن در هر نقطه‌ای از کانادا که ترجیح می‌دهید.
  • امکان اخذ شهروندی کانادا پس از ۳ سال زندگی در این کشور با اقامت دائم.
  • زندگی در یک کشور مدرن و پیشرفته با تنوع فرهنگی بسیار بالا.
  • تجربه یک زندگی آرام و با کیفیت با امکان دستیابی به امکانات پیشرفته و کیفیت بالای زندگی.
  • ثبات سیاسی و اقتصادی بسیار کم با نرخ تورم و بیکاری پایین.
  • زندگی در یک کشور سرسبز با مناظر طبیعی بکر و خیره کننده.
  • امکان اخذ اقامت دائم برای همسر و فرزندان.

آنچه در مقاله تبدیل ویزای کار به اقامت دائم کانادا خواندید

مزایایی نظیر امکان زندگی در یک کشور مدرن و پیشرفته با کیفیت بالای زندگی، به دست آوردن اقامت دائم برای همسر و فرزندان و سایر مزایایی که نام بردیم، دلایل قانع کننده و محکمی برای تبدیل ویزای کار به اقامت دائم کانادا به شمار می‌روند. افرادی که تمایل دارند ویزای کار خود را به اقامت دائم کانادا تبدیل کنند، از طریق روش‌ها و برنامه‌های مهاجرتی مختلفی که در این مطلب توضیح داده شد، می‌توانند برای این کار اقدام نمایند.

درخصوص روش‌های تبدیل ویزای کار به اقامت دائم، می‌توانیم به برنامه نیروی کار ماهر فدرال، کلاس تجربه کانادایی یا برنامه‌های نامزدی استانی اشاره کنیم. متقاضیانی که قصد اقامت و زندگی در استان کبک دارند نیز می‌توانند از طریق برنامه مهاجرتی کلاس تجربه کبک یا نیروی کار ماهر کبک که شرایط نسبتا مشابهی دارند، اقدام کنند.

اگر شما هم قصد دارید ویزای کار خود را به اقامت دائم کانادا تبدیل کنید، می‌توانید با کارشناسان موسسه حقوقی و مهاجرتی کاناداپاس تماس بگیرید تا شما را بیشتر در این رابطه راهنمایی کنند.

اهمیت همراهی وکیل مهاجرت در پروسه دریافت ویزای کانادا

مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس و شرکت شتاب دهنده بیزینس و استارت آپ i3 capital با مدیریت مهیار حلاج‌ پور٬ عضو سازمان (NACO (National Angel Capital Organization ٬ مشاور رسمی (RCIC) یا اصطلاحا وکیل مهاجرت به کانادا با سال ها تجربه در هدایت و حمایت صد ها تجارت نوپا٬ استارت آپ و همکاری با شرکت های معظم بین المللی از ابتدا تا انتهای مسیر موفقیت شما در کانادا در کنار شماست.

شما هم می توانید با اقدام از طریق کاناداپاس و i3 capital موفقیت مهاجرت خود را به حداکثر برسانید. برای دریافت مشاوره با وکیل مهاجرتی کانادا، فرم ارزیابی رایگان زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا

سوالات متداول تبدیل ویزای کار به اقامت دائم کانادا

افرادی که قصد دارند ویزای کار خود را به اقامت دائم کانادا تبدیل کنند، می‌توانند از طریق شش روش مهاجرتی اقدام نمایند. این شش روش، عبارت هستند از:

  • برنامه نیروی کار ماهر فدرال (Federal Skilled Worker)
  • کلاس تجربه کانادایی (Canadian Experience Class)
  • برنامه‌های نامزدی استانی (Provincial Nominee Programs)
  • کلاس تجربه کبک (Quebec Experience Class)
  • جریان کادر درمان (Healthcare Worker Stream)
  • سیستم اکسپرس انتری (Express Entry)

برنامه نیروی کار ماهر فدرال، یکی از زیرمجموعه‌های سیستم اکسپرس انتری است که بر اساس سیستم امتیازدهی کار می‌کند. یکی از مهم‌ترین شرایط مورد نیاز برای این برنامه مهاجرتی، داشتن پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای کانادایی است. متقاضیان با دریافت پیشنهاد شغلی، می‌توانند امتیاز خود را در سیستم امتیازدهی این برنامه به میزان قابل توجهی ارتقاء دهند و شرایط اخذ اقامت دائم کانادا را به دست بیاورند.

کلاس تجربه کانادایی، برای افرادی که نمی‌توانند امتیازات لازم در برنامه نیروی کار ماهر فدرال را به دست بیاورند، مناسب است. شرایط مورد نیاز اصلی برای اخذ اقامت دائم کانادا از طریق کلاس تجربه کانادایی، داشتن حداقل ۲ سال سابقه کار و یا تحصیل در کانادا است.

آن دسته از نیروهای کار موقتی که حداقل ۱ سال سابقه کار در یک شغل ماهرانه در استان کبک دارند و سطح زبان فرانسوی آن‌ها نیز در حد پیشرفته است، می‌توانند برای تبدیل ویزای کار به اقامت دائم کانادا از طریق برنامه مهاجرتی کلاس تجربه کبک اقدام کنند.

مشاغل گروه اصلی ۷۲ و ۷۳ و ۸۲ و ۹۲ به همراه مشاغل گروه کوچک ۶۳۲ و ۶۳۳ در لیست مشاغل ملی کانادا (NOC) جزو مشاغل مورد قبول در برنامه نیروی کار ماهر فدرال هستند. این مشاغل، جزو مشاغل سطح مهارت یا Skill Type B هستند و شامل عناوینی نظیر موارد زیر می‌شوند:

  • مشاغل صنعتی، برقی و ساختمانی
  • مشاغل تعمیر و نگهداری و عملیات تجهیزات
  • سرپرستان و مشاغل فنی در منابع طبیعی، کشاورزی و تولیدات مرتبط
  • ناظران فرآوری، تولید و تاسیسات و اپراتورهای کنترل مرکزی
  • آشپزها و سرآشپزها
  • قصابان و نانوایان