ویزای استارت آپ کانادا یک برنامه مهاجرتی است که به بنیانگذاران استارت آپ‌ها در سراسر جهان این فرصت را می‌دهد تا با انتقال شرکت‌ها یا پروژه های خود به کانادا، اقامت دائم (و متعاقبا شهروندی) کانادا را دریافت کنند. این برنامه مخصوص شرکت‌های با ایده ای نوآورانه در کسب و کار و دارای پتانسیل رقابت در مقیاس جهانی است. اگر یک ایده نوآورانه یا یک شرکت در حوزه فناوری در کشور خود دارید، این برنامه می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای شما (و تیم شما) برای مهاجرت به کانادا باشد.

اولین مرحله برای در خواست ویزای استارت آپ، داشتن نامه حمایتی از سوی یکی از سازمان‌های تعیین شده به عنوان تامین کننده منبع مالی است. سه سازمان صندوق سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر، سرمایه‌گذاران انجل و انکوباتورهای تجاری برای چنین برنامه‌ای در نظر گرفته شده‌اند.

آیا صندوق سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر می تواند انتخاب مناسبی برای کسب و کار شما باشد؟ در ادامه مطالبی که باید در مورد سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر بدانید، بیان شده است.

با خواندن این مقاله می‌توانید به این سوال که صندوق سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر، بهترین گزینه تامین منبع مالی برای کسب و کار شماست یا خیر، پاسخ دهید.

صندوقهای سرمایهگذار ریسکپذیر (Venture Capital Funds)

یکی از منابع تامین مالی برای فرآیند دریافت ویزای استارت‌آپ کانادا، دریافت نامه حمایت مالی از یک صندوق سرمایه‌گذاری مانند صندوق سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر است. در سال 2021، فقط 7/14 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری از این صندوق‌ها روی پروژه‌های استارت‌آپ در کانادا صورت گرفته است.

این صندوق، نوعی صندوق سرمایه‌گذاری تلفیقی است که پول سرمایه‌گذاران مشتاق به سرمایه‌گذاری روی سهام خصوصی در استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های کوچک تا متوسط دارای پتانسیل بالای رشد را مدیریت می‌کند. اینگونه سرمایه‌گذاری‌ها معمولا به صورت‌های سرمایه‌گذاری‌های پرریسک یا پربازده شناخته می‌شوند.

در گذشته، فقط سرمایه‌گذاران حرفه‌ای می‌توانستند اقدام به سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر بکنند، اما اکنون سرمایه‌گذاران معتبر مشارکت بیشتری در سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر دارند. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که به دلیل وجوه بالای لازم برای سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر، امکان سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذران عادی وجود ندارد.

حداقل سرمایه گذاری: $200,000 CAD

  • 7Gate Ventures
  • Arete Pacific Tech Ventures (VCC) Corp
  • BCF Ventures
  • BDC Venture Capital
  • Celtic House Venture Partners
  • Extreme Venture Partners LLP
  • First Fund
  • Golden Venture Partners Fund, LP
  • .iNovia Capital Inc
  • Intrinsic Venture Capital
  • Lumira Ventures
  • Nova Scotia Innovation Corporation (o/a Innovacorp)
  • PRIVEQ Capital Funds
  • Real Ventures
  • Red Leaf Capital Corp
  • Relay Ventures
  • .ScaleUp Venture Partners, Inc
  • .Top Renergy Inc
  • Vanedge Capital Limited Partnership
  • Version One Ventures
  • WhiteHaven
  • .Westcap Management Ltd
  • .Yaletown Venture Partners Inc
  • York Entrepreneurship Development Institute (YEDI) VC Fund

ساختار و رویکرد شرکتها و صندوقهای سرمایهگذاری ریسکپذیر

صندوق سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاران مالی است که متعهد به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های نوپا می‌شوند. سرمایه‌گذاران و شرکت‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر انواع مختلفی از کسب و کارها، از شرکت‌های دات کام (وبی) گرفته تا شرکت ‌ای بیوتکنولوژی و مالی همتا به همتا را از نظر مالی تامین می‌کنند.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر برای شروع حمایت مالی از هر کسب و کاری، یک صندوق برای تامین بودجه را تعیین می‌کنند، از افرادی که دارایی با ارزش خالص بالا دارند، از شرکت‌های خواهان سرمایه‌گذاری‌ها و سایر صندوق‌های ریسک‌پذیر پول می‌گیرند و سپس آن پول را در تعدادی از استارت‌آپ‌های کوچک‌تر در مجموعه‌ای زیر نظر خود تحت عنوان شرکت‌های موجود در سبد سهام صندوق سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر، سرمایه‌گذاری می‌کنند.

سرمایه‌گذارانی که پول صندوق را تامین می‌کنند، شرکای با مسولیت محدود و شخص یا اشخاصی که صندوق را اداره می‌کند، شریک یا شرکای عام می‌نامند. همه شرکا در شرکت دارای سهام هستند، اما شرکای عام کارهای عملیاتی لازم را انجام می‌دهند. آن‌ها ممکن است به عنوان مدیران، مشاوران یا نمایندگان هیات مدیره شرکت‌های مورد سرمایه‌گذاری، فعالیت کنند.

شرکای عام بر اساس معیارهای مقرر توسط همه شرکای صندوق درباره تعیین شرکت‌های مورد نظر برای سرمایه‌گذاری، تصمیم می گیرند.

این معیارها عبارتند از:

  • معیارهای رشد و نقدینگی
  • اقدمات استراتژیک مانند موقعیت بازار و متمایز بودن محصولات یا خدمات یک شرکت
  • قدرت و همسویی تیم مدیریت شرکت

اکثر صندوق‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر معمولا دارای یک دوره سرمایه‌گذاری فعال پنج ساله هستند. پس از این بازه زمانی، آن‌ها وارد مرحله حمایتی پنج ساله دیگر می‌شوند که طی این مرحله و اگر شرکت مدنظر عملکرد مطلوبی داشته باشد، شریک عام اختیار این را دارد که سرمایه‌ای را که تا آن زمان توسط سرمایه‌گذاران صندوق جمع شده است، سرمایه‌گذاری کند. در صورت توافق شرکای با مسولیت محدود، این دوره پنج ساله دوم را می‌توان برای دو یا چند سال تمدید کرد.

در نهایت، 80 درصد سود بین شرکای با مسولیت محدود تقسیم می‌شود و شریک عام کارمزد و سهمی از سود خالص را دریافت می‌کند که معمولا 20 درصد سود را تحت عنوان پرداختی تشویقی (به اصطلاح حمل هم نامیده می‌شود) و ممکن است تا 2 درصد از میزان سرمایه موجود را سالانه به عنوان حق الزحمه مدیریت دریافت کند.

مراحل تامین مالی در سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر کانادا

  1.  سرمایه مرحله قبل از ایده‌پدازی/ شتاب دهنده

سرمایه در مرحله قبل از  ایده‌پردازی به یک کارآفرین برای کمک به توسعه یک ایده ارائه می‌شود. بسیاری از کارآفرینان علاقه‌مند به دریافت منابع مالی  بیشتر از سرمایه‌گذاری ریسک­پذیر، همکاری با انکوباتورهای کسب و کار (شتاب دهنده‌ها) شروع می­کنند. انکوباتورها با ارائه خدمات و احتیاجات به کارآفرینان و حفظ و ایجاد ارتباط بین آن­ها با شرکت‌ها و شبکه‌های ریسک‌پذیری، به کارآفرینان کمک می­کنند که ایده و محصول تجاری خود را توسعه دهند.

  1.  سرمایه مرحله ایده‌پردازی

سرمایه مرحله ایده‌پدازی، سرمایه ­ای است که به یک کارآفرین (یا کارآفرین بالقوه) کمک می­ کند تا ایده خود را تا مرحله محصول ابتدایی برساند. سرمایه مرحله کشت ایده، معمولاً منابع مالی مورد نیاز در زمینه تحقیق و توسعه محصولات و برای خدمات جدید و تحقیق درباره بازارهای آینده را تأمین می­کند.

  1.  سرمایه مراحل اولیه

سرمایه مرحله اولیه، سرمایه ریسک ­پذیری است که برای راه‌اندازی عملیات و تولید اولیه محصول ارائه می‌شود. سرمایه اولیه از توسعه محصول، بازاریابی، تولید تجاری و فروش پشتیبانی می­کند. این منبع مالی معمولا به صورت دو نوبت سری A و سری B تامین می­ شود.

  1.  سرمایه مرحله پیشرفته

سرمایه مرحله پیشرفته، سرمایه ریسک ­پذیری است که پس از تولید درآمد توسط کسب و کار و قبل از عرضه اولیه عمومی آن تامین می‌شود.

این وجه شامل سرمایه مورد نیاز برای توسعه اولیه (سرمایه مرحله دوم)، سرمایه مورد نیاز برای تولید عمده، بهبود کیفیت محصول، ایجاد کمپین های بازاریابی عمده، ادغام و تملک کسب و کار (سرمایه مرحله سوم) و سرمایه مورد نیاز برای عمومی شدن (سرمایه میزانسن یا پل) می‌شود.

ویژگی های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر

  1. عدم قابلیت تبدیل سرمایه ریسک­ پذیر به نقدینگی

سرمایه‌گذاری‌های ریسک ­پذیر معمولاً سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت هستند و در مقایسه با ابزارهای قابل معامله در بازار (مانند سهام یا اوراق قرضه) تقریبا قابلیت نقد شدن را ندارند. برخلاف اوراق بهادار قابل معامله عمومی (ابزار بدهی کوتاه مدت)، سرمایه‌گذاری ­های ریسک­ پذیر قابلیت بازپرداخت برای کوتاه مدت را ندارد.

بازده بلندمدت پرداختی این نوع سرمایه‌گذاری کاملا به موفقیت شرکت‌های موجود در سبد سهام شرکت ریسک ­پذیر بستگی دارد که با اندوخته یا از طریق عرضه اولیه عمومی باعث بازگشت سرمایه می­ شوند.

  1.  افق بلند مدت در سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری‌های ریسک‌پذیر، بازه زمانی بین سرمایه‌گذاری اولیه و پرداخت نهایی دارند و معمولاً افق زمانی آن­ها 10 ساله است. تاخیر در بازه زمانی ریسک نقدینگی را افزایش می­ دهد. بنابراین، سرمایه‌گذاری‌های ریسک ­پذیر ترجیح می‌دهند که بازده زمانی بیشتری برای بازگشت سرمایه (آینده­نگر) را برای جبران ریسک نقدینگی بالاتر از حد معمول مشخص کنند.

  1. تفاوت بالا بین ارزش‌­گذاری خصوصی و ارزش‌­گذاری عمومی (ارزش­‌ گذاری بازار)

برخلاف ابزارهای سرمایه‌گذاری استاندارد که در برخی بورس­‌های سازمان یافته معامله می­شوند، سرمایه‌گذاری‌های ریسک ­پذیر توسط صندوق­‌های خصوصی ارائه می­‌شود. بنابراین، هیچ سرمایه‌گذاری حقیقی (فردی) در بازار نمی‌تواند ارزش سرمایه‌گذاری را تعیین کند.

  1. نبود اطلاعات کافی درباره بازار آینده کسب و کار مورد سرمایه‌گذاری

اکثر سرمایه‌گذاری‌های ریسک‌­پذیر مربوط به پروژه‌­های نوآورانه‌ای است که هدف آن­ها ایجاد تغییر و تحول در بازار است. چنین پروژه‌­هایی بالقوه امکان بازگشت سرمایه با ارزش بالا را ارائه می‌­دهند، اما به همان اندازه ریسک بسیار بالایی نیز دارند. به همین دلیل، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران ریسک­‌پذیر، غالبا بدون داشتن چشم­‌انداز قاطعی در زمینه آینده چنین کسب و کارهایی، روی آن­ها سرمایه‌گذاری می‌­کنند.

  1.  عدم تطابق بین کارآفرینان و سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر

یک کارآفرین و یک سرمایه‌گذار ممکن است اهداف بسیار متفاوتی در مورد یک پروژه استارت‌آپ داشته باشند. کارآفرین ممکن است نگران فرآیند (یعنی ابزار و روند پیشرو) باشد، در حالی که سرمایه‌گذار ممکن است فقط نگران بازگشت سرمایه و تولید سود (یعنی هدف) باشد. این عدم تطابق می‌تواند بحث‌ها و همکاری کلی بین کارآفرینان و سرمایه‌گذاران را چالش‌برانگیز کند، زیرا ممکن است این اهداف متناقض، نحوه مدیریت کسب و کار را تحت شعاع قرار دهد.

سرمایه گذاران آنجل کانادا ثروتمند هستند که در ازای دریافت سهام، وقت و پول خود را در تجارت شما وارد می کنند و با رشد بالا سرمایه گذاری می کنند.

مزایا و معایب صندوق سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر

قبل از اقدام برای ویزای استارت‌آپی بر اساس سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر، شناخت مزایا و معایب این نوع سرمایه‌گذاری بسیار می تواند در تصمیم‌گیری برای مهاجرت و آینده شغلی شما مفید باشد.

برخی از مهمترین مزایا و معایب این نوع سرمایه‌گذاری به صورت خلاصه در جدول زیر آمده است:

معایب

مزایا

     سهام مالکیت کاهش می یابد     می توان مقادیر زیادی سرمایه را افزایش داد
    جستجو برای سرمایه‌گذاران می تواند تمرکز بنیانگذاران را از کسب و کارشان منحرف کند   دریافت کمک در مدیریت ریسک
   بودجه نسبتا کمیاب است و به سختی می توان به آن دست یافت نیازی به پرداخت ماهانه نیست
هزینه کلی تامین مالی سنگین استچ دارایی های شخصی نیازی به تعهد ندارند
ایجاد یک گزارشنامه رسمی و هیئت مدیره لازم است رهبر و مشاوری با تجربه در دسترس شما است
بررسی دقیق نیاز دارد امکان شبکه سازی فراهم شده است
وجود توقع و انتظار برای رشد سریع کسب و کار است فرصت همکاری با کارشناسان صنعت و دیگر استارت آپ‌ها در دسترس است
وجوه براساس زمانبندی عملکرد آزاد می‌شود کمک برای استخدام و ساختن یک تیم ارائه می‌شود
افراد با عملکرد ضعیف تجارت خود را از دست می دهند افزایش تبلیغات و معرفی به دیگران.
قدرت نفوذ در مذاکرات کم است کمک به جمع آوری بودجه در نوبت‌های آینده

برای راه اندازی شرکت در کانادا از کمک های وکیل رسمی مهاجرت به کانادا بهره ببرید. کافیست فرم زیر را پر کنید.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا

در ادامه به توضیح مجزا درباره مزایا و معایب این گونه سرمایه‌گذاری‌ها می پردازیم و راهکارهایی برای کاهش اثر معایب آن بیان می کنیم.

مزایای سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر

دستیابی به سرمایه ریسک ­پذیر چندین مزیت دارد. برای استارت آپ­‌هایی که به سرعت در حال رشد هستند و قصد دارند این روند را سرعت بیشتری ببخشند، این نوع سرمایه، بهترین گزینه ممکن است. علاوه بر بحث مالی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌­پذیر نیز ورود و معرفی به دایره شرکای سرمایه‌گذار بالقوه در آینده را فراهم می‌­کند. هم چنین، آن­ها می­‌توانند تامین بودجه در نوبت­‌های بعدی سرمایه‌­گذاری را تضمین کنند.

1. جمعآوری مقادیر بالایی سرمایه

بسیاری از استارت آپ‌­هایی که به دنبال وام مربوط به کسب و کارهای کوچک هستند، ممکن است از نظر تامین منبع مالی واجد شرایط برای دریافت  فقط 5 میلیون دلار یا کمتر از آن باشند و اثبات واجد شرایط بودن دشوار است. در سرمایه‌گذاری ریسک‌­پذیر از مقادیر 100 هزار دلار برای مرحله ایده‌پردازی تا بیش از 25 میلیون دلار برای استارت آپ‌های بالغ‌­تر در دسترس است.

همچنین، امکان افزایش چندین باره سرمایه‌گذاری ریسک­‌پذیر برای استارت آپ‌ها وجود دارد که به شرکت­‌ها امکان دسترسی به مقادیر بالای سرمایه را می‌­دهد که تامین آن از راه دیگری تقریبا غیرممکن است.

2. ارائه پشتیبانی در زمینه مدیریت ریسک

بنیان‌گذاران هر استارت آپ با دست‌یابی به سرمایه‌گذاری ریسک‌­پذیر این فرصت را دارند تا ماهیت ریسک‌پذیر بودن اکثر استارت آپ­‌ها را مدیریت کنند. با توجه به تیم مجربی که بر رشد و عملیات نظارت دارند، احتمال بروز اکثر مشکلات برای استارت‌آپ­‌ها بسیار کم می‌شود.

میزان شکست در یک استارت آپ در سال اول ممکن است تنها 20 درصد باشد. در زمانی که شرایط پیچیده‌­تری پیش می‌­آید، داشتن یک شریک یا سرمایه‌گذار با تجربه برای کمک در تصمیم ­گیری درست می­ تواند شانس موفقیت را افزایش دهد.

3. عدم نیاز به پرداخت ماهانه

وقتی یک شرکت سرمایه‌گذاری ریسک­‌پذیر روی کسب و کار شما سرمایه‌گذاری می­‌کند، این کار را برای سهام خود در شرکت انجام می‌­دهد. به این معنی که برخلاف وام­‌های تجاری کوچک و شخصی، هیچ پرداخت منظمی برای کسب و کار شما تعیین نمی‌­شود. این مورد باعث می‌­شود که سرمایه در گردش برای کسب و کار شما آزاد باشد و به شما این فرصت را می­‌دهد تا با ارتقای محصولات، استخدام تیم بزرگتر یا گسترش بیشتر عملیات، مجددا سرمایه دریافت کنید.

4. عدم نیاز به تعهد در قبال دارایی‌های شخصی

در اکثر موارد نیازی نیست که شما از سایر دارایی‌­های شخصی خود برای رشد کسب و کارتان استفاده کنید. برخلاف بسیاری از گزینه‌­های موجود برای تامین مالی استارت‌آپ که بنیان­‌گذاران را ملزم به سپردن بخشی از دارایی­‌های شخصی به عنوان وثیقه می­‌کند، در هنگام تنظیم اکثر قراردادهای سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر نیازی به چنین تعهدی راجع به دارایی­‌های شخصی نیست.

5. دسترسی به رهبر و مشاوره با تجربه

بسیاری از بنیان­گذاران موفق استارت‌آپ پس از خروج از کسب و کار خود در شرکت‌­های سرمایه‌گذاری ریسک‌­پذیر شریک می­‌شوند. این افراد اغلب در زمینه اندازه مناسب یک شرکت، حل مشکلات روزانه و بلندمدت و نظارت بر عملکرد مالی تجربه دارند. حتی اگر سابقه راه‌اندازی استارت‌آپ نداشته باشند، اغلب آن­ها تجربه کمک به استارت‌آپ­‌ها را دارند و حداقل 10 بار در جلسات هیات مدیره شرکت داشته­اند. این عوامل می­تواند از آن­ها، یک منبع انسانی ارزشمند در زمینه رهبری برای شرکت مورد سرمایه‌گذاری بسازد.

6. امکان شبکه­‌سازی

وقتی که روی کسب و کار خود متمرکز هستید، زمان زیادی برای برقراری ارتباط با افرادی را ندارید که می­ توانند به کسب وکار شما کمک کنند. شرکای یک شرکت سرمایه‌گذاری ریسک­ پذیر ممکن است تا 50 درصد از زمان خود را صرف ساخت شبکه خود در جهت کمک به شرکت­ های مورد سرمایه‌گذاری کنند. دسترسی به این شبکه می­تواند به شما در ایجاد شراکت­ های جدید، جذب مشتری­ ها، استخدام کارکنان کلیدی و افزایش نوبت­ های دستیابی به منابع مالی در آینده کمک کند.

7. دستیابی به فرصت همکاری با کارشناسان صنعت و دیگر استارتآپ­ ها

به سرمایه‌گذاری ریسک ­پذیر اصطلاحا «پول هوشمند» می ­گویند، به این دلیل که علاوه بر سرمایه‌­ای به دست می آورید، از تجربه و تخصص شرکت سرمایه‌گذار نیز بهره­ مند می شوید. اغلب شما با شرکای شرکت، سایر بنیان گذاران استارتاپی که بودجه دریافت کرده ­اند و کارشناسان هر دو شبکه آن­ها کار می­ کنید تا شرکت خود را در مسیر رشد و موفقیت قرار دهید.

8. کمک به استخدام و ایجاد یک تیم

تیمی که شما برای آغاز به فعالیت یک شرکت نیاز دارید با تیمی که شما در مقیاس شرکت خود نیاز دارید، غالبا یکسان نیستند. شرکت­های سرمایه‌گذار ریسک ­پذیر می­ توانند در جذب افراد کلیدی در شرکت در جهت رشد کسب و کار شما کمک کنند.

همچنین، بسیاری از کارمندان بالقوه ممکن است یک استارت‌آپ با پشتوانه سرمایه‌گذاری را دارای ریسک پایین‌تر از یک استارت آپ معمولی بدون بودجه در نظر بگیرند و همین امر باعث جذب تیمی با استعداد و قوی­تر می­‌شود.

9. افزایش تبلیغات و معرفی به دیگران

اکثر شرکت­‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌­پذیر یک تیم روابط عمومی و مخاطبین رسانه ای دارند و به نفع آن‌ها است که کسب و کار شما در معرض دید دیگران قرار بگیرد. کار با یک شرکت سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر می‌تواند اعتبار یک استارت‌آپ را افزایش دهد، مخصوصا برای بنیان‌گذارانی که سابقه تاسیس شرکت موفق دیگری را در کارنامه خود ندارند.

افزایش تبلیغات می‌تواند منجر به جلب توجه کارمندان، مشتریان، شرکا و سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر علاقه­‌مند به سرمایه‌گذاری شود.

10. کمک به کسب بودجه در نوبت‌های آینده

شرکت‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر تمایل دارند که شرکت شما بودجه بیشتر با ارزش‌گذاری بالاتر کسب کند؛ این موضوع بازگشت سرمایه آن‌ها را افزایش می‌دهد. آن‌ها قادرند شرکت‌های دیگری را به شما معرفی کنند که در مراحل بعدی به شما کمک موثرتری  کنند و بودجه بیشتری به شما اختصاص دهند.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر غالبا حق سرمایه‌گذاری در نوبت‌های آینده تامین مالی را برای خود نگه می‌دارند و همزمان با رشد کسب وکار شما، سرمایه بیشتری به شما اختصاص می دهند.

معایب سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر

با این که دریافت مبالغ زیادی از طریق سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر برای ایجاد و گسترش کسب و کارتان بسیار وسوسه انگیز است، اما دریافت این سرمایه به معنی پذیرش کاهش سطح کنترل شما روی کسب و کارتان است. علاوه بر حفظ رشد، لازم خواهد بود یک پروسه دقیق و پیوسته را بگذرانید و فردی از شرکت سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر در جلسات هیئت مدیره برای نظارت بر فعالیت‌های شما شرکت می‌کند.

1. کاهش سهام مالکیت بنیان‌گذار

در زمان افزایش سرمایه، لازم است شما سهام خود را به منظور ایجاد اشتراکات جدید با سرمایه‌گذاران خود، کاهش دهید. بیشتر شرکت‌ها زمانی که رشدشان از بودجه اولیه خود بیشتر می‌شوند، مجبور می‌شوند نوبت‌های سرمایه‌گذاری بیشتری را از این شرکت‌ها دریافت کنند.

این فرایند منجر به از دست دادن تدریجی درصدی از سهام بنیانگذاران شرکت و کاهش کنترل و قدرت تصمیم‌گیری می‌شود. بنیان‌گذاران می‌توانند این ریسک را تنها با اکتفا به موارد ضروری افزایش سرمایه کاهش دهند.

2. انحراف تمرکز بنیان گذاران بر کسب و کارشان حین جست‌وجو برای سرمایه‌گذاران

استارت‌آپ‌ها در زمانی تصمیم به افزایش دریافت سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر می‌کنند که سایر منابع مالی تمام شده و پول بیشتری برای رشد لازم است. پروسه جمع‌آوری سرمایه ممکن است چندین ماه طول بکشد و نباید به بهای از دست دادن تمرکز مدیریت تمام شود. به همین دلیل بنیان‌گذاران باید قبل از نیاز حیاتی برای تامین مالی، فرایند کسب سرمایه را شروع کنند تا هم به مدیریت شرکت برسند و هم پول کافی برای ادامه رشد جمع آوری کنند.

3. دستیابی نسبتا کم و سخت به منابع مالی

به دلیل فضای رقابتی و محدود بودن تعداد و میزان معامله در زمینه سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر، بنیان‌گذاران همیشه باید گزینه‌های دیگری را در نظر داشته باشد. یکی از این گزینه‌ها،مخصوصا برای استارت‌آپ‌هایی که برای اولین بار به دنبال سرمایه هستند، انکوباتور یا شتاب‌دهنده است. همچنین استارت‌آپ‌ها می توانند سرمایه‌گذاری انجل را برای مقادیر کمتر بودجه با شرایط انعطاف‌پذیرتر در نظر بگیرند.

4. بهای سنگین تامین بودجه

اعطای سهام شرکت در ازای گرفتن وام ممکن است ارزان به نظر برسد. با این حال، تسویه حقوق صاحبان سهام تنها زمانی میسر است که کسب و کار فروخته شود. سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر، با اعمالی مانند مشاوره و معرفی، چیزی بسیار بیشتر از سرمایه را در اختیار شما قرار می‌دهد اما تصمیم به دریافت این سرمایه نباید ساده گرفته شود، مخصوصا اگر جایگزین های دیگری برای تامین بودجه وجود داشته باشد.

5. لزوم به یک ساختار رسمی برای گزارش نامه و هیات علمی

وقتی که شما سرمایه خود را از این شرکت‌ها دریافت می کنید، باید یک هیات مدیره و یک ساختار داخلی رسمی ایجاد کنید. هر دوی این موارد، رشد و شفافیت فعالیت‌های شما را برای شرکت تسهیل می‌کنند و به آن امکان درجه بندی را می‌دهد. این موارد می‌تواند انعطاف­پذیری شرکت را محدود کند و میزان کنترل بنیان‌گذاران بر امور را کاهش دهد.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر این ساختار را برای نظارت بر حاکمیت و کمک به تشخیص هرگونه مشکل تحمیل می‌کنند. با سرعت رشد سریع‌تر، مشکلات بزرگ‌تری بر سر راه قرار می گیرند و باید قبل از این که از کنترل خارج شوند، برطرف شوند.

همچنین این ساختار به دلیل وجود سطوح بالای گزارش‌دهی و شفافیت در عملکرد، به شرکت‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر آسایش می‌دهد.

6. نیاز به پشتکار بالا

شرکای سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر، استارت‌آپ‌ها را به دلیل سرمایه‌گذاری پول سهام داران خارجی زیر نظر دارند. این نظارت در دو مرحله انجام می‌شود. در ابتدا، مبانی فناوری و کسب و کار شما براساس بازار موجود آن و توانایی گسترش  ارزیابی می‌شود. سپس، شرکای سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر، بررسی دقیق تری در مورد پیشینه تیم شما و موقعیت مالی و حقوقی شرکت انجام می دهند.

اگرچه این فرآیند می تواند چندین ماه طول بکشد، اما برای آینده شرکت‌هایی که این فرایند را طی می‌کنند، مفید است. با شناسایی مشکلات و رسیدگی به آن‌ها در مراحل اولیه توسعه یک استارت آپ، اصلاح آن‌ها بسیار آسان تر است. در نتیجه نوبت‌های تامین بودجه در آینده راحت‌تر خواهد بود، چون بسیاری از مسائل پیشرو قبلاً بررسی و تصحیح شده اند.

7. وجود توقع و انتظار رشد سریع کسب و کار

شرکت‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر به منظور بازگشت سرمایه،  شما را ملزم می‌کنند تا ارزش آن را از راه اندوخته یا معامله عمومی در بازار سهام افزایش دهید. با آگاهی از این که کسب و کار باید به این سمت سوق داده شود، اغلب باعث می‌شود که بنیان‌گذاران فشار زیادی را تجربه کنند.

با این حال، راه‌هایی برای مدیریت این استرس وجود دارد. بنیان‌گذاران می‌توانند خود را با اهداف همسو کنند و می‌توانند با برقراری ارتباط با سایر بنیان‌گذاران و سرمایه‌گذاران از تجربه آنها استفاده کنند.

همچنین، آن‌ها باید فشار کاری خود را در موارد لازم با وکالت دادن به دیگران کاهش دهند. این کار به آن‌ها فرصت تمرکز زمان و انرژی خود را بر موارد حیاتی کسب و کار را می‌دهد.

8. آزادسازی منابع مالی براساس زمان‌بندی عملکرد

منابع مالی تامین شده از شرکت‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر به تدریج با رسیدن استارت‌آپ به نقاط عطف خاصی آزاد می‌شوند. این اهداف مختص کسب و کار هستند و شامل درآمد، جذب مشتری و سایر معیارهای تعیین شده توسط شرکت سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر می‌شود. تنها تمرکز بر این اهداف می تواند خط فکری بنیانگذاران را منحرف کند، اما منجر به موفقیت تجاری بیشتر نیز خواهد شد.

9. احتمال از دست دادن کسب و کار برای افراد با عملکرد ضعیف

بنیان‌گذاران ممکن است به دلیل عملکرد نامناسب، کسب و کار خود را از دست بدهند. اگر بنیان‌گذاران موفق به افزایش ارزش سهامداران نشوند یا منابع مالی شرکت در جهت استفاده شخصی مصرف‌ کنند و از کسب ‌وکار خود غافل ‌شوند، اغلب موفق به ادامه نمی‌شوند. برای به حداقل رساندن این ریسک، بنیان‌گذاران باید توصیه‌های هیات مدیره خود را بپذیرند و مرتباً در مورد برنامه‌ها و اهداف با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

10. قدرت نفوذ بسیار کم

بسیاری از استارت‌آپ‌ها تنها به این دلیل که سرمایه‌های ریسک‌پذیر، تنها منبع تأمین مالی پیشروی آن‌ها برای برآورده کردن نیازهایشان است، به دنبال چنین سرمایه‌هایی می‌روند. تحت شرایط نادری، سرمایه‌گذاران با تمایل بالا به اشتراک بیش از حد در سهام را وجود دارند. به هر حال، اکثر استارت‌آپ‌ها غیر از رد معامله، نفوذ زیادی نخواهند داشت. این مشکل را می‌توان با شروع زودتر جست‌وجو برای یافتن یک شرکت سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر که اهداف و نیازهای مالی شما را درک می‌کند، کاهش داد.

نکات کلیدی و مفید در صندوق‌ های سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر

  1. صندوق‌های سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر، سرمایه‌گذاری‌های تلفیقی را در استارت‌آپ‌ها و مراحل اولیه سایر شرکت‌ها با امکان رشد بالا مدیریت می‌کنند.
  2. صندوق‌های تامینی، شرکت‌هایی با رشد بالا را مورد هدف قرار می‌دهد، که کاملا ریسک‌پذیر باشند. در نتیجه، این موارد برای سرمایه‌گذارانی ماهری در دسترس خواهد بود که توانایی مقابله با زیان‌ها و عدم نقدینگی و افق سرمایه‌گذاری طولانی مدت را داشته باشند.
  3. صندوق‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر به عنوان سرمایه اولیه کشت ایده یا سرمایه ریسک‌پذیر به وسیله شرکت‌های نوپایی که به دنبال رشد سریع هستند، اغلب در صنایع نوظهور یا با فناوری پیشرفته استفاده می‌شوند.
  4. وجوه سرمایه‌گذاران صندوق‌های سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر با خروج یک شرکت موجود در سبد سهام چه از طریق عرضه اولیه عمومی (IPO)، چه ادغام و چه مالکیت، بازگشت خواهد خورد.

مثالی درباره صندوق‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر

صندوق‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر معمولا بر اساس فعالیت در حوزه صنعت مدنظر متمایز می‌شوند. به عنوان مثال، منابع مالی مختص بخش سرمایه‌گذاری شرکت توسعه تجارت بر موارد زیر متمرکز است:

  • فناور‌ های صنعتی، پاک و انرژی: راه‌حل‌های مدیریت انرژی، فناوری های شبکه هوشمند یا مواد جدید با کارایی بالا نسبت به سایرین.
  • فناوری‌های مراقبت‌های بهداشتی: مانند درمان، فناوری‌های پزشکی و تشخیصی و خدمات مبتنی بر فناوری.
  • فناوری‌های اطلاعاتی: مانند نرم‌افزار به عنوان یک سرویس سازمانی، آنالیزکننده داده های بزرگ و پلتفرم های الکترونیک تجاری و تلفن همراه.

نتیجهگیری

در مسیر مهاجرت و اقدام برای دریافت ویزای استارت‌آپ، نیازمند به دریافت نامه پشتیبانی از طرف یکی از موسسات سرمایه‌گذاری هستید. هرگونه تصمیمی، مسیر و موفقیت کسب و کار شما را در آینده تغییر می‌دهد. بر این اساس، انتخاب مناسب‌ترین گزینه مطابق با نوع کسب و کار و ایده شغلی شما، می‌تواند به موفقیت شما کمک کند.

در این مقاله تلاش شد که تمام موارد اساسی و نکات اصلی درباره ویژگی‌ها و عملکرد سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر توضیح داده شود. فراموش نکنید که صندوق‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر، منابع مالی قابل توجهی برای شروع و توسعه کسب و کار شما در ازای دریافت سهام شما و دریافت کرسی در هیات مدیره فراهم می‌کند. اینگونه صندوق‌ها، افق‌های طولانی مدتی در امر سرمایه‌گذاری دارند و تا سال‌ها براساس میزان رشد کسب و کار تحت سرمایه‌گذاری، از آن پشتیبانی مالی و اجتماعی می‌کند.

اگر انتخاب شما شروع فعالیت تحت پشتیبانی این صندوق‌ها است، برای دریافت حمایت بیشتر باید برنامه‌ریزی دقیق برای انتخاب مسیری داشته باشید که می تواند منجر به پیشرفت کسب و کار شما شود و ارزش بازار آن را در آینده افزایش دهد.

شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره ویزای استارت‌آپ کانادا و انواع روش‌های موجود که مناسب سوابق و علایق شما است، با کارشناسان و مشاوران ما در مجموعه کاناداپاس، در ارتباط باشید.