ورک پرمیت (مجوز کار) کانادا Work Permit یک مدرک قانونی است که به افراد خارجی که در کشور کانادا قصد سکونت دارند، اجازه کار می‌دهد. بدون در نظر گرفتن چند مورد استثنا، تقریبا همه افرادی که به دنبال این هستند که عضوی از نیروی کار کشور کانادا شوند باید حتما دارای ورک پرمیت یا مجوز کار باشند.

با درخواست برای دریافت مجوز کار، شما هم می‌‌توانید به جمع افراد پرشماری که هر ساله به عنوان نیروی کار خارجی در این کشور مشغول می شوند، وارد شوید. تنها در سال ۲۰۲۲ بیش از ۶۰۰ هزار نفر مجوز کار کانادا گرفتند که حدود ۲۰۰ هزار نفر بیشتر از سال ۲۰۲۱ بوده است.

مجوز کار توسط اداره مهاجرت کانادا به نام شخص متقاضی صادر می‌شود و دارای زمان محدودی است. اگر قصد مهاجرت کاری به کانادا را دارید، باید ابتدا مجوز کار دریافت کنید. البته که این اجازه کار شرایط و انواع خود را دارد که در ادامه به صورت مفصل به توضیح آن ها پرداخته شده است. با ما همراه باشید.

انواع ورک پرمیت کانادا

مجوز کار در کشور کانادا به دو دسته کلی بر اساس محدودیت کار تقسیم می‌شود که هر دو مدل برای مدت مشخصی صادر می‌شود. این دو مدل عبارتند از:

  1. مجوز کار باز یا آزاد (Open Work Permit):

متقاضی با داشتن این نوع مجوز کار، محدود به کار کردن برای یک کارفرمای خاص نیست و می‌تواند به‌صورت دلخواه کارفرمای مورد نظر خود را انتخاب کند. البته کارفرمای انتخابی متقاضی کار باید مورد تایید دولت کانادا باشد.

همچنین در این نوع ورک پرمیت (مجوز کار) نیازی به داشتن جاب آفر کانادا یا پیشنهاد کاری نیست و بدون داشتن آن نیز می‌توانید به کار مشغول شوید. در نامه تحت عنوان مجوز کار باز، آدرس یا نام کارفرما ثبت نمی‌شود و فقط طول دوره لحاظ می‌گردد. در این نوع اجازه کار نیازی به اخذ نامه LMIA (Labor Market Impact Assessment ) یا ارزیابی تاثیر بر بازار کار کانادا وجود ندارد.

افراد واجد شرایط گرفتن مجوز کار باز، به شرح زیر است:

در صورتی که یکی از شرایط زیر را داشته باشید در دسته افراد واجد شرایط برای گرفتن مجوز کار باز قرار خواهید گرفت:

  • دانشجویان بین‌المللی که از موسسات آموزشی مورد تایید کانادا فارغ‌التحصیل شده‌اند و شرایط دریافت ویزای کار پس از تحصیل در کانادا یا PGWP را دارا هستند.
  • دانشجویان بین‌المللی که توانایی پرداخت شهریه خود را ندارند و برای ادامه تحصیل در این کشور نیاز به درآمد دارند.
  • شخصی که در خاک کانادا درخواست اقامت دائم خود را ثبت کرده است می تواند تا تعیین وضعیت خود اپن ورک پرمیت (Open Work Permit یا مجوز کار باز) دریافت کند.
  • شخصی که در خاک کانادا درخواست اقامت دائم خود را ثبت کرده است، اعضای خانواده او می‌توانند درخواست اپن ورک پرمیت (مجوز کار باز) خود را ثبت کنند.
  • همسر یا شریک زندگی شخصی باشید که دانشجوی بین‌المللی است یا به عنوان کارگر ماهر یا skilled worker در کشور کانادا اقامت دارد.
  • افرادی که پناهنده هستند یا درخواست پناهندگی داده‌اند یا از یکی از اعضای خانواده آن‌ها این شرایط را داشته باشد.
  • همسر یا شریک زندگی متقاضی، برای برنامه آزمایشی مهاجرت آتلانتیک اقدام کرده باشد.
  • افرادی که دولت کانادا آن‌ها را از خاک کانادا اخراج کرده باشد اما بنا به دلایلی در حال حاضر شرایط ترک خاک را نداشته باشند.
  • برخی از نیروهای کار جوان (از 18 تا 35 سال) با شرکت در برخی از برنامه های ویژه مانند working holiday واجد شرایط می شوند.

 

  1. ورک پرمیت بسته یا با کارفرمای مشخص (Employer-Specific Work Permit) :

در برخی موارد اولویت افراد این است که با پیشنهاد کاری یا جاب آفر وارد خاک کانادا شوند که در این صورت نیاز به اخذ یک جاب آفر (پیشنهاد شغلی) از کارفرمایی در کانادا هستند.

در این نوع اجازه کار برخلاف نوع قبلی، کارفرمایی که نام آن در مجوز کار ذکر شده باشد باید نامه LMIA مثبت دریافت کند. شخص دریافت کننده مجوز کار بسته (Close Work Permit)، محدود به کار کردن برای یک کارفرما است و نمی‌تواند جای دیگری کار کند. همچنین محل زندگی شما باید با محل دریافت مجوز کار یکسان باشد. اطلاعاتی که در مجوز کار بسته شما درج می شوند عبارتند از :

  • نوع کار شخص پذیرفته شده
  • اطلاعات کارفرما
  • محدودیت زمانی
  • محدودیت محل زندگی

 

مراحل اخذ مجوز کار بسته به شرح زیر است:

  1. کارفرما برای نامه LMIA یا ارزیابی تاثیر بر بازار کار کانادا درخواست می‌دهد.
  2. کارفرما جاب آفر موقتی را تمدید می‌کند.
  3. شخص متقاضی درخواست مجوز کار می‌دهد و مدارک خود را آپلود می‌کند.
  4. مجوز کار بسته به نام متقاضی صادر خواهد شد.
انواع ورک پریمت کانادا

برنامه تجربه بین‌المللی کانادا؛ تسهیل سفر و کار در خارج از کانادا را برای شهروندان و دارندگان اقامت دائم این کشور

شرایط اخذ ویزای کار کانادا

شرایطی که منجر به اخذ ویزای کار کانادا می‌شود عبارتند از :

  • افسر مهاجرت قانع شود که شما پس از اتمام اعتبار مجوز کار به کشور خود باز می گردید.
  • تمکن مالی کافی برای زمان استقرار در خاک کانادا برای خود، اعضای خانواده و برای بازگشت به کشور مبدا نشان دهید.
  • قانون مدار باشید و مدارک عدم سو پیشینه خود را ارائه دهید.
  • تهدیدی برای امنیت کشور کانادا محسوب نشوید.
  • شرایط جسمی مناسب داشته باشید و آزمون های پزشکی را بگذرانید.
  • سایر مدارکی که افسر مهاجرت از شما می خواهد را ارائه دهید.

کار در کانادا برای ایرانیان؛ بررسی شغل ایرانیان مقیم کانادا

هزینه‌های درخواست ورک پرمیت کانادا

هنگامی که درخواست مجوز کار خود را به‌صورت آنلاین ثبت می‌کنید، هزینه‌هایی وجود دارند که با توجه به خدماتی که انتخاب می‌کنید باید پرداخت شوند.

این خدمات شامل یکی از موارد زیر یا ترکیبی از آن‌ها است:

  • درخواست اولیه مجوز کار
  • تمدید یا یازگردانی مجوز کار خود در کانادا
  • تبدیل نوع اقامت به کاری

توجه داشته باشید که پیش از پرداخت هزینه‌ها از صلاحیت خود برای گرفتن مجوز کار اطمینان حاصل کنید، زیرا هزینه پرداخت شده بازگردانده نخواهد شد. همچنین پیش از ثبت درخواست، تمامی اطلاعات مورد نیاز را از پیش آماده کنید.

هزینه‌هایی که متقاضیان مجوز کار ملزم به پرداخت آن‌ها هستند عبارتند از:

نوع فعالیت هزینه ( به دلار کانادا )
ثبت درخواست مجوز کار به ازای هر نفر 155$
صدور مجوز کار به ازای هر گروه ( سه نفر یا بیشتر ) 465$
تمدید یا بازگردانی اقامت کاری 355$
مجوز کار باز به ازای هر نفر 100$
انگشت نگاری به ازای هر نفر 80$
انگشت نگاری به ازای هر گروه ( سه نفر یا بیشتر ) 255$

برای مطالعه درباره شرایط کار در ونکوور و وضعیت کار در تورنتو این مقالات را بخوانید.

تفاوت میان ورک پرمیت و ویزای کار

ورک پرمیت (مجوز کار) کانادا در واقع مجوزی است که می‌توان به واسطه آن در این کشور مشغول به کار شد؛ در حالی که ویزای کار سندی است که اجازه ورود متقاضی را به خاک کانادا می‌دهد.

ویزا یا مجوز موقت اقامت به‌صورت یک استیکر داخل پاسپورت شما درج می‌شود که به عنوان یکی از مدارک سفر امکان ورود به کانادا یا جابه‌جایی از یک فرودگاه کانادایی را فراهم می‌کند.

ویزای کار از خارج یا داخل خاک کانادا صادر می‌شود، در حالی که صدور مجوز کار فقط از داخل خاک کانادا امکان‌پذیر است. مجوز کار و ویزای کار شباهت‌هایی نیز دارند؛ مثلاً در هر دو آن‌ها محدودیت زمانی ثبت می‌شود که البته قابل تمدید نیز هستند.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که در صورت ترک خاک کانادا بدون در اختیار داشتن ویزای دارای اعتبار، امکان بازگشت شما به کانادا وجود نخواهد داشت حتی اگر  مجوز کار معتبر نیز داشته باشید.

اعتبار ورک پرمیت کانادا

مصاحبه کاری در کانادا؛ سوالات کلیدی در مصاحبه کاری در کانادا

تمدید ورک پرمیت کانادا

اعتبار مجوز کار معمولاً از یک تا دو سال است که البته اگر تمایل به ماندن در کانادا داشته باشید می‌توانید آن را تمدید کنید. حتماً توجه داشته باشید که اگر 90 روز از اعتبار مجوز کار شما گذشته باشد، شرایط تمدید آن را از دست خواهید داد و ملزم به ترک خاک کانادا هستید که در غیر این صورت توسط دولت کانادا دیپورت خواهید شد.

بهترین زمان برای تمدید مجوز کار 30 روز قبل از پایان انقضای آن است. در این زمان در صورت تمدید وضعیت (Status) شما به حالت Maintained Status (وضعیت حفظ شده) تغییر می کند. در این حالت می توانید به کار کردن خود ادامه دهید و حتی می توانید به خارج از کانادا سفر کنید.

در صورتی که کمتر از 90 روز از تاریخ انقضای ورک پرمیت شما گذشته باشد، می‌توانید برای بازگردانی آن اقدام کنید که اصطلاحاً حالت Restoration (بازگردانی) گفته می شود. در این شرایط فرد می تواند داخل خاک کانادا حضور داشته باشد اما امکان کار کردن تا صدور ورک پرمیت جدید وجود نخواهد داشت.

 

شرایط لازم برای تمدید ورک پرمیت کانادا به شرح زیر است:

  • اقدام به ثبت درخواست پیش از 90 روز از اتمام انقضای مجوز کار
  • شرح تمامی اطلاعات لازم برای قانع کردن افسر اداره مهاجرت برای تمدید
  • دارا بودن شرایط اقامت در کانادا در زمان تمدید
  • پرداخت تمامی هزینه های ثبت درخواست

 

مدارک لازم برای تمدید ورک پرمیت کانادا نیز عبارت است از:

  • اسناد هویتی دارای اعتبار مانند شناسنامه، پاسپورت، سند ازدواج به همراه ترجمه آن ها
  • نامه درخواست مجوز کار با ذکر علت تمدید آن
  • تصویر ویزای دارای اعتبار
  • تصویر مجوز کار قبلی
  • فیش حقوقی سه ماه اخیر
  • مدارک آزمون زبان (در صورت الزام) و مدارک تحصیلی یا دانشگاهی
  • یک قطعه عکس 5 در 4.5

به طور کلی، توجه داشته باشید که مدارک بالا برای تمدید مجوز کار باز (Open Work Permit) و بسته (Close Work Permit) لازم است، اما در صورتی که مجوز کار شما از نوع بسته یا برای کارفرمایی مشخص باشد، مدارک دیگری نیز الزامی هستند که عبارتند از:

  • نامه تاییدیه LMIA گرفته شده توسط کارفرما
  • جاب آفر (پیشنهاد شغلی) به نام متقاضی تمدید
  • قرارداد رسمی بین کارفرما و شخص متقاضی تمدید
مشاغلی که به ورک پریمت کانادا نیاز دارند

مشاغل مورد نیاز کانادا؛ لیست شغل های مورد نیاز کانادا

تبدیل ورک پرمیت کانادا به ویزاهای دیگر

در حال حاضر امکان تبدیل مجوز کار شما به استادی پرمیت کانادا (مجوز تحصیل یا Study Permit) یا ویزیتور ویزا (ویزای توریستی کانادا) وجود دارد که البته هر کدام شرایط خاص خود را دارد که در این قسمت به توضیح آن‌ها پرداخته شده است:

·       تبدیل مجوز کار به مجوز تحصیل کانادا

برخی افراد هنگامی که با مجوز کار داخل خاک کانادا هستند، تصمیم به اپلای برای دانشگاه می‌گیرند. خوشبختانه این تبدیل امکان‌پذیر است، اما حتما باید توجه شود که پروسه باید پیش از اتمام انقضای مجوز کار انجام بگیرد.

این امر با اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه‌های معتبر کانادا  و سپس گرفتن مجوز تحصیل امکان‌پذیر است. در حین انجام امور مرتبط با پذیرش دانشگاه، متقاضی می‌تواند با استفاده از مجوز کار خود کار کند؛ اما در صورتی که انقضای مجوز کار شخص در این زمان به اتمام برسد می‌تواند تا تعیین وضعیت تحصیلی خود در کانادا بماند، اما دیگر امکان کار کردن نخواهد داشت.

·       تبدیل مجوز کار به ویزای توریستی کانادا

هنگامی که پروسه تمدید مجوز کار طولانی می‌شود، بعضی افراد تصمیم می‌گیرند مجوز کار خود را تبدیل به ویزای توریستی کنند. این امر قابل انجام است اما توجه داشته باشید که امکاناتی که با داشتن مجوز کار دارید، بسیار بیشتر از ویزای توریستی خواهد بود.

در صورتی که تاریخ ویزای توریستی شما به پایان برسد، مجبور به ترک خاک کانادا خواهید بود. همچنین در صورتی که تاریخ انقضای مجوز کار شما نزدیک باشد، تبدیل آن به ویزای توریستی پیشنهاد نمی‌شود و بهتر است مجوز کار خود را تمدید و از مزایای آن استفاده کنید.

همراهی خانواده با مجوز کار کانادا

کار جنرال در کانادا؛ چطور می‌توان کار جنرال در کانادا پیدا کرد؟

 دلایل ریجکتی ویزای کار کانادا

ریجکت شدن ویزای کار هر متقاضی می تواند موجب ناراحتی و پا پس کشیدن فرد از ادامه مسیر مهاجرتی شود، اما جای نگرانی نیست؛ زیرا با رعایت نکاتی پیش از درخواست و مشاوره با وکلای رسمی مهاجرت کانادا می توان درصد ریجکتی را به پایین ترین حد ممکن رساند.

زمان ریجکت شدن پرونده، معمولا دو گزینه برای افراد وجود دارد:

  1. ارائه درخواست مجدد
  2. اعتراض به ریجکتی پرونده در دادگاه

پیش از انجام هر یک از دو اقدام فوق، لازم است که از دریافت نت آفیسر (Officer Note) مطمئن شوید. نت آفیسر، نشان می‌دهد که پرونده شما چرا و به چه دلیل رد شده است. بدین ترتیب، می‌توانید ایرادات ذکر شده را اصلاح کنید و از تکرار نتیجه مشابه، جلوگیری نمایید. همچنین در صورت ریجکتی، وکیل مهاجرتی رسمی کانادا توانایی بردن پرونده شما به دادگاه و تغییر رای را خواهد داشت.

همانطور که قبلاً گفته شد افسر مهاجرت باید قانع شود که شما پس از اتمام مجوز کار خود به کشور مبدا بازخواهید گشت و عوامل تاثیرگذار بر این تصمیم عبارتند از:

  • توانایی انجام کاری که درخواست مجوز کار برای آن داده اید.
  • وابستگی خانوادگی در کشور مبدا
  • سابقه سفر شما
  • وضعیت مهاجرتی
  • دلیل بازدید
  • وضعیت فعلی کاری

کلام پایانی

گرفتن ورک پرمیت (مجوز کار) کشور کانادا مزایای زیادی از جمله خدمات درمانی رایگان، مجوز کار باز برای همسر، هموار شدن مسیر اقامت دائم کانادا و … را برای متقاضی به همراه خواهد داشت. در این مقاله سعی شد اطلاعات کاملی در ارتباط با انواع مجوز کار کانادا، شرایط گرفتن، هزینه ها و چگونگی تمدید آن به شما عزیزان ارائه شود. توجه داشته باشید که هر گونه پر کردن فرم‌های درخواست مجوز کار کانادا بصورت نادرست می تواند منجر به رد درخواست شما یا ریجکتی پرونده شود.

پیشنهاد می‌شود در این راه حتما از کمک یک وکیل خبره و مورد تایید کشور کانادا کمک بگیرید. آقای مهیار حلاج‌پور، وکیل رسمی اداره مهاجرت کانادا و همچنین مشاوران مجموعه کاناداپاس در این مسیر همراه شما هستند و می توانید از تجربه و اطلاعات تیم ما بهره‌مند شوید تا درصد موفقیت درخواست شما تا حد چشمگیری افزایش یابد.

اهمیت همراهی وکیل مهاجرت در پروسه دریافت ویزای کانادا

مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس و شرکت شتاب دهنده بیزینس و استارت آپ i3 capital با مدیریت مهیار حلاج‌ پور٬ عضو سازمان (NACO (National Angel Capital Organization ٬ مشاور رسمی (RCIC) یا اصطلاحا وکیل مهاجرت به کانادا با سال ها تجربه در هدایت و حمایت صد ها تجارت نوپا٬ استارت آپ و همکاری با شرکت های معظم بین المللی از ابتدا تا انتهای مسیر موفقیت شما در کانادا در کنار شماست.

شما هم می توانید با اقدام از طریق کاناداپاس و i3 capital موفقیت مهاجرت خود را به حداکثر برسانید. برای دریافت مشاوره با وکیل مهاجرت به کانادا، فرم ارزیابی رایگان زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا

پاسخ به سوالات متداول درباره مجوز ورک پرمیت کانادا

بسته به شرایط (نوع ورک پرمیت، قوانین جدید مهاجرتی، کشور مبدا و …) می تواند متفاوت باشد ولی معمولاً از 1 تا 9 ماه زمان می برد.

ورک پرمیت ها معمولا 1 یا 2 سال دارای اعتبار هستند اما در این بین استثنا نیز وجود دارد. توجه داشته باشید که در کنار اعتبار ورک پرمیت، پاسپورت شما نیز باید دارای اعتبار باشد.

هر فرد خارجی برای کار کردن در کشور کانادا نیاز به ورک پرمیت دارد که بنابراین تمامی مشاغل نیاز به ورک پرمیت دارند.

فرد متقاضی ورک پرمیت باید حداقل 18 سال داشته باشد اما محدودیت حداکثری سن برای آن ذکر نشده است.

در صورتی که ورک پرمیت شما از نوع بسته باشد خیر، اما اگر ورک پرمیت شما از نوع باز باشد این امکان وجود دارد.

بله، در صورت اخذ جاب آفر از کارفرمای معتبر و همچنین ورک پرمیت امکان همراهی همسر و فرزندان وجود دارد.

ممکن شخص دارای ورک پرمیت با یک الی دو سال کار در کشور کانادا تحت برنامه تجربه کار کانادایی یا CEC بتواند اقامت دائم کانادا یا PR را به دست بیاورد.

تعداد دفعات تمدید مستقیماً با نوع ورک پرمیت ارتباط دارد، مثلا ورک پرمیت PGWP امکان تمدید ندارد.

این شماره معمولاً در بالا سمت راست ورک پرمیت درج می شود و با حرف U شروع می شود.

مطالب مندرج در وب سایت حاضر به منظور اطلاع رسانی و افزایش دانش مخاطبین عزیز وبسایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی است. اگر چه اخبار و مطالب منتشره با نهایت دقت نویسنده مکتوب گردیده، ولی همچنان می تواند دستخوش تغییرات مرور زمان بوده و یا عاری از اشتباه انسانی نباشند. بدیهی است برداشت و مشورت های حقوقی نهایی صرفا در چارچوب موضوع مورد مشاوره با شخص مشاور و وکیل رسمی مجموعه جناب حلاج پور ممکن بوده و توصیه می شود. مدیریت و همکاران مجموعه حقوقی کاناداپاس و کاریابی بین المللی مهیار مسئولیتی در خصوص اقدامات خواننده با استناد به مطالب مندرج در وب سایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی نداشته و مسئولیت مجموعه صرفا محدود به چارچوب قرارداد منعقده با موکلین مجموعه باقی خواهد ماند.


مهیار حلاج پور

«افتخار داریم که مورد اعتماد شما هستیم»

من مهیار حلاج پور هستم،

عضو رسمی شورای قانون گذاری امور مهاجرت کانادا ICCRC، مشاور رسمی مهاجرت کانادا RCIC یا اصطلاحا وکیل مهاجرت.

زندگی من صرف این می شود که اطمینان حاصل کنم که ممتاز ترین خدمات تخصصی حقوق مهاجرت کانادا را در مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس ارائه می دهیم.

شرکت توسعه بیزینس ،سرمایه گذاری استارت آپ i3 Capital گام به گام با بهترین متخصصین و مشاورین در خدمت اهداف کارآفرینانی است که برای پیشبرد اهدافشان به ما اعتماد کرده اند‌.

و همچنین در کنار همکارانم در کاریابی مهیار با مجوز رسمی از وزارت کار ایران برای تحقق برنامه های کاریابی بین المللی موکلین پارسی زبان می کوشیم.

کاناداپاس - وکیل مهاجرت کانادا در تورنتو - بیوگرافی مهیار حلاج پور
ارزیابی رایگان رزرو وقت مشاوره
× تماس با ما
Copy link