آمارها و اطلاعات رسمی نشان می‌دهد که کانادا با ثبات اقتصادی و پتانسیل‌های بالایی که  دارد از جمله بهترین کشورهای جهان برای راه‌اندازی بیزنس یا کسب‌وکار است. حال جالب است بدانید که بسیاری از این سرمایه‌گذاری‌‌ها توسط مهاجران انجام شده است؛ بر اساس آخرین آمارها، در سال 2023 بیش از 79 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این کشور توسط سرمایه‌گذاران خارجی انجام گرفت. 

یکی از اصلی‌ترین دلایل جذب مهاجران به برنامه‌های سرمایه‌گذاری کانادا این است که  این کشور مزایا و بسترهای عالی برای رشد کسب‌وکارها فراهم می‌کند که باعث جذب هزاران کارآفرینان و فعالان حوزه تجاری برای راه‌اندازی یا توسعه کسب‌وکار خود در این کشور شده است.

 

  • اصلی‌ترین مزایای انجام بیزنس در کانادا
  • بهترین استان‌های کانادا برای بیزنس
  • بهترین شهرهای کانادا برای بیزنس
  • نمونه‌هایی از بیزنس‌ها موفق برای سرمایه‌گذاری در کانادا
  • سخن پایانی

 

اصلی‌ترین مزایای انجام بیزنس در کانادا

از جمله اصلی‌ترین مزایای سرمایه‌گذاری یا انجام بیزنس در کانادا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. اقتصاد پایدار

در سال 2023، کانادا در جایگاه ششم رتبه‌بندی مجله «فوربس» از نظر بهترین کشورهای جهان برای کسب‌وکار قرار گرفت. نرخ رشد تولید ناخالص داخلی کانادا در این سال، 3 درصد و تولید ناخالص داخلی سرانه آن 45 هزار دلار بوده است. از سوی دیگر نیز کاهش بدهی‌های دولتی و افزایش دستمزد نیروی کار، عوامل محیطی قابل اعتمادی را برای سرمایه‌گذاری و رشد بلندمدت کسب‌وکار فراهم می‌کند. 

همچنین، کانادا از نظر ثبات اقتصادی به عنوان یکی از بهترین کشورهای جهان محسوب می‌شود و قیمت کالاها و خدمات در آن نوسانات محسوسی ندارد. نرخ تورم پایین، سیستم مالی پایدار و ابتکارات دولت برای حمایت و ترویج نوآوری و کارآفرینی، کانادا را به مکانی امن برای انجام بیزنس و سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است.

 

  1. نرخ پایین مالیات بر درآمد شرکتی

یکیی از دغدغه‌های کارآفرینانی که به دنبال ایجاد یا گسترش کسب‌وکار خود در یک کشور خارجی هستند، نرخ مالیات بر درآمد است. کشور کانادا پایین‌ترین نرخ مالیات بر درآمد شرکتی را در میان کشورهای گروه G7 دارد. برای پشتیبانی از رشد اقتصادی و جذب فعالان تجاری بین‌المللی، کانادا نرخ مالیات خود را طی 9 سال گذشته از 18 درصد به نرخ فعلی 15 درصد کاهش داده است که بسیار پایین‌تر از بسیاری از کشورهای جهان مانند ایالات متحده (21 درصد) است.

اگر قصد راه اندازی یک بیزینس موفق در کانادا را دارید به شما عزیزان پیشنهاد میکنیم مقاله کاناداپاس با عنوان بهترین بیزینس در کانادا را نیز مطالعه بفرمایید.

  1. نیروی کار ماهر

سیستم آموزشی عالی کانادا باعث پرورش و آموزش نیروی کار و متخصصان با استعداد و مهارت‌های بالا در زمینه‌های مختلف شده است. بیشتر از نیمی از بزرگسالان کانادا دارای مدرک تحصیلی از کالج یا دانشگاه هستند و همین عامل باعث شده است که کانادا جزو یکی از کشورهای برتر از نظر جمعیت نیروی کار تحصیل‌کرده در میان کشورهای گروه G7 قرار بگیرد. 

همچنین، در میان کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، کانادا از نظر بالاترین جمعیت تحصیل‌کرده بومی در رده سنی 25 تا 34 ساله (61 درصد)  در رتبه دوم و از جمعیت تحصیل‌کرده خارجی مقیم کانادا (65 درصد) در رتبه اول قرار دارد. 

 

  1. جغرافیای کانادا

موقعیت جغرافیایی خاص کانادا، باعث دسترسی آسان به بازارهای جهانی و توانایی ایجاد یک تیم تجاری بین‌المللی شده است. از جمله ویژگی‌های جغرافیای برتر کانادا عبارتند از همسایگی با اقیانوس‌های اطلس، آرام و منجمد شمالی، وجود شهرهای بندری زیاد مانند ونکوور، هلیفکس، پرنس روپرت و مونترال، مرز مشترک طولانی با ایالات متحده آمریکا.

 

  1. زیرساخت‌های عالی

شبکه‌های حمل‌ونقل مدرن، سیستم ارتباطی قابل اعتماد و سیستم‌های فناوری پیشرفته، همگی بخشی از زیرساخت‌های توسعه‌یافته کانادا هستند. علاوه بر سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای، کانادا بیش از 550 بندر دریایی، یک‌هزار فرودگاه هواپیما و 370 فرودگاه هلیکوپتر دارد. از طریق این زیرساخت‌ها، فعالان تجاری و صاحبان مشاغل می‌توانند به راحتی برای سفرهای تجاری خود اقدام کنند و دامنه فعالیت خود را در داخل و خارج از کشور کانادا گسترش دهند.

 

  1. استقبال از کارآفرینان خارجی

کانادا با طراحی انواع روش‌های مهاجرت تجاری در دو سطح فدرال و استانی، از کارآفرینان، صاحبان مشاغل و سرمایه‌گذاران برای انجام بیزنس در کانادا استقبال می‌کند. این روش‌های مهاجرت به متقاضیان این فرصت را می‌دهد تا علاوه بر فعالیت تجاری، اقامت دائم کانادا را دریافت کنند.

 

 

بهترین استان‌های کانادا برای بیزنس

بهترین استان‌های کانادا برای فعالیت تجاری در سال 2025 – 2024 به شرح زیر معرفی شده است:

  1. آلبرتا 

نرخ مالیات پایین، ذخایر فراوان نفت و گاز، نیروی کار ماهر و تحصیل‌کرده، حمایت دولت استانی از کسب‌وکارها و زیرساخت‌ها و مسیرهای ارتباطی عالی از جمله مزایای ایجاد کسب‌وکار در این استان است. آلبرتا با جمعیت 4.28 میلیون نفری، بیش از 154 هزار کسب‌وکار کوچک ثبت شده دارد. تولید ناخالص داخلی سرانه استان 78154 دلار کانادا گزارش شده است. صنعت کشاورزی و گردشگری در این استان از جمله صنایع بزرگ و قطب اقتصادی آن هستند.

  1. بریتیش کلمبیا

موقعیت استراتژیکی خاص استان بریتیش کلمبیا، تاکید بر انرژی‌های سبز و تجدیدپذیر، تنوع اقتصادی و صنایع فعال مانند حوزه‌های رسانه و سرگرمی و نیروی کار ماهر و تحصیل‌کرده از جمله دلایل علاقه کارآفرینان و سرمایه‌گذاران برای راه‌اندازی کسب‌وکار یا فعالیت تجاری در این استان است. 

رشد اقتصادی این استان بیش از 9 درصدی، تولید ناخالص داخلی سرانه 47579 دلار کانادایی و ارتباط مستقیم با چندین شهر بزرگ و مهم ایالات متحده آمریکا، این استان را به مکانی عالی برای بیزنس تبدیل کرده است.

  1. انتاریو 

این استان به عنوان مرکز جهانی نوآوری و تجارت و یکی از مراکز مالی بزرگ کانادا در نظر گرفته می‌شود. کمک‌های مالی، مشوق‌های مالیاتی و برنامه‌های حمایتی دولت استانی، دسترسی به سیستم‌های حمل‌ونقل بسیار گسترده مانند فرودگاه‌های بین‌المللی بزرگ، بزرگراه‌های اصلی و خطوط راه آهن و نیروی کار متخصص و تحصیل‌کرده از جمله مزایای راه‌اندازی کسب‌وکار در این استان است. با جمعیت 19/14 میلیون نفری، بیش از 389 هزار مشاغل کوچک ثبت شده در آن و تولید ناخالص داخلی سرانه بیش از 48 هزار دلار کانادایی، انتاریو مکانی عالی برای کارآفرینان خواهد بود.

  1. کبک 

از جمله مزایای این استان برای راه‌اندازی کسب‌وکار و بیزنس عبارتند از: وجود صنایع فعال خاص مانند صنایع هوافضا، فناوری اطلاعات و بیوتکنولوژی، دو زبانه بودن استان، مرکز فعال برای شرکت‌های تجاری بین‌المللی، هزینه پایین نیروی کار، هزینه پایین اجاره و خرید ملک و دسترسی به ایالات متحده و اروپا. 

کبک، دومین اقتصاد بزرگ کانادا را دارد و تولید ناخالص داخلی سرانه بیش از 43 هزار دلار کانادا است.

  1. نیوبرانزویک 

تنوع اقتصادی، صنایع قوی فناوری اطلاعات، گردشگری و منابع طبیعی، هزینه پایین زندگی، سیستم‌های مالیاتی و برنامه‌های حمایتی از کسب‌وکارها و موقعیت استراتژیکی استان از جمله مزیت‌های این استان برای سرمایه‌گذاری و انجام کسب‌وکار به ویژه برای مهاجران است.

 

 

 

بهترین شهرهای کانادا برای بیزنس

در جدول زیر، بهترین شهرهای کانادا برای فعالیت‌های تجاری و راه‌اندازی کسب‌وکار آورده شده است:

نام استان نام شهر
انتاریو تورنتو
اتاوا
همیلتون
بریتیش کلمبیا ونکوور
کبک مونترال
آلبرتا کلگری
ادمنتون

 

 

نمونه‌هایی از بیزنس‌ها موفق برای سرمایه‌گذاری در کانادا

در جدول زیر، نمونه‌هایی از بیزنس‌های موفق در کانادا به همراه ارزش و سود آن‌ها آورده شده است:

نام بیزنس موقعیت مکانی مشخصات ارزش‌گذاری
تولید و توزیع تجهیزات پزشکی مونترال، کبک قیمت: 45 میلیون و 500 هزار دلار کانادا

درآمد: 50 میلیون و 600 هزار دلار کانادا

سود: 5 میلیون و 600 هزار دلار کانادا

حفاری هیدرو قیمت: 9 میلیون و 200 هزار دلار کانادا

سود: 500 هزار تا 5/2 میلیون دلار کانادا

کسب‌وکار عمده‌ فروشی در کانادا کبک قیمت: 23 میلیون دلار کانادا

درآمد: 18,286,920 دلار کانادا

سود: 3,871,289 دلار کانادا

تولیدکننده و توزیع‌کننده مبلمان سفارشی انتاریو قیمت: 19 میلیون دلار کانادا

درآمد: 22 میلیون دلار کانادا

سود: 3,274,035 دلار کانادا

شرکت تولیدی صنعتی نیچه انتاریو درآمد: 7 میلیون و 900 هزار دلار کانادا

سود: 3 میلیون و 150 هزار دلار کاناد

بیزنس تریلر لاوال، کبک قیمت: 2 میلیون و 450 هزار دلار کانادا

درآمد: 1 تا 5 میلیون دلار کانادا

سود:500 هزار تا 2 میلیون و 500 هزار دلار کانادا

مجموعه رستوران کوتنی، بریتیش کلمبیا قیمت: 4 میلیون و 599 هزار دلار کانادا

درآمد: 1 تا 5 میلیون دلار کانادا

سود: 500 هزار تا 2 میلیون و 500 هزار دلار کانادا

کسب‌وکار پیمانکاری عمومی تجاری نیچه تورنتو، انتاریو قیمت: 6 میلیون و 500 هزار دلار کانادا

درآمد: 13 میلیون و 600 هزار دلار کانادا

سود: 3 میلیون و 300 هزار دلار کانادا

پمپ بنزین تورنتو، انتاریو قیمت: 8 میلیون و 500 هزار دلار کانادا

درآمد: 5 میلیون دلار کانادا

سود: 500 هزار تا 2 میلیون و 500 هزار دلار کانادا

عرضه کننده اثاث و لوازم داخلی تورنتو، انتاریو قیمت: 2 میلیون و 400 هزار دلار کانادا

درآمد: 1 تا 5 میلیون دلار کانادا

سود:500 هزار تا 2 میلیون و 500 هزار دلار کانادا

 

 

سخن پایانی

از موقعیت جغرافیایی و منابع طبیعی گرفته تا حمایت‌های دولتی و منابع انسانی، راه‌اندازی کسب‌وکار و انجام بیزنس در کانادا برای کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و صاحبان مشاغل مزایای بیشماری خواهد داشت. 

بازار فعال و آزاد و تبادل‌های تجاری بین‌المللی کانادا با بسیاری از کشورهای جهان، بستری عالی برای رشد و توسعه هر نوع کسب‌وکاری در مقیاس جهانی است. همچنین تنوع اقتصادی این کشور به کارآفرینان فعال در حوزه‌های مختلف صنعت اجازه فعالیت در راستای علاقه‌مندی و سابقه خود را می‌دهد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره برنامه‌های تجاری مهاجرت به کانادا می‌توانید با مشاوران و کارشناسان ما در موسسه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس در تماس باشید. 

سوالات متداول

کانادا در لیست بهترین کشورهای جهان برای کارآفرینان در چه رتبه‌ای قرار دارد؟

براساس گزارس یو اس نیوز، کانادا در این لیست، در رتبه پنجم قرار دارد.

 

کدام استان‌های کانادایی نرخ مالیات استانی ندارند؟

استان‌های آلبرتا و یوکان و مناطق شمال غربی و نوناووت تنها مالیات فروش دولتی را برای کسب‌وکارها در نظر می‌گیرند.

 

کاناداپاس

حداقل سرمایه لازم برای راه‌اندازی کسب‌وکار و بیزنس در کانادا چقدر است؟

متقاضیان راه‌اندازی کسب‌وکار در کانادا، نیاز به حداقل 100 هزار دلار سرمایه برای پوشش هزینه‌های سال اول فعالیت در آن خواهند داشت.