کانادا کشور خوبی برای مهاجرت است، اما آیا برای مهاجرت تحصیلی نیز گزینه خوبی محسوی می‌شود؟ آمارها و اطلاعات منتشرشده  نشان می‌دهد که کانادا یکی از بهترین کشورهای جهان از نظر کیفیت زندگی و سیستم‌های آموزشی محسوب می‌شود. بیش از نیم میلیون دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه‌های کانادا مشغول به تحصیل هستند. دلایل بسیار زیادی وجود دارد که هر ساله تعداد زیادی از افراد این کشور را برای تحصیل انتخاب می‌کنند. در این مقاله با مرور مزایای تحصیل در کانادا، به روش مهاجرت تحصیلی و جزئیات آن پرداخته شده است.  

 

  • مزایای تحصیل در کانادا
  • بهترین دانشگاه‌های کانادا
  • محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی در کانادا
  • بهترین مکان برای تحصیل در کانادا
  • الزامات برای تحصیل در کانادا
  • آزمون‌های پذیرش تحصیلی در کانادا
  • سخن آخر

 

مزایای تحصیل در کانادا

  1. کیفیت بالای تحصیل در کانادا

از مهم‌ترین دلایل انتخاب کشور کانادا برای تحصیل، می‌توان به کیفیت بالای سیستم‌ آموزشی و موسسات تحصیلی آن اشاره کرد. سیستم آموزشی کانادا یکی از معتبرترین سیستم‌های آموزشی در جهان است. بیش از 100 دانشگاه در کانادا وجود دارد و 6 دانشگاه آن طی سالیان متوالی جزو 150 دانشگاه برتر جهان در رتبه‌بندی‌های مختلف قرار دارند. 

همچنین مدارک تحصیلی دانشگاه‌های کانادا در سطح جهانی معتبر است. دانشگاه‌های کانادا به خاطر تنوع بالای رشته‌های تحصیلی، اساتید مجرب، سطح بالای تحقیقات، عملکرد عالی تحصیلی – آموزشی و نرخ بالای اشتغال فارغ‌التحصیلان، شهرت جهانی دارد. برخی از دانشگاه‌های برتر کانادا عبارتند از:

  • دانشگاه تورنتو در شهر تورنتو، انتاریو کانادا
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور، بریتیش کلمبیای کانادا
  • دانشگاه مک گیل در مونترال، کبک کانادا
  • دانشگاه مونترال در مونترال، کبک کانادا
  • دانشگاه آلبرتا در ادمنتون، آلبرتای کانادا

اگر نیاز دارید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید به شما پیشنهاد میکنیم مطلب ویزای کار پس از تحصیل در کانادا را نیز مطالعه کنید.

  1. هزینه مناسب تحصیل در کانادا

هزینه تحصیل در کانادا در مقایسه با  تحصیل در بسیاری از کشورهای انگلیسی‌زبان مانند بریتانیا، استرالیا و ایالات متحده آمریکا، پایین‌تر است. طبق گزارش اداره آمار کانادا در سال 2022، متوسط شهریه سالانه دوره کارشناسی برای دانشجویان بین‌المللی در سال تحصیلی 2022-2023، 36 هزار و 123 دلار کانادا بود. 

مقدار شهریه سالانه دانشجویان کارشناسی ‌ارشد ممکن است بین 4 تا 6 هزار دلار کانادا متغیر باشد. معمولا هزینه تحصیل در دوره دکتری در کانادا سالانه بین 2 تا 17 هزار دلار کانادا هزینه خواهد داشت.

همچنین، هزینه زندگی دانشجویی در کانادا به مراتب نسب به این هزینه‌ها در بسیاری از کشورهای جهان مقرون به‌صرفه‌تر است. شهریه سالانه خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌های کانادا بین 3 تا 5 هزار دلار و معمولا هزینه زندگی دانشجویی در کانادا یک تا 2 هزار دلار در ماه خواهد بود. هزینه‌های زندگی در برخی از شهرهای کانادا، از جمله همیلتون، کبک و اوتاوا، بسیار پایین‌تر از سایر شهرهای کانادا است.

علاوه بر موارد بالا، برای دانشجویانی که قصد تحصیل در کانادا را دارند، فرصتی فراهم شده است که تا استفاده از بورسیه‌های دولتی و خصوصی و کار پاره‌وقت در حین تحصیل، به صورت کامل یا تا حد زیادی هزینه‌های تحصیل خود را پوشش دهند.

 

  1. بیمه سلامت برای دانشجویان بین‌المللی

داشتن بیمه سلامت برای همه دانشجویان بین‌المللی در کانادا الزامی است. برخی از استان‌ها مانند مانیتوبا، آلبرتا، لابرادور و ساسکاچوان، دانشجویان بین‌المللی را در طول مدت اقامت در کانادا تحت پوشش بیمه سلامت همگانی و دولتی قرار می‌دهند. 

در سایر استان‌ها، دانشجویان بین‌المللی موظف به تهیه یک بیمه خصوصی هستند. معمولا هزینه بیمه برای دانشجویان بین‌المللی بین 600 تا 900 دلار کانادا در سال متغیر است.

 

  1. فرصت‌های شغلی بالای کانادا

همان طور که در بخش‌های قبلی اشاره شد، کانادا به دانشجویان بین‌المللی اجازه می‌دهد در حین تحصیل به صورت پاره‌وقت (20 ساعت در هفته در طی سال تحصیلی و 30 ساعت در هفته در طی تعطیلات) کار کنند.  

علاوه بر این، ارائه برنامه‌های خاصی از طرف دانشگاه مانند برنامه کوآپ در بیشتر دانشگاه‌های کانادا (به عنوان مثال دانشگاه ویکتوریا) به دانشجویان بین‌المللی فرصت کسب مهارت‌های لازم برای ورود به بازار کار را می‌دهد. برنامه کوآپ یک دوره کسب مهارتی 16 ماهه با میانگین حقوق 3 هزار دلار کانادا در ماه است.

هم‌چنین، کانادا اقدامات بسیاری را انجام داده است تا دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی بتوانند در حرفه مرتبط با رشته تحصیلی خود شاغل شوند. در 10 سال گذشته، کانادا بیش از 1.6 میلیون شغل جدید برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ایجاد کرده است. 

یکی از این اقدامات، ارائه مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی (PGWP) به دانشجویان بین‌المللی بوده است. دانشجویان بین‌المللی که از یک موسسه آموزش عالی مورد تایید (DLI) پس از یک دوره تحصیلی بیش از 8 ماهه فارغ‌التحصیل شده‌اند، واجد شرایط این مجوز سه ساله خواهند بود. این مجوز، به عنوان یک مجوز کار باز درنظر گرفته می‌شود و به فارغ‌التحصیلان این فرصت را می‌دهد در هر شغلی (مرتبط یا غیرمرتبط) برای هر کارفرمایی در کانادا کار کنند.

 

  1. امکان مهاجرت و دریافت اقامت دائم کانادا

یکی از دلایل اصلی محبوبیت کانادا به عنوان مقصد تحصیلی در بین دانشجویان بین‌المللی این است که مهاجرت و دریافت اقامت دائم آن از این طریق آسان‌تر برای آن‌ها خواهد بود. همان طور که بیان شد، پس از فارغ‌التحصیلی، متقاضیان واجد شرایط امکان دریافت مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی را خواهند داشت. 

این مجوز کار با اعتبار سه ساله، امکان کسب تجربه کار کانادایی را برای دارندگان آن فراهم می‌کند که می‌توانند از آن برای تغییر وضعیت خود (از اقامت موقت به اقامت دائم) استفاده کنند. 

دو روش آسان‌تر دریافت اقامت دائم از طریق سابقه کار کانادایی، درخواست برای برنامه‌های مهاجرتی سیستم اکسپرس اینتری کانادا (مخصوصا کلاس نیروی با تجربه کار کانادایی) و برنامه نامزدی استانی (مخصوصا جریان اسکیل ورکر) است.

 

  1. تنوع فرهنگی و امنیت اجتماعی

کانادا دارای تنوع بالای فرهنگی، قومیتی و زبانی است. در این کشور، بیش از 450 شاخه قومی و فرهنگی، جمعیتی با 200 محل تولد متفاوت، 100 مذهب و 450 زبان وجود دارد. همچنین،  سالانه 120 هزار دانشجوی بین‌المللی در کانادا پذیرش می‌شوند که تنوع فرهنگی این کشور را افزایش می‌دهد. 

به عنوان مثال، حدود 21 درصد از دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه تورنتو هستند که از 168 کشور جهان برای تحصیل به کانادا آمده‌اند. این تنوع فرهنگی، قومیتی و زبانی به سازگاری مهاجران با محیط دوستانه جامعه کانادا کمک می‌کند.

علاوه بر این، کانادا یکی از امن‌ترین کشورهای جهان نیز هست که نرخ جرم و جنایت در آن بسیار پایین است. از نظر پیشرفت و توسعه اجتماعی، طبق گزارش گلوبال نیوز، کانادا در رتبه دوم جهان با بالاترین کیفیت زندگی قرار گرفت. 

طبق گزارش جهانی شادی در سال 2023، کانادا در رتبه سیزدهم جهان به دلیل فساد کمتر، حمایت اجتماعی بیشتر، آزادی، امید به زندگی سالم و موارد دیگر قرار دارد. 

همچنین بر اساس شاخص صلح جهانی در سال 2023، کانادا در میان 163 کشور فهرست شده، رتبه یازدهم را به خود اختصاص داد. بر اساس گزارش سایت QS نیز بهترین شهرها برای دانشجوان در سال 2024، مونترال، تورنتو، ونکوور، اتاوا و کبک است.

 

  1. امکان مهاجرت همراه با خانواده

تحصیل در کانادا، علاوه بر این که برای خود متقاضی یک فرصت عالی برای مهاجرت به حساب می‌آیند، می‌تواند یک شانس بی‌نظیر برای مهاجرت همسر/ شریک عرفی دانشجو نیز باشد. همسر/شریک عرفی دانشجویان بین‌المللی دارندگان ویزای تحصیلی کانادا می‌توانند برای دریافت مجوز کار باز کانادا اقدام کنند و از این طریق همراه با او به کانادا بیایند.

 

بهترین دانشگاه‌های کانادا

در جدول زیر بهترین دانشگاه‌های کانادا از نظر رتبه‌بندی جهانی در سال 2023 آورده شده‌ است:

رتبه در کانادا نام دانشگاه رتبه در جهان در سال 2023 (براساس گزارش QS)
1 دانشگاه تورنتو 34
2 دانشگاه مک گیل 31
3 دانشگاه بریتیش کلمبیا 47
4 دانشگاه مونترال 116
5 دانشگاه آلبرتا 110
6 دانشگاه مک مستر 152
7 دانشگاه واترلو 154
8 دانشگاه وسترن 172
9 دانشگاه اتاوا 237
10 دانشگاه کلگری 242

 

 

محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی در کانادا

با این که دانشگاه‌های کانادا انواع رشته‌ها و برنامه‌های تحصیلی را در مقاطع مختلف آموزشی را ارائه می‌دهند، در جدول زیر، به برخی از محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی در کانادا و دانشگاه‌های برتر در آن رشته اشاره شده است:

نام رشته نام بهترین دانشگاه‌های کانادا برای آن رشته
کسب و کار دانشگاه مک گیل

دانشگاه تورنتو

دانشگاه بریتیش کلمبیا

علوم زیست‌محیطی دانشگاه کلگری

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه دالاهو

علوم اجتماعی دانشگاه کنکوردیا مونترال

دانشگاه سایمون فریزر

دانشگاه وسترن انتاریو

مهندسی و فناوری دانشگاه ETS (École de Technologie Supérieure)

دانشگاه رجینا

مدرسه پلی تکنیک مونترال

پزشکی دانشگاه مک مستر

دانشگاه یورک

دانشگاه ساسکاچوان

هنر دانشگاه ویندزور

دانشگاه کارلتون

مدرسه فیلم تورنتو

 

 

بهترین مکان برای تحصیل در کانادا

از میان تمامی استان‌های کانادا، انتاریو به عنوان بهترین مکان برای تحصیل در کانادا برای دانشجویان بین‌المللی است. استان انتاریو 8 موسسه از معتبرترین موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی کانادا را در خود دارد. برخی از مزایای تحصیل در انتاریو عبارتند از:

  • وجود مشهورترین دانشگاه‌های جهان در این استان
  • وجود تعداد زیادی کالج و موسسات برای تحصیل
  • داشتن بیشترین تعداد فرصت‌های شغلی پس از فارغ‌التحصیلی
  • مکانی امن برای دانشجویان
  • امکان ایجاد ارتباط با کشورهای دیگر از جمله ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و استرالیا
  • داشتن اقتصاد قوی و با ثبات

 

الزامات برای تحصیل در کانادا

متقاضیان ابتدا برای دریافت پذیرش و سپس برای واجد شرایط بودن ویزای تحصیلی کانادا، باید الزامات زیر را برآورده کنند: 

  • سوابق تحصیلی خوب در دبیرستان ( برای مقطع کارشناسی) یا داشتن مدرک کارشناسی از یک دانشگاه معتبر (برای مقاطع تحصیلات تکمیلی) با معدل واجد شرایط
  • داشتن مدرک زبان( مانند تافل، آیلتس و غیره)
  • گذراندن آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها مانند GRE، GMAT، SAT و غیره (بسته به رشته)
  • ارائه مدارک پشتیبان مانند ریز نمرات رسمی، کپی مدارک تحصیلی، فرم‌های درخواست، مقالات و توصیه‌نامه‌ها
  • اثبات تمکن مالی کافی (داشتن یک حساب GIC با حداقل 10 هزار دلار کانادا)
  • نامه پذیرش از یک موسسه آموزش عالی کانادایی
  • گواهی عدم سوءپیشینه و معاینه پزشکی
  • اثبات ترک کانادا پس از فارغ‌التحصیلی

 

آزمون‌های پذیرش تحصیلی در کانادا

برای تحصیل در کانادا به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی، متقاضیان باید در یک سری از آزمون‌ها بسته به رشته تحصیلی و مقطع انتخابی شرکت کنند. این آزمون‌ها عبارتند از:

  • آزمون‌های مهارت زبان انگلیسی (برای همه رشته‌ها و  مقاطع)
  • آزمون GRE (رشته‌های علوم، مهندسی و کسب و کار در مقطع کارشناسی‌ارشد)
  • آزمون GMAT (رشته MBA در مقطع کارشناسی‌ارشد)
  • آزمون MCAT (رشته‌های پزشکی)
  • آزمون LSAT (رشته‌های حقوق)

کاناداپاس

سخن آخر

کیفیت بالای سیستم‌های آموزشی، شهریه‌های مقرون به صرفه، هزینه‌های زندگی نسبتا پایین، تنوع فرهنگی و هزاران دلیل دیگر، کانادا را به مکانی محبوب برای مهاجرت تحصیلی تبدیل کرده است. اگر شما قصد تحصیل در کانادا را دارید، ابتدا باید پذیرش دانشگاه برای رشته مدنظر را دریافت و سپس برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا اقدام کنید. 

برای اطلاعات جامع‌تر و آگاهی بیشتر از روند دریافت پذیرش در دانشگاه‌های کانادا و ویزای تحصیلی آن با کارشناسان کاناداپاس تماس بگیرید.