یکی از بهترین روش‌هایی که از طریق آن می‌توانید به کانادا مهاجرت کنید، ثبت شرکت در کانادا است. همانطور که احتمالا می‌دانید، از ایالت‌های بسیار پرطرفدار در کانادا، کبک می‌باشد.

اگرچه زبان رسمی استان کبک فرانسوی است و افراد برای کار و زندگی در این استان باید علاوه بر زبان انگلیسی به زبان فرانسه هم مسلط باشند، هزینه پایین زندگی، امکانات رفاهی بسیار عالی، سطح تحصیلات بالا و … همگی مهاجران زیادی را به این استان جذب کرده است.

یکی از روش‌های مهاجرتی به این استان، ثبت شرکت در کبک است. در این مقاله همراه ما باشید تا با شرایط ثبت شرکت در کبک آشنا شوید.

انواع روش‌های ثبت شرکت در کبک

به طور کلی، روش‌های مختلفی برای ثبت شرکت در استان کبک وجود دارد که عبارتند از:

1. ثبت شرکت انحصاری

به‌طورکلی به دلیل اینکه زبان رسمی کبک فرانسوی است، خدمات ثبت شرکت در کبک نیز به زبان فرانسوی است. بر همین اساس، تمامی فرم‌های درخواست ثبت شرکت انحصاری نیز به‌صورت آنلاین و به زبان فرانسوی است.

در این روش مدیریت شرکت، فرد متقاضی است و تمامی قوانین اعم از قوانین مالیاتی نیز بر عهده فرد متقاضی خواهد بود. پس از اینکه شرکت خود را با این روش ثبت کردید باید ظرف 60 روز، اظهارنامه ثبت شرکت را به اداره ثبت شرکت در کبک ارسال کنید.

2. ثبت شرکت از طریق اشخاص حقیقی

در این روش هر فردی که دارای نام مستعار برای انجام فعالیت‌های مختلفی مانند فعالیت‌های هنری، ادبی و … باشد نمی‌تواند شرکت ثبت کند.

شرایط امکان ثبت شرکت از طریق اشخاص حقیقی در کبک عبارتند از:

  • شرکت مورد نظر باید دارای یک محل استقرار مشخص در کبک باشد.
  • شرکت مورد نظر باید دارای یک صندوق پستی در کبک باشد.
  • شرکت مورد نظر باید دارای یک خط تلفن در کبک باشد.
  • شرکت باید فعالیتی را با هدف درآمدزایی در کبک انجام داده باشد.

اگر شما جزو افراد حقیقی هستید، حتی درصورتی‌که یک نماینده قانونی در کبک داشته باشید، او می‌تواند روند ثبت شرکت شما در کبک را انجام دهد.

3. ثبت شرکت در کبک به روش مشارکت

در این روش می‌توانید علاوه بر نام خودتان نام چند شریک دیگر را نیز به‌عنوان مدیر شرکت معرفی کنید. اگر قرار است از طریق این روش به کانادا مهاجرت کنید، مهم است که تمام شرکا به‌صورت هم‌زمان درخواست دهند تا تاخیری در زمان پردازش درخواست ویزای هریک از افراد ایجاد نشود و بتوانید برنامه‌های کاری خود را در زمان تعیین شده انجام دهید.

تا زمانی که درخواست همه شرکا تکمیل نشود، سفارت درخواست شما را بررسی نخواهد کرد. شما می‌توانید فرم‌های مربوط به درخواست ثبت شرکت شراکتی را از طریق آنلاین دریافت کنید یا با Revenue Quebec تماس بگیرید و درخواست کنید که این فرم‌ها را برایتان ایمیل کنند. همچنین، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه و فرم‌های مربوطه را دریافت کنید.

وکیل مهاجرت به کانادا

ویزای استارتاپ کانادا به شما کمک می‌کند اقامت دائم کانادا را دریافت و کسب‌وکار خود را در این کشور شروع کنید. در این مسیر نیز همراهی وکیل ویزای استارتاپ کانادا شانس موفقیت شما را در دریافت اقامت کانادا افزایش خواهد داد.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا

بررسی دلایل اهمیت ثبت شرکت

ثبت کسب‌وکار با ثبت شرکت کبک (REQ) یکی از اولین گام‌ها در زندگی یک کارآفرین مهاجر یا مقیم کانادا در استان کبک است.

اغلب، کسب‌وکارهای کوچک بدون ثبت شرکت یا کسب و کار خود شروع می‌شوند. در این صورت، صاحبان انفرادی کسب‌وکارها درآمد یا زیان کسب‌وکار خود را در اظهارنامه مالیاتی شخصی خود گزارش می‌کنند.

اما با پیشرفت یک کسب‌وکار، لازم است که ثبت کسب‌وکار یا شرکت به‌صورت قانونی انجام شود که فرایند ساده‌ای دارد و تنها باید درباره فرآیند انجام آن، اطلاعات لازم را به دست آورید.

در صورت گسترش کسب‌وکار، بدون انجام ثبت قانونی آن، ممکن است در آینده دچار چالش‌های قانونی زیادی شوید که منجر به ضرر و زیان تجارت شما خواهد شد.

هدف از ثبت‌نام شرکت در کبک، جمع‌آوری اطلاعات مربوط به شرکت‌ها و اشخاصی است که در کبک فعالیت تجاری می‌کنند. چنین اطلاعاتی برای افراد، شرکای تجاری و سازمان‌های دولتی که با این شرکت‌ها معامله دارند، ضروری است. به ‌عنوان ‌مثال، برخی از موسسات مالی ممکن است ثبت‌نام REQ شما را برای پذیرش درخواست کارت اعتباری تجاری شما بررسی کنند.

هنگام ثبت یک کسب‌وکار، REQ یک شماره سازمانی کبک (NEQ) را به شرکت اختصاص می‌دهد. شرکت نیز باید از NEQ خود برای شناسایی خود از طریق REQ و همچنین سایر سازمان‌های دولتی استفاده کند.

برنامه کارآفرینی کبک، یک فرصت مهاجرتی منحصر به فرد برای کارآفرینان خارجی است که ضمن برخورداری از منابع مالی کافی و تجربه مالکیت بیزینس، نیاز به راه‌اندازی یک پروژه کاری یا کسب و کار در این استان دارند.

افراد واجد شرایط برای ثبت شرکت در کبک

REQ انواع اشخاص یا اشکال قانونی کسب‌وکار را در قوانین خود برای ثبت شرکت دارد که باید اظهارنامه ثبت کنند. یکی از رایج‌ترین موارد، اشخاص حقیقی هستند که یک شرکت انحصاری در کبک تحت نامی که شامل نام و نام خانوادگی آن‌ها نمی‌شود، ثبت و تحت این نام فعالیت می‌کنند.

ثبت سایر اشکال قانونی تجارت نیز به‌صورت داوطلبانه در صورت تمایل شما در کبک امکان‌پذیر است و افراد می‌توانند شرکت‌های خصوصی را تحت نام و نام خانوادگی خود نیز به ثبت برسانند، ولی معمولا این نام‌ها شامل حقوق معنوی حفظ نام در کانادا نمی‌شود.

افرادی که می‌توانند در کبک شرکت ثبت کنند همچنین باید قبلا سابقه مدیریتی داشته باشند، سنشان بیشتر از 18 باشد و حداقل سرمایه مورد نیاز برای کسب و کار مورد نظ را داشته باشند.

سه نوع رایج انواع شرکت ها در کانادا عبارتند از مالکیت انحصاری، مشارکت (عمومی و محدود) و شرکت‌های بزرگ.

هزینه ثبت شرکت در کبک چقدر است؟

هزینه‌های مربوط به ثبت شرکت هر سال به‌روز می‌شوند و نمی‌توان رقم ثابتی را اعلام کرد؛ اما آخرین بروزرسانی این هزینه‌ها بر اساس نوع ساختار انتخابی شما برای ثبت شرکت به شکل زیر است:

هزینه تمدید (دلار) هزینه ثبت اولیه (دلار) نوع ساختار
36 54 شخص حقیقی
36 54 انجمن و سایر افراد گروهی
54 81 مشارکت
343 514.5 شخص حقوقی انتفاعی یا قابل‌اعتماد
36 54 شخص حقوقی غیرانتفاعی
36 54 تعاونی

ثبت برند در کانادا، به مالک آن حق استفاده انحصاری از برند خود در سراسر کانادا برای کالاها و خدمات ثبت شده، می‌دهد.

اطلاعات و مدارک مورد نیاز برای ثبت اظهارنامه ثبت شرکت در کبک

به طور کای، برای ثبت اظهارنامه، بسته به شرایط، باید اطلاعات زیر را ارائه دهید:

  • نام و آدرس متقاضی
  • نام شخص حقیقی
  • هر نام دیگری که شخص حقیقی در جریان فعالیت‌های خود در کبک از آن استفاده می‌کند و تحت آن کارهای خود و شرکت را انجام می‌دهد (در صورت وجود)
  • آدرس منزل شخص حقیقی
  • آدرس منزل منتخب و نام شخص مکلف به دریافت مدارک شخص حقیقی
  • دو فعالیت اصلی شخص حقیقی
  • تعداد کارمندانی که در محل کار شما در کبک در حال فعالیت هستند
  • نام و نشانی موسسات مستقر در کبک و فعالیت‌های آن‌ها در آنجا
  • در صورت لزوم، نام و نشانی متصدی اموال دیگران بین شرکا
  • در صورت لزوم، نام و آدرس مدیر

ثبت شرکت در کانادا یک پروسه کاملا حقوقی است و شما به عنوان یک شهروند خارجی که با قوانین این کشور آشنایی کافی ندارید، بهتر است پیش از هر گونه اقدام قانونی با وکیل مهاجرتی کانادا در این زمینه مشورت کنید.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا

مزایای ثبت شرکت در کبک

ثبت شرکت در کبک به‌عنوان یکی از استان‌های بسیار پیشرفته و پررونق در کانادا می‌تواند مزایای بسیار زیادی داشته باشد. مهمترین مزایای ثبت شرکت در کبک عبارتند از:

  • تشابه فرهنگی با کشور آمریکا

کشور آمریکا یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های اقتصادی در جهان است و قطعا همه سرمایه‌گذاران دوست دارند در این کشور کسب‌وکار خود را شروع و به سوددهی بالایی دست پیدا کنند. کشور کانادا و استان کبک شباهت‌های فرهنگی بسیار زیادی با آمریکا دارد. همین امر می‌تواند منجر به پیشرفت شرکت شما در کبک مانند پیشرفت یک شرکت در آمریکا شود.

  • کاهش نرخ مالیات شرکت‌ها

یکی از مهمترین معیارهایی که باید هنگام انتخاب یک استان در کانادا برای ثبت شرکت خود در نظر داشته باشید، میزان نرخ مالیاتی آن استان است. در کبک سعی شده است این نرخ تا جایی که امکان دارد کم شود.

این موضوع درواقع یکی از سیاست‌های کانادا برای جذب سرمایه‌گذاران و رونق هرچه بیشتر کسب‌وکارهای مختلف در کانادا نیز می‌باشد. نرخ مالیاتی در حال حاضر در کبک از 18 درصد به 15 درصد کاهش پیدا کرده است. این رقم یکی از پایین‌ترین نرخ‌های مالیاتی در سرتاسر جهان است که هر سرمایه‌گذاری را برای شروع کسب‌وکار در کانادا جذب می‌کند.

  • پیمان‌های تجاری عالی در شهر کبک

کبک و به‌طورکلی کشور کانادا به دلیل راه‌های آبی گسترده‌ای که دارد با کشورهای اروپایی و آسیایی بزرگ و مهم در ارتباط است؛ بنابراین افرادی که کسب‌وکارشان را در یکی از استان‌های کانادا مانند کبک راه‌اندازی می‌کنند، می‌توانند با یک بازار بزرگ مصرف‌کننده در ارتباط باشند که تاثیر بسیار مثبتی در میزان سود و درآمد آن‌ها خواهد داشت.

از طرفی کانادا دارای پیمان‌های تجاری بسیار قدرتمندی با کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی است که موفقیت در این مسیر را چند برابر خواهد کرد. برخی از این پیمان‌ها عبارتند از:

توافق‌نامه تجارت آزاد آمریکای شمالی (NAFTA)

توافق‌نامه جامع اقتصادی و تجاری اتحادیه اروپا (CETA)

توافق‌نامه جامع و مترقی مشارکت بین کشورهای حوزه اقیانوس آرام (CPTPP)

  • حمایت معنوی از نام شرکت و برند

از دیگر مزایای ثبت شرکت در کبک و به ‌طور کلی در کانادا می‌توان به حمایت معنوی از نام شرکت و برند شما اشاره کرد. این کشور تاکنون تلاش زیادی برای عیب‌یابی و بهتر شدن هرچه بیشتر مالکیت معنوی (IP)، به‌صورت کاهش مراحل اداری و ساده‌تر کردن رویه‌های لازم برای کسب‌وکارهای کانادایی اعمال کرده است.

از طرفی کشور بزرگ کانادا در سال ۲۰۱۸ به توافق‌نامه لاهه پیوست که توانست حمایت معنوی بیشتری از برندهای ثبت شده در این کشور داشته باشد.

برای مطالعه جامع درباره مزایا و معایب ثبت شرکت در کانادا این مقاله را از دست ندهید.

بهترین شهرها برای ثبت شرکت در کانادا

با توجه به اینکه کانادا یک کشور بسیار پهناور با استان‌ها و قلمروهای متعدد است، انتخاب‌های زیادی برای ثبت شرکت در کانادا دارید؛ اما باید برای بهترین انتخاب، معیارهای مهمی را در نظر داشته باشید. به ‌عنوان ‌مثال، اگر در شهر یا استانی ثبت شرکت انجام دهید که بازار کار خوب یا نیروی ماهر نداشته باشد، می‌تواند به کسب‌وکار شما ضربه بزند.

در کانادا نیز مانند بسیاری از کشورهای جهان، برخی از شهرها رونق اقتصادی بیشتری دارند و برای ثبت شرکت مناسب‌تر هستند.

اگر بخواهیم بهترین استان‌ها و شهرها برای ثبت شرکت در کانادا را برشماریم، عبارتند از:

استان انتاریو دارای جمعیتی در حدود 5/14 میلیون نفر است و یکی از پررونق‌ترین استان‌های کانادا از نظر اقتصادی است. به همین دلیل می‌تواند یک انتخاب مناسب برای ثبت شرکت باشد؛ زیرا از یک بازار کار خوب و نیروهای بسیار ماهر، تحصیل کرده و جوان برخوردار است که می‌توانند به رونق کسب‌وکار شما کمک بزرگی کند.

البته انتاریو قوانین بسیار خاصی برای حفظ نام تجاری دارد که باید به آن‌ها توجه داشته باشید. به‌ عنوان ‌مثال، اگر اطلاعاتی را به‌صورت غلط ثبت کنید و استان انتاریو متوجه این موضوع شود، شرکت‌های خصوصی را تا 2 هزار دلار و شرکت‌های بزرگ‌تر را حتی تا 25 هزار دلار جریمه خواهد کرد.

همچنین لازم به ذکر است هزینه‌های ثبت شرکت در این استان به نوع فعالیت شما بستگی دارد و بهترین شهر انتاریو برای ثبت شرکت شهر بسیار پرطرفدار تورنتو است.

کبک نیز یکی از بهترین استان‌های کانادا برای ثبت شرکت است که از لحاظ جمعیت و وسعت، دومین استان کانادا محسوب می‌شود.

به دلیل اینکه بیشتر افراد در کبک فرانسوی‌زبان هستند، اکثر قوانین آن‌ها با سایر استان‌ها متفاوت است و حتی قوانینش با دولت فدرال کانادا نیز فرق دارد. با این‌ حال، هزینه‌های زندگی در آن مناسب است و بازار بسیار خوبی برای کسب‌وکارهای مختلف دارد که آن را به یک انتخاب خوب برای ثبت شرکت در کانادا تبدیل می‌کند.

ونکوور یکی دیگر از شهرهای تجاری و پیشرفته کانادا است که در استان بریتیش کلمبیا قرار دارد. استان بریتیش کلمبیا دارای جمعیتی در حدود 5 میلیون نفر است و به دلیل موقعیت جغرافیایی از نظر اقتصادی در وضعیت خوبی قرار دارد. شما می‌توانید برای مهاجرت به این استان از برنامه کارآفرینی بریتیش کلمبیا استفاده کنید یا شرکت خود را در یکی از شهرهای اصلی آن مانند ونکوور به ثبت برسانید.

نکات مهم مهاجرت به کانادا به کمک ثبت شرکت در کبک

برای اینکه بتوانید مهاجرت راحت‌تری به کبک از طریق ثبت شرکت داشته باشید، باید به برخی نکات توجه داشته باشید:

  • مکان و محل دفتر مرکزی شرکت شما باید در کبک مشخص باشد.
  • اینکه کدام یک از استان‌های دیگر کانادا می‌توانند برای تجارت شما مناسب باشند نیز مهم است.
  • اسم تجاری که برای شرکت خود انتخاب می‌کنید باید یک اسم مناسب و گویای خدمات یا محصول شما و غیرتکراری باشد.

برنامه خوداشتغالی کبک، اجازه می‌دهد افرادی که شرایط مورد نیاز آن را دارند، اقامت دائم کانادا را به دست بیاورند.

آیا به محض ثبت شرکت در کبک ویزای مهاجرت آماده می‌شود؟

باید به این نکته توجه داشته باشید که ثبت شرکت در کبک یا هر استان دیگری در کانادا به‌تنهایی منجر به مهاجرت شما نخواهد شد.

بعد از ثبت شرکت، شما باید درخواست ویزا بدهید و مدارک کامل به‌خصوص مدرک زبان و مدرک تمکن مالی که از طریق پرینت گردش حساب شما در چند سال گذشته و مهر بانک مرکزی انجام می‌شود را ارائه دهید تا درخواست شما بررسی شود و مراحل آن طی شود.

پس از تایید اولیه نیز باید به سفارت کانادا مراجعه کنید و مراحل بیومتریک (شامل ارائه عکس و انگشت‌نگاری) را انجام دهید.

روش‌های مهاجرتی دیگر نیز هر کدام به‌نوبه خود به انجام مراحل دیگری به ‌غیر از خود آن هدف اصلی برای مهاجرت نیاز دارند. مثلا اگر بتوانید از یکی از دانشگاه‌های کانادا اپلای بگیرید برای ورود به کانادا کافی نیست و باید مدارک مورد نیاز دیگر را نیز به سفارت ارائه دهید تا درخواست شما بررسی شده و ویزای تحصیلی کانادا برایتان صادر شود.

سخن پایانی

با توجه به شرایط بسیار مناسب استان و شهر کبک در کانادا، ثبت شرکت در کبک در صورت داشتن سرمایه و مدارک مورد نیاز دیگر می‌تواند بهترین انتخاب برای مهاجرت به کانادا باشد. شما با این کار می‌توانید یک تجارت پرسود و اقامت دائم کانادا را تجربه کنید.

اگر برای ثبت شرکت در کبک جهت جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه به کمک نیاز دارید، با مشاوران و کارشناسان مجرب ما در موسسه حقوقی و مهاجرتی کاناداپاس در تماس باشید.