بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند با این دغدغه مواجه هستند که در هنگام ورود چطور می‌توانند خدمات مختلف را دریافت کنند یا اینکه اساسا چه خدماتی به تازه‌واردان کشور کانادا تعلق می‌گیرد؟

در همین راستا، در این مقاله تلاش شده است تا برخی از مهمترین خدمات کشور کانادا به مهاجران تازه‌وارد، مغرف شود تا اگر شما نسبت به این خدمات آگاهی کافی داشته باشید. همچنین مطالعه مقاله آسان ترین راه های مهاجرت به کانادا را از دست ندهید.

نگاهی کلی به خدمات به تازه‌واردان کشور کانادا

کانادا کشوری ثروتمند است و سیاست‌های مختلفی را جهت جذب نیرو‌های مستعد، افراد باهوش و ثروتمندان سراسر جهان به کار گرفته است. به همین دلیل هم خدمات بسیار خوبی را به تازه‌واردان کشور خود که از روش‌های قانونی به این کشور مهاجرت کرده‌اند، ارائه می‌دهد. پس جای نگرانی نیست و تنها باید نسبت به این خدمات اطلاعات لازم را کسب کنید.

بیشترین خدمات به تازه‌واردان کشور کانادا بر این اساس طرح شده‌اند که به مهاجران جدید در یافتن هرچه راحت‌تر و بهتر مسکن، شغل، بهبود مهارت‌های زبانی، کمک به ثبت مالیات، ثبت‌نام کودکان در مدرسه و موارد دیگر کمک کنند. این برنامه‌ها توسط دولت تأمین می‌شود و نحوه انجام یا شرایط آن، بسته به استان و منطقه متفاوت است.

بهترین خدمات به تازه‌واردان کشور کانادا

بسیاری از مهاجرین بسته به روشی که برای مهاجرت به کانادا انتخاب کرده‌اند ممکن است، قبل از ورود برای برخی موارد مانند شغل یا مسکن برنامه‌ریزی کرده باشند. به عنوان مثال ممکن است فردی از طریق ویزای تحصیلی کانادا به این کشور مهاجرت کند و بتواند از برخی امکانات رفاهی دانشگاه موردنظر مانند خوابگاه دانشجویی استفاده کند. با این ‌حال، بسیاری از افراد نیز در بدو ورود باید خودشان برخی از نیاز‌های اساسی زندگی را تأمین کنند و خدمات به تازه واردان کشور کانادا نیز برای همین ارائه می‌شود.برای مطالعه درباره شرایط کار دانشجویی در کانادا این مقاله را از دست ندهید.

اگر بخواهیم مهم‌ترین و بهترین خدمات به تازه‌واردان کشور کانادا را به شما معرفی کنیم، این خدمات عبارتند از:

1. خدمات به تازه‌واردان کشور کانادا در حوزه مسکن

یافتن محل اقامت معمولاً یک نگرانی بزرگ برای تازه واردان به کانادا است. در حوزه مسکن این نکته را در نظر داشته باشید که قرار نیست برای همیشه در اولین مکانی که برای اقامت پیدا می‌کنید، بمانید؛ بنابراین اگر مسکن موردنظر در ابتدا همه شرایط ایده‌آل شما را نداشت، نگران نباشید.

می‌توانید بعد از اینکه کاملاً با محیط و شهر محل سکونت آشنا شدید، مسکن بهتری را برای سکونت انتخاب کنید. اقامت در خوابگاه، اجاره یک آپارتمان کوچک با قرارداد کوتاه‌مدت یا اقامت همراه با دوستان تا مدتی می‌تواند به شما کمک کند شهر جدیدی که برای ادامه زندگی، کار یا تحصیل انتخاب کردید را بهتر بشناسید و بعد انتخاب بهتری داشته باشید.

اجاره‌های کوتاه‌مدت که از خدمات به تازه واردان کشور کانادا محسوب می‌شود به شما این امکان را می‌دهند که بتوانید به محله‌های مختلف نقل‌مکان کنید و بعد تصمیم بگیرید کدام محله برای اقامت طولانی‌ مدت، بهتر است.

اگر می‌دانید کجا می‌خواهید بمانید و برای اقامت طولانی‌مدت آماده هستید، مطمئن شوید که از تمام هزینه‌های مسکن آگاه هستید. به خاطر داشته باشید که قیمت مسکن در سراسر کانادا متفاوت است و قیمت‌های اجاره در شهر‌های بزرگ مانند تورنتو بسیار بیشتر از شهر‌هایی مانند مونترال است؛ حتی در یک شهر یا یک ایالت قیمت اجاره از جایی به جای دیگر می‌تواند تا حد زیادی متفاوت باشد.

معمولاً در حومه‌های شهر که البته امکانات رفاهی خوبی دارند، اجاره‌های کمتری دریافت می‌شود. به همین دلیل بسیاری از دانشجویانی که امکان استفاده از خوابگاه را ندارند یا به هر دلیلی دوست ندارند در خوابگاه باشند، این مکان‌ها را انتخاب می‌کنند و با سیستم حمل‌ونقل خوبی که کانادا دارد می‌توانند به‌راحتی به دانشگاه یا هر مکان دیگری بروند.

ذکر این نکته نیز مهم است که برخی از قرارداد‌های اجاره شامل خدمات خاصی مانند گرما و برق است، درحالی‌که برخی دیگر این‌گونه نیستند و شما از همان ابتدا باید این موارد را با فردی که خانه را به شما اجاره می‌دهد هماهنگ کنید تا بعداً مشکلی برایتان ایجاد نشود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سایت خرید خانه در کانادا ، شرایط خرید خانه در کانادا و شهرهای ارزان و گران قیمت کانادا این مقالات را توصیه می کنیم مطالعه کنید.

2. خدمات به تازه‌واردان کشور کانادا در حوزه اشتغال

خوشبختانه به دلیل رشد و توسعه بسیار زیاد کشور کانادا، نرخ بیکاری در این کشور بسیار پایین است. اگر مهارت و تجربه کافی داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید در این کشور شغلی مناسب با درآمد خوب، برای خود پیدا کنید. خدمات استخدامی کانادا به‌عنوان یکی از بهترین خدمات به تازه‌واردان این کشور محسوب می‌شود که نه‌تنها برای کمک به شما در یافتن شغل طراحی شده‌اند، بلکه به شما کمک می‌کنند در محیط کاری جدید خود احساس راحتی کنید. فرایند یافتن و درخواست کار در کانادا ممکن است متفاوت از کشور شما باشد. برای تهیه رزومه خود با مرکز خدمات تاز‌ وارد محلی خود تماس بگیرید.

همچنین شما می‌توانید با عضو شدن در برخی از سایت‌های اصلی کانادایی مانند Canadim به مشاور استخدام کانادایی این سایت‌ها دسترسی داشته باشید که می‌تواند به شما کمک کند حتی قبل از رسیدن شما به کانادا برای یافتن شغل در کانادا آماده شوید!

هنگامی‌که شغلی پیدا کردید، بهتر است در جلسات اطلاعاتی در مورد فرهنگ محل کار کانادا نیز شرکت کنید تا بتوانید رفتار بهتری نسبت به همکاران خود داشته باشید و یا رفتار آن‌ها را بهتر درک کنید. این به شما کمک می‌کند تا بفهمید در شغلتان از شما چه انتظاری می‌رود. به ‌عنوان ‌مثال، چند ساعت در هفته برای کار قابل‌ قبول است و چگونه کارمندان با یکدیگر و مشتریان ارتباط برقرار می‌کنند.

برای مطالعه درباره وضعیت کار در کانادا برای ایرانیان و شرایط کار در ونکوور و وضعیت کار در تورنتو این مقالات را بخوانید.

3. خدمات به تازهواردان کشور کانادا در حوزه آموزش کودکان

اگر با فرزندان خود به کانادا مهاجرت کرده‌اید، ممکن است برای ثبت‌نام آن‌ها در مدرسه به کمک نیاز داشته باشید. اگر نمی‌دانید فرزندتان کجا یا چگونه می‌تواند به مدرسه برود، با یک سرویس ارائه خدمات تازه‌وارد محلی در منطقه خود تماس بگیرید.

آن‌ها شما را راهنمایی خواهند کرد که برای ثبت‌نام فرزند خود به چه مدارکی نیاز دارید. اگر از قبل می‌دانید که قرار است فرزندتان در چه مدرسه‌ای به تحصیل خود ادامه دهد، مشاور راهنمایی مدرسه می‌تواند در ثبت‌نام در کلاس‌ها و توضیح خط‌مشی‌های مدرسه مانند آنچه از دانش‌آموزان، والدین و معلمان مدرسه انتظار می‌رود، شما را راهنمایی کند.

سازگاری با شیوه جدید زندگی و یافتن دوستان جدید برای کودکان می‌تواند دشوار و چالش‌برانگیز باشد و در این زمان شما نقش مهمی در کمک به هماهنگی بیشتر آن‌ها با محیط جدید ایفا خواهید کرد. اکثر مدارس، آموزش زبان فرانسوی و یا انگلیسی جهت بهبود مهارت‌های زبان کودکان شما و همچنین فعالیت‌های گروهی را بعد از مدرسه ارائه می‌دهند که می‌توانید در مورد شرکت فرزند یا فرزندانتان در این دوره‌ها نیز با مدیر مدرسه مشورت کنید.

برای مطالعه درباره هزینه تحصیل در کانادا، شرایط تحصیل در کانادا و شرایط سنی تحصیل در کانادا این مقالات را از دست ندهید.

4. خدمات به تازه واردان کشور کانادا در حوزه افزایش مهارت زبان

با داشتن دو زبان رسمی در کانادا یعنی انگلیسی و فرانسه، هیچ کمبودی در آموزش زبان وجود ندارد. ساکنان دارای گواهی معتبر انتخاب کبک (CSQ)، با وضعیت اقامت دائم یا شهروندی ممکن است واجد شرایط کلاس‌های زبان با بودجه دولتی باشند.

اولین قدم برای ثبت‌نام در کلاس‌های زبان در کانادا، ارزیابی توانایی زبان شما است. شما می‌توانید این کار را هم به‌صورت آنلاین قبل از آمدن به کانادا، در مراکز مختلف خدمات تازه واردان و هم قبل از ثبت‌نام در یک دوره زبان با بودجه دولتی به‌صورت حضوری انجام دهید.

برای خواندن درباره آموزشگاه های زبان در کانادا و آزمون تافل برای مهاجرت به کانادا این مقالات را از دست ندهید.

5. خدمات به تازه واردان کشور کانادا برای دانشجویان بینالمللی

به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی ممکن است در مورد مراقبت‌های بهداشتی، مسکن دانشجویی، افتتاح حساب بانکی، حمل‌ونقل و کار در کانادا در هنگام ورود به این کشور، سوالاتی داشته باشید.

اگر هنوز در دانشگاهی قبول نشده‌اید، می‌توانید در مورد زندگی به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی در کانادا مطالعه کنید. اگر قبلاً در کالج یا دانشگاهی در کانادا پذیرفته شده‌اید، حتماً وب‌سایت دانشگاه خود را از هر نظر مانند امکانات رفاهی که دانشجویان مهاجر می‌توانند از آن‌ها بهره‌مند شوند، بررسی کنید.

اکثر کالج‌ها و دانشگاه‌ها در کانادا دارای یک بخش در محوطه دانشگاه هستند تا به همه دانشجویان جدیدالورود مقیم یا غیر مقیم کانادا در خدمات مختلف مانند یافتن مسکن، ثبت‌نام در برنامه مراقبت‌های بهداشتی و سازگاری با فرهنگ کانادا کمک کند.

برای خواندن درباره بیمه دانشجویی کانادا این مقاله را از دست ندهید.

خدمات به تازه واردان کشور کانادا در مورد پشتیبانی از ناشنوایان و کم‌شنوایان

برنامه خدمات شنوایی کانادا (CHS) به افراد تازه‌وارد ناشنوا یا کم‌شنوا کمک می‌کند تا از طریق خدمات مستقیمی که توسط یک مشاور در ASL ارائه می‌شود، بر موانع خاص مربوط خود از تجربه جدید زندگی در کانادا غلبه کنند. این پشتیبانی برای رفع نیاز‌های زندگی روزمره و هماهنگ شدن بهتر این افراد در کانادا در دسترس است.

این یک برنامه رایگان است که توسط اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا برای کمک به افراد دارای مشکلات شنوایی برای اقامت در کانادا، درک حقوق و مسئولیت‌های خود و دسترسی به منابع جامعه تأمین می‌شود.

کارکنان مجرب موسسات مربوط به این خدمات، اهداف و اولویت‌های شما را ارزیابی می‌کنند و بهترین راه را برای کمک به شما تعیین خواهند کرد.

خدمات تحت پوشش ممکن است شامل اطلاعات و کمک در مورد مسکن، سیستم حقوقی، دستگاه‌های فنی، استفاده از سیستم حمل‌ونقل، تکمیل فرم‌ها/برنامه‌ها و خدمات بهداشتی باشد. پشتیبانی برای ترجمه اسناد از انگلیسی نوشتاری به زبان اشاره آمریکایی (ASL) یا از ASL به انگلیسی نوشتاری نیز در دسترس است.

این موسسات همچنین می‌توانند شما را به آموزش زبان برای تازه واردان به کانادا (LINC) در خدمات شنوایی کانادا یا سایر برنامه‌های زبان مناسب ارجاع دهند.

شهروندی کانادا؛ شرایط اخذ تابعیت کانادا چیست؟

چه افرادی واجدشرایط طرحهای حمایتی کم‌شنوایان یا ناشنوایان در کانادا هستند؟

افرادی که واجدشرایط طرح‌های حماینی کم‌شنوایان یا ناشنوایان در کانادا هستند، عبارتند از:

  • مقیم دائم کانادا
  • پناهندگان کنوانسیون یا افراد تحت حمایت خارج از کانادا که توسط اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا برای اسکان مجدد در کانادا انتخاب شده‌اند.
  • مقیمان موقت شاغل در کانادا که دارای مجوز کار تحت برنامه Live-in Caregiver (واجد شرایط LINC نیست) هستند.
  • افرادی که در کانادا یا خارج از کشور برای اقامت دائم انتخاب شده‌اند و با نامه‌ای از اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا به آن‌ها اطلاع داده شده است.

روش‌های یافتن خدمات به افراد جدیدالورود به کانادا

چه هنوز در حال برنامه‌ریزی برای مهاجرت خود به کانادا باشید و چه تازه وارد این کشور شده‌اید، بسیاری از خدمات رایگان برای کمک به شما برای شروع یک زندگی بهتر و راحت‌تر از سوی دولت کانادا برنامه‌ریزی‌شده است. قبل از اینکه به کانادا بیایید، ممکن است بتوانید به خدمات پیش از ورود دسترسی داشته باشید که می‌تواند به شما در موارد زیر کمک کند:

  • برای زندگی و کار در کانادا آماده شوید.
  • فرایند‌های لازم را جهت به رسمیت شناختن تحصیلات، تجربه کاری و مدارک خود به کمک وکیل مهاجرتی انجام دهید.
  • از قبل با کارفرمایان کانادایی مربوط به شغل مورد علاقه خود که در آن مهارت و تجربه دارید، ارتباط برقرار کنید.

پس از ورود به کانادا، می‌توانید با متخصصان موسسات خدمات به تازه واردان در تماس باشید که به شما در موارد زیر کمک می‌کنند:

  • پیدا کردن یک شغل مناسب در کانادا
  • مشخص کردن سطح مهارت‌های زبان و ثبت‌نام در کلاس‌های زبان جهت افزایش این مهارت‌ها
  • پیدا کردن مکانی برای زندگی
  • دسترسی به خدمات اجتماعی مانند گرفتن خدمات بهداشتی و پزشکی

نحوه پیدا کردن کار به‌عنوان یک تازه‌وارد در کانادا

شما می‌توانید در هنگام ورد به کانادا بعد از اینکه مکان مناسبی را برای اقامت موقت خود پیدا کردید، به دنبال شغل موردنظر باشید. در این راستا باید از کارفرمایانی که می‌خواهند افراد تازه وارد به کانادا را استخدام کنند، شغل جستجو کنید. قطعاً شما باید شغل مناسبی بر اساس مهارت‌ها و تجارب خود به دست آورید تا بتوانید از پس هزینه‌های زندگی در کانادا بربیایید که قطعاً قبل از ورود به این کشور در مورد هزینه‌های مربوط به شهر موردنظر تحقیق کرده‌اید.

مواردی که باید برای پیدا کردن کار در کانادا دنبال کنید، عبارتند از:

  • بررسی کنید که آیا مدارک شما به رسمیت شناخته‌ شده است یا هنوز باید پیگیر این موضوع باشید؟ زیرا این موضوع برای کارفرمایان بسیار مهم است تا مطمئن شوند شما به‌صورت قانونی در این کشور حضور دارید و به دنبال کار می‌گردید.

 

  • بسته به منطقه سکونت خود مهارت‌های زبان انگلیسی و فرانسوی خود را بهبود بخشید. حتی اگر نمرات بالایی در آزمون‌های زبان به دست آوردید، تجربه و افزایش مهارت در یک محیط واقعی که زبان رسمی تمام مردم انگلیسی یا فرانسه است تفاوت زیادی دارد و هرچه مهارت شما در این امر بیشتر باشد، قطعاً شغل بهتری به دست خواهید آورد.

 

  • به دنبال آدرس موسسات ارائه خدمات برای تازه واردان باشید. اگر برای مهاجرت به کانادا از وکیل مهاجرتی کمک گرفته‌اید، احتمالاً بتواند شما را در این زمینه راهنمایی کند.

 

  • برای شماره بیمه اجتماعی اقدام کنید. اگر قبلاً مجوز کار نداشته باشید، برای کار در کانادا به شماره بیمه اجتماعی (SIN) نیاز دارید. اگر واجد شرایط هستید، باید به‌محض ورود به کانادا برای SIN درخواست دهید.

به طور کلی، توجه داشته باشید که اگرچه در بسیاری از مشاغل مورد نیاز کانادا ممکن است قوانین خاصی حاکم نباشد، اما بسیاری از مشاغل مهم و با درآمد خوب نیز تحت نظارت هستند، به این معنی که برای کار در آن مشاغل به مجوز‌ها یا گواهینامه‌های حرفه‌ای خاصی نیاز دارید.

قبل از درخواست برای مشاغل در کانادا، باید بررسی کنید که آیا شغل مورد علاقه شما در کانادا وجود دارد یا خیر؟ همچنین باید به دنبال کارفرما‌هایی باشید که نتوانسته باشند در زمینه موردنظر از بین کانادایی‌ها نیروی ماهری انتخاب کنند و بتوانند از مهارت و تجربه شما استفاده کنند.

برای مطالعه درباره بهترین شغل برای زنان در کانادا ، مشاغل خانگی در کانادا و شغل های پردرآمد در کانادا بدون نیاز به مدرک این مقالات را از دست ندهید.

نحوه پیگیری ارزیابی اعتبار در کانادا برای پیدا کردن کار

برای پیگیری میزان اعتبار می‌توانید از ابزار شناسایی اعتبار خارجی استفاده کنید، از جمله:

  • تماس با نهاد نظارتی مربوطه یا مرجع کارآموزی
  • به دست آوردن اطلاعاتی در مورد مراحل، زمان و هزینه‌ای که برای به رسمیت شناختن مدارک شما برای آن شغل لازم است.

نحوه بهبود مهارتهای زبان در بدو ورود به کانادا برای پیدا کردن یک شغل بهتر

همان‌طورکه قبلاً به آن اشاره شد، هرچه مهارت زبان شما بیشتر باشد بهتر می‌توانید با کارفرمایان مختلف ارتباط برقرار کرده و شغل مناسب‌تری را برای خود پیدا کنید. به‌طورکلی کانادا دو زبان رسمی دارد که شامل فرانسه و انگلیسی است.

بسته به‌جایی که می‌خواهید زندگی کنید و نوع کاری که می‌خواهید در کانادا انجام دهید، بهبود مهارت‌های خود در یکی یا هر دوی این زبان‌ها به شما کمک می‌کند تا شغلی بسیار بهتر با درآمد بالاتر پیدا کنید.

برای شروع آموزش زبان می‌توانید به موارد زیر توجه کنید:

  • یک ارزیابی رسمی زبان دریافت کنید یا در یک آزمون خودارزیابی آنلاین شرکت کنید.
  • با محتوای آموزش آنلاین رایگان، مهارت‌های درک شنیداری خود را بهبود بخشید.
  • با سازمانی تماس بگیرید که به تازه واردان کمک می‌کند تا در کلاس‌های زبان ثبت‌نام کنند.

تازه‌واردانی که دارای وضعیت اقامت دائم یا پناهندگی کانادا هستند، واجد شرایط شرکت در کلاس‌های زبان هستند که توسط دولت کانادا تأمین می‌شود. برخی از استان‌ها و مناطق کلاس‌های زبان برای کارگران موقت، دانشجویان خارجی و شهروندان جدید را نیز ارائه می‌دهند. همچنین می‌توانید برای دوره‌های آموزشی در یک مدرسه خصوصی ثبت‌نام کنید.

مهیار حلاجپور؛ وکیل رسمی مهاجرتی کانادا

مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس و شرکت شتاب دهنده بیزینس و استارت آپ i3 capital با مدیریت مهیار حلاج‌ پور٬ عضو سازمان (NACO (National Angel Capital Organization ٬ مشاور رسمی (RCIC) یا اصطلاحا وکیل مهاجرت به کانادا با سال ها تجربه در هدایت و حمایت صد ها تجارت نوپا٬ استارت آپ و همکاری با شرکت های معظم بین المللی از ابتدا تا انتهای مسیر موفقیت شما در کانادا در کنار شماست.

اولین قدم مهاجرت به کانادا را محکم بردارید با همراهی وکیل رسمی مهاجرت به کانادا ! کافیست فرم زیر را پر کنید.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا

سخن آخر

به طور کلی، خدمات به تازه‌واردان کشور کانادا در تمامی ایالت‌های کانادا ارائه می‌شوند و برای گرفتن کمک از آن‌ها کافی است از قبل آدرس آن‌ها را از طریق وکیل مهاجرتی خود یا بعد از ورود به کانادا پیدا کنید. آن‌ها شرایط شما را بررسی می‌کنند و در مواردی که نیاز به کمک دارید اعم از ثبت‌نام کودکان در مدرسه، افزایش مهارت‌های زبان، پیدا کردن شغل، پیدا کردن مسکن و … به شما کمک می‌کنند.

اگر در این زمینه نیاز به راهنمایی‌های بیشتر و دقیق‌تر دارید، می‌توانید با مشاوران باتجربه ما در موسسه مهاجرتی کاناداپاس در ارتباط باشید.