یکی از مهمترین مدارکی که هنگام درخواست ویزا برای کانادا به آن نیاز دارید، مدرک زبان است. اگرچه ایالت‌ها و دانشگاه‌های مختلف کانادا ممکن است برخی از مدارک زبان دیگر را نیز قبول داشته باشند، اما به طور کلی یکی از بهترین مدارک، مدرک زبان تافل است که برای بیشتر دانشگاه‌ها و ایالت‌ها قابل قبول است.

بر همین اساس، در این مقاله به جزئیات آزمون تافل برای کانادا پرداخته شده است تا به‌راحتی بتوانید مراحل آن را بگذرانید و برای مهاجرت تحصیلی یا غیر تحصیلی به کانادا اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

نگاهی کلی به آزمون تافل

آزمون تافل یا TOEFL که مخفف عبارت Test of English as a Foreign Language است، یکی از بهترین و معتبرترین آزمون‌های زبان در سراسر جهان است که تقریبا تمام کشورهای آمریکایی و اروپایی این مدرک را به‌عنوان مدرک زبان مورد نیاز برای پذیرش مهاجر قبول دارند. در واقع پارامترهای این آزمون برای سنجش توانایی زبان شما در زمینه‌های مختلف کاملا استاندارد و مورد قبول این کشورها است.

اگر بخواهیم مروری بر تاریخچه این آزمون داشته باشیم، باید بگوییم آزمون تافل از سال 1964 میلادی تاکنون از طریق موسسه ETS در آمریکا به‌صورت بین‌المللی برگزار می‌شود. درگذشته این آزمون تنها به صورت حضوری و به بیان دیگر کاغذی برگزار می‌شد، ولی خوشبختانه امروزه با گسترش فصای ارتباطی و دنیای مجازی این آزمون به‌راحتی به شکل آنلاین برگزار می‌شود و همین امر انجام آن را برای افراد در تمام نقاط جهان آسان کرده است.

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید در حال حاضر بیش از 130 کشور در دنیا و همچنین بیش از 9 هزار موسسه و دانشگاه مدرک تافل را معتبر می‌دانند؛ بنابراین داشتن تافل می‌تواند به شما کمک کند تا به مقصد مورد نظر خود در کانادا مهاجرت کنید.

البته آزمون دیگری نیز در کنار آزمون تافل به نام آیلتس وجود دارد که این آزمون هم اعتبار بالایی دارد و می‌توانید با مشورت با موسسه مهاجرتی مورد نظر خود مدرک آیلتس را به جای تافل انتخاب کنید. به شرط اینکه دانشگاه مورد نظر شما برای اپلای یا ایالت مورد نظر شما برای مهاجرت آیلتس را معتبر بداند.

به طور کلی به یاد داشته باشید که دو زبان اصلی در کانادا وجود دارد که شامل انگلیسی و فرانسوی است. در حالی که فرانسه تنها در چند منطقه مانند کبک، انتاریو، مانیتوبا و برانزویک صحبت می‌شود، زبان انگلیسی به طور گسترده در سراسر کانادا مورد استفاده است. انگلیسی همچنین زبان رسمی در تمام دانشگاه‌های بزرگ کانادا است.

دانشجویانی از کشورهای غیرانگلیسی زبان که قصد مهاجرت به کانادا را دارند، ملزم به ارائه نمرات آزمون مهارت زبان انگلیسی هستند. از آنجایی که اکثر تعاملات آموزشی و کلاس درس به زبان انگلیسی انجام می‌شود، نمرات آزمون تضمین می‌کند که دانشجو می‌تواند برنامه درسی دوره خود را در کانادا به‌راحتی دنبال کند.

درباره زبان کشور کانادا بیشتر بخوانید.

نمره قابل قبول تافل برای گرفتن اپلای کانادا

متناسب با اینکه شما قرار است با چه هدفی مثلاً تحصیل در مقطع کارشناسی یا دکترا مهاجرت کنید، مدارک مورد نیاز شما و نمره قابل قبول برای مهاجرت به کانادا متفاوت خواهد بود. به‌ علاوه باید در نظر داشته باشید که دانشگاه‌ها و کالج‌های مختلف قوانین یکسانی ندارند و نمره زبان قابل قبول برای هر کدام متغیر است.

به‌عنوان‌مثال، قطعا برای پذیرش در مقطع دکترا به نمره تافل بالاتری نسبت به مقطع کارشناسی یا مهاجرت کاری نیاز خواهید داشت؛ بنابراین شما باید در این زمینه تحقیق کنید که بر اساس هدف مهاجرت خود به چه نمره‌ای برای تافل نیاز دارید.

شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کرده یا برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر درباره کلیه دانشگاه‌های کانادا در استان‌های مختلف با کارشناسان و مشاوران ما در مجموعه مهاجرتی کاناداپاس در ارتباط باشید.

همچنین با پر کردن فرم ارزیابی رایگان؛ ما شرایط شما را دقیق بررسی کرده و بهترین گزینه را پیشنهاد می دهیم.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا

اهمیت آزمون تافل برای اپلای کانادا

اگرچه مدارک زبان بین‌المللی متعددی در حال حاضر به متقاضیان داده می‌شود، ولی مدرک تافل از چند نظر می‌تواند برای شما بهتر باشد که شامل موارد زیر هستند:

  • بسیاری از دانشگاه‌های استرالیا، کانادا و آمریکا برای پذیرش دانشجو تنها مدرک تافل را به‌عنوان مدرک رسمی زبان قبول دارند.
  • اگر قصد دارید بعد از فارغ‌التحصیلی در کانادا یا کشورهای اروپایی سکونت داشته باشید و شغل مناسبی برای خود پیدا کنید، باید بدانید بسیاری از شرکت‌های معتبر و بزرگ مدرک تافل را به‌عنوان یک امتیاز بسیار خوب در رزومه شما می‌دانند و این مدرک می‌تواند فرصت‌های بهتری را برایتان ایجاد نماید.
  • حتی اگر بخواهید با روش‌های دیگر مانند کار برای گرفتن ویزای کانادا اقدام کنید، وجود مدرک تافل در رزومه شما نشانه‌ای از تسلط عالی شما بر زبان انگلیسی است. درواقع با داشتن مدرک آزمون تافل برای کانادا احتمال ریجکت شدن درخواست شما کم می‌شود.

برای اطلاع از شرایط تحصیل در کانادا و آشنایی با مراحل دریافت ویزای تحصیلی کانادا این مقالات را مطالعه کنید.

مدرک آزمون تافل در کانادا در چه مواردی کاربرد ندارد؟

توجه داشته باشید که اگرچه مدرک تافل یکی از معتبرترین مدارک زبان بین‌المللی است، اما به‌ هر حال ممکن است برخی ایالت‌ها، دانشگاه‌ها، کالج‌ها و … مدرک دیگری را معتبر بدانند یا علاوه بر تافل مدرک زبان دیگری را نیز درخواست کنند.

این وظیفه شما است که در راستای هدف خود برای مهاجرت به‌طور دقیق تحقیق کنید و دقیقاً همان مدرکی که از شما می‌خواهند را ارائه دهید. در غیر این صورت ممکن است زمان زیادی را برای دریافت آزمون تافل بگذارید، هزینه بپردازید و حتی نمره خوبی کسب کنید، ولی دانشگاه مورد نظر شما مدرک آیلتس را به‌عنوان مدرک زبان قبول داشته باشد.

روش‌های برگزاری آزمون تافل برای کانادا

آزمون تافل یک فرمت آکادمیک کلی دارد ولی از نظر روش برگزاری تاکنون به سه شیوه زیر برگزار شده است:

  • روش کاغذی (PBT- Paper Based Test)
  • روش کامپیوتری (CBT- Computer Based Test)
  • روش اینترنتی (iBT- Internet Based Test)

در حال حاضر با توجه به گستردگی اینترنت در تمام نقاط جهان، روش‌های اول و دوم تقریباً دیگر اجرا نمی‌شوند؛ زیرا هم برای داوطلبان و هم برای ناظران این آزمون، انجام آن به روش آنلاین بسیار بهتر و کم‌هزینه‌تر است.

از طرفی دیگر نگرانی‌هایی در مورد مشکلات مربوط به دستخط و کاهش نمره از این بابت وجود ندارد؛ اما نکته این است که به اندازه آزمون‌های حضوری نیز وقت برای داوطلب مهیا نیست و زمان کمتری برای فکر کردن دارد که خب از طرفی میزان تسلط او بر زبان را هم نشان می‌دهد.

آزمون آیلتس برای مهاجرت به کانادا؛ حداقل نمره آیلتس برای مهاجرت به کانادا

مهمترین موضوعات در سوالات آزمون تافل برای کانادا

اگر تجربه گذراندن آزمون‌های مختلف را داشته باشید می‌دانید که آگاهی نسبت به موضوعات انتخابی برای سوالات یک آزمون به شما کمک می‌کند تا نتایج بهتری به دست آورید. به ‌طور کلی هدف برگزارکنندگان آزمون تافل سنجش میزان زبان شما به‌عنوان یک زبان آکادمیک است.

به همین دلیل بیشتر سوالات آن علمی و تخصصی است و تنها برای افرادی قابل انجام است که واقعا برای زبان خود وقت گذاشته باشند و روی آن مسلط باشند. به همین دلیل توصیه می‌شود برای شرکت در آزمون تافل دوره‌های زبان مخصوص تافل را بگذرانید که تا حدودی با دوره‌های زبان دیگر متفاوت است.

موضوعات مورد سوال در آزمون تافل شامل موضوعات زیر است:

  • هنر مانند موسیقی، ادبیات، عکاسی، معماری و …
  • علوم طبیعی مانند پزشکی، زیست‌شناسی، گیاه‌شناسی، جانورشناسی و …
  • علوم فیزیک مانند ستاره‌شناسی، زمین‌شناسی، هواشناسی، محیط زیست، فناوری، علوم کامپیوتر، فیزیک، شیمی و …
  • علوم اجتماعی مانند روانشناسی، زبانشناسی، مردم‌شناسی، اقتصاد، تاریخ، آموزش و …

طبیعتا همه افراد حتی با تحصیلات دانشگاهی بالا در تمامی زمینه‌های فوق‌الذکر اطلاعات تخصصی ندارند، اما این موضوع نگران‌کننده نیست؛ زیرا سوالات طوری طراحی شده‌اند که ضمن تخصصی بودن برای تمامی افراد مسلط به زبان انگلیسی قابل پاسخگویی صحیح باشند.

از طرفی سوالات طوری طراحی می‌شوند که کاملا واضح و بدون حاشیه باشند. به همین دلیل شما در بین سوالات آزمون تافل برای کانادا سوالات مربوط به مذهب، نژاد، فرهنگ و … را نخواهید دید؛ بنابراین اگر می‌خواهید آمادگی خود را برای موفقیت بالاتر در این آزمون افزایش دهید بهتر است بیشتر خبرها و فیلم‌های مستند علمی را تماشا کنید و گوش دهید و مقالات و دانشنامه‌های علمی را مطالعه کنید.

بخش‌های تشکیل‌دهنده آزمون تافل برای کانادا

سوالات آزمون تافل به‌طورکلی در چهار بخش زیر برای شما طراحی می‌شوند:

  • مهارت‌های خواندن و درک مطلب (Reading)

در این بخش معمولا سه یا چهار متن که تقریبا 700 کلمه هستند برایتان قرار داده می‌شود که باید آنها را بخوانید و سوالات مربوطه که از همان متن طراحی شده‌اند را پاسخ دهید. اغلب بین 12 تا 14 سوال برای هر متن طراحی می‌شود. برای این بخش شما تنها بین 60 الی 80 دقیقه زمان نیاز دارید.

  • مهارت شنیداری (Listening)

این بخش همان‌طور که از نامش مشخص است مهارت شنیداری شما را می‌سنجد. به این شکل که باید به مکالمه‌های از قبل آماده شده گوش دهید و سپس سوالات مربوط به آن مکالمات را پاسخ دهید. برای هر کدام از مکالمه‌ها معمولا 6 سؤال چهار جوابی طراحی می‌شود.

زمان شما برای انجام این بخش بین 60 تا 90 دقیقه بسته به میزان سختی مکالمات و تعداد سوالات در هر دور برگزاری آزمون متفاوت است. بعد از انجام این بخش به شما 10 دقیقه استراحت داده می‌شود تا برای مرحله بعدی آماده شوید.

  • مهارت گفتاری (Speaking)

با توجه به اینکه در بسیاری از دانشگاه‌های کانادا دروس مختلف با اصطلاحات تخصصی به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند، داشتن مهارت گفتاری برای ارائه کنفرانس‌ها و همچنین برقراری ارتباط با سایر دوستان و استادان بسیار مهم است.

به همین دلیل تافل نیز این موضوع را مد نظر قرار داده است. در این بخش شما باید به کمک یک هدست میکروفن‌دار سوالاتی که از شما به‌صورت شفاهی پرسیده می‌شود را پاسخ دهید. توجه داشته باشید که پاسخ‌های شما به راوی سوالات باید کوتاه و مفید باشد.

نگران زمان در این بخش نباشید؛ زیرا شما می‌توانید ابتدا سوال را بخوانید و بعد راوی سوال را مجدد از شما می‌پرسد و در مرحله بعد شما زمان دارید چند ثانیه فکر کنید و جواب مناسب را ارائه دهید. در مورد سوالات پیچیده‌تر که باید متنی را بخوانید یا گفت و گویی را گوش دهید می‌توانید پاسخ‌های طولانی‌تری ارائه کنید.

از نظر زمانی شما برای هر سؤال 15 الی 20 ثانیه می‌توانید فکر کنید و در عرض 45 الی 60 ثانیه بسته به‌سختی سوال وقت دارید که پاسخ شفاهی خود را ضبط و ارسال نمایید. کل زمان این بخش 20 دقیقه است.

  • مهارت نوشتاری (Writing)

در این بخش از شما خواسته می‌شود یک انشای ترکیبی و یک انشای مستقل در مدت زمان 50 دقیقه بنویسید که برای انشای ترکیبی 20 دقیقه و برای انشای مستقل 30 دقیقه زمان دارید. معمولا در این بخش برای انشای ترکیبی یا تحلیلی شما باید یک متن را خوانده و یک سخنرانی را گوش دهید که در مورد موضوع خاصی صحبت می‌کنند و ممکن است متن و سخنرانی مطابق هم نباشند. درواقع این مهارت زبان شماست که این موضوع را متوجه شوید و دو دیدگاه مطرح شده را با هم مقایسه کنید یا تطبیق دهید.

در انشای مستقل از شما می‌خواهند نظر خودتان را درباره موضوع مورد نظر بیان کنید که باید یک انشای حداقل 300 کلمه‌ای تایپ کنید. توجه داشته باشید که در این بخش تنها نوشتن یک متن مهم نیست و تمامی موارد مربوط به نگارش مانند علائم نگارشی آکادمیک نیز چک می‌شود.

نمره آیلتس برای تحصیل در دانشگاه های کانادا؛ در این مقاله به بررسی نمرات لازم برای واجد شرایط بودن دریافت ویزای تحصیلی پرداخته شده است.

نگاهی کلی به بخش‌های مختلف آزمون تافل برای کانادا

تمام مواردی که در قسمت قبل برایتان تشریح کردیم را می‌توانید با یک نگاه در جدول زیر نیز مشاهده کنید:

بخش مورد نظر تعداد سؤالات زمان پاسخگویی
Reading

 

از 30 تا 40 سوال از 54 تا 72 دقیقه
Listening از 28 تا 39 سوال از 41 تا 57 دقیقه
زنگ تفریح 10 دقیقه
Speaking از 4 تا ۶ کنفرانس و ۶ سوال برای هریک + از ۲ تا 3 گفتگو و ۵ سوال برای هریک 17 دقیقه
Writing یک متن ترکیبی یا تحلیلی 20 دقیقه
یک متن مستقل 30 دقیقه

نحوه نمره‌دهی در آزمون تافل برای کانادا

مجموع نمرات آزمون تافل 120 است که برای هر مهارت 30 نمره در نظر گرفته می‌شود. بخش‌های اول و دوم یعنی مهارت خواندن و گوش دادن که مشخص است و طبق تعداد پاسخ‌های درست شما به سؤالات، نمره مورد نظر داده می‌شود؛ اما برای بخش‌های نوشتاری و مکالمه معمولا افراد تصحیح کننده برای هر بخش ابتدا نمره‌ای از صفر تا 5 به شما می‌دهند و بعد مجموع آن‌ها را به کمک مقیاس مشخصی برحسب 30 نمره اعلام خواهند کرد که با نمرات بخش‌های قبلی جمع می‌شوند.

در میان دانشگاه‌های مختلف کانادا بر اساس میانگین‌های ارائه شده کمترین نمره تافل قابل قبول 61 و بیشترین آن در دانشگاه‌های بسیار سخت‌گیر 114 است؛ بنابراین معمولاً نمرات بین 80 تا 85 نمرات خوبی در نظر گرفته می‌شوند.

البته باز هم باید از قبل تحقیق کنید حداقل نمره پذیرش دانشگاه مورد نظر شما چند است و برای آن نمره تلاش کنید؛ زیرا مثلاً اگر دانشگاهی حداقل نمره را 100 اعلام کرده باشد و شما 90 بگیرید، اگرچه 90 نمره خوبی است، ولی برای آن دانشگاه مورد قبول نخواهد بود و امتیاز زبان را برای اپلای از دانشگاه مورد نظر از دست می‌دهید.

حتی برخی از دانشگاه‌ها حداقل نمره مشخصی را برای هرکدام از بخش‌های تافل در نظر می‌گیرند. به بیان دیگر، برایشان مهم نیست که جمع نمرات شما چقدر شده است بلکه مهم است مثلاً از 30 نمره بخش مکالمه حداقل 20 نمره را گرفته باشید.

زمان اعلام نتایج آزمون تافل برای کانادا

اغلب 10 روز بعد از برگزاری آزمون، نتایج شما از طریق حساب کاربری خودتان در سایت ETS و با کلیک بر روی گزینه View Scores، قابل مشاهده است و می‌توانید فایل PDF آن را دانلود کنید. البته این نسخه اعتباری ندارد و فقط برای خودتان است.

حدود 13 روز بعد از برگزاری آزمون، نسخه‌های چاپی نتایج برای دانشگاه‌هایی که از قبل انتخاب کرده‌اید و همچنین نسخه‌ای رایگان، برای خود شما برای رزومه‌های آینده ارسال می‌شود. توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید نسخه رایگان را دریافت کنید باید در زمان ثبت‌نام تیک مربوط به آن را زده باشید.

از طرفی باید بدانید که این نسخه برای اپلای دانشگاهی اعتباری ندارد و تنها برای رزومه شما مناسب است. درواقع دانشگاه‌ها تنها نسخه‌ای را بررسی می‌کنند که از طرف خود موسسه ارسال شده باشد. اگر نسخه رایگان به هر دلیلی به دست شما نرسید، می‌توانید ایمیلی به موسسه بزنید تا آن‌ها بررسی کنند و مجدد نسخه دیگری برایتان ارسال نمایند که باز هم هزینه‌ای نخواهد داشت.

آیا امکان اعتراض به نتایج آزمون تافل برای کانادا وجود دارد؟

برای اعتراض نسبت به نتایج آزمون تافل می‌توانید به مرکزی که از طریق آن آزمون را داده‌اید مراجعه کنید. برای ثبت اعتراض باید هزینه بپردازید که هزینه آن در هر مرکزی می‌تواند متفاوت باشد و تنها 30 روز برای این کار فرصت دارید که فرم مربوطه را پر کنید و همراه با هزینه‌ها و مدارک مورد نیاز، آن را به شرکت ETS ارسال نمایید.

لازم به ذکر است ممکن است هیچ تغییری در نتیجه شما داده نشود و اعتراض شما وارد نباشد. در این صورت هزینه پرداخت شده دیگر به شما باز پس داده نمی‌شود. اغلب حدود 3 هفته طول می‌کشد تا پاسخ اعتراض شما مشخص شود. خبر خوب این است که اگر نتیجه تغییر کند و اشتباه از موسسه باشد، هزینه پرداختی شما بابت اعتراض که معمولا برای هر بخش حدود 80 دلار است به شما برگردانده می‌شود.

نحوه مدیریت زمان برای موفقیت در آزمون تافل برای کانادا

آزمون زبان تافل معمولا طوری طراحی می‌شود که تمام افرادی که سطح زبان خوبی دارند بتوانند در آن موفق باشند. در واقع مهمترین استانداردهای جهانی را رعایت می‌کند، ولی بسیار مهم است که شما نیز با تمرین در مدیریت زمان بتوانید به نحو احسن به تمامی سؤالات به‌طور مناسب پاسخ دهید.

در این راستا ما نکاتی را برایتان درباره هر بخش از این آزمون بیان می‌کنیم تا بتوانید زمان آزمون خود را بهتر کنترل کنید که شامل موارد زیر هستند:

  •  بخش Reading

در این بخش باید ابتدا سوالات را با دقت ولی سریع بخوانید و بعد پاسخ آن را در متن پیدا کنید. مزیت تافل در این بخش این است که معمولا پاسخ‌ها به ترتیب سوالات در متن قرار داده می‌شوند؛ بنابراین کافی است از قبل در این زمینه تمرین داشته باشید و لزومی ندارد معنی تمامی کلمات را بدانید. هرچند اگر این طور باشد کار شماراحت‌تر می‌شود. در بخش Reading کلیت متن مهم است و شما نباید ابتدا متن را بخوانید و بعد به سراغ سؤالات بروید. این کار باعث می‌شود زمان شما هدر برود.

  • بخش Listening

مدیریت زمان در این بخش تا حد زیادی به این موضوع وابسته است که شما از قبل تمرینات لازم را انجام داده باشید. یکی از بهترین تمرینات برای این بخش دیدن اخبار علمی و فیلم‌های مستند است.

اگرچه فیلم‌های معمولی هم می‌تواند به شما کمک کند ولی با توجه به رویکرد آکادمیک تافل هرچه موارد تخصصی‌تر را تمرین کنید برایتان بهتر است. از طرفی ممکن است برخی مکالمات مربوط به مکالمه‌های معمول در فضای دانشگاه باشد؛ بنابراین در این زمینه نیز تمرین داشته باشید تا سریع‌تر متوجه صحبت‌ها شده و سوالات را بهتر پاسخ دهید.

توجه داشته باشید صدای مربوط به هر بخش از سؤالات Listening در آزمون تافل برای کانادا تنها یک بار پخش خواهد شد و ممکن است از لهجه‌های مختلف نیز در آن استفاده شده باشد؛ بنابراین باید از قبل حسابی تمرین کرده باشید و با تمرکز بالا گوش دهید تا بتوانید پاسخ‌های مناسبی بدهید.

  • بخش Speaking

در این بخش شما باید ابتدا به‌طور کامل صحبت‌های اجرا شده را گوش داده و سپس پاسخ دهید. سعی کنید برای این بخش استرس نداشته باشید، زیرا استرس تمرکز شما را از بین می‌برد. از طرفی وقتی زمانتان تمام شود به شما اعلام می‌کنند، پس نگران این موضوع هم نباشید. توجه داشته باشید که بهتر است به درست و غلط بودن پاسختان در لحظه امتحان در این بخش فکر نکنید و فقط سعی کنید کاملاً واضح و مسلط صحبت کنید.

  • بخش Writing

برای نوشتن، مانند نوشتن انشای فارسی ابتدا باید به موضوعی که قرار است در مورد آن بنویسید فکر کنید. همچنین دقت کنید موارد نگارشی، گرامر و علائم به‌طور کامل رعایت شوند. قبل از آزمون حتماً در این زمینه تمرین داشته باشید تا متوجه شوید تا چقدر بنویسید حداقل 250 الی 300 کلمه می‌شود تا بهتر بتوانید وقت خود را مدیریت کنید.

شرایط لازم برای شرکت در آزمون تافل برای کانادا

مهم‌ترین شرایطی که برای شرکت کردن در این آزمون باید وجود داشته باشد، عبارت‌اند از:

  • تنها افرادی می‌توانند در این آزمون شرکت کنند که دوره دبیرستان را به اتمام رسانده باشند.
  • مدرک و سن لازم جهت گرفتن اپلای از دانشگاه‌های کانادا را داشته باشند.
  • اگر سطح زبان شما هنوز از حد متوسط پایین‌تر است، بهتر است برای تافل هزینه نکنید.
  • افرادی که قصد دارند دانشگاه‌های بین‌المللی، شرکت‌های معتبر کشورهای بزرگی مانند کانادا و موارد مشابه را برای ادامه تحصیل و آینده زندگی خود انتخاب کنند.

مهم‌ترین قوانین برای شرکت در آزمون تافل برای کانادا

مهم‌ترین قوانینی که در مورد آزمون تافل برای کانادا وجود دارند نیز عبارت‌اند از:

  • حتماً بررسی کنید دانشگاه مورد نظر شما مدرک تافل را به‌عنوان مدرک زبان قبول دارد تا وقت و هزینه خود را در مسیر درست خرج کنید.
  • هنگام برگزاری آزمون باید حتما اصل پاسپورت همراهتان باشد و کپی پذیرفته نیست.
  • پاسپورت شما باید در زمان برگزاری آزمون تافل برای کانادا حداقل شش ماه اعتبار داشته باشد.
  • بهتر است حدود 20 دقیقه قبل از برگزاری آزمون در محل حضور داشته باشید. به همین دلیل باید از قبل، مسیر رسیدن به محل مورد نظر را بررسی کنید تا مشکلی ایجاد نشود؛ زیرا به‌محض شروع آزمون دیگر حق شرکت در آن را نخواهید داشت.
  • بهتر است اگر می‌خواهید آزمون تافل بدهید ثبت‌نام را نزدیک به روزهای برگزاری انجام ندهید تا بتوانید راحت‌تر روز، محل و ساعت آزمون را با توجه به برنامه خودتان انتخاب کنید.
  • سوالات هر دوره آزمون تافل برای کانادا به‌طور کامل تغییر می‌کنند، پس حفظ کردن سؤالات دوره‌های قبل نتیجه‌ای برایتان نخواهد داشت.
  • در بخش صحبت کردن دقت داشته باشید که درست یا غلط بودن جواب‌ها اهمیت بسیار کمتر و ناچیزی نسبت به انتخاب واژگان و مسلط صحبت کردن شما دارد. به همین دلیل مهم است که از قبل برای این بخش تمرین کرده باشید تا در زمان کم بتوانید به‌خوبی صحبت کنید و استرس نداشته باشید.
  • شما بعد از 12 روز از برگزاری آزمون تافل خود مجدد می‌توانید در آزمون تافل شرکت کنید؛ بنابراین با خیال راحت به سؤالات پاسخ دهید و نگران از دست دادن زمان گرفتن مدرک زبان خود نباشید تا نتایج بهتری برایتان حاصل شود.

لیست دانشگاه‌های کانادا که مدرک تافل را می‌پذیرند

بسیار مهم است که شما قبل از تصمیم گیری برای اخذ مدرک زبان در مورد دانشگاه مورد نظر تحقیق کنید و مطمئن شوید که مدرک تافل را در این بخش قبول دارند. ممکن است برخی از دانشگاه‌ها به جای تافل مدرک آیلتس را از شما بخواهند. بهترین دانشگاه های کانادا که تافل را به‌عنوان مدرک زبان می‌پذیرند در جدول زیر مشخص شده است:

برنامه های محبوب مقطع کارشناسی ارشد برنامه های محبوب مقطع کارشناسی نام دانشگاه
  • کارشناسی ارشد مالی (MFin)
  • کارشناسی ارشد مهندسی (MEng) در علوم و مهندسی هوافضا
  • کارشناسی ارشد علوم محیطی
  • لیسانس علمی کاربردی در مهندسی عمران
  • لیسانس علوم در پرستاری (BScN)
  • لیسانس علوم پرتو پزشکی
تورنتو
  • کارشناسی ارشد مدیریت در امور مالی
  • کارشناسی ارشد هنر در مطالعات ارتباطات
  • کارشناسی ارشد شیمی
  • لیسانس هنر در مطالعات فرهنگی
  • لیسانس علوم در رشته علوم کامپیوتر
  • لیسانس هنر در محیط زیست و توسعه
مک گیل
  • کارشناسی ارشد معماری
  • مدیریت بازرگانی در امور مالی
  • استاد نجوم
  • لیسانس علوم نجوم
  • لیسانس مهندسی کامپیوتر
  • لیسانس علوم کامپیوتر یکپارچه
بریتیش کلمبیا
  • کارشناسی ارشد حسابداری (MAcc)
  • MEng در مهندسی مکانیک
  • کارشناسی ارشد در کار اینترنتی (MINT)
  • لیسانس بیوشیمی
  • لیسانس ریاضیات کاربردی
  • لیسانس هنر در انسان شناسی
آلبرتا
  • کارشناسی ارشد هنر به زبان انگلیسی
  • کارشناسی ارشد مالی
  • کارشناسی ارشد علمی کاربردی در مهندسی عمران
  • لیسانس هنر (افتخارات) در زبان انگلیسی و مطالعات فرهنگی
  • لیسانس بازرگانی
  • لیسانس علمی کاربردی در علوم کامپیوتر
مک مستر
  • کارشناسی ارشد معماری
  • کارشناسی ارشد حسابداری (MAcc)
  • کارشناسی ارشد مالی کمی (MQF)
  • مهندسی شیمی (BAS)
  • محاسبات و مدیریت مالی
  • لیسانس هنر در انسان شناسی
واترلو
  • کارشناسی ارشد هنر در فلسفه باستان
  • کارشناسی ارشد هنر در مطالعات فرانسه
  • کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر
  • لیسانس هنر در مطالعات آمریکایی
  • لیسانس هنر در اقتصاد مالی
  • لیسانس علوم اکچوئری
غرب
  • کارشناسی ارشد هنر در مطالعات دوزبانگی
  • کارشناسی ارشد بازرگانی در رهبری پروژه های پیچیده
  • کارشناسی ارشد علمی کاربردی در مهندسی زیست پزشکی
  • لیسانس هنر در زبان انگلیسی
  • لیسانس بازرگانی در حسابداری
  • لیسانس علمی کاربردی در مهندسی شیمی
اتاوا
  • کارشناسی ارشد معماری
  • کارشناسی ارشد مدیریت (MMgmt)
  • کارشناسی ارشد پرستاری
  • لیسانس هنر در تاریخ هنر
  • لیسانس بازرگانی در تجزیه و تحلیل کسب و کار
  • لیسانس روانشناسی

کلگری

مدت زمان اعتبار آزمون تافل برای کانادا

آزمون تافل به این صورت نیست که شما یک بار آزمون بدهید و بتوانید نتایج آن را برای همیشه استفاده کنید؛ زیرا زبان کاملا فرار است و ممکن است مهارت‌های شما تغییر کرده باشند. به همین دلیل نتایج این آزمون تنها دو سال معتبر هستند و بعد از آن شما مجدداً باید آزمون تافل بدهید.

بنابراین اگر قرار است برای اپلای دانشگاه‌های کانادا تلاش کنید بهتر است ابتدا کارهای دیگر آن را انجام دهید و هم‌زمان با آن‌ها روند آزمون تافل را طی کنید تا قبل از گذشت اعتبار آن بتوانید مهاجرت خود را انجام دهید و نیاز به هزینه و وقت گذاری مجدد نباشد.

نکته جالب در مورد اعتبار این آزمون که می‌تواند به‌عنوان یک هدیه برای افراد برتر تافل در نظر گرفته شود این است که اعتبار نتایج افرادی که در یک آزمون، نمره بالاتری از 116 را بیاورند مادام‌العمر‌ است و دیگر نیازی به انجام مجدد آن نیست.

معرفی منابع معتبر جهت تمرین برای آزمون تافل

شما می‌توانید خودتان در کلاس‌های تافل در مؤسسات زبان مختلف شرکت کنید، خودآموزهای مختلف را استفاده کنید و هر روشی که می‌دانید شما را به موفقیت می‌رساند، انجام دهید.

در این قسمت ما نیز قصد داریم چند منبع که می‌توانند در این راستا به شما کمک کنند را برایتان معرفی کنیم:

دوره Magoosh

در این دوره شما می‌توانید از بیش از دو میلیون ساعت کلاس آموزشی، تمرینات و سؤالات بی‌نظیری در راستای آزمون تافل بهره‌مند شوید که احتمال موفقیت شما را چند برابر می‌کند.

TOEFL iBT Prep Course دانشگاه Kaplan

این دوره سه ماه طول می‌کشد که توسط اساتید مجرب این دانشگاه برگزار می‌شود و شما را برای هر چهار بخش آزمون تافل تا حد فوق‌العاده‌ای آماده خواهد کرد.

Guide TOEFL Test Preparation: The Insider’s یا edX

این دوره توسط متخصصین و طراحان خود آزمون تافل طراحی و برگزار می‌شود که 6 هفته است و هر جلسه 2 تا 4 ساعت طول می‌کشد. با توجه به اینکه طراحان خود آزمون مربیان این دوره هستند می‌توانند تا حد زیادی به موفقیت شما در تافل کمک کنند.

دوره TOEFL Preparation Classes Online از آکادمی Udemy

این دوره نیز تمام مهارت‌های لازم در تافل را به شما آموزش می‌دهد و امکان برگشت پول نیز برای هر بخش تا 30 روز وجود دارد. طول دوره بسته به استراتژی‌های مربیان در هر دوره ممکن است تا حدودی متفاوت باشد و نمی‌توان زمان واحدی را برایش اعلام کرد.

دوره Prepare for the TOEFL iBT Test.ETS

هدف از این دوره افزایش مهارت کلی شما در زبان انگلیسی است. در این دوره تمرینات و سؤالات رایگان زیادی در اختیار شما قرار داده می‌شود که در افزایش مهارت شما برای تافل نقش زیادی دارد.

TOEFL iBT Interactive Sampler

این دوره نیز توسط خود موسسه ETS برگزار می‌شود که شمارا به‌طور کامل با نحوه آزمون تافل به‌صورت آنلاین آشنا می‌کند. در نتیجه می‌تواند استرس شما برای تافل را تا حد زیادی کاهش دهد.

برخی از کتاب‌ها و مجموعه سوالاتی نیز که از آزمون‌های قبلی تهیه شده‌اند و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، عبارت‌اند از:

  • TOEFL iBT Sample Questions
  • TOEFL Junior Standard Test
  • TOEFL ITP Test
  • TOEFL Primary Test
  • Essential Words for The TOEFL
  • 110Words You Need to Know
  • و …

با ویزای توریستی کانادا می‌توان وارد خاک کانادا شد و با توجه به نوع ویزای توریستی خود(سینگل، مولتی، سوپر ویزا) تا زمان مشخصی در کانادا ماند.

انجام آزمون تافل برای کانادا در ایران بهتر است یا خارج از ایران؟

ممکن است شایعات مختلفی را در مورد اینکه اگر در آمریکا آزمون تافل بدهید سخت‌تر است یا بهتر است در کشوری غیر از ایران در این آزمون شرکت کنید شنیده باشید؛ اما واقعیت این است که این آزمون کاملاً به‌صورت استاندارد و سراسری برگزار می‌شود. پس هیچ فرقی نمی‌کند که شما در کدام نقطه جهان باشید.

تنها تفاوت بین هر دوره از برگزاری آزمون است که ممکن است میزان سختی و آسانی آن با توجه به سوالات طراحی شده و مهارت شما تغییر کند؛ بنابراین نیازی نیست برای شرکت در این آزمون هزینه‌های مربوط به سفر به کشورهای دیگر را متقبل شوید و مطمئن باشید در یک دوره و تاریخ برگزاری مشخص از این آزمون، سوالات شما با سوالات افراد در سایر قسمت‌های دنیا هیچ فرقی ندارند.

زمان ثبت‌نام در آزمون تافل برای کانادا

معمولا می‌توانید در هر تاریخی برای ثبت‌نام در آزمون تافل اقدام کنید و برنامه‌ریزی موسسه برگزارکننده آن طوری است که همیشه تاریخ‌ها و مکان‌های برگزاری را تا شش ماه بعد مشخص کرده است.

با این ‌حال، برای هر مکان و هر تاریخ از نظر تعداد افرادی که می‌توانند ثبت‌نام کنند محدودیت وجود دارد و برای هر تاریخ نهایتاً باید 7 روز قبلش ثبت‌نام شما انجام شده باشد. در غیر این صورت حتی اگر تاریخ مورد نظر شما ظرفیت هم داشته باشد برای ثبت‌نام مجبور به پرداخت 40 دلار به‌صورت اضافه هستید.

مراحل ثبت‌نام در آزمون تافل برای کانادا

مراحل ثبت‌نام برای آزمون تافل شامل موارد زیر است:

  • وارد سایت ETS شوید و یک حساب کاربری برای خودتان ایجاد کنید. اطلاعات وارد شده در این بخش باید کاملاً با اطلاعات پاسپورت شما مطابقت داشته باشند تا مشکلی برایتان ایجاد نشود.
  • در زمان ثبت‌نام و نهایتاً تا ساعت 10 شب روز قبل از امتحان می‌توانید 4 دانشگاه مورد نظرتان برای اپلای که قرار است موسسه برگزارکننده نتایج را برایشان ارسال کند را انتخاب نمایید.
  • اگر می‌خواهید نسخه رایگان نتایج برای خودتان نیز ارسال شود در زمان ثبت‌نام گزینه Send additional paper score report to me را تیک بزنید.
  • در زمان ثبت‌نام در انتخاب تاریخ و محل برگزاری آزمون دقت کنید. در حال حاضر در ایران‌ شهرهای اصفهان، زنجان، تبریز، تهران و چند شهر دیگر این آزمون را در تاریخ‌های اعلام شده برگزار می‌کنند.
  • برای پرداخت هزینه ثبت‌نام حتماً باید از کارت‌های بین‌المللی مثل Mastercard یا حساب Paypal و … استفاده کنید.
  • بعد از پرداخت، کدی برایتان ارسال خواهد شد که باید در روز برگزاری آزمون همراهتان باشد.
  • برای تائید هویت خودتان در روز آزمون تنها پاسپورت و کارت ملی از شما پذیرفته می‌شود و شناسنامه پذیرفته نخواهد شد. در روز آزمون از شما عکسی گرفته می‌شود. سپس جایگاه شما برای انجام آزمون مشخص می‌گردد.
  • اگر بخواهید شرکت در آزمون را کنسل کنید نهایتا می‌توانید تا 4 روز قبل از روز برگزاری این کار را انجام دهید تا پول شما به‌طور کامل برگشت داده شود، در غیر این صورت معمولاً تنها 50 درصد هزینه برگشت داده می‌شود.

اگر قصد دارید با ویزای سرمایه گذاری کانادا وارد خاک این کشور شوید، راه اندازی استارتاپ کانادا، ثبت شرکت در کانادا ، سرمایه گذاری کبک و ویزای کارآفرینی کانادا از گزینه های پرطرفدار پیش روی شماست.

هزینه ثبت‌نام در آزمون تافل برای کانادا

اگر در تاریخ مورد نظر شما برای ثبت‌نام رنگ قرمز مشخص شده باشد به این معنی است که از تاریخ ثبت‌نام گذشته است و برای ثبت‌نام در آن تاریخ شما باید 40 دلار بیشتر هزینه کنید یا تاریخ قرمز نشده دیگری را انتخاب کنید. هزینه کلی ثبت‌نام نیز در کشورهای مختلف متفاوت است که در ایران حدود 230 دلار است و هر ساله مبلغی به آن افزوده می‌شود.

اگر بخواهید تاریخ آزمون خود را بعد از اتمام ثبت‌نام تغییر دهید یا در زمان نزدیک آزمون که امکان جایگزین داوطلب دیگری وجود ندارد انصراف دهید، باید 60 دلار جریمه پرداخت کنید.

تفاوت آزمون تافل با آیلتس

هردو آزمون تافل و آیلتس آزمون‌های معتبر برای سنجش مهارت‌های زبان شما هستند و آیلتس نیز مانند تافل دارای چهار بخش خواندنی، شنیداری، گفتاری و نوشتاری است. برگزارکننده‌های این آزمون‌ها متفاوت هستند. درواقع آزمون آیلتس توسط یک موسسه بریتانیایی برگزار می‌شود و آزمون تافل توسط یک موسسه آمریکایی انجام می‌گیرد؛ بنابراین قطعا مهمترین تفاوت این دو با هم طراحی سوالات آن‌ها است.

از طرفی اگرچه هر دوی این آزمون‌ها معتبر هستند، ولی هیچ‌ کدام  برای تمامی دانشگاه‌ها و شرکت‌های دنیا معتبر نیستند و هرکدام تنها توسط برخی از دانشگاه‌ها و شرکت‌ها پذیرفته می‌شوند؛ بنابراین نمی‌توان گفت به‌طور کلی کدام‌یک برای شما بهتر است و شما باید با توجه به هدف خودتان و شرایط دانشگاهی که می‌خواهید به آن بروید نوع آزمون مورد نظر را مشخص کنید.

تفاوت دیگر آیلتس با تافل در این است که هم به‌صورت آکادمیک و هم به‌صورت جنرال برگزار می‌شود و مانند تافل تک‌بعدی نیست. به‌ عنوان‌ مثال، در بخش نوشتاری تافل شما حتما باید یک متن علمی بنویسید، ولی در آزمون جنرال آیلتس شاید یک موضوع معمولی یا یک نامه اداری از شما خواسته شود. 4

مدت زمان این آزمون‌ها نیز تفاوت دیگری است که می‌توان به آن اشاره کرد. به‌طوری‌که آزمون آیلتس در 2 ساعت و 45 دقیقه و آزمون تافل در 4 ساعت برگزار می‌شود.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم تمامی مسائل مرتبط با آزمون تافل را به‌طور کامل مورد بررسی قرار دهیم و جزئیات را نیز بیان کنیم. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره انواع روش‌های مهاجرتی و مدارک مورد نیاز، با کارشناسان و مشاوران ما در مجموعه مهاجرتی کاناداپاس در ارتباط باشید.