یکی از بهترین روش‌های مهاجرت به کانادا مهاجرت از طریق تحصیل است. با این ‌حال، ممکن است بسیاری از افراد با استعداد، حتی با اینکه قابلیت اخذ بورسیه را دارند، نتوانند از پس هزینه‌های زندگی در کانادا بر بیایند؛ چراکه اکثر بورسیه‌ها نیز تنها هزینه تحصیل در کانادا را تقبل می‌کنند.

در این میان، خبر خوب این است که دانشجویان مهاجر به کانادا این حق را دارند که تعداد ساعات مشخصی را در طول هفته بدون نیاز به ویزای کار کانادا مشغول به فعالیت شوند و بخشی از هزینه زندگی و تحصیل خود را جبران کنند.

بر همین اساس، در این مقاله به‌طور کامل به شرایط و جزئیات کار دانشجویی در کانادا و فرصت‌های شغلی برای دانشجویان پرداخته شده است. پس تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

نگاهی کلی به وضعیت کار دانشجویی در کانادا

کانادا یکی از بهترین انتخاب‌های مقصد تحصیلی در بین دانشجویان بین‌المللی است. در واقع، تعدادی از دانشجویان ترجیح می‌دهند در کانادا تحصیل کنند و حتی کانادا را بیشتر از آمریکا برای تحصیل قبول دارند.بر اساس آمارهایی که در سال 2022 اعلام شد، کانادا میزبان بیش از 5،30،000 دانشجوی بین‌المللی است؛ اما آیا می‌دانستید که به‌غیر از تحصیل، مجوز تحصیل شما را واجد شرایط مشاغل پاره‌وقت در کانادا می‌کند؟

اگر شما نیز تصمیم دارید که برای تحصیل در کانادا به این کشور بروید و به دنبال راه‌هایی برای مدیریت بهتر هزینه‌های خود از طریق کار پاره‌وقت یا کار دانشجویی هستید، بدانید که اگر فردی کوشا و متعهد هستید، می‌توانید کارهای دانشجویی بسیار خوبی با درآمد مناسب را در کانادا پیدا کنید و بخشی از هزینه‌های زندگی یا تحصیل خود را به‌راحتی بپردازید.

مزایای مشاغل پاره‌وقت یا کار دانشجویی در کانادا

قبل از آشنایی با معیارهای واجد شرایط بودن برای کار دانشجویی در کانادا، می‌توانیم مزایای کار در برخی از بهترین مشاغل پاره‌وقت برای دانشجویان بین‌المللی در کانادا را بررسی کنیم که عبارتند از:

تحصیل در کانادا قطعاً یک امر پرهزینه است. مشاغل پاره‌وقت دانشجویان بین‌المللی در کانادا منبع درآمدی را ایجاد می‌کند که می‌تواند برای تأمین مالی بخشی از هزینه‌های تحصیل و زندگی در کانادا استفاده شود و دغدغه‌های مالی شما را کاهش دهد.

با داشتن کار دانشجویی در کانادا، درجه‌ای از استقلال مالی خواهید داشت و یاد می‌گیرید که چگونه می‌توانید وضعیت مالی خود را مدیریت و به‌تنهایی در یک کشور خارجی زندگی ‌کنید. داشتن کار دانشجویی همچنین به شما می‌آموزد که چگونه مسئولانه درآمد خود را خرج و حتی چگونه مقداری پول پس‌انداز کنید. با این کار، ذهنیت رشد اقتصادی خود را نیز توسعه خواهید داد و به دنبال راه‌هایی برای دستیابی به چیزهای بیشتر خواهید بود.

هر مقدار تجربه کاری شما در زمینه‌ای بیشتر باشد، بعد از اتمام تحصیلات، کارفرمایان بیشتری به دنبال شما خواهند بود و اگر قصد ماندن در کانادا را داشته باشید یا حتی بخواهید به کشورهای دیگری برای کار و زندگی سفر کنید می‌توانید فرصت‌های شغلی بسیار خوبی را به دست آورید.

مشاغل پاره‌وقت در کانادا برای دانشجویان یک تجربه شغلی بسیار عالی خواهد بود که قطعاً به CV یا رزومه شما ارزش زیادی را می‌افزاید و نشان می‌دهد که شما فردی سخت‌کوش هستید که مایلید مسیرهای رشد و ترقی را برای تحقق رویای خود طی کنید.

مشاغل دانشجویی در کانادا مهارت‌های زیادی را به شما می‌آموزد که در زندگی حرفه‌ای و شخصی به شما کمک می‌کند. شما با انجام کار دانشجویی مدیریت زمان، روحیه تیمی، مهارت‌های ارتباطی، ابتکار عمل، نحوه ایجاد تعادل بین کار و مطالعه و زندگی و ایجاد اعتمادبه‌نفس را یاد خواهید گرفت.

صفر تا صد شرایط دریافت ویزای تحصیلی کانادا را در اینجا بخوانید.

معیارهای واجد شرایط بودن برای کار دانشجویی در کانادا

مجوز تحصیل کانادا به دانشجویان بین‌المللی اجازه می‌دهد تا برای مشاغل دانشجویی پاره‌وقت در کانادا درخواست دهند.

در این قسمت به معیارهای واجد شرایط بودن این مشاغل اشاره شده است:

  1. دانشجویانی که دارای مجوز تحصیل در کانادا هستند، مجاز به کار پاره‌وقت در کانادا نیز خواهند بود. آن‌ها تا زمانی که شرایط مورد بحث در زیر را برآورده کنند، نیازی به درخواست مجوز کار ندارند. برای واجد شرایط بودن برای مشاغل پاره‌وقت درون دانشگاهی در کانادا، دانش آموزان باید موارد زیر را داشته باشند:
  • مجوز تحصیلی معتبر لازم است.
  • شماره بیمه اجتماعی (SIN) ممکن است نیاز باشد.
  • ثبت‌نام به‌عنوان دانشجوی تمام‌وقت پس از دوره متوسطه در کالج متوسطه دولتی یا خصوصی، دانشگاه، دانشکده بازرگانی یا فنی، یا CEGEP در کبک، مدرسه خصوصی کانادایی که واجد شرایط اعطای مدرک طبق قانون موقت در یک برنامه تحصیلی مجاز توسط استان است و مؤسسه متوسطه یا پس از متوسطه دولتی یا خصوصی در کبک که برنامه‌های واجد شرایط 900 ساعت یا بیشتر را ارائه می‌دهد.

 

  1. سایر شرایط واجد شرایط بودن برای کار خارج از دانشگاه در کانادا این است که دانشجو باید:
  • به‌عنوان یک دانشجوی تمام‌وقت در یک موسسه آموزشی تعیین شده (DLI) ثبت‌نام کرده باشد.
  • در یک برنامه آموزشی آکادمیک یا حرفه‌ای پس از متوسطه یا یک برنامه آموزش حرفه‌ای سطح متوسطه در کبک ثبت‌نام کرده باشد.
  • مدت‌زمان برنامه دانشجو حداقل 6 ماه است و منجر به دریافت مدرک، دیپلم یا گواهینامه می‌شود.
  • قبل از شروع کار باید برنامه تحصیلی شروع شده باشد.

هنگامی‌که معیارهای واجد شرایط بودن بهترین مشاغل پاره‌وقت برای دانشجویان بین‌المللی در کانادا را بررسی کردید، باید قوانین و مقررات تعیین شده توسط اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) را در نظر داشته باشید که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

شرایط سنی مهاجرت تحصیلی به کانادا؛ بررسی تحصیل در کالج، مدرسه و همه مقاطع تحصیلی

قوانین و مقررات برای کار دانشجویی در کانادا

به‌شرط رعایت معیارهای واجد شرایط بودن که در بالا توضیح داده شد، مجاز هستید به اندازه تعداد ساعاتی که خودتان می‌خواهید در دانشگاه و تعداد مشخصی ساعات اضافی کار خارج از دانشگاه، کار کنید. در واقع تعداد ساعات کار در داخل دانشگاه محدودیت ندارد، ولی تعداد ساعات کار در خارج از دانشگاه محدودیت دارد.

قوانین مهم در این رابطه که باید رعایت کنید، عبارتند از:

  • شما می‌توانید 20 ساعت در هفته در طول ترم تحصیلی در خارج از دانشگاه کار کنید.
  • در تعطیلات بین ترم، شما مجاز به کار تمام‌وقت در خارج از دانشگاه هستید. شما همچنین می‌توانید اضافه‌کاری کنید یا 2 شغل پاره‌وقت که بیشتر از ساعات کاری معمولی شماست انجام دهید.
  • برای اینکه بتوانید تمام‌وقت کار کنید، باید قبل و بعد از تعطیلات ترم، دانشجوی تمام‌وقت باشید.
  • البته توجه داشته باشید که اجازه کار در استراحت قبل از شروع ترم اول را ندارید.

لازم به ذکر است هیچ تعریف مشخصی از تعداد ساعاتی که در هفته می‌توانید به‌عنوان کار “تمام‌وقت” در تعطیلات بین دو ترم کار کنید وجود ندارد؛ بنابراین اطمینان حاصل کنید که با کارفرمای خود در مورد حقوق اضافه‌کاری طبق قوانین استانی، شرایط روشنی دارید.

همچنین طبق قوانین و مقررات دولت کانادا اگر تحت یکی از دسته‌های زیر قرار می‌گیرید، بدون مجوز کار مجاز به کار در خارج از دانشگاه نیستید:

  • در مجوز تحصیلی شما ذکر شده است که شما مجاز به کار در خارج از دانشگاه نیستید.
  • در یک برنامه انگلیسی یا فرانسوی به‌عنوان زبان دوم (ESL/FSL) ثبت‌نام کرده‌اید.
  • گذراندن یک دوره با علاقه عمومی را شروع کرده‌اید.
  • ثبت‌نام در برنامه‌ای پیش مقدمه که برای پذیرش در یک برنامه تمام‌وقت لازم است.
  • شرایط شما تغییر می‌کند و شرایط لازم برای کار در خارج از دانشگاه را ندارید.

مهاجرت تحصیلی به کانادا با معدل پایین و دانشگاه هایی که پذیرش دارند را در این مقاله بخوانید.

انواع مشاغل پاره‌وقت در دسترس برای دانشجویان بین‌المللی

اگر برای شما نیز سوال شده است که بهترین کارهای دانشجویی برای دانشجویان در کانادا چیست، به پردرآمدترین مشاغل پاره‌وقت برای دانشجویان در کانادا در داخل و خارج از دانشگاه که در زیر بحث شده است، نگاهی بیندازید:

1.     مشاغل در محوطه دانشگاه

ساده‌ترین راه برای کار پاره‌وقت در کانادا برای دانشجویان، جستجوی شغل در همان دانشگاهی است که برای تحصیل انتخاب کرده‌اید. این امر قطعاً به شما کمک می‌کند در زمان و هزینه سفر صرفه‌جویی کنید. ازآنجایی‌که در خود دانشگاه مستقر خواهید شد، می‌توانید بین کار و تحصیل خود تعادل برقرار کنید. شما همچنین بخشی از جامعه دانشگاه خواهید بود. البته فرصت‌های شغلی محدودی در پردیس وجود دارد، بنابراین در صورت ایجاد فرصت شغلی سریع برای آن درخواست دهید. می‌توانید در یکی از بخش‌های زیر در دانشگاه شغل پیدا کنید:

  • کتابخانه
  • دفتر اداری
  • کافه‌تریا
  • کتاب‌فروشی
  • راهنمای پردیس
  • پشتیبانی فنی
  • دستیار آموزشی

2.     مشاغل خارج از دانشگاه

تعداد بی‌شماری از گزینه‌های کاری در خارج از محوطه دانشگاه برای دانشجویان وجود دارد و می‌توانید آن‌ها را در منطقه اطراف پردیس خود پیدا کنید؛ اما ابتدا طبق قوانینی که گفتیم، مطمئن شوید که واجد شرایط کار در خارج از دانشگاه بدون مجوز کار هستید تا دچار مشکل و جریمه از طرف دولت کانادا نشوید.

مراقب باشید که هیچ یک از شرایط مجوز تحصیل خود را نقض نکنید، در غیر این صورت باید بدون اتمام تحصیل خود، کانادا را ترک کنید. بهترین مشاغل پاره‌وقت برای دانشجویان در کانادا در خارج از دانشگاه عبارت‌اند از:

  • ارائه خدمات در رستوران‌ها
  • مراکز خرده‌فروشی
  • خدمات مشتری
  • صندوقدار
  • معلم خصوصی
  • مترجم
  • فریلنسر (دورکاری، بیشتر برای شغل‌های اینترنتی و طراحی)
  • پرستار بچه
  • راننده

 

3.     کارآموزی Co-op به عنوان یک شغل خوب برای دانشجویان در کانادا

کار به‌عنوان یک دانشجوی تعاونی به معنای تلاش برای برآوردن الزامات یک برنامه یا پروژه مشخص و معمولاً تخصصی است. این کار ممکن است داخل یا خارج از دانشگاه باشد. این نوع استخدام شرایط آموزش عملی و قرار گرفتن در یک محیط حرفه‌ای را فراهم می‌کند که فارغ‌التحصیلان را برای بازار کار آماده خواهد کرد.

تقریباً مشابه مفهوم تعاونی، این کار دانشجویی درواقع دوره‌های کارآموزی است که در آن به‌عنوان بخشی از پروژه، شما می‌توانید فعالیت داشته باشید و به‌عنوان دستیار هستید. اگر کار بخشی از برنامه به‌طور کامل با شما باشد، به مجوز کار تعاونی نیاز خواهید داشت.

شرایط تحصیل آنلاین در کانادا را در این مقاله مطالعه کنید.

میزان دستمزد کار دانشجویی در کانادا

دستمزد مشاغل پاره‌وقت در کانادا به عوامل مختلفی ازجمله ماهیت شغل، توانایی‌های شما و موقعیت مکانی شما در کانادا بستگی دارد. اگر شما به دنبال کار دانشجویی در کانادا باشید، احتمالاً یک شغل نیمه‌وقت در کانادا با حقوق متوسط 22 کانادا در ساعت برای کار پاره‌وقت را دریافت خواهید کرد. حداقل دستمزد کار پاره‌وقت در کانادا برای دانشجو در هر ساعت نیز 10 دلار کانادا است.

در حقیقت، شیفت‌های شبانه احتمالاً حقوق و دستمزد شغلی پاره‌وقت بیشتری را برای دانشجویان نسبت به شیفت‌های روزانه پرداخت می‌کنند و همین می‌تواند تفاوت‌هایی را در میزان دستمزد ایجاد کند.

اگر بخواهیم بهترین مشاغل به‌عنوان کار دانشجویی با درآمد خوب در کانادا را به شما معرفی کنیم، عبارتند از:

میانگین پرداخت در ساعت عنوان شغلی
15.65 دلار کانادا دستیار آموزشی
15-20  دلار کانادا معلم خصوصی
11.00  دلار کانادا پیشخدمت رستوران‌ها
14-25.58 دلار کانادا درایور یا راننده استارتاپ اوبر
25.60 دلار کانادا فریلنسر
14.67 دلار کانادا پرستار بچه
14.16 دلار کانادا واکر یا راه برنده سگ (برای تفریح حیوان)
21.16 دلار کانادا مترجم
12.42-50 دلار کانادا فروشنده

حداقل دستمزد بر اساس استان برای کار دانشجویی در کانادا

حداقل دستمزد فعلی برای استان‌های مختلف کانادا به‌طور میانگین مربوط به کار دانشجویی در جدول زیر قابل مشاهده است:

میانگین حداقل دستمزد در ساعت برای کار دانشجویی نام استان
15 دلار کانادا آلبرتا
15.20 دلار کانادا بریتیش کلمبیا
11.95 دلار کانادا مانیتوبا
11.75 دلار کانادا نیوبرانزویک
12.75 دلار کانادا نیوفاندلند و لابرادور
15.20 دلار کانادا سرزمین‌های شمال غربی
12.95 دلار کانادا نوا اسکوشیا
16 دلار کانادا نوناووت
14.35 دلار کانادا انتاریو
13 دلار کانادا جزیره پرنس ادوارد
13.50 دلار کانادا کبک
11.81 دلار کانادا ساسکاچوان
15.20 دلار کانادا یوکان

پرداخت مالیات برای کار دانشجویی در کانادا

برخی از دانشجویان مانند افرادی که به‌صورت تمام‌وقت در کانادا مشغول به کار هستند باید به دولت کانادا بر اساس درآمد خود مالیات بپردازند. دانشجویان بین‌المللی ممکن است مجبور به پرداخت مالیات بر درآمد در مشاغلی مانند تدریس، دستیاری پژوهشی، سرمایه‌گذاری و … شوند.  درباره شرایط پرداخت مالیات در کانادا این مقاله را بخوانید.

هر درآمدی که از خارج از کانادا به دست می‌آید نیز باید برای مقاصد مالیاتی گزارش شود. اگر درآمد مشمول مالیات شما 49020 دلار کانادا یا بیشتر باشد، مالیات بر درآمد باید پرداخت شود. نرخ مالیات پایه برای اولین 49020 دلار به دست آمده در کانادا از کار دانشجویی 15 درصد است.

برای ثبت اظهارنامه مالیاتی برای مالیات بر درآمد خود به مدارک زیر نیاز دارید:

  • شماره بیمه اجتماعی (SIN) یا یک شماره مالیات فردی (ITN)
  • فیش‌های مالیات بر درآمد مانند T4 یا T4A برای درآمد شغلی و بورسیه
  • T2202 یعنی دریافت شهریه پرداخت‌شده برای سال مالیاتی جاری
  • رسید اجاره از صاحب‌خانه
  • رسیدهای پزشکی مربوط به هزینه‌های شخصی شما برای دارو
  • رسید هر کمک مالی به خیریه‌های کانادایی
  • هرگونه رسید مربوطه دیگر برای هزینه‌های واجد شرایط کسر

بیمه دانشجویی کانادا در استان های مختلف کانادا چگونه است؟

نحوه پیدا کردن کار دانشجویی در کانادا

برای شروع به جست‌وجوی مشاغل دانشجویی بین‌المللی در کانادا، باید در ابتدای امر یک رزومه دقیق شامل ریزنمرات آموزشی، مهارت‌ها و تجربیات، دستاوردها و غیره تهیه کنید.

راه‌های مختلفی که می‌توانید برای پیدا کردن کار دانشجویی در کانادا از آن‌ها استفاده کنید، عبارتند از:

ابزارهای کاریابی آنلاین به شما کمک می‌کنند تا با توجه به ترجیحات خود در مکان و نوع کاری که به آن علاقه دارید، شغل مناسب را پیدا کنید.

این روش درواقع رایج‌ترین منبع برای یافتن فرصت‌های شغلی در دانشگاه است.

بسیاری از دانشگاه‌های کانادا دارای یک تیم حرفه‌ای اختصاصی با افرادی هستند که می‌خواهند به شما در یافتن مشاغل پاره‌وقت مناسب کمک کنند و تمام جزئیات لازم را ارائه دهند.

می‌توانید با صحبت با افراد اطرافتان و با توجه به شغل‌های اطراف دانشگاه، شغل مناسب خود را پیدا کنید.

مانند تابلوهای اعلانات، برای یافتن مشاغل در محوطه دانشگاه، روزنامه‌های محلی برای آگاهی از مشاغل خارج از دانشگاه نیز بسیار مؤثر هستند. شما می‌توانید با دنبال کردن یک روزنامه محلی، نیازهای شغلی پاره‌وقت اطراف دانشگاه خود را پیگیری کنید.

برای تحصیل در کانادا از کجا شروع کنیم؟ فرم زیر را پر کنید تا با همراهی مجموعه مهاجرتی کاناداپاس مطمئن قدم بردارید.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا

جمع بندی

برای یک دانشجوی بین‌المللی، هزینه‌های تحصیل و زندگی در کانادا ممکن است بسیار زیاد باشد. اگر مسائل مالی دلیلی است که تصمیم شما را برای تحصیل در کانادا زیر سؤال می‌برد، مشاغل دانشجویی بین‌المللی در کانادا پاسخ مشکل شما هستند. با داشتن مشاغل پاره‌وقت مناسب برای دانشجویان بین‌المللی در کانادا، مدیریت امور مالی شما آسان‌تر می‌شود. فقط باید به قوانین و مقررات مشاغل پاره‌وقت در کانادا برای دانشجویان توجه داشته باشید و شغلی را انتخاب کنید که به‌هیچ‌وجه مانع تحصیل شما نشود.

کار دانشجویی در کانادا برای دانشجویان بین‌المللی مزایای بسیار زیادی دارد که ازجمله می‌توان به افزایش تجربه کاری، آشنایی با محیط‌های کاری در کانادا، آشنایی با کارفرماهای مختلف، قوی کردن رزومه و مهم‌تر از همه پرداخت بخشی از هزینه تحصیل و دانشگاه اشاره کرد. در این مقاله سعی کردیم به‌طور مؤثر به مهم‌ترین نکات در مورد کار دانشجویی در کانادا که باید بدانید، بپردازیم. با این ‌حال، اگر هنوز سؤالی در این زمینه در ذهنتان مانده و پاسخ داده نشده است، می‌توانید از مشاورین ما در مجموعه مهاجرتی کاناداپاس کمک بگیرید که همه‌روزه پاسخگوی شما عزیزان هستند.

سوالات متداول در مورد کار همزمان با تحصیل در کانادا

در بخش زیر به چند سوال متداول در مورد کار دانشجویی در کانادا پاسخ داده شده است:

بهترین مشاغل در کانادا برای دانشجویان، شامل کار به‌عنوان دستیار معلم، معلم خصوصی، پیشخدمت یا گارسُن، راننده، مترجم، فروشنده و پرستار بچه هستند.

حداقل حقوق پاره‌وقت در کانادا برای دانشجویان 10 دلار کانادا در ساعت است.

طبق قوانین اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) هیچ محدودیتی در ساعات کار در هفته برای دانشجویان بین‌المللی که در محوطه دانشگاه کار می‌کنند، وجود ندارد. با این ‌حال، شما فقط اجازه دارید 20 ساعت در هفته در خارج از دانشگاه در طول دوره تحصیل کار کنید.

بله، مشاغل پاره‌وقت در کانادا برای دانشجویان بین‌المللی به‌راحتی در دسترس است. زمینه‌های زیادی برای کار پاره‌وقت در دانشگاه و خارج از دانشگاه وجود دارد که بسته به مهارت‌ها و علاقه خود می‌توانید به انجام آن‌ها بپردازید.

تا زمانی که شرایط تحصیل برای متقاضی با ویزای تحصیلی اعتبار داشته باشد، همسر او نیز می‌تواند با داشتن ویزای همراه کانادا از نوع کاری، در کانادا مشغول به کار شود. همسران این افراد باید در بدو ورود به کانادا به دنبال صدور مجوز کار از نوع work permit باشند.

شماره بیمه اجتماعی (SIN) یک شماره 9 رقمی است که توسط دولت کانادا به فرد ارائه می‌شود و برای واجد شرایط بودن شما برای کار در کانادا لازم است. این شماره به شما امکان می‌دهد 20 ساعت در هفته در خارج از دانشگاه و به‌طور تمام‌وقت در طول تعطیلات کار کنید.