سرمایه‌گذاری در استان نیوبرانزویک و به‌طور کلی در کشور کانادا، با مفهومی که معمولا درمورد سرمایه‌گذاری در ذهن خود داریم، کمی متفاوت است. در واقع می‌توان گفت که در کشور کانادا، روشی که از طریق آن بتوان مبلغی را سپرده کرد و تنها با همان به اقامت دائم رسید، وجود ندارد.

در کانادا، سرمایه افراد باید آورده‌ای برای این کشور داشته باشد. یعنی افراد  با سرمایه خود باید یک کسب‌وکار راه‌اندازی و از طریق آن کارآفرینی کنند. پس از مدتی فعالیت به عنوان مالک یا مدیر یک کسب‌وکار، با فراهم آوردن شرایط لازم، می‌توانند برای اقامت دائم اقدام نمایند.

آشنایی با استان نیوبرانزویک

استان نیوبرانزویک یکی از چهار استان آتلانتیک کانادا (شامل نیوبرانزویک، نیوفاندلند و لابرادور، جزیره پرنس ادوارد و نوا اسکوشیا) محسوب می‌شود که حدود ۷۶۰ هزار نفر جمعیت دارد. مناطق بکر در این استان به وفور یافت می‌شود. بیش از ۸۵ درصد از این استان را جنگل‌ها پوشش داده‌اند و با مناظر بکر و دیدنی خود، یکی از سرسبزترین استان‌های کانادا محسوب می‌شود.

علاوه بر این، تعداد زیادی جزیره ساحلی در این استان وجود دارد. سنت جان (Saint John) با حدود ۱۳۰ هزار نفر جمعیت، بزرگ‌ترین شهر این استان و فردریکتون (Fredericton) مرکز آن است. شهر مونکتون (Moncton) دیگر مرکز مهم شهری این در استان محسوب می‌گردد. این استان دو زبان رسمی دارد و در واقع، تنها استان دو زبانه کانادا محسوب می‌شود. ۳۵ درصد جمعیت آن فرانسوی زبان و ۶۵ درصد مابقی انگلیسی زبان هستند. برای مطالعه درباره زبان کانادا این مقاله را بخوانید.

روش‌های سرمایه‌گذاری در استان نیوبرانزویک از طریق کارآفرینی

استان نیوبرانزویک از طریق برنامه‌های نامزدی استانی خود (NBPNP) این فرصت را در اختیار کارآفرینان خارجی قرار داده تا در این استان سرمایه‌گذاری کنند. روش‌ها یا برنامه‌های در نظر گرفته برای سرمایه‌گذاری در استان نیوبرانزویک عبارتند از:

  1. برنامه کارآفرینی نیوبرانزویک (New Brunswick PNP Entrepreneurial Stream)
  2. برنامه کارآفرینی پس از فارغ التحصیلی در نیوبرانزویک (New Brunswick PNP Post-Graduate Entrepreneurial Stream)

این دو برنامه، برای افرادی در نظر گرفته شده که قصد زندگی و کار کردن در نیوبرانزویک دارند. متقاضی باید در مدیریت بیزینسی که راه‌اندازی می‌کند نقش مستقیم و فعال داشته باشد. برای شروع کار هم باید یک فرم اظهار علاقه (EOI) ارائه دهند که بر اساس چند معیار از قبیل سن، تحصیلات، مدرک زبان، سابقه کار مدیریتی یا مالکیت یک بیزینس، بیزینس پلن، انطباق پذیری و میزان دارایی خالص به آن امتیاز داده خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سرمایه گذاری در کانادا این مقاله را از دست ندهید.

شرایط اشتغال زایی برای اقدام از طریق برنامه کارآفرینی نیوبرانزویک

1. سرمایه گذاری در استان نیوبرانزویک از طریق برنامه کارآفرینی

اولین روش سرمایه‌گذاری در استان نیوبرانزویک، اقدام از طریق برنامه کارآفرینی این استان است. این برنامه در آپدیت ۱۳ ژانویه ۲۰۲۱ که توسط اداره مهاجرت فدرال کانادا (IRCC انجام شد، به برنامه مهاجرت تجاری نیوبرانزویک (New Brunswick Business Immigration Stream) تغییر نام داد.

با این وجود، ماهیت اصلی آن تغییر چندان زیادی نکرد و تمرکز اصلی خود را همچنان روی جذب کارآفرینان و سرمایه‌گذاران باتجربه‌ای قرار داده است که قصد دارند با راه‌اندازی و تاسیس بیزینس خود مدیریت فعال یک کسب‌وکار را برعهده بگیرند تا به این ترتیب، باعث رشد و تقویت اقتصاد این استان شوند.

شرایط سرمایه گذاری در استان نیوبرانزویک از طریق کارآفرینی

متقاضیانی که قصد دارند از طریق برنامه کارآفرینی استان نیوبرانزویک برای اخذ مجوز کار کانادا اقدام کنند، باید از شرایط زیر برخوردار باشند:

  • باید بین ۲۲ تا ۵۵ سال سن داشته باشید.
  • توانایی صحبت و ارتباط برقرار کردن به زبان فرانسوی یا انگلیسی داشته باشید تا بتوانید یک بیزینس را به طور فعالانه در نیوبرانزویک مدیریت کنید (مدرک زبان حداقل CLB 5).
  • حداقل ۲ سال تحصیلات در مقاطع کاردانی یا کارشناسی یا حرفه‌آموزی پس از دبیرستان داشته باشید.
  • قصد زندگی و کار کردن در استان نیوزبرانزویک داشته باشید (متقاضی باید در مدیریت روزمره بیزینس نقش فعال داشته باشد).
  • حداقل ۳ سال در ۵ سال اخیر سابقه کار مدیریتی قابل اثبات و مرتبط با بیزینسی که قصد دارید در نیوبرانزویک انجام دهید داشته باشید و حداقل ۳۳.۳ درصد از سهم آن را به دست بیاورید.
  • نشان دهید که آگاهی و درک مناسبی از شرایط و محیط کار در نیوبرانزویک دارید.
  • بیزینس پلن یا طرح تجاری کسب‌وکار شما حتما باید به رشد اقتصادی نیوبرانزویک کمک کند و توسط یکی از مقامات دولتی استان مورد بررسی قرار گرفته و تایید شود.
  • ارزش دارایی‌های شخصی قابل اثبات شما باید حداقل ۶۰۰ هزار دلار کانادا باشد و ۳۰۰ هزار دلار آن باید دارایی خالص و بی ارتباط با هرگونه وام یا سایر تعهدات مالی باشد.
  • باید ثابت کنید که می‌توانید خانواده خود را مستقر کرده و بدون نیاز به کمک شخص یا موسسه خاصی به مدت حداقل ۲ سال کلیه نیازهای آن‌ها را برطرف کنید.
  • باید بتوانید حداقل ۲۵۰ هزار دلار کانادا برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید یا خرید یک بیزینس فعال در نیوبرانزویک سرمایه گذاری کنید.
  • باید بتوانید حداقل ۶۵ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز ممکن در سیستم امتیازدهی این برنامه مهاجرتی به دست بیاورید.

هزینه سرمایه‌گذاری در استان نیوبرانزویک شامل چه مواردی می‌شود؟

همانطور که اشاره شد، متقاضیان باید حداقل ۲۵۰ هزار دلار برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید یا خرید یک بیزینس فعال در استان نیوبرانزویک سرمایه گذاری کنند. این ۲۵۰ هزار دلار، می‌تواند به موارد زیر اختصاص پیدا کند:

  • نهایتا به اندازه ۲۵ درصد از سرمایه گذاری اعلام شده می‌تواند به هزینه‌های مربوط به محل احداث کسب‌وکار، خرید و نوسازی آن و یا انتقال مالکیت اختصاص پیدا کند. در صورتی که این هزینه‌ها بیش از ۶۲ هزار و ۵۰۰ دلار شوند، متقاضی باید مبلغ بیشتری را سرمایه گذاری کند.
  • تجهیزاتی که کارکنان به طور روزمره از آن‌ها استفاده می‌کنند.
  • تجهیزات و دستگاه‌های مرتبط با کسب‌وکار که برای تولید محصولات اصلی شرکت از آن‌ها استفاده می‌شود.
  • ملزومات مورد نیاز برای انجام کار واحد صنفی که باید حداکثر ۵۰ درصد از کل سرمایه اولیه را تشکیل دهند.
  • دارایی‌های غیرمشهود از قبیل مجوزها و سرقفلی که باید حداکثر ۱۰ درصد از کل سرمایه اولیه را تشکیل دهند.
  • خودرو و سایر وسایل حمل و نقل به همراه هزینه‌های مالیات و نگهداری از آن‌ها که باید حداکثر ۵ درصد از کل سرمایه اولیه یا ۱۵۰ هزار دلار کانادا باشند.

شرایط مورد نیاز کسب‌وکار برای سرمایه‌گذاری در استان نیوبرانزویک

علاوه بر متقاضی، کسب‌وکار مورد نظر هم باید شرایط خاصی داشته باشد تا برای اقدام از طریق برنامه کارآفرینی مناسب باشد. این شرایط، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • به عنوان یک شرکت سهامی خاص، مشارکتی یا مالکیت انحصاری تاسیس شده باشد (در صورت تاسیس به عنوان شرکت مشارکتی، سایر شرکا باید اقامت دائم و یا شهروندی کانادا داشته باشند).
  • یک کسب‌وکار جدید راه‌انداخته شود و یا ادامه فعالیت شرکتی باشد که از قبل تاسیس شده و اکنون توسعه پیدا کرده است.
  • باید منفعت اقتصادی قابل توجهی برای نیوبرانزویک داشته باشد.
  • باید یک نهاد خصوصی برای درآمدزایی باشد که هدف اصلی آن کسب درآمد از طریق فروش کالا یا خدمات است.
  • طبق بند ۲ ماده ۴۰۰ قانون مالیات بر درآمد کانادا که در سال ۱۹۸۵ به تصویب رسیده است، باید یک موسسه دائمی در نظر گرفته شود.

سیستم امتیازدهی به فرم اظهار علاقه در برنامه کارآفرینی در استان نیوبرانزویک

متقاضیان کارآفرینی در استان نیوبرانزویک می‌توانند با داشتن شرایط اولیه، وارد سیستم امتیازدهی برنامه کارآفرینی این استان شوند. در این سیستم، بر اساس چند معیار به شرایط افراد امتیاز داده خواهد شد که عبارت هستند از سن، مدرک زبان، تحصیلات، سابقه مالکیت یا مدیریت ارشد یک کسب‌وکار، بیزینس پلن و سازگاری.

در صورتی که مدارک ارائه شده درخصوص هر یک از این معیارها ناقص یا اشتباه باشند و یا قابل اثبات نباشند، متقاضی کل امتیاز آن معیار را از دست خواهد داد. بنابراین، لازم است در تکمیل و صحت مدارک و اطلاعات خود، دقت کافی داشته باشید.

  • سن

سن متقاضی از روزی که درخواست خود را برای اقامت دائم در دفتر NBPNP (اداره مهاجرت استان نیوبرانزویک) ارائه می‌دهد و یک شماره درخواست به وی اختصاص داده می‌شود، محاسبه خواهد شد.

سن امتیاز
۲۲ تا ۳۴ سال ۵ امتیاز
۳۵ تا ۵۰ سال ۱۰ امتیاز
۵۱ تا ۵۵ سال ۵ امتیاز

نکته: افرادی که کم‌تر از ۲۲ یا بیشتر از ۵۵ سال سن داشته باشند، امتیاز این فاکتور را از دست خواهند داد.

 

  • مدرک زبان

مدرک زبان اول متقاضی باید حداقل معادل با CLB 5 باشد که حداکثر ۲۰ امتیاز به آن تعلق می‌گیرد. متقاضیان می‌توانند با دانستن زبان دوم و داشتن مدرک CLB 5 به بالا در آن، تا سقف ۵ امتیاز بیشتر هم کسب کنند.

زبان خارجی اول Listening Speaking Writing Reading
CLB 7 یا بالاتر ۵ امتیاز ۵ امتیاز ۵ امتیاز ۵ امتیاز
CLB 6 ۴ امتیاز ۴ امتیاز ۴ امتیاز ۴ امتیاز
CLB 5 ۳ امتیاز ۳ امتیاز ۳ امتیاز ۳ امتیاز

نکته: افرادی که مدرک زبان پایین‌تر از CLB 5 دارند، امتیاز این فاکتور را از دست خواهند داد.

 

  • تحصیلات

متاقضیان حداکثر ۲۵ امتیاز می‌توانند از این فاکتور به دست بیاورند. نحوه محاسبه آن نیز به شکل زیر است:

مدرک تحصیلی توضیحات امتیاز
دکتری یا کارشناسی ارشد مدرک کارشناسی ارشد و یا دکتری که از یکی از مؤسسات آموزشی و یا دانشگاه‌های معتبر و مورد تایید سازمان مهاجرت کانادا دریافت شده باشد. ۲۵ امتیاز
مدرک کارشناسی دانشگاهی مدرک لیسانس یا معادل آن که در یکی از موسسه‌های آموزشی معتبر اخذ شده باشد و بیش از ۳ سال به صورت تمام‌وقت طول کشیده باشد. ۲۰ امتیاز
کاردانی یا کارآموزی مدارکی که از موسسه‌های آموزشی معتبر اخذ شده باشند و بیش از ۲ سال به صورت تمام‌وقت طول کشیده باشند. ۱۵ امتیاز

نکته: نباید بیشتر از ۵ سال از اخذ آخرین مدرک تحصیل گذشته باشد و مدارک تحصیلی که خارج از کانادا گرفته شده‌اند نیز باید معادل سازی شوند.

 

  • انطباق‌پذیری

در این فاکتور، به یک سری از شرایط همسر متقاضی امتیاز تعلق می‌گیرد که می‌تواند حداکثر ۵ امتیاز برای متقاضی اصلی در بر داشته باشد.

فاکتور انطباق‌پذیری امتیاز
همسر متقاضی پس از دوره متوسطه و سن ۱۷ سالگی یک دوره آموزشی حداقل ۱ ساله در یکی از موسسه‌های آموزشی معتبر نیوبرانزویک سپری کرده باشد. ۵ امتیاز
همسر متقاضی حداقل به مدت ۶ ماه و به صورت تمام وقت در نیوبرانزویک کار کرده باشد. ۵ امتیاز
همسر متقاضی مدرک زبان انگلیسی با نمره CLB 5 و یا بالاتر در زبان انگلیسی یا نمره NCLC 5 یا بالاتر در زبان فرانسه داشته باشد. ۵ امتیاز

 

  • سابقه مالکیت و یا مدیریت ارشد یک کسب‌وکار

در این فاکتور، حداکثر ۲۰ امتیاز برای متقاضیان در نظر گرفته شده که بر اساس تعداد سال‌هایی که سابقه مدیریت ارشد یا مالکیت یک کسب‌وکار را دارند، به آن‌ها تعلق می‌گیرد. فقط باید به دو نکته اساسی توجه داشته باشید:

  1. برای مالکیت بیزینس، باید حداقل یک سوم یا بیش از ۵۱ درصد یک کسب‌وکار را داشته باشید. همچنین، باید حداقل ۲ نفر نیروی کار داشته باشید و در امور روزمره بیزینس و تصمیم‌گیری‌های اصلی نیز باید مشارکت کرده باشید.
  2. برای مدیریت بیزینس، باید مدیریت حداقل ۲ نفر نیروی کار را انجام داده باشید و در تصمیمات شرکت و فعالیت‌های روزمره آن نیز تاثیر مستقیم گذاشته باشید.

نحوه امتیازدهی به سابقه مدیریتی یا مالکیت شما به شکل زیر است:

مالکیت بیزینس
میزان سابقه امتیاز
۱۰ سال در ۱۰ سال اخیر ۲۰ امتیاز
۶ تا ۹ سال در ۱۰ سال اخیر ۱۸ امتیاز
۳ سال در ۵ سال اخیر ۱۵ امتیاز

 

مدیریت بیزینس
مالکیت بیزینس امتیاز
۱۰ سال در ۱۰ سال اخیر ۱۲ امتیاز
۶ تا ۹ سال در ۱۰ سال اخیر ۱۰ امتیاز
۳ سال در ۵ سال اخیر ۵ امتیاز

 

  • بیزینس پلن

برای بیزینس پلن، حداکثر ۱۵ امتیاز در نظر گرفته شده. بیزینس پلن باید همراه با EOI (فرم اظهار علاقه) ارسال شود و در آن، باید نشان دهید که بیزینس شما برای نیوبرانزویک منفعت اقتصادی خواهد داشت. همچنین، در بیزینس پلن باید نشان دهید که قصد دارید با ارائه خدمات یا محصول خاصی درآمدزایی کنید.

با ارائه بیزینس پلن نشان می‌دهید که تحقیقات گسترده‌ای درمورد کسب‌وکار مورد نظر خود در نیوبرانزویک انجام داده‌اید، شناخت خوبی از آن دارید و عوامل فرهنگی و اقتصادی را هم در کنار وضعیت بازار این استان در نظر گرفته‌اید.

موضوعاتی که باید در بیزینس پلن در نظر گرفته باشید، عبارت هستند از نوع کسب‌وکار و معرفی آن، بازار هدف، تاثیر اقتصادی کالا یا خدمات آن در نیوبرانزویک، ارتباط فرهنگ این استان با بیزینس پیشنهادی، امکان توسعه بیزینس و نحوه انجام آن در آینده، سودهی و اهداف مالی و کلیه موارد دیگری که ابعاد کسب‌وکار را از همه جنبه‌ها نشان دهند. امتیازدهی به آن نیز به شکل زیر است:

عوامل امتیاز
جذب فعالیت‌های تجاری جدید به استان ۲ امتیاز
شناخت و آگاهی از بازار هدف ۲ امتیاز
توانایی شناخت منابع بیزینس ۲ امتیاز
اتصال استان به بازارهای جهانی ۲ امتیاز
منجر شدن بیزنس به توسعه و تجاری سازی فنی ۲ امتیاز
انتقال دانش و فناوری جدید به استان ۲ امتیاز
داشتن آگاهی کافی نسبت به قوانین و مقررات راه‌اندازی بیزنس در استان ۲ امتیاز
محل راه‌اندازی کسب‌وکار، در مناطق کم جمعیت‌تر باشد و در شهرهای مونکتون، سینت جان و فردریکتون نباشد ۳ امتیاز
نشان دادن اینکه متقاضی قصد دارد تجربیات خود در ۱۰ سال اخیر در بیزینس مشابه را به نیوبرانزویک بیاورد ۳ امتیاز
خرید یا راه‌اندازی بیزینس در یکی از صنایع اصلی استان ۳ امتیاز
سرمایه‌گذاری به مبلغ ۲۵۰ تا ۳۵۰ هزار دلار کانادا ۲ امتیاز
سرمایه‌گذاری به مبلغ ۳۵۱ تا ۵۰۰ هزار دلار کانادا ۳ امتیاز
سرمایه‌گذاری به مبلغ بیش از ۵۰۰ هزار دلار کانادا ۴ امتیاز

 

  • سفر کاری به نیوبرانزویک

به عنوان اولین قدم به سمت نامزدی در برنامه استانی کارآفرینی نیوبرانزویک، باید قبل از ارائه درخواست برای این برنامه مهاجرتی و ارسال Expression of Interest (فرم اظهار علاقه)، حداقل یک سفر کاری به استان نیوبرانزویک انجام داده باشید. هدف از این سفر کاری، این است که از محیط و شرایط کار در این استان آگاهی پیدا کنید.

مدت این سفر، باید حداقل ۵ روز کاری باشد. مدت زمان سفر به نیوبرانزویک، روزهای مصاحبه و تعطیلات رسمی جزو این ۵ روز محاسبه نمی‌شوند. در طول این سفر کاری، باید تحقیقات گسترده‌ای انجام دهید و به منظور تحقیق و پرس و جو، با افراد زیادی ملاقات و صحبت کنید تا اطلاع کاملی از شرایط کار در نیوبرانزویک پیدا کنید. تعدادی از این افراد یا موسسه‌ها، می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • صاحبین مشاغل در نیوبرانزویک
  • مسئولین توسعه اقتصادی مناطق مختلف استان
  • مسئولان اتاق بازرگانی
  • مسئولان انجمن‌های صنعتی
  • نمایندگان املاک تجاری و یا مسکونی
  • کارگزاران
  • حسابدارانی که قادر به ارائه مشاوره در مورد سازمان‌های تجاری، ارزیابی‌ها، حسابداری و شرایط مالیاتی نیوبرانزویک هستند.
  • مشاوران حقوقی که می‌توانند در زمینه نقل و انتقالات قانونی، قراردادهای خرید و غیره به شما کمک کنند.
  • انجمن‌های قومی و فرهنگی مستقر در نیوبرانزویک

پس از سفر کاری، متقاضیان باید در مصاحبه با یکی از مقامات NBPNP (اداره مهاجرت استان نیوبرانزویک) شرکت کنند. متقاضیان باید سفر کاری خود برای مصاحبه با یکی از مقامات اداره مهاجرت استان نیوبرانزویک را ظرف یک سال پس از مشخص شدن تاریخ مصاحبه انجام دهند.

حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری در استان نیوبرانزویک

2. سرمایه‌گذاری در استان نیوبرانزویک از طریق برنامه کارآفرینی پس از فارغ‌التحصیلی

برنامه کارآفرینی پس از فارغ‌التحصیلی یکی از گزینه‌های مهاجرت کاری به کانادا است که جزو زیرمجموعه‌های برنامه‌های استانی نیوبرانزویک (New Brunswick Provincial Nominee Program) محسوب می‌شود. این برنامه، برای افرادی در نظر گرفته شده که در یکی از دانشگاه‌ها یا کالج‌های معتبر نیوبرانزویک فارغ التحصیل شده‌اند.

برای اقدام از طریق این روش، افراد باید فرم اظهار علاقه (EOI) خود را به دپارتمان آموزش، پرورش و کار پس از متوسطه نیوبرانزویک که در شهر فردریکتون واقع شده است، ارسال نمایند. کلیت مراحل بعدی این فرایند شباهت زیادی به برنامه کارآفرینی نیوبرانزویک دارد.

بدین معنی که فرم اظهار علاقه متقاضیان بر اساس معیارهای مختلفی از قبیل سن، مدرک زبان، سطح تحصیلات، سابقه کار، مزیت اقتصادی برای نیوبرانزویک و یکسری معیار دیگر مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. پس از امتیازدهی به فرم اظهار علاقه متقاضیان، کسانی که بیشترین امتیازها را به دست آورده باشند، دعوت نامه اپلای (ITA) دریافت خواهند کرد که با آن می‌توانند درخواست خود برای اخذ مجوز کار را به اداره مهاجرت فدرال کانادا (IRCC) ارسال نمایند.

شرایط مورد نیاز متقاضی برای سرمایه‌گذاری در استان نیوبرانزویک از طریق برنامه کارآفرینی پس از فارغ‌التحصیلی

متقاضیانی که از قصد دارند از طریق برنامه کارآفرینی پس از فارغ‌التحصیلی برای سرمایه‌گذاری در استان نیوبرانزویک اقدام نمایند، باید از شرایط زیر برخوردار باشند:

  • سن بین ۲۲ تا ۴۴ سال
  • مدرک زبان معادل با حداقل CLB 7 در زبان فرانسوی یا انگلیسی در هر چهار مهارت reading, writing, listening و  speaking
  • کسب حداقل ۶۵ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز ممکن در سیستم امتیازدهی برنامه کارآفرینی پس از فارغ التحصیلی
  • کسب مدرک تحصیلی یا دیپلم دوره‌های آموزشی در یکی از مراکز دانشگاهی یا کالج‌های معتبر نیوبرانزویک
  • مدت زمان دوره آموزشی متقاضی در دانشگاه یا کالج مورد نظر در نیوبرانزویک باید حداقل ۲ سال طول کشیده باشد و یک دوره تمام وقت باشد (۱۵ ساعت کلاس در هفته)
  • متقاضی باید در طول دوره تحصیلی خود در محدوده استان نیوبرانزویک سکونت کرده باشد (برنامه و دوره‌های آموزش از راه دور یا برنامه‌های دانشگاهی فشرده قابل قبول نیستند)
  • متقاضی باید یک کسب‌وکار در نیوبرانزویک داشته باشد که حداقل به مدت ۱ سال آن را تاسیس کرده و در حال مدیریت و انجام آن باشد (۱۰۰ درصد مالکیت کسب‌وکار باید به خود وی تعلق داشته باشد)
  • متقاضی باید نشان دهد که قصد سکونت در استان نیوبرانزویک دارد و توانایی انجام این کار را هم دارد.
  • متقاضی باید مجوز کار پس از تحصیل (Post graduate work permit) معتبر داشته باشد. مجوز کار پس از تحصیل، نوعی مجوز کار است که برای فارغ التحصیلانی که در کانادا تحصیل کرده‌اند در نظر گرفته شده و به آن‌ها اجازه می‌دهد پس از اتمام دوره آموزشی یا تحصیلی خود نیز همچنان در کانادا بمانند و تجربه کار به دست بیاورند. این نوع مجوز کار، معمولا به اندازه طول دوره آموزشی متقاضی که در کانادا سپری کرده است اعتبار دارد. متقاضی باید در مراکز آموزشی معتبر کانادا (مراکزی که شماره DLI دارند) تحصیل کرده باشد تا واجد شرایط دریافت این نوع مجوز کار باشد. این مجوز کار به دوره‌هایی که کم‌تر از ۲ سال طول کشیده باشند، تعلق نمی‌گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ویزای کار بعد از تحصیل این مقاله را بخوانید.

شرایط مورد نیاز کسب‌وکار برای سرمایه‌گذاری در استان نیوبرانزویک از طریق برنامه کارآفرینی پس از فارغ التحصیلی

کسب‌وکارهای پیشنهادی که متقاضیان قصد دارند با خریداری یا راه‌اندازی آن‌ها برای سرمایه‌گذاری در استان نیوبرانزویک اقدام کنند، باید از شرایط زیر برخوردار باشند:

  • بیزینس باید قبل از درخواست متقاضی برای سرمایه گذاری در آن، حداقل به مدت یک سال راه‌اندازی و فعالیت کرده باشد.
  • ۱۰۰ درصد مالکیت بیزینس باید در اختیار متقاضی قرار بگیرد.
  • دستمزد یا پاداشی که متقاضی در این کسب‌وکار برای خودش در نظر گرفته، باید حداکثر ۱۰ درصد بیشتر از حقوق و دستمزد در نظر گرفته شده برای این شغل توسط دولت کانادا باشد.
  • حداقل ۱ فرصت شغلی باید برای دارندگان اقامت دائم یا شهروندان کانادایی که در استان نیوبرانزویک سکونت دارند، ایجاد شود. این فرصت شغلی، نباید در اختیار اعضای خانواده یا بستگان نزدیک متقاضی که مالک کسب‌وکار هست، قرار داده شود. همچنین، این شغل باید به طور مستقیم با کسب‌وکار در ارتباط باشد و دستمزد مناسبی هم برای آن در نظر گرفته شده باشد.
  • کسب‌وکار باید واقعی باشد و با هدف درآمدزایی راه‌اندازی شده باشد. کسب‌وکارهایی که صرفا برای مقاصد مهاجرت ایجاد شده باشند، واجد شرایط نخواهند بود.
  • هدایت و مدیریت امور روزمره بیزینس باید برعهده متقاضی باشد و وی نقش فعال و مداوم در این امور ایفا کند. بدین معنی که متقاضی باید ریسک و تاثیرگذاری در مسیر کسب‌وکار را پذیرفته باشد و به طور روزمره در محل کسب‌وکار حضور پیدا کند.
  • کسب‌وکار باید در وضعیت مالی خوبی قرار داشته باشد؛ این بدان معنا است که باید درآمد و سود کافی به دست آورد تا به مالک جدید اجازه دهد از نظر اقتصادی، در استان مستقر شود. برای اطمینان از اینکه کسب‌وکار در وضعیت مالی خوبی قرار دارد، باید یک گزارش حسابرسی از یک موسسه حسابرسی مورد تایید دولت استانی نیوبرانزویک داشته باشد.
  • ساختار تجاری کسب‌وکار پیشنهادی باید شرکت سهامی (Corporation) یا شرکت سهامی خاص (sole proprietorship) باشد.
  • کسب‌وکار پیشنهادی که متقاضی قصد دارد در آن سرمایه گذاری کند، باید یک کسب‌وکار کاملا جدید باشد یا فعالیت کسب‌وکاری که خریداری شده است را بدون هیچ تغییر اساسی در ساختار خدمات یا کالاهایی که ارائه می‌دهد، ادامه دهد.
  • کسب و کار باید یک نهاد انتفاعی باشد که هدف اصلی آن کسب سود از طریق فروش کالا و یا ارائه خدمات است.
  • طبق تبصره ۲ بند ۴۰۰ مقررات مالیات بر کانادا که در سال ۱۹۸۵ مصوب شده است، کسب‌وکار باید یک بیزینس دائمی در نظر گرفته شود.
  • کسب‌وکار باید به یکی از شکل‌های زیر، منفعت اقتصادی برای استان نیوبرانزویک داشته باشد:
    • افزایش ارزش افزوده در تولید یا فرآوری برای صادرات در نیوبرانزویک
    • افزایش تحقیق و توسعه
    • توسعه محصولات و یا خدمات جدید
    • ایجاد و یا توسعه رویکردهای نوآورانه برای مشاغل سنتی
    • توسعه فناوری‌های جدید
    • تجاری سازی فناوری‌های پیشرفته
    • انتقال فناوری و دانش تخصصی به نیوبرانزویک
    • ارائه محصولات و یا خدمات به بازار محلی یا منطقه‌ای که کم‌تر از این محصولات یا خدمات بهره‌مند هستند
  • کسب‌وکار باید کلیه مالیات‌هایی که بر درآمد یا سایر فعالیت‌های تجاری آن اعمال می‌شود را بپردازد.
  • کسب‌وکار باید با تمام قوانین موجود در استان از جمله قانون استانداردهای استخدام، قانون حقوق بشر و قانون ایمنی و بهداشت شغلی و… مطابقت داشته باشد.
  • کسب و کار باید با تمام قوانین کانادا از نظر ایجاد، خرید و نگهداری کسب‌وکار مطابقت داشته باشد.
  • کسب‌وکار باید کلیه مجوزها و گواهینامه‌های لازم را در کلیه سطوح اعم از فدرال، استانی، شهرداری و منطقه‌ای در اختیار داشته باشد.
  • کسب‌وکار نباید حداقل تا ۳ سال پس از دریافت اقامت دائم توسط متقاضی، فروخته و یا واگذار شود (متقاضی باید در این رابطه تعهد دهد)

سیستم امتیازدهی به فرم اظهار علاقه در برنامه کارآفرینی پس از فارغ‌التحصیلی نیوبرانزویک

اولین مرحله اقدام برای سرمایه‌گذاری در استان نیوبرانزویک از طریق برنامه کارآفرینی فارغ‌التحصیلی، تهیه و ثبت فرم اظهار علاقه (EOI) است. همانطور که اشاره کردیم، اداره مهاجرت استان نیوبرانزویک بر اساس یکسری از معیارها، فرم اظهار علاقه متقاضیان را ارزیابی کرده و به آن امتیاز می‌دهد.

متقاضیانی که فرم اظهار علاقه آن‌ها بیشترین امتیاز را کسب کرده باشد، دعوت نامه اپلای (ITA) دریافت خواهند کرد که با آن می‌توانند به اداره مهاجرت فدرال کانادا (IRCC) درخواست مجوز کار بدهند.

معیارهای امتیازدهی به فرم اظهار علاقه متقاضیان و امتیازی که برای هر معیار در نظر گرفته شده، به شرح زیر است:

معیار نمره دهی حداکثر امتیاز قابل دریافت
سن ۱۰ امتیاز
مدرک زبان ۳۵ امتیاز
سطح تحصیلات ۲۵ امتیاز
سابقه کار ۱۰ امتیاز
منفعت اقتصادی کسب‌وکار پیشنهادی برای نیوبرانزویک ۱۰ امتیاز
تطبیق پذیری ۱۰ امتیاز
مجموع امتیازات ۱۰۰ امتیاز

 

  • سن:
سن امتیاز
کم‌تر از ۲۱ سال ۰ امتیاز
۲۲ تا ۳۴ سال ۱۰ امتیاز
۳۵ تا ۴۰ سال ۵ امتیاز
۴۱ سال و بیشتر ۰ امتیاز

 

  • مدرک زبان
مهارت امتیاز Speaking امتیاز Listening امتیاز Reading امتیاز Writing
CLB 9 یا بالاتر ۷ امتیاز ۷ امتیاز ۷ امتیاز ۷ امتیاز
CLB 8 ۶ امتیاز ۶ امتیاز ۶ امتیاز ۶ امتیاز
CLB 7 ۵ امتیاز ۵ امتیاز ۵ امتیاز ۵ امتیاز

متقاضیان با دانستن زبان دوم و داشتن مدرک CLB 7 به بالا در آن، می‌توانند ۷ امتیاز هم از زبان دومی که بلد هستند به دست بیاورند. مدارک قابل قبول برای زبان اول و دوم شامل IELTS General و CELPIP در زبان انگلیسی و برای زبان فرانسوی، شامل TEF می‌شوند.

 

  • مدرک تحصیلی
سطح تحصیلات توضیحات امتیاز
مدرک دانشگاهی مقطع دکتری (Ph.D.) دریافت شده در یکی از دانشگاه‌های کانادایی واقع در نیوبرانزویک (پیش از دریافت این مدرک، متقاضی باید مقطع کارشناسی ارشد خود را تکمیل کرده باشد) ۲۵ امتیاز
مدرک کارشناسی ارشد یا مدرک حرفه‌ای مدرک کارشناسی ارشد باید در یکی از دانشگاه‌های کانادایی واقع در نیوبرانزویک اخذ شده باشد (پیش از آن، متقاضی باید دوره لیسانس خود را به اتمام رسانده باشد).

مدارک حرفه‌ای نیز باید توسط نهادهای نظارتی نیوبرانزویک در یکی از کمیسیون‌های پزشکی، دامپزشکی، دندانپزشکی، پا، اپتومتری، حقوق، پزشکیِ کایروپراکتیک یا داروسازی مجوز گرفته باشند.

۲۳ امتیاز
دو مدرک یا دیپلم کانادایی یا بیشتر حداقل یکی از این مدارک یا دیپلم‌ها باید در یکی از دانشگاه‌ها یا کالج‌های کانادایی واقع در نیوبرانزویک دریافت شده باشند و حداقل ۳ سال به صورت تمام وقت طول کشیده باشند. ۲۲ امتیاز
مدرک تحصیلی دانشگاهی دریافت شده در یکی از مراکز دانشگاهی یا کالج‌های کانادایی واقع در نیوبرانزویک برای تکمیل یک برنامه درسی در مقطع کارشناسی که حداقل ۳ سال به صورت تمام وقت طول کشیده باشد. ۲۱ امتیاز
دیپلم دانشگاهی دریافت شده در یکی از مراکز دانشگاهی یا کالج‌های کانادایی واقع در نیوبرانزویک برای دوره آموزشی در یک حرفه خاص که حداقل ۲ سال به صورت تمام وقت بعد از دبیرستان طول کشیده باشد. ۱۹ امتیاز

 

  • سابقه کار

به غیر از ۱ سال سابقه کاری که متقاضی باید در نیوبرانزویک داشته باشد، به سوابق کاری قبلی وی نیز بر اساس جدول زیر امتیاز اعطا خواهد شد:

سابقه کار (در ۱۰ سال اخیر) امتیاز
برخورداری از ۶ سال سابقه کار و یا بیشتر در ۱۰ سال اخیر در یکی از مشاغل NOC 0, A یا B ۱۰ امتیاز
برخورداری از ۱ تا ۵ سال سابقه کار در ۱۰ سال اخیر در یکی از مشاغل NOC 0, A یا B ۵ امتیاز

NOC به معنی لیست مشاغل ملی کانادا است که در آن کلیه مشاغل تعریف شده در کانادا در سطوح مهارت مختلف (شامل 0 و A و B و…) طبقه‌بندی شده‌اند.

 

  • منفعت اقتصادی کسب‌وکار برای نیوبرانزویک
معیارهای منفعت اقتصادی برای نیوبرانزویک امتیاز
کسب‌وکار خارج از شهرهای فردریکتون، مونکتون و سنت جان واقع شده باشد ۵ امتیاز
کسب‌وکار در بخش کشاورزی فعالیت داشته باشد ۵ امتیاز
کسب‌وکار در صنایع اولویت‌دار که توسط اداره آموزش، پرورش و کار نیوبرانزویک تعیین شده‌اند، فعالیت داشته باشد ۵ امتیاز

 

  • تطبیق پذیری
معیارهای تطبیق پذیری امتیاز
همسر متقاضی حداقل یک سال سابقه کار تمام وقت و مداوم در نیوبرانزویک داشته باشد ۵ امتیاز
همسر متقاضی با مجوز تحصیل معتبر به مدت حداقل ۲ سال در یک دوره آموزشی حداقل ۲ ساله در یک مرکز آموزشی دانشگاهی واقع در نیوبرانزویک تحصیل کرده باشد ۵ امتیاز
همسر متقاضی مدرک زبان معادل با حداقل CLB 5 در زبان فرانسوی یا انگلیسی داشته باشد ۵ امتیاز
متقاضی و یا همسر وی بستگان نزدیکی در کانادا داشته باشند (پسر، دختر، برادر، خواهر، مادر، پدر، پدربزرگ و مادربزرگ، عمه، عمو، دایی، خاله، خواهرزاده یا برادرزاده) که با اقامت دائم و یا شهروندی کانادا به مدت حداقل یک سال ساکن استان نیوبرانزویک شده باشند ۱۰ امتیاز
متقاضی دارای مهارت‌های شغلی اضافی باشد که از طریق تجربه یا آموزش آن‌ها را به دست آورده باشد و یک مدرک تحصیلی، گواهینامه، مجوز یا دیپلم برای آن داشته باشد که دریافت آن به حداقل یک سال تحصیل تمام‌وقت در یک دوره پس از دبیرستان نیاز داشته باشد. ۵ امتیاز

مراحل سرمایه گذاری در استان نیوبرانزویک

مراحل سرمایه‌گذاری در استان نیوبرانزویک به شرح زیر است:

ارائه و ثبت فرم اظهار علاقه یا EOI قدم اول است؛ اما قبل از آن، متقاضی باید حداقل یکی از موارد زیر را انجام داده باشد:

  • انجام یک سفر کاری به نیوبرانزویک به مدت ۵ روز به فاصله حداقل ۱ سال از ثبت EIO
  • متقاضی و یا همسر وی پس از اتمام دوره دبیرستان، دیپلم و یا مدرکی گرفته باشند که حداقل ۲ سال به صورت تمام وقت در یکی از موسسه‌های آموزشی معتبر نیوبرانزویک طول کشیده.
  • متقاضی و یا همسر وی سابقه انجام یک فعالیت شغلی در یکی از مشاغل استان داشته باشند که در گروه‌های مشاغل ناک A، B یا 0 قرار داشته و حداقل به مدت ۱۲ ماه متوالی (۳۰ ساعت در هفته) انجام شده.
  • متقاضی و یا همسر وی دارای فرزندی باشند که در نیوبرانزویک ساکن است و یا یکی از اعضای خانواده آن‌ها (شامل والدین، پدربزرگ و مادربزرگ، عمه، عمو، خواهرزاده یا برادرزاده دارای اقامت دائم و یا شهروندی کانادا) به مدت حداقل ۱۲ ماه در این استان اقامت کرده باشد.

متقاضیان برای اینکه بین کاندیداهای احتمالی قرار بگیرند، باید ابتدا با فراهم کردن شرایط اولیه، موفق به کسب حداقل ۶۵ امتیاز شوند و یک بیزینس کانسپت قوی ارائه دهند که اهمیت کسب‌وکار مورد نظرشان را در رشد اقتصادی استان نشان دهد.

متقاضیان باید بیزینس پلنی آماده کنند که اهداف و دستاوردهای مورد نظر بیزینس و نحوه دستیابی به آن‌ها را مشخص کند. متقاضی باید به عنوان مالک و یا مدیر کسب‌وکار، نقش موثر و فعال در توسعه بیزینس پلن و کسب‌وکار آن داشته باشد.

در نظر گرفتن یک شخص ثالث برای توسعه طرح تجاری مانعی ندارد؛ اما از متقاضی انتظار می‌رود که از طرح آگاهی کامل داشته باشد و در قبال محتوای آن نیز پاسخگو باشد. در صورتی که تشخیص داده شود وی اشراف کامل به بیزینس پلن خود ندارد، پرونده ریجکت خواهد شد.

متقاضیانی که برگزیده شوند، دعوتنامه اپلای (ITA) دریافت خواهند کرد که در طی آن از آن‌ها درخواست می‌شود مراحل اپلای را با ارسال مدارک کامل خود ادامه دهند. از کاندیداهای دعوت شده، درخواست می‌شود که درخواست کامل خود را با کلیه مدارک خواسته شده، در عرض ۹۰ روز تحویل دهند.

متقاضیان باید همراه با امضای کلیه فرم‌های مورد نیاز و ارائه مدارک در قالب خواسته شده، طرح تجاری دقیق‌تری را همراه با درخواست خود ارائه دهند. ادارات مختلف دولت استانی نیوبرانزویک ممکن است طرح کسب‌وکار تفصیلی ارائه شده با پرونده کامل متقاضی را برای اهداف زیر بررسی کنند:

  • ارزیابی کیفیت کلی طرح
  • ارزیابی اینکه که آیا متقاضی در هنگام تهیه طرح تجاری تحقیقات کافی انجام داده است یا خیر
  • تعیین کاربرد عملی طرح کسب‌وکار در نیوبرانزویک
  • بررسی احتمال موفقیت کسب‌وکار از منظر اقتصادی
  • در نظر گرفتن هر عامل دیگری که توسط اداره مهاجرت استان نیوبرانزویک تعیین شده است.

نکته‌ای که اهمیت دارد، این است که بدانید کلیه متقاضیان تحت فرایندی قرار خواهند گرفت که در طی آن ارزش خالص دارایی‌های آن‌ها مورد ارزیابی و بررسی قرار خواهد گرفت. سازمانی که این ارزیابی را انجام می‌دهد، موظف است نسخه‌ای از گزارش تایید ارزش دارایی‌های متقاضی را به اداره مهاجرت استان نیوبرانزویک ارائه دهد. این گزارش، از دارایی‌های قابل تایید متقاضی تهیه خواهد شد و هدف از آن برطرف کردن هرگونه نگرانی ناشی از غیرقانونی بودن اموال متقاضی است.

مصاحبه با مقامات اداره مهاجرت استان نیوبرانزویک به منظور ارزیابی موارد زیر برگزار می‌شود:

  • مهارت‌ها و توانایی‌های متقاضی در زبان انگلیسی یا فرانسوی
  • ارزیابی تجربیات سابق در زمینه مدیریت
  • شناخت و آگاهی کافی از شرایط و محیط کار در نیوبرانزویک
  • شایستگی کلی برای استقرار در استان و انجام فعالیت‌های اقتصادی
  • سایر موضوعات مرتبط با درخواست اپلای و اطلاعات متقاضی

لازم است که توجه داشته باشید مصاحبه، جزو مراحل ثابت و دائمی کارآفرینی در نیوبرانزویک که همه افراد نیاز به انجام آن داشته باشند، نیست. در واقع، مقامات استانی ممکن است در حین بررسی پرونده، برای ارائه توضیحات بیشتر درخصوص موارد مختلف، از متقاضی دعوت کنند که یک مصاحبه با وی انجام دهند.

هدف اصلی از این مصاحبه، این است که شرایط اعلام شده توسط متقاضی تصدیق شوند، روند کلی پرونده بیشتر شفاف سازی شود و یا جزئیات بیشتری ارائه شود. نتیجه این مصاحبه، متعاقبا به متقاضی اعلام خواهد شد و همانطور که اشاره کردیم، بسته به هر پرونده، ممکن است نیاز به مصاحبه وجود داشته یا نداشته باشد.

در صورت موفقیت آمیز بودن مصاحبه، متقاضی باید قراردادی تحت عنوان توافقنامه اجرایی با مقامات استان نیوبرانزویک امضاء کند. این قرارداد، شرایط اعطای اقامت دائم به متقاضی را مشخص می‌کند. این شرایط، در پرونده‌های مختلف متفاوت است. اما معمولا یکسری موارد یکسان هم در آن وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • استخدام حداقل یکی از شهروندان کانادایی یا دارندگان اقامت دائم این کشور که ساکن استان نیوبرانزویک باشد
  • حضور در محدوده استان نیوبرانزویک در زمانی که متقاضی با مجوز کار کانادا در این استان سکونت داشته است
  • ایفا کردن نقش فعال در امور روزمره کسب‌وکار و عدم انجام این کار از راه دور
  • انجام اقدامات اساسی برای اجرا و پیاده‌سازی طرح تجاری و قرار داشتن در پروسه اجرای آن
  • تلاش برای اجرای توافقنامه اجرایی

پس از طی کردن مراحل فوق، متقاضیان می‌توانند به همراه کلیه اعضای خانواده خود وارد کانادا شوند. در این مرحله، متقاضی باید کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کند. وی از زمان ورود به کانادا، یک ماه فرصت دارد تا ورود خود به استان نیوبرانزویک را به اطلاع مقامات استانی برساند. با گذشت ۹ ماه از ورود به کانادا، متقاضی باید کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کند و یک گزارش از افتتاح آن به مقامات استانی ارسال نماید.

پس از اینکه دو سال از ورود متقاضی به کانادا و سکونت وی به همراه اعضای خانواده در نیوبرانزویک گذشت، وی باید کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کرده باشد و در حال اجرا و پیشبرد آن طبق مفاد قرارداد توافقنامه اجرایی باشد. معمولا با گذشت یک سال پس از راه‌اندازی بیزینس، متقاضیان واجد شرایط دریافت نامزدی استانی خواهند شد. متقاضیانی که موفق به دریافت نامزدی استانی شوند، می‌توانند برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام نمایند.

اخذ اقامت دائم کانادا از طریق سرمایه گذاری در استان نیوبرانزویک

متقاضیانی که قصد دارند در استان نیوبرانزویک سرمایه گذاری کنند، در ابتدا مجوز کار (Work Permit) کانادا را به دست خواهند آورد. این افراد می‌توانند با این مجوز کار به همراه کلیه اعضای خانواده خود وارد کانادا شوند و کسب‌وکار خود را راه‌اندازی نمایند. پس از گذشت حدود یک سال از راه‌اندازی کسب‌وکار، در صورت فراهم کردن یکسری شرایط که در قرارداد توافقنامه اجرایی مشخص می‌شوند، ممکن است واجد شرایط اخذ اقامت دائم کانادا شوند.

این شرایط در پرونده‌های مختلف متفاوت هستند و به تعهداتی که متقاضی در توافقنامه اجرایی داده است بستگی دارند. اما معمولا متقاضی باید نشان دهد که برای اجرای این توافقنامه تلاش خودش را انجام داده، در حال پیشبرد کسب‌وکار است و فعالیت آن را متوقف نکرده، در کل مدتی که با مجوز کار در کانادا حضور داشته ساکن استان نیوبرانزویک بوده و همچنین، برای حداقل یک نفر از شهروندان یا دارندگان اقامت دائم کانادا شغل تمام وقت ایجاد کرده است.

متقاضیانی که شرایط فوق را محقق کرده باشند، گواهی نامزدی استان نیوبرانزویک را به دست خواهند آورد. گواهی نامزدی استان نیوبرانزویک، متقاضیان را قادر می‌سازد تا برای خود و کلیه اعضای خانواده اقامت دائم کانادا را به دست بیاورند.

اقامت کانادا باسرمایه گذاری در نیوبرانزویک

اخذ شهروندی کانادا از طریق سرمایه گذاری در استان نیوبرانزویک

همانطور که اشاره شد، متقاضیان معمولا با گذشت یک سال پس از راه‌اندازی کسب‌وکار خود، با فراهم کردن با پایبندی به تعهدات خود در توافقنامه اجرایی، واجد شرایط اخذ اقامت دائم خواهند شد.

در صورتی که به مدت ۳ سال با اقامت دائم کانادا در این کشور زندگی کنند و بیمه و مالیات‌هایی که شامل حالشان می‌شود را هم پرداخت کنند، واجد شرایط اخذ شهروندی کانادا خواهند شد و در پی آن، امکان دریافت پاسپورت کانادا را هم به دست خواهند آورد.

مشاغل غیرقابل قبول برای سرمایه گذاری در استان نیوبرانزویک

با راه‌اندازی و یا خرید بیزینس‌هایی که شامل موارد زیر می‌شوند، نمی‌توانید برای روش کارآفرینی در نیوبرانزویک اقدام کنید.

  • مشاغل مرتبط با تولید محصولات و یا ارائه خدمات جنسی
  • هتل‌های بین راهی کوچک که خدمات آن‌ها به ارائه جای خواب و صبحانه محدود است.
  • مراکز مشاوره اقتصادی و یا سایر حوزه‌هایی که مشاوره حرفه‌ای ارائه می‌دهند.
  • کسب‌وکارهای واسطه‌گر
  • کسب‌وکارهای آنلاین و مجازی
  • مراکز آموزش تحصیلی مانند زبان انگلیسی حتی به صورت آنلاین
  • مشاغل خانگی و کسب‌وکارهایی که از خانه باید آن‌ها را انجام داد.
  • واسطه‌گری و دلالی در هر حوزه‌ای نظیر کسب‌وکار، خودرو، خانه و…
  • مشاغل اقامت موقت و استقبال از مهاجران
  • شرکت‌هایی که نیروهای کاری آن فقط مدیران و شرکای آن باشند.
  • کشاورزی با هدف سرگرمی
  • مشاغل مربوط به خدمات مالی از قبیل نزول، پول شویی، وام‌های تضمینی، کار چاق کنی، شرخری، خرید و فروش پول و صرافی و مواردی از این دست.
  • کسب‌وکارهای دارای دستگاه‌های خودکار که به نیروی انسانی نیازی ندارند.
  • مشاغلی که باعث ایجاد تفرقه در استان شوند.
  • مشاغلی که هرگونه ارتباطی با جرایم و تخلفات غیرقانونی دارند.
  • مشاغل فصلی که قابل انجام در کل طول سال نیستند.
  • بیزینس‌هایی که خارج از استان واقع شده‌اند.
  • شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مهاجرت
  • هتل‌های دارای کم‌تر از ۵ اتاق که کم‌تر از ۱۰۰ هزار دلار در سال درآمد دارند.
  • خرید و فروش دامنه‌های سایت‌های اینترنتی
  • فروش مواد مخدر و داروهای غیرقانونی

بهترین کسب‌وکارها برای سرمایه‌گذاری در استان نیوبرانزویک

بهترین کسب‌وکارهای نیوبرانزویک که می‌توانند موفقیت و درآمد بیشتری برای افراد داشته باشند، معمولا در یکی از زمینه‌های زیر هستند:

  • کشاورزی (زراعت، دامپروری و تولید لبنیات)
  • گردشگری
  • آبزی پروری (پرورش موجودات آب شیرین و شور مانند ماهی، صدف و گیاهان دریایی)
  • مواد غذایی و آشامیدنی (تولید و فرآوری)
  • هوافضا و صنایع دفاعی
  • چوب و مصنوعات چوبی (پالت، مبلمان و…)
  • فناوری اطلاعات و ارتباطات
  • خدمات بهداشت، درمان و سلامت (پزشکی، روانشناسی، فیزیوتراپی، پرستاری، دندانپزشکی، مامایی و…)
  • تولید (کارگاه و کارخانه)

 

افرادی که واجد شرایط سرمایه‌گذاری در استان نیوبرانزویک نیستند عبارتند از:

  • افرادی که برای مسیرهای مهاجرتی دیگر کانادا اقدام کرده و پرونده آن‌ها هنوز در دست بررسی است.
  • دارایی یا کسب‌وکاری در استان‌های دیگر کانادا دارند.
  • افرادی که به طور قانونی در کشور خود سکونت نمی‌کنند.
  • دارای پرونده مهاجرتی به کانادا باشند که به دلیل ارائه اطلاعات نادرست ریجکت شده.
  • به طور غیرقانونی در کانادا سکونت دارند.
  • بدون ورک پرمیت در کانادا کار می‌کنند.
  • دستور ترک کانادا برایشان صادر شده باشد.
  • علیرغم منقضی شدن اقامت‌شان در کانادا همچنان در این کشور حضور دارند و برای تمدید آن نیز اقدامی نکرده‌اند.
  • ورودشان به کانادا ممنوع شده باشد.
  • ارزش دارایی‌های خالص آن‌ها قابل اثبات نباشد.
  • در حال سپری کردن یک دوره تحصیلی تمام وقت هستند.
  • کارگران فصلی

درباره فرصت های سرمایه گذاری در کانادا این مقاله را بخوانید.

ویزای همراه سرمایه‌گذاری در استان نیوبرانزویک

متقاضیانی که قصد دارند از طریق راه‌اندازی یا خرید یک کسب‌وکار در استان نیوبرانزویک سرمایه گذاری کنند، می‌توانند همسر و فرزندان زیر ۲۲ سال خود را هم به کانادا بیاورند. نکته اینجاست که همسر متقاضی هم واجد شرایط اخذ مجوز کار خواهد بود و اجازه کار در کانادا خواهد داشت. همچنین، فرزندان زیر ۱۸ سال نیز می‌توانند به طور رایگان در مدارس کانادا تحصیل کنند.

هزینه بررسی پرونده برای سرمایه‌گذاری در استان نیوبرانزویک

هزینه دریافت ویزای سرمایه گذاری در استان نیوبرانزویک

پیش از بررسی هزینه‌های دریافت ویزای سرمایه گذاری در استان نیوبرانزویک، لازم است که توضیح دهیم منظور از ویزای سرمایه گذاری، مجوز کار کانادا (Work Permit)‌ است که در قبال سرمایه گذاری به متقاضیان اعطا می‌شود. در هر حال، برای دریافت این مجوز کار، متقاضیان باید درخواست خود را به صورت آنلاین به اداره مهاجرت نیوبرانزویک ارسال کنند.

زمانی که متقاضیان درخواست خود برای اخذ مجوز کار را ارسال می‌کنند، باید یک گزارش از سفر تحقیقاتی که به نیوبرانزویک داشته‌اند به همراه سایر مدارک خود ارائه دهند. در صورت موافقت با درخواست متقاضیان، ویزای اقامت موقت کانادا از طریق مجوز کار را به دست خواهند آورد که معمولا پس از گذشت یک سال قابل تبدیل به اقامت دائم است.

هزینه هر یک از این مراحل، متفاوت است که در جدول زیر مورد بررسی قرار گرفته‌اند:

نوع هزینه مقدار هزینه (به دلار کانادا)
بررسی درخواست سرمایه‌گذاری از طریق کارآفرینی توسط اداره مهاجرت استان نیوبرانزویک ۲ هزار دلار
هزینه اخذ ویزای توریستی برای انجام سفر تحقیقاتی به نیوبرانزویک ۱۰۰ دلار
هزینه اخذ مجوز کار کانادا ۱۵۵ دلار
هزیه اخذ ویزای اقامت دائم کانادا ۱۳۶۵ دلار برای متقاضی اصلی
۱۳۶۵ دلار برای همسر متقاضی
۲۳۰ دلار به ازای هر فرزند
هزیه انگشت نگاری ۸۵ دلار به ازای یک نفر
۱۷۰ دلار به ازای هر خانواده (بیشتر از ۲ نفر)

تمکن مالی مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در استان نیوبرانزویک

متقاضیان سرمایه گذاری در استان نیوبرانزویک، باید علاوه بر هزینه‌های دولتی که برای بررسی پرونده خود و اعضای خانواده پرداخت می‌کنند، باید تمکن مالی لازم برای سرمایه گذاری در استان نیوبرانزویک از طریق خرید یک بیزینس فعال یا راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید را نیز داشته باشند.

مبلغ تمکن مالی مورد نیاز در جدول زیر ذکر شده است:

مجموع ارزش کلیه دارایی‌ها (زمین، املاک، سپرده‌های بانکی، پول نقد و کلیه اموال منقول و غیرمنقول متقاضی اصلی و همسر وی) حداقل مبلغ سرمایه گذاری در استان نیوبرانزویک برای خرید یا راه‌اندازی یک کسب‌وکار
۶۰۰ هزار دلار کانادا ۲۵۰ هزار دلار کانادا

مدارک مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در استان نیوبرانزویک

متقاضیانی که قصد سرمایه گذاری در استان نیوبرانزویک دارند، باید مدارک زیر را ارائه دهند. لازم به ذکر است که هر یک از این مدارک، در مرحله خاصی از این پروسه لازم خواهند شد.

اما بهترین کار این است که از همان مراحل اولیه، اقدامات لازم برای تهیه همه آن‌ها را انجام دهید؛ به غیر از یکسری مدارک (نظیر گواهی انتخاب استانی) که تا رسیدن به مرحله خاصی امکان دریافت آن‌ها را نخواهید داشت.

  • مدارک شناسایی از قبیل شناسنامه و پاسپورت برای کلیه اعضای خانواده
  • گزارش سفر تحقیقاتی که متقاضی قبل از شروع پروسه سرمایه گذاری به استان نیوبرانزویک داشته
  • بیزینس پلن (طرح تجاری) جامع و کامل
  • گزارش تایید دارایی‌ها از یک سازمان مورد تایید دولت استانی نیوبرانزویک
  • سوابق کاری و رزومه
  • مدرک زبان
  • آخرین مدرک تحصیلی
  • رسید پرداخت کلیه هزینه‌های مورد نیاز
  • گواهی نامزدی استان نیوبرانزویک
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • مدارک انجام معاینات پزشکی

مدت زمان پروسه سرمایه‌گذاری در استان نیوبرانزویک

پروسه سرمایه گذاری در استان نیوبرانزویک از ابتدا تا زمانی که به نتیجه می‌رسد، معمولا ۱۸ تا ۲۴ ماه طول می‌کشد. در طی این پروسه، متقاضی باید مدارک و تمامی مستندات مورد نیاز که از وی خواسته شده را ارائه دهد. دلیل طولانی شدن این پروسه، بررسی دقیق مدارک و بررسی‌های بیشتر است که ممکن است نیاز شود. برخی از عوامل تاثیرگذار در مدت زمان این پروسه، شامل شلوغی سفارت و حجم پرونده‌های در دست بررسی، شرایط متقاضی و کشور مبداء وی هستند.

دلایل ریجکت شدن ویزای سرمایه گذاری نیوبرانزویک

دلایل زیادی برای ریجکت شدن درخواست متقاضیان برای اخذ مجوز کار از طریق سرمایه گذاری در نیوبرانزویک وجود دارد که در این بخش به برخی از آن‌ها اشاره شده است:

  • نداشتن شرایط کلی روش‌های سرمایه گذاری در نیوبرانزویک
  • نداشتن سرمایه کافی
  • نداشتن سابقه کار به میزان کافی
  • عدم کسب امتیاز کافی
  • ارائه مدارک جعلی یا گمراه‌کننده
  • نداشتن بیزینس پلن (طرح تجاری) یا ناقص بودن آن
  • داشتن سوءپیشینه یا سوابق کیفری در کانادا یا کشور مبداء

مزایای سرمایه گذاری در استان نیوبرانزویک

افرادی که برای خرید یا راه‌اندازی یک بیزینس در استان نیوبرانزویک سرمایه‌گذاری می‌کنند، می‌توانند از مزایای زیر بهره‌مند شوند:

  • امکان کسب امتیاز بیشتر با سرمایه گذاری مبالغ بیشتر
  • پروسه سریع صدور ویزای کار
  • عدم نیاز به پیشنهاد شغلی (Job Offer)
  • عدم نیاز به نمره زبان بالا
  • دریافت ویزای کار بدون پرداخت ودیعه
  • امکان اخذ اقامت دائم کانادا پس از راه‌اندازی کسب و کار و انجام آن برای حداقل یک سال
  • امکان همراهی همسر و فرزندان زیر ۲۲ سال
  • همسر متقاضی اجازه کار در کانادا به دست خواهد آورد و فرزندان زیر ۱۸ سال نیز می‌توانند به صورت رایگان در مدارس کانادا تحصیل کنند.
  • مناظر طبیعی و چشم‌نواز پرشمار در نیوبرانزویک
  • کیفیت بالای زندگی در نیوبرانزویک و تجربه یک زندگی آرام
  • ثبات سیاسی و اقتصاد پایدار
  • فضای مثبت برای شروع کسب‌وکار و حمایت از بیزینس‌های نوپا توسط دولت استانی و فدرال
  • نرخ پایین بیکاری و نیروهای کاری تحصیل‌کرده و بااستعداد در نیوبرانزویک
  • نبود کاغذبازی و قوانین دست و پا گیر برای بیزینس‌ها

کلام آخر

افرادی که می‌توانند با خرید یک کسب‌وکار فعال یا راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید در استان نیوبرانزویک به این استان منفعت اقتصادی برسانند، می‌توانند از سرمایه خود برای مهاجرت به کانادا و سکونت در این استان استفاده کنند. متقاضیان ابتدا مجوز کار (Work Permit) دریافت خواهند کرد. اما قبل از آن، باید قراردادی تحت عنوان توافقنامه اجرایی با مقامات دولت استانی نیوبرانزویک امضاء کنند. این قرارداد، شامل یکسری تعهدات است که متقاضی نسبت به دولت استانی نیوبرانزویک متقبل می‌شود.

متقاضی باید به این تعهدات عمل کند تا واجد شرایط اخذ اقامت دائم کانادا شود. این تعهدات در پرونده‌های مختلف، متفاوت است؛ اما معمولا شامل اشتغال زایی برای حداقل یک نفر از شهروندان یا دارندگان اقامت دائم کانادای ساکن استان نیوبرانزویک، ایفای نقش فعال در مدیریت کسب‌وکار و زندگی در محدوده استان نیوبرانزویک می‌شوند.

اگر فکر می‌کنید که شما هم سرمایه و شرایط لازم برای سرمایه گذاری در استان نیوبرانزویک را دارید، می‌توانید با کارشناسان کاناداپاس تماس بگیرید تا بیشتر شما را راهنمایی کنند.

اهمیت همراهی وکیل مهاجرت در پروسه دریافت ویزای کانادا

مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس و شرکت شتاب دهنده بیزینس و استارت آپ i3 capital با مدیریت مهیار حلاج‌ پور٬ عضو سازمان (NACO (National Angel Capital Organization ٬ مشاور رسمی (RCIC) یا اصطلاحا وکیل مهاجرت به کانادا با سال ها تجربه در هدایت و حمایت صد ها تجارت نوپا٬ استارت آپ و همکاری با شرکت های معظم بین المللی از ابتدا تا انتهای مسیر موفقیت شما در کانادا در کنار شماست.

سرمایه گذاری در کانادا یک پروسه کاملا حقوقی است و شما به عنوان یک شهروند خارجی که با قوانین این کشور آشنایی کافی ندارید، بهتر است پیش از هر گونه اقدام قانونی با وکیل مهاجرت به کانادا در این زمینه مشورت کنید.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا

سوالات متداول درباره سرمایه گذاری در نیوبرانزویک

اداره مهاجرت نیوبرانزویک ممکن است پرونده افرادی که بیزینس پلن‌هایی با پتانسیل بالا برای ایجاد منفعت اقتصادی برای نیوبرانزویک دارند را با اولویت بیشتری بررسی کند. منظور از منفعت اقتصادی، این است که بیزینس دارای یک یا چند مورد از شرایط زیر باشد:

  • افزایش ارزش افزوده تولید یا فرآوری برای صادرات نیوبرانزویک
  • تولید و توسعه محصولات و یا خدمات جدید
  • توسعه رویکردهای نوآورانه برای مشاغل سنتی
  • توسعه و یا بهبود فناوری‌های جدید
  • انتقال فناوری و دانش تخصصی به نیوبرانزویک
  • ارائه محصولات و یا خدمات به یک بازار محلی که کمتر از آن محصول یا خدمات استفاده می‌کند

بیزینس باید بتواند حداقل یک موقعیت شغلی تمام وقت برای شهروندان و یا دارندگان اقامت دائم کانادا که در نیوبرانزویک زندگی می‌کنند، ایجاد کند. این موقعیت شغلی نباید برای متقاضی اصلی و یا همسر، فرزندان و اعضای خانواده وی باشند.

برای سرمایه گذاری در استان نیوبرانزویک و رسیدن به اقامت دائم از طریق مسیر کارآفرینی این استان، باید حداقل ۶۰۰ هزار دلار دارایی داشته باشید و حداقل ۲۵۰ هزار دلار از آن را برای خرید یا راه‌اندازی یک بیزینس سرمایه گذاری کنید.

خیر، تا حداقل ۱ سال نمی‌توانید در استان دیگری اقامت کنید. در واقع، تا زمانی که با مجوز کار در نیوبرانزویک سکونت دارید، نمی‌توانید به استان دیگری نقل مکان کنید. پس از دریافت اقامت دائم کانادا، می‌توانید در هر استانی که تمایل داشتید اقامت کنید.

در صورتی که سرمایه متقاضی کم‌تر از ۶۰۰ هزار دلار باشد یا مبلغی که قصد دارد برای خرید یا راه‌اندازی کسب‌وکار سرمایه گذاری کند کم‌تر از ۲۵۰ هزار دلار باشد، پرونده ریجکت خواهد شد. علاوه بر این، در صورتی که در مرحله ارسال فرم اظهار علاقه (EOI) موفق به کسب حدنصاب لازم (۶۵ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز ممکن) نشود، مجددا احتمال ریجکت شدن پرونده زیاد خواهد بود. به طور کلی، در صورتی که متقاضی هر یک از شرایطی که در این مطلب برای سرمایه‌گذاری در نیوبرانزویک نام بردیم را نداشته باشد، احتمال اینکه پرونده وی ریجکت شود، زیاد خواهد بود.

به طور مستقیم، خیر؛ اما ممکن است در ادامه، این امکان را به دست بیاورد. در واقع، متقاضیان ابتدا با مجوز کار وارد کانادا می‌شوند و کسب‌وکار خود را شروع خواهند کرد. در صورتی که نقش فعال در مدیریت امور روزمره بیزینس خود ایفا کنند و اقدامات اساسی برای پیاده‌سازی بیزینس پلن خود انجام دهند، ممکن است پس از گذشت یک  سال از راه‌اندازی کسب‌وکار خود، واجد شرایط اقدام برای اخذ اقامت دائم کانادا شوند.

در صورتی که متقاضی حداقل از شهروندان کانادایی یا دارندگان اقامت دائم این کشور که ساکن استان نیوبرانزویک هستند را در کسب‌وکار خود استخدام کند، نقش فعال در مدیریت امور روزمره کسب‌وکار ایفا کند و اقدامات اساسی برای اجرا و پیاده‌سازی طرح تجاری (بیزینس پلن) خود انجام دهد، شانس زیادی برای اخذ اقامت دائم کانادا خواهد داشت. البته، در طول مدتی که مجوز کار کانادا داشته نیز باید در محدوده استان نیوبرانزویک سکونت کرده باشد.

در برنامه‌های سرمایه گذاری در استان نیوبرانزویک، اولین اقدامی که متقاضیان برای خرید یا راه‌اندازی کسب‌وکار باید انجام دهند، تهیه فرم اظهار علاقه (Expression of Interest) است. بعد از آن، اداره مهاجرت استان نیوبرانزویک بر اساس یکسری از معیارها نظیر سن، نمره مدرک زبان، سطح تحصیلات، تطبیق پذیری و… به فرم اظهار علاقه متقاضیان امتیاز خواهد داد.

سپس متقاضیان بر اساس امتیاز فرم اظهار علاقه خود رتبه بندی خواهند شد. از افرادی که بالاترین امتیازها را کسب کرده باشند، دعوت می‌شود تا برای برنامه‌های کارآفرینی استان نیوبرانزویک درخواست دهند. این افراد در صورت واجد شرایط بودن، می‌توانند یک درخواست به اداره مهاجرت فدرال کانادا (IRCC) ارسال کنند تا مجوز کار این کشور را به دست بیاورند.

حداکثر امتیاز قابل دریافت ۱۰۰ امتیاز است. متقاضیان برای اینکه واجد شرایط اخذ مجوز کار شوند، باید حداقل ۶۵ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز ممکن را کسب کنند.

هزینه ارسال درخواست برای برنامه‌های کارآفرینی استان نیوبرانزویک ۲ هزار دلار است. علاوه بر این، متقاضیان باید ۱۵۰ دلار برای بررسی پرونده خود جهت اخذ مجوز کار به اداره مهاجرت فدرال کانادا (IRCC) پرداخت کنند و همچنین، متقاضی و همسر وی نیز باید نفری ۱۳۶۵ دلار و ۲۳۰ دلار به ازای هر فرزند بابت اخذ ویزای اقامت دائم بپردازند.

خیر، این سفر اجباری نیست؛ اما با توجه به نتایج بسیار مثبتی که می‌تواند برای متقاضیان در بر داشته باشد، توصیه می‌شود که حتما آن را انجام دهید. برخی از اثرات این سفر می‌تواند آماده‌سازی طرح تجاری، بررسی فرصت‌های تجاری و آشنایی با محیط کسب‌وکار در نیوبرانزویک باشند.