فرصت‌های بزرگی برای سرمایه‌گذاری در استان انتاریو وجود دارد و به همین دلیل است که یکی از بهترین و جذاب‌ترین استان‌ های کانادا برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته می‌شود. تورنتو به عنوان پرجمعیت‌ترین و مهم‌ترین شهر این استان، مقصد مورد نظر بسیاری از افرادی است که قصد مهاجرت به کانادا دارند.

جذابیت‌های تورنتو، باعث شده تا کارآفرینان و صاحبین مشاغل هم توجه ویژه‌ای به این شهر و به طور کلی، استان انتاریو داشته باشند و به سرمایه‌گذاری در این استان علاقه پیدا کنند. سرمایه‌گذاری در انتاریو از طریق جریان کارآفرینی انتاریو یا Ontario Immigrant Nominee Program (OINP) امکان‌پذیر است که یکی از برنامه‌های مهاجرت استانی (PNP) انتاریو است. به این معنی که علاقه‌مندان باید به منظور سرمایه‌گذاری در استان انتاریو، از طریق این جریان یک کسب‌وکار خریداری و یا راه‌اندازی کنند.

آشنایی با استان انتاریو

استان انتاریو قطب اقتصادی کانادا محسوب می‌شود و انواع صنایع در این استان به‌خصوص در شهر تورنتو یافت می‌شود. از نظر جغرافیایی، انتاریو در شرق کانادا و در بین استان‌ مانیتوبا و استان‌ کبک واقع شده است.

از جنوب با ایالت‌های مینه‌سوتا، میشیگان، اوهایو، پنسیلوانیا و نیویورک در ایالات متحده آمریکا هم‌مرز است و از شمال به خلیج‌های هادسون و جیمز منتهی می‌شود. انتاریو یکی از ۴ استان اصلی کانادا است که طی معاهده ۱۸۶۷ کانادا به هم پیوستند. تا قبل از این معاهده، نام آن «کانادای بالا» بود و به استان کبک امروزی هم «کانادای پایین» گفته می‌شد.

امروزه بیش از ۱۲ میلیون نفر در استان انتاریو سکونت دارند و بالغ بر ۹۴ درصد از جمعیت ساکنان آن در قسمت جنوبی که به انتاریو جنوبی معروف است، زندگی می‌کنند. همچنین، بیش از ۷۰ هزار تن از ساکنین انتاریو ملیت ایرانی دارند. تورنتو با بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت، پرجمعیت‌ترین شهر این استان است و اتاوا (پایتخت کانادا) نیز در این استان قرار دارد.

انتاریو از لحاظ جمعیت و فعالیت اقتصادی بزرگ‌ترین و قوی‌ترین استان کانادا محسوب می‌شود و پیشروترین استان کانادا در زمینه تولید نیز به شمار می‌رود؛ به طوری که ۵۲ درصد از کل تولید ارسالی کانادا از این استان تامین می‌شود.

حداقل مبلغ سرمایه گذاری در استان انتاریو

سرمایه‌گذاری در استان انتاریو از طریق برنامه کارآفرینی

جریان کارآفرینی انتاریو یا OINP که توسط دولت استانی این منطقه مدیریت و اجرا می‌شود، با هدف جذب مالکین باتجربه کسب‌وکارها و یا مدیران ارشد آن‌ها طراحی شده است که قصد زندگی و کار کردن در انتاریو دارند. متقاضیانی که با درخواست اولیه آن‌ها موافقت شود، باید یک کسب‌وکار جدید راه‌اندازی یا یکی از بیزینس‌های آماده‌ای که در این استان واقع شده‌اند را خریداری کنند و مدیریت آن را به طور فعال برعهده بگیرند.

کارآفرینان پس از انجام این بیزینس به مدت حداقل ۱۸ ماه، می‌توانند برای کسب اقامت دائم کانادا درخواست بدهند. متقاضیان علاقه‌مند می‌توانند پیش از تصمیم به راه‌اندازی یک بیزینس در انتاریو، به عنوان اولین قدم، یک اظهار علاقه یا EOI از طریق پورتال آنلاین OINP (اداره مهاجرت استان انتاریو) ارسال کنند.

پس از ایجاد یک پروفایل، بر اساس سیستم رتبه‌بندی کارآفرینی انتاریو، به شرایط متقاضیان امتیاز داده خواهد شد. سپس از افرادی که بیشترین امتیاز را کسب کرده باشند، دعوت می‌شود که درخواست خود را از طریق برنامه کارآفرینی انتاریو ارسال و ثبت کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سرمایه گذاری در کانادا این مقاله را از دست ندهید.

شرایط کلی سرمایه‌گذاری در استان انتاریو از طریق کارآفرینی

حداقل شرایط اولیه که باید داشته باشید تا بتوانید از طریق برنامه کارآفرینی برای سرمایه‌گذاری در استان انتاریو اقدام کنید، شامل موارد زیر می‌شود:

  • مدرک زبان معادل با CLB 4
  • حداقل ۲ سال سابقه مدیریت یا مالکیت یک کسب‌وکار در ۵ سال اخیر
  • داشتن نقش مستقیم در مدیریت و تصمیم گیری‌های بیزینس مورد نظر
  • داشتن حداقل ۴۰۰ هزار دلار دارایی و سرمایه‌گذاری به مبلغ ۲۰۰ هزار دلار (در خارج از تورنتو)
  • داشتن حداقل ۸۰۰ هزار دلار دارایی و سرمایه‌گذاری به مبلغ ۶۰۰ هزار دلار (در تورنتو)
ای سرمایه گذاری در انتاریو چند شغل باید ایجاد کرد؟

شرایط کارآفرینان برای سرمایه‌گذاری در استان انتاریو

  1. حداقل ۲۴ ماه (۲ سال) سابقه کار تمام‌وقت در ۶۰ ماه (۵ سال) اخیر به عنوان مالک اصلی یا مدیر یک کسب‌وکار
    • در صورتی که متقاضی هم سابقه کار مدیریتی دارد و هم سابقه مالکیت یک کسب‌وکار، باید فقط یکی از آن‌ها را در فرم اظهار علاقه خود ذکر کند.
    • متقاضی به عنوان مالک یک بیزینس، باید حداقل یک سوم از مالکیت آن را در اختیار داشته باشد و در امور روزمره آن نیز نقش فعال ایفا کرده باشد.
    • متقاضی به عنوان مدیر یک بیزینس، باید مسئولیت تصمیم‌گیری‌های مهم شرکت را برعهده داشته باشد.

 

  1. داشتن حداقل دارایی مورد نیاز که بسته به موقعیت مکانی کسب‌وکار، متفاوت است
    • در بیزینس‌هایی که در منطقه تورنتوی بزرگ (GTA) قرار دارند متقاضیان باید حداقل ۸۰۰ هزار دلار دارایی خالص داشته باشند.
    • در بیزینس‌هایی که خارج از منطقه GTA قرار دارند، متقاضیان باید حداقل ۴۰۰ هزار دلار دارایی خالص داشته باشند.
    • برای کسب‌وکارهایی که در حوزه ICT و ارتباطات دیجیتال فعالیت می‌کنند نیز متقاضیان باید حداقل ۴۰۰ هزار دلار دارایی خالص داشته باشند (چه در منطقه GTA باشند یا خیر).

 

  1. ارائه گزارش مالی که باید توسط سازمان‌ها و یا شرکت‌های مورد تایید اداره مهاجرت انتاریو و به منظور بررسی ارزش دارایی خالص اعلام شده توسط متقاضی تایید شود. این سازمان‌ها، دارایی‌های متقاضی را از نظر قانونی بودن نیز بررسی می‌کنند.

 

  1. انجام سرمایه‌گذاری شخصی که بسته به موقعیت مکانی بیزینس مورد نظر متفاوت است
    • سرمایه گذاری باید برای هزینه‌هایی انجام شود که برای تاسیس و انجام کسب‌وکار ضروری هستند. پول نقد، معادل‌های نقدی، سرمایه در گردش یا دستمزد پرداختی به متقاضی کارآفرینی یا اعضای خانواده وی جزو این موارد نیستند.
    • در صورتی که بیزینس در منطقه GTA قرار داشته باشد، متقاضی باید حداقل ۶۰۰ هزار دلار سرمایه گذاری کند.
    • در صورتی که بیزینس خارج از منطقه GTA قرار داشته باشد، متقاضی باید حداقل ۲۰۰ هزار دلار سرمایه گذاری کند.
    • در صورتی که بیزینس در حوزه ICT یا ارتباطات دیجیتال باشد، متقاضی باید حداقل ۲۰۰ هزار دلار سرمایه گذاری کند (چه در منطقه GTA باشد، چه نباشد).

 

  1. متقاضی باید حداقل ۳۳.۳ درصد (یک سوم) از سهام بیزینس را در اختیار داشته باشد.

 

  1. کسب و کارهایی که در منطقه GTA قرار دارند، باید متعهد شوند که حداقل دو شغل تمام وقت و دائمی برای شهروندان کانادایی و یا دارندگان اقامت دائم این کشور ایجاد می‌کنند.

 

  1. کسب و کارهایی که خارج از منطقه GTA قرار دارند، باید متعهد شوند که حداقل یک شغل تمام وقت و دائمی برای شهروندان کانادایی و یا دارندگان اقامت دائم این کشور ایجاد می‌کنند.
    • در صورت خریداری یکی از کسب‌وکارهای فعال در منطقه GTA، متقاضی باید بتواند علاوه بر حفظ کارکنان فعلی، دو شغل دائمی و تمام وقت ایجاد کند.
    • در صورتی که کسب‌وکار خریداری شده خارج از منطقه GTA باشد، متقاضی باید علاوه بر حفظ کارکنان فعالی آن، یک شغل دائمی با شرایط ذکر شده، ایجاد نماید.

 

  1. در صورت خریداری یک کسب‌وکار فعال، متقاضی باید به فاصله ۱۲ ماه قبل از ثبت فرم اظهار علاقه خود، حداقل یک سفر کاری به انتاریو داشته باشد.

 

  1. سرمایه‌گذاری نباید با هدف استفاده از بهره سهام یا سود سرمایه انجام شده باشد.

نکته: در صورتی که دو متقاضی در یک طرح اقتصادی به دنبال سرمایه گذاری در استان انتاریو از طریق کارآفرینی هستند، هر دوی آن‌ها باید تمامی شرایط فوق را داشته باشند. همچنین، حداکثر تعداد افرادی که می‌توانند در یک طرح اقتصادی به عنوان شریک با هم مشارکت داشته باشند نیز ۲ نفر است.

شرایط کسب‌وکار برای سرمایه‌گذاری در استان انتاریو

  • هدف از راه‌اندازی و انجام کسب‌وکار مورد نظر، باید درآمدزایی از طریق فروش کالا یا ارائه خدمات باشد.
  • سود بیزینس نباید از طریق درآمد غیرفعال (نظیر تزریق منابع مالی) به دست آمده باشد.
  • کسب‌وکار پیشنهادی، باید با الزامات قانونی کانادا مطابق داشته باشد و کلیه ضوابط صنایع که برعملکرد قانونی آن حاکم هستند را رعایت کند. این امر شامل اخذ کلیه مجوزهای لازم در سطح فدرال، استانی و شهرداری نیز می‌شود.
  • این بیزینس باید قوانین کار انتاریو نظیر استانداردهای استخدامی، مشاغل، امنیت، روابط کار و سلامت را نیز در بر بگیرد.
  • این بیزینس، باید یک کسب‌وکار دائمی در انتاریو در نظر گرفته شود (کسب‌وکار فصلی یا پروژه‌ای نباشد) و دارای یک محل فیزیکی باشد.
  • متقاضی باید بیزینس پلن مرتبط با این کسب‌وکار ارائه دهد.
  • جذب سرمایه از طریق منابع مالی ترد پارتی (شخص ثالث) به منظور توسعه بیزینس امکان‌پذیر است و هم می‌توانند از بانک‌ها و منابع مالی داخل کانادا باشند و هم خارج از کانادا. همچنین، باید با قوانین مالی بین المللی مطابقت داشته باشند.
سابقه کار متقاضیان سرمایه گذاری در استان انتاریو

شرایط لازم برای خرید بیزینس فعال در انتاریو

  • کسب‌وکار مورد نظر باید در طی ۶۰ ماه پیش از ارائه درخواست خرید توسط متقاضی، توسط مالک یا گروهی از مالکان کنونی آن دایر و در حال فعالیت بوده باشد. مالک یا مالکان این کسب‌وکار، باید مدارک کافی برای اثبات مالکیت آن را ارائه دهند. ارائه نامه‌ای مبنی بر درخواست خرید یا قرارداد فروش هم باید وجود داشته باشد.
  • در طی خرید بیزینس فعال در کانادا، مالکیت آن باید به طور کامل از مالک یا مالکان قبلی، به متقاضی جدید، شریک وی (در صورت وجود) و یا سرمایه‌گذار ثالث (در صورت وجود) انتقال پیدا کند.
  • این کسب‌وکار نباید قبلا در مالکیت یا مدیریت شخصی که از طریق جریان کارآفرینی انتاریو آن را خریداری کرده است، بوده باشد.
  • متقاضی باید بتواند شغل کلیه افرادی که به صورت تمام‌وقت در این بیزینس کار می‌کنند را حفظ کند. همچنین، باید حقوقی حداقل برابر با مقداری که از مالک قبلی آن دریافت می‌کردند برای آن‌ها در نظر بگیرد و شرایط استخدامی آن‌ها نیز نباید تغییر کند.
  • بیزینس پلن متقاضی باید نشان دهد که وی چطور می‌خواهد این بیزینس را توسعه دهد.
  • حداقل ۱۰ درصد از سرمایه‌گذاری شخصی، باید به بهبود و یا توسعه بیزینس در انتاریو اختصاص پیدا کند.

قرارداد حسن انجام کار برای سرمایه گذاری در استان انتاریو

درصورتی که با شرایط اولیه متقاضی (و شریک تجاری وی در صورت وجود) موافقت شود و آن‌ها به تایید دولت استانی انتاریو برسند، باید یک قرارداد به منظور حسن انجام کار به امضاء طرفین برسد.

این قرارداد، تعهدات لازم که متقاضی و شریک وی باید رعایت کنند تا برای اقامت دائم کانادا واجد شرایط شوند را مشخص می‌کند. شرایط و مفاد قرارداد حس انجام کار در پرونده‌های مختلف، متغیر است؛ اما معمولا شامل موارد زیر می‌شود. یکسری از موارد آن ممکن است بسته به نوع بیزینس متغیر باشند.

  • توصیف بیزینس مورد نظر (شامل زمینه فعالیت و موقعیت مکانی آن)
  • مقدار سرمایه گذاری و بازه‌های زمانی در نظر گرفته شده برای تزریق سرمایه
  • تعداد و نوع مشاغلی که قرار است برای شهروندان و یا دارندگان اقامت دائم کانادا ایجاد شود
  • اهداف و دستاوردهای اجباری کسب‌وکار که حتما باید محقق شوند (بسته به نوع کسب‌وکار)
  • بازه زمانی هرگونه تعهدی که داده شده

قراردادهای حسن انجام کار، مختص به هر بیزینس هستند و قرارداد هر متقاضی با متقاضی دیگر نیز متفاوت است. مفاد این قرارداد نیز بر اساس اطلاعات درج شده در پرونده متقاضی (از جمله فرم اظهار علاقه)، بیزینس پلن و مصاحبه‌ای که انجام شده، تهیه و تنظیم می‌شود.

متقاضیانی که موفق به انجام تعهدات قید شده در قرارداد حسن انجام کار نشوند، واجد شرایط اقدام برای اخذ اقامت دائم کانادا نخواهند شد. زمانی که متقاضی و شریک وی این قرارداد را امضا کردند، اداره مهاجرت استان انتاریو یک نامه تاییدیه برای آن‌ها صادر خواهد کرد که با داشتن آن می‌توانند برای اخذ مجوز کار موقت به اداره مهاجرت کانادا درخواست دهند.

شرایط اخذ معرفی نامه استانی برای اقامت دائم از طریق سرمایه‌گذاری در انتاریو

کارآفرینان باید پس از راه‌اندازی بیزینس و انجام قرارداد حسن انجام کار، شرایط زیر را داشته باشند تا معرفی نامه استانی را دریافت کنند. دریافت گواهی معرفی نامه، به متقاضی اجازه می‌دهد تا برای اخذ اقامت دائم کانادا درخواست دهد.

لازم به ذکر است که کارآفرینان باید شرایط زیر را پس از اینکه کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کردند فراهم کنند. در واقع، داشتن این شرایط، زمان اقدام برای مسیر کارآفرینی انتاریو لازم نیست؛ اما زمان اقدام برای اخذ اقامت دائم باید فراهم شوند.

  • متقاضیان باید حداقل ۷۵ درصد از مدتی که با مجوز کار در کانادا اقامت موقت داشته‌اند (معادل با ۹ ماه در یک سال اخیر) را در انتاریو سکونت کرده باشند.
  • کارآفرینان باید به طور فعال در مدیریت بیزینس و انجام امور روزمره آن مشارکت کرده باشند.
  • مدرک زبان CLB 4 و یا معادل آن داشته باشند.
    • مدارک معتبر برای زبان انگلیسی شامل IELTS General و CELPIP و برای زبان فرانسوی شامل TEF و TCF می‌شوند که نمرات مورد قبول آن‌ها در هر بخش در جدول زیر قید شده است.
آزمون نمره Speaking نمره Listening نمره Reading نمره Writing
IELTS General ۴ ۴.۵ ۳.۵ ۴
CELPIP ۴ ۴ ۴ ۴
TEF ۱۸۱ ۱۴۵ ۱۲۱ ۱۸۱
TCF ۴ ۳۳۱ ۳۳۲ ۴

نکته: متقاضیان باید تا 20 ماه پس از ورود به انتاریو از طریق مجوز کار و راه‌اندازی کسب‌وکار، به رعایت شرایط قرارداد حسن انجام کار و همینطور اطلاعات ارائه شده در فرم اظهار علاقه و طرح تجاری خود ادامه دهند.

در طی این مدت، اداره مهاجرت انتاریو مدام از بیزینس بازرسی خواهد کرد و مراحل انجام آن را تحت نظر خواهد داشت تا مطمئن شود که قرارداد حسن انجام کار به شکلی دقیق در حال اجراست.

مراحل سرمایه‌گذاری در استان انتاریو از طریق کارآفرینی

به طور کلی این پروسه، به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود:

بخش اول:

  1. آماده‌سازی EOI (فرم اظهار علاقه)
  2. ثبت و ارسال فرم اظهار علاقه به صورت آنلاین برای اداره مهاجرت انتاریو
  3. آماده‌سازی درخواست برای جریان کارآفرینی انتاریو (در صورت دریافت دعوتنامه)
  4. ثبت درخواست برای جریان کارآفرینی انتاریو به همراه ارسال کلیه مدارک درخواست شده مورد نیاز و پرداخت هزینه اپلای
  5. شرکت در مصاحبه به عنوان بخشی از ارزیابی درخواست
  6. امضای قرارداد حسن انجام کار با اداره مهاجرت استان که شرایط سرمایه‌گذاری در انتاریو و ایجاد شغل را مشخص می‌کند (در صورت موافقت با درخواست اپلای)

بخش دوم:

  1. دریافت معرفی نامه مجوز کار موقت از OINP (اداره مهاجرت استان انتاریو) به منظور ارائه درخواست برای اخذ مجوز کار به اداره مهاجرت کانادا
  2. ورود به انتاریو با مجوز کار به منظور راه‌اندازی بیزینس و اجرای بیزینس پلن. کارآفرینان ۲۰ ماه فرصت دارند تا بیزینس مورد نظر را شروع کنند.
  3. دریافت نامینیشن یا معرفی نامه از دولت انتاریو (در صورتی که شرایط و مفاد قرارداد حسن انجام کار رعایت شده باشند)
  4. ارائه درخواست برای اقامت دائم کانادا ظرف مدت ۶ ماه از زمان دریافت معرفی نامه. شرایط پذیرش این درخواست، این است که اداره مهاجرت استان انتاریو باید به مدت ۳۶ ماه همچنان بر عملکرد متقاضی و انجام بیزینس آن نظارت داشته باشد.
بهترین صنایع برای سرمایه گذاری در استان انتاریو

کسب‌وکارهای غیرقابل قبول برای کارآفرینی در انتاریو

به‌طور کلی، اداره مهاجرت استان انتاریو پرونده کسب‌وکارهایی که در طی بلند مدت منفعت اقتصادی برای این استان ندارند و یا منفعت کمی دارند را بررسی نمی‌کند و در صورت تشکیل پرونده با چنین بیزینس‌هایی، پرونده را ریجکت خواهد کرد. همچنین، بیزینس پیشنهادی نباید در لیست زیر قرار داشته باشد.

  • فرانچایزهای کنونی که در انتاریو وجود دارند (فرانچایزهای جدیدی که در این استان وجود ندارند، مجاز هستند)
  • پمپ بنزین (فقط در منطقه GTA)
  • بازیافت لاستیک (چه در داخل و چه خارج از منطقه GTA)
  • بازیافت ضایعات فلزی (چه در داخل و چه خارج از منطقه GTA)
  • بنگاه رهن (چه در داخل و چه خارج از منطقه GTA)
  • هتل‌های کوچک و اقامتگاه‌هایی که فقط جای خواب و صبحانه ارائه می‌دهند (فقط در منطقه GTA)
  • شرکت‌های هلدینگ (چه در داخل و چه خارج از منطقه GTA)
  • خشکشویی (چه در داخل و چه خارج از منطقه GTA)
  • کارواش خودکار (چه در داخل و چه خارج از منطقه GTA)
  • بیزینس‌های ارائه دهنده وام‌های یک روزه و کسب و کارهای مشابه آن (چه در داخل و چه خارج از منطقه GTA)
  • بیزینس‌هایی که در حال حاضر و یا در گذشته، افرادی مدیریت یا مالکیت آن‌ها را برعهده داشته‌اند که از مسیر کارآفرینی انتاریو اقدام کرده‌اند (چه در داخل و چه خارج از منطقه GTA).
  • مشاغلی که در زمینه تولید، توزیع یا فروش محصولات یا خدمات مستهجن یا غیراخلاقی جنسی، یا ارائه خدمات جنسی فعالیت دارند (چه در داخل و چه خارج از منطقه GTA)

درباره فرصت های سرمایه گذاری در کانادا این مقاله را بخوانید.

مصاحبه کارآفرینان برای سرمایه‌گذاری در استان انتاریو

فرد متقاضی کارآفرینی (و شریک تجاری وی در صورت وجود)، باید در یک مصاحبه حضوری شرکت کنند. این مصاحبه، اجباری است و در یکی از دفاتر OINP (اداره مهاجرت استان انتاریو) برگزار می‌شود. هدف از برگزاری آن، این است که اداره مهاجرت انتاریو درک بهتری از بیزینس پلنِ کسب‌وکار پیشنهادی به دست بیاورد و با شرایط و تجربیات سابق متقاضی و شریک وی نیز بیشتر آشنا شود. کلیه ترتیبات سفر به انتاریو و هزینه‌های مرتبط با آن برای شرکت در مصاحبه نیز تماما برعهده متقاضی و شریک وی خواهد بود.

راه‌اندازی بیزینس برای سرمایه‌گذاری در استان انتاریو

پس از امضای قرارداد حسن انجام کار، متقاضیان باید در عرض یک سال از تاریخ نامه تاییدیه خود، با مجوز کار معتبری که توسط اداره مهاجرت فدرال کانادا صادر شده، وارد استان انتاریو شوند. پس از ورود به کانادا، ۲۰ ماه برای اجرای بیزینس پلن خود و انجام تمامی تعهداتی که در قرارداد ذکر شده است، فرصت دارند.

متقاضیان،‌ باید در عرض ۱۸ تا ۲۰ ماه پس از ورود به کانادا، گزارش نهایی خود را به اداره مهاجرت استان انتاریو ارائه دهند. این گزارش، باید نشان دهد که تمامی شرایط و تعهدات ذکر شده در قرارداد حسن انجام کار رعایت شده‌اند. همچنین، موقعیت‌های شغلی تمام وقتی که توسط این کسب‌وکار جدید ایجاد شده‌اند، باید در عرض ۱۰ ماه پس از ورود متقاضی به کانادا تصاحب شوند.

این موقعیت‌های شغلی، تا ۱۰ ماه دیگر هم باید دوام پیدا کنند. یعنی تا تاریخی که متقاضی گزارش نهایی را به اداره مهاجرت استان انتاریو ارسال می‌کند. ارائه این گزارش، برای آغاز فرایند معرفی نامه و دریافت اقامت دائم کانادا ضروری است.

سیستم امتیازدهی به فرم اظهار علاقه در برنامه کارآفرینی استان انتاریو

ارسال فرم اظهار علاقه اولین قدمی است که باید به منظور سرمایه‌گذاری در استان انتاریو از طریق برنامه کارآفرینی بردارید؛ اما اصلا نباید آن را ساده بگیرید. فرم اظهار علاقه یا همان EOI، جزئیات زیادی دارد و نشان دهنده این است که متقاضی قصد دارد برای برنامه کارآفرینی اقدام کند.

یک سیستم امتیازدهی به فرم اظهار علاقه وجود دارد که در آن، بر اساس شرایط متقاضی و برخی از معیارها به وی امتیاز داده می‌شود. در ادامه، به شرایط متقاضی که به آن‌ها امتیاز تعلق می‌گیرد و نحوه محاسبه و اعطای این امتیازات خواهیم پرداخت. امتیاز نهایی متقاضی، معین می‌کند که آیا او شرایط کافی برای اخذ دعوتنامه از طریق برنامه کارآفرینی انتاریو را دارد یا خیر.

فاکتورهای امتیازدهی به فرم اظهار علاقه در برنامه کارآفرینی استان انتاریو

در سه بخش، به فرم اظهار علاقه متقاضی امتیاز داده خواهد شد که این سه بخش، عبارتند از مفهوم کسب‌وکار، فاکتورهای سرمایه‌گذاری و فاکتورهای سرمایه انسانی. هر یک از این سه بخش نیز خودشان مجددا از چند فاکتور مختلف تشکیل شده‌اند. حداکثر امتیازی که متقاضیان می‌توانند کسب کنند، ۲۰۰ امتیاز است.

نحوه امتیازدهی به هر یک از این سه بخش نیز به شکل زیر است:

بخش‌های امتیازدهی امتیاز
مفهوم کسب و کار ۷۴ امتیاز
فاکتورهای سرمایه گذاری ۴۶ امتیاز
فاکتورهای سرمایه انسانی ۸۰ امتیاز
مجموع امتیاز ۲۰۰

 

۱. مفهوم کسب‌وکار

۱.۱فاکتور اول مفهوم کسب‌وکار: مدل کسب‌وکار

در فاکتور مدل کسب‌وکار، متقاضیان می‌توانند حداکثر ۱۵ امتیاز کسب کنند. مدل کسب‌وکار، یک مدرک کتبی است که کسب‌وکار پیشنهادی را با جزئیات، مشخص می‌کند. بنابراین، بیزینس پلنی که برای مسیر کارآفرینی در نظر گرفته شده، باید شامل موارد زیر باشد:

  • اهداف و دستاوردهای در نظر گرفته شده برای بیزینس پیشنهادی (اینکه چه کالا یا خدماتی ارائه می‌دهد، مشتریان آن را چه افرادی تشکیل می‌دهند و چطور انجام خواهد شد)
  • اینکه این اهداف چطور محقق خواهند شد
  • اهداف مالی و تجاری بیزینس
  • موانع و مشکلات احتمالی که می‌توانند اجرای بیزینس پلن یا دستیابی به اهداف و دستاوردها را تحت تاثیر قرار دهند
  • برنامه کارآفرین برای غلبه بر مشکلات و چالش‌های احتمالی (اعم از فروش، تبلیغات، قیمت گذاری، بازاریابی، رقابت، رعایت قوانین و مقررات، شرایط بازار، استخدام افراد مناسب و سایر چالش‌ها)

کارآفرینانی که از آن‌ها دعوت به عمل آورده شود، باید نشان دهند که کسب‌وکار پیشنهادی چطور شرایط اعلام شده توسط دولت انتاریو و ادعاهای مطرح شده در EOI (فرم اظهار علاقه) را محقق خواهد کرد. طبق اظهارات مقامات انتاریو، محتوای بیزینس پلن، بسیار مهم‌تر از طول آن است.

اداره مهاجرت استان انتاریو انتظار دارد که بیزینس پلن حداقل شامل بخش‌های جمع‌بندی، مدل کسب‌وکار، الزامات نظارتی، مدیریت ریسک، تجزیه و تحلیل مالی و منابع انسانی باشد. اداره مهاجرت استان انتاریو همچنین، نمونه‌هایی برای بیزینس پلن در راهنمای این برنامه مهاجرتی ارائه کرده است.

نحوه امتیازدهی به مدل کسب‌وکار در فرم اظهار علاقه به شکل زیر است:

مدل کسب‌وکار امتیاز
نامفهوم و غیرقابل قبول ۰ امتیاز
قابل قبول ۷ امتیاز
خوب ۱۵ امتیاز
حداکثر امتیاز ۱۵ امتیاز

 

۱.۲فاکتور دوم مفهوم کسب‌وکار: تحقیقات انجام شده از بازار هدف

کارآفرینان باید یک استراتژی واضح و جامع برای ورود به بازار داشته باشند که نشان دهد بیزینس جدید آن‌ها، چطور قرار است در انتاریو به موفقیت برسد. در صورت خریداری بیزینس نیز باید نشان دهند که چطور آن را توسعه می‌دهند و به سمت بهبود می‌برند.

متقاضی باید در استراتژی خود، موارد زیر را مشخص کند:

  • گزارش هر گونه فعالیت تحقیقاتی هماهنگ شده در انتاریو که منجر به تصمیم متقاضی برای افتتاح یک بیزینس جدید یا خرید یکی از بیزینس‌های موجود در این استان شده است.
  • هرگونه عامل مهم تاثیرگذار در بازار و داده‌های مربوط به سیاست‌ها، بازاریابی و تبلیغات، رقابت و قیمت‌گذاری را که از طریق فعالیت‌های تحقیقاتی به دست می‌آید، خلاصه کرده باشد و توضیح دهد که متقاضی چگونه برای غلبه بر مواردی که مستقیما بر بیزینس وی تأثیر می‌گذارند، آمادگی پیدا می‌کند و چه پیشنهاداتی برای رفع این چالش‌ها دارد.
  • بازار هدف کسب‌وکار پیشنهادی و روندهایی که ممکن است بر آن تاثیرگذار باشند را مشخص کند.
وضعیت مطالعات انجام شده روی بازار هدف امتیاز
نامهفوم یا غیرقابل قبول ۰ امتیاز
قابل قبول ۷ امتیاز
خوب ۱۵ امتیاز
حداکثر امتیاز ۱۵

 

۱.۳فاکتور سوم مفهوم کسب‌وکار: داشتن منفعت اقتصادی و فعالیت در حوزه‌های کلیدی

در صورتی که بیزینس پیشنهادی، در یکی از زمینه‌های کلیدی انتاریو که توسط دولت استانی این منطقه مشخص شده‌اند قرار داشته باشد، می‌تواند تا سقف ۱۰ امتیاز برای متقاضی به ارمغان بیاورد.

حوزه‌های کلیدی، در واقع اولویت‌های اقتصادی دولت انتاریو هستند. همچنین، متقاضی باید توضیح دهد که این بیزینس چطور به انتاریو منفعت خواهد رساند. حوزه‌های کلیدی انتاریو شامل موارد زیر می‌شوند:

  • هوافضا
  • خودرو
  • صنایع شیمیایی و بیوشیمیایی
  • فناوری‌های پاک
  • خدمات مالی
  • تولید مواد غذایی و آشامیدنی
  • اتوماسیون صنعتی و رباتیک
  • فناوری اطلاعات
  • علوم زیستی
  • معدن
  • گردشگری

به منظور نشان دادن این که کسب‌وکار برای اقتصاد انتاریو سودمند است، متقاضی باید نحوه مطابقت طرح خود با منافع توسعه اقتصادی استانی و منطقه‌ای را مشخص کند. نحوه امتیازدهی به این فاکتور به شکل زیر است:

منفعت اقتصادی و صنایع کلیدی امتیاز
نامفهوم یا غیرقابل قبول ۰ امتیاز
قابل قبول ۵ امتیاز
خوب ۱۰ امتیاز
حداکثر امتیاز ۱۰

 

۱.۴فاکتور چهارم مفهوم کسب‌وکار: تخصیص سرمایه

در این بخش، بر اساس توضیحات دقیق و جزئی متقاضی درمورد نحوه توسعه بیزینس مورد نظر، به وی امتیاز داده خواهد شد.

تخصیص سرمایه امتیاز
نامفهوم یا غیرقابل قبول ۰ امتیاز
قابل قبول ۵ امتیاز
خوب ۱۰ امتیاز
حداکثر امتیاز ۱۰

 

۱.۵فاکتور پنجم مفهوم کسب‌وکار موقعیت مکانی بیزینس

OINP (اداره مهاجرت استان انتاریو) طبق آمار سرشماری نواحی شهری (CMA) و آمار تراکم سرشماری (CA) کانادا، مکان‌های تجاری را بر اساس میزان جمعیت خود به سه دسته تقسیم می‌کند.

CMAها و CAها مناطقی متشکل از یک یا چند شهرداری هستند که در یک محل پرجمعیت قرار دارند. CMAها دارای حداقل ۱۰۰ هزار نفر جمعیت هستند و CAها هم حداقل ۱۰ هزار نفر جمعیت دارند. نحوه امتیازدهی به موقعیت مکانی بیزینس به شکل زیر است:

محل بیزینس امتیاز
یک منطقه CMA با ۱۷۵ هزار نفر جمعیت و یا بیشتر ۰ امتیاز
منطقه CMA یا CA با جمعیت بین ۱۰۰ تا ۱۷۵ هزار نفر ۵ امتیاز
سایر مناطق با ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و یا کم‌تر ۱۰ امتیاز
حداکثر امتیاز ۱۰

 

۱.۶فاکتور ششم مفهوم کسب‌وکار: اشتغال‌زایی

متقاضیان ممکن است بر اساس مجموع موقعیت‌های شغلی تمام‌وقتی که برای شهروندان کانادا و یا دارندگان اقامت دائم این کشور در عرض ۲۰ ماه از راه‌اندازی کسب‌وکار خود ایجاد کرده‌اند، واجد شرایط دریافت حداکثر ۱۴ امتیاز از این فاکتور باشند.

متقاضیان باید نشان دهند که می‌توانند حداقل ۲ موقعیت شغلی با شرایط ذکر شده ایجاد کنند تا واجد شرایط اقدام برای مسیر کارآفرینی انتاریو شوند. حقوق این مشاغل باید با نرخ دستمزد رایج در انتاریو مطابقت داشته باشد و شامل ۱۵۶۰ ساعت کار با حقوق در یک دوره ۱۲ ماهه باشد.

شغل ایجاد شده امتیاز
۲ شغل ایجاد شده در منطقه GTA یا ۱ شغل در خارج از GTA یا حوزه ICT و ارتباطات دیجیتال ۳ امتیاز
ایجاد ۳ تا ۴ شغل ۵ امتیاز
ایجاد ۵ شغل و یا بیشتر ۷ امتیاز
حداکثر امتیاز ۷

نکته: در صورت وجود شریک، او هم باید جدا از متقاضی اصلی، ۲ موقعیت شغلی و یا بیشتر ایجاد کند. یعنی اگر بیزینس پیشنهادی دارای دو مالک باشد، حداقل ۴ شغل جدید باید ایجاد شود.

اداره مهاجرت استان انتاریو انتظار دارد که همه کارکنان برای ساعاتی که کار انجام می‌دهند، دستمزد منصفانه دریافت کنند. دستمزد دریافتی آن‌ها باید با اطلاعات درج شده توسط کارفرما در بیزینس پلن کسب‌وکار پیشنهادی مطابقت داشته باشد. مواردی نظیر پرداخت‌های چند مرحله‌ای، پاداش، حق ماموریت، کمیسیون، دستمزد مرخصی یا غرامت غیر مالی شامل دستمزدهایی که کارفرما باید مشخص کند، نیستند.

با این حال، برخی از کارفرماها موارد فوق را هم در نظر می‌گیرند. حقوق پیشنهادی، باید برابر و یا بیشتر از متوسط درآمدی که در بانک مشاغل کانادا مشخص شده، باشد.

در صورتی که مشاغل ایجاد شده در گروه مشاغل برتر قرار داشته باشند، حداکثر ۷ امتیاز برای متقاضی در بر خواهند داشت. نحوه امتیازدهی آن به شکل زیر است:

اشتغال‌زایی در ناک 0، A یا B امتیاز
عدم اشتغال‌زایی در ناک 0، A یا B ۰ امتیاز
ایجاد یک شغل در ناک 0، A یا B ۵ امتیاز
ایجاد دو شغل در ناک 0، A یا B ۷ امتیاز
حداکثر امتیاز ۷

۲. فاکتورهای سرمایه‌گذاری

۲.۱فاکتور اول سرمایه‌گذاری: میزان دارایی خالص

دارایی خالص شخصی، باید از روش‌های قانونی به دست آمده و قابل تایید باشد. این دارایی‌ها، می‌توانند شامل تمام مال و اموال متقاضی اصلی و همینطور همسر وی باشند. همچنین، شامل هیچ نوع بدهی نظیر وام مسکن و بدهی‌های شخصی هم نباید باشند. مالکیت آن‌ها نیز باید به نام متقاضی اصلی و یا همسر وی باشد. میزان دارایی خالص مورد نیاز، بسته به محل کسب‌وکار، متفاوت است و به شکل زیر به آن امتیاز داده خواهد شد.

محل تاسیس کسب‌وکار میزان دارایی یا سرمایه متقاضی امتیاز
منطقه GTA کم‌تر از ۸۰۰ هزار دلار کانادا فاقد صلاحیت
منطقه GTA ۸۰۰ هزار تا ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار دلار کانادا ۵ امتیاز
منطقه GTA بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار کانادا ۱۰ امتیاز
خارج از منطقه GTA یا اینکه کسب و کار در حوزه ICT یا ارتباطات دیجیتال باشد کم‌تر از ۴۰۰ هزار دلار کانادا فاقد صلاحیت
خارج از منطقه GTA یا اینکه کسب‌وکار در حوزه ICT یا ارتباطات دیجیتال باشد ۴۰۰ تا ۹۹۹ هزار و ۹۹۹ دلار کانادا ۵ امتیاز
خارج از منطقه GTA یا اینکه کسب و کار در حوزه ICT یا ارتباطات دیجیتال باشد بیش از ۱ میلیون دلار کانادا ۱۰ امتیاز
حداکثر امتیاز ۱۵

 

۲.۲فاکتور دوم سرمایه‌گذاری: مبلغ سرمایه‌گذاری

حداقل میزان سرمایه گذاری، باید از دارایی یا سرمایه خالص متقاضی مشتق شده باشد تا فرد واجد شرایط شود. سرمایه گذاری، باید فقط برای ایجاد و راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید یا خرید، توسعه و گسترش یکی از بیزینس‌های فعال هزینه شود.

در صورت خریداری یک بیزینس، متقاضی باید مقداری بودجه به توسعه آن اختصاص بدهد. همچنین، بهود و توسعه بیزینس شامل هزینه‌های جاری و رایج نظیر تامین موجودی، دستمزد، اجاره، خدمات آب و برق، حفظ همان سطح از هزینه‌های بازاریابی یا تبلیغات، هزینه‌های قانونی یا حرفه‌ای، مجوزهای تجاری و غیره نمی‌شود.

علیرغم اینکه اداره مهاجرت استان انتاریو افراد را به سرمایه گذاری پیش از امضای قرارداد حسن انجام کار تشویق نمی‌کند، اما در این برنامه مهاجرتی، سرمایه‌گذاری‌هایی که قبل از حداکثر یک سال از تاریخ اپلای انجام شده باشند، پذیرفته می‌شود. بنابراین، می‌توانید ابتدا برای خرید بیزینس اقدام کنید و سپس برای مسیر کارآفرینی انتاریو اقدام کنید.

البته، این کار باید حتما تحت نظر وکیل مهاجرت انجام شود. اداره مهاجرت استان انتاریو اعلام کرده که سرمایه گذاری قبل از اپلای برای مسیر کارآفرینی، تایید پرونده را تضمین نمی‌کند. در هر صورت، متقاضیان باید بتوانند ثابت کنند که سرمایه‌گذاری را از دارایی‌های شخصی خود انجام داده‌اند. امتیاز آن به شکل زیر محاسبه می‌شود:

محل تاسیس کسب‌وکار میزان دارایی یا سرمایه متقاضی امتیاز
منطقه GTA کم‌تر از ۶۰۰ هزار دلار کانادا فاقد صلاحیت
منطقه GTA ۶۰۰ هزار تا ۱ میلیون و ۴۹۹ هزار و ۹۹۹ دلار کانادا ۱۰ امتیاز
منطقه GTA ۱ میلیون و ۵۰۰ تا ۲ میلیون و ۹۹۹ هزار و ۹۹۹ دلار کانادا ۱۵ امتیاز
منطقه GTA بیش از ۳ میلیون دلار کانادا ۲۰ امتیاز
خارج از منطقه GTA یا اینکه کسب و کار در حوزه ICT یا ارتباطات دیجیتال باشد کم‌تر از ۲۰۰ هزار دلار کانادا فاقد صلاحیت
خارج از منطقه GTA یا اینکه کسب‌وکار در حوزه ICT یا ارتباطات دیجیتال باشد ۲۰۰ تا ۴۹۹ هزار و ۹۹۹ دلار کانادا ۱۵ امتیاز
خارج از منطقه GTA یا اینکه کسب‌وکار در حوزه ICT یا ارتباطات دیجیتال باشد ۵۰۰ تا ۷۹۹ هزار و ۹۹ دلار کانادا ۲۰ امتیاز
خارج از منطقه GTA یا اینکه کسب‌وکار در حوزه ICT یا ارتباطات دیجیتال باشد بیش از ۸۰۰ هزار دلار کانادا ۲۰ امتیاز
حداکثر امتیاز ۲۰

 

۲.۳فاکتور سوم سرمایه‌گذاری: سفر کاری

در صورتی که متقاضی به فاصله یک سال قبل از ثبت فرم اظهار علاقه برای اهداف تجاری به انتاریو سفر کرده باشد، واجد شرایط کسب ۶ امتیاز خواهد بود. البته، الزامی برای بازدید از محل کسب‌وکار وجود ندارد. اما در صورتی که متقاضی یک کسب‌وکار خریداری کرده و یا قصد دارد خریداری کند، باید یک سفر کاری به انتاریو داشته باشد تا امتیاز خود را افزایش داده و واجد شرایط اقدام از طریق مسیر کارآفرینی شود.

در صورت عدم انجام این سفر، امتیازی از این فاکتور کسب نخواهد کرد. در صورت دعوت به ارائه درخواست برای جریان کارآفرینی در استان انتاریو، متقاضیانی که برای بازدیدهای تجاری مرتبط با انتاریو در فرم اظهار علاقه خود امتیاز کسب کرده‌اند، باید مدارکی دال بر بازدید از انتاریو، از جمله شهرهای بازدید شده و تاریخ ورود و خروج از انتاریو ارائه دهند. این موارد، با ارائه حداقل ۳ مورد از مدارک زیر قابل اثبات است:

  • برنامه سفر و کارت پرواز
  • رسید محل اقامت
  • خلاصه جلسات برگزار شده
  • مکاتبات از طریق ایمیل با هر مخاطب تجاری در انتاریو
  • عکس‌های سفر
  • کارت ویزیت یا اطلاعات تماس افراد یا شرکت‌هایی که با آن‌ها ارتباط برقرار شده

۳. فاکتورهای سرمایه انسانی

متقاضیان با داشتن سابقه کار می‌توانند تا سقف ۲۵ امتیاز کسب کنند. امتیاز دقیق آن‌ها بر اساس تجربه مالکیت و یا مدیریت ارشد یک کسب و کار در طی ۶۰ ماه پیش از ثبت EOI (فرم اظهار علاقه) به آن‌ها اعطا خواهد شد. در صورت وجود شریک تجاری، او هم باید حداقل ۲۴ ماه در ۶۰ ماه اخیر تجربه داشته باشد.

۳.۱ فاکتور اول سرمایه انسانی: مالکیت بیزینس

متقاضیان باید در طول دوره‌ای که ادعا می‌کنند سابقه مالکیت کسب‌وکار دارند، حداقل ۳۳.۳۳ درصد از سهام آن را در اختیار داشته باشند. همچنین، باید نشان دهند که نقش فعالی در آن بیزینس داشته‌اند.

به این معنی که در امور روزمره آن نقش موثر داشته‌اند و بر فعالیت کارکنان نظارت کرده‌اند. همچنین، باید به طور مستقیم در تصمیم گیری‌های اصلی مشارکت کرده باشند.

مدت زمان سابقه امتیاز
کم‌تر از ۲۴ ماه فاقد صلاحیت
۲۴ تا ۴۷ ماه ۱۳ امتیاز
۴۸ تا ۵۹ ماه ۱۹ امتیاز
۶۰ ماه ۲۵ امتیاز
حداکثر امتیاز ۲۵

 

۳.۲فاکتور دوم سرمایه انسانی: مدیریت ارشد بیزینس

فردی که نقش مدیریت ارشد یک بیزینس را برعهده داشته، باید در زمینه‌هایی مانند عملیات، فروش، امور مالی، بازاریابی، توزیع، منابع انسانی، تحقیق و توسعه و غیره مسئولیت تصمیم‌گیری ارشد را برعهده داشته باشد. نحوه امتیازدهی به آن به شکل زیر است:

مدت زمان سابقه امتیاز
کم‌تر از ۲۴ ماه فاقد صلاحیت
۲۴ تا ۴۷ ماه ۱۳ امتیاز
۴۸ تا ۵۹ ماه ۱۹ امتیاز
۶۰ ماه ۲۵ امتیاز
حداکثر امتیاز ۲۵

 

 ۳.۳فاکتور سوم سرمایه انسانی: تجربیات کاری به‌خصوص

متقاضیان ممکن است بر اساس تجربیات کاری به‌خصوصِ خود در یک تجارت پرتفاضا با رشد بالا و یا در یک تجارت صادراتی که در عرض ۶۰ ماه اخیر کسب شده، واجد شرایط کسب حداکثر ۳۵ امتیاز باشند.

  • تجربه در یک تجارت پرتقاضا با رشد بالا یعنی داشتن تجربه در کسب و کاری که حداقل 20 درصد افزایش درآمد در دو سال متوالی داشته است.
  • تجربه در یک تجارت صادراتی یعنی داشتن تجربه در کسب و کاری که حداقل ۲۰ درصد از کالا یا خدمات خود را صادر می‌کند. در صورت دعوت از فرد برای ارائه درخواست برای مسیر کارآفرینی، ارائه اسناد پشتیبان (مانند صورت‌های مالی، اظهارنامه‌های صادرات، سفارش‌های خرید و فاکتورها) الزامی است.

صاحبان مشاغلی که بتوانند مدارک کافی برای اثبات اینکه تجارت آن‌ها یک تجارت پرتقاضا با رشد بالا و یا یک تجارت صادراتی بوده ارائه دهند، می‌توانند امتیازهایی که برای این فاکتور در نظر گرفته شده را کسب کنند.

همچنین، مدیران ارشدی که بتوانند نامه‌ای از کارفرما و یا هرگونه مدارکی که ثابت می‌کنند دارای قدرت تصمیم گیری مستقیم در امور بیزینس بوده‌اند ارائه دهند، می‌توانند امتیازهای این فاکتور را تصاحب نمایند.

نکته: الزامی در داشتن سابقه کاری به‌خصوص، وجود ندارد. فقط متقاضی امتیاز این فاکتور را از دست خواهد داد.

تجربه کاری به‌خصوص امتیاز
یک سال تجربه کاری خاص در گذشته ۱۵ امتیاز
دو سال تجربه کاری خاص در گذشته ۲۵ امتیاز
سه سال تجربه کاری خاص در گذشته ۳۵ امتیاز
حداکثر امتیاز ۳۵ امتیاز

 

۳.۴فاکتور چهارم سرمایه انسانی: مدرک تحصیلی

در این فاکتور، بالاترین مدرک تحصیلی متقاضیان در نظر گرفته می‌شود. البته، داشتن مدرک تحصیلی برای اقدام از طریق مسیر کارآفرینی الزامی نیست و فقط می‌تواند امتیاز متقاضی را افزایش دهد. در صورت نداشتن مدرک تحصیلی، امتیاز این فاکتور را از دست خواهید داد.

همچنین، مدارکی که خارج از کانادا اخذ شده‌اند، باید معادل‌سازی شوند. در غیر این صورت، امتیازی به آن‌ها تعلق نخواهد گرفت. دوره‌های زبان هم به عنوان مدرک تحصیلی در نظر گرفته نمی‌شوند و امتیازی ندارند. نحوه امتیازدهی به مدارک تحصیلی معتبر که معادل‌سازی شده‌اند به شکل زیر است:

سطح تحصیلات امتیاز
مدرک دبیرستان ۰ امتیاز
تحصیلات دانشگاهی بالاتر از دیپلم در یک دوره ۲ ساله ۵ امتیاز
تحصیلات دانشگاهی بالاتر از دیپلم در یک دوره ۳ ساله ۱۰ امتیاز
حداکثر امتیاز ۱۰

نکته: زمانی که متقاضی دعوتنامه اپلای برای برنامه کارآفرینی انتاریو از دولت این استان دریافت کرد، باید مدرک تحصیلی خود را معادل سازی کند. برای معادل سازی، باید گزارشی تحت عنوان ارزیابی اعتبارنامه آموزشی یا ECA دریافت کند. گزارش ارزیابی اعتبارنامه آموزشی توسط برخی سازمان‌های معین که مورد تایید دولت کانادا هستند، صادر می‌شود. برخی از این سازمان‌ها شامل موارد زیر می‌شوند. برای اطلاع از مدارک مورد نیاز آن‌ها جهت صدور گزارش ارزیابی اعتبارنامه آموزشی می‌توانید به وبسایت آن‌ها مراجعه کنید.

 

۳.۵فاکتور پنجم سرمایه انسانی: مدرک زبان

داشتن مدرک تحصیلی زمان ارائه فرم اظهار علاقه الزامی نیست. اما زمان دریافت معرفی نامه استانی که بعد از راه‌اندازی و یا توسعه بیزینس در کانادا است، باید مدرک زبان معادل با CLB 4 داشته باشید تا بتوانید برای اخذ PR اقدام کنید.

در صورت وجود شریک، او هم باید زمان دریافت معرفی نامه، مدرک زبان معادل با CLB 4 داشته باشد. در صورتی که مدرک زبان معادل با CLB 3 و یا کم‌تر باشد یا اصلا وجود نداشته باشد، متقاضی امتیاز این فاکتور را از دست خواهد داد.

مدرک زبان امتیاز
CLB 4 ۵ امتیاز
CLB 5 یا بالاتر ۱۰ امتیاز
حداکثر امتیاز ۱۰

نکات تکمیلی که باید درمورد فرم اظهار علاقه بدانید

داشتن حداقل شرایط مورد نیاز، تضمین نمی‌کند که متقاضی برای اپلای از طریق مسیر کارآفرینی انتاریو دعوت شود. بلکه متقاضی باید امتیاز لازم را هم در سیستم امتیازدهی این برنامه مهاجرتی به دست بیاورد. اما امتیاز خاصی هم به عنوان حداقل امتیاز مورد نیاز برای EOI (فرم اظهار علاقه) در نظر گرفته نشده.

در واقع، فرم اظهار علاقه متقضیان با یکدیگر مقایسه و افراد بر اساس نمره فرم اظهار علاقه خود رتبه بندی می‌شوند و سپس فقط از متقاضیان برتر که بالاترین امتیاز را کسب کرده باشند، دعوت به عمل خواهد آمد.

فرم‌های اظهار علاقه‌ای که در عرض ۱۲ ماه پس از ارسالشان برگزیده نشوند، از قرعه‌کشی حذف خواهند شد. پس از حذف شدن فرم اظهار علاقه قبلی، متقاضیان می‌توانند دوباره آن را ارسال کنند یا یک فرم اظهار علاقه جدید ثبت کنند تا مجددا وارد قرعه‌کشی شود.

حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری در استان انتاریو

حداقل مبلغ لازم برای سرمایه‌گذاری در استان انتاریو و همچنین، حداقل مبلغ مورد نیاز که متقاضیان باید به اندازه آن سرمایه خالص داشته باشند، در جدول زیر ذکر شده است:

حداقل مبلغ لازم برای سرمایه گذاری حداقل سرمایه مورد نیاز
۲۰۰ هزار دلار کانادا (خارج از تورنتو) ۶۰۰ هزار دلار کانادا (خارج از تورنتو)
۴۰۰ هزار دلار کانادا (در تورنتو) ۸۰۰ هزار دلار کانادا (خارج از تورنتو)

همانطور که در سیستم امتیازدهی به فرم اظهار علاقه (EOI) نیز اشاره کردیم، متقاضیان با داشتن سرمایه خالص بیشتر یا سرمایه‌گذاری به مبلغ بیشتر، می‌توانند امتیاز بالاتری کسب کنند و شانس بیشتری هم برای اخذ مجوز کار کانادا به دست بیاورند.

حداقل مبلغ سرمایه گذاری در کانادا؛ کمترین مبلغ سرمایه گذاری در کانادا چقدر است؟

اخذ ویزای همراه برای سرمایه گذاری در استان انتاریو

متقاضیانی که قصد دارند از طریق برنامه کارآفرینی استان انتاریو در این استان سرمایه گذاری کنند، می‌توانند همسر و فرزندان زیر ۲۲ سال خود را نیز با خودشان به همراه داشته باشند. در واقع، در صورتی که متقاضی اصلی واجد شرایط دریافت مجوز کار از طریق برنامه کارآفرینی استان انتاریو باشد، می‌تواند به همراه اعضای خانواده خود وارد کانادا شود.

از طریق این روش، همسر متقاضی اجازه کار در کانادا خواهد داشت و فرزندان زیر ۱۸ سال آن‌ها نیز می‌توانند در مدارس کانادا به صورت رایگان تحصیل کنند.

هزینه اخذ ویزای سرمایه‌گذاری در استان انتاریو

کلیه هزینه‌هایی که متقاضیان از زمان ثبت درخواست برای کارآفرینی در استان انتاریو تا زمان اخذ اقامت دائم کانادا باید پرداخت کنند، در جدول زیر قید شده‌اند:

نوع هزینه مقدار هزینه (به دلار کانادا
بررسی پرونده کارآفرینی انتاریو در اداره مهاجرت این استان ۳۵۰۰ دلار
هزینه درخواست مجوز کار به اداره مهاجرت فدرال کانادا (IRCC)
بررسی درخواست مجوز کار برای متقاضی اصلی ۲۵۵ دلار
بررسی درخواست مجوز کار برای همسر متقاضی ۲۵۵ دلار
هزینه انگشت نگاری
هزینه انگشت نگاری برای یک نفر ۸۵ دلار
هزینه انگشت نگاری به ازای هر خانواده (۲ نفر و بیشتر) ۱۷۰ دلار
هزینه ویزای توریستی برای بازدید از محل کسب‌وکار ۱۰۰ دلار
هزینه درخواست اقامت دائم
بررسی درخواست اقامت دائم برای متقاضی اصلی ۱۳۶۵ دلار
بررسی درخواست اقامت دائم برای همسر متقاضی ۱۳۶۵ دلار
بررسی درخواست اقامت دائم به ازای هر فرزند ۲۳۰ دلار

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای سرمایه‌گذاری استان انتاریو

مدارکی که در مراحل مختلف اقدام از طریق برنامه کارآفرینی و سرمایه‌گذاری در استان انتاریو باید ارائه دهید، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مدارک شناسایی مانند شناسنامه و پاسپورت برای کلیه اعضای خانواده و همینطور سند ازدواج (درصورت وجود)
  • آخرین مدرک تحصیلی به صورت معادل‌سازی شده (در صورتی که خارج از کانادا اخذ شده است)
  • بیزینس پلن (طرح تجاری)
  • مدرک زبان
  • مدارک نشان دهنده سوابق مالکیت یا مدیریت متقاضی در یک کسب‌و کار اعم از:
    • صورت حساب‌های مالی
    • اسناد مالکیت
    • توصیه نامه از تامین کنندگان، سرمایه گذاران و یا کارفرماهایی که با متقاضی همکاری داشته‌اند
  • مدارک مالی جهت اثبات برخورداری از سرمایه کافی نظیر:
    • سند املاک و مستغلاتی که مالکیت آن‌ها را دارید
    • دارایی‌ها در حساب‌های بانکی و ارزی
    • سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در اوراق قرضه
    • سهام
    • پول نقد
  • مدارک بانکی جهت اثبات سرمایه گذاری به میزان کافی نظیر گردش حساب و نامه تمکن بانکی
  • مدارک نشان دهنده مالکیت متقاضی بر کسب‌وکار خریداری شده نظیر قرارداد فروش یا سند مالکیت
  • مدارک مربوط به سفر اکتشافی در صورت خرید یک کسب‌وکار فعال اعم از:
    • بلیط رفت و برگشت به انتاریو
    • فاکتور اقامت در هتل
    • کارت ویزیت افراد یا شرکت‌هایی که متقاضی با آن‌ها در انتاریو ملاقات داشته
    • یا ایمیل‌هایی که برای ترتیب دادن قرارهای کاری با این افراد رد و بدل شده است
اقامت دائم از طریق سرمایه‌گذاری در انتاریو

مزایای سرمایه‌گذاری در استان انتاریو

افرادی که قصد دارند برای خرید یک کسب‌وکار فعال یا راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید در استان انتاریو سرمایه‌گذاری کنند، می‌توانند از مزایای زیر بهره‌مند شوند:

  • سرمایه‌گذاری در استان انتاریو در مراکز این استان و خارج از آن هم قابل انجام است و محدودیتی بر اینکه حتما در مناطق کم جمعیت سرمایه‌گذاری شود، وجود ندارد.
  • اگرچه هزینه بررسی پرونده و سایر هزینه‌هایی که متقاضی در فرایند مهاجرت به کانادا از طریق این روش پرداخت می‌کند قابل استرداد نیستند، اما سرمایه متقاضی پس از راه‌اندازی کسب‌وکار به لطف اقتصاد پویا و بسیار قوی استان انتاریو، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به وی بازمی‌گردد.
  • سرمایه‌گذاران در استان انتاریو می‌توانند از مشوق‌های دولتی نظیر معافیت‌های مالیاتی که برای تشویق سرمایه گذاران در نظر گرفته شده است استفاده کنند.
  • با توجه به اینکه برنامه کارآفرینی در استان انتاریو بر اساس سیستم امتیازدهی عمل می‌کند، متقاضیان می‌توانند با تقویت و بهبود شرایط خود، امتیازشان را ارتقا دهند و شانس بیشتری برای اخذ مجوز کار کانادا به دست بیاورند.
  • امکان همراهی همسر و فرزندان زیر ۲۲ سال متقاضی با وی وجود دارد. همسر وی می‌تواند مجوز کار بگیرد و فرزندان زیر ۱۸ سال آن‌ها نیز می‌توانند به طور رایگان در مدارس کانادایی تحصیل کنند.
  • سرمایه‌گذاری در استان انتاریو به مدرک زبان خیلی بالایی نیاز ندارد و با یک مدرک معادل با CLB 4 هم قابل انجام است.
  • همچنین، محدودیت سنی هم ندارد.
  • نیاز به پیشنهاد شغلی (Job offer) ندارد.
  • متقاضیان بدون پرداخت ودیعه می‌توانند مجوز کار بگیرند.
  • معمولا پس از حدود یک سال امکان اخذ اقامت دائم را به دست خواهند آورد.
  • مناظر طبیعی و بسیار چشم‌نوازی در سراسر انتاریو وجود دارد که می‌تواند آرامش‌بخش باشد.
  • کیفیت زندگی در استان انتاریو بسیار بالا است و افراد یک زندگی آرام را تجربه خواهند کرد.
  • ثبات سیاسی و اقتصاد پایدار کانادا در انتاریو هم سودمند است.
  • در انتاریو فضای مثبتی برای شروع کسب و کار وجود دارد و دولت کانادا و اداره مهاجرت انتاریو، حمایت بسیار خوبی از بیزینس‌های نوپا انجام می‌دهند.
  • نرخ بیکاری در انتاریو بسیار پایین است و نیروهای کاری تحصیل‌کرده و بااستعدادی در آن وجود دارد.
  • در انتاریو هیچگونه کاغذبازی اضافی و قوانین دست و پا گیر برای بیزینس‌ها وجود ندارد.

مقایسه سرمایه‌گذاری در استان انتاریو با سایر استان‌های کانادا

در جدول زیر می‌توانید برنامه کارآفرینی برای سرمایه‌گذاری در استان‌های مختلف کانادا را از جنبه میزان دارایی خالص و مبلغ سرمایه گذاری، مشاهده کنید:

نام برنامه کارآفرینی استانی میزان دارایی یا سرمایه خالص (به دلار کانادا) مبلغ سرمایه‌گذاری (به دلار کانادا)
جریان کارآفرینی در برنامه‌های نامزدی استانی انتاریو در منطقه تورنتو بزرگ: ۸۰۰ هزار دلار

خارج از منطقه تورنتو بزرگ: ۶۰۰ هزار دلار

در منطقه تورنتو بزرگ: ۶۰۰ هزار دلار

خارج از منطقه تورنتو بزرگ: ۲۰۰ هزار دلار

مسیر اصلی برنامه کارآفرینی استان بریتیش کلمبیا ۶۰۰ هزار دلار ۲۰۰ هزار دلار
برنامه پایلوت منطقه‌ای بریتیش کلمبیا ۳۰۰ هزار دلار ۱۰۰ هزار دلار
برنامه کارآفرینی استان کبک ۹۰۰ هزار دلار در مونترال: ۳۰۰ هزار دلار

خارج از مونترال: ۲۰۰ هزار دلار

جریان کارآفرینی استان ساسکاچوان ۵۰۰ هزار دلار در شهرهای رجینا و ساسکاتون: ۳۰۰ هزار دلار

در سایر شهرهای ساسکاچوان: ۲۰۰ هزار دلار

جریان کارآفرینی استان مانیتوبا ۵۰۰ هزار دلار در شهر وینیپگ: ۲۵۰ هزار دلار

خارج از وینیپگ: ۱۵۰ هزار دلار

جریان کارآفرینی استان نوا اسکوشیا ۶۰۰ هزار دلار ۱۵۰ هزار دلار
کارآفرینی جزیره پرنس ادوارد ۶۰۰ هزار دلار ۱۵۰ هزار دلار
جریان کارآفرینی استان نیوبرانزویک ۵۰۰ هزار دلار ۱۵۰ هزار دلار

کلام آخر

سرمایه‌گذاری در انتاریو برای افرادی که قصد دارند در شهرهای بزرگ و مهمی نظیر تورنتو و اتاوا اقامت داشته باشند، گزینه بسیار مناسبی است. این افراد، می‌توانند از سرمایه خود برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید یا خرید یکی از کسب‌وکارهای فعال در این استان استفاده کنند. در صورتی که متقاضیان کلیه شرایط بررسی شده در این مطلب را داشته باشند، می‌توانند مجوز کار کانادا را به دست بیاورند.

این مجوز کار، به متقاضیان اجازه می‌دهد که همسر و فرزندانشان را نیز با خود به کانادا بیاورند. در این روش، همسر متقاضی امکان دریافت مجوز کار خواهد داشت و فرزندان زیر ۱۸ سال آن‌ها نیز می‌توانند به صورت رایگان در مدارس کانادا تحصیل کنند.

اگر شما هم علاقه‌مند به سرمایه گذاری در استان انتاریو هستید، می‌توانید با مشاورین کاناداپاس تماس بگیرید تا شما را به طور دقیق و کامل راهنمایی کنند.

اهمیت همراهی وکیل مهاجرت در پروسه دریافت ویزای کانادا

مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس و شرکت شتاب دهنده بیزینس و استارت آپ i3 capital با مدیریت مهیار حلاج‌ پور٬ عضو سازمان (NACO (National Angel Capital Organization ٬ مشاور رسمی (RCIC) یا اصطلاحا وکیل مهاجرت به کانادا با سال ها تجربه در هدایت و حمایت صد ها تجارت نوپا٬ استارت آپ و همکاری با شرکت های معظم بین المللی از ابتدا تا انتهای مسیر موفقیت شما در کانادا در کنار شماست.

سرمایه گذاری در کانادا یک پروسه کاملا حقوقی است و شما به عنوان یک شهروند خارجی که با قوانین این کشور آشنایی کافی ندارید، بهتر است پیش از هر گونه اقدام قانونی با وکیل مهاجرت به کانادا در این زمینه مشورت کنید.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا

سوالات متداول سرمایه‌گذاری در استان انتاریو

مبلغ سرمایه گذاری در استان انتاریو، به محل کسب و کار پیشنهادی بستگی دارد. به این صورت که اگر داخل منطقه GTA (شامل کل شهر تورنتو و مناطق دورهام، هالتون، پیل و یورک) قرار داشته باشد، متقاضیان باید حداقل ۴۰۰ هزار دلار و اگر خارج از منطقه GTA باشد، ۲۰۰ هزار دلار برای خرید یا راه‌اندازی آن سرمایه گذاری کنند.

این امر هم مجددا به محل کسب‌وکار بستگی دارد. به این صورت که اگر داخل منطقه GTA قرار داشته باشد، متقاضیان باید حداقل ۸۰۰ هزار دلار و اگر خارج از منطقه GTA باشد، ۶۰۰ هزار دلار سرمایه یا دارایی خالص داشته باشند.

سند املاک و مستغلاتی که مالکیت آن‌ها را در اختیار دارید، دارایی‌ها در حساب‌های بانکی و ارزی، سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در اوراق قرضه، سهام، پول نقد، طلا و حتی ماشین و کلیه اموال منقول و غیرمنقول متقاضی اصلی و همسر وی جزو این موارد محسوب می‌شوند.

در صورتی که کسب و کار پیشنهادی در منطقه GTA قرار داشته باشد، باید دو فرصت شغلی برای دارندگان اقامت دائم و شهروندان کانادایی ساکن استان انتاریو ایجاد کند و در صورتی که خارج از منطقه GTA باشد، ایجاد یک شغل هم کفایت می‌کند. لازم است که توجه داشته باشید در صورت وجود شریک، وی هم باید یک یا دو شغل بسته به محل کسب و کار ایجاد کند. یعنی اگر شریک تجاری دارید و کسب و کارتان در منطقه GTA واقع شده، شما و شریکتان مجموعا باید ۴ شغل ایجاد کنید.

بله، متقاضیان سرمایه گذاری در استان انتاریو باید این سفر که انجام آن اجباری هم هست را حتما انجام دهند. هدف از برگزاری آن، این است که اداره مهاجرت انتاریو بیشتر با کسب و کار پیشنهادی و شرایط و تجربیات سابق متقاضی و شریک وی آشنا شود.

بله، یکی از مراحل مهم اخذ مجوز کار کانادا از طریق سرمایه گذاری در استان انتاریو انجام مصاحبه در دفتر اداره مهاجرت این استان است. متقاضی اصلی باید به همراه شریک تجاری خود (در صورت وجود) در این مصاحبه شرکت کند. هزینه‌های سفر به کانادا برای انجام این مصاحبه نیز تمام  و کمال برعهده خود متقاضیان است.

درصورتی که با شرایط اولیه متقاضی (و شریک تجاری وی در صورت وجود) موافقت شود و شرایط آن‌ها به تایید دولت استانی انتاریو برسد، باید یک قرارداد به منظور حسن انجام کار امضاء کنند. این قرارداد، تعهدات لازم که متقاضی و شریک وی باید رعایت کنند تا واجد شرایط اخذ اقامت دائم شوند را مشخص می‌کند.

شرایط و مفاد قرارداد حسن انجام کار در پرونده‌های مختلف، متغیر است. اما معمولا شامل موارد زیر می‌شود. یکسری از موارد آن ممکن است بسته به نوع بیزینس متغیر باشند.

  • توصیف بیزینس مورد نظر (شامل زمینه فعالیت و موقعیت مکانی آن)
  • مقدار سرمایه گذاری و بازه‌های زمانی در نظر گرفته شده برای تزریق سرمایه
  • تعداد و نوع مشاغلی که قرار است برای شهروندان و یا دارندگان اقامت دائم کانادا ایجاد شود
  • اهداف و دستاوردهای اجباری کسب‌وکار که حتما باید محقق شوند (بسته به نوع کسب و کار)
  • بازه زمانی هرگونه تعهدی که داده شده

همانطور که اشاره شد، قراردادهای حسن انجام کار، مختص به هر بیزینس هستند و قرارداد هر متقاضی با متقاضی دیگر متفاوت است. مفاد و شرایط این قرارداد، بر اساس اطلاعات درج شده در پرونده متقاضی (از جمله فرم اظهار علاقه)، بیزینس پلن و مصاحبه‌ای که انجام شده، تهیه و تنظیم می‌شود.

متقاضیانی که موفق به انجام تعهدات قید شده در قرارداد حسن انجام کار نشوند، امکان اخذ اقامت دائم کانادا را پیدا نخواهند کرد. زمانی که متقاضی و شریک وی این قرارداد را امضا کردند، اداره مهاجرت استان انتاریو یک نامه تاییدیه برای آن‌ها صادر خواهد کرد که با داشتن آن می‌توانند برای اخذ مجوز کار موقت به اداره مهاجرت کانادا درخواست دهند.

در پروسه سرمایه گذاری در استان انتاریو، هزینه‌های زیادی وجود دارد. اولین هزینه‌ای که افراد باید پرداخت کنند، بررسی پرونده در اداره مهاجرت استان انتاریو برای ارائه درخواست برای برنامه کارآفرینی این استان است که ۳۵۰۰ دلار هزینه دارد. پس از آن، هزینه اخذ مجوز کار است که متقاضی اصلی و همسر وی باید نفری ۲۵۵ دلار برای آن به اداره مهاجرت فدرال کانادا (IRCC) پرداخت کنند. هزینه انگشت نگاری هم ۱۷۰ دلار به ازای هر خانواده است و برای اخذ اقامت دائم کانادا نیز متقاضی اصلی و همسر وی باید نفری ۱۳۶۵ دلار و فرزندانشان هم ۲۳۰ دلار پرداخت کنند.

خیر، در برنامه کارآفرینی انتاریو باید یک کسب‌وکار در این استان راه‌اندازی کنید یا یکی از کسب‌وکارهای فعال در این استان را خریداری کنید و به هیچ وجه به پیشنهاد شغلی نیاز ندارید.

متقاضیان سرمایه گذاری در استان انتاریو باید حداقل ۲ سال سابقه مالکیت یا مدیریت ارشد یک کسب و کار داشته باشند که در ۵ سال اخیر کسب شده است.

به طور مستقیم، خیر. بدین معنی که متقاضیان واجد شرایط برنامه کارآفرینی استان انتاریو، می‌توانند اقامت موقت کانادا از طریق مجوز کار (Work Permit) دریافت کنند. با این مجوز کار، می‌توانند همسر و فرزندان خود را به کانادا بیاورند. پس از گذشت حدود ۱ سال با فراهم کردن یکسری شرایط (معمولا شرایط درج شده در قرارداد حسن انجام کار)، ممکن است واجد شرایط اخذ اقامت دائم کانادا شوند.

دریافت اقامت دائم کانادا از طریق سرمایه گذاری در استان انتاریو شرایط چندان دشواری ندارد. متقاضیان باید برای این منظور مدرک زبان معادل با CLB 4 داشته باشند، ۷۵ درصد از زمانی که با مجوز کار در کانادا بوده‌اند را در محدوده استان انتاریو سپری کرده باشند و نقش فعال در مدیریت امور کسب و کاری که راه‌اندازی کرده‌اند ایفا کرده باشند تا واجد شرایط اخذ اقامت دائم شوند.

متقاضیانی که شرایط اخذ اقامت دائم کانادا را داشته باشند (مدرک زبان CLB 4 و سپری کردن ۷۵ درصد از زمان خود در انتاریو و نقش فعال در مدیریت کسب و کار) می‌توانند گواهی نامزدی استان انتاریو را به دست بیاورند. متقاضیان با داشتن گواهی نامزدی استانی، می‌توانند برای اخذ اقامت دائم کانادا درخواست دهند.

هوافضا، خودرو، صنایع شیمیایی و بیوشیمیایی، فناوری‌های پاک، خدمات مالی، تولید مواد غذایی و آشامیدنی، اتوماسیون صنعتی و رباتیک، فناوری اطلاعات، علوم زیستی، معدن و گردشگری مهم‌ترین و بهترین صنایع در انتاریو هستند که سرمایه گذاری در آن‌ها امتیاز بیشتری هم برای متقاضیان در بر خواهد داشت.