استان آلبرتا واقع در غرب کانادا، محل قرارگیری دو شهر بزرگ و مهم این کشور یعنی کلگری و ادمونتون است و در بین استان‌های هامونی کانادا (شامل آلبرتا، ساسکاچوان و مانیتوبا) نیز پرجمعیت‌ترین استان به شمار می‌رود.

مقامات استانی آلبرتا با معرفی برنامه Alberta Advantage Immigration Program (AAIP) که همان برنامه نامزد استانی آلبرتا است، تلاش کرده‌اند تا شرایط را برای سرمایه گذاری در استان آلبرتا تسهیل و متقاضیان واجد شرایط را به این استان جذب کنند.

بر همین اساس، در این گزارش به شرح جزئیات و شرایط سرمایه گذاری در استان آلبرتا  و مسیرهایی که برای سرمایه گذاری در نظر گرفته شده، پرداخته شده است.

به چه کسی سرمایه‌گذار گفته می‌شود؟

پیش از اینکه به مسیرهای در نظر گرفته شده برای سرمایه‌گذاری در استان آلبرتا بپردازیم، اول باید بدانیم که تعریف سرمایه‌گذار از دید اداره مهاجرت آلبرتا چیست؟ از نظر AAIP (اداره مهاجرت آلبرتا) سرمایه‌گذار، یک کارآفرین است که با هدف درآمدزایی یک بیزینس راه‌اندازی می‌کند. کارآفرینان افرادی مبتکر و خلاق در نظر گرفته می‌شوند که با ایده‌های خود توانایی ایجاد رویه‌های جدید برای تولید کالا یا ارائه خدمات به مصرف‌کنندگان را دارند.

از دیگر ویژگی‌های سرمایه‌گذاران، می‌توان به نقش پررنگ و مهم آن‌ها در اقتصاد منطقه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند اشاره کرد. در واقع، سرمایه‌گذاران باید بتوانند با استفاده از سرمایه خود، موجب پیشرفت و ارتقای اقتصاد استان آلبرتا شوند.

علاوه بر این، این نکته را نیز در نظر داشته باشید که سرمایه‌گذار باید بتواند اشتغال‌زایی کند. سرمایه گذارانی که ریسک‌های راه‌اندازی یک کسب‌وکار را قبول کنند، پاداش خود را با سودآوری و رونق کسب‌وکار خود خواهند گرفت.

داشتن جاب آفر برای مسیرهای کارآفرینی در آلبرتا

بازار کار در آلبرتا کانادا؛ بررسی شرایط کاری و میزان حقوق در آلبرتا

برنامه سرمایه گذاری در استان آلبرتا

برنامه سرمایه‌گذاری در استان آلبرتا که با نام برنامه مهاجرت برتر آلبرتا (Alberta Advantage Immigration Program) یا AAIP شناخته می‌شود، برای افرادی در نظر گرفته شده که دارای مهارت و تجربیات کاری مناسب هستند.

این افراد، از طریق برنامه سرمایه‌گذاری در آلبرتا قادر به دریافت مدرکی تحت عنوان گواهی نامینیشن (معرفی‌نامه استانی) خواهند بود که با آن می‌توانند برای اخذ اقامت دائم کانادا از طریق سیستم اکسپرس انتری فدرال یا استانی آلبرتا اقدام کنند.

معرفی روش‌های سرمایه‌گذاری در آلبرتا

در برنامه مهاجرت برتر آلبرتا (برنامه‌های سرمایه‌گذاری در آلبرتا) یا AAIP چهار زیرگروه برای کارآفرینان و سرمایه گذاران در نظر گرفته شده که شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. برنامه کارآفرینی کشاورزی (Farm Stream) برای آن دسته از افرادی که علاقه‌مند به راه‌اندازی یک کسب‌وکار در زمینه کشاورزی هستند.
  2. برنامه کارآفرینی فارغ التحصیلان آلبرتا (Graduate Entrepreneur Stream) برای فارغ التحصیلان خارجی که در یکی از دانشگاه‌های معتبر این استان فارغ التحصیل شده‌اند و قصد دارند یک کسب‌وکار در آلبرتا راه‌اندازی کنند.
  3. برنامه کارآفرینی فارغ‌التحصیلان خارجی (Foreign Graduate Entrepreneur Stream) برای فارغ التحصیلان خارجی که مدرک خود را در یکی از دانشگاه‌های خارج از کانادا گرفته‌اند و قصد دارند یک کسب‌وکار در آلبرتا راه‌اندازی کنند.
  4. برنامه کارآفرینی مناطق روستایی (Rural Entrepreneur Stream) برای افرادی که قصد دارند یک کسب‌وکار در مناطق روستایی آلبرتا راه‌اندازی کنند.

1.سرمایه‌گذاری در استان آلبرتا از طریق مسیر برنامه کارآفرینی کشاورزی (Farm Stream)

مسیر خوداشتغالی کشاورزی برای آن دسته از متقاضیانی در نظر گرفته شده که علاقه‌مند به مهاجرت به استان آلبرتا هستند و قصد دارند یک کسب‌وکار در زمینه کشاورزی در این استان راه‌اندازی و یا خریداری کنند. درخواست برای این مسیر مهاجرتی ۵۰۰ دلار هزینه دارد و به این شکل است که متقاضیان علاقه‌مند، ابتدا باید بیزینس پلن (طرح تجاری) خود را برای دولت استانی آلبرتا ارسال کنند و منتظر باشند تا درمورد آن تصمیم‌گیری شود.

دولت استانی آلبرتا، پس از مشورت با وزارت کشاورزی و جنگلداری آلبرتا، تصمیم خود را اعلام می‌کند. این مشورت، برای اطمینان از این است که طرح تجاری بیزینس پیشنهادی، عملی و قابل پیاده سازی باشد و همچنین، با نیازهای صنعت کشاورزی آلبرتا نیز مطابقت داشته باشد.

در صورتی که متقاضیان پاسخ مثبتی دریافت کنند، باید پرونده خود را به شکل جامع و کامل با کلیه مدارک، ابتدا به دولت استانی آلبرتا و سپس به اداره مهاجرت کانادا ارسال نمایند.

شرایط برنامه کارآفرینی کشاورزی برای سرمایه گذاری در استان آلبرتا به شرح زیر است:

  • باید به یکی از روش‌های زیر ثابت کنید که در صنعت کشاورزی مهارت دارید:
    • مدارک و مستندات مالی از مزرعه کنونی خود
    • مدارک تحصیلی، کارآموزی، حرفه آموزی و سابقه کاری در زمینه کشاورزی
    • بیزینس پلن یا طرح تجاری که نشان دهد قصد احداث یک کسب‌وکار در زمینه کشاورزی در آلبرتا دارید
    • مدارکی برای اثبات اینکه یک موسسه مالی در کانادا تمایل دارد در کسب‌وکار شما در زمینه کشاورزی سرمایه گذاری کند
  • باید ثابت کنید که منابع مالی کافی برای سرمایه گذاری در بیزینس‌های مرتبط با کشاورزی و مزرعه داری در آلبرتا را دارید.
    • باید بتوانید حداقل ۵۰۰ هزار دلار کانادا در یکی از بیزینس‌های مرتبط با کشاورزی در آلبرتا سرمایه گذاری کنید.
    • داشتن دارایی خالص به ارزش حداقل ۵۰۰ هزار دلار کانادا و یا ارائه مدارکی برای تایید اینکه توانایی دسترسی به این مقدار سرمایه را از طریق منابع دیگر برایتان وجود دارد.
  • باید ثابت کنید که حتما در یکی از بیزینس‌های اصلی در زمینه کشاورزی در آلبرتا سرمایه گذاری خواهید کرد که به روش‌های زیر قابل اثبات است:
    • ارائه مدارک نشان دهنده اهداف سرمایه گذاری در بیزینس پلن (طرح تجاری)
    • ارائه مدارکی که نشان دهند بیزینس شما باعث رشد صنعت کشاورزی آلبرتا خواهد شد
  • شرکت در یک مصاحبه حضوری با مقامات و یا نمایندگان استانی آلبرتا تا میزان صلاحیت شما برای برنامه AAIP (برنامه مهاجرت برتر یا همان نامزدی آلبرتا) سنجیده شود.

2. سرمایه‌گذاری در استان آلبرتا از طریق برنامه کارآفرینی فارغ‌التحصیلان آلبرتا (Graduate Entrepreneur Stream)

فارغ‌التحصیلان خارجی که در یکی از مراکز آموزشی معتبر آلبرتا تحصیل کرده‌اند و علاقه به راه‌اندازی یک بیزینس در استان آلبرتا دارند، می‌توانند از این مسیر اقدام کنند. درخواست برای این مسیر ۳۵۰۰ دلار هزینه دارد و به این شکل کار می‌کند که متقاضیان ابتدا باید از طریق پورتال آنلاین AAIP (اداره مهاجرت آلبرتا) یک اظهار علاقه یا EOI ارسال کنند.

در عرض ۳۰ روز به EOI (فرم اظهار علاقه) متقاضیان امتیاز داده خواهد شد و افرادی که بالاترین امتیاز را کسب کنند، می‌توانند درخواست خود را ثبت کنند. از زمانی که به متقاضی اعلام می‌شود که درخواست خود را ثبت نماید، ۹۰ روز برای انجام این کار فرصت خواهد داشت. در طی این ۹۰ روز باید کلیه مدارک و مستندات مورد نیاز را آماده و به اداره مهاجرت آلبرتا ارسال کنید.

 

برای اینکه واجد شرایط اقدام از طریق این مسیر باشید، باید حداقل شرایط زیر را فراهم کنید:

  • باید حداقل دو سال به صورت تمام وقت در یکی از مراکز دانشگاهی آلبرتا تحصیل کرده باشید و مدرک خود را گرفته باشید.
  • زمان ثبت EOI (فرم اظهار علاقه) خود، باید دارای Post Graduate Work Permit (مجوز کار پس از تحصیل) معتبر باشید.
  • مدرک زبان CLB 7 یا NCLC 7 یا معادل آن‌ها داشته باشید (مدارک CELPIP و IELTS برای زبان انگلیسی و TEF و TCF برای زبان فرانسوی مورد قبول هستند).
  • باید با خرید و یا راه‌اندازی یک کسب‌وکار در آلبرتا، حداقل ۳۴ درصد از سهام آن را به دست بیاورید. این بیزینس باید جزو مشاغل مجاز در آلبرتا باشد و در صورت وجود شریک، وی باید شهروند کانادا و یا دارنده اقامت دائم این کشور باشد.

 

شرایط مورد نیاز بیزینس در برنامه کارآفرینی فارغ‌التحصیلان آلبرتا نیز عبارت است از:

در ابتدا باید مطمئن باشید بیزینسی که مد نظر دارید، با شرایط مورد نیاز مطابقت دارد. در غیر این صورت، احتمال ریجکت شدن پرونده زیاد است. مهم‌تر از همه چیز، این است که بیزینس باید برای آلبرتا منفعت اقتصادی داشته باشد. سایر شرایط کلی مورد نیاز، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • بیزینس باید درآمدزایی داشته باشد و این درآمد نباید به شکل غیرفعال باشد.
  • کسب‌وکار باید کلیه الزامات قانونی، نظارتی و مجوزهای فدرال در همه سطوح اعم از فدرال، استانی و شهرداری را در اختیار داشته باشد. همچنین، باید گواهی‌های مورد نیاز برای انجام فعالیت‌های تجاری در آلبرتا را نیز داشته باشد.
  • یک مکان فیزیکی در آلبرتا داشته باشد.
  • در صورت فرانچایزی بودن بیزینس، شرایط مالکیت و مدیریت آن با کسب‌وکارهای دیگر تفاوتی ندارد. اما در کنار آن، باید این را هم ثابت کنید که برای مدیریت و انجام این فرانچایز، حمایت شرکت مادر را هم خواهید داشت.
  • علاوه بر اینکه باید دستکم ۳۴ درصد از سهام بیزینس را در اختیار داشته باشید، باید در آلبرتا بمانید و در مدیریت امور روزمره کسب‌وکار خود مشارکت فعال داشته باشید. امکان دور کاری یا نظارت از راه دور به هیچ وجه وجود ندارد.

جدول امتیازبندی برنامه کارآفرینی فارغ التحصیلان آلبرتا

همانطور که اشاره کردیم، در برنامه کارآفرینی فارغ التحصیلان آلبرتا و سایر برنامه‌های سرمایه‌گذاری در این استان، بر اساس یکسری معیار به فرم اظهار علاقه (EOI) متقاضیان امتیاز داده می‌شود و متقاضیان بر اساس امتیازی که به دست می‌آورند، رتبه بندی می‌شوند.

معیارهای امتیازدهی به فرم اظهار علاقه در برنامه کارآفرینی فارغ التحصیلان آلبرتا به شرح زیر است:

  • مدرک زبان:
سطح زبان امتیاز
CLB 7 ۵ امتیاز
CLB 8 ۱۲ امتیاز
CLB 9 و بالاتر ۱۵ امتیاز

 

  • مدرک تحصیلی:
سطح تحصیلات امتیاز
دو سال تحصیل پس از دبیرستان ۵ امتیاز
لیسانس ۷ امتیاز
فوق لیسانس و بالاتر ۱۰ امتیاز

 

  • سابقه کاری:
میزان سابقه کار امتیاز
۶ ماه ۵ امتیاز
۶ ماه تا ۱ سال ۱۰ امتیاز
بیشتر از ۱ سال ۱۵ امتیاز

 

  • تعداد مشاغل در نظر گرفته شده برای کانادایی‌ها در طرح تجاری:
تعداد مشاغل در نظر گرفته شده امتیاز
۱ شغل ۵ امتیاز
۲ شغل ۱۰ امتیاز
۳ شغل و بیشتر ۱۵ امتیاز

 

  • مبلغ سرمایه گذاری:
میزان سرمایه گذاری امتیاز
۲۵ هزار دلار کانادا و کم‌تر ۵ امتیاز
۲۵ تا ۵۰ هزار دلار کانادا ۱۰ امتیاز
۵۰ تا ۷۵ هزار دلار کانادا ۱۵ امتیاز
بیشتر از ۷۵ هزار دلار کانادا ۲۰ امتیاز

 

  • سن:

حداقل و حداکثر سن لازم مشخص نشده، اما افرادی که بین ۲۱ تا ۴۹ سال سن داشته باشند ۵ امتیاز دریافت خواهند کرد.

 

  • معیارهای طرح تجاری:
فاکتور امتیاز
بیزینس در یکی از حوزه‌های انرژی، کشاورزی، فناوری، مخابرات، هوانوردی، هوافضا و خدمات مالی باشد. ۴۰ امتیاز
راه‌اندازی بیزینس در خارج از شهرهای کلگری و ادمونتون ۵ امتیاز

 

  • معیارهای تطبیق پذیری:
فاکتورهای تطبیق پذیری امتیاز
همسر متقاضی حداقل ۱ سال سابقه کار تمام وقت در آلبرتا داشته باشد ۱۰ امتیاز
همسر متقاضی حداقل ۲ سال سابقه تحصیل در آلبرتا داشته باشد ۱۰ امتیاز
همسر متقاضی مدرک زبان CLB 5 یا بالاتر داشته باشد ۱۰ امتیاز
متقاضی دارای خویشاوند (پدر، مادر، فرزند، خواهر یا برادر) در آلبرتا باشد ۱۰ امتیاز

3. سرمایه گذاری در آلبرتا از طریق برنامه کارآفرینی فارغ‌التحصیلان خارجی (Foreign Graduate Entrepreneur Stream)

این مسیر، برای فارغ‌التحصیلانی است که مدرک خود را در یکی از مراکز دانشگاهی خارج از کانادا گرفته‌اند و قصد دارند یک استارتاپ در آلبرتا راه‌اندازی کنند. ارائه درخواست برای این مسیر ۳۵۰۰ دلار هزینه دارد و به این شکل کار می‌کند که متقاضیان حتما باید با یکی از آژانس‌های تایید شده کار کنند. این آژانس‌ها Empowered Startups و Platform Calgary نام دارند.

در صورتی که شرایط مورد نیاز وجود داشته باشد، آژانس مورد نظر، یک توصیه نامه یا Letter of Recommendation برای متقاضی صادر خواهد کرد. سپس، وی باید توصیه نامه دریافتی را به همراه EOI (فرم اظهار علاقه) به پورتال AAIP (اداره مهاجرت آلبرتا) ارسال کند. همچنین، آژانس مورد نظر یک گزارش کتبی در مورد ارزیابی خود از طرح تجاری پیشنهادی شما ارائه خواهد کرد. شما باید این گزارش را همراه با درخواست خود ارسال کنید.

 

شرایط برنامه کارآفرینی فارغ التحصیلان خارجی به شرح زیر است:

  • حداقل ۶ ماه سابقه مدیریت و یا مالکیت یک کسب‌وکار به صورت تمام وقت
  • تهیه بیزینس پلن (طرح تجاری) با هزینه‌های مالی پیش‌بینی شده
  • مدرک تحصیلی دانشگاهی از یک موسسه خارجی به همراه معادل سازی آن (مدرک ECA) که در طی ۱۰ سال اخیر اخذ شده است
  • ارائه یک کنفرانس ۱۰ دقیقه‌ای که کلیت بیزینس پیشنهادی را توصیف کند و مواردی که یک سرمایه گذار باید بداند را مشخص نماید
  • مدرک زبان CLB 5 و یا بالاتر
  • در صورتی که بیزینس در یک محیط شهری واقع شده، متقاضی باید حداقل ۳۴ درصد از سهام آن را در اختیار داشته باشد و یا در صورتی که خارج از محدوده شهرهای کلگری و ادمونتون قرار دارد، ۵۱ درصد از مالکیت آن را داشته باشد.
  • در صورتی که بیزینس در یک محیط شهری واقع شده، متقاضی باید حداقل مبلغ ۱۰۰ هزار دلار در آن سرمایه گذاری کند و یا در صورتی که خارج از شهر قرار دارد، باید ۵۰ هزار دلار در آن سرمایه گذاری کند. در صورتی که مبلغ بیشتری سرمایه گذاری کند، امتیاز بیشتری به دست خواهد آورد. منابع مالی سرمایه گذاری هم می‌توانند از محل دارایی‌های شخصی متقاضی، یک موسسه مالی شناخته شده کانادایی، سرمایه گذاری خطرپذیر و یا شرکت‌های انجل باشد.
  • دریافت توصیه نامه از یک آژانس مورد تایید AAIP (اداره مهاجرت استان آلبرتا)
  • تمکن مالی کافی برای راه‌اندازی بیزینس و حمایت مالی از خود و اعضای خانواده. میزان توانایی مالی، به دو عامل کلی بستگی دارد: یکی تعداد اعضای خانواده و همینطور جمعیت منطقه‌ای که قصد دارید کسب‌وکار خود را در آن راه‌اندازی کنید.

جدول امتیازبندی برنامه کارآفرینی فارغ‌التحصیلان خارجی

برنامه کارآفرینی فارغ التحصیلان خارجی، دارای سیستم امتیازدهی مختص به خود است که در آن معیارهای امتیازدهی و امتیازی که برای هر معیار در نظر گرفته شده، با سایر برنامه‌های سرمایه‌گذاری در استان آلبرتا متفاوت است.

حداقل امتیاز لازم برای برنامه کارآفرینی فارغ‌التحصیلان در نظر گرفته نشده و حالت رقابتی دارد. به این شکل که افرادی که بیشترین امتیازها را کسب کنند، پذیرفته خواهند شد.

معیارهای امتیازدهی در برنامه کارآفرینی فارغ‌التحصیلان خارجی شامل موارد زیر می‌شوند:

 

  • سابقه کار: (در این معیار، افرادی که سابقه مالکیت بیزینس داشته باشند در اولویت هستند.)
میزان سابقه کار به عنوان مدیر یا مالک بیزینس امتیاز
۶ ماه ۵ امتیاز
بین ۶ ماه تا ۱ سال ۱۰ امتیاز
۱ تا ۲ سال ۱۵ امتیاز
بیشتر از ۲ سال ۲۰ امتیاز
حداقل امتیاز مورد نیاز ۵ امتیاز

 

  • مدرک تحصیلی:
مدرک امتیاز
فوق دیپلم و لیسانس ۵ امتیاز
فوق لیسانس ۱۰ امتیاز
دکترا ۱۵ امتیاز

 

در صورتی که از زمان دریافت مدرک تحصیلی متقاضی کم‌تر از پنج سال گذشته باشد، ۱۰ امتیاز و در صورتی که مدرک تحصیلی وی در یکی از رشته‌های رشته‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات باشد، ۵ امتیاز به وی اضافه خواهد شد.

 

  • مدرک زبان:
سطح مدرک زبان امتیاز
CLB 5 ۱۰ امتیاز
CLB 6 ۱۵ امتیاز
CLB 7 ۲۰ امتیاز
CLB 8 و بالاتر ۳۰ امتیاز
حداقل امتیاز مورد نیاز ۱۰ امتیاز

 

  • مبلغ سرمایه‌گذاری:

سرمایه گذاری در شهرهای کلگری و ادمونتون

مبلغ سرمایه گذاری امتیاز
۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دلار کانادا ۵ امتیاز
۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دلار کانادا ۱۰ امتیاز
۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار دلار کانادا ۱۵ امتیاز
بیشتر از ۲۰۰ هزار دلار کانادا ۲۰ امتیاز

 

سرمایه‌گذاری در خارج از شهرهای کلگری و ادمونتون:

مبلغ سرمایه‌گذاری امتیاز
۵۰ تا ۱۰۰ هزار دلار کانادا ۵ امتیاز
۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دلار کانادا ۱۱ امتیاز
۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دلار کانادا ۱۸ امتیاز
بیشتر از ۲۰۰ هزار دلار کانادا ۲۵ امتیاز

 

  • معیارهای بیزینس پلن
فاکتورها امتیاز
در نظر گرفتن ۱ شغل برای کانادایی‌ها ۵ امتیاز
در نظر گرفتن ۲ شغل برای کانادایی‌ها ۱۰ امتیاز
نظر گرفتن ۳ شغل و یا بیشتر برای کانادایی‌ها ۱۵ امتیاز
مشخص بودن منابع مالی به طور دقیق در طرح تجاری ۴۰ امتیاز

4. سرمایه گذاری در استان آلبرتا از طریق برنامه کارآفرینی مناطق روستایی (Rural Entrepreneur Stream)

این مسیر، برای افرادی در نظر گرفته شده که قصد دارند یک کسب‌وکار در مناطق روستایی استان آلبرتا راه‌اندازی کنند. اپلای برای این مسیر هم ۳۵۰۰ دلار هزینه دارد و به این شکل است که متقاضی باید حداقل یک بار قبل از ارسال درخواست خود، به محلی که قصد راه‌اندازی کسب‌وکار در آن را دارد، سفر کند.

هدف از این سفر، ارتباط با افراد محلی است که در آن منطقه زندگی و یا کار می‌کنند. پس از این سفر، متقاضی باید یک پیشنهاد تجاری حاوی اطلاعاتی درمورد بیزینس و مزایا و منافع آن برای منطقه ارائه دهد. در صورت موافقت با این پیشنهاد تجاری، یک نامه حمایت به متقاضی داده خواهد شد. پس از دریافت این نامه حمایتی، متقاضی می‌تواند EOI (فرم اظهار علاقه) خود را به اداره مهاجرت استان آلبرتا ارسال کند تا به آن امتیاز تعلق بگیرد و تعیین تلکیف شود.

 

شرایط برنامه کارآفرینی مناطق روستایی عبارت است از:

  • حداقل ۳ سال سابقه به عنوان مالک یا مدیر فعال یک کسب‌وکار و یا ۴ سال سابقه به عنوان مدیر ارشد آن در ۱۰ سال اخیر
  • حداقل مدرک تحصیلی دیپلم دبیرستان (به صورت معادل سازی شده)
  • مدرک زبان CLB 4 یا NCLC 4
  • دارایی خالص به ارزش حداقل ۳۰۰ هزار دلار کانادا
  • سرمایه گذاری به مبلغ حداقل ۲۰۰ هزار دلار کانادا از محل دارایی‌های شخصی متقاضی و همسر وی
  • دریافت نامه حمایت
  • در صورتی که بیزینس، یک کسب‌وکار جدید است، متقاضی باید حداقل ۵۱ درصد از سهام آن را در اختیار داشته باشد و بقیه سهام آن نیز باید در اختیارِ دارندگان اقامت دائم کانادا و یا شهروندان این کشور باشد.
  • در صورت خریداری یک بیزینس فعال، متقاضی باید ۱۰۰ درصد مالکیت آن کسب‌وکار را در اختیار داشته باشد.
  • انجام حداقل یک سفر کاری به محل کسب‌وکار مورد نظر در آلبرتا

لیست مناطق تعیین شده در برنامه کارآفرینی مناطق روستایی

در صورتی که قصد دارید از طریق برنامه کارآفرینی مناطق روستایی برای اخذ مجوز کار کانادا اقدام کنید، کسب‌وکار پیشنهادی باید در یکی از مناطق زیر واقع شده باشد:

  • City of Brooks
  • City of Cold Lake
  • City of Lacombe
  • City of Wetaskiwin
  • County of Wetaskiwin
  • Lacombe County
  • Municipal District of Peace
  • Municipal District of Smoky Rive
  • Red Deer County
  • Town of Blackfalds
  • Town of Bonnyville
  • Town of Didsbury

مناطق فوق، تنها تعدادی از مناطق تعیین شده در برنامه کارآفرینی مناطق روستایی هستند. برای دسترسی به لیست کامل این مناطق و اطلاعات تماس دفاتر آن‌ها می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

جدول امتیازبندی برنامه کارآفرینی مناطق روستایی

در برنامه کارآفرینی مناطق روستایی بر اساس معیارهای زیر به فرم اظهار علاقه یا EOI افراد امتیاز داده می‌شود.

متقاضیان بر اساس امتیازی که به دست می‌آورند، رتبه بندی خواهند شد. معیارهای امتیازدهی در برنامه کارآفرینی مناطق روستایی و امتیازی که برای هر معیار در نظر گرفته شده به شرح زیر است:

 

  • مبلغ سرمایه‌گذاری:
میزان سرمایه‌گذاری امتیاز
۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار دلار کانادا ۵ امتیاز
۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار دلار کانادا ۱۰ امتیاز
۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار دلار کانادا ۱۵ امتیاز
بیشتر از ۸۰۰ هزار دلار کانادا ۲۰ امتیاز
حداقل امتیاز مورد نیاز ۵ امتیاز

 

  • میزان دارایی:
میزان دارایی امتیاز
۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دلار کانادا ۶ امتیاز
۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار کانادا ۸ امتیاز
بیشتر از ۵۰۰ هزار دلار کانادا ۱۰ امتیاز
حداقل امتیاز مورد نیاز ۶ امتیاز

 

  • مدرک زبان:
مدرک زبان امتیاز
CLB 4 ۱۵ امتیاز
CLB 5 ۲۰ امتیاز
CLB 6 ۲۵ امتیاز
حداقل امتیاز مورد نیاز ۱۵ امتیاز

 

  • مدرک تحصیلی:
مدرک تحصیلی امتیاز
دیپلم ۴ امتیاز
کاردانی ۷ امتیاز
کارشناسی و بالاتر ۱۰ امتیاز
حداقل امتیاز مورد نیاز ۴ امتیاز

 

  • تعداد مشاغل در نظر گرفته شده برای کانادایی‌ها در طرح تجاری:
تعداد موقعیت‌های شغلی امتیاز
۱ شغل ۴ امتیاز
۲ شغل ۸ امتیاز
۳ شغل ۱۲ امتیاز
۴ شغل ۱۶ امتیاز
۵ شغل ۲۰ امتیاز
حداقل امتیاز مورد نیاز (در صورت راه‌اندازی بیزینس) ۴ امتیاز

 

  • موقعیت مکانی بیزینس:
تعداد جمعیت منطقه امتیاز
کم‌تر از ۱۰ هزار نفر ۲۵ امتیاز
بین ۱۰ تا ۵۰ هزار نفر ۱۷ امتیاز
بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار نفر ۱۰ امتیاز
حداقل امتیاز مورد نیاز ۱۰ امتیاز

 

  • سن:

در این برنامه، حداقل یا حداکثر خاصی برای سن در نظر گرفته نشده، اما افرادی که بین ۲۱ تا ۴۹ سال سن داشته باشند ۵ امتیاز دریافت خواهند کرد.

 

  • خرید کسب‌وکار فعال:

افرادی که برای خرید یک کسب‌وکار فعال در استان آلبرتا سرمایه گذاری کنند، ۱۰ امتیاز دریافت خواهند کرد.

 

  • سابقه کار یا تحصیل در کانادا:
میزان سابقه کار یا تحصیل در کانادا امتیاز
در مناطق روستایی آلبرتا
۱۲ تا ۲۴ ماه ۱۰ امتیاز
بیشتر از ۲۴ ماه ۱۵ امتیاز
در شهرهای کلگری یا ادمونتون
۱۸ تا ۳۰ ماه ۶ امتیاز
بیشتر از ۳۰ ماه ۱۰ امتیاز
در سایر استان‌های کانادا
۲۴ تا ۳۶ ماه ۳ امتیاز
بیشتر از ۳۶ ماه ۵ امتیاز

 

  • داشتن خویشاوند (مادر، پدر، فرزند، خواهر یا برادر) در کانادا:
فاکتور امتیاز
ساکن بودن خویشاوندان در محدوده آلبرتا ۵ امتیاز
ساکن بودن خویشاوندان در مناطق روستایی آلبرتا ۱۰ امتیاز

 

  • معیارهای همسر متقاضی:
فاکتورهای همسر امتیاز
سطح زبان همسر
CLB 4 ۳ امتیاز
CLB 5 ۴ امتیاز
CLB 6 ۵ امتیاز
مدرک تحصیلی همسر
دیپلم یا فوق دیپلم ۳ امتیاز
لیسانس و بالاتر ۵ امتیاز

اخذ اقامت دائم کانادا از طریق سرمایه‌گذاری در استان آلبرتا

به طور کلی، نحوه اقدام برای اقامت دائم کانادا از طریق سرمایه گذاری در آلبرتا به این شکل است که متقاضیان ابتدا باید برای راه‌اندازی یا خرید یک کسب‌وکار در آن سرمایه گذاری کنند. در صورت برخورداری از شرایط مناسب که به طور کامل در هر چهار روش سرمایه گذاری در آلبرتا در این مطلب مورد بررسی قرار گرفتند، واجد شرایط دریافت مجوز کار (Work Permit) کانادا خواهند شد.

متقاضیان با دریافت مجوز کار کانادا می‌توانند به همراه کلیه اعضای خانواده خود وارد کانادا شوند و کسب‌وکارشان را راه‌اندازی کنند. اعتبار این مجوز کار، معمولا ۲ سال است. اما متقاضیان معمولا پس از ۱ سال واجد شرایط اخذ اقامت دائم کانادا خواهند شد. شرایط کلی اعطای اقامت دائم از طریق سرمایه گذاری در استان آلبرتا به شرح زیر است:

  • استخدام حداقل ۱ فرد کانادایی که دارای اقامت دائم یا شهروندی این کشور باشد.
  • حضور در محدوده استان آلبرتا در طی مدتی که متقاضی با مجوز کار در کانادا بوده است.
  • متقاضی باید نقش فعال در امور روزمره و مدیریت کسب‌وکار ایفا کرده باشد و نباید این بیزینس را از راه دور مدیریت کرده باشد.
  • متقاضی باید برای پیاده‌سازی بیزینس پلن (طرح تجاری) خود اقدام کرده باشد و در حال اجرای آن باشد.
  • همچنین، متقاضی باید اقداماتی اساسی برای اجرای توافقنامه تجاری انجام داده باشد. توافقنامه تجاری، قراردادی است که شرایط راه‌اندازی بیزینس توسط متقاضی و جزئیات آن را مشخص می‌کند.
اخذ اقامت دائم کانادا از طریق سرمایه‌گذاری در استان آلبرتا

درباره فرصت های سرمایه گذاری در کانادا این مقاله را بخوانید.

مراحل اخذ اقامت دائم کانادا از طریق برنامه سرمایه‌گذاری در آلبرتا

متقاضیانی که قصد دارند با خرید یا راه‌اندازی یک کسب‌وکار در استان آلبرتا سرمایه گذاری کنند، باید مراحل زیر را پشت سر بگذارند:

 

  1. ارسال فرم اظهار علاقه (EOI) به اداره مهاجرت استان آلبرتا

پیش از هر چیز، متقاضیان سرمایه گذاری در استان آلبرتا باید فرمی تحت عنوان اظهار علاقه یا Expression of interest تهیه و تکمیل کنند. ارسال این فرم به معنی ابراز تمایل به کارآفرینی در آلبرتا است. متقاضیان باید یکسری از مشخصات خود نظیر سابقه کار، سن، وضعیت تاهل، مدرک زبان و موارد دیگر را در این فرم وارد کنند. پس از وارد کردن این اطلاعات، باید فرم اظهار علاقه را به همراه مدارکی نظیر بیزینس پلن (طرح تجاری) و مدارک شناسایی به اداره مهاجرت استان آلبرتا ارسال کنند.

  1. امتیازدهی به فرم اظهار علاقه

اداره مهاجرت استان آلبرتا در عرض ۳۰ روز پس از ارسال فرم اظهار علاقه توسط متقاضیان به آن امتیاز خواهد داد. روش امتیازدهی به فرم اظهار علاقه در زیرگروه‌های مختلف برنامه سرمایه گذاری در آلبرتا متفاوت است و هر یک از این چهار زیرگروه، امتیاز متقاوتی برای معیارهای مختلف در نظر گرفته‌اند که در بخش‌های قبل مورد بررسی قرار گرفتند.

در فاز بعد، اداره مهاجرت آلبرتا با ارسال یک ایمیل از متقاضیانی که بیشترین امتیازها را به دست آورده‌اند، دعوت می‌کند تا درخواست کامل خود را به همراه مدارک تکمیلی برای زیرگروه مورد نظر خود ارسال کنند. ارسال درخواست برای زیرگروه‌های برنامه‌های سرمایه گذاری در آلبرتا ۵۰۰ تا ۳۵۰۰ دلار هزینه دارد که قابل استرداد هم نیست. همچنین متقاضیان از تاریخ دریافت ایمیل تایید فرم اظهار علاقه، ۹۰ روز برای ارسال درخواست خود فرصت خواهند داشت.

 

  1. امضای توافق‌نامه با اداره مهاجرت استان آلبرتا

در صورتی که اداره مهاجرت استان آلبرتا با درخواست متقاضی برای سرمایه ‌ذاری از طریق روش اقدامی موافقت کند، سندی تحت عنوان توافق‌نامه اجرایی برای وی ایمیل خواهد شد که باید آن را امضا کرده و مجددا به اداره مهاجرت آلبرتا ارسال کند. این توافقنامه، یک قرارداد بین متقاضی و اداره مهاجرت آلبرتا است که شامل تعهدات وی در قبال استان آلبرتا برای راه‌اندازی بیزینس است و جزئیات بیزینس نیز در آن قید می‌شود.

 

  1. ارسال درخواست مجوز کار

پس از امضای توافقنامه اجرایی توسط متقاضی، مدرکی تحت عنوان نامه حمایت (Letter of Support) توسط اداره مهاجرت آلبرتا برای وی صادر خواهد شد. متقاضی با دریافت این مدرک، می‌تواند به اداره مهاجرت فدرال کانادا (IRCC) درخواست اخذ مجوز کار بدهد. مدت زمان اعتبار این مجوز کار معمولا دو سال است.

 

  1. ورود به استان آلبرتا و راه‌اندازی بیزینس

متقاضیان می‌توانند پس از صدور مجوز کار به همراه کلیه اعضای خانواده خود وارد کانادا شده و کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند. متقاضیان تا اتمام اعتبار مجوز کار خود (دو سال) برای راه‌اندازی کسب‌وکار فرصت دارند. اما توصیه می‌شود که بلافاصله پس از ورود به کانادا و تعیین محل اقامت خود، برای راه‌اندازی کسب‌وکار اقدام نمایند.

زیرا باید هر ۶ ماه یک بار یک گزارش از پیشرفت کسب‌وکار خود به اداره مهاجرت آلبرتا ارسال کنند. در غیر این صورت، احتمال اینکه در پایان این دوره دو ساله واجد شرایط اخذ اقامت دائم شوند، کاهش خواهد یافت.

 

  1. دریافت گواهی نامزدی از استان آلبرتا

معمولا پس از گذشت یک سال از راه‌اندازی کسب‌وکار، متقاضیان واجد شرایط دریافت گواهی نامزدی استانی خواهند شد. دریافت این گواهی، منوط به اجرای تعهدات ارائه شده در توافقنامه اجرایی است.

همچنین، متقاضی باید یک گزارش نهایی از وضعیت کسب‌وکاری که راه‌اندازی کرده است به اداره مهاجرت آلبرتا ارائه دهد. پس از بررسی این گزارش و اجرای توافقنامه اجرایی، متقاضی می‌تواند گواهی نامزدی آلبرتا را دریافت کند.

 

  1. ارائه درخواست اقامت دائم

متقاضی با دریافت گواهی نامزدی استان آلبرتا می‌تواند به اداره مهاجرت فدرال کانادا (IRCC) درخواست اقامت دائم برای خود و کلیه اعضای خانواده بدهد. در این مرحله، اداره مهاجرت فدرال مدارک تکمیلی مورد نیاز را به اطلاع متقاضی خواهد رساند. صدور اقامت دائم، معمولا به حدود ۶ ماه زمان نیاز دارد که می‌تواند بسته به شرایط موجود، کم‌تر یا بیشتر هم طول بکشد.

حداقل مبلغ سرمایه گذاری در آلبرتا

حداقل سرمایه مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در استان آلبرتا

سرمایه مورد نیاز برای سرمایه گذاری در استان آلبرتا به روشی که از طریق آن اقدام می‌کنید بستگی دارد. اما کم‌ترین مبلغ، متعلق به برنامه کارآفرینی فارغ‌التحصیلان خارجی است که از متقاضیان درخواست می‌کند در صورت سرمایه‌گذاری در شهرهای کلگری و ادمونتون ۱۰۰ هزار دلار و در صورت سرمایه گذاری در سایر شهرهای آلبرتا ۵۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری کنند. بدیهی است که متقاضیان با سرمایه گذاری مبالغ بیشتر، امتیاز بیشتری هم به دست خواهند آورد.

حداقل مبلغ سرمایه گذاری در کانادا؛ کمترین مبلغ سرمایه گذاری در کانادا چقدر است؟

کمترین مبلغ لازم برای اخذ اقامت موقت کانادا از طریق برنامه‌های سرمایه‌گذاری در آلبرتا

همانطور که اشاره شد، حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری در آلبرتا به روشی که از طریق آن اقدام می‌‌کنید بستگی دارد. در جدول زیر می‌توانید کم‌ترین مبلغ مورد نیاز برای روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری در آلبرتا را مشاهده کنید:

برنامه‌های سرمایه‌گذاری در آلبرتا حداقل مبلغ لازم برای سرمایه‌گذاری
برنامه کارآفرینی کشاورزی آلبرتا ۵۰۰ هزار دلار
برنامه کارآفرینی آلبرتا (مناطق روستایی) ۲۰۰ هزار دلار
برنامه کارآفرینی آلبرتا ویژه فارغ‌التحصیلان خارجی ۱۰۰ هزار دلار در صورت سرمایه‌گذاری در شهرهای کلگری و ادمونتون و ۵۰ هزار دلار در صورت سرمایه گذاری در سایر شهرهای آلبرتا
برنامه کارآفرینی ویژه فارغ‌التحصیلان آلبرتا حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری مشخص نشده است

هزینه اخذ ویزای سرمایه‌گذاری در استان آلبرتا

هزینه‌هایی که باید برای اخذ اقامت موقت کانادا از طریق سرمایه گذاری در استان آلبرتا پرداخت کنید در جدول زیر قید شده‌ است:

نوع هزینه مقدار هزینه (به دلار کانادا)
رسیدگی به درخواست در برنامه کارآفرینی آلبرتا ویژه فارغ‌التحصیلان خارجی ۳۵۰۰ دلار
رسیدگی به درخواست در برنامه کارآفرینی آلبرتا ویژه فارغ‌التحصیلان آلبرتا ۳۵۰۰ دلار
رسیدگی به درخواست در برنامه کارآفرینی آلبرتا ویژه کشاورزان ۵۰۰ دلار
رسیدگی به درخواست در برنامه کارآفرینی آلبرتا (مناطق روستایی) ۳۵۰۰ دلار
هزینه انگشت نگاری ۸۵ دلار به ازای یک نفر و ۱۷۰ دلار به ازای هر خانواده (دو نفر یا بیشتر)
اخذ مجوز کار کانادا ۱۵۵ دلار
هزینه بررسی پرونده در برنامه‌های سرمایه گذاری آلبرتا

مدارک مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در استان آلبرتا

متقاضیانی که قصد دارند در استان آلبرتا سرمایه گذاری کنند، باید مدارک زیر را آماده کنند:

  • مدارک شناسایی اعم از شناسنامه، کارت ملی و پاسپورت برای خود و اعضای خانواده
  • سند ازدواج در صورت تاهل
  • آخرین مدرک تحصیلی
  • مدرک زبان
  • توصیه نامه از یکی از سازمان‌های تعیین شده توسط دولت استانی آلبرتا
  • مدارک مرتبط با سوابق کاری
  • مدارک مالی و بانکی
  • سند دارایی‌ها و ملک و املاک
  • تاییدیه قانونی بودن مدارک مالی
  • ارائه مدارک معتبر برای هر یک از معیارهای امتیازدهی اعم از مدرک تحصیلی و مدرک زبان همسر یا مدارک اقامت قبلی در آلبرتا

توصیه‌نامه برای سرمایه‌گذاری در استان آلبرتا

یکی از مدارک مهمی که متقاضیان برای سرمایه گذاری در استان آلبرتا لازم دارند، توصیه نامه است. این مدرک، توسط دو سازمان کانادایی که توسط دولت آلبرتا تعیین شده‌اند، صادر می‌شود. روش دریافت توصیه نامه نیز به این صورت است که این دو سازمان، بیزینس پلن (طرح تجاری) ارائه شده توسط متقاضی را مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌دهند.

در صورتی که طرح تجاری به تایید یکی از این دو سازمان برسد، متقاضی می‌تواند توصیه نامه خود را از سازمان مربوطه دریافت کند. معیارهای مورد توجه این دو سازمان در بررسی طرح تجاری شامل موارد زیر می‌شوند:

  • توجه به نیازها و تقاضای بازار آلبرتا در طرح تجاری
  • مشخص کردن نحوه ورود موفق کسب‌وکار پیشنهادی به بازار آلبرتا در کوتاه مدت و میان مدت در طرح تجاری
  • برنامه ریزی مالی دقیق در طرح تجاری و مشخص بودن منابع تامین مالی کسب‌وکار پیشنهادی

در جدول زیر می‌توانید نام، آدرس، شماره تماس و سایر اطلاعات این دو سازمان را مشاهده کنید:

نام سازمان آدرس سازمان شماره تماس سازمان ایمیل سازمان
Empowered Startups 744 W Hastings St #420, Vancouver, BC V6C 1A5, Canada 604-229-1052 [email protected]
Platform Calgary 407 9 Ave SE, Calgary, AB T2G 2K7, Canada 403-284-6400 [email protected]

الزامات مدرک زبان برای ویزای سرمایه‌گذاری آلبرتا

با توجه به اینکه نمره مورد نیاز برای مدرک زبان، در هر یک از برنامه‌های سرمایه‌گذاری در آلبرتا متفاوت است، می‌توانید جدول زیر را به عنوان یک جمع بندی کلی از مدرک زبان مورد نیاز در برنامه‌های مختلف سرمایه‌گذاری در آلبرتا مد نظر داشته باشید:

برنامه‌های سرمایه‌گذاری در آلبرتا حداقل مدرک زبان مورد نیاز
برنامه کارآفرینی آلبرتا ویژه فارغ‌التحصیلان آلبرتا مدرک زبان معادل با CLB 7
برنامه کارآفرینی آلبرتا ویژه فارغ‌التحصیلان خارجی مدرک زبان معادل با CLB 5
برنامه کارآفرینی آلبرتا (مناطق روستایی) مدرک زبان معادل با CLB 4
برنامه کارآفرینی آلبرتا ویژه کشاورزان به مدرک زبان نیاز ندارد

اداره مهاجرت استان آلبرتا برای هر یک از زبان‌های انگلیسی یا فرانسوی مدارک خاصی را به رسمیت می‌شناسد که در جدول زیر ذکر شده‌اند:

مدارک مورد قبول برای زبان انگلیسی مدارک مورد قبول برای زبان فرانسوی
IELTS TEF
CELPIP TCF
بهترین شهرهای آلبرتا برای سرمایه گذاری

افرادی که واجد شرایط سرمایه‌گذاری در آلبرتا نیستند

در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر، امکان سرمایه گذاری در آلبرتا برای شما وجود نخواهد داشت:

  • افرادی که به کانادا پناهنده شده‌اند، در فرایند تجدید نظر برای مهاجرت به کانادا هستند و یا دولت فدرال آن‌ها را از کانادا دیپورت کرده است.
  • افرادی که به عنوان پرستار افراد کم‌توان در کانادا زندگی می‌کنند.
  • نیروهای کار خارجی که با Work Permit (مجوز کار) و به صورت موقت در استان دیگری به غیر از آلبرتا کار و زندگی می‌کنند.
  • افرادی که بدون اقامت موقت معتبر، در حال زندگی یا کار کردن در کانادا هستند.
  • دانشجویان خارجی که در کانادا تحصیل می‌کنند و افرادی که در حال گذراندن دوره‌های حرفه آموزی و کارآموزی هستند.
  • افرادی که پرونده فعال و در حال بررسی در این مسیر مهاجرتی دارند که نتیجه آن هنوز روشن نشده و یا برای یکی دیگر از مسیرهای AAIP (برنامه مهاجرت برتر یا همان نامزدی آلبرتا) واجد شرایط است.
  • افرادی که در مرتبه قبل برای یکی از برنامه‌های AAIP (برنامه مهاجرت برتر یا همان نامزدی آلبرتا) اپلای کرده‌اند و نامه‌ای دریافت کرده باشند مبنی بر اینکه برای مدت معینی قادر به اپلای مجدد برای این مسیر نخواهند بود.
  • افرادی که بیزینس مورد نظر آن‌ها در لیست بیزینس‌های غیرمجاز در آلبرتا قرار داشته باشد.

کسب‌وکارهای غیرمجاز برای سرمایه‌گذاری در استان آلبرتا

در صورتی که کسب‌وکاری که متقاضی قصد سرمایه‌گذاری در آن را دارد جزو یکی از موارد زیر باشد، واجد شرایط برنامه سرمایه گذاری آلبرتا نخواهد بود و در نتیجه، متقاضی را به مجوز کار نخواهد رساند:

  • کسب‌وکارهای بدون ارزش افزوده اقتصادی اعم از:
    • پرداخت وام‌های یک روزه، نقد کردن چک و مشاغل مشابهی که در این زمینه وجود دارد
    • خرید و فروش کالاهای مستعمل
  • کسب‌وکارهایی که به عنوان سرمایه گذاری غیرفعال در نظر گرفته می‌شوند و نیازی به مدیریت فعال ندارند. نظیر:
    • فعالیت‌های مرتبط با اجاره ملک، سرمایه گذاری و لیزینگ
    • دلالی، مشاور املاک، کارگزاری بیمه یا کارگزاری تجاری
    • خشکشویی و کارواش‌های خودکار
  • کسب‌وکارهای فصلی و پروژه‌ای
  • مشاغل خانگی
  • مشاغلی که جزوی از طرح جانشین پروری هستند. نظیر:
    • مشاغلی که به اقوام نزدیک تعلق دارند و یا توسط آن‌ها مدیریت می‌شوند
    • مشاغلی که در طی ۴ سال اخیر متعلق به یک متقاضی سابق برنامه کارآفرینی در استان آلبرتا بوده و یا توسط آن‌ها مدیریت شده‌اند (حتی اگر فرد موفق به مهاجرت به کانادا از طریق آن نشده باشد)
    • مشاغلی که در طی ۳ سال اخیر از زمان اپلای، مالکیت آن‌ها تغییر کرده
  • مشاغل مرتبط با مسائل جنسی
  • هرگونه کسب‌وکار دیگری که باعث بدنام شدن اداره مهاجرت استان آلبرتا و برنامه AAIP (برنامه مهاجرت برتر یا همان نامزدی آلبرتا) شده باشد.

چطور می‌توانیم شانس خود را برای سرمایه گذاری در آلبرتا افزایش دهیم؟

با داشتن شرایط زیر، می‌توانید شانس خود را در این مسیر مهاجرتی افزایش دهید. این شرایط، امتیاز EOI (فرم اظهار علاقه) شما را نیز افزایش خواهند داد.

  • حداقل 6 ماه تجربه کاری داشته باشید که می‌تواند ترکیبی از مدیریت فعال یا مالکیت یک کسب‌وکار یا معادل آن باشد. این تجربه را باید قبل از ثبت EOI (فرم اظهار علاقه) خود به دست آورده باشید.
  • با فراهم آوردن شرایط زیر، بتوانید به آلبرتا منفعت اقتصادی برسانید:
    • اشتغال‌زایی
    • انتخاب محل کسب‌وکار در یک منطقه مناسب (مانند مناطق روستایی)
    • موفقیت تجاری
    • سرمایه گذاری
    • تاسیس یک شرکت پارتنرشیپ یا کسب حمایت از یک سرمایه گذار خطرپذیر، شتاب دهنده، انکوباتور یا انجل
  • بین ۲۱ تا ۴۹ سال سن داشته باشید.
  • همسرتان یکی از شرایط زیر را داشته باشد:
    • تجربه انجام یک شغل تمام وقت به صورت مداوم و به مدت ۱ سال در آلبرتا
    • تکمیل یک دوره تحصیلی دو ساله در یکی از مراکز دانشگاهی معتبر آلبرتا
    • مدرک زبان CLB 5 یا NCLC 5 و معادل آن‌ها

مزایای سرمایه‌گذاری در آلبرتا

در پاسخ به اینکه چرا باید استان آلبرتا را برای سرمایه گذاری در کانادا انتخاب کرد، می‌توانیم به مزایای سرمایه‌گذاری در آلبرتا اشاره کنیم که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • آلبرتا دارای یک سیستم اقتصادی و بانکی کاملا پایدار است.
  • سیاست‌های تجاری در آلبرتا به نوعی پیاده‌سازی و اجرا می‌شوند که بیشترین حمایت را از سرمایه گذاران داشته باشند.
  • نرخ مالیات در آلبرتا نسبت به سایر استان‌های کانادا پایین است.
  • تشریفات اداری و کاغذبازی‌های کمی در آلبرتا وجود دارد که باعث می‌شود قوانین دست و پا گیری برای سرمایه گذاران و کارآفرینان برای راه‌اندازی کسب‌وکارشان وجود نداشته باشد.
  • آلبرتا دارای نیروهای کاری تحصیل‌کرده و بااستعداد است.
  • ارتباط آلبرتا با سایر استان‌های کانادا و حتی شهرهای خارج از کانادا بسیار مساعد است و زیرساخت‌های لازم را برای برقراری روابط بین‌المللی فراهم کرده است.
  • آلبرتا از نظر هزینه زندگی یکی از مقرون به صرفه‌ترین استان‌های کانادا است.
  • همسر و فرزندان زیر ۲۲ سال سرمایه گذار می‌توانند وی را در این پروسه همراهی کنند و فرصت زندگی در کانادا را به دست بیاورند.
  • آلبرتا یکی از غنی‌ترین مناطق دنیا از نظر ذخایر نفت و گاز است، اما درآمدزایی صنایع این استان بسیار فراتر از پتروشیمی هستند.
  • انرژی‌های تجدیدپذیر، فناوری‌های پاک، کشاورزی، جنگلداری، گردشگری و هوش مصنوعی سایر صنایع پردرآمد و برتر آلبرتا را تشکیل داده‌اند که فرصت‌های شغلی بسیار زیادی در آن‌ها وجود دارد.
  • نرخ بیکاری در آلبرتا بسیار پایین است.
  • آلبرتا دارای یک جامعه مهاجرپذیر، خونگرم و چند فرهنگی است که اصلا در آن احساس غربت نخواهید کرد.
  • آلبرتا دارای طبیعت خیره‌کننده‌ای است و پارک ملی بنف که شهرت جهانی دارد، تنها یکی از جاذبه‌های طبیعی این استان است.

نکات قابل‌توجه در سفر به استان آلبرتا برای سرمایه‌گذاری

توصیه ما در سازمان حقوقی مهاجرتی کاناداپاس این است که قبل از انجام سفر به آلبرتا، درمورد فرصت‌هایی که در بازار منطقه مورد نظرتان وجود دارد، تحقیق کنید، از مجوزها و لایسنس‌های لازم که نیاز به ثبت نام دارند، آگاهی یابید و مراحلی که معمولا باید برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار طی کرد را بدانید.

این سفر کاری، به شما فرصت می‌دهد تا با صاحبین مشاغل در منطقه مورد نظر خود، مقامات و مسئولان اجرایی و همینطور سایر افراد مرتبط با آن‌ها ملاقات و گفت و گو کنید تا ضمن آگاهی از الزامات مورد نیاز، درمورد شرایط و محیط کسب‌وکارهای موجود در این منطقه نیز اطلاعات بیشتری پیدا کنید.

هدف اصلی از انجام این سفر، این است که با دید باز، اطلاعات کامل و دانش و آگاهی بیشتری تصمیم بگیرید و عواملی که می‌توانند در راه‌اندازی و انجام بیزینس به شما کمک کنند را هم بشناسید تا بتوانید کسب‌وکار خود را به موفقیت برسانید و برای آلبرتا منفعت اقتصادی داشته باشید.

کلام آخر

افرادی که دارای سرمایه کافی به میزان حداقل ۵۰ هزار دلار کانادا هستند و حداقل ۶ ماه هم سابقه کار قابل اثبات دارند، می‌توانند برای دریافت اقامت موقت کانادا از طریق خرید یک بیزینس فعال یا راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید اقدام کنند. در آلبرتا، چهار روش مختلف برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده که افراد می‌توانند بر اساس شرایط خود برای یکی از آن‌ها اقدام کنند.

روش کار در این چهار برنامه، به این صورت است که متقاضی در صورت واجد شرایط بودن، مجوز کار دو ساله کانادا به وی اعطا خواهد شد. وی در طول این دو سال فرصت راه‌اندازی کسب‌وکار خود را خواهد داشت. در این بین، یک توافقنامه اجرایی نیز با دولت استان آلبرتا امضا خواهد کرد که در صورت عمل کردن به این توافق، واجد شرایط اخذ اقامت دائم کانادا خواهد شد.

اگر شما هم شرایط اخذ مجوز کار کانادا از طریق سرمایه گذاری در آلبرتا را دارید، با مشاورین کاناداپاس تماس بگیرید تا بیشتر شما را راهنمایی کنند.

اهمیت همراهی وکیل مهاجرت در پروسه دریافت ویزای کانادا

مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس و شرکت شتاب دهنده بیزینس و استارت آپ i3 capital با مدیریت مهیار حلاج‌ پور٬ عضو سازمان (NACO (National Angel Capital Organization ٬ مشاور رسمی (RCIC) یا اصطلاحا وکیل مهاجرت به کانادا با سال ها تجربه در هدایت و حمایت صد ها تجارت نوپا٬ استارت آپ و همکاری با شرکت های معظم بین المللی از ابتدا تا انتهای مسیر موفقیت شما در کانادا در کنار شماست.

سرمایه گذاری در کانادا یک پروسه کاملا حقوقی است و شما به عنوان یک شهروند خارجی که با قوانین این کشور آشنایی کافی ندارید، بهتر است پیش از هر گونه اقدام قانونی با وکیل مهاجرت به کانادا در این زمینه مشورت کنید.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا

سوالات متداول درباره سرمایه گذاری در آلبرتا

بله. داشتن جاب آفر برای مسیرهای کارآفرینی در آلبرتا لزومی ندارد و فقط باید یک کسب‌وکار راه‌اندازی و یا خریداری کرد که برای آلبرتا منفعت اقتصادی داشته باشد.

کسب‌وکارهایی که در زمینه‌های کشاورزی، دامپروری، مزرعه داری، گردشگری، امور مالی و حمل و نقل فعالیت می‌کنند، فرصت‌های بهتری برای سرمایه گذاری در آلبرتا هستند. متقاضیان با سرمایه گذاری در این حوزه‌ها می‌توانند امتیاز بیشتری بگیرند و در نتیجه، شانس بیشتری هم برای دریافت مجوز کار کانادا داشته باشند.

طبیعتا گلکری و ادمونتون به عنوان بزرگ‌ترین شهرهای آلبرتا برای سرمایه گذاری بهتراند و امکانات و فرصت‌های بیشتری هم دارند. اما شهرهای کوچک‌تری نظیر رد دیر یا لث بریج هم برای سرمایه گذاری مناسب‌اند. سرمایه گذاری در مناطق روستایی هم مزایای زیادی دارد و می‌تواند در امتیاز متقاضیان تاثیرگذار باشد. مهم این است که متقاضی شرایط سرمایه گذاری در کدام یک از این مناطق را داشته باشد.

این امر به روشی که متقاضی از طریق آن اقدام می‌کند بستگی دارد. به عنوان مثال، حداقل مبلغ سرمایه گذاری در آلبرتا از طریق برنامه کارآفرینی کشاورزی ۵۰۰ هزار دلار است، در برنامه کارآفرینی مناطق روستایی، ۲۰۰ هزار دلار و در برنامه کارآفرینی فارغ التحصیلان خارجی ۵۰ تا ۱۰۰ هزار دلار. برنامه کارآفرینی فارغ التحصیلان آلبرتا، حداقل خاصی برای سرمایه گذاری ندارد.

بررسی پرونده در برنامه‌های کارآفرینی فارغ التحصیلان خارجی، فارغ التحصیلان آلبرتا و کارآفرینی در مناطق روستایی ۳۵۰۰ دلار هزینه دارد و هزینه بررسی پرونده در برنامه کارآفرینی کشاورزی نیز ۵۰۰ دلار است.

به طور مستقیم، خیر. اما در نهایت امکان اخذ اقامت دائم از طریق سرمایه گذاری در آلبرتا فراهم خواهد شد. بدین معنی که متقاضیان در ابتدای ورود به کانادا، مجوز کار خواهند گرفت و در صورت فراهم کردن یکسری شرایط خاص نظیر اشتغال‌زایی و اجرای طرح تجاری قادر به اقدام برای اخذ اقامت دائم کانادا خواهند شد.

برای دستیابی به اقامت دائم، متقاضیان باید در طول مدت دو ساله‌ای که با اقامت موقت در کانادا هستند، کسب‌وکار خود را هر چه زودتر راه‌اندازی کنند و به تعهداتی که در طرح تجاری و توافقنامه اجرایی به دولت استانی آلبرتا داده‌اند عمل کنند. متقاضیان باید هر ۶ ماه یک بار یک گزارش از پیشرفت کسب‌وکار خود به دولت استانی آلبرتا ارائه کنند تا نشان دهند که در حال اجرای طرح تجاری و عهدات خود در توافقنامه اجرایی هستند.

زمانی که متقاضیان واجد شرایط برنامه‌ای که از طریق آن اقدام کرده‌اند تشخیص داده شوند، سندی تحت عنوان توافقنامه اجرایی برای آن‌ها ایمیل خواهد شد که باید آن را امضاء کرده و مجددا به اداره مهاجرت آلبرتا ارسال کنند.این توافقنامه، یک قرارداد بین متقاضی و اداره مهاجرت آلبرتا است که شامل تعهدات وی در قبال استان آلبرتا برای راه‌اندازی بیزینس است. همچنین، جزئیات بیزینس نیز در آن قید می‌شود.

پس از اینکه منقاضی توافقنامه اجرایی را امضا کرد، مدرکی به اسم نامه حمایت (Letter of Support) توسط اداره مهاجرت آلبرتا به وی اعطا خواهد شد. متقاضی با دریافت این مدرک، می‌تواند به اداره مهاجرت فدرال کانادا (IRCC) درخواست اخذ مجوز کار بدهد.

فرم اظهار علاقه یا Expression of Interest یکی از پراهمیت‌ترین مدارکی است که متقاضیان در طول اقدام برای سرمایه گذاری در آلبرتا به آن نیاز دارند. این فرم توسط متقاضی تکمیل می‌شود و حاوی یکسری اطلاعات درمورد مشخصات فردی وی نظیر مدرک تحصیلی، مدرک زبان، سن، وضعیت تاهل وشرایط همسر و یکسری معیارهای دیگر است.

در فرایند اخذ مجوز کار از طریق سرمایه گذاری در آلبرتا، بر اساس اطلاعاتی که متقاضیان در فرم اظهار علاقه وارد کرده‌اند به آن‌ها امتیاز داده می‌شود. متقاضیانی که امتیاز بیشتری از EOI خود به دست بیاورند، دعوت خواهند شد تا توافقنامه اجرایی را با دولت استانی آلبرتا امضا کنند و سپس برای اخذ مجوز کار درخواست دهند.