کبک یکی از استان های کشور کانادا است که در شرق این کشور واقع شده است. کبک سیتی و مونترئال مهم ترین شهرهای این استان هستند و به دلیل آنکه هزینه های تحصیل و زندگی در این استان به مراتب کم تر از بسیاری از نقاط دیگر در کانادا است، بسیاری از افراد تلاش می کنند تا با ورود به این استان، مسیر اخذ اقامت خود در کشور کانادا را هموار سازند. با این وجود باید به این نکته مهم نیز توجه داشت که کبک استان فرانسوی زبان کانادا است اما امکان تحصیل و زندگی در این استان به زبان انگلیسی نیز وجود دارد.

مهم ترین شاخصه هایی که می تواند در استان کبک بسیار مهم باشد، تعدد دانشگاه ها و همچنین جایگاه علمی قدرتمند دانشگاه های این استان در رده بندی های جهانی است. در صورتی که شما نیز به مهاجرت به استان کبک تمایل دارید یا به طور کلی برنامه ای برای ورود به کشور کانادا دارید، ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید و در صورتی که پاسخِ پرسش های خود را دریافت نکردید حتما با ما در تماس باشید.

نگاهی اجمالی به استان کبک

کبک با مساحتی بالغ بر 1542056 کیلومتر مربع، دومین استان بزرگ کانادا پس از نانووت است که 15.4% از مساحت کشور کانادا را تشکیل داده است و در حدود 11.5% از مساحت استان کبک را سطح آبی تشکیل شده است.

بر اساس داده های آماری در سال 2016، جمعیت استان کبک 8164361 نفر اعلام شده است و این استان را از نظر جمعیتی نیز در جایگاه دوم در کانادا قرار داده است. البته داده های جمعیتی نشان می دهد که در پایان تابستان سال 2020، جمعیت این استان به 8574571 نفر رسیده است و در حدود 410000 نفر به جمعیت این استان افزوده شده است. در حقیقت می توان گفت که بیش از 22.5% از جمعیت کانادا در استان کبک سکونت دارند. در نمودار زیر، تحولات جمعیتی در استان کبک در طول 5 فصل گذشته به تصویر کشیده شده است.

تحولات جمعیتی استان کبک در سال 2019 و 2020

اما سوال اصلی اینجاست که کدام شهرهای استان کبک جمعیت بیشتری را در خود جای داده اند؟ پاسخ به این سوال را می توان در جدول زیر یافت. بیشتر جمعیت این استان در شهرهای مونترئال و کبک  زندگی می کنند. البته بخشی از شهر اوتاوا نیز در استان کبک واقع شده است که جمعیت قابل توجهی را در خود جای داده است.

کدام شهرهای استان کبک جمعیت بیشتری را در خود جای داده اند

شرایط آب و هوایی در کبک در ماه های جون، جولای و آگوست در بهترین شرایط خود قرار دارد. در ماه های ژانویه، فوریه فصل سرد را می توان در کبک تجربه کرد در حالی که با توجه به میانگین دما، ژانویه سردترین ماه سال در کبک است. ماه جولای نیز گرم ترین ماه سال در این استان شرقی است. میانگین دمای هوای گرم در این استان 9 درجه سیلیسیوس یا 48.2 فارنهایت است و میانگین سردترین دما، 0.8- درجه سیلیسیوس یا 30.56 فارنهایت است. نمودار زیر، شرایط آب و هوایی در کبک را به تصویر کشیده است.

شرایط آب و هوایی در کبک

بررسی هزینه های زندگی در کبک

یکی از مهم ترین مسائلی که در رابطه با زندگی در استان کبک باید به آن توجه ویژه داشت، هزینه های زندگی در این استان است. عمده هزینه های زندگی در شهرهای کانادا تقریبا مشابه به هم است اما هزینه هایی نظیر اجاره مسکن، تفریحات، حمل و نقل عمومی و غیره در این کشور، در هر شهر نسبت به شهر دیگر متفاوت است. در شهرهای استان کبک می توان انتظار پرداخت کم ترین هزینه ها را داشت و یکی از جذابیت های کبک برای ایرانیان نیز همین موضوع بوده است.

در جدول زیر به بررسی تفاوت هزینه های عمومی زندگی در دو شهر کبک سیتی و مونترئال خواهیم پرداخت تا بتوانید به یک دید کلی در رابطه با هزینه های زندگی در این استان برسید. با توجه به وسعت هر شهر، هزینه های حمل و نقل در آن نیز کاهش پیدا می کند بنابراین باید انتظار داشت که هزینه های زندگی در سایر شهرهای استان کبک کمتر از این دو شهر باشد.

بررسی تفاوت هزینه های عمومی زندگی در دو شهر کبک سیتی و مونترئال

آب و هوای کانادا در شهرهای مختلف

اگر هزینه های مربوط به اجاره ملک در کانادا را جدا کنیم، هزینه زندگی برای یک خانواده چهار نفره در شهر کبک در حدود 3800$ دلار کانادا در ماه است و برای یک فرد مجرد در حدود 1040$ تخمین زده می شود. در مونترئال اما هزینه ها اندکی بیش تر است و یک خانواده چهار نفره در این شهر ماهیانه به 3916$ دلار کانادا نیاز خواهد داشت و هزینه زندگی یک نفر در این شهر حدود 1068$ دلار کانادا تخمین زده می شود.

هزینه اجاره یک ملک با یک اتاق خواب در مرکز شهر مونترئال در حدود 1000 تا 1650$ دلار کانادا است و هزینه یک خانه مشابه در شهر کبک را می توان در حدود  630 تا 1000$ دلار کانادا اعلام داشت. در صورتی که از مرکز شهر دورتر شویم، هزینه اجاره ملک نیز کاهش پیدا می کند. هزینه اجاره خانه ای با یک اتاق خواب در شهر مونترئال و خارج از مراکز شهری 700 تا 1200$ دلار کانادا است و هزینه خانه ای مشابه در شهر کبک را می توان 500 تا 781$ دلار کانادا برآورد کرد.

در رابطه با خانه های بزرگ تر در این دو شهر نیز می توان گفت که اجاره بهای خانه ای با سه اتاق خواب در مرکز شهر کبک در حدود 1000 تا 1900$ دلار کانادا است و هزینه خانه ای مشابه خارج از مراکز شهری در حدود 850 تا 1200$ دلار کانادا اعلام شده است. در شهر مونترئال نیز خانه ای مشابه را می توان با هزینه ای در حدود 1800 تا 3000$ دلار کانادا در مرکز شهر اجاره کرد و اجاره بهای خانه ای با سه اتاق خواب خارج از مراکز شهری مونترئال در حدود 1100 تا 2000$ دلار کانادا ارزیابی می شود.

همه چیز درباره شرایط تحصیل در کبک

سیستم آموزشی در کبک به چهار سطح تقسیم می شود:

  • پیش از دبستان که از آن به عنوان دوره مهد کودک یاد می شود.
  • دوره دبستان و دبیرستان که شامل دوره تحصیل در مدرسه می شود.
  • دوره کالج که شامل دوره پیش دانشگاهی و آموزش فنی است.
  • دوره آموزش دانشگاهی

دوره های آموزشی در کبک به زبان های انگلیسی و فرانسوی برگزار می شوند و زبان دوره آموزشی در حقیقت به سیاست های داخلی آموزشگاه بستگی دارد. دوره دانشگاه در کبک به سه سیکل تقسیم می شود که سیکل اول شامل دوره کارشناسی است که بسته به رشته تحصیلی 3 تا 4 سال به طول می انجامد. دوره کارشناسی ارشد نیز سیکل دوم آموزشی است که معمولا یک دوره 1 یا 2 ساله است. دوره دکترا نیز به عنوان سیکل سوم آموزشی شناخته می شود که حداقل سه سال به طول می انجامد.

برای ورود به کبک به عنوان دانشجو در ابتدای امر فرد باید دوره آموزشی خود را انتخاب کند و پس از آن نسبت به اخذ پذیرش تحصیلی اقدامات لازم را انجام دهد. در مرحله سوم که بلافاصله پس از دریافت پذیرش است، فرد باید گواهی پذیرش (CAQ) را دریافت کنید البته این گواهی مربوط به دوره هایی است که بیش از 6 ماه به طول بیانجامد. در مرحله بعد، فرد باید موفق به دریافت اجازه تحصیل از دولت کانادا شود.

کبک را می توان جایگاه دانشگاه های برتر کانادا خواند، دانشگاه هایی که در میان برترین دانشگاه های جهان توانسته اند، جایگاه مناسبی برای خود بیابند. دانشگاه مک گیل و دانشگاه مونترئال با رنکینگ بین المللی 31 و 118 در سال تحصیلی 2021، در شهر مونترئال واقع شده اند و دانشگاه لاوال نیز با رتبه 420، سومین دانشگاه برتر در استان کبک است. دانشگاه های دیگری نیز در کبک وجود دارند که جایگاه مناسبی در میان دانشگاه های جهان دارند که عبارتند از:

  • دانشگاه کونکوردیا در شهر مونترئال
  • دانشگاه کبک در مونترئال در شهر مونترئال
  • دانشگاه شربوک در شهر شربوک
  • دانشگاه کبک چیکوتیمی در شهر چیکوتیمی
  • دانشگاه HEC در شهر مونترئال
  • دانشگاه کبک در شهر کبک
  • دانشگاه پلی تکنیک مونترئال در شهر مونترئال

همه چیز درباره کار در کبک

یکی از مسائلی که از اهمیت بسیار زیادی در رابطه با زندگی در استان کبک برخوردار است، شرایط و قوانین کاری در این استان است. در ماه می هر سال، دولت محلی حداقل دستمزد کار ساعتی را مشخص می کند و همه کارفرمایان نیز موظف به رعایت آن هستند. بر اساس قوانین کار در کبک، حداقل دستمزد کار ساعتی 13.10$ دلار کانادا تعیین شده است البته نیروهای کاری که از مشتری انعام دریافت می کنند، به ازای هر ساعت کار، 10.45$ دلار کانادا دریافت می کنند.

شرایط و قوانین کاری در استان کبک کانادا

دلیل عمده این تفاوت قیمت آن است که پرداخت انعام در کانادا یک امر رایج است و همین مسئله سبب می شود که دستمزد نیروی کار در این مشاغل کمتر در نظر گرفته شود و با دریافت انعام این اختلاف جبران خواهد شد. بر اساس قوانین کار در کبک، کارفرما موظف است حداقل هر 16 روز یک بار دستمزد نیروی کار را پرداخت کند. به ازای هر پرداخت نیز کارفرما موظف است تا فیش حقوقی در اختیار نیروی کار قرار دهد تا او بتواند درآمد خود را به صورت کامل محاسبه کند.

بر اساس قوانین کار در استان کبک، حداقل ساعت کار تعیین شده در مشاغل عادی 40 ساعت در هفته در نظر گرفته شده است  و در صورتی که کارفرما از نیروی کار بخواهد تا به عنوان اضافه کار در محل کار خود حاضر شود، کارفرما موظف است تا علاوه بر دستمزد کار ساعتی، 50% دیگر به وی پرداخت کند. بنابراین حداقل دستمزد هر ساعت اضافه کاری در کانادا معادل 19.65$ دلار کانادا است.

مکان های دیدنی در استان کبک

کبک یکی از استان های دیدنی در کانادا است و به عنوان دروازه تمدن فرانسوی ها در آمریکا شناخته می شود. در آغاز قرن هفدهم و در سال 1608، ساموئل شامپلین هسته اولیه شهر کبک را بنا نهاد که امروزه از آن به عنوان پلس رویال یاد می شود. کلیسای نوتردام نیز در این محل واقع شده است. این منطقه هنوز بافت تاریخی و معماری قرن هفدهمی خود را حفظ کرده است.

رصدخانه اوبسرواتور دلا کپیتل نیز از جاذبه های مهم استان کبک است. این رصد خانه دارای دید 360 درجه است و در طبقه سی و یکم برج مارگیار قرار دارد و نمای کلی بسیار زیبایی از شهر کبک را در اختیار بازدید کنندگان قرار می دهد. هتل های یخی نیز از جاذبه های بسیار دیدنی زمستان های کبک هستند. این هتل ها که خارج از محدوده شهری واقع شده اند، از چندین تن برف و یخ ساخته شده اند و طراحی منحصر به فردی دارند.

از دیگر مکان های دیدنی در استان کبک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تراس دافرین
  • خلیج هادسون
  • جزیره بوناونچر
  • آبشار مونمورانسی
  • دشت آبراهام
  • هتل لو شتو فرانتوک
  • کلیسای نوتردام
  • موزه هنرهای زیبا
  • محله پتی شامپلن
  • موزه اورسولین

در این مقاله سعی بر آن داشتیم تا اطلاعاتی جامع در خصوص شرایط زندگی و امکانات موجود در کبک در اختیار شما قرار دهیم. حال شما می توانید با در نظر گرفتن شرایط زندگی در این استان فرانسوی زبان، انتخاب ساده تری داشته باشید. در صورت تمایل به مهاجرت به کانادا از طرق قانونی می توانید با ما در ارتباط باشید.

مجموعه مهاجرتی کاناداپاس از شما دعوت میکند، فرم ارزیابی رایگان را به دقت تکمیل کرده، سوابق و افتخارات خود را نیز ذکر بفرمایید.