بسیاری از افرادی که به هنر علاقه دارند و برخی از هنرمندان مایل هستند که برای ورود به دنیای حرفه‌ای و کسب تحصیلات آکادمیک حرفه در هنر در دانشگاه‌های کانادا تحصیل کنند. بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز علمی کانادا در گرایش‌های مختلفی را از رشته هنر ارائه می‌دهند و جالب است بدانید که برخی از این مراکز توانسته‌اند رتبه جهانی قابل‌توجهی نیز کسب کنند.

برای تحصیل در رشته هنر ابتدا باید اطلاعات کافی از رشته انتخابی، بازار کار، درس‌هایی که می‌خوانید، دوره تحصیلی و … داشته باشید. در این بخش به بررسی رشته هنر در کانادا و دانشگاه این کشور می‌پردازیم؛ اگر می‌خواهید در این رشته تحصیل کنید تا انتها همراه ما باشید تا دیدی روشن و واضح از مسیر را کسب کنید.

رشته های مختلف هنری در کانادا

به‌صورت کلی در کانادا رشته‌های هنری به دودسته هنرهای زیبایی و تاریخ هنر تقسیم می‌شوند که البته هر یک از این دسته خود باز به چندین رشته دیگر نیز تقسیم می‌شوند. بیشتر دروس رشته تاریخ هنر به‌صورت تئوری هستند و دانشجویان زمان زیادی در کلاس درس حضور دارند اما رشته هنرهای زیبا شامل رشته‌های کاربردی هنر است که دانشجویان باید بیشتر زمان خود را در ورکشاپ و استودیوها با کار عملی سپری کنند سپس ارزیابی نهایی با امتحان کتبی و پروژه برای این گروه افراد انجام می‌شود.

برخی از دانشگاه‌های کانادا رشته‌های تحصیلی ترکیبی از واحدهای عملی و تاریخ هنر را دارند؛ دانشگاه‌های کانادا برخی از رشته‌های تخصصی مانند طراحی جواهرات و … را نیز دارند.

رشته های تاریخ هنر

دانشجویان در رشته تاریخ هنر بخش عمده از آثار هنری را طیف گسترده‌ای از دوره‌های مختلف تاریخی می‌آموزند؛ همچنین به دانشجویان این رشته تجزیه‌وتحلیل آثار هنری و بررسی آنها از نظر شرایط اجتماعی، اهمیت تاریخی و جنبش‌های هنری آموزش داده می‌شود.

آثاری که دانشجویان بررسی می‌کنند می‌تواند آثار هنری مانند تابلوهای نقاشی و آثار مدرن مانند انیمیشن یا موارد دیگر مانند معماری بناها باشد. دانشجویان این رشته‌های می‌توانند برای تحصیل در یک دوره هنری یک منطقه جغرافیایی را انتخاب کنند؛ همچنین این دانشجویان می‌توانند ارتباط هر با رشته‌های دیگر مانند فلسفه و جامعه‌شناسی را پیدا کرد و در این زمینه مطالعات خود را ادامه دهند.

رشته های هنرهای زیبا

درک دقیق تفاوت رشته‌ها موضوع مهمی است که باید در این مرحله به آن بپردازیم؛ رشته تاریخ هنر در ارتباط با تحلیل آثار هنری و رشته هنرهای زیبا در ارتباط با خلق این آثار هنری است. رشته هنرهای زیبا یک ترکیب از واجدهای درستی تئوری و عملی است. رشته‌های مجسمه‌سازی، گرافیک، عکاسی، کارگردانی و … از رشته‌های هنرهای زیبا هستند. علاقه‌مندان به این رشته‌ها می‌توانند در زمینه‌های مختلفی به‌صورت تخصصی ادامه تحصیل دهند. برای مطالعه بیشتر درباره رشته گرافیک در کانادا این مقاله را بخوانید.

رشته های طراحی

رشته‌های طراحی که با رشته‌های هنر ارتباط دارند شامل طیف وسیعی از رشته‌ها مانند مد و فشن، طراحی پارچه، طراحی داخلی، طراحی گرافیک، طراحی صنعتی، طراحی تبلیغات و معماری می‌شود؛ افراد پس از مشخص‌شدن علایق می‌توانند تحصیل را ادامه دهند.

روش‌های مختلفی برای انتخاب رشته در این زمینه وجود دارد برای مثال افراد می‌توانند در ابتدا کارشناسی خود را در رشته گرافیک سپری گرده سپس در گرایش تخصصی‌تر رشته را به‌صورت دقیق  انتخاب کنند. جا دارد به این مورد اشاره کنیم که تحصیل در این رشته‌ها نیازمند اطلاعات فنی زیاد و ارتقا مهارت‌های عملی است. برای مطالعه درباره بازار کار گرافیک در کانادا نیز این مقاله را بخوانید.

رشته های هنرهای دیجیتال

به جز رشته‌های هنری قدیمی رشته‌های هنری جدید متناسب با شرایط ایجاد شده است. برای مثال انیمیشن، هنرهای کامپیوتری، عکاسی و … از رشته‌های هنری هستند که توسط ابزار دیجیتال طراحی می‌شوند. اگر قصد تحصیل در زمینه طراحی سایت، طراحی بازی کامپیوتری و سایر فعالیت‌های دیجیتال را دارید با تحصیل در این رشته‌ها می‌توانید مهارت‌های فنی و اطلاعات لازم را کسب کنید.

رشته های مختلف تاریخ هنر

شرایط مهاجرت به کانادا از طریق صنایع‌ دستی را در این مقاله مطالعه کنید.

آینده شغلی رشته های هنری در کانادا

پس از اتمام تحصیل بازار کار گسترده‌ای برای فعالیت در رشته هنری وجود دارد. مهارت‌هایی که محصلان این رشته‌ها نیاز دارند در صنعت‌های مختلفی مانند بازاریابی، روابط‌عمومی، حسابداری و رسانه بسیار کاربردی است. باتوجه‌به این مورد رشته‌های هنری و ایده‌های خلاقانه در صنعت و شغل‌ها می‌تواند بسیار کاربردی بوده و افراد را در مسیر جلو اندازد.

متقاضیان فعالیت در رشته‌های هنری باید در رشته و زمینه کاری خود در طول تحصیل نمونه کارهایی (پورتوفیلیو) برای نشان‌دادن به کارفرمایان آماده کنند و سعی کنند که این نمونه کارها را بر اساس تئوری و مباحثی که هنگام تحصیل آموزش‌دیده‌اند آماده کنند و تکنیک‌هایی که به‌صورت تئوری یاد گرفته‌اند را برای ایجاد آثار هنری خود بکار ببرند.

برای آشنایی بیشتر در ادامه چند مثال از شغل‌های مرتبط به رشته هنر را می‌آوریم:

 هنرمند هنرهای زیبا

آثاری مانند تابلوهای نقاشی، عکس‌های نمایشگاهی، مجسمه و … توسط هنرمندها ایجاد شده و به کمک به نمایش گذاشتن به فروش می‌رود. در این مورد هنرمندان باید محل‌های جدید و خلاقانه‌ای را برای نشان‌دادن آثار خود پیدا کنند همچنین به‌روز باشند تا بتوانند سطح علمی خود را ارتقا دهند.

کارشناس میراث‌فرهنگی

این مورد بسیار مناسب افرادی است که در رشته تاریخ هنر تحصیل‌کرده و اطلاعاتی از آثار باستانی و فرهنگی دارند. این گروه از افراد وظیفه مدیریت، حافظت از موزه، محیط‌های باستانی و بناهای تاریخی را دارند. این گروه از افراد باید مهارت‌های تفکر انتقادی و حل مسئله را برای تعادل و ساختارها داشته باشند. داشتن سابقه کار مرتبط با افراد کمک می‌کند که پس از اتمام دوره تحصیلی خود به‌راحتی وارد بازار کار شوند.

تدریس هنر

افرادی که در این رشته‌ها تحصیل‌کرده‌اند و علاقه‌مند به این موضوعات هستند می‌توانند به تدریس هنر در مدرسه، دانشگاه و مؤسسات هنری مشغول شوند. دانشجویان باید به این موردتوجه کنند که برای تدریس باید توانایی برقراری ارتباط بسیار خوب و سطح زبان مناسبی داشته باشند. در کنار این مورد بسیاری از جایگاه‌های شغلی مناسبی برای متقاضیان این رشته مانند انیماتور، طراح پاچه، طراح صنعتی و … وجود دارد که افراد با مطالعه کافی می‌توانند اقدام به شغل مناسب کنند.

شرایط فاند گرفتن از کانادا در رشته های مختلف چیست؟

مدارک رشته های هنری در کانادا

برای تحصیل در این رشته همانند رشته‌های دیگر ابتدا متقاضیان باید برای دریافت پذیرش از دانشگاه موردنظر اقدام کنند و درصورتی‌که قصد دارند تحصیلات خود را در مقطع بالاتری داشته باشند نیز باید ابتدا موفق به سپری کردن دروس با نمرات بالا سپس دریافت پذیرش برای مقاطع مختلف شوند. تحصیل در دوره لیسانس شامل تحصیل در یک دوره 4 ساله است.

البته اگر متقاضی قصد ادامه تحصیل در رشته هنری را نداشته باشند می‌تواند اقدام به دریافت گواهینامه یا مدرک کاردانی در رشته موردنظر داشته باشند که دوره کمتری؛ معمولاً 2 ساله دارد.

هفت دانشگاه برتر کانادا در رشته های هنر و طراحی

در ادامه به بررسی دانشگاه های مطرح در رشته هنر و شرایط پذیرش و شهریه آنها می پردازیم.

نکته: شهریه های مذکور در جدول ذیل حدودی هستند و امکان تغییر نسبی در آنها وجود خواهد داشت.

هزینه تحصیل در مقطع لیسانس

( سالانه)

مدارک زبان موردنیاز موقعیت مکانی رنک جهانی دانشگاه (QS)

نام دانشگاه

21,810 $

TOEFL IBT 84

IELTS  6.5

شهر ونکوور کانادا

30

دانشگاه امیلی کار

 23,700 $

TOEFL IBT 75-90

IELTS 7-6

شهر مونترئال کانادا

از 51 تا 100

دانشگاه کنکوردیا

60372 $

TOEFL IBT 89-99

IELTS 6.5

شهر تورنتو کانادا

از 51 تا 100

دانشگاه تورنتو

31,010 $

TOEFL IBT 84

IELTS  6.5

شهر تورنتو کانادا

از 101 تا 150

دانشگاه او سی ای دی

(OCAD)

30,413 $

TOEFL IBT 83-92

IELTS 6.5

شهر تورنتو کانادا

از 101 تا 150

دانشگاه رایرسون

41,156 $

TOEFL IBT 90

IELTS  6.5

شهر ونکوور کانادا

از 101 تا 150

دانشگاه بریتیش کلمبیا

29,400 $

TOEFL IBT 88

IELTS  6.5

شهر برنابی کانادا

از 151 تا 200

دانشگاه سایمون فریزر

سایر دانشگاه های مطرح ادامه تحصیل در رشته هنر

دانشگاه هنر آلبرتا یک دانشگاه دولتی در شهر کلگری و ایالت آلبرتا است. این مرکز علمی از سال 1973 فعالیت خود را در رشته هنرهای زیبا شروع کرد و تلاش خود را کرده تا دانشجویان در محیطی کاملاً پیشرفته و مدرن بتوانند به تحصیل در رشته دلخواه بپردازند. یکی از رشته‌های پرطرفدار این دانشگاه هنر است که شامل گرایش نقاشی، گرافیک، سفالگری، کار با شیشه، کار با چوب، ساخت جواهر، طراحی چاپ، تکنولوژی و هنرهای رسانه‌ای می‌شود. در کنار مدرک لیسانس هنرهای زیبایی این دانشگاه دوره‌های مختلف دیگری نیز دارد که شامل گرایش عکاسی و رسانه تصویری است که این موارد نیز دوره‌های 4 ساله دارند.

به جز دانشگاه هنر آلبرتا، دپارتمان هنر نیز در این دانشگاه وجود دارد که در سال 1910 برای مهاجران نروژی راه‌اندازی شد. دپارتمان هنر آلبرتا در 3 حوزه هنرهای بصری، درام و موسیقی فعالیت دارد.

کالج جورج براون که در شهر تورنتو قرار دارد از 3 دپارتمان مدرسه مد و فشن، طراحی و مدرسه هنرهای نمایشی تشکیل شده است؛ در این ساختمان‌ها رشته‌های هنری مختلفی در مقطع لیسانس و تحصیلات تکمیلی ارائه می‌شوند. مدرسه هنر اتاوا در شهر ایالت انتاریو قرار دارد و برنامه‌های مختلف و متنوعی برای متقاضیان رشته‌های هنری از جمله برنامه‌های یک‌ساله هنری، ورکشاپ و کمپ‌های هنری دارد. در این مدرسه نمایشگاه‌هایی برگزاری می‌شود که محصلان این رشته می‌توانند آثار خود را در معرض نمایش بگذارند.

کالج جورج براون کانادا

مدرسه هنر اتاوا همچنین یک نمایشگاه فروش آثار هنری برای هنرمندان و هنرجویان دارد. علاوه بر دانشگاه‌ها و مؤسسات هنری که در بالا آورده شدند ده‌ها دانشگاه و مؤسسه دیگر در کانادا هستند که برنامه‌های متنوعی برای متقاضیان تحصیل در رشته هنر دارند. پس اگر شما علاقه‌مند به ادامه تحصیل در رشته هنر در دانشگاه‌های کانادا هستید در وهله اول حوزه علاقه و استعداد خودتان در رشته‌های هنری را مشخص کنید و به دنبال دانشگاهی باشید که رشته موردعلاقه شما را در برنامه‌هایش ارائه می‌دهد و در مرحله بعد نمونه کارهای هنری خود (پورتوفیلیو) را آماده کنید زیرا در برخی از برنامه‌ها برای گرفتن پذیرش از دانشگاه نیاز به ارائه نمونه کار دارید.

ده برنامه معروف هنر و معماری در کانادا

دیپلم پیشرفته طراحی مد، کالج فنشاو (Fanshawe)

دوره طراحی مد کالج فنشاو گزینه مناسبی برای افرادی که قصد ورود به صنعت مد را دارند؛ است. یکی از محبوب‌ترین و همچنین بزرگ‌ترین کالج‌های انتاریو فنشاو است که هرساله هزاران دانشجو را از بیش از 40 کشور مختلف می‌پذیرد. در دوره مدرک دیپلم طراحی مد، دانشجویان به یادگیری فعالیت‌های عملی آشنا می‌شوند. پس از دریافت مدرک تحصیلی کار در کارگاه دانشجویان را با واقعیت‌های دنیای صنعت و مد آشنا کرده و آنها را آماده کار در این صنعت می‌کند.

لیسانس هنر: ارتباطات، رسانه و فیلم – دانشگاه ویندزور

در دوره لیسانس هنر رسانه، ارتباطات و فیلم در دانشگاه ویندزور دانشجویان موضوعات علمی و تئوری را آموزش می‌بینند. دوره لیسانس این دانشگاه به دلیل چشم‌انداز رسانه‌ای و شغلی بسیار محبوب و پرطرف‌دار است. تحصیل در این رشته دانشجویان را برای مشاغل مختلفی مانند تبلیغات، روابط‌عمومی و سایر حوزه‌ها آماده می‌کند.

لیسانس هنر: فرهنگ و هنر رسانه‌ای – دانشگاه نیوبرانزویک

یکی از برنامه‌های پرطرف‌دار و کاربردی در کانادا برنامه  Bachelor of Arts – Media Arts and Cultures دانشگاه نیوبرانزویک در کاناداست. دانشجویان این رشته به جز آموزش هنرهای لیبرال سایر مهارت‌های مرتبط با هنرهای رسانه را به‌صورت کاربردی و عملی آموزش می‌بینند. در حقیقت این مورد یک برنامه کلی است که دانشجویان در این دوره ساخت فیلم، وب‌سایت، انیمیشن، بازی‌های ویدئوی و … را یاد می‌گیرند. این دانشگاه فقط 10 دقیقه با مرکز شهر فردریکون فاصله داشته و یکی از بهترین دانشگاه‌ها در ساحل شرقی کانادا است.

دیپلم مدل‌سازی سه‌بعدی ، هنر و انیمیشن – انستیتوی تکنولوژی بریتیش کلمبیا

برای هنرمندان و انیماتورهای مدل‌سازی سه‌بعدی فرصت‌های شغلی زیادی وجود دارد. مؤسسه فناوری بریتیش کلمبیا یکی از گزینه‌های عالی برای تحصلی در این رشته است. با پایان دوره 2 ساله مدل‌سازی سه‌بعدی، انیمیشن و هنر دانشجویان مهارت‌هایی را که کارفرمایان به آن نیاز دارند کسب می‌کنند. در این برنامه‌های دانشجویان برای کار در جلوه‌های بصری، بازی‌های ویدئوی، تلویزیون، فیلم و…. آماده می‌شوند. به لطف موقعیت این انستیتیو در برنابی، نزدیک به سواحل شرقی ونکوور دانشجویان نزدیک به محل صنعت ساخت فیلم و بازی‌های ویدئویی کانادا هستند.

لیسانس هنر: هنرهای زیبا – دانشگاه واترلو

این دانشگاه با دوره‌های فنی و مهندسی خود در دنیا شناخته شده است. در کنار این مورد دانشکده هنرهای زیبایی این دانشگاه نیز شهرت خوبی کسب کرده و در بین دانشجویان کانادایی و بین‌المللی محبوبیت ویژه‌ای نیز دارد. یکی از پرطرف‌دارترین رشته‌های این دانشگاه رشته هنرهای زیبایی است. در این رشته دانشجویان علاوه بر نقاشی، چاپ و مجسمه‌سازی مهارت‌هایی مانند تفکر انتقادی را نیز کسب می‌کنند. رشته‌های این برنامه شامل تاریخ هنر، فرهنگ و مطالعات فیلم است.

لیسانس هنر: هنرهای زیبا – دانشگاه آلگوما

اگر قصد تحصیل در یک دانشگاه بدون تشریفات و صمیمی هستید الگوما یکی از بهترین گزینه‌ها است. این دانشگاه با 75 کلاس یکی از دانشگاه‌های کوچک انتاریو است. در الگوما تمرکز بیشتر روی گفتگو و سخنرانی است. دوره‌های کارشناسی هنر، هنرهای زیبایی در دوره‌های 3 ساله برای دانشجویان ارائه می‌شود. دانشجویان در این دانشگاه‌ها می‌توانند با ارتباط با اساتید به موقعیتی مناسب برسند.

دیپلم طراحی  رسانه‌های تعاملی، کالج سنکا (پردیس یورک)

دوره 2 ساله کالج سنکا در رشته طراحی رسانه با دانشجویان طیف گسترده‌ای از مشاغل را ارائه می‌کند. درصورتی‌که در رشته گرافیک، جلوه‌های بصری و بازاریابی دیجیتال از طریق تحصیل در این برنامه مهارت‌های عملی کسب کنید می‌توانید به بازار کار وارد شوید. دوره این دانشگاه در پردیس یورک و در شهر تورنتو قرار دارد.

لیسانس تجارت جهانی و هنرهای دیجیتال – دانشگاه واترلو

هنرهای دیجیتال دانشگاه واترلو و تجارت جهانی دارای ساختاری منحصربه‌فرد است. دانشجویان در 2 سال اول تحصیل در پردیس اصلی و دو سال بعدی را در پردیس استراتفورد سپری می‌کنند. این رشته برای افرادی است که خلاق هستند و به دنبال افزایش مهارت‌های خود در بازار کارند. شما برنامه‌های هنری و طراحی دیگری را در کانادا پیدا نخواهید کرد که به‌این‌ترتیب ترکیبی از دانش مارکتینگ، اقتصاد و مهارت‌های هنری باشد.

طراحی تجربه کاربر – کالج سنت لارنس ، کینگستون

یکی از شغل‌های پرتقاضا در کانادا تجربه کاربری است. در کالج سنت لارنس این دوره به مدت 8 ماه برای افراد ارائه می‌شود. تحصیل در این رشته مدرک دیپلم یا مدرک 3 ساله را ارائه می‌دهد که در آن افراد مهارت‌هایی را برای ورود به بازار کار مرتبط با صنعت خود فرامی‌گیرند. طراحی تجربه کاربری رشته است که در آن به دنبال افزایش رضایت کاربران در طراحی محصول و عرضه آن به بازار هستند.

لیسانس طراحی داخلی – دانشگاه یورکویل، تورنتو

یکی از مقاصد محبوب مهاجرتی در کانادا در دهه گذشته دانشگاه یوکویل بوده است. این دانشگاه 2 پردیس در ونکوور و تورنتو دارد اما فقط پردیس تورنتو برنامه کارشناسی طراحی داخلی را ارائه می‌دهد. ارشد طراحی داخلی دانشجویان را برای ورود به دنیای حرفه‌ای‌تر آماده می‌کند.  دانشجویان این امکان را دارند که در مدت سه سال مدرک خود را به پایان برسانند و همچنین می‌توانند از موقعیت مکانی عالی  یورکویل استفاده کنند. این دانشگاه پایین‌تر از خیابان دانشگاه یورک واقع در قلب یکی از بزرگ‌ترین محله‌های دانشجویی کانادا واقع شده است.

شرایط لازم برای تحصیل در رشته هنر در کانادا

برای تحصیل در کانادا در رشته هنر ابتدا باید رزومه تحصیلی که شامل سابقه فعالیت در رشته هنر است به همراه کارنامه‌های سال‌های قبل، توصیه‌نامه از اساتید و انگیزه نامه داشته باشید. دقت داشته باشید این موارد را ترجمه شده در وب‌سایت دانشگاه در بخش مربوطه آپلود کنید. در کنار این موارد باید اثبات کنید توانایی صبحت به زبان انگلیسی را دارید و برای این مورد می‌توانید آزمون تافل و یا آیلتس را ارائه دهید.

مورد مهمی که در کنار ارائه مدارک برای دانشجویان بین‌المللی اهمیت دارد پرداخت شهریه است. درصورتی‌که قصد تحصیل در کانادا در رشته هنر را دارید باید شهریه مشخص شده را پرداخت کنید البته بورسیه و وام‌های دانشجویی زیادی برای این مورد وجود دارد که به کاهش هزینه‌ها کمک زیادی می‌کند.

مدارک موردنیاز برای اخذ پذیرش رشته هنر در کانادا

به‌صورت کلی مدارک موردنیاز برای تحصیل در رشته هنر در کانادا را به 3 گروه مدارک تحصیلی مقاطع قبلی، مدرک زبان و رزومه هنری تقسیم‌بندی می‌کنیم. ارائه مدارک تحصیلی قبلی با ترجمه رسمی و همچنین ثبت رزومه تحصیلی و هنری موردی مشخص است اما در ارتباط با مدرک زبان باید گفت باتوجه‌به اینکه در کانادا درس‌ها به زبان انگلیسی یا فرانسه ارائه می‌شوند باید فرد مهارت خود را با شرکت در یکی از این آزمون‌ها اثبات کند.

البته در مورد رزومه تحصیلی نیز جا دارد به این مورد اشاره کنیم که باید سابقه فعالیت‌های هنری، سابقه تحقیق و پژوهش در زمینه هنر، کنفرانس و نمایشگاه‌هایی که شرکت کرده‌اید، سابقه تدریس و سابقه همکاری با اساتید را ذکر کنید.

تحصیل در رشته هنر در کشور کانادا

رشته نقاشی در کانادا؛ بازار کار و درآمد رشته نقاشی در کانادا

شهریه و مدت‌زمان دوره‌های آموزشی هنر در کانادا

همان نور که گفتیم تحصیل در رشته هنر در دانشگاه کانادا تقریباً 4 سال زمان نیاز دارد و تحصیل در این رشته در مقطع تحصیلات تکمیلی تقریباً 2 تا 3 سال زمان نیز نیاز دارد. شهریه دانشگاه‌های کانادا در مقایسه با سایر کشورها بسیار مناسب است و افراد تقریباً بین 20.000 تا 30.000 دلار برای تحصیل در یک سال نیاز دارند البته اگر پرداخت این هزینه‌ها برایتان دشوار است نگران نباشید همان‌طور که گفتیم کمک‌ هزینه و وام‌های زیادی وجود دارد که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

بورسیه تحصیلی رشته هنر در کانادا

دانشگاه‌های کانادا بورسیه‌های متنوعی را برای افراد ارائه می‌دهند تا دانشجویان مستعد بتوانند دغدغه‌های مالی خود را برطرف کنند. درصورتی‌که کارنامه تحصیلی قابل‌قبول، رزومه تحصیلی مناسب و رزومه هنری خوبی دارید می‌توانید با دریافت توصیه‌نامه از اساتید و نوشتن انگیزه نامه همچنین ذکر افتخارات هنری و ورزشی شانس خود را در دریافت پذیرش بالا ببرید. باتوجه‌به اینکه دانشگاه‌ها بورسیه‌های مختلفی را ارائه می‌دهند بهتر است برای کسب اطلاعات دقیق در این باره به وب‌سایت دانشگاه سر بزنید.

آینده شغلی هنر در کانادا

باتوجه‌به اینکه در چه زمینه‌های از هنر موفق شوید و بتوانید صاحب تخصص شوید فرصت‌های شغلی زیادی برای شما وجود دارد. از جمله فرصت‌های شغلی که می‌توان به تدریس در دروس حوزه مربوطه و فعالیت در جایگاه‌های شغلی مرتبط با تخصص خود اشاره کرد. مؤسسات و مراکز عملی زیادی در کانادا وجود دارد که افراد می‌توانند در آن مشغول به کار شوند. در واقع در کانادا فرصت‌های شغلی زیادی برای افراد چه از نظر آکادمیک و چه از نظر بازار کار وجود دارد.

گرایش‌های رشته هنر در کانادا

گرایش‌های مختلفی برای رشته هنر به‌ خصوص در مقاطع ارشد و دکترا وجود دارد اما به‌صورت کلی به 3 دسته تقسیم می‌شود. دسته اول هنرهای تصوری که در آن معماری، فیلم‌سازی، سفال‌کاری، عکاسی، مجسمه‌سازی و … جا می‌گیرد. مورد دوم هنرهای مرتبط با ادبیات مانند قصه‌نویسی، شعر و نمایشنامه‌نویسی و دسته سوم هنرهای اجرایی که گرایش‌های متعددی دارد.

بهترین استان‌های کانادا برای کار بعد از فراغت از رشته هنر

باتوجه‌به اینکه چه تخصصی دارید بهترین استان انتخابی برای شما تغییر می‌کند. اگر اهل طراحی هستید استان‌هایی مانند بریتیش کلمبیا و ونکوور گزینه مناسبی هستند؛ اگر اهل عکاسی هستید استان کبک گزینه مناسبی برای شما است و اگر اهل مجسمه‌سازی، سفالکاری و هنرهای دیجیتال هستید بریتیش کلمبیا بهترین شرایط را برای شما دارد.

باتوجه‌به این مورد می‌توان فهمید درآمد و تضمین آینده شغلی شما در ابتدا بر اساس حوزه فعالیت شما سپس توانایی‌های شما است.

کد مشاغل رشته هنر در کانادا

بر اساس طبقه‌ بندی مشاغل کانادا مشاغل مرتبط با طراحی و نقاشی در مد 7294، مشاغل بازیگری در کد 5135 و  مشاغلی مرتبط با موسیقی در کد 5135 قرار دارند. بر اساس این گروه‌بندی نقاشان و طراحان می‌توانند مشاغلی مانند نقاشی صنعتی، طراحی، نقاشی ساختمان، نقاشی پل، طراحی دکوراسیون و … را بر عهده بگیرند. بازیگران نیز می‌توانند در مشاغل مربوط به دوبله، بازیگری، قصه‌گویی و … مشغول شوند و گروه آخر موسیقی است که افراد این گروه می‌توانند به نوزاندگی در کنسرت، آموزش موسیقی و … مشغول شوند.

مسیر شغلی رشته هنر در کانادا

پس از اتمام تحصیل در کانادا می‌توان باتکیه‌بر مدرک تحصیلی فعالیت خود را شروع کرد. دقت داشته باشید که برای این مورد باید ابتدا در مصاحبه قبول شوید و مهارت‌های خود را اثبات کنید.

وظایف شغلی رشته هنر در کانادا

  • اجرای موسیقی در کنسرت‌ها
  • اجرای موسیقی به‌صورت انفرادی
  • حفظ کردن فیلم‌نامه
  • رقصیدن
  • آواز خواندن

زمینه‌های کاری هنر در کانادا

  • طراح لباس
  • عکاس
  • تحقیق و پژوهش در مؤسسات پژوهش
  • متخصص آثار عتیقه
  • مشاور طراحی
  • استادی در دروس مرتبط باهنر
  • منتقد معماری
  • موزیسین
  • طراح داخلی
  • گرافیست
  • مسئول موزه
  • طراح نور
  • طراح اتومبیل
  • ادیتور فیلم

حداکثر و حداقل حقوق هنرمندان در کانادا

افراد تحصیل‌کرده در این مورد به‌صورت متوسط 35000 دلار در سال یا 18 دلار به‌ازای هر ساعت درآمد دارند. حداقل این حقوق 21000 دلار در سال و حداکثر آن 59000 دلار در سال است. موارد مختلفی مانند مهارت‌های افراد، مدرک تحصیلی، تجربه کاری و … در درآمد آنها تأثیر دارد.

مهارت‌های موردنیاز برای کار هنرمندان در کانادا

  • مهارت همکاری
  • مهارت یادگیری از انتقادات
  • عدم مقاومت در برابر ایده‌های تازه
  • مهارت توسعه شخصی
  • مهارت‌های مشاهده، تحقیق و تحلیل
  • مهارت حل مسئله

تفاوت مدرک لیسانس هنر (BA) و لیسانس هنرهای زیبا (BFA) در کانادا

در ابتدا درباره دو رشته اصلی هنر که هنرهای زیبایی و لیسانس هنر بود صحبت کردیم و جالب است بدانید بسیاری از افراد بین انتخاب این رشته‌ها دچار تردید می‌شوند. لیسانس هنر یکی از مدرک‌های اصلی هنر است و مدرک هنرهای زیبا یک مدرک استاندارد کارشناسی برای دانشجویان ایالات متحده و کانادا است. در واقعیت این دوره‌ها تفاوتی با یکدیگر ندارند و هر دو برای آماده‌سازی متخصصان برای ورود به بازار هنری هستند اما انتخاب دقیق برای اساس اهداف افراد متفاوت است.

رتبه‌بندی QS دانشگاه‌های کانادا در رشته هنرهای نمایشی (اجرایی)

  • دانشگاه بریتیش کلمبیا رتبه 32
  • دانشگاه مک گیل رتبه 26
  • دانشگاه تورنتو رتبه 100-51
  • دانشگاه مونترال رتبه 100-51

رتبه‌بندی QS دانشگاه‌های کانادا در رشته هنر و طراحی

  • دانشگاه بریتیش کلمبیا رتبه 51 -100
  • دانشگاه تورنتو رتبه 51-100
  • دانشگاه کنکوردیا رتبه 200-151
  • دانشگاه یورک رتبه 200-151
  • دانشگاه مونترال رتبه 150-101
  • دانشگاه آلبرتا رتبه 150-101
  • دانشکده هنر و طراحی دانشگاه Emily Carr رتبه 150-101