هنرمندان صنایع دستی، از مهارت‌های هنری خود برای طراحی و ساخت اشیای زینتی استفاده می‌کنند. همچنین سفالگری، ساخت شیشه‌های رنگی و بافتن فرش و پتو نیز انجام می دهند. از دیگر اموری که هنرمندان صنایع دستی ممکن است در آن‌ها دست داشته باشند، می‌توان به گل‌آرایی، ساخت سازهای موسیقی و حتی جواهرات اشاره کرد.

در این میان، یکی از بهترین راه‌های مهاجرت به کانادا برای هنرمندان صنایع دستی، اقدام از طریق ویزای خوداشتغالی کانادا است که می‌تواند اقامت دائم را برایشان به همراه داشته باشد. این دسته از افراد، برای اینکه واجد شرایط ویزای خوداشتغالی شوند، باید ثابت کنند که حداقل ۲ سال سابقه مرتبط با صنایع دستی در ۵ سال اخیر را دارند.

در این مطلب، ضمن آشنایی کامل با شغل صنایع دستی در کانادا، بازار کار این شغل، درآمد آن و روش‌های مهاجرت به کانادا از طریق آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. پس لطفا تا انتهای این مطلب با ما در کاناداپاس همراه باشید.

راه‌های مهاجرت به کانادا از طریق صنایع دستی

دولت کانادا، مسیرها و روش‌های مختلفی را برای مهاجرت به این کشور از طریق صنایع دستی در نظر گرفته است که شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. سیستم اکسپرس انتری (Express Entry System)
  2. برنامه‌های استانی (PNP یا Provicial Nominee Programs)
  3. پیشنهاد شغلی (Job Offer)
  4. برنامه ویزای خوداشتغالی (Self-Employment Visa Program)

مهاجرت هنرمندان صنایع دستی به کانادا از طریق اکسپرس انتری

مطمئنا، سیستم اکسپرس انتری را می‌توان رایج‌ترین روش مهاجرت به کانادا برای صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی در نظر گرفت. این سیستم، به هنرمندان صنایع دستی فرصت می‌دهد تا بهترین برنامه مهاجرتی به کانادا را از طریق سیستم اکسپرس انتری انتخاب کنند.

در سیستم اکسپرس انتری، بر اساس معیارهای تجربه کاری، سن، تحصیلات، مدرک زبان، شرایط همسر و یکسری معیارهای دیگر به متقاضیان امتیاز داده می‌شود. برای مطالعه درباره امتیازبندی اکسپرس اینتری کانادا این مقاله را بخوانید.

برنامه‌های مهاجرتی در سیستم اکسپرس انتری که این افراد می‌توانند از طریق آن‌ها برای مهاجرت به کانادا اقدام کنند، عبارت هستند از:

  1. کلاس تجربه کانادایی (Canadian experience class)
  2. نیروی کار ماهر فدرال (Federal skilled worker)
  3. مشاغل فنی فدرال (Federal skilled trades)

مهاجرت هنرمندان صنایع دستی به کانادا از طریق برنامه‌های استانی

برنامه‌های استانی کانادا، یکی دیگر از روش‌های مناسب برای صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی برای مهاجرت به کانادا است. در برنامه‌های استانی، شما با دریافت گواهی نامزدی از استانی که قصد زندگی و کار کردن در آن را دارید، می‌توانید به اقامت دائم کانادا دست پیدا کنید.

در صورتی که شرایط مورد نیاز برای استان مورد نظر خود را داشته باشید و موفق به دریافت گواهی نامزدی شوید، ۶۰۰ امتیاز از ۱۲۰۰ امتیاز ممکن را در سیستم جامع رده بندی (CRS) به دست خواهید آورد که با آن موفق به دریافت اقامت دائم کانادا خواهید شد.

مهاجرت هنرمندان صنایع دستی به کانادا از طریق پیشنهاد شغلی

در صورتی که موفق به دریافت پیشنهاد شغلی (جاب آفر کانادا) از یک کارفرمای کانادایی شوید، امتیاز خود را در سیستم جامع رده‌بندی به طور قابل توجهی ارتقا خواهید داد که می‌تواند شرایط شما برای دریافت اقامت دائم کانادا را بسیار تسهیل کند.

مهاجرت هنرمندان صنایع دستی به کانادا از طریق خوداشتغالی

با توجه به اینکه بسیاری از صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی به صورت خوداشتغالی فعالیت می‌کنند، می‌توانند از تجربه خود برای مهاجرت به کانادا از طریق این مسیر استفاده کنند. در سیستم مهاجرتی کانادا، فرد خوداشتغال به کسی گفته می‌شود که توانایی راه‌اندازی کسب‌وکار خوداشتغالی خود را داشته باشد و این کار را بدون وابستگی انجام دهد.

برای دریافت ویزای خوداشتغالی کانادا از طریق صنایع دستی، لازم است که نشان دهید تمکن مالی کافی برای حداقل یک سال زندگی در کانادا را نیز در اختیار دارید که مبلغ آن حداقل ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار است.

اهمیت همراهی وکیل مهاجرت در پروسه دریافت ویزای کانادا

مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس و شرکت شتاب دهنده بیزینس و استارت آپ i3 capital با مدیریت مهیار حلاج‌ پور٬ عضو سازمان (NACO (National Angel Capital Organization ٬ مشاور رسمی (RCIC) یا اصطلاحا وکیل مهاجرت به کانادا با سال ها تجربه در هدایت و حمایت صد ها تجارت نوپا٬ استارت آپ و همکاری با شرکت های معظم بین المللی از ابتدا تا انتهای مسیر موفقیت شما در کانادا در کنار شماست.

شما هم می توانید با اقدام از طریق کاناداپاس و i3 capital موفقیت مهاجرت تجاری خود را به حداکثر برسانید. برای دریافت مشاوره با وکیل مهاجرتی کانادا، فرم ارزیابی رایگان زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا

مراحل معادل‌سازی مدرک صنایع دستی برای مهاجرت به کانادا

پیش از اینکه پروسه مهاجرت به کانادا از طریق صنایع دستی را شروع کنید، لازم است که مدارک و گواهی‌هایی که در این زمینه به دست آورده‌اید، معادل‌سازی کنید. برای معادل‌سازی، باید مدرکی تحت عنوان ECA دریافت کنید.

ECA یا ارزیابی اعتبارنامه آموزشی، گزارشی است که اعتبار دوره‌ها، مدارک و گواهینامه‌های آموزشی شما را به عنوان یک صنعتگر یا هنرمند صنایع دستی ارزیابی و تایید می‌کند که تحصیلات شما معادل مدرک، دیپلم یا گواهینامه‌های کانادایی است.

برای دریافت مدرک ECA به عنوان یک صنعتگر یا هنرمند صنایع دستی، لازم است که مراحل زیر را طی کنید:

 

  1. یک سازمان ECA معتبر برای تایید صلاحیت و اعتبار مدارک و دوره‌های آموزشی خود انتخاب کنید.

در مرحله اول، شما باید یک سازمان معتبر که توسط دولت کانادا تایید شده و مجاز به ارائه ECA باشد، انتخاب کنید. سازمان‌های تعیین شده‌ مورد تایید دولت کانادا برای معادل‌سازی مدارک وگواهینامه‌های آموزشی عبارتند از:

  • سرویس آموزش تطبیقی (Comparative Education Service یا CES)
  • سرویس ارزیابی اعتبار بین‌المللی (International Credential Assessment Service یا ICAS)
  • خدمات آموزش جهانی (World Education Services یا WES)

 

  1. شرایط و الزامات مورد نیاز ECA را بررسی کنید.

شرایط و الزامات مورد نیاز جهت دریافت مدرک ECA به عنوان یک صنعتگر یا هنرمند صنایع دستی، بسته به سازمانی که انتخاب کرده‌اید، متفاوت است. شما باید وبسایت سازمان مورد نظر خود را جهت آگاهی از الزامات مورد نیاز آن بر اساس کشوری که در آن آموزش دیده‌اید و مدرک خود را دریافت کرده‌اید، بررسی کنید.

 

  1. مدارک مورد نیاز را جمع‌آوری کنید.

در این مرحله، باید کلیه اسناد و مدارکی که سازمان تعیین‌شده‌ مورد نظر جهت ارزیابی مدرک تحصیلی و گواهینامه‌های شما جهت صدور ECA نیاز دارد را به آن ارائه دهید. این مدارک، می‌توانند شامل هر مدرک دانشگاهی، مجوز یا گواهینامه‌ای باشند. فقط لازم است که توجه داشته باشید حتما به یکی از دو زبان فرانسوی یا انگلیسی ترجمه شده باشند.

 

  1. گزارش ECA را دریافت کنید.

زمانی که ارزیابی مدارک تحصیلی، مجوزها یا گواهینامه‌های شما به اتمام رسید، می‌توانید گزارش ECA که به منزله معادل‌سازی مدرک شما می‌باشد را از سازمان تعیین شده‌ مورد نظر دریافت کنید. این گزارش معادل‌سازی کانادایی، اعتبار دوره آموزشی یا مدرک شما را تایید می‌کند و به شما اجازه می‌دهد مدرک تایید شده و معتبر خود را در پروفایل اکسپرس انتری خود وارد کنید.

مراحل مهاجرت به کانادا از طریق صنایع دستی

پس از اطلاع از شرایط مورد نیاز برای مهاجرت به کانادا از طریق صنایع دستی و روش‌های مهاجرت به این کشور برای افراد صنعتگر و هنرمندان صنایع دستی، لازم است که به مراحلی که این افراد باید برای مهاجرت به کانادا طی کنند بپردازیم:

 

  1. پروفایل اکسپرس انتری بسازید.

در ابتدا لازم است که یک پروفایل اکسپرس انتری داشته باشید. باید یکی از برنامه‌های کلاس تجربه کانادایی (Canadian experience class)، نیروی کار ماهر فدرال (Federal skilled worker)، مشاغل فنی فدرال (Federal skilled trades) و یا برنامه‌های استانی (PNP) که پیش از این به آن‌ها اشاره کردیم را انتخاب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.

 

  1. شغل پیدا کنید.

همانطور که پیش از این اشاره شد، در صورت داشتن پیشنهاد شغلی (جاب آفر)، قادر به اقدام برای مهاجرت به کانادا از طریق صنایع دستی و صنعتگری خواهید بود. بنابراین، هر چه زودتر باید پیدا کردن کار مرتبط با صنایع دستی را در کانادا شروع کنید. روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از پلتفرم‌های کاریابی کانادایی است. در صورتی که به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، می‌توانید با مشاورین کاناداپاس تماس بگیرید.

 

  1. دعوت نامه اپلای دریافت کنید.

در صورتی که موفق به کسب امتیاز لازم در سیستم اکسپرس انتری شوید، می‌توانید دعوتنامه اپلای (ITA) دریافت کنید. پس از آن، لازم است که کلیه اسناد و مدارک مورد نیاز را آماده کنید. در این مرحله نیز به منظور کاهش خطاهای احتمالی می‌توانید از متخصصین و مشاوران مجموعه حقوقی و مهاجرتی بکاناداپاس کمک بگیرید.

 

  1. مدارک خود را ارائه دهید.

در این مرحله، می‌توانید مدارک خود را جهت بررسی ارسال  و هزینه بررسی پرونده خود به مبلغ ۱۵۰ دلار را نیز پرداخت کنید.

مهاجرت کاری به کانادا؛ بررسی هزینه ها و شرایط مسیرهای مهاجرت از طریق کار به کانادا

مراحل مهاجرت هنرمندان صنایع دستی به کانادا از طریق سیستم اکسپرس انتری

  1. یک حساب کاربری آنلاین راه‌اندازی کنید.

ابتدا باید از طریق این لینک وارد وبسایت اداره مهاجرت دولت کانادا شوید و یک حساب کاربری آنلاین برای خود ایجاد کنید. برای این منظور، لازم است که اطلاعات فردی و مشخصات خود را وارد نمایید و نام کاربری و رمز عبور خود را به خاطر بسپارید.

 

  1. حساب کاربری خود را تکمیل کنید.

زمانی که حساب کاربری خود در سیستم اکسپرس انتری را راه‌اندازی کردید، می‌توانید شروع به تکمیل کردن آن کنید. برای تکمیل کردن آن، لازم است اطلاعات شغلی خود را به عنوان یک صنعتگر یا هنرمند صنایع دستی به همراه سایر مشخصات از قبیل مدرک تحصیلی، سابقه کار، توانایی‌های زبان خارجی و سایر جزئیات را وارد نمایید.

لازم است که خاطرنشان کنیم از ورود اطلاعات صحیح و حقیقی، حتما اطمینان حاصل کنید. علاوه بر این، باید مدارک مرتبط با این مشخصات از قبیل مدرک زبان و نمره آن و یا نامه‌های مرجع شغلی برای ارائه سوابق کار خود را نیز ارائه دهید.

 

  1. امتیاز خود در سیستم جامع رده‌بندی (CRS) را محاسبه کنید.

پس از این که پروفایل خود را تکمیل کردید، سیستم جامع رده‌بندی (CRS) به طور خودکار امتیاز شما را بر اساس اطلاعات و مشخصات خود که وارد کرده‌اید، محاسبه خواهد کرد. امتیاز به دست آمده‌ شما در سیستم جامع رده‌بندی، مشخص می‌کند که آیا واجد شرایط اخذ اقامت دائم کانادا به عنوان هنرمند صنایع دستی از طریق سیستم اکسپرس انتری هستید یا خیر.

 

  1. پروفایل خود را ثبت کنید.

پس از اینکه پروفایل خود را به طور کامل ارزیابی و بررسی و تایید کردید که تمامی اطلاعات و مشخصات ارائه شده در آن صحیح، دقیق و به‌روز هستند، می‌توانید آن را در استخر اکسپرس انتری ثبت کنید. پس از آن یک شماره پروفایل و کد اعتبار سنجی جست‌وجوی کار به شما اعطا می‌شود که آن‌ها را باید در درخواست‌های خود برای پیدا کردن شغل قرار دهید.

 

  1. دعوتنامه اپلای (ITA) خود را دریافت کنید.

در صورتی که به عنوان یک صنعتگر یا هنرمند صنایع دستی، از شرایط مهاجرت به کانادا از طریق یکی از روش‌های اکسپرس انتری یعنی تجربه کانادایی، نیروی کار ماهر فدرال و یا مشاغل فنی فدرال برخوردار باشید، موفق به دریافت دعوتنامه اپلای (ITA) خواهید شد.

با دریافت این دعوتنامه، می‌توانید برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام کنید. آن دسته از هنرمندان صنایع دستی که امتیاز بیشتری در سیستم جامع رده‌بندی دریافت کنند، موفق به دریافت دعوتنامه‌ اپلای خواهند شد که از طریق قرعه‌کشی‌های دوره‌ای اکسپرس انتری به آن‌ها اعطا می‌شود.

 

  1. برای اخذ اقامت دائم کانادا درخواست خود را ثبت کنید.

در صورتی که موفق به دریافت دعوتنامه‌ اپلای شدید، ۹۰ روز فرصت خواهید داشت تا با ارسال پرونده خود به صورت کامل، برای اخذ اقامت دائم کانادا درخواست دهید. برای این منظور، لازم است که کلیه فرم‌های مورد نیاز را تکمیل کرده و مدارک خود را نیز ارسال کنید.

امتیاز مورد نیاز برای مهاجرت به کانادا از طریق صنایع دستی

امتیاز مورد نیاز برای مهاجرت به کانادا از طریق صنایع دستی را می‌توانید در جدوال پیش‌رو مطالعه کنید:

 

  • سن

سن

امتیاز با همسر

امتیاز بدون همسر

۱۷ سال یا کم‌تر

۰ امتیاز

۰ امتیاز

۱۸ سال

۹۰ امتیاز

۹۹ امتیاز

۱۹ سال

۹۵ امتیاز

۱۰۵ امتیاز

۲۰ تا ۲۹ سال

۱۰۰ امتیاز

۱۱۰ امتیاز

۳۰ سال

۹۵ امتیاز

۱۰۵ امتیاز

۳۱ سال

۹۰ امتیاز

۹۹ امتیاز

۳۲ سال

۸۵ امتیاز

۹۴ امتیاز

۳۳ سال

۸۰ امتیاز

۸۸ امتیاز

۳۴ سال

۷۵ امتیاز

۸۳ امتیاز

۳۵ سال

۷۰ امتیاز

۷۷ امتیاز

۳۶ سال

۶۵ امتیاز

۷۲ امتیاز

۳۷ سال

۶۰ امتیاز

۶۶ امتیاز

۳۸ سال

۵۵ امتیاز

۶۱ امتیاز

۳۹ سال

۵۰ امتیاز

۵۵ امتیاز

۴۰ سال

۴۵ امتیاز

۵۰ امتیاز

۴۱ سال

۳۵ امتیاز

۳۹ امتیاز

۴۲ سال

۲۵ امتیاز

۲۸ امتیاز

۴۳ سال

۱۵ امتیاز

۱۷ امتیاز

۴۴ سال

۵ امتیاز

۶ امتیاز

۴۵ سال و بیشتر

۰ امتیاز

۰ امتیاز

 

  • مدرک زبان

مدرک زبان

امتیاز با همسر

امتیاز بدون همسر

پایین‌تر از CLB 4

۰ امتیاز

۰ امتیاز

CLB 4 یا 5

۶ امتیاز

۶ امتیاز

CLB 6

۸ امتیاز

۹ امتیاز

CLB 7

۱۶ امتیاز

۱۷ امتیاز

CLB 8

۲۲ امتیاز

۲۳ امتیاز

CLB 9

۲۹ امتیاز

۳۱ امتیاز

CLB 10 و بالاتر

۳۲ امتیاز

۳۴ امتیاز

 

  • مدرک تحصیلی

مدرک تحصیلی

امتیاز با همسر

امتیاز بدون همسر

پایین‌تر از دبیرستان

۰ امتیاز

۰ امتیاز

دیپلم متوسطه (فارغ التحصیل دبیرستان)

۲۸ امتیاز

۳۰ امتیاز

مدرک یک ساله، دیپلم یا گواهی از دانشگاه، کالج، دانشکده فنی یا مؤسسه دیگر

۸۴ امتیاز

۹۰ امتیاز

برنامه دو ساله در یک دانشگاه، کالج، دانشکده فنی یا مؤسسه دیگر

۹۱ امتیاز

۹۸ امتیاز

مدرک لیسانس یا یک برنامه سه ساله یا بیشتر در یک دانشگاه، کالج، تجارت یا دانشکده فنی یا مؤسسه دیگر

۱۱۲ امتیاز

۱۲۰ امتیاز

دو یا چند گواهی، دیپلم یا مدرک. یکی باید برای یک برنامه سه ساله یا بیشتر باشد

۱۱۹ امتیاز

۱۲۸ امتیاز

مدرک کارشناسی ارشد، یا مدرک حرفه‌ای مورد نیاز برای تمرین در یک حرفه دارای مجوز (برای مدرک حرفه‌ای، برنامه مدرک باید در یکی از رشته‌های پزشکی، دامپزشکی، دندانپزشکی، بینایی سنجی، حقوق یا داروسازی باشد(.

۱۲۶ امتیاز

۱۳۵ امتیاز

مدرک دانشگاهی مقطع دکتری (Ph.D.)

۱۴۰ امتیاز

۱۵۰ امتیاز

شرایط کار در کانادا به عنوان هنرمند صنایع دستی

شما می‌توانید به عنوان یک صنعتگر یا هنرمند صنایع دستی به کانادا مهاجرت و در این کشور کار کنید. با این حال، دولت کانادا الزاماتی را برای کار افراد خارجی در کانادا تعیین کرده است که عبارتند از:

  • داشتن شرایط کار در کانادا
  • حداقل ۲ سال سابقه کار در مشاغل مرتبط با صنایع دستی در ۵ سال اخیر
  • مدرک تحصیلی حداقل دیپلم دبیرستان
  • سن بین ۱۸ تا ۴۵ سال

الزامات کلی برای مهاجرت به کانادا از طریق صنایع دستی

مطمئنا، برای مهاجرت به کانادا به عنوان یک صنعتگر یا هنرمند صنایع دستی، الزاماتی وجود دارد که متقاضیان باید برآورده کنند. با این حال، لازم است که توجه داشته باشید برای این منظور، یکسری الزامات کلی و یکسری الزامات اختصاصی وجود دارد که در ادامه، به هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

برای مهاجرت به کانادا به عنوان یک صنعتگر یا هنرمند صنایع دستی، باید به الزامات و شرایط کلی که برای این منظور در نظر گرفته شده است توجه کافی داشته باشید.

این الزامات، شامل تجریه کاری، سن، تحصیلات و تطبیق‌پذیری می‌شوند که جزئیات آن‌ها را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

شرایط مورد نیاز

توضیحات

سابقه کاری

برای مهاجرت به کانادا از طریق صنایع دستی، لازم است که از تجربه کار کافی به عنوان یک صنعتگر یا هنرمند صنایع دستی برخوردار باشید. این سابقه کاری، باید حداقل ۲ سال به صورت تمام‌وقت یا معادل آن کار پاره‌وقت باشد. کار پاره‌وقت در کانادا معادل ۳۰ ساعت در هفته یا ۱۵۶۰ ساعت در سال است. بنابراین، داشتن ۳۱۲۰ ساعت سابقه کار پاره‌وقت نیز مورد قبول است.

سن

سن شما برای مهاجرت به کانادا از طریق صنایع دستی، باید در بازه سنی مناسب یعنی ۱۸ تا ۴۵ سال باشد.

تحصیلات

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، قبل از اینکه اجازه مهاجرت به کانادا به عنوان صنعتگر یا هنرمند صنایع دستی داشته باشید، باید مدرک تحصیلی حداقل دیپلم دبیرستان داشته باشید که حداقل صلاحیت تحصیلی برای این دسته از افراد است. با این حال، با داشتن مدرک مرتبط با صنایع دستی یا یک گواهینامه معتبر، شانس خود را برای مهاجرت به کانادا بسیار افزایش خواهید داد.

تطبیق پذیری

باید نشان دهید که از سلامت جسمی برخوردار هستید. با توجه به اینکه شرایط آب و هوایی کشور شما ممکن است با کانادا متفاوت باشد، باید از سلامت جسمی برخوردار باشید تا بتوانید خود را با تغییر محیط و شرایط آب و هوایی تطبیق دهید.

الزامات اختصاصی برای مهاجرت به کانادا از طریق صنایع دستی

با توضیحاتی که درمورد الزامات و شرایط عمومی برای مهاجرت به کانادا از طریق صنایع دستی ارائه شد، در این بخش می‌توانید با الزامات اختصاصی که باید برای این منظور داشته باشید، آشنا شوید:

  • به یک مدرک کارآموزی از یک استادکار یا استاد صنعتگری نیاز دارید.
  • مدرک، گواهینامه یا مجوزی که در زمینه صنایع دستی دارید، باید معادل‌سازی شود.
  • باید توانایی خلاقانه داشته باشید.
  • یک پورتفولیو برای ارائه نمونه کار و اثبات برخورداری دانش و مهارت درمورد استفاده از مواد، تجهیزات و ابزاها نیز مورد نیاز است تا استعداد شما در این زمینه نشان داده شود.
  • در برخی از سازمان‌ها به یک دیپلم کالج در تکنیک‌های صنایع دستی نیاز خواهید داشت.
  • باید برنامه‌های آموزشی توسط دانشکده‌های صنفی صنعتگر و یا استودیوهای خصوصی را گذرانده باشید.

لیست مشاغل واجد شرایط مهاجرت به کانادا از طریق صنایع دستی

  • هنرمند هنرهای بومی
  • استاد هنرهای بومی
  • سازنده گل‌های مصنوعی با دست
  • سازنده گل‌های مصنوعی با دستگاه
  • طراح و سازنده گل‌های مصنوعی
  • صنعتگر
  • طراح دسته گل
  • سازنده گل هنری
  • طراح دسته گل هنری
  • طراح گل هنری
  • معلم هنر و صنایع دستی
  • سازنده کیف
  • سازنده ساز بالالایکا
  • بافنده سبد
  • هنرمند طراحی روی پارچه
  • تسبیح ساز با دست
  • سازنده دمنده
  • صحافی با دست
  • سازنده شمع با دست
  • مبل ساز
  • سازنده قایق‌هایی که جزو صنایع دستی محسوب شوند
  • تعمیرکار قایق‌هایی که جزو صنایع دستی محسوب شوند
  • منبت کار
  • سازنده جعبه
  • سازنده ساز ویولنسل
  • هنرمند طراحی روی سرامیک
  • سرامیک ساز
  • سفالگر سرامیکی
  • استاد سفال سرامیکی
  • سازنده ظروف سفالی
  • متخصص سفالگری
  • قلم زنی مس
  • مربی صنایع دستی
  • بافنده صنایع دستی
  • هنرور کارهای دستی
  • استادکار
  • هنرمند صنایع دستی
  • قلاب دوزی با دست
  • سازنده مبلمان سفارشی
  • حکاکی و قلم زنی تزئینی
  • عروسک سازی با دست
  • سازنده درام
  • گلدوزی با دست
  • مینا کار
  • میناگر
  • مینا کاری با دست
  • حکاکی و قلم زنی با دست
  • حکاکی و قلم زنی روی فلز
  • حکاکی و پانتوگرافی
  • صنعتگر پارچه
  • طراحی روی پارچه
  • طراح گل
  • گل آرایی
  • حکاکی روی شیشه
  • سازنده شیشه
  • طراحی روی شیشه
  • شیشه کار با دست
  • زرگر
  • سازنده گیتار
  • سازنده دستبند با دست
  • برش دهنده سنگ
  • برش دهنده چوب
  • قلاب دوزی با دست
  • گلدوزی با دست
  • حکاکی و قلم زنی با دست
  • سازنده شیشه با دست
  • بافنده
  • چرم دوزی با دست
  • آهنگری با دست
  • کارگر صنایع دستی و هنری
  • پلاک ساز با دست
  • لحاف دوزی با دست
  • بافنده فرش و قالیچه با دست
  • سازنده گل‌های ابریشمی با دست
  • نخ ریسی و ریسندگی با دست
  • برش دهنده سنگ با دست
  • نساجی با دست
  • خراط
  • سازنده ساز چنگ
  • مربی صنایع دستی
  • صنعتگر جواهرات با دست
  • حکاکی روی جواهرات
  • بافنده با دست
  • بافنده توری
  • کارگر چرم سازی و چرم ساز
  • گارگر چرم سازی با دست
  • استاد شیشه ساز
  • نجار
  • سوزن دوزی
  • فلزکاری با دست

وظایف و مسئولیت‌های هنرمندان صنایع دستی برای مهاجرت به کانادا

به طور کلی، وظایف و مسئولیت‌های هنرمندان صنایع دستی برای مهاجرت به کانادا را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

عنوان شغلی

توضیحات

سفالگری

این افراد کار طراحی ظروف سفالی زینتی را انجام می‌دهند و ضمن طراحی قطعات سفالی و سرامیکی کاربردی، با استفاده از خاک رس، مواد لعاب کاری و سایر مواد، آن‌ها را در قالب‌های مخصوص در کوره تولید می‌کنند.

هنر بافتنی

این افراد از ابزارهای مختلف بافتنی استفاده می‌کنند و به کار تولید لباس‌های بافتنی و سایر وسایل تزئینی بافتنی نظیر تاج گل، سبد، دیوارکوب، پتو و قالیچه می‌پردازند.

نقاشی روی شیشه

این افراد کارهای طراحی و نقاشی روی شیشه را انجام می‌دهند و با استفاده از رنگ آمیزی، برش و مونتاژ قطعات شیشه‌ای رنگی آن‌ها را روی آباژور یا وسایل دیگر اجرا می‌کنند.

گل آرایی

این افراد به طراحی دسته گل می‌پردازند و با اضافه کردن شاخ و برگ، پاشیدن اکلیل روی گل و اسپری مخصوص گل دسته گل‌ها را به سلیقه مشتری تزئین می‌کنند.

منبت کاری

این افراد با استفاده از ابزارهای دستی و ماشین آلات نجاری، روی سنگ یا چوب کنده کاری می‌کنند و همچنین، از وسایل دیگری هم برای کارهایی نظیر حکاکی طرح‌های زینتی روی مبلمان چوبی و سایر اشیاء استفاده می‌کنند.

فلز کاری

این افراد، جواهرات فلزی را طراحی می‌کنند و به کار طراحی ظروف، ادوات، آویزهای دیواری و سایر اشیاء نیز می‌پردازند. مواد مورد استفاده‌ی آن‌ها می‌تواند شامل طلا، نقره، مس و سایر فلزات باشد.

ابزار سازی

این افراد با استفاده از دانش خود و ابزارهای برقی و یا با دست ابزارهای مختلفی را می‌سازند.

شیشه گری

این افراد به کار طراحی و ساخت وسایل شیشه‌ای با استفاده از ابزار و تجهیزات دستی یا سایر وسایل لازم می‌پردازند.

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت به کانادا از طریق صنایع دستی

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت به کانادا از طریق صنایع دستی به شرح زیر است:

  • مدارک هویتی و شناسایی از قبیل شناسنامه و پاسپورت
  • سند ازدواج در صورت تاهل
  • گواهی تولد یا شناسنامه فرزندان در صورتی که دارای فرزند هستید
  • مدارک شغلی برای اثبات برخورداری از حداقل ۲ سال سابقه کار مرتبط با صنایع دستی در ۵ سال اخیر
  • رزومه و نمونه کارها
  • مدارک مالی برای اثبات برخورداری از تمکن مالی کافی برای حداقل ۱ سال زندگی در کانادا
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • مدارک مبنی بر انجام معاینات پزشکی و برخورداری از سلامت جسمی

لیست مشاغل مورد نیاز کانادا را در این مقاله بخوانید.

وضعیت بازار کار صنایع دستی در کانادا

بازار کار صنایع دستی در کانادا وضعیت بسیار خوبی دارد و انتظار می‌رود که این وضعیت را تا ۵ سال آینده نیز به همین شکل حفظ کند. همچنین، نرخ بیکاری برای افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، در کانادا بسیار پایین‌تر از حد متوسط است.

افراد سطح مبتدی که در زمینه صنایع دستی فعالیت می‌کنند و دارای کم‌تر از ۵ سال سابقه در این زمینه هستند، می‌توانند انتظار داشته باشند که به طور متوسط حدود ۷۲ هزار ۳۰۰ دلار در سال درآمد داشته باشند.

این در حالی است که هنرمندان صنایع دستی باتجربه که سطح مهارت متوسطی دارند، می‌توانند انتظار کسب درآمد حدودا ۹۸ هزار و ۳۰۰ دلار در سال داشته باشند. بنابراین، هرچه سطح مهارت و تجربه بیشتری در این زمینه داشته باشید، می‌توانید درآمد خود را بیشتر کنید.

بازار کار شغل فست فود در کانادا؛ همه چیز درباره کار فست فود در کانادا را اینجا بخوانید.

رشته‌های معروف صنایع دستی در کانادا

اگر قصد دارید از طریق صنایع دستی به کانادا مهاجرت کنید، باید با وظایف و مسئولیت‌های این شغل آشنا باشید. وظایف شغلی شما به عنوان هنرمند صنایع دستی، تا حد زیادی به عنوان شغلی شما بستگی دارد.

در این بخش، وظایف شغلی برخی از رشته‌های معروف صنایع دستی در کانادا مورد بررسی قرار گرفته است:

  • سفالگری: کار این افراد، طراحی ظروف سفالی زینتی است و ضمن طراحی قطعات سفالی و سرامیکی کاربردی، از خاک رس، مواد لعاب کاری و سایر مواد استفاده می‌کنند تا این ظروف را در قالب‌های مخصوص در کوره تولید کنند.
  • هنر بافتنی: مسئولیت این افراد، استفاده از ابزارهای مختلف برای تولید لباس‌های بافتنی و سایر وسایل تزئینی بافتنی است که از این دست می‌توان به تاج گل، سبد، دیوارکوب، پتو و قالیچه اشاره کرد.
  • نقاشی روی شیشه: کار این افراد طراحی و نقاشی روی شیشه است. همچنین، با رنگامیزی، برش و مونتاژ قطعات شیشه‌ای رنگی، از آن‌ها در آباژور یا سایر وسایل تزئینی و دکوری استفاده می‌کنند.
  • گل‌آرایی: اضافه کردن شاخ و برگ، پاشیدن اکلیل روی گل و اسپری مخصوص گل جهت تزئین دسته گل‌ها به سلیقه مشتری، اصلی‌ترین وظیفه شغلی افرادی است که کار طراحی دسته گل انجام می‌دهند.
  • منبت‌کاری: افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، با ابزارهای دستی و ماشین آلات نجاری، روی سنگ یا چوب کنده کاری می‌کنند و همچنین، از وسایل دیگری هم برای کارهایی نظیر حکاکی طرح‌های زینتی روی مبلمان چوبی و سایر اشیاء استفاده می‌کنند.
  • فلز کاری: یکی از وظایف شغلی این افراد، طراحی جواهرات فلزی است. برخی از وظایف دیگر آن‌ها هم طراحی ظروف، ادوات، آویزهای دیواری و سایر اشیاء است. مواد مورد استفاده آن‌ها می‌تواند شامل طلا، نقره، مس و سایر فلزات باشد.
  • ابزارسازی: این افراد از دانش خود و ابزارهای برقی یا دست برای ساخت ابزارهای مختلف استفاده می‌کنند.
  • شیشه‌گری: طراحی و ساخت وسایل شیشه‌ای اصلی‌ترین مسئولیت این افراد است و برای این کار از ابزار و تجهیزات دستی یا سایر وسایل لازم استفاده می‌کنند.

کد شغلی صنایع دستی در کانادا

هر یک از مشاغل مختلف در کانادا دارای یک کد منحصر به فرد هستند که با آن شناخته می‌شوند. این کد بازار کار، وضعیت حقوق و دستمزد، عناوین شغلی، وظایف و چشم‌انداز بازار کار مشاغل مختلف را از یکدیگر تفکیک می‌کند.

 صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی هم کد شغلی منحصر به فرد خود را دارند که NOC 5244 (در طبقه‌بندی قدیمی) یا NOC TEER 53124 (در طبقه‌بندی جدید) است.

لازم به توضیح است که از سال ۲۰۲۱ یکسری تغییرات در لیست مشاغل ملی کانادا (NOC) به وجود آمد و کد برخی از مشاغل تغییر کرد که ما در اینجا، هم کد قدیمی و هم کد جدید شغل صنایع دستی را ذکر کردیم.

مزایای مهاجرت به کانادا از طریق صنایع دستی

برخی از مهمترین مزایای مهاجرت به کانادا از طریق صنایع دستی به شرح زیر است:

  • امکان مهاجرت بدون داشتن پیشنهاد شغلی
  • نبود شرایط خاص یا سختی که خارج از توان شما به عنوان یک صنعتگر یا هنرمند صنایع دستی باشد
  • نیازی به خرید کسب‌وکار یا راه‌اندازی بیزینس نیست
  • امکان اخذ اقامت دائم کانادا به همراه کلیه اعضای خانواده
  • عدم نیاز به سرمایه چندان زیاد (شما باید فقط در حدی که بتوانید نیازهای زندگی‌تان را در سال اول حضور خود در کانادا تامین کنید تمکن مالی داشته باشید)
  • وجود گزینه‌های شغلی زیاد و بازار کار قوی در کانادا (شما می‌توانید با کمی تحقیق درمورد شهری که برای زندگی در کانادا مد نظر دارید و بررسی اجمالی بازار، نیازهای آن را پیدا کنید و شغل مرتبط با مهارت خود را پیدا کنید)
  • امکان پیشرفت شغلی و دستیابی به درآمدهای بالا

کلام آخر

در طی سال‌های اخیر، کانادا با فراهم کردن روش‌های مهاجرتی مختلف از قبیل خوداشتغالی، برنامه‌های استانی و سیستم اکسپرس انتری فدرال، امکان مهاجرت هنرمندان صنایع دستی به این کشور را فراهم کرده و روز به روز برای تسهیل هرچه بیشتر آن تلاش می‌کند. با توجه به بازار کار بسیار خوب صنایع دستی در کانادا، با مهاجرت به این کشور می‌توانید آینده کاری خود را تضمین کنید.

در صورتی که واجد شرایط اخذ اقامت دائم کانادا از طریق صنایع دستی باشید، همسر و فرزندان خود را نیز می‌توانید به این کشور بیاورید و فصل تازه‌ای از زندگی خود را آغاز کنید. اگر علاقه‌مند به مهاجرت به کانادا از طریق صنایع دستی هستید، می‌توانید با مشاورین کاناداپاس تماس بگیرید تا پاسخ کلیه سوالات و ابهاماتی که در این رابطه دارید را به دست بیاورید و از روش‌های مهاجرتی متناسب با شرایط خود نیز اطلاع کامل پیدا کنید.

سوالات متداول مهاجرت به کانادا از طریق صنایع دستی

میزان درآمد افرادی که در زمینه صنایع دستی در کانادا فعالیت می‌کند، به عوامل مختلفی بستگی دارد که از این دست می‌توان به شهر و استان محل سکونت، میزان سابقه کاری و مهارت‌های فرد اشاره کرد. اما به طور کلی، درآمد این افراد در کانادا به طور میانگین ۳۵ هزار و ۱۰۰ دلار در سال است که معادل با ۱۸ دلار به ازای هر ساعت است.

صنایع دستی، شامل طیف وسیعی از مشاغل مختلف است که برخی از آن‌ها عبارت هستند از مجسمه‌سازی، نجاری، سفالگری، طلاسازی، گلدوزی، منبت کاری، مینا کاری، طراحی روی پارچه، طراحی جواهرات و مشاغل بسیار زیاد دیگر.

بله، افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، می‌توانند با فراهم کردن شرایط مورد نیاز، اقامت دائم کانادا را به دست بیاورند. این شرایط، متغیر است و بستگی به روش مهاجرتی که از طریق آن اقدام می‌کنند دارد.

روش‌های اصلی مهاجرت به کانادا از طریق صنایع دستی عبارت هستند از:

  • سیستم اکسپرس انتری
  • برنامه‌های استانی (PNP)
  • پیشنهاد شغلی (جاب آفر)
  • ویزای خوداشتغالی
  • سیستم اکسپرس انتری، خودش شامل سه روش مهاجرتی است که عبارت هستند از:
  • کلاس تجربه کانادایی (Canadian experience class)
  • نیروی کار ماهر فدرال (Federal skilled worker)
  • مشاغل فنی فدرال (Federal skilled trades)

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد نحوه مهاجرت به کانادا از طریق هر یک از این سه روش به عنوان صنعتگر یا هنرمند صنایع دستی، از مشاورین کاناداپاس مشورت بگیرید.

متقاضیان مهاجرت به کانادا از طریق صنایع دستی، باید تجربه کاری کافی به مدت ۲ سال در ۵ سال اخیر داشته باشند. علاوه بر این، باید دارای گواهی، مدرک تحصیلی، مجوز یا هرگونه مدرک دیگری که نشان دهنده‌ی سوابق و تجربیات کاری آن‌ها هست، باشند. لازم به ذکر است که این مدرک باید معادل سازی شود و گواهی ECA برای آن صادر شود. این گواهی نشان می‌دهد که مدرک ارائه شده، معادل با مدارک کانادایی است و از ارزش و اعتبار مشابه برخوردار می‌باشد.

معادل‌سازی مدارک در کانادا توسط سه سازمان معتبر که توسط دولت این کشور تعیین شده‌اند، انجام می‌شود. نام این سه سازمان را می‌توانید در بخش زیر مشاهده کنید؛ اما قبل از آن، لازم است که اشاره کنیم برای معادل سازی مدرک، باید الزامات و شرایط مورد نیاز که در هر یک از این سه سازمان متفاوت هست را برآورده کنید. با داشتن شرایط لازم، مدارک مورد نیاز را به این سازمان ارائه می‌دهید تا پس از بررسی، گواهی ECA خود را دریافت کنید.

  • سرویس آموزش تطبیقی (Comparative Education Service یا CES)
  • سرویس ارزیابی اعتبار بین المللی (International Credential Assessment Service یا ICAS)
  • خدمات آموزش جهانی (World Education Services یا WES)