انتخاب محل تحصیل در کانادا نه تنها برای بهبود رزومه، بلکه در مورد پیشرفت شغلی شما نیز یک تصمیم مهم است. داشتن مدرک کانادایی می‌تواند به شما کمک کند تا در بخش حرفه‌ای، چه در کانادا و چه در سطح بین‌المللی پیشرفت بسیاری داشته باشید. کانادا دارای برخی از مؤسسات آموزشی پیشرو در جهان است که سه مورد از آنها در فهرست 100 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته اند. در ادامه قصد داریم به توضیح بیشتر درباره مزایا و روند تحصیل در کانادا بپردازیم. با ما همراه باشید!

مزایای تحصیل در کانادا

1- دانشگاه ها و کالج های در سطح جهانی

کانادا به دلیل کیفیت عالی آموزش خود در سراسر جهان شناخته شده است. اکثر دانشگاه های کانادا به دلیل نوآوری و تحقیقات خود مشهور هستند. مدارس این کشور متنوع هستند و از دانش آموزان سراسر جهان بدون هیچ گونه تبعیض استقبال می کنند.

این کشور دارای استانداردهای آکادمیک بالا و با کیفیت است که به دانشجویان اجازه می‌دهد تا تحصیلات با کیفیتی را کسب کنند. مدرک، گواهی یا دیپلم کانادایی به رسمیت شناخته شده و معادل مدارک اخذ شده در ایالات متحده است.

2- هزینه های تحصیلی کمتر

هزینه تحصیل در کانادا، یکی دیگر از مزایای عالی تحصیل در این کشور است. یکی از مواردی که ممکن است شما را از دنبال کردن رویای دانشجویی در کانادا به عنوان یک دانشجوی بین المللی باز دارد، هزینه بالای شهریه است.به صورت کلی تحصیل در کانادا یکی از روش های ارزان مهاجرت به کاناداست.

دانشجوی بین المللی بودن عموماً گران تر است. هزینه زندگی در کانادا در تمام سطوح در مقایسه با سایر کشورهای توسعه یافته مانند ایالات متحده یا بریتانیا بسیار مقرون به صرفه تر است. این امر همچنین به کاهش هزینه های گزاف اخذ مدرک در خارج از کشور کمک می کند.

3- فرصتی برای کار همزمان با تحصیل

با توجه به قوانین، کانادا به همه دانشجویان بین المللی فرصتی برای کار 20 ساعت در هفته در طول ترم و تمام وقت در تعطیلات تابستانی و زمستانی ارائه می دهد. این امر به آنها اجازه می دهد تا امور مالی خود را مدیریت کنند و خطرات ناشی از بدهی های هنگفت را کاهش دهند.

4- مجوز کار پس از فارغ التحصیلی

اکثر دانشجویان بین المللی پس از اتمام برنامه خود، مسیر جستجوی اقامت دائم را در پیش می گیرند. یکی از راه‌های انجام این کار، مجوز کار پس از فارغ التحصیلی ارائه شده توسط دولت کانادا است.

5- دروازه ای برای دریافت اقامت دائم کانادا

تجربه کاری به دست آمده از طریق برنامه مجوز کار پس از فارغ التحصیلی برای کسب امتیاز برای اخذ اقامت دائم در کانادا از طریق کلاس تجربه کانادا (CEC) استفاده می شود.

ایالت های خاصی مانند کبک و بریتیش کلمبیا دارای جریان های مهاجرتی هستند که به شما اقامت دائم اعطا می کنند. نامزدهای واجد شرایط در بریتیش کلمبیا نیازی به پیشنهاد شغلی ندارند و می توانند درخواست خود را برای اقامت دائم از طریق سیستم انتخاب مهاجرت اکسپرس انتری ثبت کنند.

دانشجویانی که از یک برنامه تحصیلی در کبک فارغ التحصیل می شوند ممکن است واجد شرایط درخواست گواهی انتخاب کبک از طریق کلاس تجربه کبک باشند.

مقاطع مختلف تحصیلی در کانادا

سیستم آموزشی در کانادا به طور کلی در سه سطح آموزشی سازماندهی شده است:

  • آموزش ابتدایی
  • آموزش متوسطه
  • تحصیلات پس از متوسطه

سال تحصیلی توسط هر استان و منطقه تعیین می شود، اما معمولاً از سپتامبر شروع می شود و در ژوئن به پایان می رسد. روز های مدرسه معمولا از دوشنبه تا جمعه و از ساعت 8 صبح تا 3 بعد از ظهر یا 9 صبح تا 4 بعد از ظهر است.

تحصیلات پس از متوسطه 

مدارک دانشگاهی کانادا به طور گسترده ای در سراسر جهان پذیرفته می شود. دانشگاه در کانادا، یک مرکز آموزش عالی است که در آن می توان مدارک آکادمیک را در طیف وسیعی از زمینه ها کسب کرد که با مدرک لیسانس شروع می شود، پس از آن مدرک کارشناسی ارشد و در نهایت دکترا ارائه می شود.

سال تحصیلی به دو ترم تقسیم می شود و از سپتامبر تا آوریل یا می طول می کشد. بسیاری از دانشگاه ها به دانشجویان اجازه می دهند در طول ماه های تابستان در ترم سوم ثبت نام کنند.

مزایای تحصیل در کانادا

مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل در کانادا

اگر انگلیسی زبان اول شما نیست یا در کشوری تحصیل کرده اید که زبان انگلیسی در آن زبان آموزشی نیست، اکثر دانشگاه ها از شما می خواهند که یکی از آزمون های زبان معتبر را بگذرانید و نتایج آن را ارائه دهید.

هر موسسه تحصیلی در کانادا شرایط خاص خود را دارد که ممکن است تغییر کند. برای اطلاعات بیشتر باید مستقیما با دانشگاه ها تماس بگیرید؛ اما در زیر لیستی از رایج ترین آزمون های پذیرفته شده آورده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر آزمون یا ثبت نام بهتر است به وب سایت دانشگاه و دانشکده مربوطه مراجعه کنید:

حداقل امتیاز مورد نیاز آزمون های زبان انگلیسی قابل قبول
83 iBTآزمون تافل
6.5 آیلتس
60 PTE
60 (CAEL)ارزیابی زبان انگلیسی آکادمیک کانادایی
پیشرفتهC1 (CAE، CPE) ارزیابی زبان انگلیسی کمبریج
115 دولینگو

لطفا توجه داشته باشید که آزمون های مهارت زبان انگلیسی تنها برای مدت دو سال معتبر است.

نمره آیلتس برای تحصیل در دانشگاه های کانادا؛ در این مقاله به بررسی نمرات لازم برای واجد شرایط بودن دریافت ویزای تحصیلی پرداخته شده است.

شرایط تحصیل در کانادا

پذیرش در دانشگاه های کانادا نسبتا آسان است، اما ورود به 3-4 دانشگاه برتر کمی دشوار است. نتایج تافل، آیلتس و معدل آخرین دوره تحصیلی شما، مهم ترین شروط پذیرش در دانشگاه های کانادا هستند.

در برخی رشته های خاص ارائه نتایج GRE نیز بسیار مهم است. شرایط مشابهی در دانشگاه های فرانسوی زبان کانادا وجود دارد.

برای تحصیل این دانشگاه ها باید توانایی خود در زبان فرانسوی را از طریق آزمون هایی مانند TEF اثبات کنید. به دانشجویان بین المللی توصیه می شود حدود یک سال قبل با دانشگاه کانادایی که مایل به تحصیل در آن هستند، تماس بگیرند.

مدرک زبان برای تحصیل در کانادا

هزینه تحصیل در کانادا

متوسط ​​هزینه تحصیل بر اساس رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی در کانادا در زیر آورده شده است:

متوسط ​​شهریه (در کانادا) رشته تحصیلی
20,875 آموزش
28676 علوم انسانی
25,127 هنرهای تجسمی و نمایشی و فناوری های ارتباطی
33,192 حقوق، مشاغل و تحصیلات حقوقی
27,647 علوم اجتماعی و رفتاری
26680 مدیریت بازرگانی و مدیریت دولتی
31536 علوم و فناوری های فیزیکی و زیستی
33703 مهندسی
33,012 ریاضیات، کامپیوتر و علوم اطلاعات
26,457 معماری
26208 کشاورزی، منابع طبیعی و حفاظت
32,450 پزشکی
56621 دندانپزشکی
20,332 خدمات شخصی، حفاظتی و حمل و نقل
63,323 دامپزشکی
40,960 داروسازی
21,922 پرستاری

هزینه درخواست برای ویزای تحصیلی کانادا 150 دلار کانادا است. جدا از هزینه تحصیل و مقررات ویزا، همیشه توصیه می شود که دانشجویان هنگام عزیمت به کانادا حداقل 10000 دلار کانادا به همراه داشته باشند. هزینه زندگی برای دانشجویان بین المللی در کانادا به طور کلی حدود 3000 تا 7500 دلار کانادا در هر سال است (در صورتی که آنها در خوابگاه های دانشگاه اسکان داده شوند).

هزینه زندگی متفاوت است و زندگی در کانادا ممکن است حدود 8500 تا 10000 دلار کانادا در سال هزینه داشته باشد (اگر به دنبال اجاره اقامتگاه خصوصی هستید).

بورسیه تحصیل در کانادا

تحصیل رایگان در کانادا

  1. 1. سخت مطالعه کنید

با مطالعه سخت و دریافت نمرات عالی، می توانید روند اپلای خود را سرعت ببخشید. نمرات، معدل شما و جوایز تحصیلی که دریافت کرده اید، نشان دهنده سطح علمی شماست.

این مؤلفه‌ها توسط تیم پذیرش دانشگاه مورد نظر شما بررسی می‌شوند و اگر از شرایط مورد نظر آنها برخوردار باشید، ممکن است واجد شرایط دریافت بورسیه کامل شوید که تمام هزینه های تحصیل شما را پرداخت می کند.

آماده کردن زودهنگام درخواست خود می تواند شانس شما را برای تحصیل رایگان در کانادا و پذیرش در دانشگاه مورد نظرتان افزایش دهد.

  1. برای بورسیه تحصیلی در کانادا اقدام کنید

اگر قصد دارید در کانادا زندگی کنید، این کشور فرصت های شغلی بسیاری برای دانشجویانی که از این کشور فارغ التحصیل شده اند، ارائه می دهد. اما علاوه بر تمامی این امکانات، ممکن است هنگام تحصیل در این کشور با مشکلات مالی مواجه شوید.

در این صورت می توانید برای دریافت یک بورسیه تحصیلی(فاند تحصیلی کانادا)، درخواست دهید. با استفاده از بورسیه های ارائه شده توسط دولت و دانشگاه های کانادا می توانید هزینه های تحصیل خود را کاهش داده یا حتی به صورت رایگان به تحصیل در این کشور بپردازید.

  1. برای دانشگاه های مقرون به صرفه درخواست دهید

در صورتی که نتوانستید یک بورسیه مناسب دریافت کنید، نا امید نشوید. هزینه تحصیل در دوره های کارشناسی کانادا بین 20،000 تا 30،000 دلار کانادا متغیر است اما بسته به نوع رشته ای که در آن تحصیل می کنید، شهریه شما می تواند متفاوت باشد.

برای مثال تحصیل در رشته های پزشکی گران تر از رشته های انسانی است. شما می توانید علاوه بر انتخاب یک دوره تحصیلی ارزان تر، یک دانشگاه مقرون به صرفه تر را نیز انتخاب کنید. برخی از ارزان ترین دانشگاه های کانادا عبارت اند از:

شهریه این دانشگاه ها از 1700 تا 20000 دلار کانادا متغیر است.

ارزان ترین رشته های تحصیلی و دانشگاه های کانادا؛ برای تحصیلی ارزان در کانادا چه راه هایی وجود دارد؟

کاهش هزینه تحصیل در کانادا

بورسیه های تحصیلی کانادا

چند بورسیه تحصیلی برتر موجود برای تحصیل در کانادا عبارت اند از:

  1. بورسیه های بین المللی Lester B. Pearson
  2. برنامه بورسیه دانشجویی بین المللی دانشگاه یورک
  3. برنامه بورسیه مشترک المنافع کانادا
  4. بورسیه های تحصیلی دانشگاه بریتیش کلمبیا برای دانشجویان بین المللی
  5. برنامه بورسیه تحصیلی انتاریو
  6. بورسیه های کارلتون پرستیژ
  7. شورای ملی تحقیقات کانادا (NRCC)
  8. بورسیه های ورودی بین المللی کلگری
  9. بورسیه دولتی استان کبک
  10. بورسیه های رئیس جمهور وینیپگ برای رهبران جهان
  11. بورسیه تحصیلی انتاریو
  12. بورسیه های ورودی بین المللی کالج هامبر
  13. کمک هزینه مشارکت توسط شورای تحقیقات علوم اجتماعی و انسانی کانادا
  14. بورسیه های تحصیلات تکمیلی دانشگاه مانیتوبا
  15. بورسیه های فوق دکتری Banting
  16. جوایز تعالی کارشناسی ارشد دانشگاه واترلو
  17. بورسیه تحصیلی Vanier کانادا
  18. جوایز تحصیلات تکمیلی دانشگاه کلگری
  19. بورسیه های موسسه ترودو

مدارک مورد نیاز برای درخواست در دانشگاه های کانادا

برای درخواست در کالج، ریز نمرات دوره متوسطه و دانشگاه خود نیاز دارید. اگر مدارک به زبان انگلیسی نباشند، موسسه از شما می خواهد که قبل از ارسال، ترجمه آنها را دریافت کنید.

برای درخواست از دانشگاه های کانادا باید همان مدارک ترجمه شده را ارائه دهید و اگر دوره برای متقاضیان تحصیلات تکمیلی باشد، از شما خواسته می شود تا مدرک و ریز نمرات دوران کارشناسی خود را نیز ارائه دهید.

به طور معمول، مدارک به صورت آنلاین و اسکن شده برای موسسه ارسال می شود. اگر نسخه های چاپی اسناد را ارسال می کنید، مطمئن شوید که دستورالعمل ها را به وضوح خوانده اید.

برخی از کالج ها و دانشگاه های کانادا پس از ارسال مدارک را پس نمی دهند. در این صورت نباید اصل مدارک را ارسال کنید.

مدارک مورد نیاز برای درخواست در دانشگاه های کانادا

ویزای تحصیلی کانادا

ویزای تحصیلی کانادا که به عنوان مجوز تحصیل نیز شناخته می شود، اولین قدم شما برای درخواست مهاجرت تحصیلی به کانادا است.

طبق گزارش اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC)، مجوز تحصیل سندی است که به اتباع خارجی اجازه می دهد در یک موسسه آموزشی تعیین شده (DLI) در کانادا تحصیل کنند. توجه داشته باشید که مجوز تحصیل شما، اجازه ورود به کانادا را نمی دهد.

همچنین ممکن است برای ورود به کانادا به ویزای بازدیدکننده یا مجوز سفر الکترونیکی (eTA) نیاز داشته باشید. هنگامی که مجوز تحصیل شما تایید شد، دولت ویزای ورود را در پاسپورت شما صادر می کند که اجازه سفر شما به کانادا را می دهد.

اپلای برای تحصیل در کانادا

مهم ترین چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که به ددلاین درخواست برای دانشگاه های کانادا دقت کنید. شما باید قبل از هشت تا ده ماه مانده به پایان مهلت مشخص شده، اقدام به تهیه درخواست و مدارک خود کنید. برخی از ددلاین های مهم هنگام اپلای تحصیلی کانادا عبارت اند از:

  • ترم ژانویه: آگوست – سپتامبر
  • ترم مه: فوریه – ژانویه
  • ترم سپتامبر: فوریه – آوریل

پس از دریافت نامه تاییدیه از کالج ها و دانشگاه های کانادا، گام بعدی درخواست ویزای دانشجویی کانادا است. مطمئن شوید که حداقل سه ماه قبل از حرکت برای ویزای کانادا اقدام کرده اید زیرا پردازش درخواست شما ممکن است اندکی طول بکشد.

از سال 2014، دانشجویانی که برای تحصیل بیش از شش ماه وارد کانادا می شوند، برای تحصیل در داخل یا خارج از دانشگاه نیازی به مجوز کار جداگانه ندارند. دانشجویان بین المللی مجاز به 20 ساعت کار در هفته در طول ترم خود هستند. با این حال، قبل از شروع کار در کانادا، دریافت شماره SIN (شماره بیمه اجتماعی) ضروری است.

بسته به دوره تحصیلی خود، می توانید تا سه سال اجازه اقامت در کانادا را برای ادامه تحصیل یا شغل صنعت مرتبط با تحصیل خود، دریافت کنید.

معدل مورد نیاز برای تحصیل در کانادا

تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی وجود دارند که می خواهند برای ادامه دوره های کارشناسی ارشد به کانادا بروند. تقاضای زیادی در بین دانشجویان بین المللی برای تحصیل در STEM یا دوره های مرتبط با کسب و کار در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد.

حداقل معدل مورد نیاز برای ادامه تحصیل در رشته های کارشناسی ارشد در کانادا دریافتGPA  3 از مقیاس 4 است. این مقدار تقریباً برابر با 70-75٪ و 7.0-7.4 در سیستم نمره دهی CGPA است.

20 دانشگاه برتر کانادا
بر اساس رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS در سال 2022

رتبه بندی جهانی رتبه بندی کانادا محل دانشگاه
26 1 تورنتو دانشگاه تورنتو
27 2 مونترال دانشگاه مک گیل
46 3 ونکوور دانشگاه بریتیش کلمبیا
111 4 مونترال دانشگاه مونترال
126 5 ادمونتون دانشگاه آلبرتا
140 6 همیلتون دانشگاه مک مستر
149 7 واترلو دانشگاه واترلو
170 8 لندن دانشگاه وسترن
230 9 اتاوا دانشگاه اتاوا
235 10 کلگری دانشگاه کلگری

اخذ اقامت دائم پس از تحصیل در کانادا

مزایای اصلی اقامت دائم در کانادا

  • دسترسی به اکثر خدمات اجتماعی که شهروندان کانادایی دریافت می کنند؛
  • حق زندگی، کار و تحصیل در هر نقطه از کانادا؛
  • حق حمایت از اعضای خانواده برای آمدن به کانادا؛
  • آزادی در راه اندازی کسب و کار؛
  • تا زمانی که از قانون پیروی کنید، وضعیت اقامتی شما لغو شدنی نیست؛
  • اقامت دائم اولین قدم برای شهروندی کانادا شدن است. پس از اینکه به مدت پنج سال اقامت دائم در کانادا را داشتید و حداقل سه سال از این پنج سال در کانادا زندگی کردید، واجد شرایط درخواست شهروندی می شوید!

دارندگان مجوز تحصیل (SP) و همچنین دارندگان مجوز کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP) ساکنان موقت کانادا محسوب می شوند.

دولت کانادا چندین مسیر مهاجرتی را ایجاد کرده است تا به دارندگان SP و PGWP اجازه دهد به طور دائمی در کانادا بمانند. متداول ترین راه برای دریافت اقامت دائم کانادا از طریق برنامه های مهاجرتی اکسپرس اینتری به شرح زیر است:

  • کلاس تجربه کانادایی
  • برنامه کارگران ماهر فدرال

به طور کلی، اکسپرس اینتری سریع ترین راه برای به دست آوردن اقامت دائم در کانادا است. این برنامه مهاجرتی از سیستم جامع رتبه بندی CRS برای انتخاب واجد شرایط ترین نامزدها استفاده می کند.

 مجوز کار پس از فارغ التحصیلی در کانادا (PGWP)

مجوز کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP) بخشی از تلاش های کشور کانادا به منظور جذب مهاجران تحصیلی و تشویق آنها به اقامت دائمی در کانادا است.

این مجوز تا سه سال معتبر است اما زمان اعتبار آن بسته به طول برنامه تحصیلی شما می تواند تغییر کند. مجوز کار پس از فارغ التحصیلی یک مجوز کار آزاد است که به فارغ التحصیلان کانادایی اجازه می دهد تا بدون دریافت پیشنهاد شغلی برای کارفرمایان کانادایی کار کنند.

با دریافت این مجوز، می توانید تجربه کار کانادایی به دست آورید و سپس تحت جریان های کاری برای دریافت اقامت دائم کانادا اقدام نمایید. بدین منظور باید یک سال سابق کار حرفه ای در در طبقه بندی ملی مشاغل (NOC) 0، A یا B کسب کرده باشید.

برای مطالعه چگونگی دریافت ویزای کار بعد از تحصیل در کانادا این مقاله را از دست ندهید.

جمع بندی

سیستم آموزش عالی در کانادا شامل کالج های دولتی و خصوصی، دانشگاه ها و موسسات پلی تکنیک است. همه دانشگاه های کانادا برنامه های لیسانس ارائه می دهند، در حالی که کالج ها و موسسات پلی تکنیک برنامه های کوتاه تر و متمرکز بر شغل را ارائه می دهند و ممکن است شامل برنامه لیسانس نباشند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره نحوه مهاجرت به کانادا می توانید از راهنمایی های مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس با مدیریت آقای مهیار حلاج پور کمک بگیرید. این موسسه با مدیریت آقای مهیار حلاج پور به عنوان مشاور حقوقی و وکیل ICCRC مهاجرت کانادا در تورنتو خدماتی همچون اعزام دانشجویان به کانادا و دریافت تمامی ویزا های موقت و دائم کانادا را ارائه می دهد.

منبع معتبر

مطالب مندرج در وب سایت حاضر به منظور اطلاع رسانی و افزایش دانش مخاطبین عزیز وبسایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی است. اگر چه اخبار و مطالب منتشره با نهایت دقت نویسنده مکتوب گردیده، ولی همچنان می تواند دستخوش تغییرات مرور زمان بوده و یا عاری از اشتباه انسانی نباشند. بدیهی است برداشت و مشورت های حقوقی نهایی صرفا در چارچوب موضوع مورد مشاوره با شخص مشاور و وکیل رسمی مجموعه جناب حلاج پور ممکن بوده و توصیه می شود. مدیریت و همکاران مجموعه حقوقی کاناداپاس و کاریابی بین المللی مهیار مسئولیتی در خصوص اقدامات خواننده با استناد به مطالب مندرج در وب سایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی نداشته و مسئولیت مجموعه صرفا محدود به چارچوب قرارداد منعقده با موکلین مجموعه باقی خواهد ماند.


مهیار حلاج پور

«افتخار داریم که مورد اعتماد شما هستیم»

من مهیار حلاج پور هستم،

عضو رسمی شورای قانون گذاری امور مهاجرت کانادا ICCRC، مشاور رسمی مهاجرت کانادا RCIC یا اصطلاحا وکیل مهاجرت.

زندگی من صرف این می شود که اطمینان حاصل کنم که ممتاز ترین خدمات تخصصی حقوق مهاجرت کانادا را در مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس ارائه می دهیم.

شرکت توسعه بیزینس ،سرمایه گذاری استارت آپ i3 Capital گام به گام با بهترین متخصصین و مشاورین در خدمت اهداف کارآفرینانی است که برای پیشبرد اهدافشان به ما اعتماد کرده اند‌.

و همچنین در کنار همکارانم در کاریابی مهیار با مجوز رسمی از وزارت کار ایران برای تحقق برنامه های کاریابی بین المللی موکلین پارسی زبان می کوشیم.

کاناداپاس - وکیل مهاجرت کانادا در تورنتو - بیوگرافی مهیار حلاج پور
ارزیابی رایگان رزرو وقت مشاوره
× تماس با ما
Copy link