اگر علاقه‌مند به رشته بازیگری هستید، فرصت‌های شغلی زیادی در کانادا وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. بسته به توانایی‌ها و استعدادهای خود، می‌توانید به عنوان بازیگر، صداپیشه یا انتخاب کننده بازیگران مشغول به کار شوید یا اینکه از مهارت‌های بازیگری خود در زمینه‌های دیگری استفاده کنید. در هر صورت، کانادا فرصت‌های بسیار بزرگی در اختیار فارغ‌التحصیلان رشته بازیگری و افرادی که در این زمینه سابقه کار دارند، قرار داده است.

اگر شما هم علاقه‌مند به تحصیل در رشته بازیگری در کانادا هستید یا قصد دارید این حرفه را در بازار کار کانادا انجام دهید، این مقاله کاناداپاس می‌تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهد.

آشنایی با رشته بازیگری در کانادا

کانادا یکی از قطب‌های مهم فیلمسازی دنیا محسوب می‌شود که آثار هالیوودی و غیرهالیوودی بزرگ و مهمی تاکنون در آن تولید و پخش شده است. فیلم سینمایی Titanic یا سریال The Last of Us تنها دو نمونه از آثار موفق و بزرگی هستند که در کانادا تولید شده‌اند. بنابراین، صنعت سینمای کانادا یک صنعت بسیار پررونق با فرصت‌های بزرگ است.

موفقیت صنعت سینما در کانادا باعث شده تا این کشور میزبان برخی از معتبرترین و بهترین دانشگاه‌ها و مدارس بازیگری دنیا باشد که در بخش‌های بعد آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

تحصیل تا بازارکار رشته سینما را در این مقاله بخوانید.

کد شغلی رشته بازیگری در کانادا

تمامی مشاغل کانادا در لیست مشاغل ملی این کشور که با نام NOC شناخته می‌شود، یک کد اختصاصی و منحصربه‌فرد دارند. این کد اختصاصی باعث می‌شود تا شرح وظایف، مهارت‌ها و مجوزهای مورد نیاز، حد و حدود حقوق و دستمزد و سایر جزئیات آن‌ها از یکدیگر مجزا باشد و هر شغل ویژگی‌ها و خصوصیات خاص خودش را داشته باشد.

به همین ترتیب، رشته بازیگری هم کد منحصربه‌فرد خودش را دارد که NOC 5135 است. بر اساس طبقه‌بندی جدید مشاغل کانادا نیز کد منحصربه‌فرد رشته بازیگری، NOC 53121 است. بازیگران، کمدین‌ها و بازیگران سیرک، جزو مشاغلی هستند که زیرمجموعه این کد قرار می‌گیرند.

بازیگری در کانادا

تحصیل در رشته بازیگری در کانادا

در صورتی که علاقه‌مند به تحصیل در رشته بازیگری در کانادا هستید، برخی نکات کلی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه داشته باشید:

  1. در صورت داشتن معدل و نمره زبان خوب، می‌توانید برای بهترین دانشگاه‌های کانادا که رشته بازیگری را ارائه می‌دهند اقدام کنید. در این صورت، شانس بیشتری هم برای گرفتن پذیرش دانشگاه مورد علاقه خود خواهید داشت.
  2. اما قبل از آن لازم است از شرایط مورد نیاز آن نظیر معدل یا مدرک زبانی که لازم دارد، اطلاع پیدا کنید. ما در این مطلب یک لیست از بهترین مدارس بازیگری در کانادا آماده کرده‌ایم که در بخش‌های بعد می‌توانید آن را مشاهده کنید.
  3. سعی کنید به جای یک دانشگاه، چند دانشگاه را مد نظر بگیرید تا اگر شرایط شما برای اخذ پذیرش در یکی از آن‌ها به خوبی پیش نرفت یا موفقیت‌آمیز نبود، گزینه‌های دیگری هم داشته باشید.
  4. مهم‌ترین مواردی که در دانشگاه‌های مورد نظر خود باید چک کنید، مبلغ شهریه، زبان تدریس، ددلاین اپلای و گرایش‌های قابل ارائه هستند.
  5. همچنین، باید بررسی کنید که آیا اصلا امکان تحصیل دانشجویان خارجی در آن‌ها وجود دارد یا خیر.
  6. با انجام اقدامات فوق انتخاب‌های شما محدودتر می‌شود و گزینه‌هایی که با شرایط شما سازگاری بیشتری دارند را پیدا خواهید کرد.
  7. اکنون می‌توانید درمورد بورسیه‌ها و کمک هزینه‌هایی که در این دانشگاه‌ها به دانشجویان خارجی ارائه می‌شود تحقیق کنید.
  8. بررسی کنید که آیا دانشگاه‌های انتخابی، فقط بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش می‌دهند یا آزمون ورودی هم دارند تا در صورت وجود آزمون، فرصت کافی برای آماده شدن برای آن داشته باشید.
  9. با توجه به اینکه تحصیل در کانادا چندان برای ایرانیان ارزان نیست، تلاش برای دریافت بورسیه را به هیچ وجه نادیده نگیرید. داشتن بورسیه، کمک بسیار بزرگی از نظر مالی به دانشجویان می‌کند تا حداقل بخشی از هزینه‌های خود را جبران کنند.
  10. در کانادا، دریافت بورسیه برای مقطع کارشناسی دشوارتر از مقاطع تحصیلات تکمیلی یعنی کارشناسی ارشد و دکتری است.
  11. دانشجویان مقطع کارشناسی، فقط در صورت داشتن معدل بالا، نمره زبان خوب در یک آزمون معتبر، رزومه قوی، سابقه انجام پروژه‌های تحقیقاتی و به طور کلی، شرایط تحصیلی عالی، ممکن است بتوانند بورسیه دریافت کنند.
  12. در نهایت، برای تحصیل در کانادا باید ویزای تحصیلی این کشور را به دست بیاورید. در صورتی که موفق به کسب پذیرش در یکی از دانشگاه‌های کانادا شدید، می‌توانید پروسه اخذ ویزای تحصیلی کانادا را شروع کنید.
  13. شما به حداقل ۳ تا ۶ ماه زمان نیاز دارید تا ویزای تحصیلی خود را دریافت کنید.
  14. مدت زمان اعتبار ویزای تحصیلی، معمولا بر اساس مدت زمان دوره تحصیلی‌ خواهد بود؛ اما اگر بیشتر طول کشید، می‌توانید ویزای خود را تمدید کنید.
اخذ اقامت کانادا با بازیگری در کانادا

صفر تا صد دریافت فول فاند کانادا را در این مقاله بخوانید.

پذیرش در رشته بازیگری در کانادا

برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل در رشته بازیگری، باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. فراهم کردن مقدمات اخذ مدرک زبان

با توجه به اینکه زبان تدریس در اکثر دانشگاه‌های کانادا انگلیسی است، توصیه می‌شود به غیر از موارد خاصی که قصد دارید برای شهرها یا دانشگاه‌های کاملا فرانسوی زبان اپلای کنید، مدرک خود را در زبان انگلیسی بگیرید. بسته به سطح زبان خود، می‌توانید ۶ تا ۱۲ ماه قبل از تاریخ اپلای، برای اخذ مدرک زبان اقدام کنید.

 

  1. تهیه رزومه و انگیزه‌نامه قوی

انگیزه‌نامه، یک مدرک بسیار حیاتی و مهم است که اهداف شما از تحصیل در کانادا را مشخص می‌کند. این مدرک باید مشخص کند چرا این رشته و این دانشگاه را انتخاب کرده‌اید، چرا در کشور خودتان ادامه تحصیل ندادید و به موارد دیگری از این دست باید بپردازید.

درخصوص رزومه هم باید اشاره کنیم که باید آن را بر اساس آخرین دستاوردها و تجربیات شغلی یا حرفه‌ای خود تهیه کرده باشید. یعنی رزومه شما باید کاملا به‌روز باشد. با توجه به اهمیت این دو مدرک، بهتر است تهیه آن‌ها را به متخصصینی که تجربه کافی در این زمینه دارند، نظیر کارشناسان کاناداپاس بسپارید.

 

  1. ارائه مدارک و مستندات تکمیلی در صورت درخواست کمیته پذیرش دانشگاه مورد نظر

دانشگاه مورد نظر ممکن است از شما بخواهد یک یا چند توصیه نامه از اساتید قبلی خود ارسال کنید یا اگر مدرک زبان خود را در مراحل قبل ارائه نکرده‌اید، این کار را انجام دهید.

 

  1. سازماندهی اطلاعات پذیرش دانشگاه‌های مختلف

با توجه به اینکه ممکن است برای دانشگاه‌های زیادی اپلای کنید و اطلاعات آن‌ها با هم اشتباه گرفته شوند، بهتر است برای سازماندهی این اطلاعات، مواردی نظیر مدارک مورد نیاز برای پذیرش، ددلاین اپلای، هزینه پذیرش و نام اساتید مرتبط با حوزه تحقیق مورد علاقه خود را به صورت یک فایل اکسل ذخیره کنید تا به‌راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

 

  1. ایمیل زدن به اساتید برای دریافت بورسیه

اگر قصد دارید برای گرفتن بورسیه به اساتید ایمیل بزنید، توصیه می‌شود که به هیچ وجه از ایمیل‌های آماده استفاده نکنید. با ارسال نمونه‌های آماده، نشان می‌دهید که زیاد برای اهداف خود جدی نیستید و استاد مربوطه هم اهمیت زیادی برای شما نداشته تا یک ایمیل منحصربه‌فرد برای وی بنویسید. مطمئن باشید اساتید به قدری نمونه‌های آماده دریافت کرده‌اند که با همه فرم‌ها و اشکال مختلف آن‌ها آشنا هستند. پس بهتر است ریسک نکنید. موضوع، متن اصلی و پیوست بودن رزومه، مهم‌ترین نکاتی هستند که باید در این ایمیل‌ها رعایت کنید.

 

  1. صبر، استقامت و امید

فقط با ادامه دادن این مسیر، می‌توانید در آن به موفقیت برسید. در این بین، از افراد باتجربه هم کمک بگیرید. این افراد بهتر می‌توانند نقاط ضعف شما و ایرادات کارتان را نسبت به خودتان پیدا کنند.

 

  1. درخواست پذیرش به دانشگاه مورد نظر

پس از اینکه پاسخ مثبتی از یکی از اساتید گرفتید، می‌توانید فرایند درخواست برای پذیرش دانشگاه مورد نظر را به طور رسمی آغاز کنید.

 

  1. ارسال مدارک تکمیلی

اکنون می‌توانید اطلاعات و مشخصات فردی خود، مدرک آخرین مقطع تحصیلی به همراه ریزنمرات و سایر مدارک اعم از انگیزه‌نامه، توصیه‌نامه، رزومه، مدرک زبان و رسید پرداخت هزینه اپلای را در فرم درخواست پذیرش خود پیوست کرده و برای دانشگاه مورد نظر ارسال کنید.

 

  1. دریافت پذیرش دانشگاه

در صورتی که شرایط مورد نیاز دانشگاه مورد نظر را داشته باشید، می‌توانید پذیرش آن را اکنون دریافت کنید.

 

  1. شروع فرایند اخذ ویزای تحصیلی کانادا

با داشتن نامه پذیرش دانشگاه مورد نظر، می‌توانید فرایند اخذ ویزای تحصیلی کانادا را آغاز کنید. با توجه به پیچیدگی و دشواری‌های اخذ ویزای تحصیلی کانادا، بهتر است با کمک یک متخصص نظیر کارشناسان کاناداپاس این مسیر را طی کنید.

هزینه تحصیل در رشته بازیگری در کانادا

هزینه تحصیل در رشته بازیگری در کانادا به عوامل مختلفی بستگی دارد که تاثیرگذارترین‌شان میزان شهریه دانشگاه مورد نظر، سبک زندگی افراد و شهر و استانی است که در آن اقامت دارند. شهریه دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل در رشته بازیگری، بین ۱۲ هزار و ۶۰۰ تا ۴۴ هزار دلار در سال است.

درمورد هزینه‌های زندگی نیز باید اشاره کنیم که در اکثر شهرهای کانادا نظیر کبک سیتی، مونترال و اتاوا به چیزی حدود ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار در ماه نیاز خواهید داشت، اما در شهرهای بزرگی نظیر ونکوور، کلگری و تورنتو هزینه‌های شما ممکن است به ۲ هزار دلار در ماه هم برسد؛ برخی از هزینه‌های زندگی دانشجویی در کانادا در جدول زیر ذکر شده است:

نوع هزینه مقدار هزینه (به دلار کانادا)
اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی ۲۵۰ تا ۶۲۵ دلار به ازای هر ماه
اجاره آپارتمان به صورت شریکی ۳۰۰ تا ۷۰۰ دلار به ازای هر ماه بسته به موقعیت مکانی آپارتمان و امکانات آن. در صورت اجاره استودیو یا آپارتمان یک خوابه این هزینه می‌تواند به ۱۰۰۰ دلار در ماه هم برسد.
تاسیسات اولیه (برق، آب، گرمایش، سطل زباله) ۱۵۰ دلار به ازای هر ماه
اینترنت ۵۰ تا ۷۰ دلار به ازای هر ماه
غذا حدود ۳۰۰ دلار به ازای هر ماه در صورت خرید از فروشگاه و ۱۰ الی ۶۵ دلار به ازای هر وعده در رستوران
رفت و آمد ۹۰ دلار به ازای هر ماه
هزینه ویزای تحصیلی ۱۵۰ دلار
سایر هزینه‌های متفرقه ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار در ماه

برای آگاهی از هزینه‌های دقیق زندگی در کانادا می‌توانید به این لینک مراجعه کنید و با انتخاب شهر و استان مورد نظر خود، از ریز جزئیات هزینه‌های مختلف در آن از انواع مواد غذایی گرفته تا اقامت در شرایط مختلف، اطلاع پیدا کنید.

هزینه تحصیل در کانادا چقدر است و برای زندگی دانشجویی در کانادا چه مقدار پول لازم است؟

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در رشته بازیگری در کانادا

معمولا جهت ارسال درخواست پذیرش برای دانشگاه‌های کانادا باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • فرم پذیرش دانشگاه مورد نظر به صورت تکمیل شده و ارسال آن به وبسایت این دانشگاه
  • ریزنمرات
  • مدرک زبان (بهتر است حداقل IELTS 6.5 یا TOFEL 80 داشته باشید)
  • آخرین مدرک تحصیلی
  • رزومه، سوابق کاری و نمونه کارها
  • مقالات و پروژهش‌های انجام شده
  • انگیزه‌نامه
  • توصیه‌نامه
  • مدارک مالی جهت اثبات برخورداری از تمکن مالی به میزانی که دانشگاه مورد نظر درخواست کرده است (شما باید نشان دهید که هم به اندازه مبلغ شهریه و هم به اندازه هزینه‌های زندگی در کانادا که در بخش قبل بررسی کردیم، تمکن مالی دارید)
درآمد بازیگری در کانادا

گرایش‌های رشته بازیگری در کانادا

رشته بازیگری در کانادا به صورت گسترده در مدارس بازیگری و دانشگاه‌های مختلف پوشش داده می‌شود. برخی از گرایش‌های این رشته که در این موسسات ارائه می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

  • بازیگری معاصر
  • بازیگری صحنه و تئاتر
  • بازیگری سینما
  • هنرهای نمایشی
  • بازیگری
  • آموزش بازیگری
  • بازیگری کلاسیک
  • مطالعات تخصصی صدا
  • مطالعات درام
  • صداپیشگی
  • بازیگری در رادیو و تلویزیون
  • تئاتر موزیکال
  • رقص
  • بازیگری و اجرا در سیرک
  • روایت

دروس رشته بازیگری در کانادا

دانشگاه‌ها و مدارس بازیگری که این رشته را ارائه می‌دهند، معمولا دروس زیر را مورد مطالعه قرار می‌دهند:

  • اجرای فردی
  • بازیگری سینمایی
  • متدهای بازیگری
  • اجرای زنده
  • تئاتر
  • بازیگری خلاقانه
  • اصول و مبانی بازیگری
  • تاریخ بازیگری
  • بداهه گویی، داستان سرایی
  • اجرای بازیگری (نمایشنامه های شکسپیر، متون روسی و…)
  • رقص و آواز
  • استنداپ کمدی
  • اجرا در سیرک
  • آکروبات
  • بازیگری سینمایی
  • مهارت‌های بازیگری (صدا، حرکت و..)

موارد فوق، تنها برخی از دروس مورد توجه در رشته بازیگری هستند که در اکثر موسسات آموزش بازیگری کانادا ارائه می‌شوند. دانشگاه‌ها و مدارس بازیگری مختلف، ممکن است علاوه بر موارد فوق، دروس دیگری هم ارائه دهند.

بهترین رشته ها برای مهاجرت به کانادا؛ بهترین رشته های تحصیلی در کانادا

آشنایی با رشته بازیگری در کانادا در مقاطع مختلف

رشته بازیگری در کانادا در همه مقاطع تحصیلی آکادمیک اعم از کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌شود. همچنین، دوره‌های فشرده بازیگری نیز در مدارس بازیگری زیادی در کانادا ارائه می‌شوند که شش ماهه تا یک ساله هستند و دیپلم بازیگری را به هنرجویان می‌دهند.

در جدول زیر می‌توانید مدارک مورد نیاز برای تحصیل در رشته بازیگری در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه‌های کانادا را مشاهده کنید:

مقطع مدارک مورد نیاز
کارشناسی مدرک دیپلم دبیرستان یا کارشناسی در صورت اپلای برای لیسانس دوم به صورت معادل‌سازی شده

مدرک زبان با نمره حداقل IELTS 6.5 یا TOFEL 80

ریزنمرات دوره متوسطه

توصیه‌نامه و انگیزه‌نامه

رزومه

مدارک مالی یا بورسیه در صورت واجد شرایط بودن

کارشناسی ارشد مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد در صورت اپلای برای ارشد دوم به صورت معادل سازی شده

مدرک زبان با نمره بالاتر از IELTS 6.5 یا TOFEL 90

توصیه‌نامه و انگیزه‌نامه

رزومه مدارک مالی یا بورسیه در صورت واجد شرایط بودن

معادل سازی مدارک تحصیلی با WES؛ همه چیز در مورد wes

مهارت‌های مورد نیاز برای تحصیل در رشته بازیگری در کانادا

دانشجویانی که قصد دارند در رشته بازیگری در کانادا تحصیل کنند، باید مهارت‌های زیر را داشته باشند. البته، در طول دوره تحصیل خود در این رشته نیز با این مهارت‌ها آشنا می‌شوند و می‌توانند آن‌ها را در خود تقویت کنند:

نوع مهارت توضیحات
برقراری ارتباط بازیگران با کارگردانان، دیگر بازیگران و اعضای گروه ارتباط برقرار می‌کنند تا برای اجراهای خود آماده شوند. آن‌ها همچنین با اهالی مطبوعات و هواداران نیز صحبت می‌کنند. اینکه بتوانند یک داستان را به خوبی تعریف کنند و ایده‌ها را گسترش دهند، بخش مهمی از کار یک بازیگر است که نیاز به مهارت‌های قوی در برقراری ارتباط با دیگران دارد.
خلاقیت یکی دیگر از مهارت‌های بسیار مهم برای بازیگران، خلاقیت است. بازیگران از خلاقیت برای بداهه سازی دیالوگ‌ها، آهنگ‌ها و یا مراحل رقص استفاده می‌کنند. آن‌ها همچنین، از این مهارت برای یافتن راه‌های جالب یا منحصر به فرد برای صحبت کردن یا حرکت استفاده می‌کنند که می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا یک احساس خاص را به تصویر بکشند. آن‌ها ممکن است از قوه تخیل خود برای ایجاد انگیزه یا داستان‌های پس زمینه برای شخصیت‌های خود استفاده کنند تا نحوه نمایش آن‌ها را برجسته کنند.
رقص بسیاری از بازیگران، علاوه بر مهارت ایفای نقش، یکسری مهارت دیگر هم دارند که به آن‌ها کمک می‌کنند در تئاترهای موزیکال اجرای درخشان‌تری داشته باشند. یکی از این مهارت‌ها، رقص است. اجراهای موزیکال یا تولیدات گروهی ممکن است به رقصنده نیاز داشته باشند تا حرکات رقص را یاد بگیرد یا یک رقص را به صورت بداهه اجرا کند. درک چگونگی حرکت کردن بدن و نمایش دادن مهارت‌های خود با رقص می‌تواند به بازیگران کمک کند تا کارهایی مانند زمین خوردن و درگیری را بهتر و به شکلی انجام دهند که واقع‌گرایانه‌تر باشد.
حفظ کردن بازیگران هنگام اجرا دیالوگ‌ها و مسیرهای خود در صحنه را به خاطر می‌سپارند تا بتوانند بدون خواندن از روی فیلمنامه به طور واقعی عمل کنند. داشتن یک حافظه قوی و درک نکاتی که به آن‌ها کمک می‌کنند بخش‌های زیادی از فیلمنامه را حفظ کنند، باعث می‌شود که بازیگران برای اجرای خود آماده شوند. زمانی که بازیگران دیالوگ‌های خود را حفظ کردند، می‌توانند روی ارائه آن‌ها و برقراری تعامل با دیگر بازیگران به شکل بسیار قابل باورتری تمرکز کنند.
صحبت کردن در جمع بازیگران در جمع‌های بسیار زیادی باید اجرا کنند. به عنوان مثال، در مقابل حضار در یک نمایش، دیگر بازیگران و خدمه تولید یا افرادی که پشت یک میز برای انتخاب بازیگران از آن‌ها تست می‌گیرند. داشتن مهارت صحبت کردن در جمع، به بازیگران کمک می‌کند تا ترس از صحنه و اضطراب خود را کنترل کنند و بدانند که چطور باید صدای خود را به نمایش بگذارند تا همه حضار و مخاطبان بتوانند آن را بشنوند.
آواز خواندن بازیگرانی که در تئاتر موزیکال کار می‌کنند، ممکن است نیاز به آوازخوانی در تولیدات تئاتری پیدا کنند. برخی از برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌ها نیز از بازیگران می‌خواهند که در شخصیتی که به تصویر می‌کشند آواز بخوانند. داشتن تجربه خوانندگی همچنین می‌تواند به بازیگران کمک کند تا بفهمند چگونه از نفس خود استفاده کنند و صدای خود را برای به تصویر کشیدن شخصیت‌های متمایز تغییر دهند. این مهارت می‌تواند به ویژه برای صداپیشه‌ها مفید باشد.
همکاری تیمی بازیگران برای ساختن محصول نهایی با بازیگران و عوامل تولید همکاری می‌کنند. آن‌ها ممکن است جهت‌دهی کنند و نظرات خود را درمورد بهترین راه برای برقراری ارتباط با موضوعات مرتبط با تولید ارائه دهند.
دانش فنی بازیگران می‌توانند از دانستن نحوه عملکرد دوربین‌ها و تجهیزات نور و صدا بهره ببرند‌. زیرا می‌تواند دانش مورد نیاز درمورد نحوه اجرا با تجهیزات مختلف را به آن‌ها بدهد. بدین ترتیب، بهتر می‌توانند خود را با این تجهیزات وفق دهند و نقش خود را بهتر بازی کنند.
انعطاف پذیری بازیگران باید بتوانند که خود را با موقعیت‌های جدید و غیرمنتظره‌ای که ممکن است به وجود بیاید، سازگار کنند. کارگردانان هم بیشتر تمایل دارند با بازیگرانی که انعطاف پذیری بیشتری دارند کار کنند.

چشم‌انداز شغلی رشته بازیگری در کانادا

طبق بررسی‌های پایگاه رسمی داده‌های مشاغل در کانادا (Canada Job Bank)، پیش‌بینی شده که در یک بازه زمانی ۱۰ ساله از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۶، استخدام بازیگران در کانادا ۱۲ درصد رشد خواهد داشت. این میزان رشد، ناشی از افزایش تقاضا برای ساخت فیلم‌ها و سریال‌های جدید است و سریع‌تر و بیشتر از میانگین رشد سایر مشاغل کانادا هم هست.

از طرفی دیگر همانطور که امروزه می‌بینیم، پلتفرم‌های اینترنتی به شدت رو به رشد هستند و این یکی از پیش‌بینی‌های پایگاه رسمی داده‌های مشاغل کانادا در بازه ۱۰ ساله‌ای که اشاره کردیم نیز بوده است. رشد پلتفرم‌های اینترنتی برابر است با رشد موقعیت‌های شغلی و پروژه‌های بیشتر برای بازیگران؛ بنابراین، چشم انداز شغلی رشته بازیگری در کانادا بسیار روشن است.

شرایط سنی تحصیل در کانادا؛ بررسی شرایط سنی تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی

فرصت‌های شغلی رشته بازیگری در کانادا

بازیگری، اصلی‌ترین کاری است که با مدرک این رشته می‌توانید انجام دهید؛ اما اینکه در چه زمینه‌ای بازیگری کنید اهمیت دارد. البته، فرصت‌های شغلی دیگری هم به غیر از بازیگری برای افرادی که در این رشته تحصیل کرده‌اند وجود دارد که در جدول زیر می‌توانید با آن‌ها و میانگین درآمدشان آشنا شوید:

عنوان شغلی میانگین درآمد شرح وظایف
سیاهی لشکر ۳۲۷۳۹ دلار در سال ساهی لشکرها که به آن‌ها بازیگر پشت صحنه نیز گفته می‌شود، معمولا در پس‌زمینه فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی ظاهر می‌شوند تا واقعی‌تر به نظر برسند. سیاهی لشکرها معمولا دیالوگ ندارند و فقط پشت سر بازیگران اصلی راه می‌روند، می‌نشینند یا یکسری فعالیت کم‌اهمیت دیگر انجام می‌دهند. از آنجایی که بازیگران پس‌زمینه در نقش‌های خود دیالوگ ندارند، معمولا دستمزدی برای اجرا دریافت نمی‌کنند یا دستمزد بسیار ناچیزی می‌گیرند. اما بازیگری به عنوان سیاهی لشکر، همچنان می‌تواند راهی عالی برای کسب تجربه دست اول در صنعت سینما به عنوان بازیگر باشد.
معلم بازیگری ۳۵۴۲۸ دلار در سال معلمان بازیگری، به هنرجویان آموزش می‌دهند که چطور می‌توانند به بازیگران موفقی تبدیل شوند یا در صنعت سینما به عنوان بازیگر کار کنند. این افراد ممکن است کلاس‌هایی را در مورد گفتار و صدا، تحقیق درمورد ایفای یک شخصیت، حرکت، تست دادن، یا فیلمنامه‌نویسی تدریس کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند تولیدات موزیکال یا نمایشنامه را به کمک هنرجویان رهبری کنند.
مدیر تئاتر ۴۶۹۹۹ دلار در سال مدیران تئاتر، بر عملکرد یک شرکت سینمایی یا یک سالن تئاتر نظارت دارند. برخی از وظایف شغلی که مدیران تئاتر برعهده دارند، شامل مدیریت بودجه تئاتر، تخصصین منابع، تصمیم‌گیری درمورد تولیدات یا تهیه و توسعه یک طرح تجاری می‌شوند. کار به عنوان مدیر تئاتر، می‌تواند به شما در درک بهتر صنعت سینما و نحوه عملکرد آن از جنبه اقتصادی و سایر جنبه‌ها کمک کند.
مربی بازیگری ۵۱۴۸۸ دلار در سال مربیان بازیگری، به افراد یا گروه‌ها آموزش می‌دهند تا عملکرد بازیگری و نمایشی خود را در فیلم، تئاتر، تلویزیون یا تئاتر موزیکال بهبود بخشند. آن‌ها ممکن است با ارائه بازخورد در زمینه‌های خاص برای بهبود عملکرد بازیگران به آن‌ها کمک کنند. بدین ترتیب، آمادگی بیشتری برای ایفای نقش خود پیدا خواهند کرد. مربیان بازیگری ممکن است به بازیگران توصیه کنند که بیشتر از عواطف و احساسات خود برای ایفای نقش استفاده کنند، لحن یا تن خاصی به صدای خود بدهند و یا مهارت‌ها و دانش جدیدی به آن‌ها آموزش دهند تا به بازیگران کمک کنند.

وظایف شغلی رشته بازیگری در کانادا

برخی از وظایف شغلی رایجی که معمولا بازیگران انجام می‌دهند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • بررسی و مرور فیلمنامه
  • مطالعه شخصیت‌ها
  • حفظ کردن و از بر خواندن دیالوگ‌ها، مطالعه و تمرین دیالوگ‌ها، حرکات و عبارات برای تفسیر یک نقش
  • تمرین روش‌های مختلف برای اجرای یک صحنه برای برانگیختن احساسات صحیح در مخاطب
  • به خاطر سپردن نشانه‌های صحنه
  • پیروی از دستورالعمل‌های تهیه کنندگان و کارگردانان
  • جلب کردن نظرات به پروژه از طریق گفت و گو و مصاحبه با رسانه‌ها یا به اشتراک گذاری پست در شبکه‌های اجتماعی
  • آواز خواندن و رقصیدن یا اجرای بدلکاری بر اساس نیاز فیلمنامه
  • به تصویر کشیدن نقش‌ها در تولیدات ویدیویی یا فیلم‌های سینمایی، نمایش‌های تلویزیونی، تولیدات تئاتر، درام‌های رادیویی، تبلیغات و سایر تولیدات یا اجرای روایت
  • اجرای استنداپ کمدی در صورت مهارت داشتن در آن به صورت انفرادی یا گروهی
  • اجرای بداهه

 

برخی از وظایف شغلی که بازیگران حرفه‌ای‌تر معمولا انجام می‌دهند نیز شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مطالعه و اجرای لهجه‌های مختلف
  • شرکت در کلاس‌های بازیگری برای تمرین هنر
  • ایجاد و حفظ برند شخصی
  • شبکه‌سازی با متخصصان صنعت سینما و بازیگران حرفه‌ای
  • تست دادن برای نقش‌ها
  • به‌روزرسانی روش‌های تست دادن برای نقش‌ها به‌طوری که نشان‌دهنده مجموعه مهارت‌های آن‌ها باشد
  • آموزش هنرجویان در زمینه تفسیر متن، گفتار، حرکت و تئوری نمایشی
  • آماده‌سازی هنرجویان بازیگری برای تست‌ها و اجراهای خاص
پردرآمدترین شهرهای کانادا برای رشته بازیگری

بورسیه‌های رشته بازیگری در کانادا

بورسیه‌های رشته بازیگری در کانادا، توسط دانشگاه‌ها و مراکز معتبر زیادی در این کشور ارائه می‌شوند. معمولا دریافت بورسیه در کانادا در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا راحت‌تر است.

با این حال، دانشجویان بر اساس شرایط، وضعیت تحصیلی و سوابق خود در مقطع کارشناسی نیز می‌توانند واجد شرایط دریافت این بورسیه‌ها شوند. شرایط کلی دریافت بورسیه از دانشگاه‌های کانادا به شرح زیر است:

  • معدل بالا
  • مدرک زبان معتبر با نمره بالا
  • رزومه قوی
  • سابقه تهیه مقالات ارزشمند در نشریات بین المللی معتبر
  • سابقه کار و انجام فعالیت‌های علمی و پژوهشی
  • سابقه فعالیت در زمینه‌های مختلف دیگر از قبیل فرهنگی، هنری، ورزشی

بورسیه‌های قابل ارائه در دانشگاه‌های کانادا به چند دسته تقسیم می‌شوند که در جدول زیر می‌توانید با آن‌ها آشنا شوید:

نوع بورسیه توضیحات
بورسیه‌های تشویقی این دسته از بورسیه‌های تحصیلی که بورسیه‌های شایسته محور نیز به آن‌ها گفته می‌شود، بر اساس وضعیت درسی یا تحصیلی دانشجویان به آن‌ها تعلق می‌گیرند. این نوع بورسیه‌ها توسط منابع دولتی، شرکت‌های خصوصی و یا دانشگاه‌ها ارائه می‌شوند. همچنین، با اسم فلوشیپ (Fllowship) نیز شناخته می‌شوند و دانشجویان باید برای به دست آوردنشان شرایط خاصی از جمله معدل بالا، نمره زبان مناسب و تجربه تحقیق و ارائه مقاله داشته باشند.
بورسیه‌های RA یا تحقیقاتی دانشجویانی که سابقه تهیه مقالات علمی دارند یا کارهای تحقیقاتی و پژوهشی انجام می‌دهند، واجد شرایط استفاده از این بورسیه‌ها هستند. در واقع، دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، می‌توانند در فعالیت‌های پژوهشی و یا تحقیقاتی شرکت کنند تا از این بورسیه برخوردار شوند. این فعالیت‌ها، معمولا به مدت ۱۵ تا ۲۰ ساعت در هفته انجام می‌شوند و دپارتمان‌ها و یا دانشکده‌های خاصی، دانشجویان را برای این نوع از فعالیت‌ها گزینش می‌کنند.
بورسیه‌های TA یا دستیار مدرس این نوع بورسیه، برای دانشجویانی در نظر گرفته شده که در کنار اساتید خود، به دانشجویان ترم‌های پایین‌تر تدریس می‌کنند. در واقع، یکی از روش‌های به دست آوردن کمک هزینه دانشجویی برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، فعالیت به عنوان دستیار مدرس است. دانشجویان اساتید خود را در امر آموزش یاری می‌دهند و در قبال آن بورسیه دریافت کنند. داشتن مدرک زبان با نمره بالا، یکی دیگر از شرایط برخورداری از این نوع بورسیه است.
بورسیه‌های کارآموزی دانشجویانی که مشتاق انجام کارهای پاره وقت در کنار تحصیل خود هستند، می‌توانند از این نوع بورسیه‌ها استفاده کنند.
بورسیه‌های ورودی همانطور که نام این دسته از بورسیه‌ها هم نشان می‌دهد، برای دانشجویان سال اولی که تازه وارد دانشگاه شده‌اند، در نظر گرفته شده‌اند.

 

در جدول زیر نیز می‌توانید با بهترین منابع برای جست‌وجوی بورسیه در کانادا آشنا شوید:  

نام سایت توضیحات
findamasters این بانک اطلاعاتی، شامل انواع پوزیشن‌های مقطع کارشناسی ارشد و کمک هزینه‌های تحصیلی است.
scholarship-positions این سایت به طور اختصاصی، برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته شده تا کمک هزینه‌های تحصیلی مناسبی پیدا کنند و برای این کمک هزینه‌ها درخواست دهند.
Idp در این سایت می‌توانید نام دانشگاه و رشته تحصیلی خود را وارد کنید تا از بورسیه‌ها و خدمات دانشجویی قابل ارائه در آن اطلاع پیدا کنید.
Opportunitydesk این سایت بیش از ۵۰۰۰ بورسیه تحصیلی مختلف در دانشگاه‌های مختلف سراسر کانادا را معرفی کرده است.
scholarships.universitystudy این سایت هم برای معرفی بورسیه‌های موجود در دانشگاه‌های کانادا در نظر گرفته شده است.
Findaphd در صورتی که در مقطع PHD تحصیل می‌کنید، با مراجعه به این بانک اطلاعاتی می‌توانید از انواع پوزیشن‌ها و کمک هزینه‌های تحصیلی موجود در این مقطع اطلاع پیدا کنید.
Scholarships مزیت این سایت، این است که بورسیه‌های به‌روز در دانشگاه‌های سراسر دنیا را معرفی کرده است.
scholars4dev فهرستی به‌روز از بورسیه‌ها و کمک‌هزینه‌های تحصیلی در دانشگاه‌های سراسر جهان در این سایت وجود دارد.
Wemakescholars این سایت بیش از ۱۵۵ بورسیه تحصیلی مخصوص دانشجویان بین المللی در مقطع دکترا در کانادا را معرفی کرده است.
Scholarshipportal این سایت، پورتال اختصاصی انواع بورسیه‌های تحصیلی اعم از اسکالرشیپ، گرانت، فلوشیپ و فاندهای تحصیلی در دانشگاه‌های سراسر جهان است.
Scholarshipscanada تعداد بسیار زیادی از بورسیه‌های قابل ارائه در کانادا در این سایت معرفی شده است.

بهترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل در رشته بازیگری

بر اساس گزارش برترین دانشگاه‌های دنیا توسط QS، بهترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل در رشته بازیگری به شرح زیر هستند:

نام دانشگاه شهر و استان محل دانشگاه مدرک مدت زمان دوره شهریه
University of Alberta ادمونتون / آلبرتا لیسانس هنرهای زیبا در گرایش بازیگری ۳ سال ۴۷۶۷ دلار در سال
Langara College ونکوور / بریتیش کلمبیا دوره بازیگری هنرهای سینمایی ۸ ماه ۴۲۰۰ دلار به ازای کل دوره
Canadian College of Performing Arts ویکتوریا / بریتیش کلمبیا دیپلم هنرهای نمایشی ۲ سال ۱۲۵۰۰ دلار در سال
Windsor University ویندسور / انتاریو لیسانس هنرهای زیبا در گرایش بازیگری ۴ سال ۲۱۵۰۰ دلار به ازای هر ترم
University of Capilano ونکوور شمالی / بریتیش کلمبیا بازیگری روی صحنه و دیپلم اکران ۳ سال ۳۱۸۰۶ دلار به ازای کل دوره
University of Winnipeg وینیپگ / مانیتوبا لیسانس هنرهای زیبا ۳ سال ۵۰۰۰ دلار در سال
University of Regina رجینا / ساسکاچوان لیسانس هنرهای زیبا ۳ سال ۱۱۳۳۸ دلار در سال
Toronto Academy of Acting for film and television تورنتو / انتاریو دیپلم بازیگری فیلم ۴ تا ۱۲ ماه ۱۰۰۰۰ دلار
Vancouver Film School ونکوور / بریتیش کلمبیا دیپلم بازیگری در سینما و تلویزیون ۱۲ ماه ۲۵ هزار دلار به ازای کل دوره
Simon Fraser University برنابی / بریتیش کلمبیا لیسانس و فوق لیسانس هنرهای زیبا ۲ تا ۳ سال ۳۹۰۰۰ دلار در سال
Red Deer College رد دیر / آلبرتا لیسانس هنرهای کاربردی در فیلم تئاتر و سرگرمی ۳ سال ۹۹۷ تا ۲۸۱۹ دلار در سال
Ryerson University تورنتو / انتاریو لیسانس هنرهای زیبا در گرایش بازیگری ۳ سال ۳۷۰۰۰ دلار در سال
University of British Columbia اندومنت لندز / بریتیش کلمبیا لیسانس هنرهای زیبا و کارشناسی ارشد تئاتر ۲ تا ۳ سال ۴۱۱۵۶ دلار در سال
Toronto Film School تورنتو / انتاریو لیسانس هنرهای خلاقانه و برنامه‌های دیپلم ۱۲ تا ۱۸ ماه ۴۰۰۰۰ دلار به ازای کل دوره
National Theatre School of Canada مونترال / کبک برنامه آموزش بازیگری ۳ سال ۱۴۰۰۰ دلار در سال

درآمد رشته بازیگری در کانادا

درآمد بازیگران در کانادا به طور میانگین، ۱۴۲ هزار دلار در سال است. محدوده درآمد بازیگران در این کشور بین ۶۹۴۰۰ دلار (کم‌ترین میزان درآمد) تا ۲۲۱ هزار دلار (بیشترین میزان درآمد) است. این اعداد و ارقام، با احتساب هزینه اقامت، حمل و نقل و سایر مزایا مجاسبه شده.

مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر درآمد بازیگران در کانادا، میزان تجربه آن‌ها است. میانگین درآمد این افراد بر اساس سابقه آن‌ها در بازیگری در جدول زیر قید شده است:

میزان سابقه میانگین درآمد

(به ازای هر سال)

میزان تغییرات درآمد
۰ تا ۲ سال ۸۲۳۰۰ دلار
۲ تا ۵ سال ۱۰۶۰۰۰ دلار +۲۹ درصد
۵ تا ۱۰ سال ۱۴۶۰۰۰ دلار +۳۸ درصد
۱۰ تا ۱۵ سال ۱۸۱۰۰۰ دلار +۲۴ درصد
۱۵ تا ۲۰ سال ۱۹۴۰۰۰ دلار +۷ درصد
بیشتر از ۲۰ سال ۲۰۷۰۰۰ دلار +۷ درصد

 

عامل تاثیرگذار بعدی بر درآمد بازیگران، مدرک تحصیلی آن‌ها است. میانگین درآمد بازیگران در کانادا بر اساس مدرک تحصیلی آن‌ها، به شرح زیر است:

مدرک تحصیلی میانگین درآمد

(به ازای هر سال)

میزان تغییرات درآمد
دیپلم ۱۰۶۰۰۰ دلار
لیسانس ۱۵۱۰۰۰ دلار +۴۳ درصد
فوق لیسانس ۲۰۹۰۰۰ دلار +۳۸ درصد

 

اگر بخواهیم درآمد بازیگران را در شهرهای مختلف کانادا مقایسه کنیم نیز می‌توانیم از جدول زیر استفاده کنیم:

نام شهر استان میانگین درآمد بازیگران

(به ازای هر سال)

برمپتون انتاریو ۱۴۶۰۰۰ دلار
کلگری آلبرتا ۱۵۱۰۰۰ دلار
ادمونتون آلبرتا ۱۵۶۰۰۰ دلار
گتینو کبک ۱۳۲۰۰۰ دلار
هالیفاکس نوا اسکوشیا ۱۳۲۰۰۰ دلار
همیلتون انتاریو ۱۴۲۰۰۰ دلار
کیچنر انتاریو ۱۴۵۰۰۰ دلار
مارکهام انتاریو ۱۴۵۰۰۰ دلار
میسیساگا انتاریو ۱۵۴۰۰۰ دلار
مونترال کبک ۱۵۱۰۰۰ دلار
اتاوا انتاریو ۱۴۹۰۰۰ دلار
کبک سیتی کبک ۱۴۷۰۰۰ دلار
رجینا ساسکاچوان ۱۳۵۰۰۰ دلار
ریچموند بریتیش کلمبیا ۱۳۵۰۰۰ دلار
ساسکاتون ساسکاچوان ۱۳۱۰۰۰ دلار
سوری بریتیش کلمبیا ۱۳۶۰۰۰ دلار
تورنتو انتاریو ۱۶۵۰۰۰ دلار
ونکوور بریتیش کلمبیا ۱۵۷۰۰۰ دلار
ویندسور انتاریو ۱۳۴۰۰۰ دلار
وینیپگ مانیتوبا ۱۵۰۰۰۰ دلار

پردرآمدترین مشاغل رشته بازیگری در کانادا

در جدول زیر می‌توانید با پردرآمدترین مشاغل در رشته بازیگری در کانادا، میانگین درآمد آن‌ها و همینطور شرح وظایف آن‌ها آشنا شوید:

عنوان شغلی میانگین درآمد شرح وظایف
انتخاب کننده بازیگر ۷۵۷۰۹ دلار در سال وظیفه انتخاب کنندگان بازیگر، پیدا کردن افرادی است که می‌توانند برای ایفای یک نقش مناسب باشند. هدف آن ها یافتن استعدادهایی است که شبیه شخصیت یا نقشی باشند که می خواهد در پروژه حضور داشته باشد. انتخاب کنندگان بازیگر، معمولا برای یافتن بازیگر مناسب از داوطلبان تست می‌گیرند یا با بازیگران خاصی که کارگردان در نظر گرفته و می‌داند برای نقش مناسب هستند تماس می‌گیرد.
صداپیشه ۷۶۰۰۰ دلار در سال صداپیشگان از صدای خود برای اجرا در فیلم‌ها، نمایش‌های تلویزیونی یا سایر تولیدات استفاده می‌کنند و عموما حضور فیزیکی در پروژه‌ها ندارند. آن‌ها ممکن است دیالوگ، آهنگ یا جلوه‌های صوتی را برای رسانه‌هایی مانند فیلم، سریال، بازی‌های ویدیویی، فیلم‌های انیمیشن، کارتون یا کتاب‌های صوتی ارائه دهند. صداپیشگان ممکن است نیاز به حفظ کردن دیالوگ‌های خود نداشته باشند. اما در طول ضبط، احساسات، لحن و تلفظ واضح را به کار اضافه می‌کنند.
وکیل ۱۲۴ هزار و ۶۳۳ دلار در سال برخی از وکلای دادگستری با بازیگران در ارتباط نزدیک هستند و امور حقوقی نظیر قراردادهای آن‌ها را برعهده می‌گیرند. وکلای بازیگران، به موکلان خود کمک می‌کنند تا در موقعیت‌های قانونی برتری پیدا کنند. بازیگران با تحصیل در رشته حقوق و آشنایی با مباحث حقوقی، به عنوان وکیل هم می‌توانند فعالیت کنند. اکثر وکلای دادگستری در زمینه خاصی از قانون مانند طلاق، مالیات، دارایی یا سرگرمی تخصص دارند و برخی از آن‌ها نیز کارهای حقوقی بازیگران را انجام می‌دهند. مسئولیت‌های وکلای بازیگران بر اساس تخصص آن‌ها و نیازهای موکلانشان متفاوت است، اما می‌تواند شامل وکالت موکلان خود در دادگاه، کمک به موکلان خود در درک اسناد یا اصطلاحات قانونی و تنظیم اسناد قانونی باشد.
بازیگر ۱۴۲ هزار دلار در سال کار یک بازیگر این است که با ایفای نقش یک شخصیت روی صحنه یا پرده، مخاطب را سرگرم کند. آن‌ها وظیفه دارند به طور کامل شخصیتی را که در حال بازی هستند، بازنمایی کنند تا مخاطب را در اجرای خود غرق کنند. به طور معمول، بازیگران فیلمنامه‌ای را با یکسری دیالوگ دریافت می‌کنند تا این دیالوگ‌ها را به خاطر بسپارند و با بازیگران دیگر اجرا کنند.

شرایط مورد نیاز برای مهاجرت به کانادا از طریق رشته بازیگری

شرایط کلی مهاجرت به کانادا از طریق رشته بازیگری به شرح زیر است:

  • حداقل ۱۸ سال سن
  • مدرک تحصیلی حداقل دیپلم
  • مدرک زبان حداقل CLB 4
  • پیشنهاد کار از یک کارفرمای کانادایی
  • حداقل ۱ سال سابقه کار
  • تمکن مالی کافی برای تامین نیازهای زندگی خود و خانواده برای مدت حداقل ۱ سال
  • نداشتن سوء پیشینه یا سوابق کیفری چه در کانادا و چه در کشور مبداء
  • انجام معاینات پزشکی و بیماری خطرناک پرهزینه

موارد فوق، فقط یکسری از شرایط کلی برای مهاجرت به کانادا از طریق رشته بازیگری هستند. بدیهی است که بر اساس روش یا برنامه مهاجرتی که متقاضیان از طریق آن اقدام می‌کنند، لازم است برخی شرایط و معیارهای جزئی‌تر نیز داشته باشند که در روش‌ها و برنامه‌های مهاجرتی مختلف متفاوت هستند.

روش‌های مهاجرت به کانادا از طریق رشته بازیگری

افرادی که قصد دارند از طریق مسیرهای کاری به کانادا مهاجرت کنند و به شغل بازیگری مشغول شوند، می‌توانند از طریق برنامه‌های مهاجرتی زیر اقدام کنند:

روش مهاجرتی توضیحات
اکسپرس انتری سیستم اکسپرس انتری، سریع‌ترین و مطمئن‌ترین راه مهاجرت به کانادا است. در صورتی که متقاضیان در محدوده سنتی مناسب قرار داشته باشند و مدرک تحصیلی بالا، مدرک زبان با نمره خوب و سابقه کار پیشنهاد شغلی داشته باشند، واجد شرایط اخذ اقامت دائم کانادا از طریق این سیستم خواهند شد. در واقع، متقاضیان در مرحله اول این روش، باید حداقل ۶۷ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز ممکن در سیستم جامع رده بندی (CRS) را به دست بیاورند تا واجد شرایط یکی از سه زیرمجموعه اکسپرس انتری یعنی کلاس تجربه کانادایی، نیروی کار ماهر فدرال و مشاغل فنی فدرال شوند. سپس از طریق یکی از این سه روش، می‌توانند برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام کنند.
برنامه‌های استانی نیروهای کار ماهر و نیمه ماهری که قادر به برطرف کردن نیازهای بازار هر یک از استان‌های کانادا هستند، می‌توانند از طریق برنامه‌های استانی اقدام کنند و مجوز کار (Work Permit) کانادا را به دست بیاورند. در برنامه‌های استانی کانادا بیش از ۸۰ مسیر مهاجرتی (Stream) وجود دارد که هر یک از آن‌ها شرایط و الزامات متفاوتی دارند.
مشاغل پرتقاضا اکثر استان‌های کانادا به رشته بازیگری و افرادی که در این زمینه تحصیل کرده‌اند یا سابقه کار دارند، نیاز دارند. متقاضیان از طریق این روش می‌توانند برای اخذ مجوز کار به اداره مهاجرت فدرال کانادا (IRCC) درخواست دهند تا در صورت واجد شرایط بودن، بتوانند اقامت موقت خود در کانادا را آغاز کنند.
پیشنهاد شغلی در صورتی که بتوانید یک پیشنهاد شغلی در یک شغل مرتبط با رشته بازیگری به دست بیاورید، واجد شرایط مجوز کار کانادا خواهید شد. در این روش، کارفرما باید برای استخدام شما، مجوز ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA) داشته باشد. دریافت این مجوز مستلزم آگهی کردن موقعیت شغلی مورد نظر به مدت حداقل ۱ ماه در سه تا پنج منبع شغلی کانادایی است. اگر در طول این ۱ ماه فرد مناسبی برای انجام این شغل پیدا نشد، کارفرما می‌تواند شما را به عنوان یک نیروی کار خارجی استخدام کند.
کلاس تجربه کبک افرادی که قصد دارند در استان کبک سکونت و کار کنند، می‌توانند از طریق این روش اقدام کنند. برای این منظور، باید مدرک زبان فرانسوی داشته باشید و مدرک CAQ (گواهی انتخاب کبک) را هم به دست بیاورید. داشتن گواهی انتخاب کبک برای همه کسانی که قصد دارند برای برنامه‌های مهاجرتی استان کبک اقدام کنند الزامی است.
برنامه مهاجرتی آتلانتیک در صورتی که از یک کارفرمای ساکن یکی از استان‌های نوا اسکوشیا، نیوبرانزویک، جزیره پرنس ادوارد یا نیوفاندلند ولابرادور (استان‌های آتلانتیک کانادا) پیشنهاد شغلی بگیرید یا در یکی از دانشگاه‌های این چهار استان فارغ التحصیل شده باشید، می‌توانید از طریق این روش اقدام کنید و اقامت دائم کانادا را دریافت کنید.

کلام آخر

کانادا جزو بهترین کشورهای دنیا برای تحصیل در رشته بازیگری و ورود به صنعت سینما است. تاکنون بسیاری از آثار هالیوودی در کانادا تولید شده‌اند و این می‌تواند یک فرصت بسیار بزرگ در اختیار کسانی قرار دهد که قصد دارند این حرفه را در کانادا انجام دهند.

علاقه‌مندان به تحصیل در رشته بازیگری در کانادا باید ۱۲هزار و ۶۰۰  تا ۴۴ هزار دلار در سال بابت شهریه دانشگاه خود در نظر داشته باشند. البته، در صورت داشتن شرایط مناسب نظیر معدل بالا و نمره زبان خوب، ممکن است واجد شرایط دریافت بورسیه از منابعی که معرفی کردیم نیز باشند؛ اما تحصیل، تنها راه مهاجرت به کانادا از طریق رشته بازیگری نیست.

متقاضیانی که قصد دارند از طریق این رشته مهاجرت کاری انجام دهند نیز فرصت‌های بزرگی در بازار کار رشته بازیگری در کانادا به دست خواهند آورد که در برخی از شهرها، اجازه دستیابی به درآمدهای بسیار چشمگیر تا سقف ۱۶۵ هزار دلار در سال نیز به آن‌ها می‌دهند.

برای این افراد، برنامه‌های مهاجرتی نظیر کلاس تجربه کبک و برنامه مهاجرتی آتلانتیک وجود دارد که می‌توانند از طریق آن‌ها اقدام کنند. سیستم اکسپرس انتری و برنامه‌های استانی هم دیگر گزینه‌های محبوب برای این افراد هستند.

در صورتی که قصد دارید از طریق کار یا تحصیل در رشته بازیگری به کانادا مهاجرت کنید، می‌توانید با مشاورین کاناداپاس در تماس باشید تا شما را به طور کامل و دقیق راهنمایی کنند.

وکیل مهاجرت به کانادا

مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس و شرکت شتاب دهنده بیزینس و استارت آپ i3 capital با مدیریت مهیار حلاج‌ پور٬ عضو سازمان (NACO (National Angel Capital Organization ٬ مشاور رسمی (RCIC) یا اصطلاحا وکیل مهاجرت به کانادا با سال ها تجربه در هدایت و حمایت صد ها تجارت نوپا٬ استارت آپ و همکاری با شرکت های معظم بین المللی از ابتدا تا انتهای مسیر موفقیت شما در کانادا در کنار شماست.

برای تحصیل در کانادا از کجا شروع کنم؟ کافیست فرم زیر را پر کنید تا با راهنمایی وکیل مهاجرت تحصیلی به کانادا اولین قدم را محکم بردارید.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا

سوالات متداول درباره بازیگری در کانادا

تورنتو، ونکوور، میسیساگا، وینیپگ و اتاوا پردرآمدترین شهرهای کانادا برای رشته بازیگری هستند که میانگین درآمد بازیگران در آن‌ها بیش از ۱۴۹ هزار دلار در سال است.

به طور مستقیم، خیر. اما در نهایت، می‌توان به اقامت دائم دست پیدا کرد. اگر بخواهیم دقیق‌تر اشاره کنیم، متقاضیان یا باید از طریق کار در رشته بازیگری به کانادا مهاجرت کنند یا از طریق تحصیل در این رشته. در هر دو حالت، در فاز اول اقامت موقت کانادا را به دست خواهند آورد (مگر اینکه از طریق برنامه‌های مهاجرتی نظیر ویزای استارتاپ، اسپانسرشیپ یا سایر روش‌های اخذ اقامت دائم اقدام کنند که از طریق رشته بازیگری، شرایط دشواری دارند).

بدین ترتیب، متقاضیان در اکثر مواقع در فاز اول، ویزای کار (Work Permit) یا ویزای تحصیلی (Study Permit) کانادا را به دست خواهند آورد که هر دو، ویزای اقامت موقت هستند. در فاز دوم در صورت واجد شرایط بودن، می‌توانند ویزای کار یا ویزای تحصیلی خود را به اقامت دائم تبدیل کنند که با توجه به پیچیدگی‌ها و نکات زیادی که دارد، در این مطلب فرصت پرداختن به آن وجود ندارد. در صورتی که نیاز به راهنمایی بیشتری دارید، می‌توانید با کارشناسان کاناداپاس تماس بگیرید.

پس از اینکه موفق به اخذ پذیرش یکی از مدارس بازیگری یا دانشگاه‌های ارائه دهنده این رشته در کانادا شدید، می‌توانید در صورت داشتن کلیه شرایط لازم، ویزای تحصیلی خود را دریافت کنید. پس از اتمام دوره تحصیلی خود، می‌توانید برای دریافت نوع خاصی از مجوز کار اقدام کنید که مجوز کار پس از تحصیل (Post graduate work permit) نام دارد. البته، طول دوره تحصیلی شما باید حداقل ۲ سال باشد تا واجد شرایط دریافت مجوز کار پس از تحصیل باشید.

مجوز کار پس از تحصیل به شما اجازه می‌دهد به مدت ۸ ماه تا ۳ سال (بسته به طول دوره آموزشی که در کانادا گذرانده‌اید) اقامت خود را تمدید کنید. در طی این مدت، می‌توانید تجربه کار در کانادا به دست بیاورید و بدین ترتیب، واجد شرایط اقدام برای برنامه مهاجرتی کلاس تجربه کانادایی (Canadian Experience Class) شوید که یکی از روش‌های اخذ اقامت دائم کانادا است.

درآمد بازیگران در کانادا به طور میانگین ۱۴۲ هزار دلار در سال است. کم‌ترین درآمد این شغل ۶۹۴۰۰ دلار در سال و بیشترین هم ۲۲۱ هزار دلار در سال است. پردرآمدترین مشاغل مرتبط با بازیگری نیز انتخاب کننده بازیگر (۷۵۷۰۹ دلار در سال)، صداپیشه (۷۶۰۰۰ دلار در سال)، وکیل (۱۲۴ هزار و ۶۳۳ دلار در سال) و بازیگر (۱۴۲ هزار دلار در سال) هستند.

در این بخش می‌توانید نام تمامی مراکز آموزشی ارائه دهنده رشته بازیگری در کانادا را مشاهده کنید:

مدارس بازیگری:

  • مدرسه فیلم ونکوور
  • مدرسه فیلم تورنتو
  • مدرسه فیلم اینفوکوس
  • آکادمی هنرهای دراماتیک ویکتوریا
  • آکادمی بازیگری تورنتو
  • آکادمی سینما و تلویزیون کانادا
  • آکادمی بین المللی هنرهای زیبای کبک
  • مدرسه فیلم مل هوپنهایم
  • سکند سیتی تورنتو
  • مدرسه ملی تئاتر کانادا

دانشگاه‌ها:

  • دانشگاه براک
  • دانشگاه سایمون فریزر
  • دانشگاه کاپیلانو
  • دانشگاه تورنتو
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا
  • دانشگاه آلبرتا
  • دانشگاه یورک
  • دانشگاه کوئینز
  • دانشگاه کبک
  • دانشگاه واترلو
  • دانشگاه وسترن
  • دانشگاه اوتاوا

کالج‌ها:

  • کالج شریدان
  • کالج کینگ
  • کالج رد دیر
  • کالج هنرهای نمایشی کانادا
  • کالج لانگارا

به جز مسائل سلیقه‌ای و علاقه به کانادا، دلایل محکم دیگری هم برای انتخاب کانادا برای تحصیل یا کار در رشته بازیگری وجود دارد. از جمله اینکه استودیوها و شرکت‌های فیلمسازی بزرگی در کانادا حضور دارند که از این دست می‌توانیم Black Production Films را نام ببریم که شرکای بزرگی نظیر CNN، Facebook، Toyota و Red Bull دارد. این می‌تواند فرصت‌های شغلی بزرگ و پردرآمدی برای افرادی که سابقه کار یا تحصیل در رشته بازیگری دارند به وجود بیاورد.