کانادا یکی از کشورهای قدرتمند جهان در زمینه علم و دانش و همچنین دانشگاه های برتر این کشور میزبان دانشجویان فراوانی از سراسر جهان در این کشور مشغول به تحصیل هستند. یکی از راه های مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل، شرکت در دوره های فرصت مطالعاتی است. فرصت های مطالعاتی در اختیار دانشجویان و حتی اساتید دانشگاهی قرار می گیرد که از طرف یک دانشگاه به صورت موقت در یک دانشگاه کانادایی اجازه انجام تحقیقات علمی را پیدا می کنند تا بتوانند از امکانات آن دانشگاه نیز استفاده کنند.

برای این که بتوانید در دوره های فرصت مطالعاتی شرکت کنید، باید در ابتدای امر مکاتباتی با دانشگاه داشته باشید و مجوز های اولیه را دریافت کنند. پس از دریافت دعوت نامه از طرف یکی از دانشگاه های کانادایی، دانشجویان و یا اساتید دانشگاه به عنوان یک نیروی کار از طرف IRCC شناخته می شوند. در بسیاری از موارد افرادی که از این طریق قصد مهاجرت به کشور کانادا را دارند، باید اجازه کار دریافت کنند. در بسیاری از موارد دانشجویان برای کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص چگونگی دریافت فرصت مطالعاتی از دانشگاه های کانادا، باید به وبسایت رسمی هر دانشگاه مراجعه کنند. در ایم مقاله تلاش خواهیم کرد تا در رابطه با شرایط مهاجرت به کانادا از طریق فرصت مطالعاتی توضیحاتی را ارائه دهیم.

پروسه اخذ پذیرش فرصت مطالعاتی در کانادا

علاقمندان به در اختیار داشتن فرصت مطالعاتی در کشور کانادا، باید بتوانند در ابتدای امر از یکی از دانشگاه های مورد تایید کشور کانادا برای انجام این کار، پذیرش دریافت کنند.

پروسه اخذ پذیرش فرصت مطالعاتی در کانادا

دانشگاه های مختلف کشور کانادا به صورت پیوسته برنامه های فرصت مطالعاتی را ارائه می دهند و متقاضیان باید متناسب با نیاز خود برای درخواست از یک دانشگاه اقدام کنند. معمولا برای دریافت یک مجوز گذراندن فرصت مطالعاتی در کانادا باید فرم درخواست خود را تکمیل کنید که معمولا شامل اطلاعات زیر است:

  • اطلاعات تماس
  • ایمیل
  • نام
  • موسسه آموزشی که در آن مشغول به تحصیل هستید
  • موقعیت آموزشی یا علمی در موسسه آموزشی
  • مدرک تحصیلی
  • تاریخ پیشنهادی برای شروع دوره (این تاریخ به صورت تقریبی است و دانشگاه زمان دقیق را با متقاضی تنظیم می کند)
  • مدت زمان تخمینی برای حضور در موسسه آموزشی در کانادا (طول دوره پیشنهادی)
  • مکان پیشنهادی برای گذراندن دوره (شما باید مشخص کنید در کدام دانشکده، دانشگاه، واحد تحقیقاتی یا مرکز علمی قصد گذراندن دوره فرصت مطالعاتی خود را دارید)
  • عنوان پروژه تحقیقاتی که برای انجام آن قصد ورود به کانادا را دارید
  • چکیده کوتاه از پروژه تحقیقاتی پیشنهاد شده (حداکثر 300 کلمه)
  • بودجه مورد نیاز جهت حمایت از تحقیق (در این بخش امکان درخواست کمک هزینه های زندگی و تحقیق در کشور کانادا از دانشگاه نیز وجود دارد. همچنین فرد می تواند درخواست دهد که در صورت در دسترس نبودن بودجه، یک فرصت مطالعاتی بدون کمک های مالی را می پذیرد.)

در صورتی که تحقیق اولیه فرد مورد پذیرش قرار گرفت، به عنوان یکی از پذیرفته شدگان، از او خواسته می شود تا جزئیات بیش تری از تحقیق خود شامل اهداف تحقیق، سوالات و همچنین روش پیشنهادی انجام تحقیق را به همراه داده های اولیه و نرم افزار های مورد نیاز را ارائه دهد. بهتر است ادبیات مربوط به تحقیق  را نیز ارائه دهید و به تحقیقات مشابه انجام گرفته در دانشگاه مد نظر خود نیز اشاراتی داشته باشید و آن ها را در طرح اولیه تحقیق خود پررنگ تر کنید.

متقاضیانی که موفق به کسب جایگاه در دانشگاه های کانادا جهت فرصت مطالعاتی شوند به سادگی به امکانات اولیه تحقیقاتی نظیر کتابخانه و اینترنت دانشگاه دسترسی خواهند داشت و فرصت بسیار مناسبی برای دریافت بودجه جهت انجام تحقیقات خود خواهند داشت.

اجازه کار در کانادا برای فرصت مطالعاتی

یکی از انواع اجازه کار هایی که در کشور کانادا صادر می شود، ویژه افرادی است که یک شخصیت آکادمیک هستند. این افراد می توانند یکی از شخصیت های زیر باشند:

  • محقق
  • استاد مدعو
  • مدرس مهمان
  • فلوشیپ پست دکترا
  • یا سایر شخصیت های دانشگاهی.

درصد بیشتر شغلی که شما در کانادا خواهید داشت باید به تحقیق و تدریس مرتبط باشد. با توجه به پاسخ شما، در صورت دارا بود شرایط دریافت اجازه کار، ممکن است واجد شرایط دریافت اجازه ویژه کار شوید. پیش از این که در خواست خود را برای دریافت اجازه کار به ثبت برسانید، کارفرمای شما باید مراحلی را انجام دهد که عبارتند از:

  • ثبت یک پیشنهاد کاری به اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا
  • پرداخت 230$ دلار کانادا به عنوان هزینه انطباق کارفرما
  • ارائه شماره اشتغال به شما
اجازه کار در کانادا برای فرصت مطالعاتی

معافیت های اجازه کار کوتاه مدت برای محققان

در صورتی که فردی اجازه کار 120 روزه ویژه برای محققان را بدست آورد می تواند در بازه زمانی 120 روزه، از کانادا خارج شود و دوباره به این کشور بازگردد. با این وجود، تعداد روز هایی که فرد می تواند به صورت متوالی در کشور کانادا بماند قابلیت تمدید بیش از 120 روز را ندارد. 120 روز از روزی که معافیت به فرد اهدا شود شروع خواهد شد.

بر اساس سیاست های عمومی آفیسر سفارت در صورتی که موارد زیر فراهم شده باشد، می تواند به مدت 120 روز به شهروندان خارجی که قصد ورود به کشور کانادا را دارند معافیت اعطا کند:

  • شهروند خارجی برای 120 روز کار متوالی یا کمتر به کشور کانادا سفر می کند و در طول 12 ماه گذشته از چنین امکانی استفاده نکرده باشد.
  • شهروند خارجی قصد دارد یک کار تحقیقاتی و پژوهشی در کانادا انجام دهد.
  • شهروند خارجی از موسسه ای با بودجه دولتی در سطح کالج یا دانشگاه یا یک موسسه تحقیقاتی وابسته به آن ها دعوت نامه داشته باشد.
  • شهروند خارجی نقش بسیار مهمی در انجام یک پروژه یا اضافه کردن ارزش به پروژه تحقیقاتی دارد.
  • هنگام ورود به کانادا، به درخواست یک آفیسر، تبعه خارج با در اختیار داشتن تاییدیه کتبی از موسسه دعوت کنند، جزئیات کار و زمان انجام پروسه را ارائه می کند.

افرادی که واجد شرایط شده اند ممکن است به ویزای اقامت موقت (TRV) یا اجازه سفر الکترونیک (eTA) برای ورود به کانادا نیاز داشته باشند.

موسسات تحقیقاتی وابسته

دانشگاه ها و اندیشکده ها معمولا با مراکز تحقیقاتی کار می کنند تا بتوانند مطالعات و گزارشات علمی تولید کنند. به این دلیل که روابط میان آن ها بلند مدت است، این موسسات وابسته به حساب می آیند. در برخی از مواقع ممکن است موسسات وابسته، در درون محیط دانشگاه واقع شده باشد. برای مثال، دانشگاه اتاوا (یک موسسه اعطا کننده مدارک آموزشی با بودجه دولتی) به برخی از موسسات تحقیقاتی وابسته است. برخی از موسسات وابسته این دانشگاه عبارتند از:

  • موسسه تحقیقات بهداشت و روان
  • موسسه قلب دانشگاه اتاوا
  • موسسه تحقیقاتی بیمارستان کودکان انتاریو شرقی

این موسسات دارای یک تعهد تحقیقاتی هستند و در همین مسیر، نیروی کار و همچنین امکانات تحقیقاتی بسیار مناسبی را در اختیار دارند. موسساتی که نقش حمایتی دارند و در انجام تحقیقات نقشی ندارند، نمی توانند معافیت اجازه کار 120 روزه را به شهروندان خارجی اهدا کنند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت معافیت اجازه کار

شهروند خارجی باید مدارک و مستندات کافی برای جلب رضایت آفیسر برای دریافت معافیت های کوتاه مدت کار را ارائه دهند.

گروه اول مدارکی هستند که فرد باید از طرف موسسه آموزشی با بودجه دولتی (یا موسسه تحقیقاتی وابسته به آن که فرد قرار است فعالیت خود را در آن مکان انجام دهد) به صورت کتبی دریافت کند که تایید و تشریح کننده موارد زیر است:

  • جزئیات کار شامل تشریح کامل وظایف، فعالیت های تحقیقاتی و کد سیستم طبقه بندی مشاغل ملی که فرد قصد ورود به آن را دارد.
  • دوره اشتغال فرد شامل تاریخ شروع و تاریخ پایان دوره

مدارک قابل قبولی مکتوب دیگری نیز ممکن است توسط سازمان یا موسسه ای که نیروی تحقیقاتی را استخدام کرده است، به فرد متقاضی اهدا شود. این موسسات نیز باید قدرت اهدای مدارک به فارغ التحصیلان را داشته باشند.

سایر اسنادی که ممکن است از فرد متقاضی درخواست شوند عبارتند از:

  • کپی مدرک یا گواهی نامه های آموزشی
  • گواهی هایی که نشان می دهد شهروند خارجی که قصد ورود به کشور کانادا را دارد، نقش مهمی در انجام پروسه تحقیقاتی ایفا می کند و یا ارزش خاصی به آن می بخشد.

آشنایی با دانشگاه های مورد تایید برای گذراندن فرصت مطالعاتی

در بخش های قبل اشاره کردیم که همه دانشگاه ها یا موسسات علمی در کشور کانادا نمی توانند به شهروندان خارجی گواهی نامه ای اهدا کنند که نشان دهد شهروند خارجی قادر خواهد بود تا دوره آموزشی یا تحقیقاتی مرتبط با فرصت مطالعاتی خود را در کشور کانادا پشت سر بگذارد. یکی از اصلی ترین شرایطی که در رابطه با امکان اهدای فرصت مطالعاتی مطرح می شود آن است که دانشگاه حتما باید از بودجه دولتی بهره ببرد.

آشنایی با دانشگاه های مورد تایید برای گذراندن فرصت مطالعاتی

برخی از مهم ترین این دانشگاه ها در کشور کانادا عبارتند از:

فرصت مطالعاتی در کشور کانادا می تواند برای بسیاری از افراد یک شانس بزرگ محسوب شود. حدودا 130 موسسه آموزشی و علمی در کشور کانادا وجود دارد که آماده پذیرش افراد مستعد هستند که جهت انجام تحقیقات خود به امکانات دانشگاه های کانادایی نیاز خواهند داشت.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص چگونگی دریافت ویزای تحصیلی کانادا و همچنین استفاده از فرصت های مطالعاتی در این کشور می توانید با مشاورین ما در تماس باشید تا ایشان با توجه به رزومه علمی و تحقیقاتی شما، به بررسی محتمل ترین مقاصد آموزشی پرداخته و از این طریق علاوه بر افزایش شانس پذیرش شما، در زمان خود نیز صرفه جویی کنید.