مسیرهای هموار و ساده مهاجرت به کانادا انگشت شمار است و یکی از مهم ترین این مسیرها، تحصیل در کشور کانادا است. مسیری که دسترسی به آن می تواند حتی به صرف کمتر از یک سال زمان نیاز داشته باشد و در نهایت منجر به اخذ اقامت دائم کشور کانادا خواهد شد. در کشور کانادا دانشگاه هایی وجود دارد که از نظر علمی در جمع برترین دانشگاه های جهان قرار دارند ولی این مسئله تنها می تواند یکی از جذابیت های مهم  تحصیل در کانادا باشد.

یکی از بهترین دانشگاه های کشور کانادا، دانشگاه کلگری (University of Calgary) است که در شهر کلگری و استان آلبرتا یکی از برترین استان های کشور کانادا وقع شده است. اگرچه این دانشگاه در نیمه دوم قرن بیستم احداث شده است اما توانسته است در منبع معتبری مانند QS، جایگاه یک دانشگاه 5 ستاره را بدست آورد. در این مقاله تلاش خواهیم کرد تا اطلاعات جامعی در خصوص تحصیل در دانشگاه کلگری را در اختیار شما قرار دهیم. همچنین اعلام آمادگی خود در رابطه با ارائه خدمات در رابطه با اخذ ویزای تحصیلی کانادا را اعلام می داریم.

تاریخچه دانشگاه کلگری

شکل گیری هسته اولیه دانشگاه کلگری در سال 1950 آغاز شد که به عنوان شاخه ای از دانشگاه آلبرتا در شهر کلگری، فعالیت خود را آغاز کرد. در سال 1955 نیز دولت محلی با اختصاص زمینی به مساحت 348 هکتار، با مالکیت 99 ساله و حق خرید، سعی در توسعه کامل این دانشگاه داشت. سال 1966 اما یکی از مهم ترین اتفاقات در تاریخ این دانشگاه رخ داد و با یک جنجال نسبی، دانشگاه کلگری از دانشگاه آلبرتا در تاریخ 16 آوریل استقلال پیدا کرد. تمام پیش بینی ها بر آن بود که تعداد دانشجویان این دانشگاه در سال 1985، به 18000 نفر خواهد رسید.

سال 1972 شروع دوباره ای برای دانشگاه کلگری بود چرا که ساختمان های علوم زیستی، زمین شناسی و علوم ریاضیات نیز در این دانشگاه ساخته شدند. در سال 1973 نیز مرکز علوم بهداشت نیز در این دانشگاه افتتاح شد. تا سال 1988 نیز توسعه این دانشگاه ادامه داشت به طوری که در این سال، میزبانی المپیک زمستانی را نیز به عهده گرفت. بسیاری از دانشجویان این دانشگاه، به صورت داوطلبانه میزبانی ورزشکاران را به عهده گرفتند.

در سال 1988، قانونی در دانشگاه به تصویب رسید که در آن کشیدن سیگار در دانشگاه ممنوع شد اما با امضای 500 دانشجو و نیروی کار در سال 1996، این قانون دچار تغییرات جدی شد. در سال 1990، کتابخانه بزرگ دانشگاه کلگری به یک کتابخانه دیجیتال تبدیل شد. سال 1991 نیز در جشن تولد 25 سالگی دانشگاه به هر کودک متولد شده در کلگری در تاریخ 1 آپریل 1991، بورسیه ای 1000$ دلاری تعلق گرفت.

در سال 2007 نیز یک دانشکده رسمی در قطر از طرف دانشگاه کلگری فعالیت خود را آغاز کرد که مدارک مرتبط با پرستاری را ارائه می کرد. در سال 2009 نیز برای اولین بار در کانادا، دانشگاه کلگری هتلی را در محیط دانشگاه به افتتاح رساند.

تصویر دانشگاه کلگری

مشاهیر دانشگاه کلگری

استفان هارپر (Stephen Harper) را می توان یکی از مشهورترین شخصیت های دانشگاه کلگری معرفی کرد چرا که او بیست و دومین نخست وزیر کشور کانادا بوده و از سال 2006 تا 2015، در این جایگاه فعالیت داشته است. یکی دیگر از شخصیت های برجسته دانشگاه کلگری، روبرت ثیرسک (Robert Thirsk)، فضانورد مشهور و مهندس برجسته کانادایی است. جیمز گوسلین (James Gosling) دانشمند برجسته علوم کامپیوتر نیز تحصیلات خود را در دانشگاه کلگری پشت سر گذاشته است.

وارن کینزلا (Warren Kinsella) وکیل سرشناس کانادایی نیز در این دانشگاه به تحصیل پرداخته است. ناهید ننشی (Naheed Nenshi) سی و ششمین شهردار شهر کلگری نیز در همین دانشگاه تحصیل کرده است او در سال 2014 به عنوان برترین شهردار جهان انتخاب شده بود. الیزابت کنون (Elizabeth Cannon) که از سال 2010 تا 2018 ریاست دانشگاه کلگری را به عهده داشت، اولین فردی بود که به عنوان فارغ التحصیل این دانشگاه به این عنوان انتخاب شد.

الیسون بووریج (Allison Beveridge)، جان هودک (Jan Hudec)، کریستی لی (Kirsti Lay)، ورزشکاران مشهور این دانشگاه هستند که موفق به کسب مدال برنز در المپیک شده اند. آرنه دانکرز (Arne Dankers)، کریستینا گروز (Kristina Groves)، دارندگان مدال نقره المپیک در این دانشگاه تحصیل کرده اند و کریستین نسبیت (Christine Nesbitt)، مارک توکسبوری (Mark Tewksbury) و ارکیا وایب ( Erica Wiebe) نیز دارندگان مدال طلای المپیک سابقه تحصیل در این دانشگاه را دارند.

نگاهی به جایگاه علمی دانشگاه کلگری

جایگاه علمی دانشگاه کلگری در میان دانشگاه های برتر جهان به خوبی نشان دهنده ارزش بالای تحصیل در این دانشگاه است. از مهم ترین مزایای این دانشگاه آن است که دانشگاه کلگری به عنوان یکی از ضعیف ترین دانشگاه های برتر کانادا شناخته می شود و اخذ پذیرش در این دانشگاه به نسبت دانشگاه هایی مانند تورنتو با جایگاه 26، مک گیل با جایگاه 27 و دانشگاه بریتیش کلمبیا با جایگاه 46 به نسبت ساده تر است. در جدول زیر می توان جایگاه علمی دانشگاه کلگری در رده بندی های مختلف جهان را به طور دقیق مشخص کرد.

QS

Usnews Shanghai

THE

رتبه در کانادا

رتبه جهانی رتبه در کانادا رتبه جهانی رتبه در کانادا رتبه جهانی رتبه در کانادا

رتبه جهانی

10

235 7 169 7-8 151-200 8

200

یکی دیگر از مواردی که باید در رابطه با جایگاه علمی دانشگاه کلگری به آن توجه داشت، روند تغییر جایگاه آن در میان دانشگاه های برتر جهان است. منبع معتبر با نام QS رده بندی مشخصی از دانشگاه های جهان را هر ساله منتشر می کند. ما نیز با استفاده از داده های منتشر شده در این منبع، جایگاه دانشگاه کلگری در دهه گذشته را بررسی خواهیم کرد.

جایگاه علمی دانشگاه کلگری به نقل از QS

اگرچه این دانشگاه تا سال 2015 روند بسیار مناسبی را طی می کرد اما در سال 2017، روند نزولی آن سبب شد تا نهایتا در سال 2021، جایگاه این دانشگاه از رتبه 171 به 246 تنزل پیدا کند. البته باید به این نکته نیز اشاره داشت که در میان سایر سازمان های ارزیاب، دانشگاه کلگری همچنان بین 200 دانشگاه برتر جهان قرار دارد اما QS جایگاه 235 را به این دانشگاه اختصاص داده است.

سالانه بیش از 350،000 دانشجو بین المللی تصمیم می گیرند که در کانادا تحصیل کنند و ویزای تحصیلی کانادا را بگیرند که این خود به تنوع موسسات آموزش عالی اضافه می کند.

جایگاه علمی رشته های مختلف در دانشگاه کلگری

زمانی که صحبت از تحصیل در کانادا به میان می آید، بسیاری از افراد تنها به دانشگاه های برتر و با جایگاه عالی فکر می کنند. به همین دلیل با وجود اینکه دانشگاه کلگری یکی از دانشگاه های برتر جهان است، بسیاری از افراد با روزمه های تراز اول، ترجیح می دهند در دانشگاه بهتری تحصیل کنند. اگرچه دانشگاه کلگری برای افراد با رزومه متوسط یک دانشگاه عالی به حساب می آید اما باید به این نکته باید اشاره داشت که دانشگاه کلگری در برخی از رشته های تحصیلی جایگاهی دو رقمی دارد. در جدول زیر، جایگاه علمی رشته های مختلف در دانشگاه کلگری به نقل از QS را ارائه کرده ایم.

جایگاه در میان دانشگاه های ارائه دهنده رشته در جهان رشته تحصیلی
25 علوم مرتبط با ورزش
51-100 باستان شناسی
37 دامپزشکی
46 مهندسی نفت
44 مدیریت اوقات فراغت
50 پرستاری
89 پزشکی
151-200 علوم زیستی
151-200 شیمی
201-250 علوم کامپیوتر

علوم اقتصاد در این دانشگاه، ضعیف ترین جایگاه را در اختیار دارد و جایگاه آن 251-300 اعلام شده است. رشته های دیگری مانند فیزک و ریاضی محض، زبان های مدرن و حقوق و مطالعات قانونی نیز با قرار گرفتن در همین جایگاه، از جمله ضعیف ترین گروه های آموزشی در این دانشگاه هستند که البته همچنان جایگاه علمی بسیار مناسبی در جهان در اختیار دارند.

نگاهی به اعداد و ارقام در دانشگاه کلگری

دانشگاه کلگری رشته های مختلفی را ارائه می کند و دانشجویان بسیار زیادی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. در این بخش از این مقاله تلاش خواهیم کرد تا اطلاعاتی در خصوص این موضوعات در اختیار شما قرار دهیم تا با شرایط کلی این دانشگاه بیشتر آشنا شوید.

در دانشگاه کلگری، بیش از 250 عنوان رشته تحصیلی وجود دارد که هر ساله دانشجویان کانادایی و بین المللی در این رشته ها نام نویسی می کنند. نکته ای که در رابطه با تحصیل در این دانشگاه بسیار با اهمیت است نرخ اشتغال فارغ التحصیلان این دانشگاه است. بر اساس داده ها، 94.1% از فارغ التحصیلان دانشگاه کلگری وارد بازار کار شده اند و 80.4% از آن ها شغلی مرتبط با رشته تحصیلی خود را انتخاب کرده است.

در کتابخانه این دانشگاه 7.8 میلیون نسخه علمی شامل کتاب، مجله، مقاله علمی و غیره در دسترس دانشجویان قرار داده شده است. بر اساس مطالعات رسمی، این دانشگاه در جمع 6 دانشگاه برتر کانادا در زمینه تحقیقات علمی بوده است و دارای 169 صندلی تحقیقاتی در کانادا است. تا سال 2017، 360 اختراع جدید از طرف دانشگاه کلگری به ثبت رسیده است و از همین رو در سال تحصیلی 2018-2019، 487.8 میلیون دلار کانادا بودجه حمایتی در رابطه با تولید علم در اختیار داشته است.

این دانشگاه که در سال 1966 به صورت مستقل فعالیت خود را آغاز کرده است، دارای 5 ساختمان دانشگاهی با نام های ساختمان اصلی، فوتهیلز، اسپای هیل، دونتون و قطر است. همچنین 14 دانشکده در این دانشگاه وجود دارد که عبارتند از:

  • دانشکده هنر
  • مدرسه پزشکی
  • مدرسه معماری، برنامه ریزی و منظر
  • دانشکده تحصیلات تکمیلی
  • دانشکده حرکت شناسی
  • مدرسه اقتصاد
  • دانشکده پرستاری
  • دانشکده حقوق
  • مدرسه مهندسی
  • دانشکده پرستاری (قطر)
  • دانشکده علوم
  • دانشکده کارهای اجتماعی
  • دانشکده دامپزشکی و
  • مدرسه علوم آموزشی

بیش از 33000 دانشجو در حال حاضر در دانشگاه کلگری مشغول به تحصیل هستند که بیش از 26000 دانشجو در مقطع کارشناسی و بیش از 6000 دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل می کنند.

هزینه تحصیل در دانشگاه کلگری

بر اساس قوانین دانشگاه کلگری، تمامی دانشجویانی که کانادایی نیستند، موظف هستند که هزینه های بیشتری برای تحصیل در این دانشگاه پرداخت کنند. دانشجویان بین المللی در بیشتر رشته های تحصیلی برای هر سه واحد درسی باید 2017.20$ دلار کانادا پرداخت کنند. در رشته حقوق اما این هزینه به 3751.89$ دلار کانادا می رسد. بنابراین می توان گفت که هزینه تحصیل در اکثر رشته های تحصیلی در دانشگاه کلگری برای یک سال آموزشی در حدود 20172$ دلار کانادا خواهد بود.

هزینه تحصیل در رشته دامپزشکی برای یک دوره آموزشی 4 ماهه، 17925.93$ دلار کانادا تعیین شده است. هزینه تحصیل پزشکی در این دانشگاه برای دانشجویان بین المللی 63340.68$ دلار کانادا در سال تعیین شده است.

در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز هزینه های تحصیل به مراتب کمتر است. به طور کلی می توان گفت که هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در اکثر رشته های تحصیلی در حدود 8081$ دلار کانادا است.

هزینه های جانبی دانشجویان در دانشگاه کلگری

علاوه بر هزینه های تحصیل، دانشجویان با هزینه های جانبی نیز روبرو خواهند شد. برای مثال، هزینه ثبت نام در کتابخانه دانشگاه 3.75$ دلار کانادا تعیین شده است. مجله دانشجویی 4.50$ و هزینه تلویزیون در دانشگاه نیز همین مقدار تعیین شده است. به طور کلی برای استفاده از بسیاری از خدمات دانشگاهی از جمله باشگاه، بیمه درمانی و حمل و نقل عمومی خارج از دانشگاه، دانشجویان باید هزینه هایی جداگانه پرداخت کنند.

علاوه بر هزینه های ذکر شده، هزینه های جانبی زندگی نیز باید توسط دانشجویان پرداخت شود. معمولا دانشجویان تلاش می کنند تا ارزان ترین خانه ها را برای خود انتخاب کنند به همین منظور باید خارج از مرکز شهر اقامت داشته باشند. هزینه یک خانه در کلگری و خارج از مرکز شهر در حدود 850 تا 1200$ دلار کانادا در ماه است. اگر دانشجویی موفق به یافتن یک هم اتاقی برای خود شود، هزینه های زندگی او به طور جدی کاهش پیدا می کند.

هزینه های کلی یک زندگی عادی برای یک فرد در شهر کلگری نیز 921$ دلار کانادا ارزیابی می شود که بدیهی است زندگی دانشجویی هزینه های کمتری را به همراه خواهد داشت. ضمن این که دانشجویان می توانند به مدت 20 ساعت در طول هفته کار کنند تا درآمدی مناسب برای گذران زندگی خود داشته باشند.

دانشگاه کلگری به عنوان یکی از دانشگاه های برتر کانادا، می تواند برای اخذ پذیرش گزینه ای بسیار مناسب برای بسیاری از دانشجویان ایرانی باشد. در همین راستا در صورتی که تمایل به تحصیل در این دانشگاه یا سایر دانشگاه های برتر کشور کانادا دارید، می توانید با ما در تماس باشید.

مجموعه مهاجرتی کاناداپاس از شما دعوت میکند، فرم ارزیابی رایگان را به دقت تکمیل کرده، سوابق و افتخارات خود را نیز ذکر بفرمایید.

پرسش های رایج درباره دانشگاه کلگری کانادا

  • هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی، 5،386 دلار
  • هزینه تحصیلات تکمیلی 1،627 تا 7،148 دلار
  • هزینه تحصیل دانش آموزان بین المللی در مقطع کارشناسی، 18،338 دلار
  • هزینه تحصیلات تکمیلی دانش آموزان بین المللی، 3،693 تا 16،226 دلار

انگیزه نامه، توصیه نامه، رزومه تحصیلی، پاسپورت، مدرک معتبر زبان از مهم ترین مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از این دانشگاه می باشد.

بورس تحصیلی 15000 دلار است که هر ساله در سال دوم ، سوم و چهارم در دانشگاه کلگری قابل تمدید است ، به شرطی که دریافت کنندگان معدل 2.60 یا بیشتر را در حداقل 24.00 واحد در دوره های قبلی پاییز و زمستان کسب کنند. مبلغ کل بیش از 4 سال دوره کارشناسی 60،000 دلار است.

مطالب مندرج در وب سایت حاضر به منظور اطلاع رسانی و افزایش دانش مخاطبین عزیز وبسایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی است. اگر چه اخبار و مطالب منتشره با نهایت دقت نویسنده مکتوب گردیده، ولی همچنان می تواند دستخوش تغییرات مرور زمان بوده و یا عاری از اشتباه انسانی نباشند. بدیهی است برداشت و مشورت های حقوقی نهایی صرفا در چارچوب موضوع مورد مشاوره با شخص مشاور و وکیل رسمی مجموعه جناب حلاج پور ممکن بوده و توصیه می شود. مدیریت و همکاران مجموعه حقوقی کاناداپاس و کاریابی بین المللی مهیار مسئولیتی در خصوص اقدامات خواننده با استناد به مطالب مندرج در وب سایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی نداشته و مسئولیت مجموعه صرفا محدود به چارچوب قرارداد منعقده با موکلین مجموعه باقی خواهد ماند.


مهیار حلاج پور

«افتخار داریم که مورد اعتماد شما هستیم»

من مهیار حلاج پور هستم،

عضو رسمی شورای قانون گذاری امور مهاجرت کانادا ICCRC، مشاور رسمی مهاجرت کانادا RCIC یا اصطلاحا وکیل مهاجرت.

زندگی من صرف این می شود که اطمینان حاصل کنم که ممتاز ترین خدمات تخصصی حقوق مهاجرت کانادا را در مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس ارائه می دهیم.

شرکت توسعه بیزینس ،سرمایه گذاری استارت آپ i3 Capital گام به گام با بهترین متخصصین و مشاورین در خدمت اهداف کارآفرینانی است که برای پیشبرد اهدافشان به ما اعتماد کرده اند‌.

و همچنین در کنار همکارانم در کاریابی مهیار با مجوز رسمی از وزارت کار ایران برای تحقق برنامه های کاریابی بین المللی موکلین پارسی زبان می کوشیم.

کاناداپاس - وکیل مهاجرت کانادا در تورنتو - بیوگرافی مهیار حلاج پور
ارزیابی رایگان رزرو وقت مشاوره
× تماس با ما
Copy link