اگر به فکر تحصیل در یکی از بهترین دانشگاه های کشور کانادا هستید، دانشگاه مک مستر در شهر همیلتون می تواند یکی از گزینه های مناسب برای شما باشد. شهر همیلتون بین تورنتو و آبشار نیاگارا واقع شده است که همین موضوع به جذابیت جغرافیایی این دانشگاه می افزاید. دانشگاه مک مستر به عنوان یکی از دانشگاه های برتر در کشور کانادا می تواند یک پل بسیار خوب برای متقاضیان کار در کشور کانادا باشد. ارزش بالای مدرک تحصیلی دریافتی از این دانشگاه می تواند به افراد کمک کند تا به راحتی در بازار کار کانادا شغل مورد نظر خود را بیابند.

قرار گیری در شهر همیلتون و بدست آوردن جایگاه علمی در میان 200 دانشگاه برتر جهان، دانشگاه مک مستر را به یکی از پر متقاضی ترین دانشگاه های جهان بدل کرده است. در ادامه توضیحاتی درباره دانشگاه مک مستر ارائه خواهیم کرد تا بتوانید با آگاهی بیش تری نسبت به انتخاب این دانشگاه در پروسه مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل اقدام نمایید. همچنین اعلام آمادگی خود در رابطه با ارائه خدمات در رابطه با اخذ ویزای تحصیلی کانادا را اعلام می داریم.

تاریخچه دانشگاه مک مستر

دانشگاه مک مستر در سال 1887 در شهر تورنتو با اختصاص 900000$ دلار از سرمایه های سناتور ویلیام مک مستر افتتاح شد. اولین دانشکده های رسمی این دانشگاه، دانشکده هنر، دانشکده علوم و دانشکده الهیات بودند. در سال 1930، دانشگاه مک مستر از شهر تورنتو به شهر همیلتون منتقل شد. هزینه های مربوط به انتقال این دانشگاه در حدود 500000$ دلار بود که به کمک هدایای فارغ التحصیلان، اعضای کلیساهای کنوانسیون باپتیست در انتاریو و کبک و همچنین شهروندان همیلتون تامین شد.

در سال 1959، برای اولین بار، راکتور هسته ای مک مستر در دانشگاه مشترک المنافع انگلیس فعالیت خود را آغاز کرد و به همین دلیل است که امروز این دانشگاه به عنوان یکی از بزرگ ترین تامین کننده های رادیو ایزوتوپ پزشکی ید 125 است، که در درمان بیماری سرطان پروستات موثر است، شناخته می شود.

در سال 1965، مدرسه پزشکی دانشگاه مک مستر فعالیت خود را شروع کرد و بیمارستان آموزشی این دانشگاه نیز آغاز به کار کرد. این مدرسه فعالیت خود را بر پایه آموزش مشکلات شروع کرد و امروزه این روش در جهان به عنوان مدل مک مستر شناخته می شود. در سال 1967 دانشگاه مک مستر موفق شد تا دو جایزه صلح و ادبیات نوبل را بدست آورد و این موضوع جایگاه ویژه ای را برای این دانشگاه بوجود آورد.

سال 1974، تحول بزرگی در این دانشگاه از نظر تولید علم اتفاق افتاد به طوری که گروه های تجارت، مهندسی، علوم بهداشت، مردم شناسی، علوم و علوم اجتماعی افتتاح شدند و مدیریت هر یک به یک رئیس جداگانه داده شد. در سال 1994 نیز دانشگاه مک مستر به جایزه نوبل در فیزیک رسید و این اتفاق در سال های 1997 و 1999 نیز تکرار شد.

در سال 2003، میچل دیگروت 105 میلیون دلار به دانشگاه مک مستر اهدا کرد که تا سال 2019، بالاترین سطح کمک مالی به یک دانشگاه در کشور کانادا بوده است. دونا استریکلند، در سال 2018 برنده مشترک جایزه نوبل در فیزیک شد و این برای اولین بار پس از 55 سال بود که یک زن موفق به دریافت این جایزه می شود.

تصویر دانشگاه مک مستر

مشاهیر دانشگاه مک مستر

زمانی که می خواهید اطمینان حاصل کنید که خروجی های علمی دانشگاه مک مستر چه وضعیتی داشته اند، بهتر است نگاهی به شخصیت های برجسته تاریخ این دانشگاه بیاندازید. در طول تاریخ، دانشگاه مک مستر، چهار بار موفق به اخذ جایزه نوبل شده است که این مسئله را می توان افتخاری بزرگ قلمداد کرد. برترام بروکهوس (Bertram Brokhouse) در سال 1994 در رشته فیزیک به صورت مشترک برنده جایزه نوبل شد. در سال 1997 نیز مایرون اسکولز (Myron Scholes) به صورت مشترک جایزه نوبل در بخش اقتصاد را بدست آورد. سال 1999 نیز دکتر جیمز اوربینسکی (James Orbinski) رئیس سابق پزشکان بدون مرز موفق به اخذ این جایزه شده است. دونا استریکلند (Donna Strickland) نیز در سال 2018 آخرین جایزه نوبل این دانشگاه را به صورت مشترک در رشته فیزیک بدست آورد.

رضا اردکانیان وزیر نیروی دولت دوم حسن روحانی یکی از شناخته شده ترین فارغ التحصیل دانشگاه مک مستر برای ایرانیان است. از دیگر افراد سرشناس که تحصیلات خود را در این دانشگاه به پایان رسانده اند یا سابقه استادی در آن را دارند می توان به افراد زیر اشاره کرد:

  • روبرتا بوندار فضا نورد
  • لینکولن الکساندر سیاست مدار
  • لن بلون تهیه کنند و نویسنده
  • مریک گرتلر رئیس دانشگاه تورنتو
  • آندره آ هورواث رئیس اوپوزوسین انتاریو و سیاستمدار
  • راس جکسون اسطوره فوتبال کانادا

سالانه بیش از 350،000 دانشجو بین المللی تصمیم می گیرند که در کانادا تحصیل کنند و ویزای تحصیلی کانادا را بگیرند که این خود به تنوع موسسات آموزش عالی اضافه می کند.

نگاهی به جایگاه علمی دانشگاه مک مستر

یکی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین موضوعاتی که در رابطه با یک دانشگاه باید به آن توجه ویژه ای داشت، جایگاه علمی آن دانشگاه در ارزیابی های مختلف است. هر سازمان ارزیاب شاخص های مختلفی را در نظر می گیرد و با توجه به آن شاخص ها مشخص می کند که رتبه جهانی یک دانشگاه چه وضعیتی دارد. برخی از مهم ترین شاخص های ارزیاب عبارتند از: خروجی های علمی دانشگاه، فضای آموزشی (وسعت دانشگاه)، تعداد دانشجویان بین المللی، تعداد اساتید بین المللی و غیره.

در جدول زیر، جایگاه علمی دانشگاه مک مستر را در سازمان های ارزیاب مختلف مورد بررسی قرار داده ایم تا بتوان جایگاه این دانشگاه را با در نظر گرفتن شاخص های مختلف بهتر درک کرد.

QS

Usnews Shanghai

THE

رتبه در کانادا

رتبه جهانی رتبه در کانادا رتبه جهانی رتبه در کانادا رتبه جهانی رتبه در کانادا

رتبه جهانی

6

140 4 133 4 92 4

80

جدول فوق نشان می دهد که دانشگاه مک مستر یکی از دانشگاه های برتر در جهان است و همواره رتبه ای کمتر از 150 را داشته است. بنابر این نمی توان انتظار داشت که افرادی با رزومه های نچندان قدرتمند بتوانند به راحتی در این دانشگاه به ادامه تحصیل بپردازند. حال به بررسی جایگاه علمی این دانشگاه در طی سالیان گذشته خواهیم پرداخت تا بدانیم چه اتفاقاتی در سال های اخیر در این دانشگاه رخ داده است. نمودار زیر، بنا بر گزارش سایت QS تنظیم شده است.

جایگاه علمی دانشگاه مک مستر به نقل از QS

نمودار فوق نشان می دهد که در دهه گذشته، سال 2015، سالی فوق العاده برای دانشگاه مک مستر بوده است اما پس از آن با افت روبرو شد و تا امروز در همان جایگاه نوسان داشته است. قرار گیری در جمع 150 دانشگاه برتر از سال 2014 تا کنون نشان می دهد که این دانشگاه از نظر علمی بسیار قدرتمند است.

جایگاه علمی رشته های مختلف در دانشگاه مک مستر

همه چیز در جایگاه علمی یک دانشگاه به طور خاص خلاصه نمی شود و متقاضیان تحصیل در یک دانشگاه برای این که بتوانند تحلیل عمیق تری داشته باشند، باید جایگاه رشته مورد نظر خود را نیز مورد بررسی قرار دهند. شناخت بهترین رشته های دانشگاهی کانادا کمک کننده است. به بیان ساده تر می توان گفت که جایگاه علمی یک دانشگاه در حقیقت میانگینی است از جایگاه علمی رشته های مختلف در یک دانشگاه. در ادامه، بنا بر گزارش Qs، به بررسی جایگاه علمی برخی از  مهم ترین رشته هایی که در این دانشگاه تدریس می شود خواهیم پرداخت.

بررسی جایگاه علمی برخی از مهم ترین رشته هایی که در دانشگاه مک مستر تدریس می شود

گروه هنر در این دانشگاه ضعیف ترین جایگاه را در میان رشته های دیگر دارد و در میان رشته های هنری در جهان، جایگاه 281 را دارد. علوم اقتصاد و حسابداری نیز با قرار گرفتن در جایگاه 251 تا 300 از ضعیف ترین رشته هایی هستند که در این دانشگاه تدریس می شوند. با همه این تفاسیر، جایگاه 300 نیز جایگاهی بسیار مناسب است و تنها با توجه به جایگاه بسیار خوب رشته ای مانند پرستاری است که این جایگاه مناسب به نظر نمی رسد.

نگاهی به اعداد و ارقام در دانشگاه مک مستر

به گزارش دانشگاه مک مستر، در حال حاضر 33147 دانشجو در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند که 28290 نفر در مقطع کارشناسی و 4857 نفر نیز در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به تحصیل هستند. بر اساس اعلام این دانشگاه در سال 2018، 13.3% از دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان خارجی تشکیل داده بودند که نسبت به سال گذشته 2% افزایش داشته است. دانشجویانی که در این دانشگاه مشغول به تحصیل بوده اند از 120 کشور جهان در این دانشگاه گرد هم آمده اند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی مقاله مرتبط را بخوانید.

تعداد دانشجویان بین المللی در مقطع تحصیلات تکمیلی نسبت به آغاز قرن 21 تقریبا دو برابر شده است و به 44.7% رسیده است. امروزه بیش از 195000 نفر از فارغ التحصیلان این دانشگاه با 162 ملیت مختلف در سراسر جهان مشغول به کار هستند. یکی از نقاط قوت این دانشگاه قرار گرفتن در جایگاه دوم جهانی در رابطه با اهمیت به توسعه پایدار در سال 2019 بوده است.

دانشگاه مک مستر به شدت بر روی امر تحقیقات علمی حساسیت نشان می دهد و بر اساس داده های بدست آمده از طریق منابع مختلف این دانشگاه به عنوان بهترین دانشگاه کانادا در امر تحقیقات فشرده در سال های 2017، 2018 و 2019 معرفی شده است شاید یکی از دلایل اصلی این موضوع، در اختیار داشتن بیش از 70 مرکز آموزشی و تحقیقاتی است که در مالکیت این دانشگاه قرار دارد. از طرف دیگر بیش از 70 قرارداد همکاری میان این دانشگاه و مراکز مختلف به امضا رسیده است.

دانشگاه مک مستر تنها داتشگاه کانادایی است که در خدمت سازمان ملل متحد است و دانشگاه آب، محیط زیست و سلامت آن با نام UNU-INWEH شناخته می شود. این دانشگاه تیم های ورزشی قدرتمندی نیز دارد به طوری که تیم بسکتبال زنان این دانشگاه در سال 2019 به عنوان قهرمانی لیگ کشوری کانادا دست پیدا کرد و تیم فوتبال این دانشگاه نیز در بخش مردان در سال 2011 به قهرمانی رسید و در سال های 2012 و 2014 نیز به عنوان فینالیست مسابقات به جایگاه دوم رسید.

هزینه تحصیل در دانشگاه مک مستر

یکی از موضوعات مهمی که توجه بسیاری را به خود جلب می کند هزینه ای است که دانشجویان باید سالیانه به عنوان شهریه دانشگاهی خود پرداخت کنند. هر درس در دانشگاه مک مستر به طور معمول 3 واحد است اما در برخی رشته های تحصیلی مانند مهندسی، پرستاری و غیره تعداد واحد های درسی بیش تر است. این مسئله از آن جهت حائز اهمیت است که شهریه دانشگاهی با توجه به همین واحد های درسی تعیین می شود. یک ترم تحصیلی در مقطع کارشناسی معمولا شامل 15 واحد درسی و یک سال شامل 30 واحد می شود.

در جدول زیر شهریه برخی از پرمتقاضی ترین رشته های تحصیلی در مقطع کارشناسی در دانشگاه مک مستر را ارائه کرده ایم.

شهریه سال اول به دلار کانادا رشته تحصیلی
40705.47$ هنر
43221.59$ بیو تکنولوژی
43662.75$ تجارت
59903.83$ گروه مهندسی
53724.46$ مدیریت مهندسی
47896.09$ مهندسی بیومدیکال
48887.09$ مهندسی کامپیوتر
46047.45$ علوم بهداشت
38772.01$ علوم انسانی
45297.82$ پرستاری
40725.54$ حرکت شناسی
40831.51$ علوم پزشکی
38777.88$ علوم اجتماعی

چنانچه مشاهده می شود، هزینه های تحصیل در مقطع کارشناسی در این دانشگاه کمی بالا است و همه اقشار جامعه قادر به پرداخت چنین هزینه ای برای تحصیل نیستند اما حقیقت امر این است که در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا هزینه ها بطور چشمگیری کاهش پیدا می کند. در جدول زیر می توانید شهریه تحصیل در دوره تحصیلات تکمیلی در دانشگاه مک مستر را مشاهده کنید.

شهریه به دلار کانادا برای شهروندان خارجی رشته تحصیلی
5587 تا 5698.74$ برای هر ترم دوره های ارشد پژوهش محور
2102.40$ برای هر ترم دوره دکترا آموزش محور
19478.64 تا 21457.56$ برای هر ترم MBA
11220 تا 13650$ برای هر ترم کارشناسی ارشد مهندسی
6000 تا 20699.66$ برای هر ترم علوم بهداشتی

تحصیل در دانشگاه مک مستر با توجه به جایگاه علمی این دانشگاه می تواند به عنوان یک برگ برنده برای فارغ التحصیلان در بازار کار مورد استفاده قرار گیرد چرا که این دانشگاه در بسیاری از رده بندی های جهانی در جمع 100 دانشگاه برتر جهان قرار دارد و این به معنای آن است که دانشجویان آن به عنوان نخبه به راحتی می توانند وارد بازار کار شوند.

به شما نیز توصیه می کنیم در صورت تمایل به تحصیل در کشور کانادا حتما با مشاورین ما در تماس باشید تا بتوانیم با بررسی رزومه تحصیلی شما، دانشگاهی مناسب را به شما معرفی کنیم تا شانس پذیرش خود را از دانشگاه های کانادا افزایش دهید.

 

سایت رسمی دانشگاه : www.mcmaster.ca

پرسش های رایج در رابطه با دانشگاه مک مستر کانادا

مدرسه کسب و کار DeGroote
دانشکده مهندسی
دانشکده علوم بهداشت
دانشکده علوم انسانی
دانشکده علوم
دانشکده علوم اجتماعی

۱. بصورت آنلاین تقاضانامه را تکمیل نمایید.

۲. در مورد رشته ها تحقیق کرده و برنامه ریزی نمایید.

۳. نوع تقاضای خود را مشخص کنید. ( بصورت تمام وقت ،پاره وقت، دانشجوی سابق مک مستر ،دانشجویان سنیور یا مهمان و…)

۴. قبل از اتمام مهلت پذیرش درخواست خود را ارائه دهید.

۵. آدرس ایمیل معتبر تان را ارسال کنید.

۶. اسناد و مدارک مورد نیاز را ارائه دهید.

۷. پس از ارائه تقاضانامه از روند پروسه پذیرش آگاه شوید.

پذیرش ترم پاییز و زمستان:

  • ارسال تقاضانامه: 1 آوریل
  • ارسال اسناد و مدارک: 1 آوریل

 

پذیرش ترم بهار و تابستان:

  • ورودی ماه می (ترم 1 یا 3): 1 آوریل
  • اسناد تکمیلی برای ورودی ماه می: 1 آوریل
  • ورودی ماه ژوئن (ترم 2): 15 می
  • اسناد تکمیلی برای ورودی ماه ژوئن: 15 می

مطالب مندرج در وب سایت حاضر به منظور اطلاع رسانی و افزایش دانش مخاطبین عزیز وبسایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی است. اگر چه اخبار و مطالب منتشره با نهایت دقت نویسنده مکتوب گردیده، ولی همچنان می تواند دستخوش تغییرات مرور زمان بوده و یا عاری از اشتباه انسانی نباشند. بدیهی است برداشت و مشورت های حقوقی نهایی صرفا در چارچوب موضوع مورد مشاوره با شخص مشاور و وکیل رسمی مجموعه جناب حلاج پور ممکن بوده و توصیه می شود. مدیریت و همکاران مجموعه حقوقی کاناداپاس و کاریابی بین المللی مهیار مسئولیتی در خصوص اقدامات خواننده با استناد به مطالب مندرج در وب سایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی نداشته و مسئولیت مجموعه صرفا محدود به چارچوب قرارداد منعقده با موکلین مجموعه باقی خواهد ماند.


مهیار حلاج پور

«افتخار داریم که مورد اعتماد شما هستیم»

من مهیار حلاج پور هستم،

عضو رسمی شورای قانون گذاری امور مهاجرت کانادا ICCRC، مشاور رسمی مهاجرت کانادا RCIC یا اصطلاحا وکیل مهاجرت.

زندگی من صرف این می شود که اطمینان حاصل کنم که ممتاز ترین خدمات تخصصی حقوق مهاجرت کانادا را در مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس ارائه می دهیم.

شرکت توسعه بیزینس ،سرمایه گذاری استارت آپ i3 Capital گام به گام با بهترین متخصصین و مشاورین در خدمت اهداف کارآفرینانی است که برای پیشبرد اهدافشان به ما اعتماد کرده اند‌.

و همچنین در کنار همکارانم در کاریابی مهیار با مجوز رسمی از وزارت کار ایران برای تحقق برنامه های کاریابی بین المللی موکلین پارسی زبان می کوشیم.

کاناداپاس - وکیل مهاجرت کانادا در تورنتو - بیوگرافی مهیار حلاج پور
ارزیابی رایگان رزرو وقت مشاوره
× تماس با ما
Copy link