متقاضیان تحصیل در کشور کانادا باید در مراحل اولیه مهاجرت به کانادا، به بررسی دانشگاه‌های مختلف در این کشور بپردازند تا بتوانند بهترین گزینه ممکن را برای تحصیل خود برگزینند. یکی از دانشگاه‌هایی که می‌تواند کلید ورود افراد به کشور کانادا باشد، دانشگاه اتاوا است که در پایتخت این کشور، در استان انتاریو واقع شده است.

این دانشگاه دولتی در اواسط قرن نوزدهم با نام کالج بایتون فعالیت خود را شروع کرده است و امروزه با شعار “خداوند استاد همه علوم است” (God is the master of the sciences)، یکی از برترین دانشگاه‌های کشور کانادا است.

دانشگاه اتاوا با نام رسمی Université d’Ottawa، محل تحصیل بیش از 44000 نفر است. در صورت تمایل به کسب آگاهی بیشتر دررابطه‌با شرایط تحصیل در دانشگاه اتاوا ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید و درصورتی‌که قصد تحصیل و دریافت ویزای تحصیلی کانادا را دارید، حتماً با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

تاریخچه دانشگاه اتاوا

پایه‌های دانشگاه اتاوا در 26 سپتامبر 1848 با عنوان کالج بایتون توسط اولین اسقف کاتولیک در  اتاوا، جوزف برونو گوئیگس، بنا نهاده شد.

ساختمان اولیه دانشگاه کاملاً چوبی بود و در جنوب شهر در کنار کلیسای نوتردام قرار داشت اما به دلیل کمبود فضا که به‌سرعت به یک مشکل تبدیل شد، این دانشگاه در سال 1852 به مکان دیگری منتقل شد و نهایتاً در سال 1856 به سندی هیل انتقال یافت. ملک سندی هیل توسط لوئیس – تئودور بسرِر اهدا شده بود و این زمین بخشی از دارایی‌های او بود.

با تغییر نام شهر بایتون به اتاوا در سال 1861، نام این کالج نیز به کالج اتاوا تغییر پیدا کرد. در سال 1866 انقلاب بزرگی در این کالج به وجود آمد و توانست عنوان دانشگاه را برای خود به دست آورد. در سال 1872، دانشگاه اعطای مدارک کارشناسی را آغاز کرد و سال 1875، سال شروع اعطای مدارک کارشناسی ارشد و سال 1888 نیز سال شروع اعطای مدارک دکترا بوده است. در 5 فوریه 1889، دانشگاه جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد و رسماً به دانشگاه وابسته به پاپ تبدیل شد.

در 2 دسامبر 1903، دانشگاه با یک بحران روبرو شد و ساختمان اصلی آن به‌وسیله آتش به طور کامل تخریب شد. پس از آتش‌سوزی، دانشگاه معمار نیویورکی، فون هربولیس را استخدام کرد تا به بازسازی این بنا بپردازند.

بنای جدید ساخته شده، یکی از اولین ساختمان‌های نسوز و بتنی در کانادا بود. زنان برای اولین‌بار در سال 1919 موفق به ثبت‌نام در دانشگاه اتاوا شدند.

در پاییز 1939، یک زمین تمرین آموزشی برای افسران کانادایی در دانشگاه افتتاح شد و از ژانویه سال 1940، رسماً آموزش این افراد را آغاز کرد. در سال 1941، 550 نفر در این کمپ مشغول آموزش بودند.

در سال 1942 شرایط آموزش افسران نیروی هوایی در دانشگاه فراهم شد و یک سال بعد نیز در سال 1943 کمپ آموزش نیروی دریایی آغاز به کار کردند. 1158 نفر از فارغ‌التحصیلان کمپ‌های نظامی دانشگاه اتاوا در جنگ جهانی دوم حضور داشتند. در جریان اتحاد نیروهای مسلح در سال 1968، این بخش از دانشگاه به طور کامل منحل شد.

در سال 1974، سیاست‌های جدیدی در انتاریو برای توسعه فرهنگ فرانسه اجرا شد و دانشگاه را به یک دانشگاه دوزبانه فرانسوی و انگلیسی تبدیل کرد. در سال 1989، دکتر ویلبر کیون از انستیتوی قلب دانشگاه اتاوا اولین پیوند قلب مصنوعی نوزادان را بر روی یک نوزاد 11 روزه انجام داد.

مشاهیر دانشگاه اتاوا

لیست فارغ‌التحصیلان دانشگاه اتاوا که عناوین مختلفی را به دست آورده‌اند بسیار بلند بالاست. برای مثلاً سالتر هیدن سناتور، رحیم جف نماینده سابق پارلمان کانادا، جان مانلی معاون نخست‌وزیر کانادا، پل مارتین نخست‌وزیر سابق کانادا، گابریلا میشتی معاون رئیس‌جمهور آرژانتین، سر ادوارد موریس نخست‌وزیر سابق نیوفاندلند، آندره اوئولت مدیرعامل پست کانادا، ژان لوک پپین وزیر کابینه، آلن راک سفیر کانادا در سازمان ملل و هیو سگال سناتور تنها تعدادی از برجسته‌ترین شخصیت‌های سیاسی هستند که در این دانشگاه تحصیل‌کرده‌اند.

باب چیارلی شهردار سابق اتاوا، متئو فلوئری شهردار کنونی این شهر، جین پائو لالیر شهردار سابق کبک و همچنین جرالد ترمبلای شهردار سابق مونترئال نیز همگی در این دانشگاه تحصیل‌کرده‌اند. در حوزه اقتصاد نیز نام‌های بزرگی در این دانشگاه تحصیل‌کرده‌اند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از فرانس چرتین، آندره دسمارایس، پائوس دسمارایس، دنیل لاماره و چاک ریفیسی.

رشته حقوق یکی از رشته‌هایی است که دانشگاه اتاوا همواره از آن به‌عنوان یکی از بهترین رشته‌های تحصیلی خود یاد می‌کند. لوئیز آربر کمیساریای علی حقوق بشر سازمان ملل، میشل باستارچ قاضی دادگاه عالی کانادا، لوئیز چارون، قاضی دادگاه عالی کانادا، جرالد فاتو رئیس سابق دیوان عالی کانادا، لوئیس لبل قاضی دیوان عالی کشور کانادا و ریچارد واگنر رئیس دادگستری کانادا از جمله فارغ‌التحصیلان برجسته دانشکده حقوق در این دانشگاه بوده‌اند.

نگاهی به جایگاه علمی دانشگاه اتاوا

نمی‌توان بدون درنظرگرفتن جایگاه علمی یک دانشگاه دررابطه‌با آن تصمیم گرفت. بدون تردید سازمان‌های مختلفی در جهان حضور دارند که باتوجه‌به شاخص‌های ویژه خود که هر یک دارای وزن مشخصی است، به رده‌بندی دانشگاه‌ها می‌پردازند. تعداد سازمان‌های ارزیاب در جهان بسیارند اما در این بخش تلاش خواهیم کرد تا دانشگاه اتاوا را در دید 4 سازمان مهم ارزیاب مورد بررسی قرار دهیم. شما نیز می‌توانید با بررسی جایگاه دانشگاه اتاوا در سازمان‌های مختلف، به یک ارزیابی دقیق‌تر از جایگاه آن دست پیدا کنید.

جدول زیر نشان دهنده جایگاه دانشگاه اتاوا در سال 2022 است.

QS

Usnews Shanghai

THE

رتبه در کانادا

رتبه جهانی رتبه در کانادا رتبه جهانی رتبه در کانادا رتبه جهانی رتبه در کانادا

رتبه جهانی

9

230 8 199 7 162 9-12

201-300

جدول فوق به‌خوبی نشان می‌دهد که دانشگاه اتاوا یکی از 10 دانشگاه برتر در کشور کانادا است و تنها THE این دانشگاه را در جایگاه 9-12 قرار داده است. همچنین این دانشگاه در دید 3 سازمان ارزیاب موفق شده است جایگاهی در بین 250 دانشگاه برتر جهان را به دست آورند. زمانی که به رتبه دانشگاه اتاوا نگاه می‌کنید ممکن است در دید بسیاری جایگاهی مانند 230 نیز ضعیف به نظر برسد اما حقیقت امر آن است که بیش از 1000 دانشگاه در این رده‌بندی قرار دارند و باتوجه‌به این نکته می‌توان گفت که دانشگاه اتاوا یکی از دانشگاه‌های رده‌بالا در جهان است.

سازمان QS آرشیو دقیق‌تری نسبت به جایگاه دانشگاه‌ها در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد و از همین رو در نمودار زیر به بررسی جایگاه دانشگاه اتاوا در دید این سازمان پرداخته‌ایم.

سازمان QS آرشیو دقیق تری نسبت به جایگاه دانشگاه ها در اختیار مخاطبان خود قرار می دهد و از همین رو در نمودار زیر به بررسی جایگاه دانشگاه اتاوا در دید این سازمان پرداخته ایم.

جایگاه علمی دانشگاه اتاوا به نقل از QS

چنانچه از نمودار فوق برمی‌آید، دانشگاه از سال 2012 تا 2015 جایگاه بسیار مناسبی داشته است و در سال 2016 به‌صورت ناگهانی افت شدیدی پیدا کرده است.

اما باید به این نکته نیز توجه کرد که از سال 2017 تا 2021، مجدداً روند روبه‌رشدی را طی کرده است و در سال 2021، به بهترین جایگاه خود در 5 سال گذشته رسیده است بااین‌حال پیشرفت این دانشگاه ادامه یافته به‌طوری‌که در سال 2022 به رتبه 230 دست‌یافته است.

رشته‌های مختلف تحصیلی در این دانشگاه را نیز مورد ارزیابی قرار دهیم تا علاوه بر آشنایی با برخی رشته‌های تحصیلی در این دانشگاه، با جایگاه علمی آن‌ها نیز آشنا شوید. جدول زیر نشان‌دهنده این جایگاه به نقل از سازمان USN در سال 2022 است.

جایگاه علمی رشته‌های مختلف در دانشگاه اتاوا

جایگاه علمی یک دانشگاه به‌خوبی نشان‌دهنده رتبه علمی یک دانشگاه است اما باید توجه داشت که جایگاه رشته‌های مختلف تحصیل در یک دانشگاه ممکن است بسیار متفاوت از جایگاه علمی دانشگاه باشد. به همین دلیل تلاش خواهیم کرد تا جایگاه علمی رشته‌های مختلف تحصیلی در این دانشگاه را نیز مورد ارزیابی قرار دهیم تا علاوه بر آشنایی با برخی رشته‌های تحصیلی در این دانشگاه، با جایگاه علمی آن‌ها نیز آشنا شوید. جدول زیر نشان‌دهنده این جایگاه به نقل از سازمان USN در سال 2021 است.

جایگاه علمی رشته تحصیلی
240 هنر و مردم شناسی
269 بیولوژی
74 سیستم های قلب و عروقی
202 زیست مولکولی
173 مهندسی شیمی
249 شیمی
98 پزشکی بالینی
243 علوم کامپیوتر
175 غدد و متابولیسم
296 مهندسی
316 محیط زیست
256 علوم زمین
188 رفتار شناسی و علوم اعصاب
120 آنکولوژی
496 فیزیک
316 علوم دامی
112 روانپزشکی
19 بهداشت شغلی و عمومی
74 رادیولوژی
101 علوم اجتماعی
141 جراحی

به‌خوبی از جدول فوق می‌توان دریافت که رشته‌های مرتبط با علوم بهداشت و پزشکی در دانشگاه اتاوا جایگاه بسیار مناسبی دارند و دانشجویانی که قصد تحصیل در این رشته‌های تحصیلی را دارند باید رزومه تحصیلی بسیار مناسبی داشته باشند. اگرچه اخذ پذیرش تحصیلی از سایر رشته‌های این دانشگاه نیز نیازمند رزومه تحصیلی نسبتاً قدرتمندی است.

نگاهی به اعداد و ارقام در دانشگاه اتاوا

بررسی برخی از نکات دررابطه‌با دانشگاه اتاوا نیز می‌تواند بسیاری را به‌خوبی با محیط دانشگاه آشنا کند. دانشگاه اتاوا بزرگ‌ترین دانشگاه دوزبانه (انگلیسی – فرانسوی) جهان است. این دانشگاه در میان 10 دانشگاه برتر کانادا از نظر تحقیقات است و همچنین یکی از 5 دانشگاه برتر کانادا از نظر همکاری‌های آموزشی است. در این دانشگاه 115 برنامه کامل به زبان فرانسوی وجود دارد که 2313 دانشجو در سال 2020 در این برنامه‌های آموزشی نام‌نویسی کرده‌اند.

در جدول زیر می‌توانید تعداد دانشجویان ثبت‌نام کرده در پاییز 2020 در این دانشگاه را مشاهده کنید.

نگاهی به اعداد و ارقام در دانشگاه اتاوا

بر اساس گزارش دانشگاه، 70% از دانشجویان این دانشگاه (31285 نفر) به زبان انگلیسی و 13408 نفر به زبان فرانسوی مشغول به تحصیل هستند. رشته‌های مرتبط به علوم اجتماعی، 10707 دانشجو (24%) را در خود جای‌داده‌اند و رشته‌های مرتبط با علوم با 5625 نفر (12.6%) و مهندسی با 6264 نفر (14%) دیگر گروه‌های آموزشی بزرگ در این دانشگاه هستند.

در میان دانشجویان بین‌المللی این دانشگاه 6520 نفر در مقطع کارشناسی، 1413 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 720 نفر نیز در مقطع دکتری مشغول تحصیل هستند. به‌عبارت‌دیگر می‌توان گفت که 19.36% از دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان بین‌المللی تشکیل داده‌اند که نکته‌ای امیدوارکننده برای متقاضیان خارجی تحصیل در این دانشگاه است.

در این دانشگاه همچنین 1223 استاد رسمی مشغول به تدریس هستند که از میان آن‌ها 499 نفر زن و 724 نفر مرد هستند. رشته علوم اجتماعی با 255 استاد، بزرگ‌ترین جامعه اساتید را در خود جای‌داده است و اساتید هنر و علوم نیز با 209 و 149 نفر در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

بر اساس تحقیقات دانشگاه 83% از دانشجویان، از تجربه تحصیل در دانشگاه و همچنین کیفیت آموزش رضایت داشته‌اند و این نکته می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد. همچنین 1130 دانشجوی بین‌المللی در خوابگاه‌های دانشگاه زندگی می‌کنند و به‌طورکلی 2942 دانشجوی این دانشگاه خوابگاه‌های دانشجویی را برای زندگی انتخاب کرده‌اند.

هزینه تحصیل در دانشگاه اتاوا

یکی از مواردی که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت، هزینه تحصیل در دانشگاه اتاوا است. به طور تقریبی می‌توان گفت که هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی، 4 برابر مقطع کارشناسی ارشد است.

هزینه‌های تقریبی تحصیل در این دانشگاه در مقطع کارشناسی در حدود 18000$ تا 32000$ دلار کانادا است و رشته تحصیلی فرد و همچنین تعداد واحدهای درسی که در هر ترم می‌گذراند در آن مؤثر است. دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی به‌مراتب با هزینه‌های کم‌تری روبرو خواهند شد.

در این ویدیو از کاناداپاس درباره امکان دریافت اقامت کانادا پس از تحصیل صحبت می کنیم و شرایط دریافت ورک پرمیت را بررسی می کنیم.

شرایط پذیرش در دانشگاه اتاوا

دانشگاه اتاوا یکی از دانشگاه‌های برتر کانادا است که سالانه تعداد زیادی دانشجوی بین‌المللی را می‌پذیرد. سطح بالای آموزش و وجود اساتید باتجربه از دلایلی است که افراد این دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند. برای ورود به این دانشگاه نیاز است که شرایط مختلفی را بررسی کرد و بر اساس آن استانداردها را رعایت کرد. در این بخش شرایط لازم برای پذیرش دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را آورده‌ایم.

پذیرش دوره کارشناسی در دانشگاه اتاوا

برای پذیرش در این مقطع به مدرک دیپلم، حداقل معدل موردنیاز که بر اساس رشته مشخص شده است، گذراندن دوره‌های پیش‌نیاز و کسب حداقل نمره زبان از مهم‌ترین موارد است.  فرد متقاضی باید یا مدرک زبان انگلیسی داشته یا در یکی از کشورهای انگلیسی‌زبان به مدت حداقل 3 سال سابقه تحصیل تمام‌وقت داشته باشد. مدارک زبان مورد تأیید در مقطع کارشناسی دانشگاه اتاوا عبارت‌اند از:

آزمون تافل: اینترنتی 86

آزمون cantest دانشگاه اتاوا: میانگین بخش شنیداری و خواندنی ۴.۵

آزمون آیلتس: ۶.۵ با حداقل نمره ۶.۵ در رایتینگ

آزمون CAEL: ۷۰ با حداقل نمره ۶۰ در رایتینگ

آزمون PTE: 60

آزمون دولینگو: 120

نکته: افرادی که حداقل 18 واحد دوره دبیرستان را در کانادا گذرانده‌اند، افرادی که دوره A دیپلم زبان انگلیسی با نمره 4 را گذرانده‌اند، افرادی که نمره 550 را در SAT کسب کرده‌اند، افرادی که دوره AP را در زبان انگلیسی با نمره 4 کسب کرده‌اند و افرادی که دوره ESL با نمره B را گذرانده‌اند می‌توانند از این مدارک زمان درخواست پذیرش استفاده کنند.

باتوجه‌به اینکه کانادا کشوری دوزبانه است، اگر در یکی از دانشگاه‌های فرانسه نیز تحصیل‌کرده باشید و به این زبان مسلط باشید می‌توانید به‌راحتی با ارائه یکی از مدارک زیر شرایط تحصیل در اتاوا را برای خود فراهم کنید:

  • آزمون DALF: C1 یا C2
  • آزمون DELF: B2
  • آزمون TEF: B2
  • آزمون TCF: B2
  • آزمون cantest دانشگاه اتاوا: 4
  • آزمون TEF Express: B2

زمان پذیرش نیز یکی از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه کرد، اکثر رشته‌ها آخرین زمان ارسال درخواست آنها اول آوریل است و آخرین زمان ارسال اسناد ناقص 30 آوریل است. در کنار این مورد پرداخت هزینه‌هایی با عنوان ادمیشن فی از دیگر موارد مهم است که می‌توان به‌راحتی با کارت اعتباری، بانکداری آنلاین و سایر روش‌های اینترنتی مورد قبول دانشگاه آن را پرداخت کرد. توجه داشته باشید در صورت پرداخت این هزینه مراحل بررسی درخواست شروع می‌شود و این هزینه غیرقابل‌بازگشت است.

پذیرش دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه اتاوا

برای پذیرش در مقطع ارشد در این دانشگاه نیاز به انگیزه نامه، توصیه نامه، مدرک زبان، رزومه تحصیلی و شغلی و کسب حداقل معدل در کارشناسی است. زبان نیز از دیگر موضوعات مهم است که بر اساس رشته انتخابی باید حداقل نمره را کسب کرد.

سایر IELTS تافل
اینترنتی
تافل
کاغذی
رشته
۷ ۱۰۰ ۶۰۰ بیوشیمی
۶.۵ ۷۹-۸۹ ۵۵۰ بیولوژی
۶.۵ ۹۲-۹۳ ۵۸۰ مهندسی پزشکی
۶.۵ ۷۹-۹۰ ۵۵۰ مهندسی شیمی
GRE یا GMAT ۷ ۱۰۰ ۶۰۰ مدیریت MBA
۶.۵ ۷۹-۸۰ ۵۵۰ مهندسی عمران
۷ ۱۰۰ ۶۰۰ ارتباطات
۶.۵ ۸۸-۸۹ ۵۷۰ علوم کامپیوتر
۶.۵ ۹۲-۹۳ ۵۸۰ جرم شناسی
۷ ۱۰۰ ۶۰۰ تحول دیجیتال
۶.۵ ۷۹-۸۰ ۵۵۰ زمین شناسی
۶.۵ ۹۲-۹۳ ۵۸۰ اقتصاد
۶.۵ ۷۹-۸۰ ۵۵۰ مهندسی برق و کامپیوتر
۷ ۱۰۰ ۶۰۰ رشته‌های آموزش و پرورش
۶.۵ ۷۹-۸۰ ۵۵۰ مدیریت مهندسی
۸ ۱۱۴-۱۱۵ ۶۵۰ ادبیات انگلیسی
۶.۵ ۷۹-۸۰ ۵۵۰ مهندسی محیط زیست
۷ ۱۰۰ ۶۰۰ اپیدمیولوژی
۶.۵ ۹۲-۹۳ ۵۸۰ جغرافیا
۷ ۱۰۰ ۶۰۰ حقوق
۶.۵ ۹۲-۹۳ ۵۸۰ زبان شناسی
نمره رقابتی در: GMAT یا TAGE-MAGE یا GRE ۷ ۱۰۰ ۶۰۰ مدیریت
۶.۵ ۷۹-۸۰ ۵۵۰ ریاضیات
۶.۵ ۷۹-۸۰ ۵۵۰ مهندسی مکانیک
۷ ۱۰۰ ۶۰۰ میکروبیولوژی و ایمنی شناسی
۶.۵ ۹۲-۹۳ ۵۸۰ موسیقی
۷ ۱۰۰ ۶۰۰ نوروساینس
نیاز به مجوز تایید شده پرستاری از ایالت انتاریو ۶.۵ ۷۹-۸۰ ۵۵۰ پرستاری
۶.۵ ۷۹-۸۰ ۵۸۰ فلسفه
۶.۵ ۹۲-۹۳ ۵۵۰ فیزیک
۶.۵ ۹۲-۹۳ ۵۸۰ مدیریت عمومی
۶.۵ ۹۲-۹۳ ۵۸۰ جامعه شناسی
۶.۵ ۹۲-۹۳ ۵۸۰ تئاتر
۶.۵ ۹۲-۹۳ ۵۸۰ هنرهای تجسمی
نیاز به دانش زبانی در انگلیسی یا فرانسوی ۶.۵ ۹۲-۹۳ ۵۸۰ ترجمه
علاوه بر زبان انگلیسی، این رشته نیاز به مدرک زبان فرانسوی دارد. ۷ ۱۰۰ ۶۰۰ فرهنگ و ادبیات ملل

پذیرش در دوره دکترا در دانشگاه اتاوا کانادا

برای پذیرش در این مقطع نیاز است که فرد متقاضی حداقل معدل مورد نیاز را در مقاطع کارشناسی و ارشد کسب کند، مدرک زبان انگلیسی یا فرانسه را بر اساس نیاز کسب کند، دو عدد توصیه نامه، انگیزه نامه و رزومه تحصیلی و شغلی نیز از دیگر مواردی است که فرد باید داشته باشد.

سایر IELTS تافل
اینترنتی
تافل
کاغذی
رشته
مدرک زبان فرانسوی هم نیاز است ۶.۵ ۹۲-۹۳ ۵۸۰ علوم انسانی
۷ ۱۰۰ ۶۰۰ بیوشیمی
مهارت نوشتاری ۶.۵ ۷۹-۸۰ ۵۵۰ بیولوژی
۶.۵ ۸۸-۸۹ ۵۷۰ مهندسی پزشکی
۷ ۱۰۰ ۶۰۰ پزشکی سلولی و مولکولی
۶.۵ ۷۹-۸۰ ۵۵۰ مهندسی شیمی
۶.۵ ۷۹-۹۰ ۵۵۰ دکتری شیمی
۶.۵ ۷۹-۸۰ ۵۵۰ مهندسی عمران
۷ ۱۰۷ ۶۲۵ ارتباطات
۶.۵ ۸۸-۸۹ ۵۷۰ علوم کامپیوتر
۶.۵ ۹۲-۹۳ ۵۸۰ جرم شناسی
۷ ۱۰۰ ۶۰۰ تحول دیجیتال
۶.۵ ۷۹-۸۰ ۵۵۰ علوم زمین شناسی
۶.۵ ۹۲-۹۳ ۵۸۰ اقتصاد
۷ ۱۰۰ ۶۰۰ آموزش و پرورش
۶.۵ ۷۹-۸۰ ۵۵۰ علوم برق و کامپیوتر
۷ ۱۱۴-۱۱۵ ۶۵۰ زبان انگلیسی
۶.۵ ۷۹-۸۰ ۵۵۰ مهندسی محیط زیست
۷ ۱۰۰ ۶۰۰ اپیدمیولوژی
۶.۵ ۹۲-۹۳ ۵۸۰ جغرافیا
۶.۵ ۹۲-۹۳ ۵۸۰ تاریخ
۱۰۰ ۶۰۰ حقوق
۶.۵ ۹۲-۹۳ ۵۸۰ زبان شناسی
GMAT یا GRE ۷ ۱۰۰ ۶۰۰ مدیریت
۶.۵ ۷۹-۸۰ ۵۵۰ ریاضیات و آمار
۶.۵ ۷۹-۸۰ ۵۵۰ مهندسی مکانیک
۷ ۱۰۰ ۶۰۰ میکروبیولوژی و ایمنی شناسی
نیاز به مجوز تایید شده پرستاری از ایالت انتاریو ۶.۵ ۹۲-۹۳ ۵۸۰ موسیقی
۷ ۱۰۰ ۶۰۰ نوروساینس
۶.۵ ۷۹-۸۰ ۵۵۰ پرستاری
۶.۵ ۹۲-۹۳ ۵۸۰ فلسفه
۶.۵ ۷۹-۸۰ ۵۵۰ فیزیک
۶.۵ ۹۲-۹۳ ۵۸۰ علوم سیاسی
۶.۵ ۷۹-۸۰ ۵۵۰ سلامت عمومی
۶.۵ ۹۲-۹۳ ۵۸۰ روانشناسی
۶.۵ ۹۲-۹۳ ۵۸۰ مدیریت عمومی
۶.۵ ۷۹-۸۰ ۵۵۰ توانبخشی
۶.۵ ۹۲-۹۳ ۵۸۰ جامعه شناسی
برای این رشته به مهارت زبان فرانسه نیز نیاز است. ۷ ۱۰۰ ۶۰۰ علوم ترجمه

به صورت خلاصه مدارک مورد تأیید برای پذیرش در دانشگاه اتاوا کانادا عبارتند از:

مقطع مورد نیاز کارشناسی: حداقل گواهی مورد نیاز: دیپلم یا معادل آن و کسب حداقل نمرات قبولی+ مدرک زبان

مقطع مورد نیاز کارشناسی ارشد: حداقل گواهی مورد نیاز: کارشناسی و کسب حداقل نمره قبولی در دروس مقطع کارشناسی+ مدرک زبان

مقطع مورد نیاز دکترا: حداقل گواهی مورد نیاز: کارشناسی ارشد، حداقل نمره قبولی در مقطع کارشناسی ارشد+ مدرک زبان

البته به مدارک دیگری نیز نیاز است که برای بررسی دقیق شرایط می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

مدارک لازم برای پذیرش در دانشگاه اتاوا

دقت داشته باشید که باتوجه‌به وجود رقابت شدیدی که برای این دانشگاه وجود دارد، عدم توجه به مدارک و شرایط موردنیاز می‌تواند احتمال قبولی را کاهش دهد.

مراحل اخذ پذیرش تحصیلی کانادا در دانشگاه اتاوا

اولین مرحله: انگیزه مهاجرت است. در ابتدا باید بررسی کنید که تحمل سختی‌ها را دارید و با مهاجرت به چه چیزهایی می‌رسید.

دومین مرحله: جسارت داشتن است. کانادا کشوری پیشرفته است و برای قبولی باید رزومه قوی به همراه جسارت داشته باشید.

سومین مرحله: زمان‌بندی دقیق برای شرکت در آزمون زبان یکی از مهم‌ترین موارد است البته داشتن مدرک زبان از دیگر موضوعات مهمی است که نباید از آن غافل شد.

چهارمین مرحله: رزومه و انگیزه نامه حرفه‌ای نوشتن است. این مورد می‌تواند در پذیرش از کمیته و جلب نظر اساتید  تأثیر داشته باشد.

پنجمین مرحله: تهیه مدارک موردنیاز است. یکی از این موارد داشتن توصیه‌نامه از اساتیدی است که قبلاً با آنها کار کرده‌اید.  توصیه‌نامه می‌تواند تأثیر زیادی در اخذ پذیرش داشته باشد.

ششمین مرحله: تکمیل فرم‌های ارائه شده مثل فرم‌های مربوط به اطلاعات شخصی، آپلود ریز نمرات، آپلود عکس، اطلاعات پرداخت و … است.

هفتمین مرحله: در این مرحله پس از بررسی اطلاعات نامه پذیرش ارسال می‌شود. پس از این مرحله شما می‌توانید برای ویزای تحصیلی درخواست داده و آماده سفر به کانادا شوید.

ددلاین اپلای دانشگاه اتاوا

ددلاین اپلای برای رشته‌ها در مقاطع مختلف متفاوت است، در این قسمت به بررسی این مورد می‌پردازیم.

ددلاین اپلای در مقطع کارشناسی دانشگاه اتاوا:

  • هنر: پاییز 1 اپریل و زمستان 25 اکتبر
  • آموزش‌وپرورش: پاییز 1 فوریه
  • مهندسی: پاییز بسته به نوع رشته ۱ آپریل یا ۱ مارس
  • علوم بهداشت: پرستاری ۱ مارس و سایر رشته‌ها ۱ آپریل
  • حقوق مدنی: پاییز 1 اپریل
  • حقوق عمومی: پاییز 1 نوامبر
  • مدیریت: 1 اپریل
  • علوم پایه: 1 اپریل و زمستان 25 اکتبر
  • علوم اجتماعی: 1 اپریل و زمستان 25 اکتبر

ددلاین در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا دانشگاه اتاوا

ددلاین مقاطع ارشد و دکترا بر اساس رشته متفاوت است. ددلاین‌های ترم پاییز مقطع ارشد اصولاً 1 مارس، 31 ژانویه و 15 مارس و ددلاین ترم زمستان بر اساس رشته 1 آگوست یا 30 اپریل، ددلاین ترم پاییز مقطع دکترا 1 مارس، 15 ژانویه، 30 ژانویه، آگوست یا 15 دسامبر بوده و ترم زمستان مقطع دکترا 1 آگوست، 30 اپریل، 1 اکتبر و 1 می است.

مکاتبه با اساتید دانشگاه اتاوا کانادا

یکی از موضوعات مهمی که در سایت دانشگاه اتاوا نیز به آن پرداخته شده؛ ارتباط با اساتید این دانشگاه است. بهترین روش این است که قبل از ثبت و ارسال مدارک با استاد مکاتبه کرده و رضایت وی را در قسمت روند اخذ پذیرش ثبت کنید. برای این مورد شما می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید:

مکاتبه اساتید دانشگاه اتاوا

ایمیل دادن به اساتید برای اپلای دانشگاه اتاوا

ایمیل دادن به اساتید دانشگاه اتاوا مراحل مختلفی دارد و باید در طی آن به نکات مختلفی نیز توجه شود. قبل از ایمیل داده لیست اساتید از دانشکده‌های مختلف را تهیه کنید. برای ایمیل دادن به چند استاد از یک دانشگاه ایمیل ندهید و در ایمیل‌ها درباره موضوعات تحقیقی و موردعلاقه اساتید صحبت کنید. متن اصلی ایمیل از 3 پاراگراف تشکیل می‌شود که عبارت‌اند از:

  • معرفی خود، ذکر نقاط قوت و نام دانشگاه و اشاره به GPA خوب
  • صحبت درباره ریسرچ و ارتباطات ریسرچ‌ها
  • اعلام آمادگی برای ارتباط و آشنایی بیشتر
  • برای هر استاد ایمیل مخصوص بنویسید.
  • بیش از 300 کلمه در ایمیل‌ها ننویسید.

روند اخذ پذیرش دانشگاه اتاوا کانادا

برای اخذ پذیرش باید مدارک و شرایط گفته شده را آماده کنید، پس از آن بر اساس مقطع خود یکی مراحل مرتبط را سپری کنید.

پذیرش در مقطع کارشناسی

  • انتخاب رشته
  • انتخاب ترم
  • آماده‌کردن مدارک
  • ثبت مدارک قبل از ددلاین

پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد

  • انتخاب رشته
  • انتخاب ترم
  • آماده‌کردن مدارک
  • تماس با استاد راهنما
  • ثبت مدارک قبل از ددلاین
  • پرداخت شهریه

اخذ پذیرش مقطع دکتری

  • انتخاب رشته
  • انتخاب ترم
  • اماده سازی مدارک
  • تماس و مکاتبه با استاد
  • ثبت مدارک قبل از ددلاین
  • پرداخت شهریه بر اساس نامه پذیرش

شهریه‌ دانشگاه اتاوا چقدر است؟

میزان شهریه این دانشگاه بر اساس مقطع تحصیلی و رشته انتخابی متفاوت است. به‌صورت میانگین شهریه مقطع کارشناسی بین 18.000 تا 27.000 دلار، مقطع ارشد بین 9.000 تا 12.000 و مقطع دکترا بین 2.000 تا 3.000 دلار کانادا است.

هزینه‌های زندگی دانشجویی در اتاوا

هزینه‌های زندگی نیز بر اساس شرایطی که افراد برای زندگی انتخاب می‌کنند متفاوت است اما به‌صورت تقریبی هزینه زندگی ماهانه برای خانواده 4 نفره تقریباً 4.250 دلار و هزینه زندگی ماهانه یک نفر بدون اجاره: 1170 دلار است.

بورسیه‌های دانشگاه اتاوا

اتاوا برای دانشجویانی که رزومه قوی و درخشانی دارند فرصت‌های بورسیه و کمک‌هزینه زیادی را در نظر گرفته است. این بورسیه‌ها به‌صورت زیر است:

بورسیه دانشگاه اتاوا برای کارشناسی

این بورسیه زمان پذیرش در اتاوا به‌صورت خودکار اعمال می‌شود. بورسیه ارائه شده بین 1000 تا 4000 دلار است و در ترم‌های بعد بر اساس معدل دانشجویان تغییر می‌کند.

بورسیه‌های دانشگاه اتاوا برای مقطع کارشناسی

در این مقطع امکان دریافت بورسیه تا 10.000 دلار در طول ترم وجود دارد اما باید حداقل معدل 8.5 را کسب کرد تا بتوان این بورسیه را اخذ کرد.

بورسیه‌های دانشگاه اتاوا مرتبط با مطالعات زبان فرانسوی

برای دریافت این بورسیه باید حداقل معدل 5.5 را کسب کرد. این بورسیه در سال اول به ارزش 1000 دلار و در سال‌های بعد به مجموع 4000 دلار ارائه می‌شود.

بورسیه French as a Second Language دانشگاه اتاوا مرتبط با توسعه زبان فرانسوی

این بورسیه تا 31 مارس مهلت درخواست دارد و به ارزش 3000 دلار برای دانشجویان باهدف توسعه آموزش زبان فرانسه ارائه می‌شود.

کمک‌هزینه دانشگاه اتاوا مختص دانشجویان با سوابق علمی درخشان

این بورسیه باارزش 1000 دلاراست و بر اساس سوابق دوره کارشناسی اعمال می‌شود.

بورسیه دانشگاه اتاوا کانادا با نام President’s Scholarship

این بورسیه با مبلغ 30.000 دلار در سال برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارائه می‌شود و ددلاین آن تا 1 مارس است. این بورسیه جزء بهترین بورسیه‌ها است.

بورسیه Chancellor’s Scholarship دانشگاه اتاوا کانادا

ددلاین این بورسیه 1 مارس است و ارزش آن 26000 دلار است. برای اخذ این بورسیه باید حداقل معدل 8.5 را کسب کرد.

بورسیه Schulich Leader Scholarship دانشگاه اتاوا

این بورسیه 80.000 تا 100.000 دلار کانادا برای افراد دارای اقامت کانادا و فردی که شهروندی این کشور را دارد ارائه می‌شود.

بورسیه دانشکده‌ها در دانشگاه اتاوا کانادا

دانشکده‌های اتاوا خود نیز بورسیه‌های مختلفی دارند که بر اساس رشته، مقطع تحصیلی و معدل افراد متغیر است.

بورسیه دانشگاه اتاوا کانادا Fleur de Lys Admission Scholarship

ارزش این بورسیه سالانه 2500 دلار است و برای دانشجویان دانشکده مدیریت ارائه می‌شود. برای دریافت این بورسیه باید در رشته مدیریت به زبان فرانسوی پذیرش شود. البته شرایط دیگری مانند سکونت در کانادا به جز انتاریو و سپری کردن دوره دبیرستان به زبان فرانسوی نیز وجود دارد.

اهداف کلی دانشگاه اتاوا

اتاوا یکی از دانشگاه‌های بین‌المللی دوزبانه است که افراد با هر دین و مذهبی می‌توانند در آن مشغول به تحصیل شوند. این دانشگاه یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های تحقیقاتی علمی است که به دلیل سیاسی بودن شهری که در آن قرار دارد از دانشگاه‌های خوب در رشته‌های حقوق و علوم سیاسی است.

کتابخانه دانشگاه اتاوا کانادا

اتاوا یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های کانادا را دارد. این کتابخانه بیش از 4 میلیون کتاب را در خود جای‌داده است. البته این دانشگاه کتابخانه‌های دیگری مانند کتابخانه حقوق Brian Dickson کتابخانه علوم بهداشت کتابخانه مدیریت و کتابخانه موسیقی را دارد. در کنار این مورد موزه تاریخی برای افرادی که به تاریخ علاقه‌مند هستند یا رشته آنها این موضوع است وجود دارد و به زیبایی زندگی پیش از قرن 7 و قرن 7 به نمایش گذاشته است.

خوابگاه دانشگاه اتاوا

این دانشگاه 10 خوابگاه را برای دانشجویان فراهم کرده است. این خوابگاه‌ها هرکدام یک نماینده دارند که برای بهبود شرایط انتخاب می‌شوند.  بر اساس آخرین آمار بیش از 26 درصد از دانشجویان تمایل دارند سال اول زدگی دانشجویی خود را در خوابگاه انتخاب کنند و خوابگاه‌های عالی و با امکانات این دانشگاه یکی از گزینه‌های بسیاری مناسبی است که دانشجویان با اطمینان آن را انتخاب کنند.

سهم اقتصادی این دانشگاه در کشور

بودجه اصلی این دانشگاه از 5 بخش تشکیل شده که بودجه عملیاتی آن 826 میلیون دلار است. در کنار این مورد 35 میلیون بخش فرعی و بودجه تحقیقات تکمیلی، 252 میلیون بودجه محدود یا بودجه پروژه‌ها و 106 میلیون بودجه سرمایه‌گذاری روی بخش‌های مختلف است.

رنکینگ دانشگاه اتاوا

دانشگاه از دانشگاه‌های برتر کانادا است. رتبه QS این دانشگاه 279 و رتبه TIMES آن 145 است.

تعداد دانشجویان در حال تحصیل دانشگاه اتاوا

  • دانشجویان مقطع کارشناسی: 37449
  • دانشجویان مقطع ارشد: 4826
  • دانشجویان مقطع دکترا: 2224

دانشجویان بین المللی دانشگاه اتاوا کانادا

·        کارشناسی: 6520

·        کارشناسی ارشد: 1413

·        دکترا: 720

دانشکده‌های دانشگاه اتاوا

دانشکده‌های این دانشگاه شامل دانشکده هنر، دانشکده آموزش‌وپرورش، دانشکده مهندسی، دانشکده علوم و بهداشت و سلامت، دانشکده حقوق و حقوق مدنی، دانشکده حقوق عمومی، دانشکده پزشکی، دانشکده علوم پایه، دانشکده علوم اجتماعی و دانشکده مدیریت از دانشکده‌های اصلی این دانشگاه هستند.

رشته ‌های تحصیلی دانشگاه اتاوا کانادا

دانشگاه اتاوا رشته‌های تحصیلی متنوعی را در مقاطع مختلف برای دانشجویان ارائه می‌دهد. این رشته‌ها عبارت‌اند از:

رشته‌های تحصیلی در دانشگاه اتاوا مقطع کارشناسی

زبانشناسی، مدیریت سیستم‌های اطلاعات، مدیریت بازاریابی، ریاضیات و آمار، مهندسی مکانیک، پزشکی، مطالعات رنسانس و قرون‌وسطی، موسیقی، پرستاری، علوم تغذیه، تکنولوژی، چشم پزشکی، فلسفه، جغرافیای فیزیکی، فیزیک، علوم سیاسی، روانشناسی، مدیریت عمومی، روابط عمومی، مطالعات دینی، فرهنگ و زبان روسی، علوم (عمومی)، آموزش زبان دوم، خدمات اجتماعی، علوم اجتماعی (عمومی)، علوم اجتماعی، بهداشت، جامعه شناسی، مهندسی نرم افزار، اسپانیایی، تئاتر، ترجمه، مطالعات آمریکا، هنرهای بصری، کارآفرینی، اقتصاد، محیط زیست و سیاست عمومی علوم محیط زیست، مطالعات محیط زیست، امور مالی، فرانسوی به‌عنوان زبان دوم، مطالعات فرانسوی، جغرافیا، زمین شناسی، نقشه برداری و تحلیل فضایی، فرهنگ و زبان آلمانی، علم دیرینه شناسی، مطالعات جهان، مطالعات رم و یونان، علوم بهداشت، تاریخ، تاریخ و تئوری، هنر جنبش شناسی بشر (با تاکید بر علوم بیوفیزیک)، جنبش شناسی بشر (با تاکید بر علوم اجتماعی)، مدیریت منابع انسانی، توسعه بین المللی و جهانی سازی توسعه اقتصاد بین المللی، مدیریت بین الملل، مطالعات بین الملل و زبان‌های مدرن، فرهنگ و زبان ایتالیایی، مطالعات یهودی کانادایی، مطالعات آمریکای لاتین، حقوق (حقوق عمومی)، مطالعات اوقات فراغت، مطالعات بومی، حسابداری مدیریت و تصدی گری، انسان شناسی، اخلاق کاربردی، فرهنگ و زبان عربی، هنر (عمومی)، مطالعات آسیا بیوشیمی، زیست شناسی، مهندسی مکانیک، پزشکی، علوم پزشکی، علوم دارویی زیستی، مطالعات کانادایی مطالعات سلتی مهندسی شیمی شیمی مهندسی عمران حقوق مدنی بازرگانی ارتباطات مهندسی کامپیوتر علوم کامپیوتر مطالعه مناقشات و حقوق بشر جرم شناسی، روزنامه نگاری، دیجیتال، اقتصاد، اقتصاد و سیاست عمومی، آموزش و پرورش، مهندسی برق، انگلیسی، انگلیسی به‌عنوان زبان دوم، سینمای جهان و مطالعات زنان علوم زندگی از رشته های مقطع کارشناسی است.

 

رشته‌های تحصیلی در دانشگاه اتاوا مقطع کارشناسی ارشد

پرستاری، کار درمانی، الهیات معنوی (روحانی)، آسیب شناسی و پزشکی تجربی (مشارکتی)، فلسفه، فیزیک، فیزیوتراپی، علوم سیاسی، مدیریت عمومی روابط عمومی و امور بین المللی، اخلاق عمومی، تحصیلات مذهبی، مطالعات مذهبی علم، جامعه و سیاست (مشارکتی)، کار اجتماعی، جامعه شناسی، اسپانیایی، آسیب شناسی گفتار و زبان علوم، سیستم تئاتر، تئاتر (کارگردانی)، الهیات، مطالعات، ترجمه، هنرهای بصری، مطالعات زنان، مطالعات زنان (مشارکتی)، فرهنگ و ادبیات جهان، فناوری‌های کسب و کار، الکترونیک، مدیریت، مهندسی، انگلیسی، مهندسی محیط زیست توسعه پایدار، اپیدمی شناسی، جغرافیا، جهانی شدن و توسعه بین المللی، مدیریت بهداشت، سیستم‌های بهداشتی، تاریخ بشر و ژنتیک مولکولی (مشارکتی)، سینتیک بشر، مطالعات اطلاعات علوم بهداشتی میان رشته ای، حقوق، زبانشناسی، مدیریت، ریاضیات، مهندسی مکانیک، مطالعات رنسانس و قرون وسطی (مشارکتی)، موسیقی، مواد پیشرفته و تولید انسان شناسی شنوایی شناسی، مطالعات دوزبانه، بیوشیمی بیوانفورماتیک (مشارکتی)، زیست شناسی، مهندسی پزشکی، آمار (مشارکتی)، مدیریت تجارت، حقوق قانونی (شرعی)، پزشکی سلولی و مولکولی شیمیایی و سم شناسی، محیط زیست (مشارکتی)، مهندسی شیمی، علم شیمی، مهندسی عمران، مطالعات کلاسیک، ارتباطات علوم کامپیوتر، تفسیر و ترجمه کنفرانس، مطالعات جنگ، مشاوره و معنویت جرم شناسی، علوم زمین، علم اقتصاد، آموزش و پرورش، مهندسی برق و کامپیوتر، علوم اعصاب میکروبیولوژی و ایمونولوژی از رشته های مقطع ارشد دانشگاه اتاوا است.

 

رشته‌های تحصیلی در دانشگاه اتاوا مقطع دکتری

میکروبیولوژی و ایمونولوژی، علوم اعصاب، پرستاری، آسیب شناسی و پزشکی تجربی (مشارکتی)، فلسفه فیزیک، علوم سیاسی، بهداشت، جمعیت روان شناسی، مدیریت عمومی، علوم توانبخشی، مطالعات مذهبی، کار اجتماعی، جامعه شناسی، اسپانیایی، الهیات، مطالعات، ترجمه، آموزش و پرورش، مهندسی برق و کامپیوتر، کسب و کار الکترونیک، انگلیسی، مهندسی محیط زیست، اپیدمی شناسی، جغرافیا، تاریخ بشر و ژنتیک مولکولی (مشارکتی)، توسعه بین المللی حقوق، زبانشناسی، مدیریت، ریاضیات مهندسی، مکانیک، مطالعات زنان، مواد پیشرفته و ساخت و تولید بیوشیمی، زیست شناسی، مطالعات کانادا (مشارکتی)، حقوق قانونی (شرعی) پزشکی سلولی و مولکولی، سم شناسی شیمیایی و محیط زیست (مشارکتی)، مهندسی شیمی، علم شیمی، مهندسی عمران، ارتباطات، علوم کامپیوتر، مطالعات جنگ، مشاوره و معنویت، جرم شناسی، علوم زمین و علم اقتصاد از رشته‌های مقطع دکترای این دانشگاه است.

در این مقاله شما را با شرایط مختلف تحصیل در دانشگاه اتاوا آشنا کرده‌ایم. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیش‌تر در خصوص تحصیل در این دانشگاه و همچنین شرایط کلی تحصیل در کشور کانادا علاوه بر امکان مطالعه سایر مقالات، می‌توانید با مشاورین ما در تماس باشید.