همه افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه های خارجی را دارند، به دنبال ورود به برترین دانشگاه های دنیا هستند و یکی از مهم ترین این دانشگاه ها، دانشگاه مونترال (University of Montreal) در کشور کانادا است که هر ساله تعداد قابل توجهی دانشجوی خارجی را جذب می کند. دانشگاه مونترال یکی از دانشگاه های فرانسوی زبان کانادا است اما تحصیل به زبان انگلیسی نیز در این دانشگاه امکان پذیر است.

دانشگاه مونترال در شهر مونترال در استان کبک در شرق کشور کانادا واقع شده است و بعنوان یکی از پنج دانشگاه برتر در این کشور شناخته می شود. بیش از 67000 دانشجو از کشورهای مختلف جهان در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند و هر ساله تعداد قابل توجهی دانشجو از این دانشگاه وارد بازارهای کار جهانی می شوند.

در این مقاله تلاش خواهیم کرد تا جزئیاتی را در رابطه با دانشگاه مونترال در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید آشنایی بیشتری با آن پیدا کنید. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیش تر در خصوص تحصیل در دانشگاه مونترال یا دریافت ویزای تحصیلی کانادا می توانید با ما در تماس باشید.

تاریخچه دانشگاه مونترال

دانشگاه مونترال در سال 1878 افتتاح شد. در ابتدای فعالیت تنها سه دانشکده حقوق، پزشکی و الهیات در این دانشگاه فعالیت داشتند. پس از یک دهه فعالیت، تغییراتی در ساختار دانشگاه بوجود آمد و پلی تکنیک اکوله مونترال نیز به عنوان یک دانشگاه مستقل به دانشگاه مونترال پیوست تا این دانشگاه از نظر وسعت نیز بزرگ تر شود. دانشکده هنر نیز در همین سال به این دانشگاه اضافه شد. در سال 1943 نیز تحولات عظیمی در ساختار دانشگاه بوجود آمد و مکان اصلی دانشگاه نیز تغییر پیدا کرد.

در سال 2002 یک پروژه ساختمانی بزرگ در این دانشگاه به نتیجه رسید و 5 ساختمان جهت انجام تحقیقات بیشتر در رابطه با داروشناسی، علوم مهندسی، هوافضا، مطالعات سرطان و بیوتکنولوژی به دارایی های این دانشگاه اضافه شد.

تصویر دانشگاه مونترال

نگاهی به جایگاه علمی دانشگاه مونترال

یکی از مسائلی که به شدت در رابطه با یک دانشگاه اهمیت دارد، جایگاه علمی آن در میلان دانشگاه های برتر جهان است. دانشگاه مونترال از نظر جایگاه علمی در بسیاری از رده بندی های جهانی جایگاه بسیار مناسبی را به خود اختصاص داده است و این مسئله اگرچه نکته بسیار مهمی است اما باید به این نکته اشاره کرد که همین نکته، اخذ پذیرش برای افراد با رزومه متوسط را دشوار تر می کند.

در جدول زیر جایگاه علمی دانشگاه مونترال در رتبه بندی های مختلف جهانی در سال 2021 مورد بررسی قرار گرفته است.

QS

Usnews Shanghai

THE

رتبه در کانادا

رتبه جهانی رتبه در کانادا رتبه جهانی رتبه در کانادا رتبه جهانی رتبه در کانادا

رتبه جهانی

4

111 6 151 5-6 101-151 5

73

علت تفاوت عمده جایگاه یک دانشگاه در سیستم های مختلف امتیاز دهی آن است که هر سازمان شاخص های مشخصی برای رده بندی دانشگاه ها ارائه می کند. در نمودار زیر، جایگاه علمی دانشگاه مونترال طی سال های گذشته به نقل از QS منتشر شده است.

جایگاه علمی دانشگاه مونترئال به نقل از QS

چنانچه از نمودار فوق بر می آید، در دهه گذشته، دانشگاه مونترال در سال 2015، بهترین جایگاه خود را تجربه کرده است و پس از آن با کاهش جایگاه علمی در سال 2019 به جایگاه 149 رسیده است اما مجدد روندی صعودی را تجربه کرده و در سال 2022 به جایگاه 111 رسیده است.

بررسی جایگاه علمی رشته های مختلف در دانشگاه مونترال

در بخش قبل جایگاه علمی دانشگاه مونترال به طور کلی مورد بررسی قرار داده شد اما حقیقت امر آن است که رتبه نهایی یک دانشگاه، میانگینی از عملکرد آن دانشگاه در رشته های مختلف تحصیلی است. در جدول زیر به بررسی جایگاه علمی برخی از مهم ترین رشته های تحصیلی در دانشگاه مونترال به نقل از QS خواهیم پرداخت.

بررسی جایگاه علمی رشته های مختلف در دانشگاه مونترال

از انواع روش‌ های مهاجرت به کانادا چه می دانید؟

نگاهی به آمار و ارقام در دانشگاه مونترال

با توجه به آمار و ارقام می توان به نکات مهمی در رابطه با هر پدیده پی برد. در ادامه برخی از مهم ترین داده های عددی در رابطه با دانشگاه مونترال را ارائه خواهیم کرد.

در حال حاضر 67389 دانشجو در دانشگاه مونترال مشغول به تحصیل هستند که 8251 دانشجو در دانشکده پلی تکنیک، 13636 دانشجو در دانشکده HEC مونترال (مدرسه بیزینس) و 45502 نفر نیز در ساختمان اصلی مشغول به تحصیل هستند. نکته جالب در رابطه با این دانشگاه آن است که 73% از دانشجویان در مقطع کارشناسی مشغول تحصیل هستند و تنها 27% از دانشجویان در مقاطع بالاتر نام نویسی کرده اند. به گزارش تایمز در حدود 10000 دانشجوی بین المللی در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند و همین مسئله این دانشگاه را به سومین دانشگاه پذیرای دانشجویان خارجی تبدیل کرده است.

2300 استاد دانشگاه، 2600 مدرس، 500 استاد مدعو، 2000 استاد بالیتی، 13 مدرسه و دانشکده، 2 مدرسه وابسته، 27 موسسه بهداشتی- درمانی وابسته، 600 برنامه آموزشی و 500 شریک بین المللی از جمله دارایی های علمی دانشگاه مونترال هستند.

در بخش تحقیقات علمی نیز چنانچه پیش تر گفته شد، دانشگاه مونترال از پیشتازان جهانی است. 465 واحد تحقیقاتی، 148 کرسی تحقیقاتی در کانادا و 2 مرکز دانشگاهی- پزشکی نشان دهنده قدرت بالای این دانشگاه در زمینه تحقیقات است. بنا به گزارش وب سایت دانشگاه، دانشگاه مونترال بیش از 567 میلیون دلار درآمد تحقیقاتی داشته است.

این دانشگاه تا کنون بیش از 400000 فارغ التحصیل در سراسر جهان داشته است که 13427 نفر از آن ها در سال 2018 مدرک خود را از این دانشگاه دریافت کرده اند. در جدول زیر برخی از مشهورترین افرادی که مدرک خود را از این دانشگاه دریافت کرده اند را معرفی کرده ایم.

مشهورترین افرادی که مدرک خود را از دانشگاه مونترال دریافت کرده اند

درصد قابل توجهی از شخصیت های برجسته فارغ التحصیل از دانشگاه مونترال در حوزه سیاست فعال هستند.

نکته قابل توجه در رابطه با دانشگاه مونترال، کتابخانه این دانشگاه است. بیش از 3 میلیون نسخه کتاب و مجله علمی در این کتابخانه وجود دارد و 4.2 میلیون نسخه علمی برای مطالعه تا کنون به دانشجویان تحویل داده شده است.

23 تیم ورزشی این دانشگاه به طور رسمی مشغول فعالیت هستند و 520 دانشجو در این تیم ها مشغول فعالیت حرفه ای هستند. تیم فوتبال آمریکایی این دانشگاه در سال 2014 موفق به کسب عنوان قهرمانی شده است. تیم هاکی زنان آن نیز پرافتخارترین تیم ورزشی دانشگاه است که با دو عنوان قهرمانی در سال های 2013 و 2016 برای دانشگاه مونترال افتخار آفرینی کرده است. تیم های فوتبال زنان و مردان دانشگاه مونترال نیز در سال های 2017 و 2018 به ترتیب موفق به کسب عنوان قهرمانی شده اند.

در صورت تمایل به دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین زبده کاناداپاس تماس حاصل فرمایید.

تماس رایگان از ایران (ارتباط مستقیم با دفتر کانادا): 02182802280

معرفی دانشکده های دانشگاه مونترال

مهم ترین دانشکده ی دانشگاه مونترال دانشکده HEC است که در حقیقت مدرسه مدیریت است. رشته های مدیریت کسب و کار، حسابداری، مدیریت، اقتصاد، امور مالی و غیره از مهم ترین رشته های این دانشکده هستند. دانشکده پلی تکنیک مونترال در حقیقت مدرسه مهندسی است رشته های مهندسی شیمی، مهندسی الکترونیک، علوم کامپیوتر، مهندسی مکانیک، مهندسی فیزیک، مهندسی عمران و سایر رشته های مهندسی از مهم ترین رشته های این دانشکده هستند.

دانشکده دامپزشکی یکی از مهم ترین دانشکده های دانشگاه مونترال است و می توان از آن به عنوان تنها دانشکده فرانسوی زبان آمریکای شمالی در خصوص دامپزشکی نام برد. سه گروه آموزشی در این دانشکده فعالیت آموزشی دارند. دانشکده داروسازی و دانشکده بهداشت عمومی نیز از مهم ترین دانشکده های این دانشگاه هستند. چهار گروه آموزشی در دانشکده بهداشت عمومی فعالیت می کنند.

دانشکده پرستاری یکی دیگر از دانشکده های این دانشگاه است که با برنامه های ابتکاری، دوره های آموزشی از سطح کارشناسی تا دکتری را ارائه می دهد. با توجه به ارتباطات مستقیم این دانشکده با بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه مونترال، پرستاران پس از دریافت مدرک تحصیلی خود به راحتی می توانند وارد بازار کار پرستاری شوند. این دانشکده موفق شده است تا بیشترین پرستار در کبک و جامعه فرانسوی زبان را آموزش داده است.

دانشکده بینایی سنجی دانشگاه مونترال، تنها دانشکده فرانسوی زبان در فرانسه است و تنها دانشگاه فرانسوی زبان جهان است که مدرک دکتری بینایی سنجی (O.D) را ارائه می دهد. دانشکده پزشکی نیز یکی از قدرتمند ترین دانشکده های دانشگاه مونترال است. این دانشکده با بیش از 18 گروه آموزشی یکی از فعال ترین دانشکده های این دانشگاه است. دانشکده دندانپزشکی نیز یکی دیگر از دانشکده های علوم پزشکی در این دانشگاه است که مفتخر به آموزش بیش از نیمی از دندانپزشکان در استان کبک است.

دانشکده طراحی های محیطی با ارائه رشته های طراحی، علوم شهرسازی و معماری نیز یکی از دانشکده هایی است که به شدت مورد توجه دانشجویان بین المللی قرار گرفته است. دانشکده هنر و علوم پایه اما بزرگ ترین دانشکده این دانشگاه است و 35 گروه مختلف از فیزیک تا زبان شناسی در این دانشکده ارائه می شوند. دانشکده حرکت شناسی، دانشکده موسیقی و دانشکده علوم آموزشی از دیگر دانشکده های فعال در این دانشگاه هستند.

هزینه زندگی دانشجویی هنگام تحصیل در دانشگاه مونترال

هزینه تحصیل در دانشگاه مونترال به عوامل مختلفی بستگی دارد. شهروندان کبک برای تحصیل در این دانشگاه هزینه بسیار کمی را پرداخت می کنند و هزینه سایر شهروندان کانادایی تقریبا دو برابر شهروندان کبک است. دانشجویان بین المللی اما باید شهریه های به مراتب بیشتری را پرداخت کنند. هزینه تحصیل در دانشگاه مونترال در مقطع کارشناسی سالیانه در حدود 22000$ دلار کانادا و در  مقطع کارشناسی ارشد برای هر ترم تحصیلی 8186$ و در مقطع دکتری 7348$ دلار کانادا است. هزینه هر ترم برای پایان نامه نیز 425$ دلار کانادا در نظر گرفته شده است.

به گزارش سایت دانشگاه، هر فرد برای زندگی در مونترال ماهیانه به 1225$ دلار کانادا نیاز خواهد داشت. عمده هزینه های یک فرد مربوط به اجاره بها و قبوض انرزی است که حدودا 550$ دلار کانادا محاسبه شده است. هزینه های مرتبط با خوراک 350$ دلار کانادا است. برای استفاده از حمل و نقل عمومی 80$ دلار کانادا در نظر گرفته شده است و هزینه های مربوط به تلفن و اینترنت حدودا 45$ دلار کانادا خواهد بود. هزینه های جانبی و محاسبه نشده را نیز می توان 200$ دلار کانادا در نظر گرفت.

اگرچه باید همواره در انتخاب دانشگاه مواردی غیر از هزینه ها را در نظر گرفت اما باید این نکته را ذکر کرد که هزینه های زندگی در شهر مونترال به مراتب از بسیاری از شهرهای مهم کانادا کمتر است.

لازم به ذکر است کلیه ی هزینه های به صورت میانگین در زمان نوشتن این مقاله محاسبه شده اند.

جمع بندی نهایی درباره دانشگاه مونترال

با توجه به جایگاه علمی دانشگاه مونترال می توان گفت که تحصیل در این دانشگاه از نظر علمی می تواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که تحصیل به زبان انگلیسی در تمامی رشته های این دانشگاه امکان پذیر نیست  اما امکان تحصیل به زبان فرانسوی در تمامی رشته های این دانشگاه وجود دارد.

هزینه های تحصیل و زندگی در دانشگاه و شهر مونترال به نسبت بسیاری از شهرها و دانشگاه های دیگر در کانادا مقرون به صرفه است و با توجه به امکان کار دانشجویی ضمن در مونترال، دانشجویان به راحتی می توانند هزینه های زندگی شخصی خود را تامین کنند.

دانشگاه مونترال یکی از بهترین دانشگاه های کانادا برای تحصیل پزشکی است و با توجه به ارتباط مستقیم دانشکده های پزشکی با بیمارستان های تحت مالکیت دانشگاه، دانشجویان بلافاصله پس از پایان تحصیلات خود در دانشگاه مونترال می توانند به کاریابی در این شهر امیدوار باشند.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با شرایط تحصیل و دریافت ویزای تحصیلی  کانادا و اقامت پس از تحصیل در این کشور می توانید با ما در ارتباط باشید.

 

سایت رسمی دانشگاه : www.umontreal.ca

مجموعه مهاجرتی کاناداپاس از شما دعوت میکند، فرم ارزیابی رایگان را به دقت تکمیل کرده، سوابق و افتخارات خود را نیز ذکر بفرمایید.

پرسش ‎های رایج در رابطه با دانشگاه مونترال کانادا‎

افرادی که به زبان فرانسوی مسلط نیستند می‌توانند در رشته‌های زیر به زبان انگلیسی تحصیل کنند:

  • بیوشیمی (دکتری)
  • مهندسی پزشکی (دکتری)
  • حقوق تجارت بین‌المللی (کارشناسی ارشد)
  • شیمی (دکتری)
  • علوم کامپیوتر (دکتری)
  • جغرافیا (دکتری)
  • حقوق پزشکی و پزشکی بیمه بین‌المللی (کارشناسی ارشد)
  • حقوق پزشکی و پزشکی بیمه (دیپلم تخصصی و کارشناسی ارشد)
  • حقوق (کارشناسی ارشد)
  • زیست‌شناسی مولکولی (دکتری)
  • فیزیولوژی مولکولی، سلولی و یکپارچه (دکتری)
  • میکروبیولوژی و ایمنی‌شناسی (دکتری)
  • نوروساینس (دکتری)
  • بینایی‌سنجی – علوم بینایی (کاملاً انگلیسی- کارشناسی ارشد)
  • داروشناسی (دکتری)
  • ویروس‌شناسی و ایمنی‌شناسی (دکتری)

البته در بعضی از رشته‌ها امکان گذراندن برخی واحدها در یک دانشگاه انگلیسی‌زبان به‌صورت مهمان هم وجود دارد.

برای درخواست ثبت‌نام در دانشگاه مونترال شما به‌صورت آنلاین می‌توانید ثبت‌نام خود را انجام دهید. باید قبل از ثبت‌نام  مدارکی که لازم دارید را جهت اسکن کردن آماده کنید. مدارک لازم شامل پاسپورت معتبر، اجازه تحصیل در کانادا، ریز نمرات و نمرات سال قبل، نتیجه چکاب پزشکی شما، مدارک هویتی و غیره است. برای اینکار لازم‌ است وارد سایت این دانشگاه شده و مشخصات فردی خود را وارد نمایید. سپس از شما سایر مشخصات‌تان را می‌خواهد. گذرنامه، لیست نمرات و… که شما از طریق اسکن یا با استفاده از گوشی موبایل آن‌ها را ارسال می کنید. در آخر در صورتی که مدارک شما تایید گردد، هزینه ثبت‌نام که حدود هفتصد دلار می‌شود را باید پرداخت کنید. سپس برای شما تائیدیه اینترنتی ارسال می‌شود و اگر مدارک شما به دلایلی تایید نشود، دلیل عدم تایید برای شما ارسال شده و اغلب یک فرصت برای رفع نواقص به شما داده خواهد شد.

هزینه‌های جاری در هر شهر کانادا متفاوت است اما در کل هزینه‌های جاری چندین برابر ایران است یعنی یک دانشجو سالیانه حدود شانزده هزار دلار هزینه کتاب، غذا، پوشاک و حمل و نقل  درصورتی که در خوابگاه دانشگاه ساکن باشد، باید بپردازد. اما اگر در خانه و مستقل از دانشگاه باشد که این هزینه دو برابر می‌گردد. هزینه های تحصیل برای دوره کارشناسی سالیانه حدود بیست و شش هزار دلار در سال تخمین زده شده است. این در حالی است که هزینه تحصیل در دوره بالاتر حدوداً سالیانه شانزده هزار دلار می‌شود.

مطالب مندرج در وب سایت حاضر به منظور اطلاع رسانی و افزایش دانش مخاطبین عزیز وبسایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی است. اگر چه اخبار و مطالب منتشره با نهایت دقت نویسنده مکتوب گردیده، ولی همچنان می تواند دستخوش تغییرات مرور زمان بوده و یا عاری از اشتباه انسانی نباشند. بدیهی است برداشت و مشورت های حقوقی نهایی صرفا در چارچوب موضوع مورد مشاوره با شخص مشاور و وکیل رسمی مجموعه جناب حلاج پور ممکن بوده و توصیه می شود. مدیریت و همکاران مجموعه حقوقی کاناداپاس و کاریابی بین المللی مهیار مسئولیتی در خصوص اقدامات خواننده با استناد به مطالب مندرج در وب سایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی نداشته و مسئولیت مجموعه صرفا محدود به چارچوب قرارداد منعقده با موکلین مجموعه باقی خواهد ماند.


مهیار حلاج پور

«افتخار داریم که مورد اعتماد شما هستیم»

من مهیار حلاج پور هستم،

عضو رسمی شورای قانون گذاری امور مهاجرت کانادا ICCRC، مشاور رسمی مهاجرت کانادا RCIC یا اصطلاحا وکیل مهاجرت.

زندگی من صرف این می شود که اطمینان حاصل کنم که ممتاز ترین خدمات تخصصی حقوق مهاجرت کانادا را در مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس ارائه می دهیم.

شرکت توسعه بیزینس ،سرمایه گذاری استارت آپ i3 Capital گام به گام با بهترین متخصصین و مشاورین در خدمت اهداف کارآفرینانی است که برای پیشبرد اهدافشان به ما اعتماد کرده اند‌.

و همچنین در کنار همکارانم در کاریابی مهیار با مجوز رسمی از وزارت کار ایران برای تحقق برنامه های کاریابی بین المللی موکلین پارسی زبان می کوشیم.

کاناداپاس - وکیل مهاجرت کانادا در تورنتو - بیوگرافی مهیار حلاج پور
ارزیابی رایگان رزرو وقت مشاوره
× تماس با ما
Copy link