تحصیل در خارج از کشور امروزه به یکی از رایج ترین روش های مهاجرتی در میان افرادی که قصد مهاجرت به کشوری خارجی برای دریافت اقامت های بلند مدت را دارند تبدیل شده است. اگرچه تحصیل روش اقامت موقت است اما متقاضیان با طی کردن مراحل قانونی می توانند به اقامت کشور مقصد خود دست پیدا کنند. کانادا نیز امروزه یکی از مهم ترین مقاصد مهاجرتی در میان ایرانیان برای تحصیل است. یکی از مهم ترین دلایل توجه ایرانیان به کانادا به عنوان مقصد تحصیلی خود، کیفیت بالای آموزش و همچنین مهاجر پذیر بودن این کشور است.

یکی از دانشگاه های مطرح کشور کانادا که جایگاه بسیار مناسبی در میان دانشگاه های برتر جهان دارد، دانشگاه ویکتوریا است که عمری تقریبا معادل نیم قرن دارد و در شهر ویکتوریا در استان بریتیش کلمبیا قرار دارد. این دانشگاه دولتی با شعار “جمعیت زیاد افراد باهوش، سلامت جهان است” به فعالیت تحقیقاتی و علمی خود ادامه می دهد. دانشگاه ویکتوریا ریشه ای قدرتمند از نظر علمی به نام کالج ویکتوریا دارد و این کالج نقش بسیار مهمی در تربیت افراد نخبه فراوانی داشته است. در ادامه این مقاله تلاش خواهیم کرد تا اطلاعات جامعی در خصوص دانشگاه ویکتوریا در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید تصمیم مناسبی در خصوص تحصیل در این دانشگاه اتخاذ کنید.

تاریخچه دانشگاه ویکتوریا

دانشگاه ویکتوریا قدیمی ترین موسسه تحصیلات تکمیلی در بریتیش کلمبیا است که در سال 1903 به عنوان یک کالج وابسته به دانشگاه مک گیل، تاسیس شد. در تاریخ 1 مارچ سال 1963، کالج ویکتوریا استقلال خود را به طور کامل برای اعطای مدارک آموزشی بدست آورد.

با شروع رسمی فعالیت دانشگاه بریتیش کلمبیا در سال 1915 که در سال 1908 افتتاح شده بود، کالج موظف شد که کلیه فعالیت های خود در سطح آموزش عالی را متوقف کند و به همین دلیل به یک مدرسه تبدیل شود. تصمیمات در رابطه با ساخت دانشگاه بریتیش کلمبیا، استفاده از فرمولی شبیه به دانشگاه های یکتا در هر ایالتِ کشور آمریکا بود.

در سال 1920، با توجه به درخواست های محلی، کالج ویکتوریا دومین مرحله از توسعه خود را آغاز کرد و با وابستگی به دانشگاه بریتیش کلمبیا، فعالیت مجدد خود را آغاز کرد. این کالج اگرچه هنوز، در آن زمان توسط هیئت مدرسه ویکتوریا اداره می شد، کالج به طور کامل از دبیرستان ویکتوریا جدا شد و در سال 1921، به مکان جدیدی منتقل شد. در طول دو دهه بعدی، کالج ویکتوریا به آموزش کامل و علمی علوم پایه و هنر مشهور شد. در بین سال های 1921 تا 1944 ثبت نام دانشجویان به بیش از 250 نفر نمی رسید اما در سال 1945 با بازگشت 128 سرباز از جنگ جهانی دوم، تعداد ثبت نامی ها به 400 نفر رسید و در سال 1946 نیز 600 دانشجو در این کالج نام نویسی کردند. در سال 1963 کالج ویکتوریا استقلال علمی خود را به طور کامل به دست آورد و رسما به عنوان یک دانشگاه مستقل پذیرفته شد.

در حال حاضر 22020 دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه ویکتوریا مشغول به تحصیل هستند و 900 عضو تمام وقت نیز در کادر آموزشی این دانشگاه قرار دارند. تا به امروز 169 استارتاپ توسط این دانشگاه راه اندازی شده است و بیش از 535 حق ثبت اختراع نیز توسط این دانشگاه به رسمیت شناخته شده است. به گزارش تایمز، این دانشگاه همچنین برترین دانشگاه کانادا برای آماده سازی دانشجویان برای ورود به بازار کار بوده است.

دانشگاه ویکتوریا

مشاهیر دانشگاه ویکتوریا

متقاضیانی که قصد تحصیل در یکی از دانشگاه های خارجی را دارند، بهتر است نگاهی به مشاهیر آن دانشگاه داشته باشند تا بتوانند اهمیت و جایگاه آن دانشگاه در آینده بازار کار را بررسی کنند. در این قسمت برخی از مشهور ترین اساتید و دانشجویان وابسته به دانشگاه ویکتوریا را معرفی خواهیم کرد.

یکی از برجسته ترین و شناخته شده ترین دانشجویان سابق دانشگاه ویکتوریا، اسی ادوگیان (Esi Edugyan) نویسنده برجسته کانادایی و برنده دو جایزه گیلر است.

اندرو ویور (Andrew John Weaver)، سیاستمدار، دانشمند کانادایی و نویسنده 9 کتاب مختلف نیز سابقه تحصیل در این دانشگاه را دارد. لائرن وولشتنکرافت (Lauren Woolstencroft) دارنده 8 مدال طلای اسکی آلپاین در مسابقات پارالمپیک نیز در رشته مهندسی الکترونیک در دانشگاه ویکتوریا تحصیل کرده است.

ناتان فیلدر (Nathan Fielder) نویسنده و بازیگر فیلم های کمدی و برنده چندین جایزه معتبر تلویزیونی نیز از دانش آموختگان این دانشگاه است. تامارا ورومن (Tamara Vrooman) نیز یکی دیگر از دانشجویان سابق این دانشگاه است که در رشته تاریخ تحصیل کرده است و به عنوان اولین و جوان ترین معاون زن در وزارت دارایی بریتیش کلمبیا شناخته می شود. او در حال حاضر رئیس فرودگاه بین المللی شهر ونکوور است.

کریستن بارنس (Kristen Barnes) نیز دیگر مدال آور المپیکی کانادا است که در این دانشگاه تحصیل کرده است. او دو بار در المپیک 1992 بارسلون موفق به کسب مدال طلای المپیک در رشته قایق رانی شده بود. جسیکا استوکهولدر (Jessica stockholder) مجسمه ساز برجسته آمریکایی که نمایشگاه های فراوانی در اروپا و آمریکا داشته است نیز تحصیلات خود را در این دانشگاه به پایان رساند. اندرو پتر (Andrew Petter) نیز یکی از شخصیت های علمی در این دانشگاه است که به سمت ریاست دانشگاه سیمون فریزر انتخاب شده است. کوبی اسمالدرز (Cobie Smulders) بازیگر مطرح کانادایی نیز در این دانشگاه تحصیل کرده است. از دیگر هنرمندانی که در این دانشگاه تحصیل کرده اند نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیتر اوتبریج
  • ارین کارپلاک
  • اوا مارکوورت
  • بیل بورنز
  • جوان مک لئود
  • آلتئا ثابرگر
  • لئا گیبسون
  • مارک چائو

علاوه بر این افراد، شخصیت های برجسته فراوانی در حوزه قضاوت و سیاست در دانشگاه ویکتوریا تحصیل کرده اند و نقش های مهمی در بخش های مختلف سیاسی کانادا ایفا کرده اند.

نگاهی به جایگاه علمی دانشگاه ویکتوریا

کلمات توصیفی مانند “دانشگاه خوب” یا “دانشگاه بد” نمی توانند به طور دقیق ارزش یک دانشگاه را نشان دهند چرا که هر فرد با توجه به نظر شخصی خود یا تجربه اش در این رابطه صحبت می کند. زمانی که می خواهید ارزش یک دانشگاه را به درستی مورد ارزیابی قرار دهید، بهتر است از مراجع مختلف و البته معتبر استفاده کنید تا بتوانید با آسودگی خیال در رابطه با یک دانشگاه تصمیم گیری کنید.

دانشگاه ویکتوریا سابقه علمی چندانی در کشور کانادا ندارد و به زودی وارد هفتمین دهه از فعالیت خود به عنوان یک دانشگاه خواهد شد. با این وجود این دانشگاه توانسته است جایگاه علمی بسیار مناسبی را برای خود در میان دانشگاه های مطرح کانادا با بیش از یک قرن سابقه فعالیت بدست آورد. سازمان های ارزش گذار، با توجه به شاخص هایی که خود تعیین کرده اند، به هر فاکتور امتیاز ویژه ای اختصاص می دهند و نمره نهایی هر دانشگاه را مشخص می کنند. امتیاز نهایی هر دانشگاه نشان می دهد که در مقایسه دانشگاه های جهان با یکدیگر، هر دانشگاه در چه جایگاهی قرار خواهد گرفت.

در جدول زیر با استناد به آخرین گزارش 4 منبع معتبر ارزش گذار دانشگاه های برتر در جهان، جایگاه دانشگاه ویکتوریا در سال 2022 را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

QS

Usnews Shanghai

THE

رتبه در کانادا

رتبه جهانی رتبه در کانادا رتبه جهانی رتبه در کانادا رتبه جهانی رتبه در کانادا

رتبه جهانی

14

334 13 334 13-18 301-400 16

301-350

جدول فوق به خوبی نشان می دهد که دانشگاه ویکتوریا توانسته است جایگاهی در میان 400 دانشگاه برتر جهان برای خود بدست آورد و همچنین در میان 10 الی 15 دانشگاه برتر کانادا جایگاه خود را به ثبت برساند. دانشجویان بین المللی با آسودگی خاطر بیش تری در این دانشگاه پذیرش تحصیلی دریافت کنند اما به طور کلی برای تحصیل در دانشگاه ویکتوریا، به یک رزومه تحصیلی مناسب نیاز خواهد بود.

نکته دیگری که در خصوص دانشگاه ویکتوریا باید به آن توجه داشت، روند تغییرات جایگاه این دانشگاه در میان دانشگاه های برتر جهان است. مرجع ارزش گذار QS، دیتابیس مناسبی در این خصوص در اختیار متقاضیان قرار می دهد. در نمودار زیر می توانید جایگاه دانشگاه ویکتوریا، در بین سال های 2012 تا 2022 را مشاهده کنید.

جایگاه علمی دانشگاه ویکتوریا به نقل از QS

نمودار فوق نشان می دهد که دانشگاه ویکتوریا از سال 2015، روندی نزولی را طی کرده است و در سال 2021 به ضعیف ترین جایگاه خود در دهه گذشته رسیده است. بهترین جایگاه دانشگاه در سالیان گذشته در سال 2015، بوده است در زمانی که این دانشگاه جایگاه 290 را در میان برترین دانشگاه های جهان به خود اختصاص داده بود. در سال 2022 مجدد این دانشگاه رشد علمی قابل توجهی را تجربه کرده است و رتبه 334 جهان را به دست آورده است.

جایگاه علمی رشته های مختلف در دانشگاه ویکتوریا

در صورتی که شرایط کلی یک دانشگاه نظر شما را به خود جلب کرد، زمان آن فرا خواهد رسید تا به بررسی جایگاه علمی رشته های مختلف تحصیلی در آن دانشگاه بپردازید. روشن است که توجه به رتبه بندی رشته های مختلف به شما نشان خواهد داد که در بازار کاری که قرار است پس از پایان تحصیل به آن ورود کنید، با چه دیدی به شما نگاه خواهد شد. در ادامه این بخش، بر اساس گزارش USN نشان خواهیم داد که رشته های مختلف تحصیلی در دانشگاه ویکتوریا چه جایگاهی را به خود اختصاص داده اند. برخی از رشته های تحصیلی مانند علوم هوافضا در دانشگاه ویکتوریا، جز فرصت های طلائی تحصیل در جهان به شمار می روند.

رتبه علمی به نقل از USN نام رشته دانشگاهی
215 هنر و علوم انسانی
435 بیولوژی و بیوشیمی
742 پزشکی بالینی
353 علوم کامپیوتر
208 مهندسی برق و الکترونیک
378 مهندسی
243 محیط زیست
183 علوم زمین شناسی
75 ریاضیات
244 فیزیک
464 علوم حیوانات
261 علوم اجتماعی و بهداشت عمومی
139 علوم هوافضا

هزینه تحصیل در دانشگاه ویکتوریا

یکی از نکات قابل تامل در رابطه با تحصیل در کشور کانادا، کسب آگاهی از هزینه های تحصیل در این کشور است. دانشجویان خارجی در کشور کانادا، شهریه ای بیش تر نسبت به دانشجویان بومی پرداخت می کنند و از همین رو در این بخش از مقاله صرفا به بررسی شهریه دانشگاه ویکتوریا برای دانشجویان بین المللی خواهیم پرداخت.

دانشجویان در مقطع کارشناسی در دانشگاه ویکتوریا برای تحصیل در رشته های مختلف به طور میانگین با هزینه های زیر روبرو خواهند بود.

جدول هزینه تحصیل در دانشگاه ویکتوریا

یکی از رشته های پرمتقاضی در این دانشگاه، رشته MBA است که دانشجویان بین المللی نیز اجازه تحصیل در آن را خواهند داشت. شهریه ثبت نام در این دوره، 38560.20$ دلار کانادا است. اما هزینه کلی تحصیل در این رشته می تواند در حدود 49078.68$ دلار کانادا باشد. دانشجویان در این رشته امکان استفاده از بورسیه تحصیلی را خواهند داشت.

امکان تحصیل در رشته تجارت جهانی (MGB) نیز برای دانشجویان بین المللی وجود دارد که شهریه کلی آن برای اخذ مدرک تحصیلی 41387.30$ دلار کانادا است. دانشجویان در پایان تحصیل خود در دوره های کارورزی نیز شرکت خواهند کرد که می تواند برای رسیدن آن ها به بازار کار کانادا بسیار موثر باشد.

رشته مدیریت نیز از رشته های پرمتقاضی تحصیل در دانشگاه ویکتوریا در مقطع کارشناسی ارشد است. شهریه تحصیل در این رشته 10833.33$ دلار کانادا در نظر گرفته شده است. بنابر این دانشجویان تا پایان دوره تحصیل خود، بعلاوه هزینه دوره کارآموزی باید 37995.17$ دلار کانادا به دانشگاه پرداخت کنند. سایر هزینه های اضافه که دانشجویان باید پرداخت کنند در حدود 1676.65$ دلار کانادا تخمین زده می شود.

در مقطع دکتری دانشجویان این فرصت را خواهند داشت که از فلوشیپ تا سقف 20000$ دلار کانادا بهره مند شوند همچنین یک بورسیه تا سقف 10000$ دلار کانادا نیز برای این افراد در دسترس است تا بتوانند بخش عمده ای از هزینه های زندگی و تحصیل خود در کانادا را پرداخت کنند.

در این مقاله اطلاعات کلی در خصوص تحصیل در دانشگاه ویکتوریا را در اختیار شما قرار داده ایم. در صورتی که قصد آشنایی با سایر دانشگاه های کشور کانادا را دارید، ضمن دسترسی به سایر مقالات منتشر شده در این سایت، می توانید با مشاورین ما در ارتباط باشید.

 

سایت رسمی دانشگاه : www.uvic.ca

پرسش های رایج درباره دانشگاه ویکتوریا کانادا

در شهر ویکتوریا در استان بریتیش کلمبیا

جایگاه این دانشگاه در کانادا ۱۴ و در جهان ۳۷۰ است.

برای اتاق تک نفره 590 دلار و برای اتاق دو نفره 640 دلار کانادا