تحصیل در کانادا فرصتی بی نظیر برای دسترسی به بروز ترین اطلاعات و روش های آموزشی است و از همین رو جمعیت قابل توجهی از سراسر جهان هر ساله برای مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل اقدامات لازم را انجام می دهند. برای تحصیل در کشور کانادا شما باید مدارک تحصیلی خود را ترجمه کرده و در زمان مقرر در اختیار دانشگاه قرار دهید. در صورتی که در رقابت با سایر متقاضیان رزومه تحصیلی بهتری داشته باشید، می توانید در لیست پذیرفته شدگان قرار بگیرید و نامه پذیرش دریافت کنید. در مرحله بعد شما باید نامه پذیرش و سایر مدارک را در اختیار سفارت کانادا قرار دهید تا موفق به دریافت ویزای تحصیلی کانادا شوید.

تحصیل در کشور کانادا می تواند کلید موفقیت و ورود شما به بازار کار در سراسر جهان باشد در حقیقت شما پس از تحصیل در دانشگاه های کانادا این فرصت را خواهید داشت که محل کار آینده خود را به راحتی انتخاب کنید. یکی از دانشگاه های برتر کشور کانادا، دانشگاه دالهاوزی (Dalhousie University) است که در شهر هلیفکس واقع شده است و از فعالیت علمی آن به صورت رسمی بیش از 2 قرن می گذرد. در ادامه توضیحات تکمیلی در خصوص شرایط تحصیل در دانشگاه دالهاوزی را ارائه خواهیم کرد. پیش تر ذکر این نکته لازم است که شما می توانید برای آگاهی از شرایط تحصیل در کشور کانادا با ما در تماس باشید.

بررسی تاریخچه دانشگاه دالهاوزی

دانشگاه دالهاوزی یکی از قدیمی ترین دانشگاه های کشور کانادا است و فعالیت خود را از سال 1818 آغاز کرده است. در حقیقت 200 سال است که تحصیلات در سطح آموزش عالی را ارائه می دهد. در سال 2012 پردیس کشاورزی دانشگاه دالهاوزی افتتاح شد و وسعت دانشگاه فراتر از هلیفکس رفت.

در اوایل قرن نوزدهم میلادی جورج رامسی، نهمین اِرل (از القاب نجیب زادگان) دالهاوزی و فرماندار نوااسکوشیا، قصد داشت تا یک دانشکده در هلیفکس افتتاح کند که بدون توجه به عقاید و سطح اجتماعی افراد، برای همه در دسترس باشد. غنائم جنگی سر انجام به وی کمک کرد تا آرزوی خود را تحقق بخشد. در سال 1812، دولت بریتانیا نیروی دریایی هلیفکس را برای تصرف بندر کاستین ارسال کرد تا آن منطقه را به بندر ورودی گمرک تبدیل کند.

با پایان جنگ و موفقیت در به ثمر رساندن این هدف، نیروی دریایی با سرمایه ای که به عنوان حقوق گمرگی جمع آوری کرده بود به هلیفکس بازگشت. 7000 پوند از این سرمایه به دستور لرد دالهاوزی وقف دانشگاه شد و 3000 پوند دیگر نیز برای ساخت دانشگاه مورد استفاده قرار گرفت. ارل در حقیقت دانشگاه ادینبورگ را که در نزدیکی خانه او در اسکاتلند بود برای ساخت این دانشگاه الگو برداری کرد.

کالج دالهاوزی در سال 1818 افتتاح شد و مدتی بعد، لرد دالهاوزی به عنوان فرمانداری کل کانادا منصوب شد و هلیفیکس را ترک کرد. بدون حضور و نقش او، این نهاد دچار تزلزل شد و اولین دستور العمل 20 سال پس از تاسیس در سال 1838 ارائه شد. عملکرد دانشگاه مقطعی بود و برای مدتی مدرکی از طرف دانشگاه اعطا نشد.

تقریبا 50 سال پس از افتتاح اولیه، کالج مجددا سازماندهی شد. در سال 1863 کالج دالهاوزی به یک دانشگاه تبدیل شد در حالی که تنها 6 استاد و یک مشاور در این دانشگاه وظیفه تدریس را به عهده داشتند. اولین مدرک دانشگاهی دالهاوزی در سال 1866 اعطا شد. در آن سال 28 دانشجوی رسمی و 28 دانشجوی دوره های غیر دانشگاهی در دانشگاه مشغول به تحصیل بودند.

بزرگ ترین مشکل دانشگاه در حقیقت مسائل مالی بود. در سال 1879 انتظار می رفت که دانشگاه به طور کلی با شکست مالی روبرو شود تا این که جورج مونرو، ناشر ثروتمند نیویورکی، که اصالتی از نوااسکوشیا داشت با کمک های مالی خود دانشگاه را نجات داد. او 83000$ بورسیه تحصیلی به دانشجویان اعطا کرد و یک نمایشگاه نیز به دارایی های دانشگاه اضافه شد به طوری که در سال 1999 ارزش این هدایا بیش از 8 میلیون دلار تخمین زده شد. برای بزرگ داشت او در اولین جمعه ماه فوریه، مراسمی به یاد او برگزار می شود.

در سال 1886، دانشگاه دالهاوزی به ساختمان فارست در محوطه دانشکده کارلتون منتقل شد و امروزه در سراسر هلیفکس گسترده شد. گسترش دانشگاه تا قرن حاضر نیز ادامه پیدا کرد. در در سال 2001، ساختمان ماریون مک کین، ساختمان هنر و علوم اجتماعی به افتتاح رسید. ساختمان کنت روو در سال 2005 افتتاح شد و ساختمان مونا کمپل نیز در پاییز 2010 به بهره برداری رسید. در سال 2014 نیز آخرین ساختمان رسمی دانشگاه به افتتاح رسید که از آن به عنوان اقامتگاه دانشجویان و برخی از کارکنان دانشگاه یاد می شود. در سال 2006، تعداد فارغ التحصیلان دانشگاه دالهاوزی از 100000 نفر گذشت و این نقطه عطفی در تاریخ دانشگاه بود.

دانشگاه دالهاوزی

مشاهیر برجسته دانشگاه دالهاوزی

دالهاوزی با سابقه 200 سال ارائه خدمات آموزشی، یکی از دانشگاه های قدیمی کشور کانادا است و از همین روست که شخصیت های برجسته فراوانی در زمینه مختلف علمی، سیاسی، هنری و ورزشی در این دانشگاه تحصیلی کرده و یا تدریس کرده اند. یکی از برجسته ترین شخصیت های علمی که مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه دالهاوزی دریافت کرده است، آرتور مک دونالد (Arthur B. McDonald) است که در سال 2015 برنده جایزه نوبل در رشته فیزیک شد. دکتر روبرت آکمن (Robert George Ackman) را نیز می توان به عنوان یکی دیگر از شخصیت های علمی و برجسته این دانشگاه معرفی کرد چرا که او از پیشگامان تحقیق در رابطه با امگا 3 بوده است. پروفسور اریک دمین (Erik D. Demaine) به عنوان جوان ترین عضو رسمی دانشگاه ماساچوست نیز در این دانشگاه تحصیل کرده است. دنیل فونگ (Danielle Fong) از پیشگامان انرژی سبز نیز دانش آموخته این دانشگاه است.

فرانک باینیماراما (Frank Bainimarama) نخست وزیر فیجی، ریچارد بدفورت بنت (Richard Bedford Bennett) یازدهمین نخست وزیر کانادا، جو کلرک (Joe Clark) شانزدهمین نخست وزیر کانادا و برایان مالرونی (Brian Mulroney) هجدهمین نخست وزیر کانادا از مهم ترین شخصیت های سیاسی تحصیل کرده در این دانشگاه هستند.

ماردوخ مک پرسون (Murdoch MacPherson) دادستان استان ساسکاچوان و گئوف پلانت (Geoff Plant) دادستان کل بریتیش کمبیا نیز از فارغ التحصیلان این دانشگاه هستند.

جورج الیوت کلارک (George Elliot Clarke) مشهور ترین نویسنده تحصیل کرده در این دانشگاه است. لانس وولاور (Lance Woolaver)، کنث لزلی (Kenneth Leslie)، سیمون گری (Simon Gray)، ارنست بوکلر (Ernest Buckler) و باج ویلسون (Budge Wilson) همگی از شخصیت های برجسته و ادبی وابسته به دانشگاه دالهاوزی هستند.

نگاهی به جایگاه علمی دانشگاه دالهاوزی در جهان

در صورتی که قصد دارید پس از پایان تحصیل و زمانی که قصد ورود به بازار کار را دارید به عنوان یک فرد نخبه شناسایی شوید، بهتر است دانشگاهی را برای تحصیل انتخاب کنید که در رده های برتر جهانی قرار دارد. دانشگاه دالهاوزی یکی از مشهور ترین و البته بهترین دانشگاه های کشور کانادا است که هر ساله از دانشجویان بسیار زیادی از سراسر دنیا میزبانی می کند. بدون تردید جایگاه علمی این دانشگاه نقش ویژه ای در پذیرش دانشجویان دارد.

برای این که یک دانشگاه بتواند جایگاه علمی موفقی به دست آورد، علاوه بر خروجی های علمی باید بتواند در استفاده از دانشجویان بین المللی، اساتید بین المللی، اساتید مدعو و غیره نیز همت خاصی داشته باشند. وسعت و شهرت دانشگاه نیز می تواند در جایگاه نهایی یک دانشگاه نقش بزرگی ایفا کند. با بررسی همه شرایط دانشگاه دالهاوزی، مراجع مختلف ارزیاب، این دانشگاه را به عنوان یکی از برترین دانشگاه های کشور کانادا معرفی کرده اند.

در جدول زیر، جایگاه علمی دانشگاه دالهاوزی در سازمان های ارزیاب مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

QS

Usnews Shanghai

THE

رتبه در کانادا

رتبه جهانی رتبه در کانادا رتبه جهانی رتبه در کانادا رتبه جهانی رتبه در کانادا رتبه جهانی
12 272 12 317 9-12 201- 300 12

251- 300

از جدول فوق به خوبی بر می آید که دانشگاه دالهاوزی یکی از 13 دانشگاه برتر کشور کانادا است و در جهان نیز جز یکی از 300 دانشگاه برتر جهان به حساب می آید. به همین دلیل می توان این دانشگاه را به افرادی توصیه کرد که رزومه های تحصیلی خوبی در اختیار دارند.

نگاهی به رشته های برتر تحصیلی در دانشگاه دالهاوزی

در بخش قبل در رابطه با جایگاه علمی دانشگاه دالهاوزی توضیحاتی را ارائه کردیم اما حقیقت امر آن است که توجه به رشته های دانشگاهی از اهمیت بیش تری برخوردار است. بدون تردید خروجی های علمی مجموع رشته های تحصیلی است که رتبه نهایی دانشگاه را تعیین می کند. دانشگاه دالهاوزی در بعضی از رشته های تحصیلی مانند علوم محیط زیست جایگاه بسیار ویژه تری در جهان دارد.

در جدول زیر، جایگاه علمی رشته های خاص در دانشگاه دالهاوزی به نقل از سازمان USN را ارائه کرده ایم.

جایگاه علمی به نقل از USN رشته تحصیلی
213 علوم کشاورزی
326 بیولوژی و بیوشیمی
361 شیمی
219 پزشکی بالینی
516 مهندسی
170 محیط زیست و اکولوژی
175 علوم زمین
470 علوم مواد
311 ژنتیک و بیولوژی مولکولی
285 نوروساینس و رفتار شناسی
291 علوم حیوانات
144 روانشناسی و روانپزشکی
162 بهداشت اداری، محیطی و اجتماعی
269 علوم اجتماعی و بهداشت عمومی

قابل مشاهده است که دانشگاه دالهاوزی یکی از دانشگاه های برتر جهان برای تحصیل در رشته های پزشکی و همچنین روانشناسی و روانپزشکی است. بنا بر این اگر قصد تحصیل در این دانشگاه در این رشته را دارید، حتما پیش از پایان دوره دبیرستان برنامه ریزی مناسب تری داشته باشید تا با رزومه تحصیلی قوی برای پذیرش در این دانشگاه اقدام کنید. با این وجود اخذ پذیرش تحصیلی در رشته مهندسی در این دانشگاه ساده تر است. پیش از اقدام برای اخذ پذیرش از هر یک از دانشگاه های کانادا حتما رزومه تحصیلی خود را در کنار جایگاه علمی دانشگاه و رشته تحصیلی خود قرار دهند تا بتوانند شانس دریافت پذیرش خود را افزایش دهند.

نگاهی به آمار و ارقام دانشگاه دالهاوزی

زمانی که به اعداد و ارقام در رابطه با یک دانشگاه توجه بیش تری می شود، می توان دریافت که شرایط کلی دانشگاه چگونه است و به عنوان یک دانشجوی بین المللی آیا می توان به اخذ پذیرش از آن دانشگاه امید داشت یا خیر. دانشگاه دالهاوزی به عنوان یکی از دانشگاه های برتر کشور کانادا می تواند جایگاه بسیار خوبی برای دانشجویان بین المللی در کانادا باشد چرا که درصد مناسبی از دانشجویان این دانشگاه را تشکیل داده اند.

به گزارش وبسایت رسمی دانشگاه، بیش از 19000 دانشجو از سراسر جهان در حال تحصیل در این دانشگاه هستند. 40% دانشجویان را دانشجویان بومی استان نوااسکوشیا تشکیل داده اند و 60% دانشجویان نیز اهل سایر استان های کانادا یا خارجی هستند. در میان کل دانشجویان دانشگاه دالهاوزی، 22% دانشجوی بین المللی (از بیش از 115 کشور) مشغول به تحصیل هستند که آمار بسیار مناسبی به حساب می آید.

نکته جالب در خصوص دانشجویان این دانشگاه آن است که 87.6% از دانشجویان ورودی سال اول موفق به اخذ مدرک دانشگاهی خود می شوند و کمتر از 13% از دانشجویان نمی توانند دوره آموزشی خود را به پایان برسانند. در حدود 1400 دانشجوی این دانشگاه در سال اول تحصیل خود از بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیل دانشجویان ورودی سال اول بهره می برند.

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، دانشگاه دالهاوزی در سال 1863 فعالیت خود را با 6 استاد دانشگاه آغاز کرد اما در سال 2017 تعداد اساتید رسمی دانشگاه به 999 نفر رسید. بر اساس گزارش دانشگاه 92% از اساتید دانشگاه دالهاوزی دارای مدرک PHD هستند. همچنین به ازای هر 16.5 دانشجو در این دانشگاه یک استاد مشغول به تدریس است.

دانشگاه دالهاوزی با 60 کرسی تحقیقاتی در کانادا به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های این کشور شناخته می شود و هر ساله حدود 181$ میلیون دلار هزینه صرف تحقیقات علمی می کند.

دانشگاه دالهاوزی به طور کلی از 13 دانشکده تشکیل شده است و بیش از 200 رشته تحصیلی در این دانشگاه به دانشجویان مختلف ارائه می شود. تا پاییز 2020، 148569 مدرک دانشگاهی به دانشجویان این دانشگاه تقدیم شده است. این دانشگاه همچنین از نظر QS به عنوان یک دانشگاه 5 ستاره معرفی شده است. بیش از 90 برنامه تبادل دانشجو در بیش از 43 کشور جهان در دانشگاه دالهاوزی در دسترس است.

در حال حاضر بیش از 400 انجمن و گروه های دانشجویی در دانشگاه دالهاوزی وجود دارد که در زمینه های مختلف به دانشجویان خدمات ارائه می کنند. 2660 دانشجو نیز هر ساله می توانند در خوابگاه های دانشجویی این دانشگاه اقامت داشته باشند.

شهریه تحصیل در دانشگاه دالهاوزی

یکی از مواردی که برای دانشجویان بین المللی باید حائز اهمیت واقع شود، شهریه تحصیل در این دانشگاه است. دانشجویان بین المللی به نسبت دانشجویان بومی شهریه بیش تری پرداخت می کنند. در این بخش شهریه تحصیل دانشجویان بین المللی در دانشگاه دالهاوزی را در رشته های مختلف مورد بررسی قرار خواهیم داد. این هزینه ها شامل شهریه دانشگاه، حق ثبت نام دانشجویان بین المللی، هزینه های جانبی و تجهیزات آموزشی و کتاب است.

رشته تحصیلی (مقطع کارشناسی)

شهریه ترم پاییز شهریه ترم زمستان

شهریه سالانه

علوم کشاورزی

14753$ 13543$

28297$

معماری

15153$ 13779$ 28933$
تجارت 15538$ 14163$

29702$

علوم کامپیوتر

14930$ 13556$ 28487$
بهداشت دهان 17579$ 13920$

31500$

علوم مهندسی

16688$ 15314$ 32002$
حقوق 19685$ 18311$

37997$

مدیریت

14597$ 13222$ 27820$
پرستاری 14302.30$ 12947.60$

27249.90$

داروسازی

16599$ 15224$

31824$

دانشجویان بین المللی این امکان را در اختیار خواهند داشت تا در این دانشگاه در رشته های مختلف در مقطع تحصیلات تکمیلی نیز به ادامه تحصیل بپردازند. در ادامه هزینه تحصیل در برخی از رشته های تحصیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

هزینه تحصیل در برخی از رشته های تحصیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا

دانشجویان بین المللی برای تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه دالهاوزی شهریه ای معادل با دانشجویان کانادایی پرداخت می کنند و این می تواند یک مزیت برای بسیاری از افراد باشد که قصد تحصیل در مقطع دکتری در خارج از کشور را دارند. به طور کلی دانشگاه دالهاوزی به عنوان یکی از دانشگاه های برتر در کشور کانادا را می توان به عنوان یکی از مقاصد جذاب برای تحصیل در این کشور معرفی کرد. بسیاری از دانشجویان این دانشگاه در دسته نخبگان علمی قرار می گیرند و به سادگی می توانند در کشور خود یا حتی کانادا وارد بازار کار حرفه ای شوند. از همین روست که به متقاضیان تحصیل در این دانشگاه توصیه می شود تا با در اختیار داشتن نمره زبان بالا تر از سطح تعیین شده توسط دانشگاه و همچنین رزومه قوی تحصیلی، شانس خود برای پذیرش در این دانشگاه را افزایش دهند.

شما عزیزان در صورت تمایل به کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص رشته های مختلف تحصیلی در این دانشگاه و همچنین تاریخ های تعیین شده برای اخذ پذیرش در این دانشگاه می توانید با همکاران ما در ارتباط باشید. لازم به ذکر است که مشاورین ما با بررسی رزومه تحصیلی شما قادر خواهند بود تا برترین دانشگاه های کانادا را که شانس پذیرش بالا تری در اختیار شما قرار می دهند را معرفی کرده و اقدامات قانونی لازم برای اخذ پذیرش و همچنین ویزای تحصیلی را تحت نظر وکلای مورد تایید اداره مهاجرت کانادا انجام دهند.

 

وبسایت رسمی دانشگاه : www.dal.ca