تحصیل در کانادا را می توان یکی از روش های ایمن برای رسیدن به این کشور قلمداد کرد و به همین دلیل است که سالیانه جمعیت فراوانی از سراسر جهان برای تحصیل در این کشور با دریافت ویزای تحصیلی، مسیر زندگی خود را تغییر می دهند. یکی از نکاتی که در رابطه با مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل اهمیت بسیار زیادی دارد، انتخاب دانشگاهی متناسب با رزومه تحصیلی است. با توجه به رقابت بالای متقاضیان تحصیل در خارج از کشور، نمی توان انتظار داشت که بتوان با رزومه تحصیلی ضعیف، در دانشگاه های برتر این کشور به ادامه تحصیل پرداخت.

دانشگاه کوئینز با 180 سال قدمت، یکی از دانشگاه های قدیمی در کانادا است که در جمع 300 دانشگاه برتر جهان نیز قرار دارد. این دانشگاه در شهر کینگستون واقع شده است و متقاضیان زیادی هر ساله برای دریافت پذیرش از این دانشگاه معتبر اقدامات لازم را انجام می دهند. در ادامه تلاش بر آن داریم تا جزئیات بیش تری در خصوص دانشگاه کوئینز در کینگستون ارائه کنیم تا شما نیز بتوانید در صورت تمایل به دریافت ویزای تحصیلی کانادا و تحصیل در این دانشگاه، اقدامی از روی آگاهی داشته باشید.

تاریخچه دانشگاه کوئینز در کینگستون

دانشگاه کوئینز در 16 اکتبر سال 1841 به دستور ملکه ویکتوریا احداث شده است. افتتاح کنندگان این دانشگاه با الگو برداری از دانشگاه جدید ادینبورگ و گلاسکو مدیریت این دانشگاه را در اختیار یک هئیت امنا، مدیر اصلی و یک شورا قرار دادند. برای اولین بار، کلاس ها درس در تاریخ 7 مارچ 1842 با دو استاد و 13 دانش آموز در یک خانه چوبی در حاشیه شهر برگزار شدند.

پیشرفت دانشگاه کوئینز به آرامی صورت گرفت به طوری که در 11 سال نخست فعالیت خود جایگاه ثابتی نداشت و دائما از نظر مکانی جا به جا می شد تا این که سر انجام در سامر هیل مستقر شدند. اولین حمایت مالی این دانشگاه از طرف کلیسای پروتستان در اسکاتلند، دولت کانادا و برخی شهروندان عادی وارد شد اما این حمایت بسیار ناچیز بود و دانشگاه به سختی موفق شد دوام خود را حفظ کند.

در سال های 1867 و 1869 دولت حمایت های مالی خود را از این دانشگاه قطع کرد و همین مسئله باعث شد که دو سوم از دارایی های این دانشگاه از بین برود. بعدها ویلیام اسنودگراس بعنوان رئیس دانشگاه با جمع آوری کمک های مردمی موفق شد تا به این دانشگاه حیات مجدد ببخشد اما آینده این دانشگاه بسیار در خطر بود به طوری که در سال های اولیه دهه 1880، توصیه شد تا برای جلوگیری از شکست مالی، این دانشگاه کینگستون را ترک کرده و با دانشگاه تورنتو ادغام شود. با این وجود رفته رفته شرایط برای دانشگاه تغییر کرد.

در سال 1854، دانشگاه پزشکی در این دانشگاه افتتاح شد و در میانه دهه 1870 نیز این دانشگاه اولین بار اجازه تحصیل زنان را صادر کرد و تعداد دانشجویان آن از 15 نفر به 100 نفر افزایش پیدا کرد. با همه این تفاسیر در آغاز قرن 20 و شروع جنگ جهانی اکثر دانشجویان این دانشگاه، ترک تحصیل کردند و سالن اجتماعات دانشگاه به بیمارستان ارتش تبدیل شد. با این حال آتش بس اعلام شده درآمدی 1 میلیون دلاری برای دانشگاه به همراه داشت.

دهه 1950 در دانشگاه کوئینز یک نقطه عطف به شمار می رود به طوری که برای اولین بار بیش از 2000 نفر به تعداد دانشجویان ثبت نامی آن افزوده شد و تعداد دانشجویان آن به 3000 نفر رسید. دانشکده های حقوق، در همین دهه افتتاح شد. در دانشکده علوم آموزشی نیز در سال 1968 به دارایی های این دانشگاه اضافه شد و در سال 1970، تعداد دانشجویان در این دانشگاه به بیش از 10000 نفر رسید. در دهه هفتاد گروه های آموزشی فیزیک، ریاضی، بیولوژی، روانشناسی، کامپیوتر، موسیقی و برنامه ریزی شهری و منطقه ای نیز به این دانشگاه راه یافتند.

دانشگاه کوئینز در کانادا

مشاهیر دانشگاه کوئینز در کینگستون

یکی از شاخص هایی که به کمک آن می توان دانشگاه ها را مورد ارزیابی قرار داد، دانشجویان سر شناسی هستند که از آن دانشگاه مدرک تحصیلی خود را دریافت کرده اند. یکی از برترین و شناخته شده ترین فارغ التحصیلان دانشگاه کوئینز، الون ماسک (Elon Musk) مخترع و همچنین مدیر اجرائی شرکت اسپیس X در کانادا است. شیرلی تیگمن (Shirley Tilghman) محقق علوم زیست ملکولی نیز در جامعه جهانی بسیار شناخته شده است. دوید جانستون (David Jonston) فرماندار کل سابق کانادا نیز در این دانشگاه تحصیل کرده است. گوردون نیکسون (Gordon Nixon) مدیر اجرائی سابق رویال بانک نیز از دانش آموختگان این دانشگاه است.

بازیگران و هنرمندان بسیار زیادی نیز در این دانشگاه تحصیل کرده اند که در زیر نام برخی از آن ها را مشاهده می کنید:

  • لورن گیرین
  • راشل بلانچارد
  • آندره ا سو
  • آنی مورفی
  • ساریتا چودهوری
  • ونسا مورگان
  • وندی کروسون
  • تود سمپسون
  • جاکلین بایرز
  • گرگ بریک
  • ولف لارسون

نگاهی به جایگاه علمی دانشگاه کوئینز در کینگستون

یکی از مهم ترین شاخص هایی که در بررسی یک دانشگاه باید به آن توجه ویژه داشت، جایگاه علمی یک دانشگاه در رنکینگ هایی است که به صورت سالیانه بروز رسانی می شوند و بر اساس عملکرد دانشگاه ها، آن ها را مورد ارزیابی قرار می دهند. این شاخص ها همواره در زمینه های علمی نیست بلکه گاهی بر اساس بررسی شاخص هایی مانند وسعت دانشگاه، شهرت دانشگاه و غیره نیز مورد ارزیابی قرار می گیرند. برخی از شاخص های علمی که در این رابطه مورد اهمیت هستند عبارتند از: کتاب ها و مقالات علمی منتشر شده، تعداد دانشجویان خارجی، تعداد اساتید مدعو، تعداد اساتید بین المللی و غیره.

در جدول زیر به بررسی جایگاه علمی دانشگاه کوئینز در سازمان های مختلف پرداخته ایم تا بتوان تصمیم معقول تری بر مبنای شاخص های مختلف داشته باشیم.

QS

Usnews Shanghai

THE

رتبه در کانادا

رتبه جهانی رتبه در کانادا رتبه جهانی رتبه در کانادا رتبه جهانی رتبه در کانادا

رتبه جهانی

11

240 16 412 9-12 201-300 14

251-300

چنانچه از جدول فوق بر می آید، می توان گفت که دانشگاه کوئینز در کشور کانادا در جایگاهی میان 250 تا 300 دانشگاه برتر در جهان قرار دارد و این نشان از قدرت بالای علمی این دانشگاه دارد. اگر قصد مقایسه را داشته باشید، باید اعلام کنیم که سازمان QS، دانشگاه صنعتی شریف را به عنوان برترین دانشگاه ایران در جایگاه 409 قرار داده است اما دانشگاه کوئینز رتبه 246 را در اختیار دارد. در ادامه به بررسی جایگاه دانشگاه کوئینز در طی سالیان اخیر به نقل از QS خواهیم پرداخت.

جایگاه علمی دانشگاه کوئینز به نقل از QS

نمودار فوق به خوبی نشان می دهد که دانشگاه کوئینز در سال های گذشته روندی کاملا نزولی را سپری کرده است اما با این وجود همچنان یکی از دانشگاه های برتر در جهان است و فارغ التحصیلان آن پس از پایان دوره تحصیل خود می توانند با آسودگی خاطر به بازار کار جهانی ورود پیدا کنند.

با این حال در سال 2022، جایگاه علمی خود را بهبود بخشیده و به جایگاه 240 رسیده است. با این وجود باید به این نکته اشاره کرد که رشد سایر دانشگاه های این کشور بیشتر بوده و این دانشگاه در کشور کانادا از رتبه نهم به رتبه 11 تنزل پیدا کرده است.

جایگاه علمی رشته های مختلف در دانشگاه کوئینز در کینگستون

بسیاری ممکن است با دیدن رتبه 240 دانشگاه کوئینز در کینگستون در سال 2022، ناامید شده و دست از انتخاب این دانشگاه بکِشند اما حقیقت امر این است که صرفِ توجه به رتبه کلی دانشگاه نمی تواند ملاک خوبی برای تصمیم گیری در بسیاری از موارد باشد. متقاضیانی که قصد تحصیل در این دانشگاه را دارند، بهتر است در مرحله ابتدایی٬ رشته تحصیلی خود را انتخاب کنند و پس از آن جایگاه رشته تحصیلی خود را مورد ارزیابی دقیق تر قرار دهند. در جدول زیر به بررسی جایگاه علمی برترین رشته های تحصیلی در دانشگاه کوئینز خواهیم پرداخت و رتبه آن ها در QS را نیز اعلام می داریم.

جایگاه جهانی به نقل از QS رشته تحصیلی
9 مهندسی مواد معدنی و معدن
51-100 پرستاری
51-100 رشته های ورزشی
51-100 فلسفه
101-150 جغرافیا
101-150 تاریخ
101-150 علوم اقتصاد
101-150 ادبیات و زبان انگلیسی
101-150 حسابداری و علوم مالی
101-150 مهندسی عمران و ساخت

مطالعات محیط زیست را می توان به عنوان ضعیف ترین گروه آموزشی این دانشگاه در کنار رشته های ریاضیات، فیزیک و فضا نوردی، علوم طبیعی، علوم زیستی و هنر قرار داد.

نگاهی به اعداد و ارقام در دانشگاه کوئینز در کینگستون

یکی از نکات جذابی که بسیاری از افراد به دنبال آن هستند، دانستن اطلاعاتی کلی در رابطه با یک دانشگاه است. به گزارش سایت دانشگاه کوئینز، 25260 دانشجو در این دانشگاه نام نویسی کرده اند که 18367 نفر از آن ها در مقطع کارشناسی، 3313 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا، 1650 نفر در رشته های حقوق، پزشکی و علوم آموزشی (با کارشناسی ارشد پیوسته)، 1391 نفر در رشته های MBA و ارشد حرفه و 539 نفر در دوره های تخصص پزشکی حضور دارند.

بر اساس اعلام دانشگاه تقریبا 95% از دانشجویان این دانشگاه از خارج از کینگستون در این دانشگاه نام نویسی کرده اند و در واقع دانشجویان بومی نیستند. نکته جالب در رابطه با این دانشگاه آن که بیش از 90% از دانشجویان این دانشگاه در سال اول تحصیل خود در خوابگاه های دانشجویی این دانشگاه اقامت دارند و به این دلیل است که این دانشگاه در همین رابطه در جایگاه دوم در کشور کانادا قرار گرفته است. در حال حاضر دانشجویان این دانشگاه از بیش از 100 ملیت مختلف هستند و درصد قابل توجهی از دانشجویان این دانشگاه را تشکیل داده اند. به طور کلی 11.9% از دانشجویان مقطع کارشناسی و همچنین 27.4% از دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه را دانشجویان بین المللی تشکیل داده اند.

بر اساس رتبه بندی مکلین، دانشگاه کوئینز برترین دانشگاه در رابطه با فعالیت های خارج از برنامه بوده است. بر اساس اعلام دانشگاه، کل دارایی های این دانشگاه 1028.2 میلیون دلار است. این دانشگاه دومین دانشگاه برتر کانادا از نظر بودجه در نظر گرفته شده به ازای هر دانشجوی تمام وقت است. میانگین 29800$ بودجه ای است که برای دانشجویان دکترا در این دانشگاه در نظر گرفته شده است.

هزینه تحصیل در دانشگاه کوئینز در کینگستون

از جمله مهم ترین موضوعاتی که در رابطه با دانشگاه کوئینز در کینگستون باید مد نظر قرار داد، هزینه های تحصیل در این دانشگاه است. دانشجویان خارجی دانشگاه کوئینز در مقطع کارشناسی باید تقریبا 8 برابر دانشجویان بومی شهریه پرداخت کنند. یکی از رشته های که می توان برای تحصیل در آن دانشگاه کوئینز را انتخاب کرد، رشته مهندسی و علوم کاربردی است که شهریه ای سالیانه معادل 25463.37$ دلار کانادا را به همراه دارد و دانشجویان به طور کلی باید برای هر واحد درسی 1578.47$ دلار کانادا پرداخت کنند. البته هزینه تحصیل در رشته مهندسی معدن کمتر است و معادل 15060.91$ دلار کانادا اعلام شده است.

در رشته های هنری دانشجویان خارجی به ازای هر واحد درسی 1616.69$ دلار کانادا پرداخت می کنند و شهریه یک سال تحصیل آن ها در حدود 24300.35$ دلار کانادا است. رشته بازرگانی نیز یکی از رشته های پرمتقاضی در این دانشگاه است و هزینه هر واحد درسی آن برای دانشجویان خارجی 1553.77$ دلار کانادا است و شهریه سالیانه آن 25692.21$ دلار کانادا ارزیابی می شود.

رشته های حقوق و پزشکی از رشته های پر هزینه تر این دانشگاه هستند و دانشجویان به ازای هر ترم به ترتیب 32286.84$ و 43125.50$ دلار کانادا را باید پرداخت کنند. رشته پرستاری اما هزینه های بسیار معقول تری را به همراه دارد به طوری که دانشجویان برای هر سال تحصیلی 24300.35$ دلار کانادا را پرداخت می کنند.

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز در این دانشگاه تقریبا یکسان است اما دامنه تغییرات آن بیش تر است. شهریه تحصیل در دانشگاه کوئینز در این مقطع تحصیلی می تواند از 16573 تا 45371.46$ دلار کانادا متغیر باشد و رشته تحصیلی هر فرد است که شهریه آن را مشخص می کند. با این وجود باید گفت که درصد قابل توجهی از رشته های تحصیلی در این دانشگاه هزینه ای در حدود 22000 تا 29000$ دلار کانادا را برای دانشجویان در بر خواهد داشت.

در صورتی که تمایل به تحصیل در کشور کانادا دارید، دانشگاه کوئینز می تواند یکی از گزینه های شما برای تحصیل باشد اما توصیه می کنیم که پیش از انتخاب قطعی این دانشگاه حتما با مشاورین ما در تماس باشید تا با بررسی رزومه شما، اطمینان خاطر بیش تری در خصوص انتخاب دانشگاه محل تحصیل به شما ارائه کنند.

 

وب سایت رسمی دانشگاه: www.queensu.ca

پرسش های رایج درباره دانشگاه کوئینز کانادا

دانشگاه کویینز در شهر کینگستون استان انتاریو واقع شده

 آیلتس: بالاتر از 6.5 ،تافل: 88 ، آزمون PTE آکادمیک: 60 و آزمون انگلیسی دولینگو: 110

دانشگاه کوئینز در کشور کانادا در جایگاهی میان 250 تا 300 دانشگاه برتر در جهان قرار دارد.