تحصیل در کانادا یکی از روش های مهاجرت به کانادا است که به سادگی نمی توان از آن چشم بست. دانشگاه های معتبر فراوانی در جای جایِ کشور کانادا به فعالیت و آموزش دانشجویان می پردازند که هر یک از آن ها می تواند به صورت جداگانه جذابیت های خاص خود را داشته باشند. متقاضیان تحصیل در کشور کانادا باید دانشگاه های مختلف این کشور را مورد بررسی قرار دهند، جایگاه علمی آن ها را بشناسند و در رابطه با رشته مد نظر خود در آن دانشگاه نیز تحقیق کنند. در این صورت می توانند نسبت به دریافت ویزای تحصیلی کانادا اقدام کنند.

یکی از دانشگاه های مناسب برای تحصیل بسیاری از متقاضیان در کشور کانادا دانشگاه مانیتوبا است که در استانی با همین نام و در شهر وینیپگ (مرکز استان مانیتوبا) احداث شده است. این دانشگاه یکی از دانشگاه های قدیمی کشور کانادا است و قدمت آن بیش از یک قرن است. شعار رسمی دانشگاه مانیتوبا (University of Manitoa)، شکوفایی یا رونق (Flourish or Prosper) است و رنگ رسمی این دانشگاه قهوه ای و طلائی است.

به واسطه اهمیت جایگاه دانشگاه مانیتوبا در نظام آموزشی کشور کانادا، در این مقاله تلاش خواهیم کرد تا توضیحات تکمیلی در خصوص این دانشگاه را در اختیار شما قرار دهیم. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیش تر در خصوص تحصیل در کشور کانادا و آشنایی با شرایط کلی این کشور حتما با ما در تماس باشید.

تاریخچه دانشگاه مانیتوبا

دانشگاه مانیتوبا اولین دانشگاه غرب کشور کانادا است که در سال 1877 احداث شد و با بیش از 140 سال قدمت، یکی از دانشگاه های قدیمی کشور کانادا به حساب می آید. کالج سنت جان، کالج مانیتوبا و کالج سنت بونیفاس هسته های اولیه دانشگاه مانیتوبا بوده اند و هدف اصلی احداث دانشگاه اعطای مدرک دانشگاهی به دانشجویان این سه کالج بوده است.

در سال 1892 قانونگذار مانیتوبا قوانین دانشگاهی را تغییر داد تا دانشگاه ها بتوانند بر اساس شرایط خود تدریس را انجام دهند. در همین راستا در سال 1904 ساختمانی در مرکز شهر وینیپگ احداث شد که کارکنان آن شامل 6 استاد بود و در حقیقت این ساختمان، اولین ساختمان آموزشی دانشگاه بوده است. هر 6 استاد وقت دانشگاه مانیتوبا دانشمندان برجسته زمان خود بودند. در سال 1929 با اضافه شدن برنامه های آموزشی، مدرسه ها و دانشکده های بیش تر، دانشگاه به محل دائمی خود در فورت گری منقل شد.

از بدو تاسیس تا کنون، دانشگاه کالج هایی را به عنوان نهاد های مشارکتی خود به جمع دارایی هایش اضافه کرده است. در سال 1882، دانشکده پزشکی مانیتوبا که توسط برخی از پزشکان و جراحان ساخته شد، به افتتاح رسید و به برنامه های آموزشی دانشگاه اضافه شد. سایر کالج های دانشگاه عبارتند از:

  • کالج مذهبی کلیسای وسلی در سال 1888
  • کالج داروسازی مانیتوبا در سال 1902
  • کالج کشاورزی مانیتوبا در سال 1906
  • کالج سنت پل در سال 1931
  • کالج براندون در سال 1938
  • کالج سنت آندرو که برای آموزش شخصیت های مذهبی کلیسای ارتودکس در سال 1981

در سال 1967 دو کالج که بخشی از دارایی های دانشگاه مانیتوبا بودند، توسط دولت استانی شانس تبدیل شدن به دانشگاه داده شد. کالج یونایتد که از ترکیب کالج های وسلی و مانیتوبا شکل گرفته بود به دانشگاه وینیپگ تبدیل شد و کالج براندون نیز به دانشگاه براندون تغییر نام داد.

کالج سنت بونیفاس، موسسه کاتولیکی که فعالیت خود را در سال 1818 آغاز کرده بود هنوز هم بخشی از دارایی های دانشگاه مانیتوبا است و تنها کالج فرانسوی زبان این دانشگاه است. این کالج امکانات و تجهیزات فراوان آموزشی را در اختیار معلمانی قرار می دهد که قصد دارند در آینده به زبان فرانسوی تدریس کنند. کالج سنت جان که تاریخ تاسیس آن به سال 1820 بر می گردد، در زمینه های هنر و علوم فعالیت می کند. این دانشگاه همچنین محل تحصیل زنان و مردانی است که قصد خدمت در کلیسای آنگلیکان را دارند نیز هست.

33 ساختمان مربوط به پردیس فورت گری مستقیما مربوط به آموزش است که چهار ساختمان آن مربوط به کالج سنت جان، کالج سنت پل، کالج سنت آندرو و کالج اصلی دانشگاه است. ساختمان های دیگر شامل آزمایشگاه ها، دفاتر اداری و خدماتی، محل اقامت یا آژانس های تحقیقاتی می شود.

گروه های آموزش پزشکی نیز در پردیس دوم این دانشگاه در غرب مرکز بهداشتی وینیپگ قرار دارند که شامل گروه های دندانپزشکی، پزشکی، توانبخشی، بهداشت دهان و دندان می شود.

تصویر دانشگاه مانیتوبا

اگر می خواهید درباره استان مانیتوبا بیشتر بدانید به مقاله همه چیز درباره استان مانیتوبا کانادا مراجعه کنید.

مشاهیر دانشگاه مانیتوبا

زمانی که می خواهیم ارزش تبدیل علم به عمل را در یک دانشگاه مورد بررسی قرار دهیم، بهترین کار مراجعه به نام مشاهیر آن دانشگاه است. دانشگاه مانیتوبا در لیست مشاهیر خود نام های با اعتبار جهانی بسیار زیادی را جای داده است که با دریافت جایزه های مختلف بین المللی از جمله جایزه نوبل، افتخارات خود را تکمیل کرده اند.

یکی از نام های شناخته شده در دانشگاه مانیتوبا، فیلیپ جیمز ادوین پیلبز (Phillip James Edwin Peebles) است که در سال 2019 در رشته فیزیک موفق به اخذ جایزه نوبل شد. کلای ریدل (Clay Riddell) یکی از مدیران اجرایی موفق پارامونت و اقتصاددان برجسته کانادایی نیز در این دانشگاه تحصیل کرده است. ویلیام نوری (William Norrie) سی و نهمین شهردار وینیپگ نیز در این دانشگاه تحصیل کرده بود. ویکتور توئز (Victor Toews) قاضی پاراگوئه ای که وزیر امنیت عمومی بوده است و دوفرین روبلین (Dufferin Roblin) که در سال 2010 در گذشت و از سال 1958 تا 1967 نخست وزیر مانیتوبا بود در این دانشگاه تحصیلات خود را به پایان رساندند. گری فیلمون (Gary Filmon) نیز به عنوان نوزدهمین نخست وزیر مانیتوبا در سال های 1988 تا 1999 نیز در این دانشگاه تحصیل کرده است.

ادوارد شریر (Edwar Schreyer) نیز فرماندار کل سابق کشور کانادا است که در این دانشگاه به تحصیل پرداخته است. برایان دیکسون (Brian Dickson) نیز یکی از شخصیت های برجسته این دانشگاه است که در حوزه حقوق و قضاوت فعالیت داشته است. سام کاتز (Sam Katz) شهردار پیشین وینیپگ از سال های 2004 تا 2014 نیز از دانشجویان سابق این دانشگاه بوده است. اگرچه لیست سیاستمداران مشهوری که در این دانشگاه تحصیل کرده اند بسیار بلند بالاست اما دانشمندان فراونی نیز در این دانشگاه تحصیل کرده اند. فرانک پلومر (Frank Plummer) یکی از مشهورترین شخصیت های علمی این دانشگاه است که در زمینه بیماری ایدز تحقیقات فراوانی داشته است. فیلسوف برجسته کانادایی لئونارد پیکاف (Leonard Peikoff) نیز در این دانشگاه تحصیل کرده است.

هنرمندان زیادی نیز در این دانشگاه تحصیل کرده اند که برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • لن کاریو
  • مونتی هال
  • بارتون کامینگز
  • دنیل لاووی
  • الن جویس لو
  • کانتال کرویزوک

نگاهی به جایگاه علمی دانشگاه مانیتوبا

زمانی که صحبت از یک دانشگاه به میان می آید، باید شرایط علمی آن دانشگاه در سطح جهان را نیز مورد بررسی قرار داد. یکی از مهم ترین دلایل این امر آن است که فرد پس از خروج از دانشگاه بتواند با آسودگی خاطر بیش تری وارد بازار کار شود و با سرعت بیش تری شغل مورد نظر خود که از نظر مالی نیز شرایط بهتری دارد را بدست آورد. جایگاه علمی دانشگاه های جهان در سازمان های مختلف جهانی می تواند نتیجه گیری بهتری را در اختیار ما قرار دهد چرا که سازمان های ارزیاب، با توجه به فاکتور های مختلفی به رده بندی دانشگاه های جهان می پردازند. ما نیز با توجه به جایگاه علمی دانشگاه مانیتوبا، در 4 سازمان شناخته شده، جدول زیر را ارائه کرده ایم:

QS

Usnews Shanghai

THE

رتبه در کانادا

رتبه جهانی رتبه در کانادا رتبه جهانی رتبه در کانادا رتبه جهانی رتبه در کانادا

رتبه جهانی

22

601-650 15 387 13-18 301-400 15

351-400

بر اساس جدول فوق، دانشگاه مانیتوبا از دید QS جایگاه چندان مناسبی ندارد اما در سایر مراجع ارزیاب این دانشگاه رتبه نسبتا خوبی را بدست آورده است و در جمع دانشگاه های رده 300 تا 400 قرار دارد. بنابراین می توان گفت که دریافت پذیرش از این دانشگاه برای افرادی که رزومه تحصیلی آن ها چندان قدرتمند نیست نیز امکان پذیر است و این خود می تواند یکی از نکات مثبت در رابطه با این دانشگاه باشد. در نمودار زیر نیز به نقل از QS به بررسی روند تحولات جایگاه علمی دانشگاه مانیتوبا پرداخته ایم.

چنانچه از نمودار فوق بر می آید این دانشگاه به گزارش QS رفته رفته جایگاه خود را از دست داده است به طوری که در 4 سال گذشته با قرار گرفتن در جایگاه 601، ضعیف ترین جایگاه خود در دهه گذشته را تجربه کرده است. با این وجود چنانچه پیشتر نیز گفته شد، سازمان های ارزیاب دیگر، همچنان این دانشگاه را در جمع 400 دانشگاه برتر جهان قرار داده اند.

چنانچه از نمودار فوق بر می آید این دانشگاه به گزارش QS رفته رفته جایگاه خود را از دست داده است به طوری که در 4 سال گذشته با قرار گرفتن در جایگاه 601، ضعیف ترین جایگاه خود در دهه گذشته را تجربه کرده است. با این وجود چنانچه پیشتر نیز گفته شد، سازمان های ارزیاب دیگر، همچنان این دانشگاه را در جمع 400 دانشگاه برتر جهان قرار داده اند.

جایگاه علمی رشته های مختلف دانشگاه مانیتوبا

حقیقت امر آن است که صرفا با بررسی جایگاه علمی یک دانشگاه نمی توان در رابطه با آن تصمیم گیری کرد بلکه متقاضیان باید جایگاه علمی رشته هایی که در آن دانشگاه ارائه می شوند را نیز مورد بررسی قرار دهند چراکه از این طریق می توانند به صورت دقیق تر به دنبال خواسته خود حرکت کنند. این گفته در رابطه با دانشگاه مانیتوبا نیز صدق می کند به طوری که برخی از رشته های تحصیلی در این دانشگاه رتبه های کمتر از 200 را تجربه کرده اند. در جدول زیر، جایگاه علمی برخی از گروه های آموزشی در این دانشگاه را به نقل از USN  ارائه کرده ایم.

رشته تحصیلی

جایگاه جهانی

علوم کشاورزی

147

زیست شناسی و بیوشیمی

406
سیستم های قلب و عروق

170

پزشکی بالینی

293
علوم کامپیوتر

411

مهندسی برق و الکترونیک

255
تخصص پزشکی غدد و متابولیسم

142

علوم مهندسی

430
محیط زیست

387

ایمونولوژی

174

میکروبیولوژی

198
ژنتیک و زیست ملکولی

399

علوم اعصاب و رفتارشناسی

240

داروشناسی و سم شناسی

203
فیزیک

605

علوم گیاهی و دامی

395

روانپزشکی/ روانشناسی

277

بهداشت عمومی، محیطی و شغلی

198

علوم اجتماعی و بهداشت عمومی

263

جراحی

182

جدول فوق به خوبی نشان می دهد که دانشگاه مانیتوبا می تواند جایگاه بسیار مناسبی برای تحصیل در انواع شاخه های پزشکی باشد و متقاضیان تحصیل در رشته های تحصیلی مرتبط با علوم پزشکی، نیازمند رزومه های تحصیلی نسبتا بهتری هستند.

نکاتی درباره دانشگاه مانیتوبا

یکی از نکاتی که معمولا توجه بسیاری را به خود جلب می کند، توجه به نکات آماری در رابطه با یک دانشگاه است. در ادامه به بررسی دانشگاه مانیتوبا از دید آمار و ارقام خواهیم پرداخت. به گزارش دانشگاه مانیتوبا، تعداد دانشجویان این دانشگاه 31020 نفر بوده است که 26521 نفر از آن ها در مقطع کارشناسی و 3795 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا مشغول به تحصیل هستند. 20.5% از دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان بین المللی تشکیل داده اند که جامعه آن ها از 110 ملیت مختلف تشکیل شده است. از سوی دیگر 9808 نیروی کار نیز در این دانشگاه مشغول فعالیت هستند که 5730 نفر از آن ها ارتباط مستقیم با تحصیل دانشجویان دارند.

دانشگاه مانیتوبا در 100 برنامه مختلف آموزشی با دانشگاه های مختلف جهان در 35 کشور مختلف قرارداد همکاری امضا کرده است و امکان تحصیل موقت در آن دانشگاه ها را برای دانشجویان خود فراهم کرده است. چنانچه گفته شد تحصیل در رشته های پزشکی این دانشگاه می تواند فرصت مناسب برای افراد باشد به طوری که در حال حاضر بیش از 27000 فارغ التحصیل رشته های پزشکی در این دانشگاه مشغول ارائه خدمات پزشکی هستند.

این دانشگاه در 9 رشته ورزشی مختلف فعالیت حرفه ای دارد و بیش از 350 ورزشکار در این تیم ها فعالیت می کنند و تا کنون 44 عنوان قهرمانی را به تالار افتخارات دانشگاه اضافه کرده اند.

این دانشگاه در زمینه تحقیقات علمی نیز فعالیت های بسیار زیادی داشته است و درآمد آن ها در سال گذشته از تحقیقات صرفا 192.2 میلیون دلار بوده است که نقش ویژه ای در اقتصاد استان مانیتوبا دارد.

هزینه تحصیل در دانشگاه مانیتوبا

یکی دیگر از مباحث حائز اهمیت در رابطه با معرفی دانشگاه منیتوبا، بررسی هزینه های تحصیل در این دانشگاه است که باید سالانه توسط دانشجویان پرداخت شود. دانشجویان بین المللی برای تحصیل در دانشگاه منیتوبا علاوه بر شهریه تحصیلی که در ادامه در رابطه با آن توضیح خواهیم داد،  باید 1500$ دلار کانادا را برای تهیه کتاب و تجهیزات تحصیلی خود در نظر داشته باشند. علاوه بر این برای پوشش هزینه های احتمالی درمان نیز باید سالیانه 1350$ دلار کانادا پرداخت کنند. هزینه دوره های ورزشی و U-pass نیز به ترتیب 190$ و 210$ دلار کانادا تعیین شده است. بنابراین دانشجویان خارجی باید علاوه بر شهریه خود، سالیانه 3250$ دلار کانادا را نیز پرداخت کنند.

در جدول زیر، شهریه رشته های مختلف تحصیلی در دانشگاه منیتوبا ارائه شده است.

رشته تحصیلی شهریه سالیانه برای دانشجویان بین المللی به دلار کانادا
رشته های عمومی هنر و علوم پایه 18100$
کشاورزی 19700$
دیپلم کشاورزی 18800$
معماری 20400 $
مدرسه هنر 24400$
هنر 16600$
تجارت 22100$
علوم آموزشی 18100$
مهندسی 22800$
محیط زیست، زمین و منابع 19500$
بهداشت بین رشته ای 18500$
حرکت شناسی 21900$
حقوق 28900$
موسیقی 19500$
پرستاری 19600$
علوم 19800$
فعالیت اجتماعی 20800$

هزینه تحصیل در رشته های مختلف در این دانشگاه برای دانشجویان کانادایی تقریبا 25% هزینه های اعلام شده برای دانشجویان بین المللی است.

علاوه بر هزینه های ذکر شده دانشجویان باید هزینه های مربوط به زندگی خود را نیز در نظر داشته باشند که می تواند ماهیانه و به طور متوسط حدود 1500$ دلار کانادا باشد. البته دانشجویان خارجی در کانادا می توانند بر اساس قوانین خاص اجازه کار را نیز به صورت نیمه وقت در ایام برگزاری کلاس های درس و تمام وقت در ایام تعطیلی دانشگاه را بدست آورند و بخش عمده ای از هزینه های زندگی خود را از این طریق تامین کنند. البته همراه دانشجویان در کانادا، قادر خواهند بود تا اجازه کار تمام وقت را بدست آورند و تامین هزینه های زندگی را بر عهده بگیرند.

 

سایت رسمی دانشگاه: umanitoba.ca

در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل در دانشگاه مانیتوبا پرداختیم با این امید که بتوانید به عنوان یک متقاضی تحصیل در کشور کانادا با شرایط این دانشگاه به عنوان مقصدی مناسب برای تحصیل آشنا شوید. در صورت تمایل به کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص شرایط تحصیل و زندگی در کانادا می توانید با مشاورین ما در ارتباط باشید.

پرسش های رایج درباره دانشگاه مانیتوبا کانادا

دانشکده کشاورزی،دانشکده معماری، دانشکده مهندسی، دانشکده محیط زیست، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشکده بوم شناسی انسانی و دانشکده علوم

در رتبه بندی دانشگاه ی جهان QS در سال ۲۰۲۰ دانشگاه منیتوبا در رتبه ۶۵۰-۶۰۱ دنیا و ۲۱ام کانادا قرار دارد.

مدرک TOEFL: حداقل نمره 86 و مدرک IELTS: حداقل نمره 6.5