متقاضیان تحصیل در کانادا همواره در جستجوی راهی برای ورود به برترین دانشگاه‌های این کشور هستند تا بتوانند پس از پایان دوره تحصیل خود در این کشور شغل مناسبی پیدا کنند یا آنکه بتوانند در کشور موردعلاقه خود به شغل مناسبی دست پیدا کنند. یکی از دانشگاه‌های درجه یک در کشور کانادا دانشگاه مک گیل است. این دانشگاه که در شهر مونترال در استان کبک واقع شده است دو قرن قدمت دارد و از دانشگاه‌های قدیمی کشور کانادا به‌حساب می‌آید.

  • سال تأسیس: 1821
  • نوع مؤسسه : دولتی عمومی
  • رنکینگ کانادا:   2
  • رنکینگ بین‌المللی:  39
  • شهر : مونترال
  • استان : کبک
  • زبان : انگلیسی (زبان اصلی دانشگاه) – فرانسوی (به‌صورت محدود)

نام دانشگاه مک گیل  (McGill University) برگرفته از نام جیمز مک گیل است که مالک اصلی این دانشگاه بوده است. در ادامه این مقاله اطلاعات تکمیلی در خصوص دانشگاه مک گیل به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر کانادا را در اختیار شما قرار خواهیم داد. شما نیز می‌توانید ضمن مطالعه این مقاله با مشاورین ما برای کسب آگاهی بیش‌تر درباره اخذ ویزای تحصیلی کانادا در ارتباط باشید.

تاریخچه دانشگاه مک گیل

جیمز مک گیل وصیت کرد تا پس از مرگش، 10000 پوند از اموالش بعلاوه 46 هکتار از املاکش را صرف ایجاد یک مؤسسه علمی و آموزشی کنند. البته او برای این امر دو شرط داشت آن که اولاً هزینه‌ها صرف ساخت کالجی با نام مک گیل شود و دوم آنکه این کالج می‌بایست حداکثر 10 سال پس از مرگ او افتتاح شده باشد. این کالج در سال 1821 افتتاح شد و دومین ساختمان رسمی آن نیز در سال 1829 به بهره‌برداری رسید. در سال 1843، 20 دانشجو در ساختمان جدید هنر این دانشگاه نام‌نویسی کردند و این یک اتفاق تاریخی در تاریخ سی‌ساله کالج بود.

اولین مدرک رسمی کالج مک گیل 4 سال پس از شروع رسمی کلاس‌ها در سال 1833 به ویلیام لیزلی لوجی اهدا شد. این مدرک اولین مدرک پزشکی رسمی در کشور کانادا بود. سال‌های 1874 تا 1904 سال‌های بسیار مهمی برای تیم‌های ورزشی این دانشگاه بود و تیم‌های هاکی، فوتبال و بسکتبال این دانشگاه نیز به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کردند.

سال 1884 نیز در تاریخ دانشگاه مک گیل بسیار بااهمیت است چرا که برای اولین‌بار در تاریخ این دانشگاه، زنان موفق به شرکت در کلاس‌های درس این دانشگاه شدند. سال 1901 نیز سالی فراموش‌نشدنی در تاریخ دانشگاه مک گیل و شاید تاریخ علم فیزیک است. ارنست رادرفورد فیزیک‌دان برجسته در این سال موفق به کشف اتم شد و به همین دلیل جایزه نوبل را نیز به گنجینه افتخارات خود و دانشگاه مک گیل اضافه کرد.

در سال 1936 نیز پایه‌های جراحی مدرن قلب در این دانشگاه نهادینه شد. در سال 1948 نیز نظریه‌های بسیار مناسبی در خصوص برابری انسان‌ها در این دانشگاه به انتشار رسید. سال 1952 نیز برای اولین‌بار مطالعات اسلامی به شمال آمریکا رسید و در این دانشگاه به‌عنوان یک‌رشته تحصیلی معرفی شد. اولین سلول‌های مصنوعی خون نیز در سال 1956 در این دانشگاه ساخته شد.

تاریخ معاصر دانشگاه مک گیل نیز مملو از افتخارات و اکتشافات است و به همین دلیل این دانشگاه به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر در کانادا شناخته می‌شود.

تصویر دانشگاه مک گیل

مک گیل در مونترال شهری در استان کبک قرار دارد. مونترال دومین شهر پرجمعیت کانادا است. در این شهر به امکانات شهری توجه ویژه‌ای شده است و افراد به‌راحتی می‌توانند در کل شهر منتقل شوند. در مونترال جشنواره و برنامه‌های متنوعی در طول سال برگزار می‌شود و افراد هیچ‌گاه خسته نمی‌شوند البته این شهر دارای مناطق دیدنی متنوعی نیز است.

مشاهیر دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل یکی از دانشگاه‌های برتر جهان است و هرساله جمعیت قابل‌توجهی از دانشجویان، مدرک تحصیلی خود را از این دانشگاه دریافت می‌کنند. در حال حاضر بیش از 275000 نفر در جهان هستند که مدرک تحصیلی خود را در این دانشگاه بدست آورده و در 180 کشور مختلف جهان زندگی می‌کنند. از مهم‌ترین مشاهیر این دانشگاه برندگان جایزه نوبل هستند که مهم‌ترین و مشهورترین آن‌ها ارنست رادرفورد است که در سال 1908، اولین جایزه نوبل این دانشگاه را به دست آورد. فردریک سودی نیز در سال 1921 موفق به دریافت جایزه نوبل شد.

علاوه بر اساتیدی که از آن‌ها نام‌برده شد، برخی از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه نیز موفق به اخذ جایزه نوبل شده‌اند. اندرو ویکتور شالی در سال 1977 در رشته پزشکی این جایزه را بدست آورد. وال فیچ نیز در سال 1980 در رشته فیزیک موفق به اخذ این جایزه شد. دیوید هوبل در سال 1981 در رشته شیمی موفق به اخذ این جایزه شد. رادولف مارکوس نیز در سال 1992 این جایزه را به خود اختصاص داد و در سال 2009 نیز جک ژوستاک به‌صورت مشترک در رشته پزشکی و ویلارد بویل به‌صورت مشترک در رشته فیزیک موفق به اخذ این جایزه شدند. رالف اشتایمن در سال 2011 برنده جایزه نوبل بخش پزشکی شد و جان اوکیف در سال 2014 در رشته پزشکی آخرین جایزه نوبل این دانشگاه را به دست آورد.

ژولی پایت، فرماندار کل کانادا در حال حاضر، تحصیلات خود را در دانشگاه مک گیل سپری کرده است. جاستین ترودو نیز فارغ‌التحصیل دانشگاه مک گیل است. کوبی اسمولدرز یکی از مشهورترین بازیگران کانادایی نیز در این دانشگاه تحصیل‌کرده است. ادوارد ساکسون، برنده جایزه اسکار از دیگر هنرمندان مشهور این دانشگاه است.

نگاهی به جایگاه علمی دانشگاه مک گیل

از مسائل مهمی که پیش از اقدام برای اخذ پذیرش تحصیلی در دانشگاه مک گیل باید به آن توجه ویژه‌ای داشت، جایگاه علمی این دانشگاه در میان سایر دانشگاه‌های جهان است. نهادهای متفاوتی در جهان وجود دارند که بر اساس فاکتورهای متفاوت به ارزیابی دانشگاه‌های مختلف در جهان می‌پردازند. هرچه یک دانشگاه جایگاه بهتری در میان دانشگاه‌های جهان داشته باشد، اخذ پذیرش از آن نیز به‌مراتب دشوارتر خواهد شد.

در جدول زیر به بررسی جایگاه علمی دانشگاه مک گیل در 4 سازمان ارزیاب پرداخته‌ایم.

QS

Usnews Shanghai

THE

رتبه در کانادا

رتبه جهانی رتبه در کانادا رتبه جهانی رتبه در کانادا رتبه جهانی رتبه در کانادا

رتبه جهانی

2

27 3 51 3 67 3

40

با مطالعه جدول فوق می‌توان گفت که دانشگاه مک گیل یکی از سه دانشگاه برتر کانادا و همچنین یکی از 100 دانشگاه برتر جهان است؛ بنابراین درصورتی‌که تمایل به اخذ پذیرش از این دانشگاه دارید، باید رزومه‌ای درخور با جایگاه علمی این دانشگاه ارائه دهید. در نمودار زیر نیز به بررسی جایگاه علمی دانشگاه مک گیل طی یک دهه گذشته پرداخته‌ایم تا بتوان به نتایج بهتری در خصوص جایگاه علمی این دانشگاه رسید.

جایگاه علمی دانشگاه مک گیل به نقل از QS

با مطالعه جدول فوق می‌توان گفت که دانشگاه مک گیل یکی از سه دانشگاه برتر کانادا و همچنین یکی از 100 دانشگاه برتر جهان است؛ بنابراین درصورتی‌که تمایل به اخذ پذیرش از این دانشگاه دارید، باید رزومه‌ای درخور با جایگاه علمی این دانشگاه ارائه دهید. در نمودار زیر نیز به بررسی جایگاه علمی دانشگاه مک گیل طی یک دهه گذشته پرداخته‌ایم تا بتوان به نتایج بهتری در خصوص جایگاه علمی این دانشگاه رسید.

جایگاه علمی رشته های مختلف در دانشگاه مک گیل

در کنار بررسی جایگاه علمی دانشگاه به‌صورت کلی، باید به جایگاه علمی رشته‌های مختلف در این دانشگاه نیز توجه داشت. جایگاه علمی دانشگاه‌ها، جمع امتیازات کلی دانشگاه در رشته‌های مختلف تحصیلی است و همین مسئله سبب می‌شود که ضعف در یک‌رشته تحصیلی، باعث افول جایگاه علمی دانشگاه شود. به گزارش USN، بسیاری از رشته‌های تحصیلی در این دانشگاه جایگاه‌های عالی در سطح بین‌المللی را در اختیار دارند و ازاین‌حیث در بهترین شرایط قرار دارند. در جدول زیر می‌توان به بررسی برخی از پرتقاضاترین رشته‌های تحصیلی در این دانشگاه پرداخت.

جایگاه در میان دانشگاه های ارائه دهنده رشته در جهان رشته تحصیلی
55 علوم کشاورزی
57 ایمنی شناسی
47 هنر و مردم شناسی
35 بیماری های عفونی
40 پزشکی
92 مهندسی عمران
50 میکروبیولوژی
106 مهندسی
37 محیط زیست
83 علوم زمین
54 جراحی
68 هوافضا
112 ریاضیات
150 علوم مواد و متالوژی
47 مهندسی مکانیک
61 علوم صنایع غذایی

نگاهی به اعداد و ارقام در دانشگاه مک گیل

تعداد دانشجویان دانشگاه مک گیل به گزارش این دانشگاه 40153 نفر گزارش شده است. 27573 دانشجوی این دانشگاه در مقطع کارشناسی و 10260 دانشجو نیز در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. 738 دانشجو نیز در مقطع فوق دکترا در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.

زبان انگلیسی زبان مادری، 45.4% از دانشجویان این دانشگاه دانشگاه است و 18.9% از دانشجویان این دانشگاه نیز فرانسوی زبان هستند. 35.7% از دانشجویان این دانشگاه نیز به زبان های دیگری صحبت می کنند. 47.9% دانشجویان این دانشگاه اهل کبک هستند و 20.2% دانشجویان این دانشگاه اهل سایر مناطق کشور کانادا هستند. 31.9% از دانشجویان این دانشگاه را نیز دانشجویان بین المللی شکل می دهند.

در جدول زیر، تعداد دانشجویان این دانشگاه در دانشکده‌های مختلف را مورد بررسی قرار داده‌ایم

تعداد دانشجویان دانشگاه مک گیل در دانشکده های مختلف

هزینه تحصیل در دانشگاه مک گیل

یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید پیش از اقدام برای اخذ پذیرش از دانشگاه مک گیل به آن توجه داشته باشید، شهریه‌های این دانشگاه است. کلیه هزینه‌هایی که در ادامه ذکر می‌شود مربوط به دانشجویان بین‌المللی و در سال تحصیلی 2020-2021 در دانشگاه مک گیل است.

در مقطع کارشناسی موسیقی و علوم آموزشی، هزینه تحصیل در یک سال تحصیلی، 20645.77$ دلار کانادا است. هزینه تحصیلی در رشته‌های هنر و علوم پایه نیز 21500.10$ دلار کانادا تعیین شده است. شهریه تحصیل در رشته حقوق مدنی و علوم مهندسی 45656.40$ دلار کانادا در نظر گرفته شده است. شهریه تحصیل در رشته بازرگانی 52501.50$ دلار کانادا محاسبه شده است. شهریه رشته‌های تحصیلی پرستاری، علوم کشاورزی، معماری، علوم تغذیه، 21786.60$ دلار کانادا است.

شهریه تحصیل در رشته دندانپزشکی نیز 46478.08$ دلار کانادا محاسبه شده است. دانشجویان رشته جراحی نیز باید سالیانه 45751.86$ دلار کانادا پرداخت کنند. شهریه این دانشگاه برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری بسیار کم‌تر در نظر گرفته شده است به‌طوری‌که در بسیاری از رشته‌های تحصیلی کم‌تر از 12000$ دلار کانادا است. علاوه بر هزینه‌های مربوط به شهریه دانشگاهی، دانشجویان باید هزینه‌های دیگری را نیز پرداخت کنند که مربوط به هزینه‌های ثبت‌نام است و در حدود 3000 تا 3500$ دلار کانادا در سال است.

هزینه های جانبی دانشجویان در دانشگاه مک گیل

علاوه بر هزینه‌های تحصیل، دانشجویان باید هزینه‌های زندگی خود را نیز پرداخت کنند. دانشجویان در کانادا می‌توانند ضمن تحصیل خود، به‌صورت نیمه‌وقت کار کنند و هزینه‌های زندگی خود را تأمین کنند ضمن اینکه همسر دانشجویان که به‌عنوان همراه به کانادا سفر می‌کنند اجازه دارند تا به‌صورت تمام‌وقت مشغول به کار شود و این یک فرصت فوق‌العاده به شمار می‌رود اما با این توجه باید به هزینه‌های زندگی در شهر مونترال نیز توجه بسیار ویژه‌ای داشت.

هزینه‌های زندگی یک فرد مجرد به‌صورت میانگین در مونترال مبلغی در حدود 1100$  دلار کانادا است که البته دانشجویان می‌توانند با مدیریت هزینه‌های زندگی خود، مبالغ کمتری را برای خود در نظر بگیرند. علاوه بر هزینه‌های ذکر شده، هر دانشجو ماهیانه باید به‌صورت میانگین مبلغی بین 800 تا 2200$ دلار کانادا را برای اجاره منزل در نظر بگیرد. تغییرات این مبلغ وابسته به تعداد اتاق‌خواب و همچنین مکان جغرافیایی آپارتمان (مرکز شهر و یا بیرون شهر) است.  اقامت در خوابگاه دانشجویی یا زندگی با یک هم‌خانهٔ دیگر، می‌تواند این هزینه‌ها را نیز به حداقل برساند.

دانشگاه مک گیل چه اهدافی دارد؟

مک گیل یکی از دانشگاه‌های مشهور در کانادا است. این دانشگاه به دلیل ورود دانشجویان بین‌المللی زیادی یکی از دانشگاه‌هایی است که در زمینه‌های متفاوت با فرهنگ‌های متفاوت فعالیت دارد. مک گیل به دلیل هدفمندی در برنامه‌های آموزشی و پژوهشی خود بسیار شناخته شده است. از تحقیقات برتر انجام شده در این دانشگاه می‌توان به تحقیقات ارنست رادرفورد که در زمینه مواد رادیواکتیو بود و دیگر تحقیقاتی که منجر به اختراع سلول خونی است اشاره کرد. برنامه‌های متنوع این دانشکده با مدیریت عالی آن سبب جذب استعدادهای درخشان از سایر نقاط جهان شده است و این مورد در بالاتر رفتن رتبه علمی این دانشگاه شده است.

بودجه دانشگاه مک گیل چقدر است و تأثیراتی در اقتصاد دارد؟

هرسال تحصیلی بودجه مشخصی است سمت دولت به دانشکده‌ها داده می‌شود. برای دانشگاه مک گیل نیز بودجه قابل‌توجهی توسط دولت اختصاص‌داده‌شده است. این دانشگاه بودجه‌های تحصیلی خود را در زمینه‌های آموزشی، تحقیقاتی و تحصیلی صرف می‌کند. البته جا دارد به این نکته اشاره کنیم که بخشی از هزینه‌ها توسط شهریه دانشجویان تضمین می‌شود و گاهی اوقات نیز سرمایه‌گذاران هزینه‌هایی را با اهداف تحقیقاتی و پژوهشی در این دانشگاه سرمایه‌گذاری می‌کنند. از سمتی دیگر دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه با فعالیت در شغل‌ها به‌راحتی در چرخه اقتصادی کشور تأثیر می‌گذارند.

رنکینگ دانشگاه مک گیل

رتبهٔ دانشگاه مک گیل در سیستم رتبه‌بندی QS برابر با 35 در جهان، رتبهٔ دانشگاه مک گیل در سیستم رتبه‌بندی (Times Higher Education)برابر با 43 در جهان، رتبهٔ دانشگاه مک گیل در سیستم رتبه‌بندی (McMaster universities)برابر با 90 در جهان است.

شرایط دانشجویان در دانشگاه مک گیل

مک گیل سالانه دانشجویان زیادی را از سراسر جهان در مقاطع مختلف می‌پذیرد. هدف اصلی این دانشجویان کسب موفقیت در زمینه‌های تحصیلی و شغلی است. انجمن دانشجویان بین‌المللی با ارائه برنامه‌های مختلف شرایط کار در زمان تحصیل و کار بعد از فارغ‌التحصیلی را برای دانشجویان فراهم کرده است. مک گیل راه ورود دانشجویان بین‌المللی به این دانشگاه را نیز بسیار راحت کرده است. برای ورود به این دانشگاه نیاز به تکمیل فرم و ارسال آن و در آخر دریافت تأییدیه از دانشگاه وجود دارد.

درصورتی‌که افراد بتوانند تأییدیه موردنیاز را دریافت کنند می‌تواند سایر مراحل را پیش بگیرند. همان‌طور که گفتیم این دانشگاه شرایط ورود دانشجویان بین‌الملل را بسیار راحت کرده است به همین دلیل تعداد زیادی دانشجو از سراسر جهان در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. تعداد کل دانشجویان دانشگاه مک گیل بیش از ۴۰,۰۰۰ نفر و که تعداد دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه مک گیل تقریباً ۲۸۰۰۰ نفر و تعداد دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه مک گیل تقریباً ۱۳۰۰۰ نفر است.

دانشکده‌های دانشگاه مک گیل

مک گیل دانشگاهی شناخته شده در جهان و کانادا است. این دانشگاه دارای 11 دانشکده است که همه آنها از دانشکده‌های برتر هستند اما در این میان دانشکده پزشکی رتبه 23ام جهانی را دارد. این دانشکده‌ها رشته‌های مختلفی را دارند که عبارت است از:

دانشگاه مک گیل، دارای ۱۱ دانشکده است که همهٔ آن‌ها در دنیا به‌عنوان دانشکده‌های برتر شناخته شده‌اند، اما در این میان، دانشکدهٔ پزشکی مک گیل با رتبه ۲۳ ام در جهان، شهرت فراوانی یافته است. هرکدام از دانشکده‌های دانشگاه مک گیل، رشته‌هایی را ارائه می‌دهند که به شرح زیرند:

دانشکدهٔ کشاورزی و علوم زیست‌محیطی

  • اقتصاد کشاورزی
  • گیاه‌شناسی
  • علوم حیوانات
  • علوم غذایی و شیمی کشاورزی
  • مهندسی منابع بیولوژیکی
  • علوم منابع طبیعی
  • مهندسی بیولوژیک
  • تغذیهٔ انسان‌ها
  • انگل‌شناسی
  • دانشکدهٔ علوم
  • علوم اتمسفر و اقیانوس
  • زمین‌شنا
  • بیولوژی
  • روان‌شناسی
  • علوم کامپیوتر
  • ریاضی و آمار
  • فیزیک
  • موزه‌داری

دانشکدهٔ رشته‌های بین‌رشته‌ای

  • بیوانفورماتیک
  • مطالعات زنان و جنسیت
  • مهندسی بیولوژیکی و بیو دارویی
  • علوم و مهندسی محاسباتی
  • مطالعات توسعهٔ انتخابی
  • روان‌شناسی اجتماعی آنکولوژی
  • آمارهای اجتماعی
  • مهندسی محیط‌زیست
  • مطالعات اروپایی
  • محیط‌زیست نئوتروپیک
  • عصب‌شناسی میان‌رشته‌ای

دانشکدهٔ هنر

  • انسان‌شناسی
  • ادبیات زبان انگلیسی
  • تاریخ هنر
  • تاریخ کلاسیک
  • علوم ارتباطات
  • یهودیت شناسی
  • زبان، ادبیات و فرهنگ
  • فلسفه
  • جامعه‌شناسی
  • مطالعات آسیای شرقی
  • اقتصاد
  • انگلیسی
  • ادبیات زبان فرانسوی
  • مطالعات مربوط به ایالت کبک
  • کار اجتماعی
  • دین‌شناسی، مطالعات مذهبی
  • توسعهٔ بین‌المللی
  • منابع اطلاعاتی
  • اسلام‌شناسی
  • زبان‌شناسی

دانشکدهٔ پزشکی

  • آناتومی و بیولوژی سلولی
  • بیوشیمی
  • اپیدمیولوژی/ اپیدمی شناسی
  • اخلاق بیولوژی
  • آمار بیولوژی
  • بیولوژی شیمیایی
  • میکروبیولوژی و ایمونولوژی
  • پرستاری
  • بهداشت محیط کاری
  • گوش و حلق و بینی – جراحی سروگردن
  • علوم ارتباطات و اختلالات
  • پزشکی تجربی
  • جراحی تجربی
  • فیزیولوژی
  • روانپزشکی
  • بهداشت همگانی
  • پزشکی خانواده
  • ژنتیک انسان
  • فیزیک پزشکی
  • مطالعات اجتماعی پزشکی

دانشکدهٔ مدیریت

  • مدیریت
  • مدیریت کسب‌وکار (MBA)
  • MBA مدیریت اجرایی
  • MSW/ BCL/ LLB برنامهٔ میان‌رشته‌ای
  • MDCM/MBA برنامهٔ میان‌رشته‌ای

آموزش‌وپرورش

  • آموزش و روان‌شناسی مشاوره‌ای
  • حرکت و فیزیک شناسی جسمی انسان
  • مطالعات پیوسته در حوزه آموزش

دانشکدهٔ مهندسی

  • معماری
  • عمران
  • مهندسی برق و کامپیوتر
  • مهندسی شیمی
  • مکانیک
  • معدن و مواد
  • شهرسازی

چه رشته‌هایی در دانشگاه مک گیل ارائه می‌شود؟

رشته‌های دانشگاه مک گیل را بر اساس دانشکده‌های بررسی کردیم اما به‌صورت کلی می‌توان گفت این دانشگاه دارای رشته‌های:

  • حسابداری
  • کسب‌وکار کشاورزی
  • اقتصاد کشاورزی
  • علوم محیط‌زیست و کشاورزی
  • بیولوژی حیوانات
  • انسان‌شناسی
  • زبان عربی
  • بوم‌شناسی کاربردی
  • بهداشت و بیماری‌های حیوانات
  • مطالعات آفریقا
  • کارآفرینی کشاورزی
  • تولید کشاورزی
  • آناتومی و بیولوژی سلولی
  • علوم حیاتی
  • حقوق
  • زبان‌شناسی
  • زبان و ادبیات فرانسه
  • تاریخ هنر
  • محیط‌زیست اتمسفر و کیفیت هوا
  • زبان و ادبیات ایتالیایی
  • مدیریت نیروهای انسانی
  • آمریکای لاتین شناسی
  • هنرهای آزاد
  • مدیریت
  • بازاریابی
  • مهندسی مواد
  • فیزیک (در گرایش‌های مختلف و دانشکده‌های مختلف)
  • معماری
  • هنر
  • علوم رفتاری
  • تنوع زیستی و گونه‌ها
  • سینما
  • منابع آب و اکوسیستم‌ها
  • آمار (در گرایش‌ها و دانشکده‌های مختلف)
  • فیزیک و علوم اتمسفر
  • بیوشیمی
  • ریاضی کاربردی
  • اقوام و نژادهای کانادایی
  • ریاضیات (در دانشکده‌های مختلف)
  • فیزیک و ریاضی
  • مهندسی مکانیک
  • پزشکی
  • مهندسی مکانیک (گرایش طراحی)
  • پزشکی بیولوژیکی
  • مهندسی بیولوژیک
  • بیولوژی و ریاضیات
  • مهندسی منابع بیولوژیکی (دانشکده کشاورزی و محیط‌زیست)
  • آنالیز کسب‌وکار
  • بیوتکنولوژی
  • مطالعات کانادایی
  • میکروبیولوژی
  • مهندسی معدن
  • موسیقی (گرایش‌های مختلف)
  • مهندسی بیولوژیک سلولی
  • فیزیک و کامپیوتر
  • شیمی‌فیزیک
  • مهندسی نرم‌افزار (دانشکده‌های مختلف)
  • منابع آب و اکوسیستم‌ها
  • علوم کامپیوتر (دانشکده مهندسی)
  • مهندسی سازه
  • عمران
  • علوم‌شناختی
  • مهندسی کامپیوتر
  • علوم کامپیوتر و بیولوژی
  • بازپروری
  • رفتار سازمانی
  • ادبیات فارسی
  • فلسفه
  • دندانپزشکی
  • اجرای موسیقی
  • تاریخ موسیقی
  • تاریخ طبیعی
  • داروسازی
  • مطالعات مذهبی
  • انرژی‌های تجدیدپذیر
  • کاربردها و تکنولوژی‌های موسیقی
  • نانوتکنولوژی
  • آهنگ‌سازی
  • عصب‌شناسی
  • خاورمیانه و مطالعات اسلام‌شناسی

شرایط اخذ پذیرش در دانشگاه مک گیل

شرایط اخذ پذیرش در دانشگاه مک گیل در مقطع کارشناسی

برای پذیرش در مقطع کارشناسی نیاز به مدرک دیپلم با نمرات خوب در 12 سال تحصیل،  قبول شدن در آزمون ورودی برخی از دانشکده‌ها، مثل پزشکی، هنر و مدیریت کسب‌وکار و  توصیه‌نامه، انگیزه نامه و سایر مدارک برای تأثیر مثبت در پذیرش است.

شرایط اخذ پذیرش در دانشگاه مک گیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

برای پذیرش در مقطع ارشد و دکترا نیاز به مدرک معتبر کارشناسی از دانشگاه معتبر با معدل حداقل B به بالا (معادل 14 برای مقطع کارشناسی و معادل 15 به بالا برای مقطع کارشناسی ارشد)، پیش‌نیازهای درسی باید توسط دانشکدهٔ مربوطه تأیید شود، مدارک فارسی و همین‌طور ترجمهٔ انگلیسی آن‌ها به‌صورت کپی برابر اصل، ترجمه‌های انگلیسی با تأییدیه دادگستری و وزارت امور خارجه، توصیه‌نامه، برای برخی از رشته‌ها آزمون‌های GRE  و Gmat  و برای برخی از رشته‌ها نمونهٔ کار یا آثار هنری الزامی است.

مدارک زبان برای پذیرش دانشگاه مک گیل

کانادا کشوری انگلیسی‌زبان و البته در برخی مناطق فرانسوی‌زبان است. دانشجویان این دانشگاه برای تحصیل در مقاطع مختلف نیاز به مهارت زبان انگلیسی و در برخی از موارد فرانسوی دارند به همین دلیل نیاز است قبل از ورود به این دانشگاه برای این مورد اقدام کنند. مک گیل آزمون‌های زبان مختلفی را برای ورود دانشجویان می‌پذیرد؛ این آزمون‌ها عبارت‌اند از:

  • آزمون تافل اینترنتی ۸۶
  • آزمون تافل کاغذی ۵۶۷
  • آزمون آیلتس آکادمیک: نمرهٔ کل ۶.۵
  • آزمون MELAB با نتیجه حداقل 85 درصد
  • آزمون CAE با نمره B یا بالاتر
  • آزمون CPE با نمره C یا بالاتر
  • آزمون PTE با نمره کل 65 و 60 در هر قسمت

ددلاین اپلای در دانشگاه مک گیل

مهلت زمان پذیرش به‌صورت کلی در مقطع کارشناسی برای دانشجویان بین‌المللی در ترم سپتامبر تا 15 ژانویه و مهلت زمان ارسال مدارک تا 30 آوریل است البته استثنائاتی نیز وجود دارد که شامل رشته هنر با ددلاین 7 مارس و رشته مطالعات مذهبی با 1 مه است. البته ددلاین هر رشته و مقطع تحصیلی ممکن است متفاوت باشد. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر می‌توانید به لینک زیر رفته و بر اساس رشته و مقطع خود ددلاین دقیق را بررسی کنید:

بورسیه‌های دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل بورسیه و کمک‌هزینه‌های متنوعی را بر اساس رشته و مقاطع تحصیلی و همچنین شرایط افراد در نظر گرفته است. به‌صورت کلی این بورسیه‌ها بین 3.000 تا 12.000 دلار متغیر است و بورسیه‌ها برای دانشجویان بااستعداد در نظر گرفته شده؛ بهترین زمان ثبت‌نام در ماه اوت است که افراد می‌توانند در آن برای بورسیه نیز درخواست دهند.

کمک‌هزینه‌های تحصیلی دانشگاه مک گیل

در کنار بورسیه و تخفیف شهریه وام‌های دانشجویی، وام‌های اضطراری و درخواست پرداخت شهریه بودن سود نیز از دیگر گزینه‌هایی است که دانشگاه برای دانشجویان در نظر گرفته است. درخواست کار و دستاوردهای علمی مانند ثبت مقاله نیز می‌تواند در کمک‌هزینه‌های این دانشگاه مؤثر باشد. کمک‌هزینه‌های دولتی این دانشگاه می‌تواند از طریق دولت فدرال یا دولت کبک برای دانشجویان ارائه شود برای درخواست این موارد افراد باید قبل از ماه ژوئن در دانشگاه ثبت‌نام کرده باشند. همان‌طور که گفتیم کار در کنار تحصیل نیز یکی از مواردی که جز کمک‌های مالی اساس و افراد برای دریافت این مورد باید دانشجوی تمام‌وقت باشند و تا 30 ژوئن در سامانه دانشگاهی ثبت‌نام کرده باشند. برای بررسی دقیق کمک هزینه­ها می­توانید به لینک زیر نیز مراجعه کنید:

https://www.mcgill.ca/studentawards/undergraduate-scholarships-and-awards

خوابگاه دانشگاه مک گیل

خوابگاه مک گیل از یک بخش اصلی و دیگری بخش مک‌دونالد تشکیل شده است. قیمت خوابگاه در این دانشگاه بین 6000 تا 14000 دلار در سال متفاوت است البته قیمت کمپ مک‌دونالد کمتر بوده و حدود 5000 دلار در سال است. اتاق‌های خوابگاه دارای چند تخت است و اتاق به‌صورت مشترک مورداستفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید در کمپ اصلی اتاق‌هایی با شرایط منحصربه‌فرد و برنامه غذایی وجود دارد که بیش از 17000 دلار در سال قیمت دارند. به‌صورت کلی می‌توان گفت بین 5000 تا 8000 در سال هزینه خوابگاه و بین 12000 تا 15000 در سال هزینه‌های زندگی برای یک دانشجوی مک گیل است.

چنانچه مشاهده فرمودید دانشگاه مک گیل یکی از دانشگاه های برتر کشور کانادا است و دانشمندان فراوانی تحصیلات خود را در این دانشگاه پشت سر گذاشته اند. شما نیز در صورت تمایل به تحصیل در این دانشگاه، باید از رزومه تحصیلی بسیار مناسبی برخوردار باشید. درصد بالای دانشجویان بین المللی در این دانشگاه نشان می دهد که تحصیل در این دانشگاه برای شهروندان غیر کانادایی نیز امکان پذیر است.

در صورتی که قصد تحصیل در کانادا را دارید یا به دنبال راهی برای ورود به این کشور و اخذ اقامت آن می گردید، می توانید با مشاورین ما در تماس باشید و یا پرونده مهاجرتی خود را به وکلای ما که مورد تایید اداره مهاجرت کانادا هستند بسپارید تا ایشان با توجه به رزومه شما، میسر ترین مسیر مهاجرتی را پیش روی شما قرار دهند.

 

سایت رسمی دانشگاه : www.mcgill.ca

پرسش های مرتبط با معرفی دانشگاه مک گیل‎

  • دانشکده علوم کشاورزی و محیط زیست
  • دانشکده هنر
  • دانشکده تحصیلات پیوسته
  • دانشکده دندانپزشکی
  • دانشکده آموزش و پرورش
  • دانشکده مهندسی
  • دانشکده علوم اجتماعی
  • دانشکده تحصیلات تکمیلی و فوق دکتری
  • دانشکده حقوق
  • دانشکده مدیریت
  • دانشکده پزشکی
  • مدرسه موسیقی Schulich
  • دانشکده مطالعات دینی
  • دانشکده علوم

برای کارشناسی :

  • ایمیل معتبر
  • کارت اعتباری بین المللی
  • مدرک دیپلم
  • پاسپورت
  • ویزا
  • پرداخت هزینه ثبت نام
  • نمره تافل یا آیلتس

برای ارشد  :

  • پرکردن فرم ثبت نام دانشگاه مک گیل
  • ایمیل معتبر
  • ثبت نام در پورتال دانشگاه و داشتن ID و PIN
  • مدرک لیسانس یا مشابه آن که نزد دانشگاه مک گیل معتبر باشد.
  • نمره تافل یا آیلتس
  • پرداخت هزینه ثبت نام
  • ویزا و پاسپورت

مراکز آموزشی کبک کمترین شهریه را در میان ایالات کانادا دارند. هزینه زندگی در مونترال کانادا هم  بسیار کم است. هزینه ها و شهریه این مرکز با توجه به دوره تحصیلی و رشته متفاوت است. همچنین برای دانشجویان بین المللی هم این میزان هزینه ها با هم فرق دارد.