ونکوور یکی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرتی در کانادا است. این کلان شهر مدرن که در یکی از استان‌های غربی کانادا به اسم بریتیش کلمبیای زیبا واقع شده است، دارای طبیعتی بکر و سبک زندگی پویا است و یکی از خوش آب‌وهوا‌ترین شهرهای کانادا نیز به شمار می‌رود.

این امر، باعث شده تا ونکوور مورد توجه کارآفرینانی قرار بگیرد که قصد شروع یک بیزینس در این شهر دارند و می‌خواهند با راه‌اندازی این بیزینس راهی برای مهاجرت به کانادا پیدا کنند. راهی که برای این دسته از افراد در نظر گرفته شده، مسیر کارآفرینی بریتیش کلمبیا (British Columbia Entrepreneur) است که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

برنامه کارآفرینی در بریتیش کلمبیا

یکی از برنامه‌های نامزدی استانی بریتیش کلمبیا (BC PNP) برنامه کارآفرینی است که بر اساس سیستم اظهار علاقه یا Expression of Interest کار می‌کند. متقاضیان کارآفرینی در ونکوور، می‌توانند از طریق این برنامه یک کسب‌وکار در این شهر راه‌اندازی یا خریداری کنند و در ابتدا با اخذ اقامت موقت (ورک پرمیت کانادا ) وارد این شهر شوند و پس از گذشت مدتی با فراهم کردن شرایط مورد نیاز، برای دریافت اقامت دائم کانادا کاندید شوند.

متقاضیانی که شرایط برنامه کارآفرینی بریتیش کلمبیا را داشته باشند، باید ابتدا رتبه‌بندی شوند. در مرحله‌ی بعد، افرادی که بیشترین امتیاز را کسب کرده باشند، دعوتنامه‌ اپلای دریافت خواهند کرد. بنابراین، برنامه کارآفرینی بریتیش کلمبیا مسیری است برای آن دسته از افرادی که سابقه‌ی کافی در انجام بیزینس دارند، می‌توانند در بریتیش کلمبیا مستقر شوند و ضمن سرمایه گذاری در یک فعالیت تجاری، منافع اقتصادی قابل توجهی برای این استان در بر داشته باشند. در ادامه نیز برای مطالعه درباره الزامات و مراحل سرمایه گذاری در کانادا و دریافت ویزای سرمایه گذاری کانادا این مقاله را بخوانید.

مهاجرت از طریق کارآفرینی به ونکوور و اخذ اقامت دائم کانادا

شرایط کارآفرینی در ونکوور

متقاضیانی که قصد کارآفرینی در ونکوور دارند، باید شرایط زیر را فراهم کنند:

 

  1. داشتن سرمایه کافی به میزان حداقل ۶۰۰ هزار دلار کانادا
  • این سرمایه می‌تواند شامل پول نقد، دارایی‌های موجود در حساب‌های بانکی، سپرده‌های ثابت، ملک و املاک، سرمایه گذاری‌های انجام شده و غیره باشد.
  • باید از راه‌های قانونی به دست آمده باشد.
  • شامل کلیه اموالی که به نام شخص متقاضی اصلی و همسر وی هستند می‌شود.
  • یک ارائه دهنده خدمات مالی مورد تایید دولت استانی بریتیش کلمبیا، باید مقدار این سرمایه و قانونی بودن آن‌ را تایید کند.
  • سرمایه‌گذاری به مبلغ حداقل ۲۰۰ هزار دلار کانادا برای راه‌اندازی یک بیزینس جدید یا خریداری یکی از کسب‌و‌کارهای فعال در س.
  • این مبلغ باید حداقل در عرض ۶۱۰ روز (حدود ۲۰ ماه) پس از ورود متقاضی به ونکوور سرمایه گذاری شود.

 

  1. مدرک تحصیلی دیپلم
  • مدارک تحصیلی که خارج از کانادا دریافت شده‌اند، باید معادل سازی شوند.
  • متقاضی می‌تواند به جای مدرک تحصیلی، سابقه مالکیت ۱۰۰ درصدی یک بیزینس و مدیریت فعال آن به مدت حداقل ۳ سال در ۵ سال اخیر داشته باشد.
  • سابقه مالکیت ۱۰۰ درصدی که به جای مدرک تحصیلی ارائه می‌شود، می‌تواند مجموع سهام متقاضی اصلی، همسر و فرزندان وابسته‌ وی باشد.
  • سابقه قابل تایید در زمینه مالکیت و مدیریت فعال یک کسب‌وکار یا مدیریت ارشد بیزینس.

 

  1. ارائه بیزینس کانسپت
  • بیزینس کانسپت باید نشان دهد که متقاضی نقش فعال و مداوم در مدیریت و انجام امور روزمره‌ی بیزینس مورد نظر خواهد داشت.
  • همچنین، باید نشان دهد که این کسب‌وکار در عرض ۱۲ ماه پس از ورود متقاضی به ونکوور، حداقل یک موقعیت شغلی تمام‌وقت یا معادل آن برای ساکنین ونکوور که دارای اقامت دائم کانادا یا شهروندی این کشور هستند ایجاد خواهد کرد.

 

  1. مدرک زبان CLB 4 یا معادل آن در یکی از دو زبان انگلیسی یا فرانسوی
  2. متقاضی باید در کشور محل اقامت کنونی خود، به صورت قانونی اقامت داشته باشد.

درباره روش های سرمایه گذاری در بریتیش کلمبیا در این مقاله بخوانید.

حداقل شرایط مورد نیاز طرح تجاری

متقاضی باید مدرک مهمی تحت عنوان طرح تجاری یا بیزینس کانسپت در پرونده خود داشته باشد. اهمیت طرح تجاری، در این است که بر اساس یک‌سری از معیارها به آن امتیاز تعلق می‌گیرد که در سرنوشت متقاصی تاثیرگذار است. این معیارها که طرح تجاری بر اساس آن‌ها سنجیده می‌شود، عبارتند از دوام تجاری، قابلیت انتقال مهارت‌های متقاضی، و مزایای اقتصادی.

در صورتی که از متقاضی دعوت شود که درخواست خود را به همراه کلیه اسناد و مدارک موردنیاز ارسال کند، باید یک بیزینس پلن جامع و کامل نیز ارائه دهد. اداره مهاجرت استان بریتیش کلمبیا، درخواست‌ها را برای ایجاد یک کسب‌وکار جدید، خرید یک کسب‌وکار فعال، مشارکت با یک کسب‌وکار فعال، و شراکت با یک کارآفرین داخلی یا خارجی برای ایجاد یک بیزینس جدید در نظر می‌گیرد.

شرایط اشتغال‌زایی برای کارآفرینی در ونکوور

یکی از مهم‌ترین شرایط کارآفرینی در ونکوور، اشتغال‌زایی است؛ اما این اشتغال‌زایی، دقیقا باید چه شرایطی داشته باشد؟ در پاسخ، می‌توان گفت که متقاضیان باید در طرح تجاری خود نشان دهند که قصد دارند در عرض ۱۲ ماه پس از ورود به ونکوور، حداقل یک فرصت شغلی تمام‌وقت یا معادل آن در کسب‌وکار پیشنهادی برای دارندگان اقامت دائم کانادا یا شهروندان این کشور ایجاد کنند.

همچنین، متقاضیان باید نشان دهند که تمایل دارند از استخدام کانادایی‌ها در این کسب‌وکار به‌صورت بلند مدت حمایت کنند. متقاضیانی که خودشان یک کارمند کلیدی برای بیزینس مورد نظر پیشنهاد می‌کنند، باید نشان دهند که حداقل ۳ موقعیت شغلی تمام وقت یا معادل آن ایجاد خواهند کرد. تعریف کار تمام‌وقت هم این است که حداقل باید به مدت ۳۰ ساعت در هفته (مجموعا ۱۵۶۰ ساعت در سال) انجام شود.

موقعیت‌های شغلی تمام‌وقت، نباید در اختیار پیمان‌کاران و یا سهام‌دارن مستقل با بیش از ۱۰ درصد از مالکیت کسب‌وکار قرار بگیرند. بنابراین، منطق مشخصی برای ایجاد موقعیت‌های شغلی تمام‌وقت در نظر گرفته شده است. در صورتی که موقعیت‌های شغلی مورد نظر در سطح مهارت‌های ناک‌های 0، A یا B قرار بگیرند، امتیاز طرح تجاری متقاضی را افزایش خواهند داد.

در صورت تمایل به خریداری یک کسب‌وکار فعال در ونکوور توسط متقاضی، نباید تعدیل نیرو صورت بگیرد و تعداد موقعیت‌های شغلی، باید به همان تعدادی باشد که در این بیزینس تحت مدیریت مالک قبلی آن وجود داشت. همچنین، کارکنان باید مطابق با سطح مهارت شغلی خود که در لیست مشاغل ملی کانادا (NOC) تعریف شده، حقوق و دستمزد دریافت کنند.

در صورتی که بعدها شرایط متقاضی برای دریافت نامزدی استانی تایید شود، باید نشان دهد که موقعیت‌های شغلی را به تعداد خواسته شده، به طور مداوم و مستمر به مدت حداقل ۶ ماه ایجاد کرده است. در ادامه نیز برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط کار در ونکوور این مقاله را از دست ندهید.

اهمیت همراهی وکیل مهاجرت در پروسه دریافت ویزای کانادا

مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس و شرکت شتاب دهنده بیزینس و استارت آپ i3 capital با مدیریت مهیار حلاج‌ پور٬ عضو سازمان (NACO (National Angel Capital Organization ٬ مشاور رسمی (RCIC) یا اصطلاحا وکیل مهاجرت به کانادا با سال ها تجربه در هدایت و حمایت صد ها تجارت نوپا٬ استارت آپ و همکاری با شرکت های معظم بین المللی از ابتدا تا انتهای مسیر موفقیت شما در کانادا در کنار شماست.

راه اندازی بیزینس در کانادا یک پروسه کاملا حقوقی است و شما به عنوان یک شهروند خارجی که با قوانین این کشور آشنایی کافی ندارید، بهتر است پیش از هر گونه اقدام قانونی با وکیل مهاجرتی کانادا در این زمینه مشورت کنید.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا

مراحل کارآفرینی در ونکوور

به طور کلی، مراحل کارآفرینی در شهر ونکوور به شرح زیر است:

  1. در ابتدا، متقاضی باید با انجام تحقیقات اولیه، درمورد شرایط راه‌اندازی و انجام کسب‌وکار در ونکوور، آماده‌ اپلای برای برنامه کارآفرینی بریتیش کلمبیا شود. از کارآفرینان خارجی که قصد کارآفرینی در ونکوور دارند، دعوت می‌شود تا یک سفر اکتشافی به این شهر داشته باشند تا درمورد فرصت‌های تجاری موجود در این منطقه آگاهی و اطلاعات کسب کنند و با محیط انجام بیزینس نیز آشنا شوند.

 

  1. متقاضیان باید یک پروفایل در سایت اداره مهاجرت بریتیش کلمبیا ایجاد کنند و ضمن پرداخت هزینه‌های مورد نیاز، بر اساس فاکتورهای مختلف، امتیاز دریافت کنند. برخی از این فاکتورها عبارت هستند از تجربه مدیریت ارشد یا مالکیت یک کسب‌وکار، میزان دارایی یا سرمایه خالص، تطبیق‌پذیری، طرح تجاری و برخی موارد دیگر. در عرض ۶ هفته پس از ایجاد این پروفایل، به شرایط متقاضی امتیاز داده خواهد شد.

 

  1. از طریق قرعه‌کشی‌های دوره‌ای که توسط دولت استانی بریتیش کلمبیا انجام می‌شود، از افرادی که بالاترین امتیازها را گرفته باشند، دعوت می‌شود.

 

  1. در صورتی که متقاضیان دعوت‌نامه دریافت کنند، ۴ ماه (۱۲۰ روز) فرصت خواهند داشت تا پرونده خود را به صورت کامل با کلیه اسناد و مدارک موردنیاز و مدارک تکمیلی خواسته شده، به اداره مهاجرت بریتیش کلمبیا ارسال کنند. به این ترتیب، رسما برای برنامه کارآفرینی بریتیش کلمبیا درخواست خواهند داد. همچنین، باید ضمن پرداخت هزینه بررسی پرونده (۳۵۰۰ دلار) و سایر هزینه‌های مورد نیاز، گزارش تاییدیه سرمایه اعلام شده‌ خود را نیز ارائه دهند. اکنون شرایط متقاضیان بر اساس شرایط مورد نیاز این برنامه، بررسی می‌شود. در طی فرایند ارزیابی شرایط و پرونده‌ متقاضی، ممکن است از وی دعوت شود که در یک مصاحبه حضوری در ونکوور نیز شرکت کند تا بررسی بیشتر و دقیق‌تری از شرایط وی صورت بگیرد یا ابهامات پرونده برطرف شوند.

 

  1. در صورتی که متقاضی مورد تایید قرار بگیرد، باید قراردادی تحت عنوان توافق‌نامه عملکرد تجاری با دولت استانی امضا کند. پس از امضای این قرارداد، نامه‌ی تاییدیه‌ای مبنی بر حمایت از متقاضی برای وی صادر خواهد شد که با داشتن آن می‌تواند برای اخذ ویزای کار به اداره مهاجرت فدرال کانادا (IRCC) درخواست دهد. این نامه تاییدیه که تا ۹۰ روز (حدود ۳ ماه) اعتبار دارد، به متقاضی اجازه می‌دهد که به همراه کلیه اعضای خانواده خود وارد کانادا شود.

 

  1. کارآفرینان خارجی باید در عرض ۶۰ روز پس از ورود به کانادا، ورود خود را به مقامات استانی اطلاع دهند و اطلاعات تماس جدید خود را در اختیار دولت استانی قرار دهند. پس از اینکه با ویزای کار خود وارد ونکوور شدند، حداکثر ۲۰ ماه (۶۱۰ روز) فرصت خواهد داشت تا بیزینس پلن خود را به مرحله اجرا برسانند، مدیریت کسب‌وکار خود را به صورت فعال برعهده بگیرند، بیزینس مورد نظر را شروع کنند، تمامی شرایط توافق‌نامه عملکرد تجاری را محقق کنند و در محدوده‌ی ۱۰۰ کیلومتری کسب‌وکار خود سکونت کنند. متقاضیان باید حداقل ۷۵ درصد از مدتی که با ویزای کار در کانادا حضور دارند را در این منطقه سپری کنند.

 

  1. بین ۱۸ تا ۲۰ ماه پس از ورود به ونکوور، متقاضیان باید آخرین گزارش را به اداره مهاجرت بریتیش کلمبیا ارائه دهند و فعالیت‌های تجاری انجام شده در طول مدتی که با ویزای کار در کانادا حضور داشتند و در حال انجام بیزینس بوده‌اند را شرح دهند.

 

  1. دولت استانی بریتیش کلمبیا با صدور نامه‌ تاییدیه نامزدی، متقاضیان کارآفرینی را تایید خواهد کرد. این تاییدیه، به متقاضی اصلی و کلیه اعضای خانواده وی اجازه می‌دهد که برای اخذ اقامت دائم کانادا به اداره مهاجرت فدرال درخواست دهند.

 

  1. اداره مهاجرت فدرال کانادا ممکن است از متقاضی درخواست کند تا مدارک تکمیلی بیشتری ارائه دهد تا مطمئن شود که وی به انجام بیزینسی که راه‌اندازی کرده است، ادامه خواهد داد و همچنان در همین منطقه اقامت خواهد کرد.
شرایط ویزای کارآفرینی ونکوور

روش های ثبت شرکت در کانادا ؛  ثبت شرکت از طریق ICT یا انتقال درون سازمانی یا
ثبت شرکت از طریق مالک گرداننده ( Owner Operator )

بیزینس‌های واجد شرایط برای کارآفرینی در ونکوور

در صورتی که متقاضیان برای ارسال پرونده کامل خود دعوت شوند، باید ثابت کنند بیزینسی که راه‌اندازی و یا خریداری شده، می‌تواند به رشد اقتصادی بریتیش کلمبیا کمک کند. علاوه بر این، باید ثابت کنند که حداقل ۳۳.۳ درصد (یک سوم) از سهام این کسب‌وکار به آن‌ها تعلق دارد.

البته، درصد مالکیت متقاضی می‌تواند کم‌تر از این مقدار هم باشد. در این صورت، باید حداقل ۱ میلیون دلار در بیزینس مورد نظر سرمایه گذاری کنند. در صورتی هم که متقاضی قصد راه‌اندازی یک فرانچایز داشته باشد، باید طرحی ارائه کند که نشان دهد قصد دارد این فرانچایز را گسترش و یا توسعه دهد.

در عین حال، باید شرایط موردنیاز شرکت مادر را نیز رعایت کرده باشد. در این صورت، متقاضی نشان می‌دهد که در راه‌اندازی این فرانچایز و انجام بیزینس آن موفق خواهد بود که باعث می‌شود واجد شرایط برنامه کارآفرینی بریتیش کلمبیا هم شود. برای مطالعه درباره خرید فرانچایز در کانادا و شرایط آن این مقاله را از دست ندهید.

در صورت تمایل به راه‌اندازی کسب‌وکارهای فصلی نیز، متقاضی باید نشان دهد که این کسب‌وکار کلیه شرایط مورد نیاز برای برنامه کارآفرینی بریتیش کلمبیا را دارا است و به مدت حداقل ۸ ماه در سال فعالیت مداوم و مستمر خواهد داشت.

درباره انواع روش‌های ثبت شرکت در بریتیش کلمبیا این مقاله را از دست ندهید.

بیزینس‌هایی که برای کارآفرینی در ونکوور واجد شرایط نیستند

پیش از اینکه به بیزینس‌های غیرقابل قبول برای کارآفرینی در ونکوور بپردازیم، باید حتما به این نکته اشاره کنیم که اداره مهاجرت بریتیش کلمبیا توصیه اکید دارد که قبل از امضای توافق‌نامه عملکرد و دریافت ویزای کار کانادا، دست به اقدام برای خرید بیزینس یا انجام هرگونه سرمایه گذاری دیگری نزنید.

هزینه‌هایی که قبل از شروع فرایند اپلای برای خرید بیزینس یا سرمایه‌گذاری انجام شده باشند، جزو حداقل مبلغ مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در ونکوور (۲۰۰ هزار دلار) محسوب نخواهند شد و هیچ تاثیری در افزایش شانس پذیرش پرونده یا موارد دیگری از این دست نخواهند داشت.

بیزینس‌های غیرقابل قبول برای کارآفرینی در ونکوور نیز به شرح زیر هستند:

  • توسعه و دلالی املاک و مستغلات، کارگزاری بیمه یا کارگزاری تجاری
  • خشکشویی خودکار
  • کارواش خودکار
  • کسب‌وکارهایی که در زمینه تولید، توزیع یا فروش محصولات مستهجن یا غیراخلاقی جنسی یا ارائه خدمات در این زمینه فعالیت می‌کنند.
  • بازیافت ضایعات فلزی
  • مشاغلی که کالاهای مستعمل و دست دوم می‌فروشند (به غیر از مشاغلی که خدمات دارای ارزش افزوده ارائه می‌دهند مانند تعمیرات، نوسازی یا بازیافت.
  • کشاورزی و مزرعه داری با هدف سرگرمی
  • هتل‌ها و اقامتگاه‌هایی که فقط جوای خواب و صبحانه ارائه می‌دهند
  • ارائه دهندگان وام‌های یک روزه، نقد کنندگان چک، افرادی که پول چنج می‌کنند و افرادی که قصد راه‌اندازی دستگاه‌های خودپرداز دارند.
  • بنگاه‌های رهن
  • سایر فعالیت‌هایی که بدنامی دولت بریتیش کلمبیا و برنامه کارآفرینی این استان را در پی دارند.

کسب‌وکارهای زیر نیز در مناطقی که کم‌تر از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارند، نمی‌توانند فعالیت داشته باشند:

  • جایگاه‌های عرضه بنزین
  • خدمات خشک شویی
  • سالن‌های برنزه
  • فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • اجاره دی وی دی و محصولات فرهنگی
هزینه و سرمایه مهاجرت کارآفرینی ونکوور

برای شروع سرمایه گذاری در کانادا و ثبت شرکت در شهرها و استان های آن توصیه می‌کنیم مقالات ثبت شرکت در ونکوور ، ثبت شرکت در انتاریو و ثبت شرکت در استان کبک را مطالعه کنید.

افرادی که واجد شرایط کارآفرینی در ونکوور نیستند

افراد زیر واجد شرایط کارآفرینی در ونکوور نیستند:

  • از ورود به کانادا منع شده باشند.
  • در کشور محل اقامت کنونی خود به صورت قانونی اقامت نداشته باشند.
  • وضعیت اقامت آن‌ها در کانادا نامشخص باشد.
  • مدت اقامت آن‌ها در کانادا به اتمام رسیده باشد و در عرض ۹۰ روز برای تمدید آن اقدامی انجام نداده باشند.
  • امکان تمدید اقامت خود در کانادا را نداشته باشند.
  • درخواست پناهندگی در کانادا داده باشند.
  • دستور اخراج آن‌ها از کانادا صادر شده باشد (چه در داخل و چه در خارج از کانادا باشند).
  • بدون وضعیت اقامت معتبر و مشخص در کانادا حضور داشته باشند.
  • بدون مجوز در حال کار کردن در کانادا باشند.

راه اندازی استارتاپ در کانادا برخلاف تصور عموم٬ تنها منوط به ارائه یک ایده جدید برای کسب‌وکار نخواهد بود و پیچیدگی های بسیاری دارد.

سیستم امتیازدهی مسیر کارآفرینی بریتیش کلمبیا

سیستم امتیازدهی مسیر کارآفرینی بریتیش کلمبیا

متقاضیان با ثبت‌نام برای برنامه کارآفرینی بریتیش کلمبیا، تمایل خود را به راه‌اندازی یک بیزینس یا خریداری یک کسب‌وکار فعال نشان می‌دهند. البته، صرفا با انجام ثبت‌نام، قادر به ارسال درخواست برای این پروگرم نخواهند بود. بلکه بر اساس یک‌سری از معیارهای خود متقاضی و فاکتورهای طرح تجاری وی، به او امتیاز داده خواهد شد.

چه در معیارهای فردی شخص متقاضی و چه در معیارهای طرح تجاری، وی باید بتواند حداقل امتیازی که برای هر فاکتور در نظر گرفته شده است را به دست بیاورد تا بتواند وارد صف انتظار شود. مجموع امتیازاتی که متقاضی از شرایط فردی و طرح تجاری خود به دست می‌آورد، نشان می‌دهد که آیا وی می‌تواند دعوتنامه‌ اپلای برای مسیر کارآفرینی را به دست بیاورد یا خیر.

حداکثر امتیازی که در سیستم امتیازدهی مسیر کارآفرینی بریتیش کلمبیا در نظر گرفته شده، ۲۰۰ امتیاز است که ۸۰ امتیاز آن به طرح تجاری متقاضی اختصاص یافته و ۱۲۰ امتیاز هم برای شرایط فردی وی در نظر گرفته شده است. معیارهای هر یک از این دو فاکتور اصلی و امتیازی که برای هر معیار در نظر گرفته شده، به شکل زیر است:

  • شرایط متقاضی

امتیاز فاکتور
۲۰ امتیاز تجربه کاری
۴ امتیاز تجربه مالکیت بیزینس
۱۲ امتیاز میزان دارایی یا سرمایه کلی
۲۰ امتیاز میزان سرمایه‌گذاری
۲۰ امتیاز اشتغال‌زایی
۱۲ امتیاز موقعیت مکانی کسب‌وکار
۳۲ امتیاز فاکتورهای تطبیق‌پذیری
۱۲۰ امتیاز مجموع امتیازات قابل دریافت از شرایط متقاضی
  • شرایط کسب‌وکار

امتیاز بخش‌های بیزینس پلن
۳۰ امتیاز دوام تجاری
۲۰ امتیاز قابلیت انتقال مهارت‌ها
۳۰ امتیاز منافع اقتصادی
۸۰ امتیاز مجموع امتیازات قابل دریافت از شرایط کسب و کار (بیزینس پلن)
  • میزان سابقه کار

در این معیار، به تجربه کاری متقاضی در ۱۰ سال اخیر امتیاز داده می‌شود. در صورتی که متقاضی برای اپلای دعوت شود، باید مدارک اثبات کننده‌ی این سابقه را ارائه دهد.

در طول ثبت‌نام، متقاضیان باید کد (یا کدهای) بخش صنعتی که در آن فعالیت کرده‌اند را بر اساس سیستم طبقه‌بندی صنایع آمریکای شمالی (NAICS) و همینطور کد (یا کدهای) شغلی طبقه‌بندی ملی مشاغل در کانادا (NOC) که به بهترین وجه با تجربه آن‌ها مرتبط است را مشخص کنند.

حداقل امتیازی که متقاضیان باید از این فاکتور کسب کنند، ۸ امتیاز است و حداکثر امتیاز ممکن هم ۲۰ امتیاز است.

سابقه مالکیت و مدیریت بیزینس

امتیاز میزان سابقه
۰ امتیاز کم‌تر از ۱۲ ماه
۴ امتیاز ۱۲ تا ۲۴ ماه
۶ امتیاز ۲۵ تا ۳۶ ماه
۱۲ امتیاز ۳۷ تا ۴۸ ماه
۱۵ امتیاز ۴۹ تا ۶۰ ماه
۲۰ امتیاز بیشتر از ۶۰ ماه

سابقه مدیریت ارشد بیزینس

امتیاز میزان سابقه
۰ امتیاز کم‌تر از ۲۴ ماه
۴ امتیاز ۲۴ تا ۴۸ ماه
۸ امتیاز ۴۹ تا ۶۰ ماه
۱۲ امتیاز بیشتر از ۶۰ ماه

میزان سابقه مالکیت بیزینس

امتیاز میزان سابقه
۰ امتیاز کم‌تر از ۳ سال مالکیت ۱۰۰ درصد یک بیزینس در ۵ سال اخیر
۴ امتیاز حداقل ۳ سال مالکیت ۱۰۰ درصد یک بیزینس در ۵ سال اخیر

نکته: درصد مالکیت کسب‌وکار، می‌تواند مجموع سهام متقاضی اصلی به همراه سهم همسر و فرزندان وابسته وی باشد.

  • میزان سرمایه شخصی

حداقل امتیازی که متقاضیان باید از این فاکتور کسب کنند، ۵ امتیاز است و حداکثر امتیاز ممکن هم ۱۲ امتیاز است.

میزان دارایی‌های نقدی

امتیاز مبلغ
۰ امتیاز کم‌تر از ۵۰ هزار دلار کانادا
۲ امتیاز ۵۰ تا ۱۹۹ هزار و ۹۹۹ دلار کانادا
۳ امتیاز ۲۰۰ تا ۳۹۹ هزار و ۹۹۹ دلار کانادا
۴ امتیاز ۴۰۰ هزار دلار کانادا و بیشتر

مجموع سرمایه شخصی

امتیاز مبلغ
۰ امتیاز کم‌تر از ۶۰۰ هزار دلار کانادا
۵ امتیاز ۶۰۰ تا ۷۹۹ هزار و ۹۹۹ دلار کانادا
۶ امتیاز ۸۰۰ هزار تا ۱ میلیون و ۱۹۹ هزار و ۹۹۹ دلار کانادا
۷ امتیاز ۲ تا ۴ میلیون و ۹۹۹ هزار و ۹۹۹ دلار کانادا
۸ امتیاز ۵ میلیون دلار کانادا و بیشتر
  • میزان سرمایه‌گذاری

در صورتی که متقاضیان یک موقعیت شغلی کلیدی در بیزینس پیشنهادی دارند، باید حداقل ۱۰ امتیاز و در غیر این صورت، ۸ امتیاز از این فاکتور به دست بیاورند. حداکثر امتیاز ممکن هم ۲۰ امتیاز است.

امتیاز مبلغ
۰ امتیاز کم‌تر از ۲۰۰ هزار دلار کانادا
۸ امتیاز ۲۰۰ تا ۳۹۹ هزار و ۹۹۹ دلار کانادا
۱۰ امتیاز ۴۰۰ تا ۵۹۹ هزار و ۹۹۹ دلار کانادا
۱۱ امتیاز ۶۰۰ تا ۹۹۹ هزار و ۹۹۹ دلار کانادا
۱۲ امتیاز ۱ تا ۱ میلیون و ۹۹۹ هزار و ۹۹۹ دلار کانادا
۱۴ امتیاز ۲ تا ۳ میلیون و ۹۹۹ هزار و ۹۹۹ دلار کانادا
۱۶ امتیاز ۴ تا ۷ میلیون و ۹۹۹ هزار و ۹۹۹ دلار کانادا
۲۰ امتیاز ۸ میلیون دلار کانادا و بیشتر
  • اشتغال‌زایی

در صورتی که متقاضیان یک موقعیت شغلی کلیدی در بیزینس مورد نظر دارند، باید حداقل ۱۰ امتیاز و در غیر این صورت، ۸ امتیاز از این فاکتور به دست بیاورند. حداکثر امتیاز ممکن هم ۲۰ امتیاز است. همچنین، در صورتی که هیچ شغلی ایجاد نکنند، واجد شرایط نخواهند بود. اشتغال‌زایی باید حداکثر ظرف مدت ۳۶۵ روز از راه‌اندازی کسب و کار انجام شود.

امتیاز تعداد مشاغل تمام وقت ایجاد شده
۰ امتیاز عدم اشتغال‌زایی
۸ امتیاز ایجاد ۱ شغل تمام وقت
۹ امتیاز ایجاد ۲ شغل تمام وقت
۱۰ امتیاز ایجاد ۳ شغل تمام وقت
۱۱ امتیاز ایجاد ۴ شغل تمام وقت
۱۲ امتیاز ایجاد ۵ شغل تمام وقت
۱۳ امتیاز ایجاد ۶ شغل تمام وقت
۱۴ امتیاز ایجاد ۷ تا ۹ شغل تمام وقت
۱۶ امتیاز ایجاد ۱۰ تا ۱۹ شغل تمام وقت
۲۰ امتیاز ایجاد ۲۰ شغل تمام وقت و یا بیشتر
  • موقعیت مکانی بیزینس

متقاضیان نهایتا می‌توانند ۲۰ امتیاز از این معیار به دست بیاورند.

امتیاز تعداد جمعیت موقعیت مکانی بیزینس
۰ امتیاز ۵۰۰ هزار نفر و بیشتر
۱ امتیاز ۲۰۰ تا ۴۹۹ هزار و ۹۹۹ نفر
۳ امتیاز ۱۰۰ تا ۱۹۹ هزار و ۹۹۹ نفر
۶ امتیاز ۷۰ تا ۹۹ هزار و ۹۹۹ نفر
۸ امتیاز ۶۰ تا ۶۹ هزار و ۹۹۹ نفر
۱۰ امتیاز ۳۵ تا ۵۹ هزار و ۹۹۹ نفر
۱۲ امتیاز کم‌تر از ۳۵ هزار نفر
  • فاکتورهای تطبیق‌پذیری

فاکتورهای تطبیق‌پذیری، بر اساس یکسری از شرایط فردی متقاضی هستند. با وجودی که این فاکتورها جزو الزامات اجباری برنامه کارآفرینی بریتیش کلمبیا نیستند، اما شاخص‌های بسیار خوبی برای حمایت از توانایی‌های فرد کارآفرین برای استقرار و سکونت در بریتیش کلمبیا به شمار می‌روند.

متقاضی باید مدارک مورد نیاز برای اثبات موارد زیر (از قبیل مدرک تحصیلی یا زبان) را زمانی که برای اپلای دعوت شد، ارائه دهد.

همچنین، باید با دریافت مدرک ECA مدرک تحصیلی خود که در خارج از کانادا گرفته را معادل‌سازی کند. حداقل امتیاز خاصی برای فاکتورهای تطبیق پذیری در نظر گرفته نشده است. اما متقاضیان می‌توانند با ارائه موارد زیر حداکثر تا سقف ۳۲ امتیاز دریافت کنند.

  • مدرک زبان

امتیاز سطح مهارت‌های زبان
۰ امتیاز بدون مدرک زبان یا مدرک زبان پایین‌تر از CLB 3 و معادل آن
۲ امتیاز CLB 4 و معادل آن
۴ امتیاز CLB 5 و بالاتر یا معادل آن
  • مدرک تحصیلی

امتیاز سطح تحصیلات
۰ امتیاز تحصیلات متوسطه و پایین‌تر
۲ امتیاز دیپلم و فوق دیپلم
۵ امتیاز کارشناسی
۸ امتیاز کارشناسی ارشد
۸ امتیاز دکترا یا PhD
  • سن

امتیاز بازه سنی
۰ امتیاز کم‌تر از ۲۵ سال
۴ امتیاز ۲۵ تا ۳۴ سال
۸ امتیاز ۳۵ تا ۴۴ سال
۶ امتیاز ۴۵ تا ۵۴ سال
۴ امتیاز ۵۵ تا ۶۴ سال
۰ امتیاز ۶۵ سال یا بیشتر
  • سابقه انجام سفر کاری به بریتیش کلمبیا

امتیاز سابقه سفر به بریتیش کلمبیا
۰ امتیاز بدون سابقه سفر به بریتیش کلمبیا یا گذشت بیشتر از ۳ سال از آخرین سفر به این استان
۱ امتیاز سابقه سفر در ۱ تا ۳ سال اخیر
۲ امتیاز گذشت کم‌تر از ۱ سال از انجام سفر، بدون بازدید از محل کسب و کار پیشنهادی
۴ امتیاز گذشت کم‌تر از ۱ سال از انجام سفر به همراه بازدید از محل کسب و کار پیشنهادی
  • سابقه کار، انجام بیزینس و یا تحصیل در کانادا به مدت حداقل ۱۲ ماه

در صورت داشتن هر یک از شرایط فوق، ۸ امتیاز به متقاضی تعلق خواهد گرفت و در غیر این صورت، امتیازی از این فاکتور به دست نخواهد آورد.

  • دوام تجاری

مقامات استانی بریتیش کلمبیا، بر اساس فاکتورهای زیر دوام تجاری بیزینس کانسپت متقاضی برای کسب‌وکار پیشنهادی را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. مقامات استانی در فاکتورهای دوام تجاری، توانایی یک کسب‌وکار در رقابت موثر، کسب سود و کمک به رشد اقتصادی استان را بررسی می‌کنند.

  • بیزینس مدل (یا طرح تجاری)

متقاضی کارآفرینی در ونکوور، در فاکتور طرح تجاری، باید توضیح دهد که کسب‌وکار پیشنهادی، چطور درآمدزایی خواهد کرد. همچنین، باید مشخص کند که چه برنامه‌ای برای مدیریت و اجرای موفقیت‌آمیز کسب‌وکار دارد. در این فاکتور، بر اساس ارزش و توانایی طرح تجاری در تحقق این موارد، به متقاضی امتیاز داده می‌شود.

امتیاز بیزینس مدل
۰ امتیاز نامفهوم و غیرقابل قبول
۵ امتیاز قابل قبول
۱۰ امتیاز خوب
  • بازار و محصولات یا خدمات

در این فاکتور، بر اساس کالا یا خدماتی که متقاضی در کسب‌وکار خود ارائه می‌دهد، به او امتیاز داده می‌شود.

امتیاز بازار و محصولات یا خدمات
۱ امتیاز هیچ تاثیری در فاکتورهای بازار و محصولات یا خدمات نداشته باشد
۴ امتیاز حداقل یکی از فاکتورهای مشکلات بازار و محصولات یا خدمات را برطرف کند که مطابق با مدل کسب و کار است
  • میزان سرمایه‌گذاری

ارزیابی سرمایه‌گذاری پیشنهادی متقاضی، طبق جزئیات ارائه‌شده بر اساس نوع و دامنه کسب‌وکار پیشنهادی، بازار، محصولات یا خدمات، مدل کسب‌وکار و یا استانداردهای محلی صورت می‌گیرد. در صورتی که میزان سرمایه گذاری متقاضی کم‌تر از ۵۰ هزار دلار باشد، واجد شرایط اپلای نخواهد بود.

امتیاز میزان سرمایه‌گذاری
۰ امتیاز کمتر از ۲۰۰ هزار دلار یا کمتر از ۵۰ هزار دلار از سرمایه‌گذاری‌های واجد شرایط توسعه
۱ امتیاز ۲۰۰ تا ۳۹۹ هزار و ۹۹۹ دلار
۲ امتیاز ۴۰۰ تا ۵۹۹ هزار و ۹۹۹ دلار
۳ امتیاز ۶۰۰ تا ۷۹۹ هزار و ۹۹۹ دلار
۴ امتیاز ۸۰ هزار دلار و بیشتر
  • درصد مالکیت

در صورتی که متقاضی کم‌تر از ۳۳ درصد از مالکیت کسب‌وکار را در اختیار دارد، باید حداقل ۱ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کند تا واجد شرایط باقی بماند.

امتیاز درصد مالکیت
۴ امتیاز داشتن ۱۰۰ درصد مالکیت
۳ امتیاز داشتن بیشتر از ۵۰ درصد و کم‌تر از ۱۰۰ درصد مالکیت
۲ امتیاز داشتن ۳۳ درصد (یک سوم) تا ۵۰ درصد مالکیت
۰ امتیاز داشتن کم‌تر از ۳۳ درصد مالکیت
  • فاکتورهای ریسک

در صورتی که متقاضیان بتوانند نشان دهند که توانایی رسیدگی و برطرف کردن هرگونه عامل ریسک احتمالی در کسب‌وکار خود را دارند، می‌توانند حداکثر ۲ امتیاز به دست بیاورند.

امتیاز درصد مالکیت
۰ امتیاز پیشنهاد تامین مالی از منابع خارجی یا پیشنهاد سرمایه گذاری به میزان بیش از ۵۰ درصد از مالکیت متقاضی یا پیشنهاد مشارکت با یک شریک تجاری
۲ امتیاز هیچ یک از موارد فوق
  • قابلیت انتقال مهارت‌ها

مهارت‌های قابل انتقال، مهارت‌هایی هستند که نشان می‌دهند بیزینس پیشنهادی متقاضی، با مهارت‌هایی که قبلا به دست آورده است، شباهت دارد.

سابقه مستقیم، تجربه‌ای است که در همان صنعت و بخش مربوط به سه رقم اول شماره NAICS بیزینس پیشنهادی به دست آمده باشد. سابقه مرتبط نیز تجربه‌ای است که در یک صنعت مشابه با تجارت پیشنهادی، به دست آمده باشد.

برای تصاحب امتیازهایی که به سابقه کاری اختصاص یافته‌اند، متقاضی باید به عنوان مالک و مدیر فعال در همان کسب و کار و یا مدیر ارشد در یک کسب و کار مشابه در ۱۰ سال اخیر فعالیت کرده باشد.

فقط سابقه مالکیت و مدیریت بیزینس

 امتیاز میزان سابقه مالکیت و مدیریت بیزینس
۲ امتیاز بیشتر از ۱۲ ماه در یک زمینه غیرمرتبط
۵ امتیاز ۱۲ ماه یا کم‌تر سابقه مستقیم یا ۱۲ تا ۳۶ ماه سابقه مرتبط
۸ امتیاز ۱۳ تا ۲۴ ماه سابقه مستقیم یا بیشتر از ۳۷ ماه سابقه مرتبط
۱۰ امتیاز ۱۳ تا ۲۴ ماه سابقه مستقیم و به همراه بیشتر از ۳۷ ماه سابقه مرتبط
۱۲ امتیاز ۲۵ تا ۳۶ ماه سابقه مستقیم
۱۴ امتیاز ۲۵ تا ۳۶ ماه سابقه مستقیم و به همراه بیشتر از ۳۷ ماه سابقه مرتبط
۱۶ امتیاز ۳۷ تا ۶۰ ماه سابقه مستقیم
۱۸ امتیاز ۳۷ تا ۶۰ ماه سابقه مستقیم و بیشتر از ۳۷ ماه سابقه مرتبط
۲۰ امتیاز بیشتر از ۶۰ ماه سابقه مستقیم

فقط سابقه کار

 امتیاز میزان سابقه کار
۲ امتیاز بیشتر از ۱۲ ماه در یک زمینه غیرمرتبط
۴ امتیاز ۱۲ ماه یا کم‌تر سابقه مستقیم یا ۱۲ تا ۳۶ ماه سابقه مرتبط
۶ امتیاز ۱۳ تا ۳۶ ماه سابقه مستقیم یا بیشتر از ۳۷ ماه سابقه مرتبط
۸ امتیاز ۱۳ تا ۳۶ ماه سابقه مستقیم و به همراه بیشتر از ۳۷ ماه سابقه مرتبط
۱۰ امتیاز ۳۷ تا ۶۰ ماه سابقه مستقیم
۱۲ امتیاز ۳۷ تا ۶۰ ماه سابقه مستقیم و بیشتر از ۳۷ ماه سابقه مرتبط
۱۴ امتیاز بیشتر از ۶۰ ماه سابقه مستقیم
  • توانایی در زبان خارجی

 امتیاز مدرک زبان
۰ امتیاز بدون مدرک زبان یا مدرک زبان پایین‌تر از CLB 3 و معادل آن
۱ امتیاز CLB 4 و معادل آن
۲ امتیاز CLB 5 و بالاتر یا معادل آن
  • منافع اقتصادی

در فاکتورهای منافع اقتصادی، در صورتی که کسب و کار پیشنهادی پتانسیل کمک به رشد اقتصادی بریتیش کلمبیا داشته باشد، حداکثر ۳۰ امتیاز به آن داده می‌شود که نحوه ارائه آن به شکل زیر است:

 امتیاز بخش کلیدی و منفعت اقتصادی قابل توجه
۳ امتیاز کسب و کار در هیچ بخش اقتصادی کلیدی فعالیت نداشته باشد یا منافع اقتصادی قابل توجهی ارائه نکند
۸ امتیاز کسب و کار حداقل در یک بخش کلیدی اقتصادی فعالیت داشته باشد و یا حداقل یک منفعت اقتصادی ارائه دهد
۱۲ امتیاز کسب و کار حداقل در یک بخش کلیدی اقتصادی فعالیت داشته باشید و علاوه بر آن حداقل یک منفعت اقتصادی هم ارائه دهد
 امتیاز ارزیابی مشاغل ایجاد شده
۰ امتیاز نشانی از ایجاد حداقل ۱ موقعیت شغلی تمام وقت در بیزینس کانسپت وجود نداشته باشد و یا در صورت وجود شریک تجاری، ۳ موقعیت شغلی تمام وقت یا کم‌تر ایجاد شود
۱ امتیاز طرح شغلی با نوع و مقیاس کسب و کار مطابقت نداشته باشد
۶ امتیاز طرح شغلی با نوع و مقیاس کسب و کار مطابقت داشته باشد
 امتیاز مشاغل رده بالا
۰ امتیاز نشانی از وجود ایجاد مشاغل رده بالا در بیزینس کانسپت وجود نداشته باشد
۲ امتیاز بیزینس کانسپت نشان دهد که ۱ موقعیت شغلی رده بالا ایجاد و یا حفظ خواهد شد
۴ امتیاز بیزینس کانسپت نشان دهد که ۲ موقعیت شغلی رده بالا و یا بیشتر ایجاد و یا حفظ خواهد شد.
 امتیاز محل راه‌اندازی کسب و کار
۲ امتیاز Lower Mainland یا Southwest
۴ امتیاز Vancouver Island and Coast
۴ امتیاز Thompson یا  Okanagan
۶ امتیاز Cariboo
۸ امتیاز Kootenay
۸ امتیاز Nechako
۸ امتیاز North Coast
۸ امتیاز Northeast

امتیاز نهایی و صف انتظار برای کارآفرینی در ونکوور

با محاسبه مجموع امتیازهایی که متقاضی از شرایط فردی و کاری خود دریافت می‌کند، امتیاز نهایی وی مشخص خواهد شد. در صورتی که متقاضی برای قرار گرفتن در صف انتظار واجد شرایط باشد یک ایمیل تاییدیه از دولت استانی بریتیش کلمبیا دریافت خواهد کرد.

در این ایمیل، امتیاز نهایی وی به همراه امتیازی که از هر بخش دریافت کرده است، اطلاع داده خواهد شد. دولت استانی، هر چند وقت یک بار با برگزاری یک قرعه‌کشی از متقاضیانی که بیشترین امتیاز را کسب کرده باشند، دعوت به عمل می‌آورد تا پرونده کامل خود را جهت درخواست برای برنامه کارآفرینی ارسال کنند.

متقاضیانی که در مجموع، حداقل امتیاز مورد نیاز را دریافت کرده باشند، وارد صف انتظار خواهند شد و به مدت ۱۸۰ روز (حدود ۶ ماه) در صف انتظار باقی خواهند ماند. در صورتی که در طی این ۱۸۰ روز از متقاضی دعوت نشود، ثبت نام وی منقضی خواهد شد و باید یک درخواست جدید به اداره مهاجرت بریتیش کلمبیا ارسال کند.

همچنین، در صورت وجود شریک تجاری، مجموع امتیازات کسی که کم‌ترین امتیاز را دریافت کرده باشد، برای کل متقاضیانی که همراه وی هستند در نظر گرفته خواهد شد.

کلام آخر

اقتصاد پویا، فرصت‌های شغلی پرشمار، جامعه‌ی چند فرهنگی غنی، مناظر طبیعی خیره کننده و آب‌وهوای متعادل، تنها چند مزیت انگشت شمار هستند که افراد را به کارآفرینی در ونکوور ترغیب می‌کنند. اما باید توجه داشت که تنها داشتن اشتیاق و علاقه به این کلان شهر، برای مهاجرت به آن کافی نیست.

بلکه باید ضمن برخورداری از سرمایه و منابع مالی کافی، تجربه کاری مناسبی هم به عنوان مالک و مدیر یک بیزینس داشته باشید. پس از آن، می‌توانید وارد سیستم امتیازدهی برنامه کارآفرینی بریتیش کلمبیا شوید تا در صورت کسب امتیاز مناسب، اقامت موقت کانادا را به دست بیاورید و با گذشت مدتی از انجام بیزینس خود، واجد شرایط اخذ اقامت دائم کانادا شوید.

شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با این روش مهاجرتی و همچنین سایر روش‌های مهاجرتی کانادا، با کارشناسان و مشاوران ما در مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس در تماس باشید.