سینما یکی از رشته‌های آینده‌داری است که دانشجویان می‌توانند انتخاب کنند. این رشته، گستردگی بسیار زیادی دارد و در کانادا گرایش‌ها و زمینه‌های تخصصی زیادی از آن ارائه می‌شود. این امر، باعث می‌شود تا دانشجویان بتوانند زمینه‌ای که به آن علاقه‌مند هستند را به شکل کاملا تخصصی آموزش ببینند.

با توجه به اینکه کانادا یکی از کشورهای پیشرو دنیا در صنعت فیلم و سریال‌سازی است، تحصیل در رشته سینما می‌تواند به فارغ‌التحصیلان اجازه دهد تا در بازار بسیار پررونق این رشته در کانادا مشغول به کار شوند و درآمدهای بسیار بالایی به دست بیاورند.

لطفا تا انتهای این مطلب با ما در کاناداپاس همراه باشید تا تمام جنبه‌های رشته سینما در کانادا را مورد بررسی قرار دهیم.

آشنایی با رشته سینما در کانادا

با تحصیل در رشته سینما، می‌توانید مجموعه مهارت‌های خود را توسعه دهید و تجربه‌ای که باید برای فعالیت و کسب موفقیت در این صنعت داشته باشید را نیز به دست بیاورید. دانشجویانی که در رشته سینما در کانادا تحصیل می‌کنند، در کالج‌ها و دانشگاه‌های ارائه‌دهنده این رشته، مطالعاتی را درمورد تولید فیلم و سریال و روند برنامه‌ریزی در رسانه انجام می‌دهند.

دانشجویان رشته سینما در کانادا، در طول دوره تحصیل خود در کالج یا دانشگاه، درمورد تاریخچه سینما، تئوری سینما و چگونگی کسب مهارت‌هایی که برای موفقیت در این صنعت نیاز دارند، آموزش می‌بینند. بسیاری از دانشجویان رشته سینما در کانادا، در طول دوره تحصیلی خود فرصت‌های شغلی کارآموزی یا داوطلبانه نیز به دست می‌آورند که فرصت‌های بسیار خوبی برای کسب مهارت و تجربه در صنعت بزرگ سینما محسوب می‌شوند.

کد شغلی رشته سینما در کانادا

همه مشاغل در کانادا، دارای کد منحصربه‌فرد و اختصاصی خودشان هستند. این کد شرح وظایف، مهارت‌های مورد نیاز، مسئولیت‌ها، محدوده حقوق و دستمزد و سایر جزئیات هر یک از مشاغل را مشخص می‌کند که باعث تفکیک مشاغل مختلف از یکدیگر نیز می‌شود.

همانطور که اشاره کردیم، رشته سینما یک رشته بسیار گسترده است که زیرمجموعه‌های مختلفی دارد. با توجه به گستردگی این رشته و زیرمجموعه‌های پرشمار آن، مشاغل این حوزه به چند دسته مختلف تقسیم شده‌اند و هر یک از این زیرمجموعه‌ها نیز کد منحصر به فرد خودشان را در طبقه بندی مشاغل ملی کانادا (NOC) دارند که در جدول زیر قید شده‌اند:

عنوان شغل کد شغلی در لیست مشاغل ملی کانادا (NOC)
بازیگر و کمدین ۵۱۳۵
کارگردان ۵۱۳۱
صدابردار ۵۲۲۵
صحنه پرداز ۵۲۲۷
فیلم بردار و اپراتور دوربین ۵۲۲۲

تحصیل در رشته سینما در کانادا

علاقه‌مندان به تحصیل در رشته سینما در کانادا، باید به یکسری از نکات کلی توجه داشته باشند. این نکات عبارت هستند از:

  1. اگر معدل و نمره زبان خوبی دارید، بهترین دانشگاه‌های کانادا که رشته سینما یا زیرمجموعه مورد علاقه شما را ارائه می‌دهند پیدا کنید و از شرایط مورد نیاز آن نظیر معدل یا مدرک زبانی که لازم دارد، اطلاع پیدا کنید. ما در این مطلب یک لیست از بهترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل در رشته سینما آماده کرده‌ایم که در بخش‌های بعد می‌توانید آن را مشاهده کنید.
  2. سعی کنید به جای یک دانشگاه، چند دانشگاه را مد نظر بگیرید تا اگر شرایط شما برای اخذ پذیرش در یکی از آن‌ها به خوبی پیش نرفت یا موفقیت‌آمیز نبود، گزینه‌های دیگری هم داشته باشید.
  3. مواردی نظیر مبلغ شهریه، زبان تدریس، ددلاین اپلای، گرایش‌های قابل ارائه و اینکه آیا اصلا اجازه تحصیل به دانشجویان خارجی را می‌دهند یا خیر، در دانشگاه‌های مد نظر خود بررسی کنید.
  4. با انجام اقدامات فوق دایره انتخاب شما محدودتر می‌شود و گزینه‌هایی که با شرایط شما سازگاری بیشتری دارند را پیدا خواهید کرد.
  5. اکنون می‌توانید درمورد بورسیه‌ها و کمک هزینه‌هایی که در این دانشگاه‌ها به دانشجویان خارجی ارائه می‌شود تحقیق کنید.
  6. بررسی کنید که آیا دانشگاه‌های انتخابی، فقط بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش می‌دهند یا آزمون ورودی هم دارند تا در صورت وجود آزمون، بتوانید برای آن آماده شوید.
  7. با توجه به اینکه تحصیل در هر رشته‌ای از دانشگاه‌ های کانادا چندان برای ایرانیان ارزان نیست، مرحله قبل و تلاش برای دریافت بورسیه را به هیچ وجه نادیده نگیرید. داشتن بورسیه، کمک بسیار بزرگی از نظر مالی به دانشجویان می‌کند تا حداقل بخشی از هزینه‌های خود را جبران کنند.
  8. به‌طور کلی در کانادا، دریافت بورسیه در مقطع کارشناسی دشوارتر از مقاطع تحصیلات تکمیلی یعنی کارشناسی ارشد و دکتری است. دانشجویان مقطع کارشناسی، فقط در صورت داشتن معدل بالا، نمره زبان خوب در یک آزمون معتبر، رزومه قوی، سابقه انجام پروژه‌های تحقیقاتی و به طور کلی، شرایط تحصیلی عالی، ممکن است بتوانند بورسیه دریافت کنند.
  9. در نهایت، برای تحصیل در کانادا باید ویزای تحصیلی این کشور را به دست بیاورید. در صورتی که موفق به کسب پذیرش در یکی از دانشگاه‌های کانادا شدید، می‌توانید پروسه اخذ ویزای تحصیلی کانادا را شروع کنید.
  10. صدور ویزای تحصیلی کانادا به حداقل ۳ تا ۶ ماه زمان نیاز دارد و مدت زمان اعتبار آن نیز معمولا بر اساس مدت زمان دوره تحصیلی‌ خواهد بود؛ اما اگر بیشتر طول کشید، می‌توانید ویزای خود را تمدید کنید.

تحصیل تا بازارکار رشته بازیگری در کانادا را در این مقاله بررسی کرده ایم.

پذیرش در رشته سینما در کانادا

اولین اقدام برای تحصیل در رشته سینما در کانادا، اخذ پذیرش یکی از دانشگاه‌های این کشور است که این رشته را ارائه می‌دهند. برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا باید مراحل زیر را طی کنید:

 

  1. اقدام به اخذ مدرک زبان فرانسوی یا انگلیسی بسته به زبان تدریس دانشگاه مورد نظر خود

با توجه به اینکه زبان تدریس در اکثر دانشگاه‌های کانادا انگلیسی است، توصیه می‌شود به غیر از موارد خاصی که قصد دارید برای شهرها یا دانشگاه‌های کاملا فرانسوی زبان اپلای کنید، مدرک خود را در زبان انگلیسی بگیرید. بسته به سطح زبان خود، می‌توانید ۶ تا ۱۲ ماه قبل از تاریخ اپلای، برای اخذ مدرک زبان اقدام کنید.

 

  1. تهیه رزومه و انگیزه‌نامه قوی

انگیزه‌نامه، نشانگر اهداف شما از تحصیل در کانادا است. در این مدرک، باید مشخص کنید چرا این رشته و این دانشگاه را انتخاب کرده‌اید، چرا در کشور خودتان ادامه تحصیل ندادید و برخی توضیحات مرتبط نیز ارائه دهید. رزومه خود را نیز باید بر اساس آخرین دستاوردها و تجربیات شغلی یا حرفه‌ای که به دست آورده‌اید تهیه کنید تا کاملا به‌روز باشد. اهمیت این دو مدرک بسیار زیاد است و به همین علت بهتر است تهیه آن‌ها را به متخصصینی که تجربه کافی در این زمینه دارند، نظیر کارشناسان کاناداپاس بسپارید.

 

  1. ارائه مدارک و مستندات تکمیلی که کمیته پذیرش دانشگاه مورد نظر از شما درخواست می‌کند

علاوه بر انگیزه‌نامه و رزومه خود که در مرحله قبل در اختیار دانشگاه مورد نظر خود قرار دادید، ممکن است به یکسری مدارک دیگر هم نیاز داشته باشید که در این صورت، کمیته پذیرش مدارکی که برای بررسی بیشتر نیاز دارد را به شما اطلاع خواهد داد. به عنوان مثال، اگر مدرک زبان خود را در مرحله قبل ارائه نکرده باشید، دانشگاه مورد نظر ممکن است آن را از شما بخواهد یا اینکه از شما درخواست کند یک یا چند توصیه‌نامه از اساتید قبلی خود بگیرید.

 

  1. سازماندهی اطلاعات پذیرش دانشگاه‌های مختلف

شما باید اطلاعات پذیرش دانشگاه‌های مختلفی که قصد دارید برای آن‌ها اپلای کنید را سازماندهی کنید تا در صورت لزوم، در هر زمانی که خواستید به‌راحتی به این اطلاعات دسترسی پیدا کنید. برای سازماندهی این اطلاعات، می‌توانید مواردی نظیر مدارک مورد نیاز برای پذیرش، ددلاین اپلای، هزینه پذیرش و نام اساتید مرتبط با حوزه تحقیق مورد علاقه خود را به صورت یک فایل اکسل ذخیره کنید.

 

  1. ارسال ایمیل به اساتید برای دریافت بورسیه

یکی از راه‌های دریافت کمک هزینه تحصیلی، دریافت بورسیه از اساتید است. توصیه می‌شود که به هیچ وجه از ایمیل‌های آماده استفاده نکنید. با ارسال نمونه‌های آماده، نشان می‌دهید که زیاد برای اهداف خود جدی نیستید و استاد مربوطه هم اهمیت زیادی برای شما نداشته تا یک ایمیل منحصر به فرد برای وی بنویسید. موضوع، متن اصلی و پیوست بودن رزومه خود، مهم‌ترین نکاتی هستند که باید در این ایمیل‌ها رعایت کنید.

 

  1. ادامه مسیر با صبر، استقامت و امیدواری

فقط با ادامه دادن این مسیر، می‌توانید در آن به موفقیت برسید. ممکن است لازم باشد به ده‌ها استاد ایمیل بزنید تا بتوانید بورسیه بگیرید. مهم این است که در این مسیر ناامید نشوید و به تلاش خود ادامه دهید. البته، از افراد باتجربه هم می‌توانید کمک بگیرید. این افراد بهتر می‌توانند نقاط ضعف شما و ایرادات کارتان را نسبت به خودتان پیدا کنند.

 

  1. ارائه درخواست پذیرش

پس از اینکه پاسخ مثبتی از یکی از اساتید گرفتید، می‌توانید فرایند درخواست برای پذیرش دانشگاه مورد نظر را به‌طور رسمی آغاز کنید.

 

  1. ارسال مدارک کامل به دانشگاه پذیرفته شده

اکنون می‌توانید اطلاعات و مشخصات فردی خود، مدرک آخرین مقطع تحصیلی به همراه ریزنمرات و سایر مدارک اعم از انگیزه‌نامه، توصیه‌نامه، رزومه، مدرک زبان و رسید پرداخت هزینه اپلای را در فرم درخواست پذیرش خود پیوست کرده و برای دانشگاه مورد نظر ارسال کنید. هزینه ارسال درخواست پذیرش (اپلیکیشن فی) به دانشگاه‌های کانادا بین ۵۰ تا ۲۵۰ دلار است.

 

  1. دریافت پذیرش دانشگاه

در صورتی که شرایط مورد نیاز دانشگاه مورد نظر را داشته باشید، می‌توانید پذیرش آن را اکنون دریافت کنید.

 

  1. آغاز فرایند اخذ ویزای تحصیلی کانادا 

با داشتن نامه پذیرش دانشگاه مورد نظر، می‌توانید فرایند اخذ ویزای تحصیلی کانادا را آغاز کنید. با توجه به پیچیدگی و دشواری‌های اخذ ویزای تحصیلی کانادا، بهتر است با کمک یک متخصص نظیر کارشناسان کاناداپاس این مسیر را طی کنید.

اهمیت همراهی وکیل مهاجرت در پروسه دریافت ویزای کانادا

مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس و شرکت شتاب دهنده بیزینس و استارت آپ i3 capital با مدیریت مهیار حلاج‌ پور٬ عضو سازمان (NACO (National Angel Capital Organization ٬ مشاور رسمی (RCIC) یا اصطلاحا وکیل مهاجرت به کانادا با سال ها تجربه در هدایت و حمایت صد ها تجارت نوپا٬ استارت آپ و همکاری با شرکت های معظم بین المللی از ابتدا تا انتهای مسیر موفقیت شما در کانادا در کنار شماست.

شما هم می توانید با اقدام از طریق کاناداپاس و i3 capital موفقیت مهاجرت خود را به حداکثر برسانید. برای دریافت مشاوره با وکیل رسمی مهاجرت به کانادا، فرم ارزیابی رایگان زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا

هزینه تحصیل در رشته سینما در کانادا

عوامل زیادی در هزینه تحصیل در کانادا تاثیرگذار هستند که یکی از مهم‌ترینشان، شهریه دانشگاهی است که در آن تحصیل می‌کنید. شهریه دانشگاه‌های ارائه‌دهنده رشته سینما در کانادا بستگی به نوع موسسه، نوع مدرکی که ارائه می‌دهد، سطح تحصیل و عوامل دیگری نظیر شهر و استان محل آن دارد.

در جدول زیر می‌توانید میانگین شهریه دانشگاه‌های کانادا برای رشته سینما بر اساس مقاطع تحصیلی مختلف را مشاهده کنید:

مقطع تحصیلی میانگین شهریه (به دلار کانادا)
دیپلم رشته سینما ۲۵ تا ۴۵  هزار دلار در سال
لیسانس رشته سینما ۳۵ تا ۵۰ هزار دلار در سال
فوق لیسانس رشته سینما ۲۵ تا ۴۵ هزار دلار در سال

اما علاوه بر شهریه دانشگاه، عوامل دیگری هم در هزینه تحصیل در رشته سینما در کانادا تاثیرگذار هستند. این عوامل را می‌توان هزینه‌های زندگی در کانادا در نظر گرفت که معمولا بسته به نوع اقامت، شهر و منطقه محل اقامت و سبک زندگی افراد، بین ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار کانادا در سال متغیر است.

برخی از هزینه‌های زندگی دانشجویی در کانادا در جدول زیر ذکر شده‌اند:

نوع هزینه مقدار هزینه (به دلار کانادا)
اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی ۲۵۰ تا ۶۲۵ دلار به ازای هر ماه
اجاره آپارتمان به صورت شریکی ۳۰۰ تا ۷۰۰ دلار به ازای هر ماه بسته به موقعیت مکانی آپارتمان و امکانات آن. در صورت اجاره استودیو یا آپارتمان یک خوابه این هزینه می‌تواند به ۱۰۰۰ دلار در ماه هم برسد.
تاسیسات اولیه (برق، آب، گرمایش، سطل زباله) ۱۵۰ دلار به ازای هر ماه
اینترنت ۵۰ تا ۷۰ دلار به ازای هر ماه
غذا حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار به ازای هر ماه در صورت خرید از فروشگاه و ۱۰ الی ۶۵ دلار به ازای هر وعده در رستوران
رفت و آمد ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار به ازای هر ماه
هزینه ویزای تحصیلی ۱۵۰ دلار
سایر هزینه‌های متفرقه ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار در ماه

برای آگاهی از هزینه‌های دقیق زندگی در کانادا می‌توانید به این لینک مراجعه کنید و با انتخاب شهر و استان مورد نظر خود، از ریز جزئیات هزینه‌های مختلف در آن از انواع مواد غذایی گرفته تا اقامت در شرایط مختلف، اطلاع پیدا کنید.

ویزای کار پس از تحصیل در کانادا به شما این امکان را می‌دهد حتی پس از پایان تحصیل، در کانادا بمانید و به‌صورت تمام‌وقت کار کنید.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در رشته سینما در کانادا

معمولا جهت ارسال درخواست پذیرش برای دانشگاه‌های کانادا باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • فرم پذیرش دانشگاه مورد نظر به صورت تکمیل شده و ارسال آن به وبسایت این دانشگاه
  • ریزنمرات
  • آخرین مدرک تحصیلی
  • رزومه
  • مقالات و پروژهش‌های انجام شده
  • انگیزه‌نامه
  • توصیه‌نامه
  • مدارک مالی جهت اثبات برخورداری از تمکن مالی به میزانی که دانشگاه مورد نظر درخواست کرده است (تمکن مالی شما هم باید به اندازه مبلغ شهریه دانشگاه باشد و هم به اندازه هزینه‌های زندگی در کانادا که در بخش قبل بررسی کردیم)

گرایش‌های رشته سینما در کانادا

همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم، رشته سینما یک رشته بسیار گسترده است. به همین دلیل، گرایش‌های پرشماری از آن وجود دارد که بسیاری از آن‌ها در دانشگاه‌های کانادا ارائه می‌شوند.

در این بخش، پرطرفدارترین و محبوب‌ترین گرایش‌های رشته سینما که در تعداد بیشتری از دانشگاه‌های کانادا ارائه می‌شوند، معرفی شده است:

نوع گرایش توضیحات
بازیگری گرایش بازیگری، یکی از محبوب‌ترین زیرمجموعه‌های رشته سینما است که توانسته هویت مستقل خودش را نیز به دست بیاورد و به عنوان یک رشته اصلی با چند زیرمجموعه، معرفی کند. در این گرایش، افراد برای دستیابی به روحیات، احساسات و ایده‌ها به وسیله دستیابی به رفتار طبیعی و باورپذیر در شرایط خیالی آماده می‌شوند. برخی از مباحثی که در این گرایش مورد توجه قرار می‌گیرند، عبارت هستند از آموزش گفتار، صدا و بازیگری، گویش‌های روی صحنه، حرکت، بازیگری به صورت بداهه، انواع شیوه‌های بازیگری به صورت تئوری، تاریخ تئاتر، تفسیر فیلمنامه و آموزش بازیگران. در صورتی که قصد دارید بازیگری را به عنوان شغل اصلی خود انتخاب کنید، باید بدانید که بازیگری به معنی چیزی فراتر از بازی کردن در فیلم‌ها است. شاید لازم باشد به عنوان کسی که با رشته تئاتر هم آشنایی دارد، در تبلیغات و نمایش‌های تلویزیونی هم شرکت کنید.
کارگردانی کارگردانان، بر جنبه‌های فنی و هنری نظارت می‌کنند و ممکن است در زمینه‌های مختلفی اعم از فیلم، تلویزیون، بازی‌های ویدیویی، رادیو، رقص و تئاتر کار کنند. برخی از جاهایی که کارگردانان می‌توانند کار کنند شامل شرکت‌های تولید فیلم، ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی، شرکت‌های سازنده و توسعه‌دهنده بازی‌های ویدیویی، بخش‌های پخش، شرکت‌های سازنده تیزرهای تبلیغاتی، استودیوهای ضبط صدا، شرکت‌های تولید ضبط و شرکت‌های طراحی و اجرای رقص می‌شوند. همچنین، ممکن است قراردادهای استخدامی هم امضاء کنند. برخی از کارگردانان نیز برای پروژه‌های شخصی خود کار می‌کنند و به نوعی، خوداشتغال محسوب می‌شوند.
تصویربرداری گرایش تصویربرداری، روی اصول اولیه ساخت فیلم و سایر تولیدات مرتبط با آن تمرکز دارد که در کنار آن موضوعاتی نظیر مطالعه تاریخ، توسعه، نظریه و نقد فیلم یا هنرهای ویدیویی از جنبه تصویربرداری را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد. تصویربرداری، ارتباط نزدیکی هم با هنرهای تجسمی دارد. تصویربرداران که اپراتور دوربین هم به آن‌ها گفته می‌شود، از دوربین‌های فیلم‌برداری و تجهیزات آن‌ها استفاده می‌کنند تا اخبار، رویدادهای زنده، فیلم‌ها، سریال‌ها و سایر تولیدات تلویزیونی را ضبط کنند. معمولا شبکه‌ها و ایستگاه‌های تلویزیونی، شرکت‌های تولید فیلم و سریال و تجهیزات ارتباطی داخلی در شرکت‌های بزرگ، تصویربرداران را به صورت قراردادی یا پروژه‌ای استخدام می‌کنند.
طراحی صحنه و لباس در دانشگاه‌های کانادا، معمولا طراحی صحنه و طراحی لباس، دو گرایش مجزا از یکدیگر هستند و به صورت جداگانه ارائه می‌شوند. اما در برخی از دوره‌ها، واحدهای مشترک زیادی بین این دو گرایش وجود دارد. به همین علت، گاها در برخی از دانشگاه‌های کانادا مشاهده شده که طراحی صحنه و لباس، در غالب یک گرایش نیز ارائه شده است. در گرایش طراحی لباس و واحدهایی که بیشتر به آن ارتباط دارند، افراد برای طراحی و انتخاب لباس بر اساس شخصیتی که نقش آن را برعهده گرفته‌اند، آماده می‌شوند. این فرایند بخشی از آماده‌سازی تیم تولید نیز در نظر گرفته می‌شود. آموزش طراحی لباس، تجزیه و تحلیل فیلمنامه از جنبه طراحی لباس، ارائه نظریه و نقد درمورد طراحی لباس‌ها، سبک‌ها و استایل‌های قابل ارائه برای هر دوره، تاریخچه طراحی لباس در سینما، دکور صحنه و همینطور رندر و ساخت لباس برخی از موضوعات مورد توجه در این گرایش هستند.
صدابرداری گرایش صدابرداری، روی نحوه استفاده از تجهیزات صدا، آموزش ترکیب و ویرایش صدا و موضوعات مرتبط تمرکز دارد. از این آموزش‌ها در موسیقی و نوارهای صوتی یا ویدیویی، تصاویر متحرک، برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی، فیلم‌ها، ضبط‌ها و رویدادهای زنده استفاده می‌شود. شرکت‌های چندرسانه‌ای، شرکت‌های فیلم‌سازی، برگزارکنندگان کنسرت، شرکت‌های ضبط صدا، شرکت‌های تئاتر و رقص، مؤسسات آموزشی، باشگاه‌ها، هتل‌ها، گروه‌ها، ایستگاه‌های رادیویی، شبکه‌های تلویزیونی و شرکت‌های تولید و تدوین ویدیو برخی از مراکزی هستند که صدابرداران می‌توانند در آن‌ها مشغول به کار شوند.
فیلمنامه نویسی این گرایش، بر اصول و تکنیک‌های انتقال اطلاعات نمایشی، ایده‌ها، روحیات و احساسات از طریق ترکیب آثار خلاقانه نوشته شده برای تئاتر، فیلم و یا تلویزیون تمرکز دارد. آموزش نویسندگی به شکلی خلاقانه، توصیف صحنه، توسعه فیلمنامه، دستورالعمل‌های صحنه و یا دوربین، تجزیه و تحلیل فیلمنامه و دیالوگ‌ها، فیلمنامه خوانی، ویرایش فیلمنامه و ایجاد تولیدات کامل، برخی از موضوعاتی هستند که در این گرایش مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند.
مطالعات فیلم و سینما همانطور که از نام این گرایش نیز می‌توان تا حدودی حدس زد، مطالعه تاریخ سینما را مورد هدف قرار می‌دهد و در کنار آن روی نظریه‌ها و نقد فیلم و سایر هنرهای ویدیویی نیز تمرکز می‌کند. اصول اولیه ساخت فیلم و تولیدات مشابه نیز برخی دیگر از موضوعات مورد توجه در گرایش مطالعات فیلم و سینما هستند. با وجود متغیر بودن واحدهای درسی این گرایش در دانشگاه‌ها و دوره‌های مختلف انیمیشن، تاریخ، زبان، عکاسی و فیلم‌برداری مهم‌ترین واحدهایی هستند که در اکثر این دوره‌ها مشترک‌اند و جزو مهم‌ترین واحدهای درسی این گرایش نیز محسوب می‌شوند.

تحصیل در مقطع کاردانی رشته سینما در کانادا

فارغ‌التحصیلان مقطع کاردانی رشته سینما در کانادا، معمولا با این مدرک فقط می‌توانند به عنوان تکنسین مشغول به کار شوند. تکنسین پخش، تکنسین مهندسی صدا و تکنسین تجهیزات برخی از این موقعیت‌های شغلی هستند؛ اما به عنوان یک دوره برای کسب تجربه هم می‌توان به مقطع کاردانی رشته سینما نگاه کرد.

دانشجویان در این دوره با تجهیزات، کامپیوترها، عملکرد دوربین، نرم‌افزارهای ویرایش ویدیو و سایر ابزارهای تولید آشنا می‌شوند و تجربه عملی کار با برخی از آن‌ها را نیز به دست می‌آورند.

فارغ‌التحصیلان مقطع کاردانی همچنین می‌توانند دوره‌های تئوری بیشتری مانند سینماتوگرافی را بگذرانند که به آن‌ها کمک می‌کند تا درک عمیق‌تری از این رشته به دست بیاورند و برای تحصیل در مقطع کارشناسی آماده شوند.

برخی از مشاغل قابل انجام با مدرک کاردانی رشته سینما در کانادا در جدول زیر ذکر شده‌اند:

عنوان شغلی میانگین درآمد شرح وظایف
تکنسین پخش ۴۰۵۷۰ دلار در سال تکنسین‌های پخش، از تجهیزات پخش تلویزیونی استفاده می‌کنند. آن‌ها قدرت سیگنال، رنگ و صدا را کنترل و تنظیم می‌کنند. آن‌ها معمولا روی مجموعه‌های استودیویی کار می‌کنند و ممکن است برای تنظیم آنتن‌ها یا تجهیزات ضبط نیاز به بالا رفتن از سطوح بلند داشته باشند. آن‌ها همچنین، به ویرایش و شفاف‌سازی صدای ضبط شده کمک می‌کنند. تکنسین‌های پخش ممکن است در رادیو نیز کار کنند.
تکنسین مهندسی صدا ۵۴۷۴۰ دلار در سال تکنسین‌های مهندسی صدا، با تجهیزات درون استودیویی کار می‌کنند تا کیفیت صدا را تضمین کنند. آن‌ها با کامپیوترهایی کار می‌کنند که صدا را برای تولید فیلم یا تلویزیون ضبط و میکس می‌کنند. با این حال ممکن است علاوه بر سینما، در زمینه تئاتر یا موسیقی نیز کار کنند. تکنسین‌های مهندسی صدا معمولا ددلاین‌های فشرده‌ای دارند که باید به آن‌ها برسند. به همین دلیل، کمی فشار کاری هم دارند.
تکنسین تجهیزات ۴۵۹۱۰ دلار در سال این افراد، بر تجهیزات صوتی و تصویری در استودیو یا مجموعه فیلم نظارت می‌کنند. آن‌ها تابلوهای صوتی، بلندگوها، تجهیزات ضبط و مانیتورهای ویدیویی را راه‌اندازی و نگهداری می‌کنند. آن‌ها ممکن است در صنعت فیلم‌های سینمایی کار کنند یا تجهیزاتی را برای رویدادهای خصوصی، شرکت‌ها و دانشگاه‌ها آماده کنند.

تحصیل در مقطع کارشناسی رشته سینما در کانادا

فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی رشته سینما در کانادا، مشاغل بیشتری را در مقایسه با افرادی که مدرک کاردانی این رشته را دارند، می‌توانند انجام دهند. دانشجویان در مقطع کارشناسی رشته سینما برای مشاغل مختلف از جمله کارگردانی، تدوینگری، انیماتور و نویسندگی آماده می‌شوند. دانشگاه‌های ارائه دهنده رشته سینما در مقطع کارشناسی در کانادا، ترکیبی از تئوری و عمل را ارائه می‌دهند.

به این ترتیب، به دانشجویان آموزش می‌دهند که چگونه تاریخچه سینما را تجزیه و تحلیل و درک کنند و در عین حال، دانش و مهارت‌های عملی لازم برای تولید آثار خود را نیز توسعه دهند.

در ادامه، برخی از مشاغلی که با مدرک کارشناسی رشته سینما در کانادا می‌توان انجام داد، معرفی شده است:

عنوان شغلی میانگین درآمد شرح وظایف
تهیه کننده ۷۴۴۲۰ دلار در سال تهیه‌کنندگان، بر جنبه تجاری سینما و تولید فیلم نظارت می‌کنند. آن‌ها معمولا ساعت‌های طولانی کار می‌کنند تا بودجه ساخت یک پروژه سینمایی یا تلویزیونی را تامین کنند، خدمه را استخدام کنند و برنامه و بودجه را مدیریت کنند. اکثر تهیه کنندگان دارای مدرک لیسانس رشته سینما یا حوزه مرتبط هستند.
اپراتور دوربین (فیلمبردار) ۵۵۱۶۰ دلار در سال اپراتورهای دوربین، در استودیوهای پخش و روی دستگاه‌های ساخت فیلم و سریال کار می‌کنند. محیط کاری آن‌ها، اغلب در لوکیشن فیلم‌برداری و ضبط است و محیط همیشه ثابتی ندارند. فیلمبرداران، هماهنگی‌های لازم را با کارگردان انجام می‌دهند تا تجهیزات خود را در جهت تحقق چشم‌انداز خلاقانه‌ای که پروژه مد نظر دارد و فیلم‌برداری درست و اصولی بر اساس اهداف پروژه و آنچه که می‌خواهد به تصویر بکشد، تنظیم کنند. اپراتورهای دوربین یا فیلمبرداران، معمولا دارای مدرک لیسانس رشته سینما یا رشته‌های مرتبط هستند.
تدوینگر فیلم و ویدیو ۵۹۸۱۰ دلار در سال تدوینگران فیلم و ویدیو، از نرم افزارهای کامپیوتری برای برش و ارائه مطالب ضبط شده با توجه به دیدگاه هنری کارگردان استفاده می‌کنند. تدوینگران، معمولا وارد ضبط شده را در یک پایگاه داده سازماندهی می‌کنند و ممکن است به صورت گروهی کار کنند تا پروژه‌هایی که در دست تدوین دارند را زودتر و بهتر انجام دهند. تدوینگران، معمولا اضافه کاری هم انجام می‌دهند و ممکن است ساعات کاری طولانی داشته باشند. بسیاری از تدوینگران به صورت پروژه‌ای کار می‌کنند و وقتی تولید به پایان برسد، ممکن است نیاز به جستجوی کار جدید داشته باشند.
هنرمند و انیماتور چند رسانه‌ای ۷۵۲۷۰ دلار در سال هنرمندان چند رسانه‌ای و انیماتورها کارهای فنی پس از تولید را انجام می‌دهند که می‌تواند شامل ایجاد فیلم‌های انیمیشن و جلوه‌های ویژه باشد. کارفرمایان برای استخدام این افراد، علاوه بر مدرک لیسانس در رشته سینما، طراحی گرافیک، انیمیشن یا رشته‌های مشابه، به تسلط قوی در کامپیوتر و نمونه کارها یا دوره آزمایشی نیاز دارند تا با مهارت‌های متقاضی آشنا شوند و بعد از آن، کار خود را به وی واگذار کنند. البته، انیماتورهای متخصصی که سابقه و رزومه قوی داشته باشند، معمولا نیازی به این مقدمات ندارند. لازم به ذکر است که علاقه‌مندان برای تصاحب موقعیت‌های این شغل، نیاز به آشنایی با رشته گرافیک یا حداقل اصول اولیه آن هم دارند.
فیلمنامه نویس ۶۳۲۰۰ دلار در سال فیلمنامه نویسان، برای تولیدات سینمایی و تلویزیونی کار می‌کنند و گاهی اوقات نیز به صورت گروهی فعالیت دارند؛ ‌به‌خصوص اگر پروژه‌ای که روی آن کار می‌کنند، یک پروژه بزرگ باشد. این افراد ممکن است فیلمنامه‌های اصیل تولید کنند یا از سایر مدیاها نظیر کتاب یا رمان برای تعیین چهارچوب کلی فیلمنامه خود استفاده کنند. میزان اقتباسی که فیلمنامه نویسان از مدیاهای دیگر می‌گیرند، متغیر است و قاعده و قانون چندان مشخصی ندارد. این امر باعث می‌شود تا انواع مختلفی از فیلمنامه وجود داشته باشد. فیلمنامه نویسان ممکن است به صورت تمام وقت یا پاره وقت کار کنند. افرادی که این شغل را به صورت فریلنسری انجام می‌دهند، معمولا ساعات کاری‌شان دست خودشان است. اما نویسندگانی که وابسته به یک پروژه خاص هستند باید، برنامه‌های خود را بر اساس نیازهای تولید هماهنگ کنند.

تحصیل در مقطع کارشناسی در کانادا؛ بررسی هزینه ها و شرایط تحصیلی

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته سینما در کانادا

داشتن مدرک تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد، می‌تواند به تصاحب موقعیت‌های شغلی پردرآمدتر در صنعت سینما به افراد کمک کند. در واقع، مدرک کارشناسی ارشد رشته سینما، افراد را برای تصاحب نقش‌های رهبری در صنعت سینما آماده می‌کند. در دوره‌های کارشناسی ارشد رشته سینما، دانشجویان مهارت‌های پیشرفته‌ای کسب می‌کنند.

آن‌ها همچنین دانش عملی خود در مورد تکنیک‌های تولید و استراتژی‌های تجاری را نیز توسعه می‌دهند. در ادامه، چند موقعیت شغلی که با مدرک کارشناسی ارشد رشته سینما در کانادا می‌توانید انجام دهید را به شما معرفی شده است.

اگرچه برخی از این مشاغل را با مدرک کارشناسی هم می‌توان به دست آورد، اما تصاحب آن‌ها با مدرک کارشناسی ارشد باعث می‌شود تا فرد شایسته‌تری برای تصاحب این مشاغل تلقی شوند و به درآمدهای بالاتری نیز دست پیدا کنند.

عنوان شغل میانگین درآمد شرح وظایف
کارگردان هنری ۹۴۲۲۰ دلار در سال کارگردانان هنری در صنعت سینما، با کارگردان‌ها کار می‌کنند تا سبک و استایل کلی یک اثر، از جمله صحنه و لباس را طراحی کنند. آن‌ها همچنین، کارکنان هنری را استخدام و مدیریت می‌کنند. کارگردانان هنری به طور مشترک و با همکاری کارکنان دیگر کار می‌کنند و باید به ددلاین‌ها پایبند باشند و تولید را طبق برنامه نگه دارند.
کارگردان ۷۴۴۲۰ دلار در سال کارگردانان، درمورد مسیر خلاقانه یک پروژه تصمیم می‌گیرند و در نهایت مسئولیت انتخاب بازیگران، سایر خدمه و تفسیر فیلمنامه را نیز بر عهده دارند. آن‌ها بر تمرینات بازیگران و سایر خدمه نظارت می‌کنند و تولیدات را نیز سر صحنه انجام می‌دهند. کارگردان‌ها با مدرک لیسانس سینما هم می‌توانند کار کنند. اما داشتن مدرک کارشناسی ارشد، این مزیت را به آن‌ها می‌دهد تا فرصت‌های بیشتر و بهتری در صنعت پررقابت سینما به دست بیاورند.
تهیه کننده اجرایی ۹۵۸۸۰ دلار در سال تهیه کنندگان اجرایی، تولیدات بزرگ را مدیریت می‌کنند. آن‌ها کارگردانان را استخدام می‌کنند و بر کار آن‌ها نیز نظارت می‌کنند. همچنین، بر تهیه کنندگان سطح پایین نیز نظارت می‌کنند، بودجه را تضمین می‌کنند و امور را به شکلی مدیریت می‌کنند که تولید از بودجه خود فراتر نرود. تهیه کنندگان اجرایی، با مدرک کارشناسی ارشد در رشته سینما، می‌توانند آمادگی بیشتری برای تصمیم گیری‌های اجرایی و اساسی داشته باشند و تمام بخش‌های تولید یک فیلم را مدیریت کنند.
استاد دانشگاه ۷۹۵۴۰ دلار در سال اگرچه که معمولا برای تصاحب موقعیت‌های شغلی به عنوان استاد دانشگاه معمولا به مدرک دکترا نیاز است، اما با مدرک کارشناسی ارشد نیز می‌توانید به عنوان استاد دانشگاه رشته سینما فعالیت کنید. در واقع، با مدرک کارشناسی ارشد می‌توانید در برخی از کالج‌های محلی یا به‌عنوان مربی کمکی در دانشگاه‌ها به آموزش هنرجویان بپردازید. بدیهی است که مباحثی که یک استاد دانشگاه با مدرک کارشناسی ارشد می‌تواند تدریس کند، از نظر سطح آموزشی و فنی به تخصص کم‌تری نسبت به مباحثی که یک استاد دانشگاه با مدرک دکترا تدریس می‌کند نیاز دارند.

تحصیل در مقطع دکتری رشته سینما در کانادا

در برخی موارد، دانشجویان ممکن است مایل به دریافت مدرک دکترا در رشته سینما باشند، به‌خصوص اگر به تحلیل فیلم و سینما علاقه‌مند باشند. همچنین، کرسی‌های استادی در کالج‌ها و دانشگاه‌ها تقریبا همیشه نیاز به مدرک دکتری دارند.

بنابراین، کسانی که علاقه‌مند به تدریس فیلم و سینما هستند یا قصد دارند تحقیقات علمی خود را در این رابطه منتشر کنند، باید مدرک دکتری را دنبال کنند.

در ادامه، می‌توانید با برخی از مشاغل قابل انجام در حوزه سینما با مدرک دکترا آشنا شوید:

عنوان شغلی میانگین درآمد شرح وظایف
استاد سینما ۷۹۵۴۰ دلار در سال اساتید سینما، به آموزش و مطالعه هنر فیلم می‌پردازند. مطالعات و تحلیل‌های نظری آن‌ها اغلب در نشریات علمی منتشر می‌شود. فارغ التحصیلانی که علاقه‌مند به دنبال کردن موقعیت‌های شغلی در یک کالج یا دانشگاه هستند، معمولا باید مدرک دکتری داشته باشند تا این فرصت‌های شغلی را به دست بیاورند.
سرپرست گروه فیلم‌برداری ۵۶۷۷۵ دلار در سال افرادی که به عنوان سرپرست گروه فیلم‌برداری فعالیت می‌کنند، با کارگردانان کار می‌کنند تا دید هنری آن‌ها را از طریق قاب دوربین ثبت کنند. آن‌ها باید زاویه و موقعیت دوربین، انتخاب تجهیزات و نور را در نظر بگیرند. سرپرستان گروه فیلم‌برداری به عنوان یک رهبر هنری، از دانش و درک عمیقی از طراحی تصاویر متحرک بهره می‌برند که می‌توانند در طول دوره دکترا آن را توسعه دهند.

مهارت‌های مورد نیاز برای تحصیل در رشته سینما در کانادا

دانشجویانی که قصد دارند در رشته سینما در کانادا تحصیل کنند، باید مهارت‌های زیر را داشته باشند. البته، در طول دوره تحصیل خود در این رشته نیز با این مهارت‌ها آشنا می‌شوند و می‌توانند آن‌ها را در خود تقویت کنند:

 

نوع مهارت توضیحات
مهارت‌های ارتباطی مهارت‌های ارتباطی شامل خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش دادن برای اطمینان از برقراری یک ارتباط و همکاری واضح و شفاف با همکاران است. در هر مجموعه تولیدی، برقراری ارتباط اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا بسیاری از افراد معمولا روی یک پروژه با هم کار می‌کنند و برای انجام پروژه به شکلی موفق، نیاز به مهارت‌های ارتباطی دارند.
مهارت‌های تحقیق تحقیق، به معنای تکمیل وظایفی نظیر بررسی واقعیت و ویرایش محتوا برای برآورده کردن انتظارات کارگردانان، تهیه کنندگان و تدوینگران است. مهارت‌های تحقیقاتی شما به عنوان فردی که در رشته سینما تحصیل می‌کنید می‌تواند دقت تولید را افزایش دهد.
انعطاف پذیری صنعت سینما در اغلب اوقات به انعطاف پذیری بالایی در تمام موقعیت‌های شغلی تیم‌های تولید و پشتیبانی نیاز دارد. با کسب مهارت انعطاف پذیری، توانایی انطباق با تغییرات فیلمنامه، محیط کار و مسئولیت‌های خود را به دست خواهید آورد.
نویسندگی و مهارت‌های نوشتاری قابل سازگاری نویسندگی توانایی نوشتن محتوایی است که هدف آن روی یک مخاطب خاص باشد و روی آن تمرکز کند. زمانی که مهارت‌های نوشتاری قابل سازگاری داشته باشید، بهتر می‌توانید نوشته را تنظیم، اصلاح و تغییر جهت دهید تا با زمینه، محیط، لحن و حال و هوای موردنظر تهیه‌کنندگان و کارگردانان فیلم مطابقت داشته باشد.
انضباط شخصی کار کردن چه به صورت مستقل و چه به صورت گروهی، مستلزم نظم و انضباط شخصی و توانایی توسعه ایده‌ها و مفاهیم خلاقانه است.
رهبری رهبری، به معنای توانایی هدایت دیگران با الگو گرفتن است. اگر چندین دستیار تدارکات وجود دارد که برای تکمیل بخشی از پروژه به کار و راهنمایی شما نیاز دارند، مهارت‌های رهبری شما می‌تواند پروژه را در جدول زمانی تعیین شده نگه دارد و به کسانی که با آن‌ها کار می‌کنید انگیزه دهد.
خلاقیت و نوآوری اگر می‌خواهید در صنعت سینما کار کنید، خلاقیت و نوآوری مهارت‌های مهمی هستند. زیرا سینما به صورت ذاتی، یک زمینه خلاقانه است. در این کار ممکن است لازم باشد ایده‌های فیلمنامه خود را به اشتراک بگذارید یا مدیریت جنبه خلاقانه تولید را برعهده بگیرید.
تعهد از آنجایی که در کار تولیدات سینمایی زیاد پیش می‌آید که مجبور باشید خارج از ساعات کاری عادی نیز کار کنید، باید مهارت تعهد را در خود تقویت کنید. این مهارت، برای هر فردی که در پروژه مشارکت می‌کند، لازم و ضروری است. تعهد شما می‌تواند به پروژه کمک کند تا در جدول زمانی و بودجه خود باقی بماند.
خلاقیت این مهارت، برای تمام مشاغل حوزه سینما ضروری است و هر یک از مشاغل، باید به شکل خاصی این مهارت را داشته باشند. به عنوان مثال، بازیگران هر خط از فیلمنامه را تفسیر می‌کنند تا به شخصیت‌های خود جان بدهند، در حالی که تهیه کنندگان و کارگردانان، کلماتی که در فیلمنامه وجود دارد را به یک تجربه بصری ترجمه می‌کنند. همچنین، ویراستاران و اپراتورهای دوربین نیز باید بدانند که هر قسمت از کارشان چگونه بر کل پروژه تأثیر می‌گذارد. بنابراین، هر یک از افراد باید به گونه خاصی خلاقیت را اجرا کنند.

بازار کار رشته سینما در کانادا

بررسی‌های انجام شده از بازار کار رشته سینما در کانادا نشان می‌دهند که در طی سال‌های اخیر، کسب‌وکارهای حوزه سینما منجر به استخدام حدود ۱۸۱ هزار نفر شده‌اند.

این تعداد استخدام، در تمامی مناطق کوچک و بزرگ کانادا و زیرمجموعه‌های این صنعت از جمله فیلم‌برداری، تدوین، ‌صدابرداری، جلوه‌های ویژه، انیمیشن و بخش‌های دیگر صورت گرفته است.

در حال حاضر انتظار می‌رود که فرصت‌های شغلی که ناشی از گسترش تقاضا برای فعالیت در این حوزه و تقاضای جایگزینی نیروهای کاری جوان به جای بازنشستگان هستند، در طی دو سال آینده به ۸ هزار فرصت شغلی برسد.

در عین حال، انتظار می‌رود که ۷ هزار و ۸۰۰ متقاضی کار جدید برای رشته سینما وجود داشته باشد. بنابراین، در حال حاضر صنعت سینمای کانادا با کمبود نیروی انسانی مواجه است و می‌تواند این نیاز را با جذب افراد مهاجر برطرف کند.

فرصت‌های شغلی رشته سینما در کانادا

موقعیت‌های شغلی زیادی وجود دارد که با مدرک رشته سینما از دانشگاه‌های کانادا می‌توانید آن‌ها را به دست بیاورید. برخی از مشاغل قابل انجام با رشته سینما در کانادا شامل موارد زیر می‌شوند:

عنوان شغلی میانگین درآمد شرح وظایف
دستیار تولید ۲۵۰۲۵ دلار در سال دستیار تولید، مسئول ایجاد و نگهداری مکانی است که نور و تجهیزات دوربین و صدا روی آن نصب شده و قرار دارند. این افراد از نزدیک با تکنسین‌های اصلی نورپردازی و فیلمبرداران همکاری می‌کنند، طراحی‌های صحنه‌ای را برای برآورده کردن انتظارات کارگردان فیلم ایجاد می‌کنند و سکوهای فیلم‌برداری را برای آماده‌سازی تجهیزات لازم برای فرآیند فیلم‌برداری توسعه می‌دهند.
اپراتور دوربین ۳۲۴۹۴ دلار در سال اپراتور دوربین، برای فیلمبردار و در کنار تکنسین ارشد نور و گروه فیلم‌برداری کار می‌کند. آن‌ها دوربین‌ها را در حین فیلم‌برداری کنترل می‌کنند و مطمئن می‌شوند که صحنه‌ها با پیروی از دستورالعمل‌های کارگردان ضبط می‌شوند.
کارگردان موسیقی ۳۳۷۷۶ دلار در سال کارگردان موسیقی، کار استخدام نوازندگان را انجام می‌دهد، بودجه موسیقی را مدیریت می‌کند و قطعات موسیقی را در طول فیلم طراحی می‌کند. آن‌ها همچنین در کار ساخت قطعات موسیقی فیلم مشارکت می‌کنند و بر تمرینات گروه موسیقی نظارت می‌کنند تا مطمئن شوند که همه برای نقش خود در تولید آماده هستند.
محقق رسانه‌ای ۳۵۴۹۳ دلار در سال یک محقق رسانه‌ای، تحقیقاتی را درمورد کارکنان تولید، دوره‌های زمانی و مکان‌های فیلم‌برداری و سایر جزئیات دیگر، بر اساس نیاز تهیه کننده یا کارگردان انجام می‌دهد. آن‌ها ممکن است لازم باشد که دقت تاریخی لباس‌ها و صحنه‌ها را تعیین کنند یا عوامل فیلم، منابع اولیه و سایر محتوای مرتبط را برای فیلم‌های مستند بیابند. محققان رسانه‌ای، معمولا از رسانه‌های اجتماعی، انجمن‌های عمومی و سایر رسانه‌ها برای جمع آوری اطلاعات برای برنامه ریزی پروژه استفاده می‌کنند.
تصویرگر چند رسانه‌ای ۴۱۸۶۲ دلار در سال تصویرگران چند رسانه‌ای، طرح‌های اصیل را با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری هم به صورت دو بعدی و هم به صورت سه بعدی تولید می‌کنند. این افراد با مدیران تولید همکاری دارند تا جهت طراحی را توسعه دهند و استوری‌بردهایی را که برای هدایت طرح‌های خود استفاده می‌کنند، مفهوم‌سازی کنند.
تهیه کننده فیلم ۴۲۳۳۶ دلار در سال تهیه کننده فیلم بر کل فرایند تولید فیلم نظارت می‌کند. آن‌ها فیلمنامه‌ها را انتخاب می‌کنند، تامین مالی را تضمین می‌کنند، بازیگران و عوامل فیلم را استخدام و مدیریت می‌کنند، مسئولیت‌ها را تعیین می‌کنند و بخش‌های مختلف تولید فیلم از جمله نویسندگی و کارگردانی را هماهنگ می‌کنند. تهیه کنندگان فیلم همچنین، بودجه را مدیریت می کنند، بر تدوین نظارت می‌کنند و استراتژی‌هایی را برای بازاریابی پروژه برای مخاطبان مورد نظر توسعه می دهند.
تدوینگر ۴۳۵۱۳ دلار در سال تدوینگران، بر اساس دیدگاه اصلی پروژه و استفاده از آن به عنوان راهنما، نسخه خام فیلم یا سایر آثار تولید شده را ویرایش و تدوین می‌کنند. آن‌ها ممکن است نیاز به تنظیم صدا، دیالوگ، جلوه‌های ویژه و هر ویژگی گرافیکی و بصری دیگری داشته باشند. همچنین، در پروژه‌های بزرگ، معمولا با همراهی یک یا چند نفر به به عنوان دستیار تدوین، این کار را انجام می‌دهند.
برنامه ریز تولید ۴۴۹۸۱ دلار در سال برنامه ریز تولید، یک برنامه برای فیلم‌برداری تهیه می‌کند و هرگونه محدودیت از سوی خدمه یا لوکیشن‌های فیلم‌برداری را نیز مد نظر قرار می‌دهد. آن‌ها حمل و نقل را سازماندهی می‌کنند، اقامتگاه خدمه را رزرو می‌کنند و هر گونه بلیط یا مجوزی که برای سفر به لوکیشن‌های فیلم‌برداری لازم باشد را برای کلیه خدمه تهیه می‌کنند. برنامه ریزان تولید، بر کار دستیاران تولید نیز نظارت می‌کنند.
فیلمبردار ۴۷۲۵۷ دلار در سال این افراد بر تمام جنبه‌های بصری یک فیلم نظارت دارند. آن‌ها ظاهر، حالت، لحن، نور و کادربندی هر صحنه را ایجاد می‌کنند و بر تکنسین‌های نورپردازی و اپراتورهای دوربین نظارت می‌کنند تا از دقت هنری و بصری صحنه‌ها اطمینان حاصل کنند. همچنین آن‌ها با کارگردان کار می‌کنند تا تصمیمات مهمی در مورد محل قرارگیری دوربین، حرکت و نسبت تصویر بگیرند.
مدیر لوکیشن ۵۲۲۹۷ دلار در سال مدیر لوکیشن، مکان‌های فیلم‌برداری را پیدا کرده و رزرو می‌کند. آن‌ها مذاکرات لازم برای قراردادها را انجام می‌دهند، مجوز می‌گیرند و در صورت لزوم، جزئیات لازم درباره فیلم‌برداری را به مردم محلی می‌دهند. این جزئیات می‌تواند شامل تعطیل شدن مغازه‌های یک محله در زمان فیلمبردرای، بسته شدن خیابان یا مدت زمان تولید در منطقه باشد.

درباره بورسیه و تحصیل رشته هنر در کانادا این مقاله را بخوانید.

بورسیه‌های رشته سینما در کانادا

دانشگاه‌ها و مراکز معتبر زیادی در کانادا وجود دارد که برای رشته سینما در مقاطع مختلف بورسیه ارائه می‌دهند. این بورسیه‌ها، در مقاطع تحصیلات تکمیلی به‌خصوص کارشناسی ارشد و دکترا در نظر گرفته شده‌اند.

اما برای مقطع کارشناسی هم می‌توان بورسیه‌های خوبی پیدا کرد. دانشجویان بر اساس شرایط، وضعیت تحصیلی و سوابق خود می‌توانند واجد شرایط دریافت این بورسیه‌ها شوند. شرایط کلی دریافت بورسیه از دانشگاه‌های کانادا به شرح زیر است:

  • معدل بالا
  • مدرک زبان معتبر با نمره بالا
  • رزومه قوی
  • سابقه تهیه مقالات ارزشمند در نشریات بین المللی معتبر
  • سابقه کار و انجام فعالیت‌های علمی و پژوهشی
  • سابقه فعالیت در زمینه‌های مختلف دیگر از قبیل فرهنگی، هنری، ورزشی

در جدول زیر انواع مختلف بورسیه‌های موجود برای رشته سینما در کانادا قید شده است:

نوع بورسیه توضیحات
بورسیه‌های تشویقی این نوع بورسیه‌ها که با اسم فلوشیپ (Fllowship) نیز شناخته می‌شوند بر اساس وضعیت تحصیلی و درسی دانشجویان به آن‌ها اعطا می‌شوند. به همین دلیل، بورسیه شایسته محور نیز به آن‌ها گفته می‌شود. منابع دولتی، شرکت‌های خصوصی و یا دانشگاه‌های زیادی وجود دارند که این نوع بورسیه‌ها را ارائه می‌کنند. دانشجویان باید برای به دست آوردنشان شرایط خاصی از جمله معدل بالا، نمره زبان مناسب و تجربه تحقیق و ارائه مقاله داشته باشند.
بورسیه‌های RA یا تحقیقاتی دانشجویانی که سابقه تهیه مقالات علمی دارند یا کارهای تحقیقاتی و پژوهشی انجام می‌دهند، واجد شرایط استفاده از این بورسیه‌ها هستند. در واقع، دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، می‌توانند در فعالیت‌های پژوهشی و یا تحقیقاتی شرکت کنند تا از این بورسیه برخوردار شوند. این فعالیت‌ها، معمولا به مدت ۱۵ تا ۲۰ ساعت در هفته انجام می‌شوند و دپارتمان‌ها و یا دانشکده‌های خاصی، دانشجویان را برای این نوع از فعالیت‌ها گزینش می‌کنند.
بورسیه‌های TA یا دستیار مدرس این نوع بورسیه، برای دانشجویانی در نظر گرفته شده که در کنار اساتید خود، به دانشجویان ترم‌های پایین‌تر تدریس می‌کنند. در واقع، یکی از روش‌های به دست آوردن کمک هزینه دانشجویی برای دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، فعالیت به عنوان دستیار مدرس است. دانشجویان اساتید خود را در امر آموزش یاری می‌دهند و در قبال آن بورسیه دریافت کنند. داشتن مدرک زبان با نمره بالا، یکی دیگر از شرایط برخورداری از این نوع بورسیه است.
بورسیه‌های کارآموزی دانشجویانی که مشتاق انجام کارهای پاره وقت در کنار تحصیل خود هستند، می‌توانند از این نوع بورسیه‌ها استفاده کنند.
بورسیه‌های ورودی همانطور که نام این دسته از بورسیه‌ها هم نشان می‌دهد، برای دانشجویان سال اولی که تازه وارد دانشگاه شده‌اند، در نظر گرفته شده‌اند.

در جدول زیر بهترین منابع جست و جوی بورسیه بسته به دانشگاه مورد نظر خود، مقطع تحصیلی و رشته‌ای که انتخاب کرده‌اید (در اینجا، سینما) معرفی شده‌اند:

نام سایت توضیحات
findamasters این بانک اطلاعاتی، شامل انواع پوزیشن‌های مقطع کارشناسی ارشد و کمک هزینه‌های تحصیلی است.
scholarship-positions این سایت به طور اختصاصی، برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته شده تا کمک هزینه‌های تحصیلی مناسبی پیدا کنند و برای این کمک هزینه‌ها درخواست دهند.
Idp در این سایت می‌توانید نام دانشگاه و رشته تحصیلی خود را وارد کنید تا از بورسیه‌ها و خدمات دانشجویی قابل ارائه در آن اطلاع پیدا کنید.
Opportunitydesk این سایت بیش از ۵۰۰۰ بورسیه تحصیلی مختلف در دانشگاه‌های مختلف سراسر کانادا را معرفی کرده است.
scholarships.universitystudy این سایت هم برای معرفی بورسیه‌های موجود در دانشگاه‌های کانادا در نظر گرفته شده است.
Findaphd در صورتی که در مقطع PHD تحصیل می‌کنید، با مراجعه به این بانک اطلاعاتی می‌توانید از انواع پوزیشن‌ها و کمک هزینه‌های تحصیلی موجود در این مقطع اطلاع پیدا کنید.
Scholarships مزیت این سایت، این است که بورسیه‌های به‌روز در دانشگاه‌های سراسر دنیا را معرفی کرده است.
scholars4dev فهرستی به‌روز از بورسیه‌ها و کمک‌هزینه‌های تحصیلی در دانشگاه‌های سراسر جهان در این سایت وجود دارد.
Wemakescholars این سایت بیش از ۱۵۵ بورسیه تحصیلی مخصوص دانشجویان بین المللی در مقطع دکترا در کانادا را معرفی کرده است.
Scholarshipportal این سایت، پورتال اختصاصی انواع بورسیه‌های تحصیلی اعم از اسکالرشیپ، گرانت، فلوشیپ و فاندهای تحصیلی در دانشگاه‌های سراسر جهان است.
Scholarshipscanada تعداد بسیار زیادی از بورسیه‌های قابل ارائه در کانادا در این سایت معرفی شده است.

با وجود اینکه امکان جست و جوی بورسیه از منابع معرفی شده فوق وجود دارد، اما در ادامه، چند بورسیه برای مقطع کارشناسی رشته سینما که در دانشگاه‌های برتر کانادا ارائه می‌شود، معرفی شده است:

نام دانشگاه نوع بورسیه جزئیات بورسیه
University of British Columbia بورسیه بین المللی دانشجویی، جوایز تئاتر در مقطع کارشناسی به مبلغ ۲۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار
Ryerson University بورسیه‌های تضمینی و قابل تمدید بر اساس شرایط تحصیلی دانشجویان مبلغ آن بین ۴۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰ دلار متغیر است
York University بورسیه‌ها و جوایز ورودی یورک؛ بورسیه دانشجویان بین المللی ۱۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دلار
Vancouver Film School (VFS) بورسیه تحصیلی برتر در رسانه؛ دومین بورسیه تحصیلی برتر در رسانه ۵۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ دلار
Concordia University بورسیه‌های کارشناسی بر اساس ارزیابی معدل، وجوه نقد و خدمات از تاسیسات تولیدی؛ به عنوان معافیت از شهریه ارائه می‌شود
Simon Fraser University بورسیه ورودی SFU Scholars SFU پیشرفت تحصیلی برجسته؛ با ارزش کلی ۱۲۰ هزار دلار
Capilano University بورسیه‌ها و جوایز CapU بر اساس نیازهای تحصیلی، مالی و دستاوردهای ویژه
University of Toronto بورسیه‌ها و کمک‌های مالی بر اساس شایستگی، نیاز مالی، مشارکت جامعه، رهبری و عملکرد ورزشی
University of Manitoba بورسیه‌های بین المللی ورودی دانشجویان مقطع کارشناسی بر اساس نمرات تحصیلی قبلی، با ارزش حداکثر ۳۰۰۰ دلار

بهترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل در رشته سینما

در جدول زیر می‌توانید با بهترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل در رشته سینما آشنا شوید:

نام دانشگاه شهر و استان محل دانشگاه نرخ پذیرش مبلغ شهریه
University of British Columbia اندامنت لندز / بریتیش کلمبیا ۵۲.۴ درصد ۴۱۱۵۶ دلار در سال
Ryerson University تورنتو / انتاریو ۸۰ درصد ۲۹۹۴۵ تا ۳۸۴۵۷ دلار در سال
York University تورنتو / انتاریو ۲۷ درصد ۳۲۵۰۲ دلار در سال
Vancouver Film School (VFS) ونکوور / بریتیش کلمبیا ۸۴ درصد ۲۸۲۵۰ تا ۵۳۲۵۰ دلار در سال
Concordia University مونترال / کبک ۷۸ درصد ۳۵۵۵۰ دلار برای ۴۵ واحد
Simon Fraser University برنابی / بریتیش کلمبیا ۵۹ درصد ۴۵۸۲۸ تا ۶۰۰۰۰ دلار در سال
Capilano University ونکوور شمالی / بریتیش کلمبیا ۲۳ درصد ۶۶۷۳۳ دلار در سال
University of Toronto تورنتو / انتاریو ۴۳ درصد ۵۷۰۲۰ دلار در سال
University of Manitoba وینیپگ / مانیتوبا ۵۲ درصد ۴۹۸۰۰ تا ۶۶۴۰۰ دلار در سال

 

نکته: در دانشگاه کنکوردیا، لیسانس هنرهای زیبا برای تحصیل در رشته سینما ۳ تا ۴ سال طول می‌کشد که بسته به سابقه تحصیلات قبلی دانشجویان، به ۹۰ تا ۱۲۰ واحد درسی نیاز دارد. با پاس کردن 15 واحد در هر ترم، دانشجویان باید مبلغ 11 هزار و 850 دلار شهریه به ازای هر 15 واحد پرداخت کنند که مجموع آن برای ۴۵ واحد درسی حدود 35 هزار و 550 دلار خواهد شد.

درآمد رشته سینما در کانادا

با وجود اینکه درآمد افراد در صنعت سینما در کانادا بسیار متغیر است و به عوامل زیادی از جمله زمینه فعالیت، سطح تحصیلات، میزان سابقه و عوامل مختلف و زیاد دیگری بستگی دارد، اما درآمد فارغ‌التحصیلان رشته سینما در کانادا به طور میانگین، ۵۳ هزار و ۳۱۶ دلار در سال است.

افراد تازه‌کار در صنعت سینما، به طور میانگین ۴۰ هزار و ۹۵۰ دلار در سال درآمد دارند و افراد با تجربه نیز می‌تواند تا سقف ۹۸ هزار و ۱۲۴ دلار در سال درآمد به دست بیاورند.

در جدول زیر می‌توانید میانگین درآمد فارغ‌التحصیلان رشته سینما در برخی از استان‌های کانادا را مشاهده کنید.

نام استان میانگین درآمد رشته سینما
آلبرتا ۵۳۶۲۶ دلار در سال
بریتیش کلمبیا ۵۳۳۱۶ دلار در سال
انتاریو ۵۰۸۷۰ دلار در سال
کبک ۴۸۷۵۰ دلار در سال
ساسکاچوان ۴۵۳۳۸ دلار در سال

 

همانطور که اشاره کردیم، یکی از عوامل تاثیرگذار و مهم در درآمد افراد در صنعت سینما، میزان سابقه و تجربه آن‌ها در این صنعت است. برای اینکه این موضوع بهتر برایتان جا انداخته شود، در جدول زیر می‌توانید میانگین درآمد برخی از مشاغل حوزه سینما را بر اساس میزان سابقه افراد مشاهده کنید:

 

عنوان شغل درآمد تازهوارد (با کم‌تر از ۱۲ ماه سابقه) درآمد یک فرد مبتدی (با ۱ تا ۴ سال سابقه) درآمد یک فرد باتجربه (با ۵ تا ۹ سال سابقه) درآمد فرد کهنه‌کار (با بیش از ۱۰ سال سابقه)
تهیه‌کننده ویدیو ۴۰۹۴۰ دلار در سال ۵۰۱۴۰ دلار در سال ۵۹۳۹۰ دلار در سال ۶۷۵۴۰ دلار در سال
تدوینگر فیلم و ویدیو ۳۹۵۳۰ دلار در سال ۴۲۸۱۰ دلار در سال ۵۰۸۴۰ دلار در سال ۶۲۰۰۰ دلار در سال
تهیه‌کننده فیلم و تلویزیون ۴۸۳۵۰ دلار در سال ۵۳۶۹۰ دلار در سال ۶۹۶۶۰ دلار در سال ۸۳۰۴۰ دلار در سال
دستیار تهیه‌کننده فیلم و تلویزیون ۳۹۶۹۰ دلار در سال ۵۰۲۳۰ دلار در سال ۵۶۸۹۰ دلار در سال ۶۳۲۸۰ دلار در سال

پردرآمدترین مشاغل رشته سینما در کانادا

در جدول زیر می‌توانید با پردرآمدترین مشاغل رشته سینما در کانادا آشنا شوید:

عنوان شغلی میانگین درآمد شرح وظایف
تکنسین نورپردازی ۵۲۵۶۰ دلار در سال این افراد مسئول تمام تجهیزات نورپردازی و روشنایی مرتبط با پروژه هستند. آن‌ها نورپردازی را بر اساس فیلمنامه انجام می‌دهند، تجهیزات نورپردازی را برای برجسته کردن بخش خاصی از صحنه راه‌اندازی می‌کنند و اغلب با کارگردان مشورت می‌کنند تا مطمئن شوند نوری که استفاده می‌کنند نیازهای فیلم را برآورده می‌کند.
مجری پخش ۵۵۴۵۳ دلار در سال مجری پخش، اخبار یا برنامه‌های دیگر را به مخاطبان تلویزیون ارائه می‌کند. آن‌ها فیلمنامه می‌نویسند، از روی تله پرومتر می‌خوانند، محتوایی که پوشش می‌دهند را تفسیر می‌کنند و با تهیه کنندگان ملاقات می‌کنند تا اهداف پخش را مشخص کنند. مجریان برنامه همچنین، درباره داستان‌ها یا اخباری که به اشتراک می‌گذارند تحقیق می‌کنند و با مهمانان مصاحبه می‌کنند.
دستیار تهیه کننده ۵۶۱۸۲ دلار در سال دستیار تهیه کننده وظیفه نوشتن فیلمنامه، انتخاب نماها در حین تولید و پس از تولید و رزرو پخش در تلویزیون را بر عهده دارد. آن‌ها همچنین، قراردادهایی را با استعدادها امضاء می‌کنند، فیلمنامه‌ها را پخش می‌کنند و هر مشکلی که در بین اعضای خدمه به وجود آمده باشد را مدیریت می‌کنند.
فیلمنامه نویس ۶۰۸۳۱ دلار در سال فیلمنامه نویس دیالوگ‌ها، شخصیت‌ها و خط داستانی تولیدات تلویزیونی یا فیلم‌ها را خلق می‌کند. آن‌ها فیلمنامه‌ها و ایده‌ها را به کارگردانان ارائه می‌کنند، داستان‌ها را به فیلمنامه تبدیل می‌کنند و با تهیه کنندگان و کارگردانان برای اصلاح فیلمنامه همکاری می‌کنند.
کارگردان ۹۶۴۴۱ دلار در سال کارگردان بینش خلاقانه یک پروژه را ایجاد می‌کند. آن‌ها طراحی صحنه و دکوپاژ را انجام می‌دهند، بازیگران را در نقش‌هایشان راهنمایی می‌کنند، اعضای مهم خدمه را استخدام می‌کنند، سبک فیلم‌برداری را انتخاب می‌کنند و بر تدوین پس از تولید نظارت می‌کنند.

پردرآمدترین مشاغل در کانادا؛ در این مقاله با بررسی کسب‌وکارهای پرسود کانادا به شما کمک می‌کند تا در این مورد آگاهانه‌تر تصمیم بگیرید.

شرایط مورد نیاز برای مهاجرت به کانادا از طریق رشته سینما

شرایط کلی مهاجرت به کانادا از طریق رشته سینما به شرح زیر است:

  • باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشید.
  • مدرک تحصیلی شما حداقل دیپلم باشد.
  • مدرک زبان حداقل CLB 4 داشته باشید.
  • باید از یک کارفرمای کانادایی پیشنهاد کار بگیرید.
  • حداقل یک سال سابقه کار داشته باشید.
  • تمکن مالی کافی داشته باشید تا بتوانید نیازهای زندگی خود و اعضای خانواده‌تان را برای مدت حداقل یک سال در کانادا تامین کنید.
  • نباید سوءپیشینه یا سوابق کیفری چه در کانادا و چه در کشور مبداء خود داشته باشید.
  • معاینات پزشکی را باید انجام دهید و بیماری خطرناک پرهزینه نداشته باشید.

موارد فوق، شرایط کلی مهاجرت به کانادا از طریق رشته سینما هستند. بدیهی است که بر اساس روش یا برنامه مهاجرتی که از طریق آن اقدام می‌کنید، لازم است یکسری شرایط و معیارهای جزئی‌تر نیز داشته باشید که بستگی به روشی دارد که از طریق آن اقدام می‌کنید.

روش‌های مهاجرت به کانادا از طریق رشته سینما

روش‌هایی که از طریق آن‌ها می‌توانید با رشته سینما به کانادا مهاجرت کنید در زیر ذکر شده‌اند:

  • اکسپرس انتری

سیستم اکسپرس انتری کانادا، سریع‌ترین و مطمئن‌ترین راه مهاجرت به کانادا است. در صورتی که متقاضیان در محدوده سنتی مناسب قرار داشته باشند و مدرک تحصیلی بالا، مدرک زبان با نمره خوب و سابقه کار پیشنهاد شغلی داشته باشند، واجد شرایط اخذ اقامت دائم کانادا از طریق این سیستم خواهند شد. متقاضیان در مرحله اول این روش، باید حداقل ۶۷ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز ممکن در سیستم جامع رده‌بندی (CRS) را به دست بیاورند تا واجد شرایط یکی از سه زیرمجموعه اکسپرس انتری یعنی کلاس تجربه کانادایی، نیروی کار ماهر فدرال و مشاغل فنی فدرال شوند. سپس از طریق یکی از این سه روش، می‌توانند برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام کنند.

  • برنامه‌های استانی

نیروهای کار ماهر و نیمه ماهری که قادر به برطرف کردن نیازهای بازار هر یک از استان‌ های کانادا هستند، می‌توانند از طریق برنامه‌های استانی اقدام کنند و مجوز کار (Work Permit) کانادا را به دست بیاورند. در برنامه‌های استانی کانادا بیش از ۸۰ مسیر مهاجرتی (Stream) وجود دارد که هر یک از آن‌ها شرایط و الزامات متفاوتی دارند.

  • مشاغل پرتقاضا

اکثر استان‌های کانادا به رشته سینما و افرادی که در این زمینه تحصیل کرده‌اند یا سابقه کار دارند، نیاز دارند. متقاضیان از طریق این روش می‌توانند برای اخذ مجوز کار به اداره مهاجرت فدرال کانادا (IRCC) درخواست دهند تا در صورت واجد شرایط بودن، بتوانند اقامت موقت خود در کانادا را آغاز کنند.

  • پیشنهاد شغلی

در صورتی که بتوانید یک پیشنهاد شغلی در یک شغل مرتبط با رشته سینما به دست بیاورید، واجد شرایط مجوز کار کانادا خواهید شد. در این روش، کارفرما باید برای استخدام شما، مجوز ارزیابی تاثیرات بازار کار کانادا LMIA داشته باشد. دریافت این مجوز مستلزم آگهی کردن موقعیت شغلی مورد نظر به مدت حداقل ۱ ماه در سه تا پنج منبع شغلی کانادایی است. اگر در طول این ۱ ماه فرد مناسبی برای انجام این شغل پیدا نشد، کارفرما می‌تواند شما را به عنوان یک نیروی کار خارجی استخدام کند.

  • کلاس تجربه کبک

افرادی که قصد دارند در استان کبک سکونت و کار کنند، می‌توانند از طریق این روش اقدام کنند. برای این منظور، باید مدرک زبان فرانسوی داشته باشید و مدرک CAQ (گواهی انتخاب کبک) را هم به دست بیاورید. داشتن گواهی انتخاب کبک برای همه کسانی که قصد دارند برای برنامه‌های مهاجرتی استان کبک اقدام کنند الزامی است.

  • برنامه مهاجرتی آتلانتیک

در صورتی که از یک کارفرمای ساکن یکی از استان‌های نوا اسکوشیا، نیوبرانزویک، جزیره پرنس ادوارد یا نیوفاندلند ولابرادور (استان‌های آتلانتیک کانادا) پیشنهاد شغلی بگیرید یا در یکی از دانشگاه‌های این چهار استان فارغ التحصیل شده باشید، می‌توانید از طریق این روش اقدام کنید و اقامت دائم کانادا را دریافت کنید.

مزایای تحصیل در رشته سینما در کانادا

در صورتی که کانادا را برای تحصیل در رشته سینما انتخاب کنید، می‌توانید از مزایای زیر برخوردار شوید:

  • سطح بالای آموزش: مدارس فیلم و دانشگاه‌های ارائه دهنده رشته سینما در کانادا، دوره‌های آموزشی بسیار جامعی را ارائه می‌دهند که تمام جنبه‌های فیلمسازی و صنعت سینما را پوشش می‌دهند. این دوره‌ها دانشجویان را برای برطرف کردن نیازهای ایت صنعت در کانادا آماده می‌کنند.

 

  • دسترسی به امکانات و تجهیزات پیشرفته: همه دانشگاه‌های برتر ارائه دهنده رشته سینما در کانادا، سرمایه گذاری هنگفتی در زیرساخت‌های خود کرده‌اند و به دانشجویان امکان دسترسی به آخرین فناوری و تجهیزات را می‌دهند. این امر تضمین می‌کند که دانشجویان با به روزترین ابزارها و تکنیک‌هایی که در صنعت سینمای مدرن ضروری هستند، آموزش داده می‌شوند.

 

  • اساتید مجرب: بسیاری از دانشگاه‌های ارائه دهنده رشته سینما در کانادا، دارای اساتید و اعضای هیئت علمی بسیار تحصیل‌کرده و سطح بالا هستند که با سال‌ها تجربه، افراد حرفه‌ای را برای ساخت فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی فاخر تربیت کرده‌اند. وجود این اساتید، این اطمینان را به دانشجویان می‌دهد تا یک آموزش جامع مبتنی بر تجربه به دست بیاورند که زمان ورود به بازار کار، باعث می‌شود بسیار جلوتر از رقبای خود باشند.

 

  • فرصت‌های شغلی پرشمار: بسیاری از مدارس فیلم در کانادا، با شرکت‌های تولید فیلم شراکت دارند و این به دانشجویان اجازه می‌دهد تا روی پروژه‌های دنیای واقعی کار کنند و تجربه عملی به دست بیاورند. علاوه بر این، بسیاری از مدارس برنامه‌های کارآموزی را ارائه می‌دهند و به دانشجویان فرصت می‌دهند تا با متخصصان معتبر صنعت سینمای کانادا کار کنند و در این صنعت شبکه سازی کنند.

کلام آخر

صنعت سینما در کانادا بسیار پررونق است. پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی هالیوودی و غیرهالیوودی بزرگی در این کشور ساخته شده است که از این دست می‌توان به سریال The Last of Us یا فیلم سینمایی Titanic اشاره کرد. بنابراین، تحصیل در رشته سینما در این کشور، می‌تواند فرصت‌های بسیار بزرگی به افراد بدهد و حتی باعث شود که راه ورود به سینمای هالیوود را نیز پیدا کنند. گرایش‌های زیادی از سینما در دانشگاه‌های کانادا ارائه می‌شود.

از این دست می‌توانیم به بازیگری، کارگردانی و فیلمنامه نویسی اشاره کنیم. گرایش‌هایی که در دانشگاه‌های معتبر و بزرگی از جمله York، Capilano و Vancouver Film School ارائه می‌شوند که جزو برترین دانشگاه‌های دنیا برای تحصیل در رشته سینما نیز محسوب می‌شوند.

با انتخاب رشته سینما در کانادا می‌توانید از مزایایی نظیر سطح بالای آموزشی، آموزش از اساتید مجرب و دسترسی به امکانات و تجهیزات پیشرفته استفاده کنید. اگر سوال یا ابهام خاصی درمورد رشته سینما در کانادا دارید، می‌توانید با مشاوران و کارشناسان موسسه حقوقی و مهاجرتی کاناداپاس تماس بگیرید.