زمانی که شما قصد ورود به کشور کانادا از طرق مختلف را داشته باشید، ممکن است به مدرک تحصیلی خود نیاز داشته باشید اما آیا مدرک شما در این کشور از اعتبار کافی برخوردار است؟ وظیفه بررسی مدارک تحصیلی شما به عهده سازمان WES است که با بررسی نمرات و دروس گذرانده شده شما تایید می کند که آیا مدرک شما در کانادا و همچنین ایالات متحده آمریکا اعتبار کافی دارد یا خیر. در بسیای از شیوه های مهاجرت به کانادا شما به این تاییدیه نیاز خواهید داشت و به همین دلیل است که در این مقاله، مشاورین ما به بررسی اهمیت سازمان WES در پروسه مهاجرتی شما به کشور کانادا خواهند پرداخت.

سازمان WES در سال 1974 فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است و در آستانه 50 سالگی خود قرار دارد و به همین دلیل است که به اطلاعات دانشگاه های بسیار زیادی دسترسی دارد و می تواند به راحتی اعتبار مدارک دانشگاه های مختلف در جهان را مورد ارزیابی قرار دهد.

با شروع قرن 21، دفتر سازمان WES در شهر تورنتو فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد و فعالیت رسمی این سازمان با IRCC نیز به طور رسمی از سال 2013 آغاز شده است. این سازمان هدف خود را کمک به افراد برای آموختن، کار کردن و شکوفا شدن در مکانی جدید معرفی کرده است چرا که به سازمان ها و نهادهای مختلف نشان می دهد که تجربیات دانشگاهی هر فرد در خارج از کشور چه اهمیتی داشته است.

ارزیابی اعتبار مدرک توسط سازمان WES

گواهی ارزیابی اعتبار مدرک توسط سازمان WES نشان می دهد که آیا مدارک تحصیلی شما با استانداردهای ایالات متحده آمریکا یا کانادا همخوانی دارد یا خیر. این گزارشات در اختیار مدارس، دانشگاه ها، کارفرمایان، هیئت های صدور مجوز یا مقامات اداره مهاجرت قرار می گیرد تا آن ها بتوانند درک بهتری از سوابق تحصیلی شما داشته باشند. در گزارشی که از طرف WES ارائه می شود، موارد زیر ذکر شده است:

  • شناسایی و شرح مدرک تحصیلی
  • تایید آن که مدرک تحصیلی فرد دارای اعتبار است یا خیر
  • در برخی از موارد معدل کل فرد نیز ارائه می شود
  • اعتبار مدارک تحصیلی را نیز شامل می شود

شما همچنین می تواند از پکیج پیشرفته (ICAP) نیز استفاده کنید و این بدان معنا است که می توانید ریز نمرات و ارزیابی مدارک خود را ذخیره کنید و در هر زمان دیگر به دانشگاه ها و سایر مراکزی که تمایل دارید ارسال کنید. شما همچنین می توانید به کمک این پکیج، نشان WES را نیز دریافت کنید و از این طریق تاییده مدارک خود را در سایت ها و شبکه های اجتماعی مانند لینکدین مورد استفاده قرار دهید.

WES مدارک هر فرد را در یک بازه زمانی معادل 7 روز کاری پس از ارسال مدارک و پرداخت هزینه ها، مورد بررسی قرار خواهد داد و نتیجه آن را نیز ارسال می کند.

مراحل استفاده از سیستم ارزیابی سازمان WES

قدم اول برای هر فرد آن است که ثبت نام خود را به صورت آنلاین انجام دهد و یک شماره مرجع از سازمان WES دریافت کند. این شماره مرجع باید بر روی تمام مدارکی که به سازمان ارسال می شود نگارش شده باشد و در صورتی که این شماره بر روی مدرکی ثبت نشده باشد، سازمان هیچ گونه مسئولیتی در قبال آن نخواهد داشت. تمامی نامه ها باید در یک پاکت مهر و موم شده به دست سازمان WES برسد و آن نیز دارای شرایطی خاص است.

در مرحله اول پاکت باید یک پاکت رسمی از طرف دانشگاه باشد و شماره مرجع به همراه آدرس سازمان WES باید روی پاکت نوشته شود. مهر باید روی قسمت مرکز نامه زده شود و امضای مقامات رسمی نیز باید روی پاکت ثبت شود. در صورتی که موارد فوق الذکر رعایت نشود، مدارک توسط سازمان بررسی نخواهد شد.

در مرحله دوم فرد باید مدارک را به دست سازمان WES برساند. در این مرحله بهتر است هر فرد با وارد کردن مشخصات اولیه خود در سایت این سازمان، بداند که دقیقا به چه مدارکی نیاز خواهد داشت. چنانچه پیش تر نیز به آن اشاره کردیم، شماره مرجع باید بر روی تمامی مدارک ارسالی به سازمان ثبت شده باشد پس بنابراین تا پیش از دریافت این شماره هرگز مدارک خود را ارسال نکنید. این مدارک توسط سازمان بررسی خواهد شد و در صورتی که ابهامی در رابطه با آن ها وجود داشته باشد، شما از آن مطلع خواهید شد.

در مرحله پایانی، زمانی که مدارک به دست سازمان WES برسد و آن ها اعتبار مدارک را مورد سنجش قرار دهند، در طول 7 روز کاری، گزارش نهایی به دست شما خواهد رسید.

تعریف سازمان WES

هزینه ارزیابی مدارک در سازمان WES

سازمان WES برای اینکه بتواند مدارک شما را مورد ارزیابی قرار دهد، هزینه ای را دریافت می کند که باید آن را به صورت مستقیم به سازمان ارسال کنید.

هزینه استفاده از خدمات عادی برای افرادی که قصد تایید مدارک تحصیلی برای ادامه تحصیل را دارند در حدود 160$ تا 165$ دلار است و استفاده از خدمات ویژه (ICAP) نیز 205$ دلار تعیین شده است.

برای افرادی که برای کارفرما نیاز به تاییدیه دارند، هزینه خدمات عادی 100$ دلار تعیین شده است و هزینه خدمات ویژه نیز 145$ دلار است.

متقاضیان باید علاوه بر این مبلغ هزینه های مربوط به ارسال مدارک را نیز در نظر داشته باشند که بسته به شرایط می تواند متفاوت باشد.

مدارک مورد نیاز برای ارسال به سازمان ارزیاب WES

نقص مدارک یا خدشه دار بودن آن ها می تواند سبب به تاخیر افتادن پاسخگویی به درخواست شما شود در نتیجه بسیار حائز اهمیت است که مدارک خود را به درستی در اختیار آن ها قرار دهید. در نظر داشته باشید بسته به رشته تحصیلی و اینکه مدارک را به چه علت برای این سازمان ارسال می کنید، ممکن است مدارک مورد نیاز شما تغییر کند.

اولین مدرکی که به آن نیاز خواهد بود، ریز نمرات است و این مدرک به طور مستقیم توسط دانشگاه ارائه می شود. در نظر داشته باشید که برخی از دانشگاه های ایران با سازمان WES توافق نامه هایی را امضا کرده اند و شما باید با امور بین الملل این دانشگاه ها در ارتباط باشید تا مدارک را به صورت الکترونیک به سازمان ارسال کنند. برای مثال دانشگاه آزاد اسلامی یکی از این دانشگاه ها است و در صورتی که مدارک به صورت الکترونیکی به سازمان نرسند، آن ها توانایی تایید مدارک شما را نخواهند داشت.

به منظور سهولت بیشتر، فرم های آماده ای از طرف سازمان WES در اختیار دانشجویان و دانشگاه ها قرار گرفته است که می توانند از این طریق مدارک را ارسال کنند. علاوه بر این مدرک، ترجمه کلمه به کلمه ریز نمرات نیز باید توسط متقاضی ارسال شود. در نظر داشته باشید که خدمات ترجمه توسط این سازمان ارائه نمی شود و فرد موظف است که یک نسخه واضح از آن را در پروفایل شخصی خود بارگزاری کند.

اصل مدرک تحصیلی نیز باید به صورت واضح اسکن شده و در پروفایل هر فرد بارگزاری شود. این مدرک نیز باید به صورت ترجمه کلمه به کلمه ارائه شود. کافی است تا اسکن واضح از این مدرک نیز در پروفایل هر فرد به ثبت برسد. در نظر داشته باشید که امور بین المللی دانشگاه ها می توانند این مدارک را به صورت الکترونیک برای سازمان WES ارسال کنند اما در صورتی که توافق نامه ها بین سازمان WES و دانشگاه ها به امضا نرسیده باشد، در نظر داشته باشید که باید مدارک را به این سازمان ارسال کنید.

توجه داشته باشید که در این صورت نباید مدارک اصلی خود را به سازمان تحویل دهید. هرگونه مدرک ارسال شده به سازمان WES در بایگانی آن ذخیره می شود و به متقاضی بازگشت داده نمی شود. به همین دلیل باید یک کپی معتبر از آن را تهیه کرده و به سازمان WES ارسال نمایید. شما همچنین می توانید از امور بین الملل دانشگاه خود بخواهید تا با این سازمان در ارتباط باشند چراکه ممکن است مسیری برای ارسال الکترونیکی مدارک برای آن ها وجود داشته باشد.

از خدمات رایگان WES استفاده کنید

اگر می خواهید از شرایط معادل سازی مدرک خود در کشور کانادا یا حتی آمریکا استفاده کنید، می توانید از خدمات رایگان این سازمان استفاده کنید تا متوجه شوید که مدارک شما چه شرایطی خواهد داشت. برای این کار کافی است نام و نام خانوادگی خود را وارد کنید و کشوری که در آن تحصیل کرده اید را تعیین کنید. در اختیار داشتن یک ایمیل معتبر نیز برای این کار کافی است.

در مرحله بعد باید مشخص کنید که در کدام رشته دانشگاهی به تحصیل پرداخته اید و دوره تحصیلی شما چند سال به طول انجامیده است. در مرحله بعد باید مشخص شود که در کدام دانشگاه به تحصیل پرداخته اید و رشته تحصیلی شما چه بوده است. سپس تعیین می گردد که مدرک تحصیلی شما در کشور آمریکا یا کانادا معادل چه مدرکی است. در نظر داشته باشید که این یک نمایش فوری است و ممکن است بررسی های نهایی تفاوت های نسبی با این نتیجه داشته باشد و در نتیجه نمی توان از آن به عنوان یک سند رسمی استفاده کرد.

همچنین این امکان برای شما وجود دارد که معدل خود را نیز مطابق با سیستم ارزیابی در کشور کانادا مقایسه کنید. GPA یا سیستم نمره دهی در کشور کانادا از 4 محاسبه می شود. نمره های کمتر از 10 معادل 0 ارزیابی می شود که در نهایت فاقد اعتبار است. نمره های 10 و 11 نیز معادل 1 در نظر گرفته شده اند. نمره 12 و 13 نیز معادل 2 حساب می شوند. نمره های 14 و 15 نیز معادل 3 و از 16 تا 20 نیز معادل 4 در نظر گرفته می شود.

در برخی از ارزشگذاری های انجام شده معدل فرد نیز می تواند بسیار تاثیرگذار باشد اما استفاده از ماشین حساب معدل WES صرفا به این دلیل طراحی شده است که بتوانید اطلاعات خود را تکمیل کنید. در صورتی که قصد ادامه تحصیل در کشور کانادا یا حتی ایالات متحده آمریکا را دارید، توصیه می شود که از خدمات ارزیابی اعتبار این سازمان استفاده کنید تا نتایج نهایی به صورت دقیق تری در اختیار شما قرار گیرد.

ارزیابی WES کانادا

چه کسانی به ارزیابی WES نیاز دارند؟

ارزیابی اعتبار تحصیلات یک گزارش است که نشان می دهد یک مدرک دریافت شده خارج از کانادا در این کشور چه اعتباری دارد. در حقیقت تمامی افرادی که خارج از کانادا تحصیل کرده اند به این ارزیابی نیاز خواهند داشت. این مدارک می توانند برای استفاده از برنامه اکسپرس انتری و همچنین کسب امتیاز برای تحصیلاتی که خارج از کانادا انجام شده است مورد نیاز باشد. همچنین در صورتی که فردی بخواهد در برنامه اکسپرس انتری شرکت کند، می تواند از امتیاز تحصیلات همسر خود در خارج از کانادا نیز استفاده کند و در این صورت نیز می تواند از معادلسازی استفاده کند.

بدیهی است که دانشجویانی که مدرک تحصیلی خود را در کانادا دریافت کرده باشند، نیازی به استفاده از ارزیابی مدرک تحصیلی نخواهند داشت. در بسیاری از موارد متقاضیان نیازی به ارزیابی مدارک خود به طور کامل نخواهند داشت و تنها ارزیابی آخرین مدرک تحصیلی می تواند برای رسیدن به هدف نهایی کافی باشد.

مسیرهای مهاجرتی بسیار زیادی در کشور کانادا وجود دارد و شما نیز به عنوان یک متقاضی می توانید از طرق مختلف خود را به این کشور برسانید. اما سوال اینجاست که کدام مسیر می تواند برای شما هموار تر باشد و شما را به هدف نهایی برساند. در همین راستا می توان به شما توصیه کرد که پیش از اقدام برای مهاجرت، با یک وکیل و مشاور رسمی مهاجرت کانادا RCIC در ارتباط باشید و جزئیات مسیر را مورد بررسی قرار دهید چراکه میان برهای بسیاری وجود دارد که می تواند به شما کمک کند که در سریع ترین زمان با بالاترین شانس خود را به کشور کانادا برسانید.

مطالب مندرج در وب سایت حاضر به منظور اطلاع رسانی و افزایش دانش مخاطبین عزیز وبسایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی است. اگر چه اخبار و مطالب منتشره با نهایت دقت نویسنده مکتوب گردیده، ولی همچنان می تواند دستخوش تغییرات مرور زمان بوده و یا عاری از اشتباه انسانی نباشند. بدیهی است برداشت و مشورت های حقوقی نهایی صرفا در چارچوب موضوع مورد مشاوره با شخص مشاور و وکیل رسمی مجموعه جناب حلاج پور ممکن بوده و توصیه می شود. مدیریت و همکاران مجموعه حقوقی کاناداپاس و کاریابی بین المللی مهیار مسئولیتی در خصوص اقدامات خواننده با استناد به مطالب مندرج در وب سایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی نداشته و مسئولیت مجموعه صرفا محدود به چارچوب قرارداد منعقده با موکلین مجموعه باقی خواهد ماند.


مهیار حلاج پور

«افتخار داریم که مورد اعتماد شما هستیم»

من مهیار حلاج پور هستم،

عضو رسمی شورای قانون گذاری امور مهاجرت کانادا ICCRC، مشاور رسمی مهاجرت کانادا RCIC یا اصطلاحا وکیل مهاجرت.

زندگی من صرف این می شود که اطمینان حاصل کنم که ممتاز ترین خدمات تخصصی حقوق مهاجرت کانادا را در مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس ارائه می دهیم.

شرکت توسعه بیزینس ،سرمایه گذاری استارت آپ i3 Capital گام به گام با بهترین متخصصین و مشاورین در خدمت اهداف کارآفرینانی است که برای پیشبرد اهدافشان به ما اعتماد کرده اند‌.

و همچنین در کنار همکارانم در کاریابی مهیار با مجوز رسمی از وزارت کار ایران برای تحقق برنامه های کاریابی بین المللی موکلین پارسی زبان می کوشیم.

کاناداپاس - وکیل مهاجرت کانادا در تورنتو - بیوگرافی مهیار حلاج پور
ارزیابی رایگان رزرو وقت مشاوره
× تماس با ما
Copy link