بیزینس پلن چیست؟ شروع هر برنامه اقتصادی نیازمند طی کردن مراحلی است که باید به ترتیب و دقت انجام شود. یکی از مهم ترین بخش هایی که در آغاز هر بیزینس باید به آن توجه ویژه داشت، نوشتن یک بیزینس پلن یا طرح اقتصادی مناسب است. این طرح اقتصادی باید نشان دهد که یک تجارت جدید به چه دلیل ایجاد می شود و در یک چشم انداز چند ساله چه دست آوردهایی را به ارمغان خواهد آورد.

یک طبقه از برنامه‌های مهاجرت به کانادا، برنامه های مهاجرتی کلاس تجاری – کاری است. برای این برنامه های مهاجرتی، فرد متقاضی باید برای راه‌اندازی یک کسب و کار یا با خرید یک کسب و کار به کانادا بیاید. برنامه‌های مهاجرتی – کاری مانند ویزای استارتاپ کانادا نیاز به داشتن بیزنس پلن برای معرفی کسب و کار مدنظر فرد متقاضی در کانادا است.
این بیزنس‌پلن معرف و سنگ بنای هر شرکت موفقی است و نوع کسب و کار و منابع و روش سودآوری شرکت را مشخص می‌کند. نوشتن یک بیزنس‌پلن موفق و دقیق باعث جلب اعتماد سرمایه‌گذاران، وام‌دهندگان و سهام‌داران می‌شود. در این مقاله با اجزا و شرایط یک بیزنس‌پلن موفق آشنا می‌شوید.

دانلود رایگان دفترچه راهنمای نوشتن بیزینس پلن

بیزینس پلن چیست؟

در ابتدای امر بهتر است به تعریف بیزینس پلن بپردازیم تا درک کنیم که به طور کلی این موضوع چگونه تعریف می شود. در زبان فارسی از بیزینس پلن به عنوان طرح اقتصادی یا طرح کسب و کار یاد می شود. بیزینس پلن سندی است که جهت و استراتژی های یک شرکت را مشخص می کند. یک بیزینس پلن به طور معمول:

  • بازار (مشتریان) هدف یک شرکت و نیازهای آن را شناسایی می کند
  • محصولات و خدمات شرکت را به این مشتریان ارائه می دهد
  • توضیح می دهد که چگونه محصولات شرکت به بازار عرضه خواهد شد تا مشتریان بیش تری به سمت محصولات جذب شود.

یک طرح اقتصادی خوب، مبتنی بر دانش و تحقیقات واقعی است و آگاهی کافی درباره خواسته مشتری دارد و مشخص می کند که چگونه می تواند از آن ها استفاده کرد. آن ها همچنین اهداف مالی و غیر مالی را برای هر گروه از مشتری ها که از محصولات استفاده می کنند را مشخص می کنند. این اهداف مالی از طریق تخصیص بودجه و همچنین پیش بینی ها تعیین می شود و همه اعضای شرکت در دستیابی به آن دخیل هستند. مدیران شرکت شروع کننده یک پروسه هستند و به صورت زنجیروار، سایر اعضا نیز در این مراحل شریک خواهند بود.

یک طرح اقتصادی خوب، قابل اجرا است. به معنای دیگر می توان گفت یک بیزینس پلن واقع بینانه است و دقیقا بر اساس حقایقی نوشته شده است که شرکت قادر خواهد بود به آن دست پیدا کند. برای انجام موفق، یک بیزینس پلن باید با یک فرایند خوب، نظارت دقیق و پاداش های همسو برای افرادی که کار را انجام می دهند، حمایت شود.

نعریف بیزینس پلن

مراحل داشتن نمونه طرح استارت آپ کانادا را در این مقاله بخوانید.

ویژگی های اساسی یک بیزینس پلن عالی

بیزینس پلن شما یک سند حیاتی برای شروع یک برنامه تجاری جدید است. این برنامه مشخص می کند که شما (به عنوان یک شرکت) چه خواهید کرد، شرح برنامه تجاری شما چگونه توصیف می شود و این برنامه تجاری چگونه به سود خواهد رسید.

یک طرح اقتصادی خوب می تواند به صاحبین طرح کمک کند تا بتوانند اعتماد سرمایه گذاران، سهام داران و همچنین بانک ها را برای اعطای وام جلب کند. در طرح اقتصادی باید نشان داده شود که فرد یا گروه اجرا کننده طرح، به بیزینس پلن خود کاملا متعهد خواهند بود و از طرفی دانش، مهارت و اعتماد به نفس کافی را برای دستیابی به اهداف تعیین شده را در اختیار دارند.

ویژگی های اصلی یک بیزینس پلن عالی عبارتند از:

  • نام شرکت و شرح کامل بیزینس
  • تحلیل و آنالیز دقیق بازار و رقبا
  • توضیحاتی در رابطه با آنکه چه مسائلی این بیزینس را از سایرین متمایز می کند
  • شرح کامل برنامه بازاریابی
  • ساختار (چارت) سازمانی شرکت و قوانین داخلی
  • طرح جامع منابع انسانی
  • تجزیه و تحلیل نیاز های مالی و تجهیزات مورد نیاز
  • داده های مالی کلیدی صاحبین طرح
اینفوگرافی 4 دلیل برای نگارش بیزینس پلن

داشتن یک طرح توجیهی تجاری یا طرح توسعه کسب و کار مناسب (بیزنس پلن) برای ثبت شرکت در کانادا ضروری می باشد.

ارائه داده های مالی کلیدی صاحبین طرح در بیزینس پلن

اشاره کردیم که یکی از بخش های مهمی که باید در بزینس پلن نگاشته شود، داده های مالی کلیدی صاحبین طرح است. اما نکته بسیار مهم در نگارش این بخش آن است که داده ها باید با توجه به مخاطبان تغییر پیدا کند. برای مثال یک بانک تنها به دنبال آن است که متوجه شود شما چگونه قصد دارید وام دریافتی را به بانک برگردانید، این که چه فعالیتی با پول انجام خواهید داد و سرمایه دریافتی چه نقشی در پیشبرد و رشد طرح شما خواهد داشت. سرمایه گذاران نیز می خواهند بدانند که بازده این سرمایه گذاری چه خواهد بود و سهامداران به دنبال آن هستند که تا برنامه شما برای رشد سهام را مطالعه کنند. بنابراین شما باید با توجه به جامعه هدف خود این بخش را نگارش کنید تا آن ها بتوانند با مطالعه اعداد و ارقام ارائه شده، به هدف خود رسیده و از برنامه شما حمایت کنند.

ارزش خالص دارایی های شخصی و تجاری خود را (دارایی منهای بدهی) نشان دهید تا وام دهنده بتواند متوجه شود که شما توانایی بازپرداخت وام درخواستی را خواهید داشت. ضمن این که یک بانک دار، سابقه شما را مورد برررسی قرار خواهد داد تا ارزش و اعتبار شما را مورد سنجش قرار دهد. بنابراین سعی کنید تا به مشکلات مالی خود در شرکت ها و موسسات مختلف رسیدگی کنید.

دارایی های خود را که می توانید به عنوان وثیقه دریافت وام ارائه دهید ذکر کنید. این می تواند نکته بسیار مهمی برای بانک داران به منظور اثبات تعهد شما به بازگشت وام قلمداد شود. از آنجا که قاعده کلی آن است که پول پول را جذب می کند، تلاش کنید تا حامیان بیشتری برای خود پیدا کنید تا بتوانید سرمایه بیشتری جذب کنید.

پیش بینی های مالی خود را برای مدت دو سال ارائه دهید و تجزیه و تحلیل های مربوط به بازار را نیز با توجه به همان بازه زمانی ارائه دهید. از طرف دیگر، جزئیات اجرای طرح و هر آنچه که شما را به اهدافتان می رساند را مشخص کنید چراکه شما هستید که باید تاریخ های دقیق و بودجه مشخص را تعیین کنید.

اهداف بیزینس پلن عالی، قابل اندازه گیری هستند

برای اینکه بتوانید یک بیزینس پلن عالی در اختیار داشته باشید باید اهداف خود را مشخص کنید چرا که این اهداف به شما کمک خواهد کرد تا گروه خود را متمرکز کنید تا بتوانند در مسیر رسیدن به چشم انداز شما گام بردارند. اهداف شما می تواند شامل هر جنبه ای از بیزینس پلن شما باشد. در ادامه چند مثال را بررسی می کنیم:

  • امور مالی: مقدار مشخصی از سرمایه خود را افزایش دهید، اهداف نقدی خود را تغییر دهید، سودآور شوید.
  • عملیات: محصولات جدید ارائه دهید، خدمات جدید پیشنهاد دهید، کارایی محصولات را X درصد افزایش دهید.
  • منابع انسانی: کارمندان با مهارت خاص را پیدا کنید، یک پروتکل جدید ایجاد کنید، یک سیستم دقیق ارزیابی کارمند معرفی کنید.
  • فروش و بازاریابی: یک نام تجاری منحصر به فرد ایجاد کنید، برنامه بازاریابی خود را توسعه دهید، اهداف فروش را مشخص کنید.

اولین قدم مهاجرت به کانادا را محکم بردارید. کافیست فرم ارزیابی زیر را پر کنید.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا
ویژگی های یک بیزنس پلن عالی

اجزای یک بیزنس پلن برای مهاجرت به کانادا

نوشتن یک بیزنس‌پلن یکی از مراحل چالش‌برانگیز برای مهاجرت به کانادا با استفاده از برنامه‌های مهاجرتی – تجاری است و باید با دقت فراوان انجام شود. با این که متون بیزنس‌پلن برای افراد متقاضی مهاجرت به کانادا با شرایط کاری متفاوت با هم فرق می‌کند، اما در کل باید شامل اجزای زیر باشد:

  • شرح بیزنس پلن برای کسب و کار پیشنهادی
  • شرحی از محصولات یا خدمات
  • استراتژی بازاریابی برای ارتقای کسب و کار
  • طرحی برای استخدام کارکنان
  • تجزیه و تحلیل جامع سود و زیان
  • تحقیقات بازاری در مورد روندهای صنعت و نیازهای تجاری در کانادا
  • تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها
  • پیش‌بینی برای امور مالی کسب و کار (برای چندین سال آتی)
  • تجزیه و تحلیل چشم‌انداز برای رقابت در بازار
  • ارزش پیشنهادی (نقطه تمایز کسب و کار مورد نظر از کسب و کارهای موجود در کانادا)
  • استراتژی کسب و کار پیشنهادی برای درآمدزایی
  • استراتژی برای راه‌اندازی کسب و کار
  • چشم‌انداز بلند مدت کسب و کار

نحوه تهیه بیزنس پلن برای درخواست ویزا

یکی از الزامات درخواست برای ویزای سرمایه‌گذاری داشتن یک بیزنس پلن است. اگر شما قصد مهاجرت و اخذ اقامت دائم یا شهروندی به کانادا از طریق برنامه مهاجرتی تجاری (مانند استارت‌آپ کانادا و ویزای کارآفرینی کانادا ) را دارید، نباید در مورد تهیه بیزنس‌پلن سهل‌انگاری کنید.

در همین راستا، در این قسمت چند نکته برای تهیه بیزنس پلن بیان شده است:

برای سرمایه‌گذاری یا آغاز یک کسب و کار جدید، پلن پیشنهادی شما توسط مقامات مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهد گرفت. یکی از جنبه‌های کلیدی یک بیزنس پلن خوب، ارزیابی بازار مربوطه است. به عنوان مثال شما در بیزنس پلن خود ارائه خدمات خاصی را مطرح می‌کنید که در کشور شما مورد توجه است، اما بنا به دلایل مختلفی مانند نبود زیرساخت‌های لازم، سبک زندگی، یا  شهرت خدمات جایگزین، در کشور مورد نظر برای مهاجرت قابل اجرا یا موفقیت نیست. در نتیجه بیزنس پلن شما باید نمایه‌ای از آنالیز جامعی از بازار آن کشور باشد.

بدون ساختار سازمانی، بیزنس پلن در حد یک طرح خواهد ماند. لازم است تا ساختار کسب و کار خود را نشان دهید. موقعیت شما در شرکت و سایر اعضای شرکت باید به وضوح بیان شود. موارد دیگری مانند دفتر مرکزی شرکت، هیأت مدیره، بخش‌های ساختاری در شرکت، نحوه انتصابات و نحوه مشارکت شرکت در رشد اقتصاد نیز باید ارائه شود. ایده‌های شما باید نمایی از حالت واقعی آن داشته باشد و ساختار سازمانی اولین مرحله برای این منظور است.

تحقیقات کاملی باید در مورد الزامات قانونی برای ایجاد و مدیریت یک تجارت در کشور مقصد مهاجرت انجام شود. در بیزنس پلن، باید یک بخش را به طور خاص برای الزامات قانونی در نظر بگیرید. قوانین و مقرراتی را مشمول کسب و کارتان را بیان کنید. مجوزهای لازم برای اخذ را ذکر کنید.

در اکثر ویزاهای سرمایه‌گذاری، یکی از الزامات، مشارکت کسب و کار در اقتصاد محلی است. مقرراتی مانند ایجاد حداقل تعداد شغل به عنوان بخشی از شرایط ویزا در نظر گرفته می‌شود. بیزنس پلن شما باید اطلاعات کافی در مورد مراحل انجام این الزامات، مدت زمان لازم برای مشاهده اثرات مورد نظر و برنامه‌های بعدی ارائه دهد.

در نظر داشته باشید که ویزای سرمایه‌گذاری برای جذب سرمایه‌گذار و ایجاد انگیزه اقتصادی شکل گرفته است. بنابراین اگر کسب و کار پیشنهادی، پتانسیل اثرات قابل‌توجه اقتصادی را نداشته باشد، تلاش شما و حمایت کشور مقصد بیهوده خواهد بود.

یک بیزنس‌پلن دارای تنها بعد تئوری و نظری مناسب نیست و باید براساس واقعیت‌های بازار باشد. مقامات به دنبال حقایق، برآوردهای مبتنی بر تحقیقات و نتایج قابل سنجش هستند. هزینه‌های تاسیس و راه‌اندازی کسب و کار را دقیق تخمین بزنید. همچنین شما باید درآمد حاصله را برآورد کنید. شما نمی‌توانید با حدسیات و فرض‌ها به پیش بروید. با در نظر گرفتن همه جوانب مرتبط با کسب و کارتان، باید اطلاعات دقیق و محاسباتی را در مورد میزان ضرر احتمالی کسب و کار، میزان سود بالقوه و میزان سرمایه مورد نیاز برای کسب و کار در هر زمان را بیان کنید. لازم نیست این اعداد محاسباتی صددرصد دقیق باشد اما باید منطقی با پشتوانه تحقیقات کافی باشد.

بیزنس پلن چیست

چه چیزی باید در یک طرح تجاری گنجانده شود؟

اگرچه بیزنس‌پلن‌ها از نظر مدت زمان و وسعت اجرایی متفاوت هستند، اما همه آن‌ها دارای عناصر مشترکی هستند.

نکات زیر باید در هر بیزنس پلن گنجانده شود:

  1. خلاصه قسمت اجرایی (شرح کسب و کار)

خلاصه قسمت اجرایی، مرور کلی از نکات اصلی در بیزنس پلن شما و مهمترین بخش آن است. در قسمت ابتدایی پلن قرار دارد و اولین قسمتی است که سرمایه‌گذار یا وام‌دهنده بالقوه به آن توجه می‌کند. این قسمت باید شامل موراد زیر باشد:

  • نکات اصلی هر یک از بخش‌های دیگر را در جهت توضیح اصول کسب و کار خود درج کنید.
  • به اندازه کافی جذاب باشد تا خواننده را تشویق به خواندن بقیه بیزنس پلن شما بکند.
  • مختصر و کوتاه باشد (بیش از دو صفحه نباشد).

اگر چه خلاصه قسمت اجرایی اولین بخش از پلن است، اما نوشتن آن را بهتر است پس از نهایی شدن سایر قسمت‌های پلن انجام شود.

 

  1. شناسایی فرصت‌های تجاری

در این بخش از بیزنس پلن‌، درباره اینکه کسب و کارتان در مورد چیست (محصولات و/یا خدمات آن) و برنامه‌های خود برای کسب‌وکارتان را توضیح می‌دهید. این بخش معمولا شامل موارد زیر است:

  • مشخصات فردی
  • کاری که شما انجام می‌دهید
  • آنچه شما باید ارائه دهید
  • چه بازاری را می‌خواهید مورد هدف قرار دهید

برای درک بهتر کسی که بیزنس پلن شما را مطالعه می‌کند، از اصطلاحات پیچیده استفاده کنید. برای این منظور، می‌توانید از شخصی که در این تجارت وارد نیست، بخواهید این بخش از برنامه شما را بخواند تا مطمئن شوید که همه می‌توانند آن را درک کنند.

برخی از مواردی که باید در برنامه خود توضیح دهید، عبارتند از:

  • این پلن مربوط به یک سرمایه گذاری تجاری جدید، یا خرید یک کسب و کار موجود یا گسترش یک تجارت موجود است.
  • صنعتی که کسب و کار شما در آن قرار دارد.
  • منحصر به فرد بودن محصول یا خدمات شما
  • مزایایی که کسب و کار شما نسبت به رقبا دارد.
  • اهداف اصلی کسب و کار شما
  • ساختار قانونی بیزنس شما (مالکیت انحصاری، مشارکت، یا شرکتی)
  • هم‌چنین می‌توانید تاریخ ثبت/تشکیل کسب‌وکار، نام کسب‌وکار، آدرس آن و تمام اطلاعات تماس را وارد کنید.

 

  1. استراتژی بازاریابی و فروش

یک بیزنس پلن قوی شامل بخشی برای توصیف فعالیت‌های خاصی است که از آن‌ها برای تبلیغ و فروش محصولات یا خدمات خود استفاده خواهید کرد. بخش فروش و بازاریابی قوی نشان می‌دهد که شما تصور واضحی از نحوه عرضه محصول یا خدمات خود به بازار دارید که می‌تواند به سوالات زیر پاسخ دهد:

  • مشتریان شما چه کسانی هستند؟ با تحقیق، جزئیات انواع مشتریانی محصول یا خدمات خود را شناسایی کنید و در پلن بیاورید. هم‌چنین توضیح دهید که چگونه می‌خواهید خود را به مشتریان بالقوه معرفی کنید.
  • چگونه می‌خواهید به مشتریان خود دسترسی پیدا کنید؟ شما باید مشتریان خود و بهترین روش‌های دسترسی به آن‌ها را بشناسید. تحقیقات به شما کمک می‌کند موثرترین راه برای ارتباط با مخاطبان انتخابی خود را شناسایی کنید، چه از طریق اینترنت، چه از طریق تلفن یا از طریق تماس حضوری.
  • رقیب شما کیست؟ باید نقاط قوت و ضعف آن‌ها را بررسی کنید و از این اطلاعات برای ارزیابی فرصت‌ها و تهدیدهای بالقوه برای کسب و کار خود استفاده کنید.
  • چگونه می‌خواهید محصول یا خدمات خود را به موقعیت دلخواه در بازار برسانید؟ توضیح دهید که چه ویژگی(هایی) محصول یا خدمات شما را در بازار هدف منحصر به فرد می‌کند.
  • چگونه می‌خواهید محصول یا خدمات خود را قیمت‌گذاری کنید؟ این اطلاعات استراتژی قیمت‌گذاری شما درباره پاداش‌ها، قیمت‌گذاری عمده و/یا فروش گروهی را نشان می‌دهد.

 

  1. تیم شما

اهمیت این بخش از پلن خود را دست کم نگیرید. سرمایه‌گذاران باید بدانند که شما و نیروهای شما مهارت‌، انگیزه و تجربه لازم برای موفقیت را دارید. در این بخش مشخصات کارکنان و نحوه برنامه‌ریزی برای مدیریت فعالیت‌ها را توضیح می‌دهید. اطلاعات این بخش می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • یک طرح سازمانی یا نمودار مختصر از کسب و کار
  • بیوگرافی مدیران (از جمله خودتان)
  • با شرح مختصری از شغل و وظیفه هر شخص و موقعیت
  • مهارت‌های مورد نیاز هر موقعیت
  • هر گونه اطلاعات مربوط به پرسنل

همچنین بهتر است که طرح‌های استخدام یا آموزش، از جمله هزینه و مدت زمان مورد نیاز برای آن‌ها را مشخص کنید.

 

  1. عملیات

بخش عملیاتی بیزنس پلن شما، توضیحی از نیازمندی‌های عملیاتی روزانه، نیازمندی‌های تسهیلات، سیستم‌های اطلاعات مدیریت، الزامات فناوری اطلاعات و غیره  و معمولا شامل اطلاعاتی زیر است:

  • عملیات روزانه – شرح ساعات کار، فصلی بودن تجارت، تامین‌کنندگان و شرایط اعتباری آن‌ها و غیره.
  • الزامات تسهیلات – این شامل مواردی مانند اندازه و مکان، اطلاعات مربوط به قراردادهای اجاره، استعلام‌های کارپرداز و مدارک مربوط به مجوزها است.
  • سیستم‌های اطلاعات مدیریت – کنترل موجودی، مدیریت حساب‌ها، کنترل کیفیت و ردیابی مشتری
  • الزامات فناوری اطلاعات یا IT – سیستم‌های فناوری اطلاعات شما، مشاور یا خدمات پشتیبانی و طرح کلی هر گونه پیشرفت برنامه‌ریزی شده برای فناوری اطلاعات

 

  1. پیشبینی‌های مالی

پیش‌بینی مالی پلن شما به صورت عددی است. یک بیزنس پلن خوب باید دارای پیش‌بینی‌های مالی کسب‌وکار برای سه تا پنج سال آینده باشد. 12 ماه اول مورد پیش‌بینی بیشتر مربوط به جزئیات در مورد هزینه‌ها و درآمدها خواهدبود، بنابراین سرمایه‌گذاران با مطالعه این بخش، می‌توانند از استراتژی شما آگاه شوند. پیش‌بینی‌های مالی شما باید شامل موارد زیر باشد:

  • صورت جریان وجوه نقد – مانده وجوه نقد و الگوی جریان نقدی برای 18 – 12 ماه اول، شامل سرمایه در گردش، حقوق و فروش.
  • پیش‌بینی سود و زیان – سطح سود پیش‌بینی شده بر اساس فروش پیش‌بینی شده، هزینه‌های ارائه کالا و خدمات و هزینه‌های بالاسری شما
  • پیش‌بینی فروش – پولی که انتظار دارید از فروش محصول یا خدمات خود به دست آورید.
  • برخی موارد دیگر که باید در نظر گرفته شوند، عبارتند از:
  • چقدر سرمایه نیاز دارید (اگر به دنبال منبع مالی خارجی هستید)؟
  • چه تضمینی می‌توانید به وام‌دهندگان ارائه دهید؟
  • چگونه می‌خواهید بدهی خود را بازپرداخت کنید؟
  • منابع درآمد و بازدهی شما چیست؟
  • پیش‌بینی‌ها باید طیف وسیعی از سناریوها را پوشش دهند.
  • بررسی ریسک‌ها و تدوین برنامه‌های اضطراری برای جبران ریسک‌ها
  • بررسی معیارها/میانگین‌های صنعت خاص کسب و کار شما
  • انجام تحقیقات و مقایسه کسب و کار شما با سایر مشاغل کوچک در صنعت شما اهمیت دارد.

 

  1. سایر اسناد مفید

بخش‌های زیر همیشه مورد نیاز نیستند، اما می‌توانند هر بیزنس پلنی را بهبود ببخشند:

  • طرح پیاده‌سازی – این بخش تاریخ‌های تخمینی تکمیل را برای جنبه‌های مختلف طرح کسب و کار شما، اهداف کسب و کار و دستاوردهای شما فهرست می‌کند.
  • ضمائم – این موارد باید شامل موارد پشتیبانی مانند مجوزها و پروانه‌ها، توافق‌نامه‌ها، قراردادها و سایر اسنادی باشد که از طرح کسب و کار شما پشتیبانی می‌کند.

اگر قصد دارید با ویزای سرمایه گذاری کانادا وارد خاک این کشور شوید ثبت شرکت در کانادا ، سرمایه گذاری کبک ، ویزای استارتاپ کانادا و ویزای کارآفرینی کانادا از گزینه های پرطرفدار پیش روی شماست.

بیزنس پلن برای برنامه ویزای استارت‌آپ کانادا

برنامه ویزای استارتاپ کانادا برای کارآفرینان مهاجری که قصد ایجاد کسب‌وکارهای نوآورانه، تولید شغل برای کانادایی‌ها و رقابت در مقیاس جهانی را  دارند، طراحی شده است. قبل از اقدام برای دریافت نامه حمایتی از سازمان‌های تعیین شده به عنوان سرمایه‌گذار استارت‌آپ شما و مراحل بعدی برای اخذ ویزای استارت‌آپ کانادا، نیاز به یک بیزنس پلن دارید.

برای جلب نظر سازمان‌ها به کسب و کار خود، باید ایده کسب و کار را شخصا یا به صورت یک بیزنس پلن دقیق ارائه دهید. به یاد داشته باشید که یک بیزنس پلن قوی برای جلب حمایت سازمان‌های تعیین شده کانادایی بسیار مهم است.

ساختار معمولی بیزنس پلن برای برنامه ویزای استارت‌آپ کانادا

ویزای استارت‌آپ کانادا یک برنامه ویژه مهاجرتی کانادا است که در آن، فرد متقاضی برای راه‌اندازی یک کسب و کار جدید و نوآورانه به کانادا مهاجرت می‌کند. یکی از شرایط اصلی این ویزا داشتن نامه حمایتی از یک سازمان تعیین شده (صندوق‌های سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر، انکوباتورهای تجاری و سرمایه‌گذاران انجل) است. بیزنس‌پلن استارت‌آپ شما یکی از اسناد مهمی است که سرمایه‌گذاران فوق بر اساس آن متوجه می‌شوند که کسب و کار شما به چه موارد و تجهیزاتی نیاز دارد. با تنظیم یک بیزنس‌پلن دقیق می‌توانید به وضوح رویکرد، اهداف و احتیاجات کسب و کارتان را برای سرمایه‌گذاران مدنظر نشان دهید. یک بیزنس‌پلن باید دارای موارد زیر باشد:

  • خلاصه اجرایی
  • اهداف و شرح شرکت
  • مشخصات صاحبان فناوری
  • مدیریت شرکت (شامل بیوگرافی)
  • شرح فناوری و مزایای بالقوه
  • طرح حفاظت از مالکیت فکری
  • طرح تحقیق و توسعه
  • طرح تجاری سازی
  • برنامه بازاریابی
  • طرح منابع انسانی (در صورت وجود و نیاز به استخدام افراد)
  • طرح سرمایه‌گذاری
  • برنامه مالی (شامل پیش‌بینی جریان نقدی، صورت سود و زیان، محاسبه دوره بازپرداخت)
  • طرح خروج (در صورت وجود)

نمونه بیزنس پلن استارت‌آپ

علاوه بر آگاهی از موارد و شرایط لازم برای نوشتن و تنظیم یک بیزنس‌پلن، مطالعه و مشاهده یک نمونه از بیزنس‌پلن می‌تواند به شما کمک زیادی بکند تا تصویر بهتری از آنچه باید در بیزنس‌پلن کسب و کار خود مطرح کنید،  داشته باشید و تا حد زیادی می‌تواند برای شما الهام‌بخش باشد. در لینک زیر انواع بیزنس‌پلن‌های بسیار و متنوعی را می‌توانید مشاهده و مطالعه کنید.

https://www.joorney.ca/samples/start-up-sample-data-analytics-platform/

راه اندازی بیزینس در کانادا یک پروسه کاملا حقوقی است و شما به عنوان یک شهروند خارجی که با قوانین این کشور آشنایی کافی ندارید، بهتر است پیش از هر گونه اقدام قانونی با وکیل مهاجرت به کانادا در تورنتو در این زمینه مشورت کنید.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا

بیزینس پلن برای مهاجرت به کانادا از طریق کارآفرینی

برنامه مجوز کار کارآفرینی C11 یکی از بهترین راه‌ها برای مهاجرت به کانادا از طریق ایجاد یا خرید کسب و کار در کانادا است.

ویزای کارآفرینی C11 معاف از محدودیت LMIA یکی از برنامه‌های مهاجرتی کانادا برای افرادی است که قصد راه‌اندازی یا گسترش یک کسب و کار در کانادا در کنار ایجاد شغل برای کانادایی‌ها دارند. یکی از الزامات این برنامه، نوشتن بیزنس پلن است. بیزنس پلن باید توصیف کاملی از طرح‌های متقاضی و کسب‌وکار بادوام و موثر بر اقتصاد بازار کار کانادا  و اجزای این بیزنس پلن باید شامل موارد زیر باشد:

  • مدل تجاری
  • چشم‌انداز ماموریت
  • خدمات یا محصولات
  • تجزیه و تحلیل صنعت
  • تحلیل بازار
  • استراتژی‌های بازاریابی
  • طرح پرسنل
  • مدیریت متقاضی
  • پیش‌بینی‌های مالی
  • منافع عمومی

اشتباهات بزرگ در نوشتن بیزینس پلن

بسیاری از افراد ممکن است در هنگام نوشتن بیزینس پلن خود، نکاتی را وارد کنند که حقیقت ندارد و صرفا به منظور جلب توجه سرمایه گذاران نگارش شود. اما باید در نظر داشت که در بسیاری از مواقع عدم توجه به حقایق سبب می شود تا اعتماد سرمایه گذاران از بیزینس پلن شما سلب شود. نکاتی که در زیر ارائه شده است، از جمله مواردی است که هرگز نباید در بیزینس پلن خود آن را جای دهید:

  • بیزینس پلن خود را بلند پروازانه ننویسید. توجه داشته باشید هرگونه پیش بینی یا فرضیه ای را که مطرح می کنید، باید قابلیت توجیه داشته باشد.
  • مشکلات مالی خود را مخفی نکنید. اگر فروش شما دارای نوسان است و میزان درآمد شما در بازه های زمانی مختلف متفاوت است، حتما آن را با سرمایه گذاران و وام دهندگان در میان بگذارید تا شاید بتوانید با یک برنامه پرداخت منعطف این اختلاف را جبران کنید. اگر بتوانید چنین شفاف به سرمایه گذاران گزارش دهید، بدون شک می توانید نظر آن ها را جلب کنید و این می تواند بزرگ ترین دارایی شما باشد.
  • اطلاعات مدیران شرکت را پنهان نکنید، برنامه های بازاریابی خود را با پنهان کاری مخفی نکنید و پیش بینی های غیر معقول یا ناقص را ارائه ندهید.

هر یک از موارد ذکر شده می تواند سرمایه گذاران یا سهامداران را نسبت به برنامه ارائه شده شما مردد سازد و این همان مسئله ای است که باعث می شود تا بیزینس پلن شما مورد توجه قرار نگیرد و شما نتوانید برنامه خود را به مرحله اجرا برسانید.

چرا یک طرح تجاری مهم است؟

بیزینس پلن ابزاری بسیار مهم و استراتژیک برای کارآفرینان است. یک بیزینس پلن خوب نه تنها به کارآفرینان کمک می کند تا بر مراحل خاصی که برای موفقیت ایده های تجاری لازم است متمرکز شوند ، بلکه به آنها در دستیابی به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت نیز کمک می کند. بنجامین فرانکلین در یک جمله اهمیت بیزینس پلن را بیان می کند: “اگر نتوانید برنامه ریزی کنید، در حال برنامه ریزی برای شکست هستید.”

درحالی که بیزینس پلن برای هر کارآفرین و شروع هر تجارتی می تواند یک الزام باشد، بسیاری از کارآفرینان تمایلی به نوشتن آن نشان نمی دهند. متاسفانه امروزه مقالات بسیار زیادی در فضای اینترنت وجود دارد که استفاده از بیزینس پلن را بیهوده می دانند  و آن را یک طرح مرده و بی ارتباط می داند و خوشبختانه آنکه همه افراد این باور را قبول ندارند.

تعداد زیادی از متخصصان بودجه کسب و کار از این ایده حمایت می کنند که داشتن یک بیزینس پلن خوب کافی نیست. اگر نتوانید یک برنامه استراتژیک برای عملی ساختن ایده کسب و کار خود تدوین و اجرا کنید، حتی ایده های عالی تجاری نیز می توانند بی فایده باشند. اگر به دنبال جمع آوری سرمایه از سرمایه گذاران نهادی و وام دهندگان هستید، به خاطر داشته باشید که داشتن یک بیزینس پلن خوب بسیار ارزشمند است. شما باید هدف خود را تعیین کنید تا برنامه ای کاملاً مستند داشته باشید که خود گویای این امر باشد. بیزینس پلن باید واضح ،ساده و روشن تدوین شود.

قبل از نگارش بیزینس پلن، در نظر گرفتن دو نکته بسیار حائز اهمیت است:

  • چه کسی می خواهد این بیزینس پلن را مطالعه کند؟
  • علاقه دارید که چگونه پاسخ آن ها را بدهید؟

برای مثال اگر شما علاقه مند به جذب سرمایه هستید، این احتمال بسیار قوی است که مخاطب اصلی شما سرمایه گذاران باشند. اگر قصد شراکت در تجارت خود دارید نیز، شرکای تجاری بالقوه مخاطبان اصلی شما خواهند بود. شما با توجه به در نظر گرفتن مخاطب خود باید بر روی پیام اصلی مورد نظر خود تمرکز کنید.

چهار دلیل برای نگارش یک بیزینس پلن

برای اینکه بخواهید یک بیزینس پلن را نگارش کنید، باید در ابتدای امر بدانید که هدف اصلی شما از نگارش چنین برنامه ای چیست. 4 دلیل عمده وجود دارد که شما برای موفقیت خود به یک بیزینس پلن نیاز خواهید داشت.

اولین دلیل جمع آوری پول برای تجارتی است که می خواهید شروع کنید.

سرمایه گذاران یا وام دهندگان بالقوه قبل از اینکه پول به شما بدهند ، یک طرح تجاری مدون می خواهند. صرف توصیف مفهوم تجارت از طرف شما کافی نیست. درعوض، اطمینان حاصل کنید که یک برنامه تجاری و مالی کامل دارید که احتمال موفقیت شما را نشان می دهد و بیان می کند که برای رسیدن به موفقیت در این مسیر به چه حجم از سرمایه نیاز خواهید داشت.

دلیل دوم تصمیم گیری درست در رابطه با اتفاق های مختلف است.

به عنوان یک کارآفرین، در اختیار داشتن یک بیزینس پلن به شما کمک می کند ایده ها و استراتژی های تجاری خود را تعریف کرده و بر روی آن ها تمرکز بیشتری داشته باشید. شما در این طرح نه تنها بر روی مسائل مالی تمرکز می کنید، بلکه مسائل مدیریتی، برنامه ریزی منابع انسانی، فناوری و ایجاد ارزش برای مشتری خود را نیز در نظر خواهید گرفت و این مسئله می تواند احتمال خطا را برای شما به حداقل برساند.

دلیل سومی که استفاده از بیزینس پلن را با اهمیت می سازد، شناسایی نقاط ضعف احتمالی است.

در اختیار داشتن یک بیزینس پلن به شما کمک می کند تا مشکلات احتمالی ایده خود را شناسایی کنید. همچنین می توانید این طرح را با دیگرانی که دارای تخصص هستند و می توانند به شما در این زمینه کمک کنند به اشتراک بگذارید تا با قدرت بیشتری این احتمال را کاهش دهید. متخصصان و افراد حرفه ای که در جایگاه مناسبی برای ارائه مشاوره به شما قرار دارند را شناسایی کرده و برنامه خود را با آنها در میان بگذارید.

دلیل چهارمی که می تواند اهمیت نوشتن بیزینس پلن را افزایش دهد، در میان گذاشتن ایده های یک طرح تجاری با ذینفعان است.

بیزینس پلن برای یک کارآفرین همچون ابزاری است که به کمک آن می تواند سرمایه موسسات مالی و وام دهندگان را به سمت یک ایده جذب کند. این طرح تجاری علاوه بر این که نظر دیگران را جلب می کند می تواند  برای مشارکت در یک پروژه نیز بسیار حائز اهمیت باشد. این مسئله می تواند در تامین اعتبار و جلب مشتریان بالقوه بسیار موثر باشد.

سخن پایانی

اگر قصد راه‌اندازی یا خرید یک کسب و کار همراه با مهاجرت به کانادا را دارید، برنامه‌های مهاجرتی متنوعی در دسترس شماست. برای شروع موفقیت‌آمیز و یکی از الزامات اقدام برای مهاجرت تجاری به کانادا، شما  نیاز به بیزنس‌پلن دارید. بیزنس‌پلن شرکت شما چهارچوب و ساختار کسب و کار شما را نشان می‌دهد. تنظیم دقیق بیزنس‌پلن برای جلب اعتماد سرمایه‌گذران و سهام‌داران و شفاف‌سازی روند و پیشبرد عملکرد اهداف‌تان و آگاهی از موقعیت خود و رقبا در بازار کار حائز اهمیت است. در مقاله فوق می‌توانید همه موارد لازم برای تنظیم دقیق یک بیزنس پلن را بیاموزید.

سوالات متداول درباره طراحی بیزینس پلن

بیزینس پلن به عنوان طرح اقتصادی یا طرح کسب و کار شناخته می شود. بیزینس پلن سندی است که جهت و استراتژی های یک شرکت را مشخص می کند.

• بیزینس‌پلن یک‌صفحه‌ای (One-Page Business Plan) : خلاصه‌ دقیقی از کسب و کار است که در یک صفحه نوشته می شود.

• بیزینس‌پلن داخلی (The Internal business plan) : در هنگام معرفی یک کسب و کار بر روی فرآیندهایی مثل استراتژی کسب و کار، نقاط قوت، معیارها، بودجه‌ها و پیش‌بینی‌ها تمرکز می‌کند.

• بیزینس پلن خارجی (سند یک بیزینس‌پلن استاندارد) : اسناد رسمی بیزینس هستند و طوری طراحی شده‌اند که اطلاعات کسب و کار شما به دست افراد خارجی رسیده و توسط آن‌ها خوانده شود.

۱- تعریف بیزینس

۲- تشریح جزئیات مربوط به چگونگی امکان پذیری عملیات کسب و کار

۳- ایجاد فرصت مناسب برای شناخت مسائل و موانع در بیزینس

۴-برقراری ارتباط بین اهداف مختلف سازمان

۵-معیار و مبنای مناسب برای ارزیابی موفقیت بیزینس

۶- تامین مالی اعم از وام و سرمایه گذاری

۷- برآورد میزان منابع مالی و انسانی مورد نیاز برای کسب و کار

1.بیزینس پلن خود را بلند پروازانه ننویسید.2. مشکلات مالی خود را مخفی نکنید. 3.اطلاعات مدیران شرکت را پنهان نکنید،

زیرا استفاده کنندگان و خوانندگان این طرح باید بتوانند به سادگی آن را مطالعه کنند و آن را ارزیابی کنند. پس شما باید نشان دهید که به سرمایه ای که بدست خواهید آورد متعهد هستید و آن را با استفاده از مهارت، اعتماد به نفس و دانش کافی مورد استفاده قرار خواهید داد.

مطالب مندرج در وب سایت حاضر به منظور اطلاع رسانی و افزایش دانش مخاطبین عزیز وبسایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی است. اگر چه اخبار و مطالب منتشره با نهایت دقت نویسنده مکتوب گردیده، ولی همچنان می تواند دستخوش تغییرات مرور زمان بوده و یا عاری از اشتباه انسانی نباشند. بدیهی است برداشت و مشورت های حقوقی نهایی صرفا در چارچوب موضوع مورد مشاوره با شخص مشاور و وکیل رسمی مجموعه جناب حلاج پور ممکن بوده و توصیه می شود. مدیریت و همکاران مجموعه حقوقی کاناداپاس و کاریابی بین المللی مهیار مسئولیتی در خصوص اقدامات خواننده با استناد به مطالب مندرج در وب سایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی نداشته و مسئولیت مجموعه صرفا محدود به چارچوب قرارداد منعقده با موکلین مجموعه باقی خواهد ماند.


مهیار حلاج پور

«افتخار داریم که مورد اعتماد شما هستیم»

من مهیار حلاج پور هستم،

عضو رسمی شورای قانون گذاری امور مهاجرت کانادا ICCRC، مشاور رسمی مهاجرت کانادا RCIC یا اصطلاحا وکیل مهاجرت.

زندگی من صرف این می شود که اطمینان حاصل کنم که ممتاز ترین خدمات تخصصی حقوق مهاجرت کانادا را در مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس ارائه می دهیم.

شرکت توسعه بیزینس ،سرمایه گذاری استارت آپ i3 Capital گام به گام با بهترین متخصصین و مشاورین در خدمت اهداف کارآفرینانی است که برای پیشبرد اهدافشان به ما اعتماد کرده اند‌.

و همچنین در کنار همکارانم در کاریابی مهیار با مجوز رسمی از وزارت کار ایران برای تحقق برنامه های کاریابی بین المللی موکلین پارسی زبان می کوشیم.

کاناداپاس - وکیل مهاجرت کانادا در تورنتو - بیوگرافی مهیار حلاج پور
ارزیابی رایگان رزرو وقت مشاوره
× تماس با ما
Copy link