دولت فدرال در حال اجرای تدابیر موقت ویژه‌ای برای تسهیل مهاجرت و اقامت ایرانیان در کانادا است. این اقدامات دولت کانادا به منظور حمایت از ایرانیان پس از اعتراضات اخیر در ایران انجام می‌شود، قرار از اول مارس 2023، اجرایی شود و بر اساس آن دولت کانادا قصد دارد اقدامات جدید مهاجرتی را برای حمایت از ایرانیان ارائه دهد.

بر این اساس، از تاریخ اول مارس 2023، اقدامات جدیدی در راستای تسهیل تمدید اقامت موقت  و جابه‌جایی بین جریان‌های موقت را برای ایرانی‌هایی که از قبل در کانادا بوده‌اند، انجام خواهد شد.

این اقدامات عبارتند از:

  • تسهیل در درخواست تمدید برای ایرانیانی که در حال حاضر در کانادا دارای ویزای کاری، تحصیلی یا بازدید موقت هستند یا قصد تمدید اقامت موقت خود یا قصد جابه‌جایی بین جریان‌های موقت را دارند.
  • درخواست‌های ایرانیان مقیم کانادا در اولویت پردازش خواهد شد.
  • برای ایرانیانی که در حال حاضر در کانادا زندگی می‌کنند، یک مسیر ویزای کار باز جدید معرفی می‌شود. مجوزهای کار آزاد به اتباع خارجی اجازه می‌دهد در هر شغلی و برای هر کارفرمای مورد نظر خود کار کنند.
  • ایرانیانی که مایل به تمدید اقامت خود در کانادا هستند، از برخی هزینه‌های پردازش معاف می‌شوند.
  • برای شهروندان و مقیم دائم کانادایی که در حال حاضر در ایران و مایل به خروج از ایران و بازگشت به کانادا هستند، هزینه‌های گذرنامه و مدارک سفر اقامت دائم و گواهی شهروندی لغو خواهد شد.

اداره مهاجرت و شهروندی کانادا (IRCC) جزئیات بیشتری از این اقدامات را در تاریخ 1 مارس در وب‌سایت خود اعلام خواهد کرد.

طبق آمار، ایران جزو 10 کشور اول مبدا تازه‌واردان به کانادا است. آخرین داده‌های IRCC نشان می‌دهد که ایران هشتمین کشور مبدا مهاجرانی بود که در سال ۲۰۲۲ وارد کانادا و در مجموع، ۱۱ هزار و 105 ایرانی در سال گذشته به کانادا مهاجرت کرده‌اند. ه‌مچنین، اتباع ایرانی ششمین کشور مبدا برتر برای مهاجران دارای مجوز تحصیل در کانادا هستند. تا 31 دسامبر 2022، 21 هزار و 115دانشجوی ایرانی در کانادا به تحصیل مشغول بوده‌اند. طبق سرشماری سال 2021 نشان می‌دهد که 200 هزار نفر در کانادا ایرانی الاصل و حدود 68 درصد از جمعیت ایرانی کانادا در تورنتو و ونکوور ساکن هستند.