قانون ممنوعیت خرید ملک مسکونی در کانادا توسط غیرکانادایی‌ها، در 23 ژوئن 2022 توسط پارلمان این کشور تصویب شد و قانون و مقررات ضمیمه آن در 1 ژانویه 2023 به عنوان بخشی از استراتژی دولت کانادا برای مقرون‌به‌صرفه کردن هزینه خرید مسکن برای کانادایی‌ها اجرایی شد.

اما دولت فدرال کانادا اخیر به منظور افزایش انعطاف‌پذیری نسبت به تازه‌واردان و تاجرانی که به دنبال افزایش میزان عرضه مسکن در کانادا هستند، تصمیم گرفت که اصلاحات جدیدی را در این مقررات ایجاد می‌کند تا از این طریق دایره استثنائات را گسترش دهد.

بر اساس تغییرات جدید، غیرکانادایی‌ها نیز می‌توانند در شرایط خاص ملک مسکونی خریداری کنند. این اصلاحات بیشتر از افراد و خانواده‌هایی حمایت می‌کند که به دنبال زندگی کردن در کانادا پس از خرید خانه‌ هستند. در واقع اصلاحات جدید مشکلات تامین مسکن برای این دسته از افراد را برطرف می‌کند. این اصلاحات جدید از 27 مارس 2023 لازم الاجرا اعلام شده است.

احمد حسین، وزیر مسکن کانادا در این زمینه گفته است که «برای ارائه انعطاف‌پذیری بیشتر نسبت به تازه‌واردان و تاجرانی که به دنبال مشارکت در کانادا هستند، دولت کانادا در حال اجرای اصلاحیه‌های مهمی در مقررات این قانون است. این اصلاحیه‌ها به تازه‌واردان اجازه می‌دهد تا از طریق مالکیت خانه و کسب‌و‌کار در کانادا بمانند تا با افزودن به میزان عرضه مسکن در شهرهای کانادا، شغل ایجاد کنند و خانه بسازند.»

در ادامه می‌توانید اصلاحیه‌های قانون خرید مسکن در کانادا توسط خارجی‌ها را که  وزیر مسکن کانادا به‌تازگی اعلام و ابلاغ شده است را مطالعه کنید:

  • ایجاد توانایی بیشتر برای خرید خانه و زندگی در حین کار در کانادا برای دارندگان مجوز کار

 

  • این اصلاحیه‌ها به کسانی که دارای مجوز کار هستند یا براساس مقررات حفاظت از مهاجرت و پناهندگی مجاز به کار در کانادا هستند، اجازه خرید ملک مسکونی را می‌دهد.

 

  • دارندگان مجوز کار در صورتی واجد شرایط هستند که در زمان خرید، 183 روز یا بیشتر از مدت زمان اعتبار مجوز کار آن‌ها مانده باشد و بیش از یک ملک مسکونی خریداری نکرده باشند. شروط فعلی در مورد پرونده‌های مالیاتی و سابقه کار قبلی در کانادا لغو خواهد شد.

 

  • لغو مقررات موجود مبنی بر ممنوعیت خرید زمین‌های بایر؛ بخش 3 (2) این مقرارت مبنی بر ممنوعیت اجرایی در مورد تمام اراضی منطقه‌بندی شده به منظور کاربری مسکونی و مختلط، لغو خواهد شد. زمین‌های بایر منطقه‌بندی شده به منظور کاربری مسکونی و مختلط اکنون توسط افراد غیرکانادایی قابل‌خریداری و برای هر نوع کاربری از جمله توسعه مسکونی توسط خریدار قابل استفاده است.

 

  • اعمال استثنا به منظور توسعه؛ این استثنا به افراد غیرکانادایی اجازه خرید ملک مسکونی به منظور توسعه آن را می‌دهد. همچنین اصلاحیه‌های مربوط به این استثنا در حال حاضر مشمول شرکت‌های سهامی عام تحت این قانون و نهادهای سهامی عام که تحت قوانین کانادا یا یک استان تشکیل شده‌اند و توسط یک غیر کانادایی کنترل می‌شوند، می‌شود.

 

  • افزایش آستانه کنترل خارجی شرکت از 3 به 10 درصد؛ در مورد شرکت‌ها یا نهادهای سهامی خاص مورد هدف این ممنوعیت که تحت قوانین کانادا یا یک استان تشکیل شده‌اند و توسط یک غیرکانادایی اداره می‌شوند، آستانه کنترل از از 3 به 10 درصد افزایش یافته است. این مورد با تعریف شرکت کانادایی معین شده در قانون مالیات مسکن کم‌استفاده مطابقت دارد.

منبع خبر: cmhc-schl.gc.ca