ساختار سیاسی هر کشور، می توان نقش بسزایی در زندگی شهروندان آن داشته باشد. دولت ها با تصمیمات خرد و کلان خود بر زندگی شهروندان در زمینه های مختلف بهداشتی، رفاهی، اجتماعی و اقتصادی تاثیر می گذارند و این تصمیمات ناشی از ساختار و تفکرات سیاسی دولت ها است. به همین منظور است که آشنایی با شرایط سیاسی در کانادا نیز اهمیت پیدا می کند. دولت فدرال در کانادا اداره حکومت را بدست دارد اما حقیقت امر آن است که دولت های استانی در این کشور قدرت بسیار زیادی دارند.

دولت فدرال تصمیمات جامعی در خصوص سیاست های کلان در کانادا اتخاذ می کند اما به دلیل قدرت بالای قدرت های استانی، برخی از استان ها با تصمیمات دولت فدرال مخالفت کرده و این مسئله سبب شده است تا قوانین در کشور کانادا در بسیاری از استان ها متفاوت از دیگری باشد. به همین دلیل است که به متقاضیان مهاجرت به کشور کانادا توصیه می شود تا بر اساس شرایط خود، قوانین استانی در کانادا را مطالعه کرده و بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنند. مشاورین ما از آمادگی کامل جهت راهنمایی شما در مسیر مهاجرت به کانادا برخوردار هستند.

شخص اول در کانادا کیست؟

بر اساس قوانین 1867 و 1982، کانادا یک کشور پادشاهی مشروط است و نقش حاکم در آن به عنوان یک شخصیت قانونی و عملی دیده می شود نه یک شخصیت سیاسی. در حقیقت دارنده تاج صاحب کلیه قدرت ها در کشور است. به همین دلیل است که در حال حاضر از عناوینی همچون “ملکه در شورا”، “ملکه در پارلمان” و “ملکه بر تخت قضاوت” یاد می شود.

بر اساس قوانین، کسب رضایت سلطنت برای تصویب نهایی قوانین اجباری است و این قوانین مستقیما توسط نمایندگان مردم در مجلس عوام به تصویب می رسد. سلطنت اجازه انحلال پارلمان را خواهد داشت و مسئولیت های زیادی در روابط خارجه کشورها نیز ایفا می کند.

اگر چه ملکه بر 15 کشور سلطنت می کند اما شرایط سلطنت او بر کانادا متفاوت است و از سال 1947 با انتخاب فرماندار کل به توصیه نخست وزیر، درصد قابل توجهی از وظایف را به او می سپارد. البته بر اساس قانون واگذاری برخی از وظایف به فرماندار ممکن نیست.

فرماندار کل از شخصیت های برجسته سیاسی در کانادا

فرماندار کل (به فرانسوی: la gouverneure générale du Canada) فردی است که از طرف ملکه و با مشورت مستقیم نخست وزیر به این منصب گماشته می شود. ملکه به صورت مستقیم بر 15 قلمرو مستقل به عنوان کشورهای مشترک المنافع و 10 استان کانادا نظارت دارد اما به طور سنتی در پرجمعیت ترین و قدیمی ترین قلمرو خود یعنی بریتانیای کبیر زندگی می کند. وی به همین دلیل شخصی را به عنوان فرماندار کل منصوب می کند تا کلیه وظایف قانونی و تشریفاتی او در کانادا را انجام دهد.

طول مدت مسئولیت فرماندار کل از نظر قانونی محدودیتی ندارد اما به طور معمول هر 5 سال یک بار تغییراتی در این پست اعمال می شود. جولی پایت، فضانورد مشهور کانادایی با حکم ملکه الیزابت دوم، در حال حاضر و از سال 2017 بر منصب فرمانداری کل تکیه زده است. در بسیاری از موارد تلاش بر آن است تا فرماندار کل به هر دو زبان فرانسوی و انگلیسی تسلط کامل داشته باشد. خانم پایت نیز اهل شهر مونترئال و استان کبک است و در دانشگاه مک گیل تحصیل کرده است.

نخست وزیر کانادا

نخست وزیر کانادا (به فرانسوی: Premier ministre du Canada) مستقیما با نظر فرماندار کل انتخاب می شود اما پس از انتخاب باید از مجلس عوام رای اعتماد بدست آورد. به همین دلیل است که فرماندار کل تلاش می کند تا رهبر حزب حاکم بر مجلس عوام را به عنوان نخست وزیر انتخاب کند. نخست وزیر نیز کابینه خود را معمولا از میان سناتورها و نمایندگان مجلس عوام و از حزب خود انتخاب می کند. به همین دلیل است که انتخابات در کانادا برای بسیاری اهمیت پیدا می کند.

جاستین ترودو در انتخابات سال 2015 موفق شد به عنوان رهبر حزب لیبرال کانادا، به عنوان نخست وزیر کانادا انتخاب شد و عنوان بیست و سومین نخست وزیر کانادا را از آن خود کند.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا

نقش کابینه در ساختار سیاسی کانادا

کابینه دولت کانادا با انتخاب نخست وزیر، به فرماندار کل معرفی می شوند و وی می تواند آن ها را به سمت های پیشنهادی منصوب کند. اعضای کابینه معمولا از سنا یا مجلس عوامل انتخاب می شوند اما قانونی در این رابطه وجود ندارد که نخست وزیر را به ناگزیر به این کار کند.

کابینه، مشاورین اصلی دولت هستند و نقش و قدرت قابل توجهی در سیستم سیاسی کانادا دارند. آن ها لوایح مختلف را به مجلس قانون گذاری ارسال می کنند و با توجه به اینکه قدرت حاکم بر مجلس عوام معمولا با حزب حاکم بر دولت مشابه است، معمولا لوایح بدون مشکل خاصی به تصویب می رسد. تمامی جلسات هیئت دولت پشت درهای بسته برگزار می شود و تصمیم نهایی با ریاست نخست وزیر، به رای گذاشته می شود، در صورتی که پیشنهاد به تصویب برسد، اعضای کابینه موظف خواهند بود تا از آن دفاع کنند. نخست وزیر قدرت عزل هر یک از اعضای کابینه را خواهد داشت.

علاوه بر کابینه حاکم، احزاب سیاسی دیگر به تشکیل دولت در سایه روی می آورند تا در صورت فراخوان فرماندار کل، بتوانند قدرت را در اختیار بگیرند. این دولت در سایه هیچ نقشی در اداره کشور نخواهند داشت اما دائما به بررسی مسائل سیاسی کشور پرداخته و معمولا به نقد تصمیمات دولت می پردازند.

در تاریخ 18 جولای سال 2018، 5 وزارت خانه جدید به دولت کانادا اضافه شد تا تعداد وزارت خانه های این کشور از 30 به 35 اضافه شود.

مجلس قانون گذاران در کانادا

پارلمان کانادا که در پایتخت این کشور یعنی اوتاوا مستقر شده است، شامل ملکه (که معمولا فرماندار کل به نمایندگی از او حاضر می شود)، سنا یا مجلس اعلا و مجلس عوام که نمایندگان مردم هستند می شود. فرماندار کل که یک شخصیت مهم در کشور کانادا محسوب می شود، با مشورت نخست وزیر، 105 سناتور را در مجلس اعلا منصوب می کند. این در حالی است مردم نیز نمایندگان مجلس عوام را انتخاب می کنند. مجلس عوام در کانادا از 338 عضو تشکیل می شود و نمایندگان با رای مستقیم مردم راه به این مجلس می یابند. طول دوره نمایندگی در این مجلس 4 سال است.

نمایندگان برای ورود به مجلس عوام نیاز به کسب درصد مشخصی از آرا نخواهند داشت و تعداد تعیین کننده مسیر ورود آن ها به ساختمان قانون گذاری است. به منظور پاسداشت دموکراسی، مجلس عوام، رکن اصلی قانون گذاری است و به همین دلیل است که مجلس سنا و ملکه کمتر با قوانین تصویب شده توسط مجلس عوام مخالفت می کنند.

سیستم قضایی کانادا

قوه قضاییه در کانادا

ملکه وظیفه اجرای عدالت در میان همه رعایای خود را بر عهده دارد و مسئول اصلی اجرای عدالت است اما در پرونده های قضایی نقشی را به عنوان قاضی ایفا نمی کند. با این وجود تمامی احکام صادره در دادگاه با نام ملکه صادر می شود. دادگاه عالی کانادا از 9 قاضی تشکیل شده است که به پیشنهاد نخست وزیر و توسط فرماندار کل منصوب می شوند و وظیفه استیناف و تجدید نظر در مورد احکام دادگاه های فدرال، استانی یا قلمرویی را بر عهده دارند.

سیستم دادرسی کانادا در حقیقت شاخه قضایی دولت این کشور است که از آن با نام “ملکه بر تخت قضاوت” یاد می شود. سیستم دادرسی وظیفه تفسیر قانون را بر عهده دارد و دارای سطح بندی های مختلفی است. برخی از دادگاه ها در کانادا دارای ماهیت فدرال هستند و برخی دیگر استانی یا در سطح قلمروها فعالیت می کنند.

قانون اساسی کانادا حق انحصاری قانون گذاری در رابطه با قوانین مدنی را به دولت فدرال اعطا کرده است اما دادگاه های استانی وظیفه رسیدگی و نظارت بر قوانین مدنی را دارد. دادگاه های استانی تنها در قلمرو خود قادر به رسیدگی به پرونده ها هستند. دادگاه های فدرال در بخش های کوچک به موارد مرتبط به دولت فدرال رسیدگی می کنند. این مسائل عبارتند از: مالیات فدرال، مالکیت، امنیت ملی، قوانین اداری فدرال و عواملی از این دست.

دولت فدرال وظیفه تعیین قضات عالی کشور (قضات فدرال) را بر عهده دارد. همچنین تعیین قضات دادگاه های عالی رتبه استیناف و دادرسی استانی نیز به عهده دولت فدرال است. دولت های استانی نیز وظیفه دارند تا قضات رده پایین تر را انتخاب و به سِمت خود منصوب کنند.

احزاب سیاسی در کانادا

یکی از مهم ترین نکات در رابطه با ساختار سیاسی در کشور کانادا، احزاب سیاسی در این کشور است. با توجه به آزادی سیاسی احزاب در این کشور، تعداد بسیار زیادی حزب فعال سیاسی در این کشور وجود دارد اما رقابت اصلی میان دو حزب لیبرال و حزب محافظه کار در این کشور است. در حال حاضر اعزای مجلس عوام کانادا از اعضای 5 حزب تشکیل شده است که در جدول زیر به تفکیک بیان شده اند.

اعزای مجلس عوام کانادا از اعضای 5 حزب تشکیل شده

تقسیمات سیاسی و جغرافیایی در کانادا

استان های کانادا دارای استقلال سیاسی نسبی هستند اما تحت یک دولت مرکزی فعالیت می کنند. کانادا کشوری پهناور است که از سه قلمرو و 10 استان تشکیل شده است که هر یک دارای حکومت های مستقل هستند. مهم ترین استان کانادا از نظر سیاسی، استان اونتاریو است که شهر اوتاوا به عنوان پایتخت سیاسی، در آن قرار دارد. بیشترین تعداد وزارت خانه های کانادا در این استان واقع شده اند.

در جدول زیر برخی از مهم ترین ویژگی های سیاسی استان های کانادا مطرح شده است.

زیر برخی از مهم ترین ویژگی های سیاسی استان های کانادا

هر یک از قلمرو های شمالی، یوکان و نوناووت نیز در سنا و مجلس عوام یک نماینده دارند و جمعیت آن ها مجموعا به 126566 نفر می رسد اما مساحت آن ها 3921739 کیلومتر مربع است اما به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی، جمعیتی کمی را در خود جای داده اند.

ساختار سیاسی کانادا در نگاه کلی

آنچه در این مقاله گفته شد، نگاهی کلی به ساختار سیاسی در کانادا بوده است. ملکه در راس همه امور است و شخصی را با عنوان سیاسی فرماندار کل در این کشور منصوب می کند تا مجری تمامی وظایف وی در کانادا باشد چراکه شخص ملکه باید در انگلستان اقامت داشته باشد. دو مجلس سنا و مجلس عوام در کانادا مشغول فعالیت هستند و قوانین را به تصویب می رسانند. نمایندگان مجلس عوام از طریق انتخابات وارد مجلس می شوند و در نهایت می توانند با برتری حزبی، نخست وزیر و در نهایت کابینه را مشخص کنند. وجود چنین شرایطی سبب شده است تا دموکراسی در کانادا اهمیت ویژه ای پیدا کند چرا که به ندرت تصویبات مجلس عوام توسط مجلس سنا به چالش کشیده می شود.

ما نیز از آمادگی کامل برخورداریم تا در مسیر ورود شما به کشور کانادا شما را یاری کنیم. روش های مختلفی برای ورود به کانادا به صورت قانونی وجود دارد و پرونده هر فرد باید با توجه به شرایطش به صورت مجزا، مورد بررسی قرار گیرد

سوالات رایج درباره ساختار سیاسی کانادا

بر اساس قانون اساسی کانادا، فرماندار کل نمایندۀ پادشاه در کاناداست. فرماندار کل به‌عنوان نمایندۀ ملکۀ انگلستان، کلیۀ اختیارات و قدرت قانونی متعلق به پادشاه را دارد. همچنین طبق قانون اساسی فرماندهی نیروهای مسلح نیز به عهدۀ فرماندار کل است. هر چند در عمل تمامی تصمیمات و امور نظامی به وسیله نخست وزیر گرفته می‌شود؛ با این حال فرماندار کل حداقل در قانون اساسی مکتوب، قدرت برکناری نخست‌وزیر از مقام خویش را دارد. یکی از مهم‌ترین وظایف فرماندار کل، اطمینان از وجود و استحکام دولت در کشور است.

  • توصیه به فرماندار کل برای انحلال پارلمان
  • اقدام به برگزاری زود هنگام انتخابات
  • مسئولیت سازمان کابینه و کمیته‌های تخصصی دولت
  • مسئولیت سازمان و وظایف دفتر نخست‌وزیری
  • مسئولیت دفتر شورای سلطنتی و دفتر روابط استانی
  • تقسیم مسئولیت بین وزرای کابینه
  • پیشنهاد انتصاب مشاوران سلطنتی به فرماندار کل
  • تعیین وزرای کابینه (دولت)
  • تعیین معاونان فرماندار استانی، مدیران استانی و رؤسای مجلس سنا
  • تعیین رؤسای دادگستری تمام دادگاه‌ها
  • تعیین سناتورها و برخی مدیران ارشد خدمات دولتی

مطابق قانون، انتخابات فدارال باید حداقل هر 5 سال یک‌بار انجام شود؛ و قبل از پایان دوره نیز انجام انتخابات امکان‌پذیر است. تعیین روز قطعی انتخابات برعهدۀ نخست‌وزیر است. انتخابات استانی مانند انتخابات فدرال و با همان شرایط انجام می شود. انتخابات محلی یا شهری نیز به همین ترتیب صورت گرفته ولی جناح‌های سیاسی به‌صورت رسمی شرکت نمی‌کنند. مدت زمان انتخابات شهرداری 2 تا 3 سال است. برای رأی دادن در انتخابات فدرال، شخص باید شهروند کانادا بوده و حداقل 18 سال داشته باشد.

مطالب مندرج در وب سایت حاضر به منظور اطلاع رسانی و افزایش دانش مخاطبین عزیز وبسایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی است. اگر چه اخبار و مطالب منتشره با نهایت دقت نویسنده مکتوب گردیده، ولی همچنان می تواند دستخوش تغییرات مرور زمان بوده و یا عاری از اشتباه انسانی نباشند. بدیهی است برداشت و مشورت های حقوقی نهایی صرفا در چارچوب موضوع مورد مشاوره با شخص مشاور و وکیل رسمی مجموعه جناب حلاج پور ممکن بوده و توصیه می شود. مدیریت و همکاران مجموعه حقوقی کاناداپاس و کاریابی بین المللی مهیار مسئولیتی در خصوص اقدامات خواننده با استناد به مطالب مندرج در وب سایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی نداشته و مسئولیت مجموعه صرفا محدود به چارچوب قرارداد منعقده با موکلین مجموعه باقی خواهد ماند.


مهیار حلاج پور

«افتخار داریم که مورد اعتماد شما هستیم»

من مهیار حلاج پور هستم،

عضو رسمی شورای قانون گذاری امور مهاجرت کانادا ICCRC، مشاور رسمی مهاجرت کانادا RCIC یا اصطلاحا وکیل مهاجرت.

زندگی من صرف این می شود که اطمینان حاصل کنم که ممتاز ترین خدمات تخصصی حقوق مهاجرت کانادا را در مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس ارائه می دهیم.

شرکت توسعه بیزینس ،سرمایه گذاری استارت آپ i3 Capital گام به گام با بهترین متخصصین و مشاورین در خدمت اهداف کارآفرینانی است که برای پیشبرد اهدافشان به ما اعتماد کرده اند‌.

و همچنین در کنار همکارانم در کاریابی مهیار با مجوز رسمی از وزارت کار ایران برای تحقق برنامه های کاریابی بین المللی موکلین پارسی زبان می کوشیم.

کاناداپاس - وکیل مهاجرت کانادا در تورنتو - بیوگرافی مهیار حلاج پور
ارزیابی رایگان رزرو وقت مشاوره
× تماس با ما
Copy link