یکی از پرتقاضاترین رشته‌های مهندسی در کانادا، مهندسی عمران است که باعث شده هر ساله تعداد زیادی از افراد دارای مدرک مهندسی عمران برای دریافت اقامت دائم کانادا اقدام کنند. در حال حاضر به دلیل توسعه پروژه‌ها و شرایط بازار کار کانادا، کمبود نیروی انسانی در رشته مهندسی عمران در کانادا کاملا ملموس شده است. دولت کانادا با در نظر گرفتن برنامه‌های مهاجرتی مختلف، سعی دارد این کمبود را جبران کند. به همین دلیل، کانادا شدیدا به دنبال جذب نیروهای کار ماهر و با استعداد در زمینه مهندسی عمران است.

اگر شما هم دارای سابقه کار کافی و یا مهارت در رشته مهندسی عمران هستید، می‌توانید از طریق برنامه‌های مهاجرتی مختلفی که در این مطلب برای مهندسین عمران معرفی شده است، به کانادا مهاجرت کنید و فرصت اخذ اقامت دائم این کشور را به دست بیاورید. علاوه بر این، می‌توانید اطلاعات جامع و کاملی درمورد میزان درآمد مهندس عمران در استان‌های مختلف کانادا و همینطور بازار کار این رشته در کانادا به دست بیاورید. ضمن اینکه در کنار آن، با عناوین شغلی، وظایف و مسئولیت‌های مهندس عمران در کانادا نیز آشنا خواهید شد.

شرایط کار در کانادا به‌عنوان مهندس عمران

برای این که فردی واجد شرایط کار در کشور کانادا به‌عنوان مهندس عمران شود، باید الزاماتی را فراهم آورد. برخی از الزامات اولیه کار در کانادا به‌عنوان یک مهندس عمران عبارت‌اند از:

  • در اختیار داشتن مدرک لیسانس در رشته مهندسی عمران یا یکی از رشته‌های مهندسی که مرتبط به مهندسی عمران باشد.
  • در اختیار داشتن حداقل 2 سال تجربه کار تمام‌وقت در حوزه مهندسی عمران
  • توانایی نسبی به زبان فرانسوی یا انگلیسی به‌عنوان زبان‌های رسمی کشور کانادا
  • در اختیار داشتن سند عدم سوءسابقه قضایی در 5 سال گذشته (به‌غیر از جرائم رانندگی)
  • در اختیار داشتن گواهی عدم اعتیاد

داشتن جاب آفر کانادا، باعث می‌شود که شانس زیادی برای اخذ مجوز کار کانادا داشته باشید.

وظایف و مسئولیت‌های مهندس عمران در کانادا

درصورتی‌که حداقل‌های ذکر شده در بخش قبل را در اختیار دارید، باید نشان دهید که تجربه کار در زمینه‌های زیر را داشته‌اید و می‌توانید به‌عنوان یک مهندس عمران، وظایفی که به شما محول خواهد شد را به‌درستی انجام دهید. از جمله این مسئولیت‌ها می‌توان به این نکته اشاره داشت که شما باید بتوانید با سایر اعضای تیم مهندسی خود ارتباط برقرار کرده و یک کار تیمی را به سرانجام برسانید. برنامه‌ریزی و طراحی پروژه‌های بزرگ عمرانی مانند ساختمان‌ها، پل‌ها، مسیرها، سدها، سیستم‌های مدیریت آب و فاضلاب و ساخت سازه‌های فلزی نیز از جمله وظایف مهندسین عمران است. سایر وظایف عبارت‌اند از:

  • توسعه مشخصات ساخت و محصولات
  • بررسی و تأیید مصالح ساختمانی مناسب برای یک ساخت یک سازه
  • تفسیر، بررسی و تأیید فعالیت‌های انجام‌گرفته بر روی یک طراحی عمرانی
  • حصول اطمینان از مطابقت برنامه‌های ساخت با دستورالعمل‌ها، مشخصات کد ساختمانی و سایر مقررات ساخت
  • نظارت بر پروژه‌های در حال ساخت
  • انجام مطالعات امکان‌سنجی، تجزیه و تحصیل اقتصادی، مطالعات ترافیکی شهری و منطقه‌ای، مطالعات زیست‌محیطی و غیره
  • زیر نظر داشتن کیفیت هوا، آب و خاک و ایجاد روش هایی برای پاکسازی مکان های آلوده
  • تهیه گزارش‌های توپوگرافی، خاک، هیدرولیک و غیره و تجزیه‌وتحلیل فنی داده‌های به‌دست‌آمده
  • فعالیت به‌عنوان ناظر پروژه‌های عمرانی
  • نظارت بر تکنسین‌ها و سایر مهندسین و بررسی و تأیید محاسبات صورت‌گرفته و برآورد هزینه‌های پروژه
  • تهیه کردن اسناد قراردادها و بررسی و ارزیابی مناقصات برای پروژه‌های ساخت.

افرادی که بتوانند حداقل 5 شرط بالا را داشته باشند، شانس بسیار بیش‌تری برای واجد شرایط شدن به‌عنوان نیروی کار در کشور کانادا خواهند داشت.

عنوان شغلی مهندسی عمران در کانادا در برنامه‌های مهاجرتی

عنوان‌های شغلی گوناگونی در برنامه‌های مهاجرت کاری کانادا برای مهندسی عمران وجود دارد که کد NOC آن‌ها نیز متفاوت است. در جدول زیر برخی از مهم‌ترین مشاغل مرتبط با رشته عمران در برنامه‌های مهاجرتی به‌عنوان نیروی کار به کانادا معرفی شده‌اند.

از مهم ترین مشاغل مرتبط با رشته عمران در برنامه های مهاجرتی

مهاجرت مهندس عمران به کانادا

برنامه‌های مهاجرتی مشخصی در کشور کانادا وجود دارد که برای رسیدن به آن‌ها نیازی به در اختیار داشتن پیشنهادهای کاری نیست. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به اکسپرس انتری اشاره داشت. البته باید به این نکته اشاره داشت که در اختیار داشتن یک پیشنهاد کاری از کانادا به‌صورت رسمی به‌نوعی مهاجرت فرد به این کشور از این طریق را تضمین می‌کند. یکی دیگر از برنامه‌هایی که می‌تواند فرد را به‌عنوان یک مهندس عمران به کشور کانادا برساند، برنامه‌های استانی است.

سه برنامه مختلف تحت‌نظر برنامه اکسپرس انتری در کشور کانادا وجود دارد اما بیش‌تر مهندسین از برنامه‌های نیروی کار ماهر فدرال برای مهاجرت به کانادا استفاده می‌کنند. متقاضیان باید یک پروفایل آنلاین در ابتدای امر برای خود تشکیل دهند که شامل کلیه عوامل تأثیرگذار در پیروزی پرونده آن‌ها باشد. همه متقاضیان در یک سیستم امتیازبندی مشخصی قرار می‌گیرند و نسبت به یکدیگر سنجیده می‌شوند. عوامل مختلفی در این سیستم امتیازبندی دخیل هستند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: شرایط سنی، سطح تحصیلات، تجربه کاری، تسلط به زبان‌های رسمی کانادا، شرایط شغلی، وضعیت تأهل و شرایط تطبیق‌پذیری با جامعه کانادایی.

از طرف دیگر برنامه استانی مهاجرت به کانادا به‌عنوان مهندس عمران نیز می‌تواند بسیار مفید واقع شود. متقاضیان مهاجرت به کانادا از طریق برنامه‌های استانی باید بررسی‌های لازم در لیست مشاغل موردنیاز هر استان را انجام دهند تا بتوانند متناسب با نیاز خود در این مسیر گام بردارند. در جدول زیر برخی از مهم‌ترین برنامه‌های استانی در دسترس برای مهندسین عمران ارائه شده است.

برنامه های در نظر گرفته شده برای مهندسان عمران استان
برنامه اکسپرس انتری آلبرتا

برنامه فرصت آلبرتا

مدیریت مهندسی (NOC 0211)

مهندسی عمران (NOC 2131)

تکنسین مهندسی عمران (NOC 2231)

آلبرتا

برنامه پایلوت بریتیش کلمبیا

مهندس عمران (NOC 2131)

برنامه اکسپرس انتری بریتیش کلمبیا

بریتیش کلمبیا

برنامه اکسپرس انتری انتاریو

برنامه اولویت های نیروی انسانی

برنامه نیروی کار مورد نیاز

انتاریو

برنامه اکسپرس انتری منیتوبا

مدیریت مهندسی (NOC 0211)

مهندسی عمران (NOC 2131)

منیتوبا

برنامه اکسپرس انتری بازار کار

نیروی کار حرفه ای با حمایت کارفرما

نیوبرانزویک

برنامه اکسپرس انتری نیوفاندلند و لابرادور

دسته بندی نیروی کار ماهر

نیوفاندلند

برنامه اکسپر انتری نوااسکوشیا

مهندسی عمران (NOC 2131)

برنامه اکسپرس انتری اولویت های بازار کار نوااسکوشیا

برنامه نیروی کار حرفه ای

نوا اسکوشیا

برنامه اکسپرس انتری قلمروهای شمال غربی

برنامه نیروی کار حرفه ای

برنامه نیروی حیاتی تاثیرگذار

قلمروهای شمال غربی

نیروی کار بین المللی حرفه ای: پیشنهاد کاری

نیروی کار بین المللی حرفه ای: مشاغل مورد نیاز

نیروی کار بین المللی حرفه ای: اکسپرس انتری ساسکاچوان

ساسکاچوان

برنامه استانی اکسپرس انتری پرنس ادوارد

برنامه نیروی کار حرفه ای

برنامه نیروی حیاتی

پرنس ادوارد

برنامه استانی اکسپرس انتری یوکان

برنامه نیروی کار حرفه ای

برنامه نیروی حیاتی تاثیرگذار

یوکان

اقامت کانادا با مهاجرت به عنوان مهندس عمران

یکی از بهترین روش‌های دریافت اقامت دائم کانادا از طریق مهاجرت به عنوان مهندس عمران سیستم اکسپرس انتری (Express Entry) است. اکسپرس انتری، بر اساس یک سیستم امتیازدهی عمل می‌کند و در دو مرحله شرایط متقاضیان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

در مرحله اول، متقاضیان پس از ایجاد یک حساب کاربری در سیستم اکسپرس انتری فدرال برای خود، بر اساس اطلاعات فردی و مشخصاتی که در پروفایل خود وارد کرده‌اند، امتیاز دریافت می‌کنند.

تقاضیانی که حداقل ۶۷ امتیاز در مرحله اول دریافت کنند، می‌توانند برای یکی از برنامه‌های مهاجرتی زیر که از طریق سیستم اکسپرس انتری اجرا می‌شوند اقدام کنند:

  • کلاس تجربه کانادایی (Canadian experience class)
  • نیروی کار ماهر فدرال یا اسکیل ورکر کانادا (Federal skilled worker)
  • مشاغل فنی فدرال (Federal skilled trades)

پس از اینکه متقاضیان در یکی از برنامه‌های مهاجرتی فدرال فوق واجد شرایط شدند، مجددا به شرایط آن‌ها بر اساس معیارهایی نظیر سن، مدرک تحصیلی، مدرک زبان، سابقه کار و… امتیاز داده می‌شود. افرادی که در این مرحله بیشترین امتیازها را به دست بیاورند، دعوتنامه اپلای یا ITA دریافت خواهند کرد که به آن‌ها اجازه می‌دهد برای دریافت اقامت دائم کانادا اقدام کنند.

ایجاد رزومه قوی در کانادا به‌عنوان مهندس عمران

درصورتی‌که تحصیلات خود را در مقاطع دانشگاهی شروع نکرده‌اید یا مدارج اولیه را طی کرده‌اید، تحصیل در  کانادا نیز می‌تواند فرصتی مناسب برای شما باشد تا خود را به‌عنوان مهندس عمران به بازار کار کانادا معرفی کنید. دوره‌های مهندسی عمران در کانادا در مقطع کارشناسی 4 سال به طول می‌انجامد. شما در این دوره مهارت‌های مختلفی مانند نقشه‌برداری و طراحی را می‌آموزید. آشنایی با خواص مواد و علوم محیطی نیز از بخش‌های جدانشدنی رشته‌های مهندسی عمران در کشور کانادا هستند.

پس از پایان این دوره شما می‌توانید به‌عنوان مهندس عمران وارد بازار کار شوید. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته عمران نیز 2 سال به طول می‌انجامد که می‌تواند در افزایش سطح درآمد شما به‌عنوان یک مهندس عمران نقش بسیار ویژه‌ای داشته باشد. برخی از مهم‌ترین دانشگاه‌های کشور کانادا که رشته عمران را به‌عنوان یک‌رشته کلیدی ارائه می‌دهند عبارت‌اند از:

  • دانشگاه واترلو
  • دانشگاه تورنتو
  • دانشگاه مک گیل
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا
  • دانشگاه آلبرتا
  • دانشگاه دالهاوزی
  • دانشگاه مونترئال
  • دانشگاه وسترن
  • دانشگاه کلگری
  • دانشگاه کوئینز

درآمد مهندس عمران در کانادا

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که برای کار و ادامه زندگی در کشور کانادا باید مدنظر قرار گیرد، درآمد حاصل از کار در این کشور است. یک مهندس عمران در کشور کانادا از سطح درآمد بسیار مناسبی برخوردار است و می‌تواند هزینه‌های زندگی خود در این کشور را به‌خوبی پوشش دهد. بااین‌وجود عوامل بسیار زیادی هستند که می‌توانند درآمد یک فرد را در حوزه مهندسی عمران تحت‌تأثیر قرار دهند. در ادامه به بررسی این عوامل خواهیم پرداخت.

فردی که به‌عنوان مهندس عمران در کشور کانادا کار می‌کند، به طور متوسط سالیانه در حدود 107000$ دلار کانادا درآمد خواهد داشت. بااین‌وجود دامنه درآمدی یک مهندس عمران در کشور کانادا بین 50500$ تا 170000$ دلار کانادا در طول یک سال متغیر است.

یکی از عوامل تأثیرگذار در درآمد مهندس عمران در کشور کانادا تجربه کاری فرد است. یک فرد بی‌تجربه در کشور کانادا به‌عنوان مهندس عمران درآمدی در حدود 58200$ دلار کانادا در سال خواهد داشت اما 2 سال تجربه کاری می‌تواند رشد 38% در حقوق او ایجاد کرده و درآمدش را در سال به 80300$ دلار کانادا برساند. درصورتی‌که فرد بیش از 5 سال سابقه کاری داشته باشد نیز می‌تواند رشد 42% در حقوق سالیانه خود را انتظار داشته باشد و درآمدی معادل 114000$ دلار کانادا در سال را به دست آورد. یک مهندس عمران باتجربه بیش از 20 سال، به طور متوسط درآمدی 160000$ دلار کانادا را در اختیار خواهد داشت.

اگر به فکر درآمد بالا در کشور کانادا هستید، بهتر است تحصیلات دانشگاهی خود را نیز تقویت کنید. یک مهندس عمران با مدرک کارشناسی در حدود 80300$ دلار کانادا در سال درآمد دارد و این در حالی است که درآمد یک مهندس عمران با مدرک کارشناسی ارشد، 147000$ دلار کانادا در طول یک سال است. در حقیقت می‌توان گفت که درآمد یک مهندس عمران با اخذ مدرک کارشناسی ارشد به طور متوسط 83% افزایش پیدا می‌کند.

جنسیت افراد نیز در درآمد آن‌ها نقش مهمی بازی می‌کند. درآمد یک مهندس عمران مرد به طور متوسط 110000$ دلار کانادا و درآمد یک مهندس عمران زن 105000$ دلار کانادا محاسبه شده است که نشان از تفاوتی 5 درصدی در درآمد افراد دارد. بر اساس مطالعات صورت‌گرفته، درآمد یک مهندس عمران در کشور کانادا به طور متوسط هر 15 ماه یک‌بار، 12% افزایش پیدا می‌کند. همچنین می‌توان به این نکته نیز اشاره داشت که درآمد یک مهندس عمران در کانادا در هر ساعت معادل 52$ دلار کانادا است.

افرادی که قصد مهاجرت به کشور کانادا از طریق کار را دارند، باید یک برنامه‌ریزی دقیق و مدون را انجام دهند تا بتوانند در زمان مناسب اقدامات لازم جهت رسیدن به خواسته خود را انجام دهند. تقویت خود در زمینه تسلط به زبان‌های فرانسوی یا انگلیسی یکی از بهترین راهکارهای پیشنهادی برای افزایش شانس مهاجرت به کانادا از طریق کار است.

امروزه کانادا تمرکز بسیار ویژه‌ای بر روی تقویت مناطق کم‌تر توسعه‌یافته و همچنین ایجاد شهرهای جدید دارد و از همین روست که رشته مهندسی عمران در این کشور، از جمله رشته‌های پرمتقاضی است. درصورتی‌که تجربه کاری کافی در این زمینه دارید و تحصیلات دانشگاهی خود در این رشته را تکمیل کرده‌اید، کانادا می‌تواند یکی از بهترین گزینه برای مهاجرت شما به‌حساب آید.

توصیه ما به شما این است که پیش از انجام هرگونه اقدام قانونی برای مهاجرت به کانادا به‌عنوان مهندس عمران، با مشاورین ما در تماس باشید تا ضمن بررسی رزومه شما، هموارترین مسیر مهاجرتی را پیشروی شما قرار دهند تا با آسودگی خاطر بیش‌تری در این مسیر گام بردارید.

میانگین درآمد مهندس عمران در استان‌های کانادا

  • درآمد مهندس عمران در آلبرتا: حداقل= 28.000 دلار، متوسط= 44.000 دلار، حداکثر= 70.000
  • درآمد مهندس عمران در بریتیش کلمبیا: حداقل= 27.000 دلار، متوسط= 44.000 دلار، حداکثر= 64.000 دلار
  • درآمد مهندس عمران در مانیتوبا: حداقل= 26.000 دلار، متوسط= 38.000 دلار، حداکثر= 56.000 دلار
  • درآمد مهندس عمران در نیوبرونزویک: حداقل= 22.000 دلار، متوسط= 41.000 دلار، حداکثر، 54.000 دلار
  • درآمد مهندس عمران در نیوفاندلند و لابرادور: حداقل= 16.000 دلار، متوسط= 37.000 دلار، حداکثر= 60.000 دلار
  • درآمد مهندس عمران در نووا اسکاشیا: حداقل= 22.000 دلار، متوسط= 37.000 دلار، حداکثر= 53.000 دلار
  • درآمد مهندس عمران در جزیره پرنس ادوارد: حداقل= 26.000 دلار، متوسط، 32.000 دلار، حداکثر= 40.000 دلار
  • درآمد مهندس عمران در کبک: حداقل= 24.000 دلار، متوسط= 35.000 دلار، حداکثر= 53.000 دلار
  • درآمد مهندس عمران در ساسکاچوان: حداقل= 28.000 دلار، متوسط= 40.000 دلار، حداکثر= 62.000 دلار

حقوق مهندس عمران در کانادا

همان‌طور که گفته شد حقوق مهندس عمران در کانادا به استان انتخابی بستگی دارد. همچنین مدرک تحصیلی و سابقه شغلی نیز در این مورد تأثیرگذار است. جالب است بدانید داشتن برخی از مهارت‌ها نیز می‌تواند باعث افزایش درآمد شود؛ مهارت‌هایی مانند اتوکد 13 درصد، مایکروسافت 9 درصد، مدیریت پروژه 8 درصد، کار با ویندوز 7 درصد، مایکروسافت افیس 3 درصد، اتودسک 4 درصد، بازرسی محل ساخت 1 درصد و طراحی مهندسی 6 درصد در حقوق افراد تأثیرگذار است.

بازار کار رشته عمران در کانادا

یکی از رشته‌های پرطرف‌دار در دنیا رشته عمران است و باتوجه‌به اینکه یکی از بخش‌های اصلی در توسعه جامعه است؛ نیازمندی به متخصصین این شغل در همه جای دنیا احساس می‌شود. در کشورهای پیشرفته‌ای مانند کانادا به دلیل شرایط بازار کار، پیشرفت جامعه، توسعه پروژه‌ها در بخش‌های مختلف جامعه و کمبود منابع انسانی نیاز به این تخصص بیشتر از هرجایی احساس می‌شود.

افرادی که در رشته عمران تحصیل می‌کنند یا اینکه مهندس عمران هستند به‌راحتی می‌توانند برای کار و در ادامه اقامت دائم این کشور با حقوق بالا درخواست دهند. از نظر بازار کار رشته عمران می‌توان گفت تمامی استان‌های کانادا به‌خصوص استان‌های بریتیش کلمبیا و آلبرتا به نیروی متخصص در این زمینه نیاز دارند. بر اساس آخرین آمارها فرصت‌های شغلی زیادی برای مهندسی عمران در گرایش‌های مختلف در کانادا وجود دارد و افرادی که تحصیلات این رشته را دارند و واجد شرایط هستند می‌توانند برای اشتغال در این رشته در کانادا درخواست دهند.

برنامه اسکیل ورکر کانادا (Skilled Worker) مخصوص نیروهای کار ماهر فدرال است تا کمبود نیروی کار متخصص در کانادا جبران شود.

وضعیت بازار کار شغل مهندس عمران در 10 سال آینده در کانادا

همان‌طور که گفتیم نیاز به مهندس عمران در کانادا به‌شدت احساس می‌شود و تمامی استان‌های این کشور به متخصصین این رشته با گرایش‌های مختلف نیاز دارند. درباره آینده شغلی مهندس عمران در کانادا مسئله‌ای که بسیار مهم این است که شما در کدام استان این کشور فعالیت دارید. هرچند وضعیت اقتصادی کانادا شرایط مطلوبی دارد اما از نظر آینده کاری برای مهندسی عمران استان‌های نیوبرونزویک، بریتیش کلمبیا، استان آلبرتا، مانیتوبا، نیوفاندلند، لابرادور، جزیره پرنس ادوارد و سرزمین یوکا وضعیت شغلی خوبی را در 10 سال آینده دارند.

وضعیت شغلی مهندس عمران در سایر استان­ها برای آینده مشخص نیست. بررسی‌های دقیق‌تر در این موضوع نشان داد که در سال 2018 تعداد 54.000 نفر با متوسط سنی 41 (که سن بازنشستگی آنها 63 است) در کانادا مشغول به کار هستند؛ باتوجه‌به جمعیت این کشور و سن متخصصین می‌توان نیاز به نیروهای متخصص را در این زمینه در آینده متوجه شد.

شرایط استخدام مهندس عمران در کانادا

تا به اینجا متوجه شده‌اید که تحصیلات در این زمینه اولین و مهم‌ترین موضوع برای فعالیت در کانادا است. مهندسان عمران با ارائه مدرک کارشناسی، مدارک کارشناسی ارشد و دکترا در رشته عمران در گرایش‌های مختلف می‌توانند اولین شرط را برآورده کنند. دومین مورد داشتن مجوز از انجمن‌های استانی یا سرزمینی مهندسان برای تأیید طرح­ها و گزارش‌ها است.

مهندسین عمران پس از فارغ‌التحصیلی به مدت 3 الی 4 سال باید کارآموزی کنند و پس از گذراندن این دوره پروانه مرتبط را دریافت کرده و واجد شرایط برای کار هستند.  یکی از مدارک موردنیاز دیگر برای استخدام در کانادا گواهی طراحی انرژی و محیط‌زیست یا همان leed است که بر اساس شرایط کارفرمای شما به این مورد نیز ممکن است نیاز باشد.

مهارت‌های مورد نیاز شغل مهندس عمران در کانادا

هرچند تحصیل، تجربه و مدارک مختلف از موضوعات مهم برای واجد شرایط بودن کار در کانادا است اما مهندسین عمران برای کار در کانادا به مهارت‌هایی نیز نیاز دارند. مهارت‌های مختلفی مانند مدیریت که شامل هماهنگی، سازمان دهی و نظارت است.

مهارت آنالیز که شامل آنالیز اطلاعات، بازرسی، آزمایش، برنامه‌ریزی، پیش‌بینی نتایج، تحقیق و بررسی است. مهارت ارتباطات که شامل مشاوره و ارتباطات حرفه‌ای است و مهارت بیان خلاق که شامل طراحی و نوشتن عالی است. ارتقا مهارت‌های یک متخصص به افزایش درآمد وی کمک می­کند.

کارآموزی به عنوان مهندس عمران در کانادا

دوره‌های کارآموزی کمک می‌کند تا افراد رزومه قوی‌تری را داشته باشند و بتوانند در آینده یک فرد باتجربه باشند که در پروژه‌های قوی و بزرگ به‌راحتی قبول شده و فعالیت دارد. افراد برای دوره‌های کارآموزی می‌توانند سایت‌های ca.indeed.com و www.glassdoor.ca  را بررسی کنند.

دوره‌های کارآموزی برای مهندسین عمران در کانادا تحت نظارت متخصصین حرفه‌ای برگزار می‌شود و پس از آن افراد می‌توانند برای مجوزهای گفته شده درخواست دهند. شرکت در این دوره‌ها باعث افزایش مهارت و تجربه شده و به گسترش شبکه ارتباطاتی نیز کمک می‌کند.

امنیت شغلی مهندس عمران در کانادا

یکی از شاخص­های مهم برای بررسی وضعیت­های شغلی در یک کشور امنیت شغلی آن است. کانادا از کشورهایی است که از این نظر تأیید شده است و بر اساس آخرین تحقیقات و نظرسنجی‌ها مشخص شد اکثر افرادی که در این کشور شاغل هستند حس امنیت شغلی را دارند.

کانادا در کنار فرصت‌های شغلی و شرایط منحصربه‌فردی که برای افراد ارائه می‌دهد اهمیت و احترام ویژه‌ای برای نیروهای کار خود قائل است. کانادا برای متخصصین عمران بیمه کاری در نظر گرفته است و اگر افراد به هر دلیلی شغل خود را از دست بدهند درآمد خود را از دست نمی‌دهند و این مورد مهر محکمی بر وجود امنیت شغلی بالا در کانادا است.

عضویت در نظام‌ مهندسی کانادا

مهندسین عمران برای فعالیت و نظارت روی پروژه‌ها و همچنین ارائه خدمات نیازمند مدارک و مجوزهایی هستند. هر استانی در کانادا هیئت نظام‌مهندسی مخصوص خود را دارد و بر اساس قوانین آن استان ممکن است مراحل و جزئیات با یکدیگر تفاوت داشته باشد. مهندسین عمران بر اساس اینکه در چه استانی فعالیت دارند باید در سازمان مربوطه عضو شوند. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر و بیشتر در این مورد بر اساس استان انتخابی خود می‌توانید لینک مرتبط را باز کنید:

استان بریتیش کلمبیا:  (APEGBC )

Association of Professional Engineers and Geoscientists of British Columbia

استان کبک:  (OIQ )

Ordre des ingénieurs du Québec

استان مانیتوبا: (APEGM)

Association of Professional Engineers and Geoscientists of the Province of Manitoba

استان آلبرتا:  (APEGGA )

Association of Professional Engineers, Geologists and Geophysicists of Alberta

استان ساسکاچوان: (APEGS )

Association of Professional Engineers and Geoscientists of Saskatchewan

استان انتاریو: (PEO)

Professional Engineers Ontario

استان نیوبرانزویک: (APEGNB )

Association of Professional Engineers and Geoscientists of New Brunswick

استان نوا اسکوشیا:  (APENS)

Engineers Nova Scotia

استان نیوفاندلند و لابرادور: (PEG-NL)

Professional Engineers and Geoscientists Newfoundland and Labrador

استان پرنس ادوارد: (APEPEI)

Engineers PEI

قلمرو یوکان:  (APEY)

Association of Professional Engineers of Yukon

قلمروهای شمال غربی:  (NAPEGG)

Northwest Territories and Nunavut Association of Professional Engineers and Geoscientists

مراحل عمومی  مورد نیاز برای عضویت در نظام‌مهندسی کانادا

پس از فارغ‌التحصیلی در رشته مهندسی عمران در کانادا افراد باید به عضویت نظام‌مهندسی درآیند، برای عضو شدن در این موردنیاز است مدرک تحصیلی، نامه رفرنس و سوابق کاری را ارائه داده و همچنین در آزمون‌هایی مانند تحلیل ساز، ژنو تکنیک و حمل‌ونقل و آزمون‌های مرتبط با گرایش خود شرکت کنند. البته درصورتی‌که افراد در دانشگاه‌های کانادا تحصیل‌کرده باشند نیاز به شرکت در این آزمون‌ها نیست.

بهترین استان‌های کانادا از نظر بازار کار برای رشتهٔ مهندسی عمران

به بررسی بازار کار مهندس عمران و آینده این شغل در کانادا پرداختیم. همچنین این مورد را مطرح کردیم که حقوق این شغل باتوجه‌به استان انتخابی شما تغییر می‌کند اما همان‌طور که در ایران برخی از شغل‌ها در برخی شهرها درآمد و آینده بهتری دارند این جریان برای کشور کانادا نیز وجود دارد. بر اساس آخرین تحقیقات و پیش‌بینی‌های انجام شده مشخص شده است استان­های انتاریو، آلبرتا، کبک و بریتیش کلمبیا از نظر موقعیت شغلی برای مهندسین عمران در آینده وضعیت بسیار مناسبی دارند.

فرصت‌های شغلی مهندسی عمران در کانادا

مهندسین عمران در کانادا به طور معمول توسط یک سازمان فعال در حوزه ساختمان‌سازی استخدام می‌شوند.

انواع مختلفی از این سازمان‌ها وجود دارند؛ برای مثال دپارتمان‌های شهرداری استانی یا ایالات و دولت فدرال، شرکت‌های مشاوره مهندسی، پیمانکاران ساختمانی، تسهیلات عمومی، صنایع مربوط به منابعی مانند نفت و گاز، کالج و دانشگاه و شرکت‌هایی که تجهیزات مورداستفاده توسط مهندسین عمران را تولید می‌کنند محل‌های مناسبی برای مهندسین عمران هستند.

مهندسین عمران می‌توانند به‌صورت خوداشتغالی نیز در کانادا فعالیت داشته باشند که برای این موردنیاز است شبکه گسترده‌ای از ارتباطات به همراه سابقه و تجربه کار کافی داشته باشند.

مهاجرت به کانادا با عنوان نیروی کار ماهر  (Skilled-worker)  در رشتهٔ مهندسی عمران

مهندسین عمران پس از دریافت پیشنهاد شغلی معتبر وارد کانادا می‌شوند و سپس با گذشت مدت‌زمان موردنظر برای دریافت اقامت اقدام می‌کنند اما یکی از روش‌های مطمئن برای دریافت اقامت سیستم اکسپرس اینتری است.

یکی از روش‌های محبوب مهاجرتی این سیستم است و مختص نیروی کار ماهر و باتجربه است. در این سیستم افراد بر اساس توانایی و مهارت‌هایشان ارزیابی و انتخاب می‌شوند.

هر استان در این برنامه روش، قوانین و شرایط مخصوص خود را دارد اما به‌صورت کلی یک سری استانداردها نیاز است؛ این استاندارها عبارت‌اند از مدرک لیسانس، ارشد یا دکترا در رشته عمران یا یکی از گرایش‌های رشته عمران، دریافت مجوز از انجمن‌های ایالتی و قلمرو مهندسین حرفه‌ای برای تأیید شدن طرح و گزارش‌ها، گواهی leed و 3 الی 4 سال سابقه کاری نیاز است.

مسیر شغلی مهندسی عمران در کانادا

در کانادا هر رشته دارای یک کد شغلی است و برای رشته مهندسی عمران این کد شغلی 2131 است. افراد پس از اتمام دوره تحصیلی خود و گذراندن دوره کارآموزی وارد دوره جونیور یا همان مهندس تازه‌وارد می‌شوند و علاوه بر اینکه کار می‌کنند مهارت‌ها و دانش فنی خود را ارتقا می‌دهند.

پس از این مرحله مهندسین باید برای دریافت مجوز حرفه‌ای یا PE اقدام کنند، این مدرک اهمیت زیادی دارد چراکه فقط مهندسان حرفه‌ای هستند که می‌توانند پروژه‌های عمومی را قبول کنند. افراد با دریافت این مدرک و کسب مجوز نه‌تنها از نظر شغلی ارتقا می‌یابند با کسب تجربه و دانش بیشتر می‌تواند موقعیت‌های شغلی بهتر و حتی مدیریتی را برای خود فراهم کند.

مهندسانی که تجربه کاری زیادی دارند می‌توانند شرکت‌های ساختمانی و مشاوره‌ای را راه‌اندازی کرده و آن گروه از مهندسینی که مدرک دکترا دارند علاوه بر این مورد می‌توانند در دانشگاه تدریس داشته و به انجام کارهای تحقیقاتی مشغول شوند.

 آیا مطلع هستید روند مصاحبه شغلی در کشور کانادا چگونه است؟

مدارک موردنیاز برای تحصیل در رشته  مهندسی عمران در کانادا

کانادا یکی از مقاصد محبوب تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی است. علت این مورد سطح بالای دانشگاه‌ها و رنکینگ خوب آنها در دنیا است اما برای ایرانیان این مورد به‌عنوان یک فرصت برای مهاجرت و دریافت اقامت نیز شناخته می‌شود.

بسیاری از افراد اقدام به مهاجرت تحصیلی به کانادا کرده و در پی آن در تلاش برای دریافت مجوز کار و سپس اقامت هستند. اگر شما نیز از این گروه افراد هستید برای این مورد باید مدارکی را تهیه کنید. مدارک موردنیاز برای تحصیل در رشته مهندسی عمران باتوجه‌به مقطع تحصیلی و دانشگاه انتخابی متفاوت است اما یک سری از مدارک درهرصورت نیاز است و ما در این بخش به بررسی آنها می‌پردازیم.

اگر قصد تحصیل در مقطع لیسانس را دارید باید مدرک دیپلم، گواهینامه پیش‌دانشگاهی و گذراندن و پیش‌نیازهای دروس ریاضی، فیزیک و شیمی بر اساس حدنصاب تعیین شده توسط دانشگاه را ارائه دهید.

اگر قصد تحصیل در مقطع ارشد را دارید باید مدرک لیسانس خود را ارائه دهید و اگر قصد تحصیل در مقطع دکترا را دارید باید مدرک ارشد در رشته مربوطه با کسب معدل موردنیاز به همراه اسناد تحقیقاتی را به دانشگاه موردنظر ارائه دهید. همان‌طور که گفتیم علاوه بر این موارد به مدارک دیگری نیز نیاز است اما نکته مهم دیگر زبان است! برای تحصیل و کار در رشته عمران در کانادا شما باید مدرک زبان را بر اساس حداقل نمره قبولی دانشگاه خود کسب کنید.

دانشگاه‌های برتر کانادا در رشته مهندسی عمران

بالاتر به این نکته اشاره کردیم که کانادا از نظر علمی در رتبه بالای در جهان قرار دارد و دانشگاه های معتبر و خوبی را دارد. 11 دانشگاه کانادا در لیست 200 دانشگاه برتر دنیا در رشته عمران قرار دارند، از این 11 دانشگاه 2 دانشگاه در لیست 35 دانشگاه برتر و دو دانشگاه در لیست 100 دانشگاه برتر در رشته عمران در دنیا قرار دارند. رتبه دانشگاه بریتیش کلمبیا 27، دانشگاه بریتیش کلمبیا رتبه 27، دانشگاه تورنتو رتبه  31، دانشگاه مک گیل رتبه 51 تا 100، دانشگاه واترلو رتبه 51 تا 100، دانشگاه کوئین رتبه ی 101 تا 150، دانشگاه مونترال کانادا رتبه 101 تا 150، دانشگاه آلبرتا رتبه  101 تا 150، دانشگاه کلگری رتبه 101 تا 150، دانشگاه کنکوردیا رتبه  151 تا 200، دانشگاه مک مستر رتبه  151 تا 200 و دانشگاه وسترن آنتاریو رتبه 151 تا 200 است.

گرایش‌های رشتهٔ مهندسی عمران

مهندسی عمران در مقاطع مختلف گرایش‌های متنوعی دارد گرایش‌های رشته عمران عبارت‌اند از مهندسی مواد، مهندسی سواحل، مهندسی ساختمان، مهندسی زلزله، مهندسی محیط‌زیستف مهندسی ژئوتکنیک (خاک و پی)، مهندسی منابع آب، مهندسی سازه نقشه‌برداری، مهندسی حمل‌ونقل، مهندسی قانونی، مهندسی شهری یا روستایی، مهندسی کنترل، که افراد بر اساس علایق خود می‌توانند در یکی از این گرایش‌ها اقدام به تحصیل کنند.

سخن آخر

کانادا یکی از کشورهای پیشرفته است که وضعیت اقتصادی، امنیت شغلی و زندگی با کیفیت در آن باعث شده به مقصدی محبوب برای مهاجرت تبدیل شود. مهندسی عمران یکی از پرطرف‌دارترین و محبوب‌ترین شغلی‌های دنیا است که در کانادا نیاز به این شغل بسیار زیاد احساس می‌شود.

در این بخش به بررسی مهاجرت مهندس عمران به کانادا و نکات مربوط به این مورد پرداختیم درصورتی‌که تحصیلات مرتبط با این رشته یا سابقه کار در این رشته را دارید و علاقه‌مند به مهاجرت به کانادا هستید می‌توانید فرم ارزیابی ما را که به‌صورت رایگان در سایت قرار داده شده است تکمیل کنید سپس مشاورین ما پس از بررسی فرم با شما تماس گرفته و بهترین روش و مراحل مهاجرتی را برای شما انتخاب می‌کنند.

مطالب مندرج در وب سایت حاضر به منظور اطلاع رسانی و افزایش دانش مخاطبین عزیز وبسایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی است. اگر چه اخبار و مطالب منتشره با نهایت دقت نویسنده مکتوب گردیده، ولی همچنان می تواند دستخوش تغییرات مرور زمان بوده و یا عاری از اشتباه انسانی نباشند. بدیهی است برداشت و مشورت های حقوقی نهایی صرفا در چارچوب موضوع مورد مشاوره با شخص مشاور و وکیل رسمی مجموعه جناب حلاج پور ممکن بوده و توصیه می شود. مدیریت و همکاران مجموعه حقوقی کاناداپاس و کاریابی بین المللی مهیار مسئولیتی در خصوص اقدامات خواننده با استناد به مطالب مندرج در وب سایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی نداشته و مسئولیت مجموعه صرفا محدود به چارچوب قرارداد منعقده با موکلین مجموعه باقی خواهد ماند.


مهیار حلاج پور

«افتخار داریم که مورد اعتماد شما هستیم»

من مهیار حلاج پور هستم،

عضو رسمی شورای قانون گذاری امور مهاجرت کانادا ICCRC، مشاور رسمی مهاجرت کانادا RCIC یا اصطلاحا وکیل مهاجرت.

زندگی من صرف این می شود که اطمینان حاصل کنم که ممتاز ترین خدمات تخصصی حقوق مهاجرت کانادا را در مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس ارائه می دهیم.

شرکت توسعه بیزینس ،سرمایه گذاری استارت آپ i3 Capital گام به گام با بهترین متخصصین و مشاورین در خدمت اهداف کارآفرینانی است که برای پیشبرد اهدافشان به ما اعتماد کرده اند‌.

و همچنین در کنار همکارانم در کاریابی مهیار با مجوز رسمی از وزارت کار ایران برای تحقق برنامه های کاریابی بین المللی موکلین پارسی زبان می کوشیم.

کاناداپاس - وکیل مهاجرت کانادا در تورنتو - بیوگرافی مهیار حلاج پور
ارزیابی رایگان رزرو وقت مشاوره
× تماس با ما
Copy link