آینده رشته‌ها و مهارت‌های شغلی مرتبط با بهداشت و درمان در کانادا، هیچ‌وقت تا این اندازه درخشان نبوده است. کمبود نیروی انسانی در کادر درمان کانادا، به یک معضل بزرگ در این کشور تبدیل شده است که رشته‌های زیادی هم درگیر آن شده‌اند. یکی از این رشته‌ها که کمبود نیروی انسانی در کادر درمان کانادا به طور غیرمستقیم روی آن تاثیر گذاشته، مهندسی پزشکی است.

مهندسی پزشکی رشته‌ای است که جزو مشاغل پردرآمد حوزه مهندسی به شمار می‌رود و می‌تواند در کانادا فرصت‌های بسیار خوبی برای مهاجرت به این کشور به وجود بیاورد. در این مطلب، هر آنچه باید درمورد مهندسی پزشکی در کانادا بدانید را در اختیارتان قرار خواهیم داد، از روش‌ها و مراحل مهاجرت به کانادا از طریق این رشته گرفته، تا درآمد و گرایش‌های آن در کانادا.

آشنایی با رشته مهندسی پزشکی در کانادا

مهندسی پزشکی یکی از رشته‌هایی است که به طور مستقیم روی زندگی ما تاثیرگذار است. با توسعه این رشته در زمینه‌های مختلف نظیر هوش مصنوعی و طراحی و تولید دستگاه‌های پزشکی، فرصت‌های بیشتری به وجود می‌آید که به توسعه و بهبود وسایل پزشکی منجر می‌شود. نمی‌توان انکار کرد که با پیشرفت فناوری نحوه زندگی، کار، سرگرمی و حتی خواب ما دچار تغییر و تحولات گسترده‌ای خواهند شد.

علم مهندسی پزشکی یکی از رشته‌هایی است که با سرعت زیادی به پیشرفت خود ادامه می‌دهد و با پیشرفت آن، فناوری‌های جدیدی برای طراحی و ساخت ابزارهای پزشکی کمکی توسعه پیدا می‌کنند. در چنین شرایطی، فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی در کانادا می‌تواند یک انتخاب هوشمندانه باشد. چرا که به گفته انجمن پزشکی کانادا (CMA)، این کشور از نظر میزان مهارت پرسنل کادر درمان، در رتبه اول دنیا قرار دارد.

کد شغلی مهندسی پزشکی در کانادا

هر یک از مشاغل در کانادا، دارای یک کد منحصر به فرد هستند. به این ترتیب، شرح وظایف، مسئولیت‌ها، فرصت‌های شغلی قابل تصاحب، میزان درآمد حدودی و سایر جزئیات مشاغل از یکدیگر تفکیک می‌شود.

در اینجا، باید اشاره کنیم که مهندسی پزشکی در لیست مشاغل ملی کانادا (NOC)، در دسته رشته‌های مهندسی فرعی قرار گرفته و به همراه تعدادی از رشته‌های مهندسی دیگر، یک کد مشترک به دست آورده است. یعنی کد اختصاصی برای این رشته وجود ندارد.

مهندسی پزشکی در کانادا در کد شغلی NOC 2148 یا NOC TEER 21399 طبقه بندی شده است.

در نظر داشته باشید که کد شغلی مهندسی پزشکی با رشته‌های زیر مشترک است:

  • مهندسی کشاورزی و منابع زیستی
  • مهندسی زیست پزشکی
  • مهندسی فیزیک
  • دانشمند مهندسی
  • مهندسی دریا
  • مهندسی نساجی
  • سایر مشاغل تخصصی مهندسی

گرایش‌های مهندسی پزشکی در کانادا

مهندسان پزشکی مجموعه‌ای از تجهیزات پزشکی را برای کمک به بیماران طراحی می‌کنند که از این دست می‌توان به دستگاه‌های MRI، پروتزها، ربات‌های جراحی، مفاصل مصنوعی، بافت‌ها و اندام‌های مصنوعی، عروق خونی مصنوعی، مفاصل و سایر وسایل کمکی برای بیماران یا افراد ناتوان اشاره کرد.

مهندسی پزشکی شامل گرایش‌های مختلفی است که در جدول زیر می‌توانید با برخی از آن‌ها آشنا بشوید:

نام گرایش توضیحات
مهندسی سلولی، بافت و ژنتیک در این گرایش، مهندسان بیوشیمی در فعالیت‌های بیولوژیکی برای آگاهی از پیشرفت بیماری و کشف راه حل‌هایی برای درمان یا پیشگیری از آن‌ها قبل از اینکه کشنده شود، تخصص پیدا می‌کنند. این گرایش مهندسی پزشکی، در سطح میکروسکوپی عمل می‌کند تا بتواند بر چالش‌های بزرگ‌تر غلبه کند.
مهندسی ارتوپدی مهندسی ارتوپدی، ایده‌های مهندسی بافت، زیست شناسی سلولی و مفاهیم بیومکانیکی را به منظور دستیابی به درک جدیدی از زیست شناسی استخوان و بافت نرم و توسعه روش‌های درمانی جدید برای اختلالات اسکلتی و عضلانی ترکیب می‌کند.
مهندسی ژنتیک مهندسی ژنتیک، یکی از گرایش‌های کاربردی مهندسی پزشکی است که از دستکاری مستقیم برای تغییر ژنتیک ارگانیسم به روشی خاص استفاده می‌کند. مهندسان ژنتیک برای تغییر ترکیب ژنتیکی موجودات، ژن‌ها را ترکیب، حذف و مرتب می‌کنند یا آن‌ها را تغییر می‌دهند.
مهندسی توانبخشی استفاده سیستماتیک از رشته‌های مهندسی برای طراحی، ایجاد، تطبیق، آزمایش، ارزیابی، اجرا و ارائه راه حل‌های فنی برای مشکلاتی که افراد دارای نقص عضو یا معلولیت با آن مواجه هستند، به عنوان مهندسی توانبخشی شناخته می‌شود. مهندسان توانبخشی تجهیزات و سیستم‌هایی را برای کمک به افراد بدون تحرک، افراد دارای مشکلات ارتباطی و افرادی که مشکلات شنوایی، بینایی و شناختی دارند، طراحی و تولید می‌کنند.
مهندسی بالینی این گرایش، یک تخصص در مهندسی پزشکی است که وظیفه ارائه مراقبت‌های بهداشتی بهینه را بر عهده دارد. متخصصین این گرایش، اطمینان حاصل می‌کنند که روش‌های بالینی مبتنی بر استفاده از فناوری‌های الکتروپزشکی تاثیرات مفیدی روی درمان بیماران داشته باشند.

وظایف و مسئولیت‌های مهندسی پزشکی در کانادا

مهندسان پزشکی، طیف گسترده‌ای از وظایف و مسئولیت‌های مختلف را انجام مي‌دهند که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • طراحی و توسعه ابزار، تجهیزات و روش‌های تشخیصی و بالینی پزشکی
  • توسعه دستگاه‌هایی برای کمک به افراد ناتوان
  • مشاوره به مدیران بیمارستان درمورد برنامه ریزی، تهیه و استفاده از تجهیزات پزشکی
  • نصب یا نظارت بر نصب تجهیزات پزشکی

به طور کلی، رشته مهندسی پزشکی به معنی کاربرد اصول مهندسی و روش‌های حل مسئله در زیست شناسی و پزشکی است. در مهندسی پزشکی بخش‌هایی از مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی شیمی، علم مواد، شیمی، ریاضیات، علوم و مهندسی کامپیوتر با زیست شناسی ادغام می‌شوند تا سلامت انسان را بهبود بخشند.

بهترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل در رشته مهندسی پزشکی

کانادا دارای برخی از برترین دانشگاه‌ها و کالج‌های دنیا است. در سراسر این کشور، بیش از ۴۰۰ موسسه آموزشی وجود دارد که تمامی مقاطع تحصیلی و دانشگاهی را پوشش می‌دهند. به همین دلیل، یکی از بهترین کشورهای دنیا برای تحصیل در رشته‌های تخصصی نظیر مهندسی پزشکی محسوب می‌شود.

در ادامه، می‌توانید با برترین دانشگاه های کانادا برای تحصیل در رشته مهندسی پزشکی آشنا بشوید:

نام دانشگاه دوره‌های مهندسی پزشکی مدت زمان دوره
The University of British Columbia لیسانس علوم کاربردی مهندسی زیست پزشکی ۴ سال
کارشناسی ارشد مهندسی – مهندسی زیست پزشکی ۱ سال و ۱۶ ماه
کارشناسی ارشد علوم کاربردی مهندسی زیست پزشکی ۲ سال
McGill University لیسانس مهندسی زیست پزشکی ۴ سال
کارشناسی ارشد، مهندسی منابع زیستی کاربردی ۱ سال و نیم تا ۲ سال
کارشناسی ارشد مهندسی – مهندسی زیست شناسی و زیست پزشکی ۱ سال و نیم تا ۲ سال
گواهی ترجمه مهندسی پزشکی ۱ سال
کارشناسی ارشد مهندسی منابع زیستی ۱ سال و نیم تا ۲ سال
York University کارشناسی ارشد مهندسی زیست پزشکی ۱ سال
کارشناسی سم شناسی زیست پزشکی ۴ سال
کارشناسی ارشد مهندسی زیست پزشکی ۲ سال
کارشناسی ارشد علوم ارتباطات زیست پزشکی ۲ سال
Trent University مهندسی زیست پزشکی ۴ سال
University of Saskatchewan کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی ۲ سال
کارشناسی ارشد مهندسی زیست پزشکی ۲ سال
PGDip در مهندسی زیست پزشکی ۱ سال
University of Manitoba کارشناسی ارشد مهندسی زیست پزشکی ۲ سال
University of Waterloo لیسانس علوم کاربردی مهندسی زیست پزشکی ۵ سال

بازار کار مهندسی پزشکی در کانادا

مهندسی پزشکی، یکی از مشاغل مورد نیاز در کانادا است که اکثر استان‌های این کشور به آن نیاز دارند. به همین دلیل، پس از فارغ‌التحصیلی در این رشته، شانس زیادی برای ورود به بازار کار خواهید داشت. یکی از دلایل اصلی تقاضای بالا برای رشته مهندسی، این است که میانگین سنی جمعیت کانادا رو به افزایش است و این کشور به‌زودی با بحران سالمندی جمعیت مواجه خواهد شد. بنابراین، با جذب نیروهای مختصص جوان، می‌تواند این بحران را بهتر مدیریت کند.

از سوی دیگر، کانادا به شدت با کمبود نیروی انسانی در رشته‌های بهداشتی و درمانی مواجه است که مهندسی پزشکی هم جزو آن‌ها است. با این اوصاف، می‌توان گفت آینده درخشانی پیش روی متخصصین رشته مهندسی پزشکی در کانادا وجود دارد که ضمن فراهم کردن فرصت درآمدزایی بالا، امکان دریافت اقامت دائم را نیز برای این افراد فراهم خواهد کرد.

طبق پیش‌بینی بانک مشاغل کانادا (Canada Job Bank) تقاضای بالا برای مهندسی پزشکی در کانادا در سال‌های پیش رو نیز ادامه خواهد داشت.

شرایط مهاجرت به کانادا از طریق مهندسی پزشکی

شرایطی که برای مهاجرت به کانادا از طریق رشته مهندسی پزشکی نیاز دارید، به برنامه مهاجرتی که از طریق آن اقدام می‌کنید بستگی دارد؛ اما با این حال، یکسری شرایط کلی وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • حداقل ۱۸ سال سن (افراد ۱۸ تا ۳۵ ساله، بیشترین امتیاز را از این معیار به دست می‌آورند)
  • مدرک فارغ التحصیلی از رشته مهندسی پزشکی
  • مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی معادل با حداقل CLB 5 یا NCLC 5
  • پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای کانادایی
  • حداقل ۴ تا ۵ سال سابقه کار در خارج از کانادا و یک سال هم سابقه کار در داخل کانادا (در صورتی که برای استان انتاریو اقدام می‌کنید، نیازی به سابقه کار در داخل کانادا ندارید)
  • تطبیق‌پذیری (یعنی برای اثبات اینکه با شرایط زندگی و کار در کانادا آشنا هستید، سابقه کار یا تحصیل در این کشور داشته باشید)

شرایط استخدام مهندس پزشکی در کانادا

به طور کلی الزامات تحصیلی برای استخدام به عنوان مهندس پزشکی در کانادا به شرح زیر است:

  • مدرک فارغ‌التحصیلی از رشته مهندسی پزشکی در مقطع کارشناسی
  • مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا در یکی از گرایش‌های رشته مهندسی پزشکی (بسته به درخواست کارفرما یا الزامات برنامه مهاجرتی که از طریق آن اقدام کرده‌اید)
  • مجوز رسمی فعالیت به عنوان مهندس پزشکی از سازمان نظام مهندسی استان یا ایالت محل سکونت خود در کانادا
  • فارغ‌التحصیلی از یک برنامه آموزشی معتبر
  • گذراندن آزمون مهندسین حرفه‌ای کانادا (PPE): این آزمون دانش شما را درمورد قوانین مرتبط با مهندسی، استانداردهای حرفه‌ای و اخلاقی، و همچنین موضوعاتی مانند قراردادها، پتنت‌ها، علائم تجاری و حق نسخه برداری ارزیابی می‌کند.
  • افرادی که مدرک تحصیلی مهندسی پزشکی خود را از خارج کانادا گرفته‌اند، می‌توانند پروسه دریافت مجوزهای استانی یا ایالتی مورد نیاز را قبل از ورود به کانادا شروع کنند، اما معمولا باید تحت نظر یک مهندس حرفه‌ای (که کلیه مجوزهای مورد نیاز برای فعالیت را دارد) کار کنند تا سابقه کار مورد نیاز در کانادا را نیز به دست بیاورند.

روش‌های مهاجرت به کانادا از طریق مهندسی پزشکی

پرتقاضاترین روش‌های مهاجرت به کانادا از طریق مهندسی پزشکی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • سیستم اکسپرس انتری (Express Entry)
  • برنامه‌های استانی (PNP)
  • برنامه مهاجرتی پایلوت آتلانتیک (Atlantic Immigration Pilot Program)

1.    مهاجرت به کانادا از طریق مهندسی پزشکی با سیستم اکسپرس انتری

سیستم اکسپرس انتری از سه برنامه مهاجرتی تشکیل شده که عبارت هستند از:

اکسپرس انتری، سریع‌ترین روش مهاجرت به کانادا است که بر اساس سیستم امتیازدهی عمل می‌کند. در این سیستم، بر اساس معیارهای مختلف مانند سن، سابقه کار، میزان تحصیلات، مدرک زبان و… به متقاضیان امتیاز داده می‌شود. به متقاضیانی که بتوانند بیشترین امتیازها را کسب کنند، اقامت دائم کانادا اعطاء می‌شود. اگر قصد دارید برای اکسپرس انتری اقدام کنید، باید شرایط مورد نیاز یکی از برنامه‌های مهاجرتی آن که نام بردیم را در اختیار داشته باشید.

با وجود اینکه اکسپرس انتری سریع‌ترین و یکی از بهترین روش‌های مهاجرت به کانادا محسوب می‌شود، اما بیشتر برای نیروهای کار باتجربه و بسیار ماهر که داخل کانادا هستند، مناسب است. افرادی که خارج از کانادا هستند، باید شرایط بسیار ایده‌آلی نظیر پیشنهاد شغلی، مدرک تحصیلی عالی (حداقل کارشناسی ارشد یا بالاتر)، مدرک زبان بالا (حداقل CLB 7 یا بالاتر) و سن مناسب (۱۸ تا ۳۵ سال) داشته باشند تا از طریق این روش به اقامت دائم دست پیدا کنند.

2.    مهاجرت به کانادا از طریق مهندسی پزشکی با برنامه‌های استانی

مجموعا بیش از ۸۰ مسیر مهاجرتی استانی در کانادا وجود دارد که هر یک از آن‌ها شرایط و الزامات مختلفی دارند. با این حال، در جدول زیر می‌توانید با برنامه‌های استانی مناسب برای مهندسان پزشکی آشنا شوید:

نام استان مسیر مهاجرتی توضیحات
بریتیش کلمبیا B.C. Skills Immigration – Skilled Worker برای متقاضیان دارای پیشنهاد کار در بریتیش کلمبیا
Express Entry BC Skilled Worker برای متقاضیانی که در استخر اکسپرس انتری فدرال هستند و یک پیشنهاد کار در بریتیش کلمبیا دارند.
BC PNP Tech stream برای متقاضیان دارای پیشنهاد کار در بریتیش کلمبیا در یکی از ۲۹ کد شغلی NOC تعیین شده در این برنامه
آلبرتا Alberta Express Entry Stream برای متقاضیان واجد شرایطی که در استخر اکسپرس انتری فدرال هستند.
AAIP Accelerated Tech Pathway برای متقاضیانی که در یک شرکت فعال در حوزه فناوری آلبرتا در یکی از ۲۳ کد شغلی NOC تعیین شده در این برنامه کار می‌کنند یا از چنین شرکتی پیشنهاد شغلی دارند.
انتاریو Express Entry Human Capital Priorities Stream برای نیروهای کار دارای پروفایل اکسپرس انتری که مدرک تحصیلی حداقل لیسانس، ۱ سال سابقه کار در ۳ سال اخیر و مدرک زبان CLB 7 دارند.
OINP Employer Job Offer – Foreign Worker Stream برای نیروهای کار خارجی ماهر که دارای پیشنهاد شغلی از انتاریو هستند.
مانیتوبا Skilled Workers in Manitoba برای نیروهای کار شاغل در مانیتوبا که حداقل ۶ ماه سابقه کار در این استان دارند.
Skilled Workers Overseas برای نیروهای کار خارجی باتجربه که مهارت‌های مورد نیاز مانیتوبا را در اختیار دارند و یک نوع ارتباط نظیر سابقه تحصیل در این استان دارند یا خویشاوندی دارند که ساکن مانیتوبا است.
نوا اسکوشیا Nova Scotia Express Entry Labour Market Priorities برای نیروهای کار خارجی که در استخر اکسپرس انتری هستند و مهارت‌های مورد نیاز در بازار کار این استان را نیز در اختیار دارند.
Skilled Worker Stream برای نیروهای کار ماهر خارجی و کسانی که اخیرا فارغ التحصیل شده‌اند و یک پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای ساکن در این استان گرفته‌اند.
نیوبرانزویک NB Express Entry برای متقاضیان واجد شرایط در استخر اکسپرس انتری که در حال کار برای یک کارفرمای ساکن در این استان هستند.
Skilled Workers stream برای نیروهای کار باتجربه خارجی که پیشنهاد شغلی دارند و مهارت‌های مورد نیاز در بازار کار این استان را نیز در اختیار دارند.
ساسکاچوان International Skilled Worker – Saskatchewan Express Entry برای متقاضیان واجد شرایط در استخر اکسپرس انتری که حداقل یک سال سابقه کار در کانادا دارند.
International Skilled Worker – Occupations In-Demand برای نیروهای کار خارجی که دارای مهارت در یکی از مشاغل پرتقاضای این استان هستند، اما پیشنهاد شغلی ندارند.
نیوفاندلند و لابرادور Priority Skills NL برای افرادی که سابقه کار در یکی از مشاغل پرتقاضای این استان و همینطور مدرک زبان و مدرک تحصیلی بالا دارند (رشته‌های مهندسی زیادی در لیست مشاغل پرتقاضای این استان وجود دارد که مهندسی پزشکی هم جزو آن‌ها است).
NL Express Entry Skilled Worker برای متقاضیان واجد شرایط که دارای شغل ماهرانه هستند یا یک پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای ساکن در این استان دارند.
جزیره پرنس ادوارد PEI PNP Express Entry برای متقاضیان واجد شرایط که در استخر اکسپرس انتری هستند.
Skilled Worker Outside PEI Stream برای متقاضیان واجد شرایط که از یک کارفرمای ساکن در این استان پیشنهاد شغلی دارند.

3.    مهاجرت به کانادا از طریق مهندسی پزشکی با برنامه مهاجرتی پایلوت آتلانتیک

اداره مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا (IRCC) برای توسعه منطقه آتلانتیک این کشور، یک برنامه مهاجرتی اختصاصی به نام Atlantic Immigration Pilot Program در نظر گرفته است که مهندسان پزشکی هم می‌توانند برای آن اقدام کنند. این برنامه، فقط در منطقه آتلانتیک کانادا (شامل نیوبرانزویک، جزیره پرنس ادوارد، نیوفاندلند و لابرادور و نوا اسکوشیا) اجرا می‌شود. بنابراین، متقاضیان فقط باید در یکی از این چهار استان اقامت و کار کنند.

برنامه مهاجرتی پایلوت آتلانتیک، یکی از روش‌های دریافت اقامت موقت کانادا از طریق ورک پرمیت کانادا (Work Permit) است. مهم‌ترین شرایطی که برای آن باید داشته باشید، پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای ساکن در یکی از چهار استان آتلانتیک کانادا است. با وجود اینکه این برنامه منجر به اقامت موقت کانادا می‌شود، اما متقاضیان با گذشت ۱ تا ۲ سال پس از ورود به کانادا و کسب تجربه کار در این کشور، می‌توانند برای دریافت اقامت دائم کانادا اقدام کنند.

مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس و شرکت شتاب دهنده بیزینس و استارت آپ i3 capital با مدیریت مهیار حلاج‌ پور٬ عضو سازمان (NACO (National Angel Capital Organization ٬ مشاور رسمی (RCIC) یا اصطلاحا وکیل مهاجرت به کانادا با سال ها تجربه در هدایت و حمایت صد ها تجارت نوپا٬ استارت آپ و همکاری با شرکت های معظم بین المللی از ابتدا تا انتهای مسیر موفقیت شما در کانادا در کنار شماست.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا

مراحل مهاجرت به کانادا از طریق مهندسی پزشکی با سیستم اکسپرس انتری

افرادی که از طریق برنامه‌های مهاجرتی تعریف شده در سیستم اکسپرس انتری اقدام می‌کنند، باید مراحل زیر را پشت سر بگذرند.

  1. یک حساب کاربری ایجاد کنید: به این لینک مراجعه کنید و یک حساب کاربری در سیستم اکسپرس انتری فدرال برای خود ایجاد کنید.
  2. پروفایل خود را تکمیل کنید: پس از ایجاد پروفایل در سیستم اکسپرس انتری، اطلاعات و مشخصات فردی خود را در بخش‌های مشخص شده وارد کنید.
  3. یکی از برنامه‌های مهاجرتی اکسپرس انتری یا برنامه‌های استانی را انتخاب کنید: اکنون، باید برنامه‌ای که قصد دارید برای آن اقدام کنید را انتخاب کنید. این برنامه، می‌تواند یکی از سه زیرمجموعه اکسپرس انتری یا یکی از برنامه‌های استانی باشد.
  4. پیشنهاد شغلی پیدا کنید: برای اینکه شانس بیشتری برای مهاجرت به کانادا داشته باشید، بهتر است یک پیشنهاد شغلی (Job offer) پیدا کنید. این پیشنهاد شغلی، حتما باید برای کد شغلی NOC 2148 صادر شود.
  5. دعوتنامه اپلای (ITA) را دریافت کنید: در صورتی که واجد شرایط باشید، یک دعوتنامه اپلای یا ITA دریافت خواهید کرد. با این دعوتنامه می‌توانید درخواست اقامت دائم بدهید.
  6. درخواست اقامت دائم خود را ثبت کنید: شما ۶۰ روز فرصت دارید به دعوتنامه خود پاسخ دهید. پس از پاسخ به دعوتنامه، پرونده شما در اداره مهاجرت کانادا (IRCC) بررسی می‌شود.

12.اقامت دائم کانادا را به دست بیاورید: پس از ارسال مدارک خواسته شده (در صورت لزوم)، پرداخت هزینه‌های لازم (۱۵۰ دلار) و برخورداری

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت به کانادا از طریق مهندسی پزشکی

مدارکی که برای مهاجرت به کانادا از طریق مهندسی پزشکی نیاز دارید، به روش و برنامه مهاجرتی که از طریق آن اقدام می‌کنید بستگی دارند. با این حال، برخی از مدارکی که در اکثر برنامه‌های مهاجرتی باید ارائه کنید شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مدارک شناسایی و هویتی از جمله شناسنامه و پاسپورت
  • سند ازدواج (برای افراد متاهل)
  • گواهی تولد یا شناسنامه فرزندان (برای افرادی که فرزند دارند)
  • مدارک شغلی، رزومه یا سوابق کاری برای نشان دادن برخورداری از حداقل ۴ تا ۵ سال سابقه کار در خارج از کانادا به همراه یک سال سابقه کار در کانادا
  • حداقل مدرک کارشناسی مهندسی پزشکی
  • مدارک مالی برای اثبات برخورداری از تمکن مالی کافی برای حداقل ۱ سال زندگی در کانادا (به میزان ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار کانادا)
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • مدارک معاینات پزشکی

معادل‌سازی مدرک مهندسی پزشکی برای مهاجرت به کانادا

متاسفانه مدرک مهندسی پزشکی ایران، در کانادا اعتبار ندارد. اگر مدرک خود را از ایران گرفته‌اید، حتما باید آن را معادل سازی کنید. در غیر این صورت، مدرک شما به رسمیت شناخته نمی‌شود و در برنامه‌های مهاجرتی که بر اساس سیستم امتیازدهی عمل می‌کنند نیز امتیازی به آن تعلق نخواهد گرفت.

در حال حاضر تنها چند سازمان در کانادا وجود دارد که مدارک را معادل سازی می‌کنند. این سازمان‌ها، تحت نظر دولت کانادا فعالیت می‌کنند و هر کدام، شرایط و الزامات متفاوتی برای معادل سازی مدرک دارند. در ادامه، می‌توانید با این چند سازمان آشنا شوید:

  • سرویس آموزش تطبیقی – دانشکده مطالعات مداوم دانشگاه تورنتو (Comparative Education Service – University of Toronto School of Continuing Studies)
  • خدمات بین‌المللی ارزیابی اعتبار کانادا (International Credential Assessment Service of Canada)
  • خدمات آموزش جهانی (World Education Services)
  • خدمات ارزیابی صلاحیت های بین‌المللی (International Qualifications Assessment Service)
  • خدمات ارزیابی اعتبار بین‌المللی (International Credential Evaluation Service)

پس از اینکه مدرک خود را توسط یکی از سازمان‌های فوق معادل سازی کردید، باید در آزمون مهندسین حرفه‌ای کانادا (PPE) نیز شرکت کنید. همچنین، باید مجوز رسمی فعالیت به عنوان مهندس پزشکی را از سازمان نظام مهندسی استان یا ایالت محل سکونت خود در کانادا دریافت کنید یا تا زمانی که این مجوز را به دست می‌آورید، برای یک مهندس حرفه‌ای که مجوزهای لازم را به دست آورده است، کار کنید.

درآمد مهندسی پزشکی در کانادا

درآمد مهندسی پزشکی در کانادا به طور میانگین ۱۲۵ هزار دلار در سال است که معادل با ۶۴.۱۵ دلار به ازای هر ساعت می‌شود. بنابراین، همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم، مهندسی پزشکی را می‌توان یکی از پردرآمدترین مشاغل در کانادا به شمار آورد.

درخصوص عوامل تاثیرگذار بر درآمد مهندسی پزشکی در کانادا می‌توانیم به مواردی نظیر سطح زبان، مدرک و سطح تحصیلات و همینطور میزان سابقه کار اشاره کنیم. بسته به عواملی که اشاره کردیم، محدوده درآمد مهندسی پزشکی در کانادا از حداقل ۷۰ هزار و ۱۵۹ دلار در سال آغاز می‌شود و می‌تواند حداکثر تا ۱۲۹ هزار و ۳۰۵ دلار در سال افزایش یابد.

درآمد مهندسی پزشکی در استان‌های کانادا

در جدول زیر می‌توانید حداقل، حداکثر و میانگین درآمد مهندسی پزشکی در برخی از استان‌های کانادا را مشاهده کنید:

نام استان حداقل درآمد مهندسی پزشکی (به ازای هر ساعت) میانگین درآمد مهندسی پزشکی (به ازای هر ساعت) حداکثر درآمد مهندسی پزشکی (به ازای هر ساعت)
بریتیش کلمبیا ۲۲ دلار ۴۶ دلار ۶۴ دلار
آلبرتا ۳۲.۶۳ دلار ۵۰ دلار ۷۴.۵۲ دلار
مانیتوبا ۲۷.۴۰ دلار ۳۸.۰۴ دلار ۶۰.۸۶ دلار
انتاریو ۲۴ دلار ۴۳.۰۸ دلار ۷۱.۷۹ دلار
کبک ۲۷.۴۷ دلار ۴۴ دلار ۶۵.۱۳ دلار
نیوبرانزویک ۲۵.۱۰ دلار ۴۱ دلار ۵۰ دلار
نوا اسکوشیا ۲۴.۸۱ دلار ۳۸.۴۶ دلار ۶۰.۱۰ دلار
نیوفاندلند و لابرادور ۲۵ دلار ۳۶.۹۲ دلار ۷۱.۷۹ دلار

کلام آخر

مهندسی پزشکی علاوه بر اینکه جزو مشاغل مورد نیاز کانادا محسوب می‌شود، یکی از پردرآمدترین مشاغل در این کشور هم هست که به طور میانگین، می‌تواند ۱۲۵۰۹۶ دلار در سال درآمد داشته باشد.

البته، درآمد این شغل هم مانند تمامی مشاغل دیگر به عوامل متعددی بستگی دارد که مهم‌ترین‌های آن‌ها میزان سابقه افراد، مدرک و سطح تحصیلات آن‌ها و همینطور مدرک زبان هستند. اگر شما هم دارای مدرک دانشگاهی معتبر در رشته مهندسی پزشکی هستید و قصد دارید از طریق این رشته به کانادا مهاجرت کنید، می‌توانید با کارشناسان کاناداپاس تماس بگیرید تا شرایط شما را ارزیابی کنند و بر اساس شرایط شما، بهترین روش مهاجرت به کانادا از طریق رشته مهندسی پزشکی را به شما معرفی کنند.

سوالات متداول درباره مهندسی پزشکی در کانادا

سابقه کار مورد نیاز، به برنامه مهاجرتی که از طریق آن اقدام می‌کنید بستگی دارد. اما برای استخدام به عنوان مهندس پزشکی در کانادا، معمولا باید ۴ تا ۵ سال سابقه کار در خارج از کانادا و ۱ سال هم سابقه کار در داخل کانادا داشته باشید. البته، اگر برای استان انتاریو اقدام می‌کنید، نیازی به سابقه کار در کانادا ندارید.

بله، این امکان وجود دارد. از طریق هر روشی که اقدام کنید، می‌توانید برای همسر و فرزندان خود ویزای همراه بگیرید تا شما را در شروع مرحله تازه زندگی‌تان همراهی کنند. علاوه بر ویزای همراه، همسر شما می‌تواند مجوز کار باز (Open Work Permit) دریافت کند تا یک منبع درآمد اضافی هم داشته باشید. فرزندانتان نیز می‌توانند مجوز تحصیل (Study Permit) دریافت کنند. همچنین، اگر زیر ۱۸ سال سن داشته باشند، می‌توانند به صورت رایگان در مدارس کانادا تحصیل کنند.

چیزی تحت عنوان بهترین روش مهاجرت به کانادا وجود ندارد. زیرا شرایط هر فردی با فرد دیگر متفاوت است و به هیچ وجه نمی‌توان یک نسخه یکسان برای همه پیچید. شرایط شما باید به طور دقیق توسط یک کارشناس یا وکیل مهاجرتی ارزیابی و بررسی شود و سپس بر اساس شرایط منحصر به فرد شخص شما، مسیرها و برنامه‌هایی که شانس بیشتری برای آن‌ها دارید، به شما معرفی شوند.

شاید بهترین روش برای یک نفر، به هیچ وجه برای یک فرد دیگر مناسب نباشد. حتی ممکن است بهترین روش برای شما، مهاجرت تحصیلی باشد و مهاجرت کاری، گزینه مناسبی برایتان نباشد. با این حال، طبق تجربه کارشناسان ما در موسسه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس، پرتقاضاترین روش‌های مهاجرت به کانادا از طریق مهندسی پزشکی شامل سیستم اکسپرس انتری، برنامه‌های استانی و برنامه مهاجرتی پایلوت آتلانتیک می‌شوند.

کانادا به هیچ رشته یا شغلی به طور مستقیم اقامت دائم نمی‌دهد. دریافت اقامت دائم کانادا، مستلزم طی کردن یک پروسه دقیق و مشخص است که هیچ استثنائی هم ندارد. برای اینکه بتوانید از طریق مهندسی پزشکی اقامت دائم بگیرید، ابتدا باید از طریق روش‌هایی که در این مطلب معرفی کردیم، ویزای کار (Work Permit) بگیرید. شما با این ویزا می‌توانید به همراه همسر و فرزندان خود وارد کانادا شوید و کارتان را شروع کنید. پس از اینکه ۱ تا ۲ سال با این ویزا در کانادا زندگی کردید و تجربه کار در کانادا به دست آوردید، می‌توانید از طریق سیستم اکسپرس انتری برای دریافت اقامت دائم اقدام کنید.

اولین شرط، داشتن مدرک تحصیلی در رشته مهندسی پزشکی است. معمولا، تا مقطع کارشناسی کفایت می‌کند. اما برخی از کارفرماها ممکن است فقط افرادی که مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا دارند را بپذیرند. دومین شرط، شرکت و قبولی در آزمون مهندسین حرفه‌ای کانادا (PPE) است. شرط بعدی، داشتن مجوز رسمی از سازمان نظام مهندسی استانی است که در آن اقامت دارید. تا زمانی که مجوز رسمی خود را دریافت می‌کنید، می‌توانید تحت نظر یک مهندس حرفه‌ای کار کنید تا تجربه کار مورد نیاز در کانادا را نیز به دست بیاورید.

اکثر مسیرها و برنامه‌های مهاجرتی که برای مهندسی پزشکی وجود دارد، مستلزم داشتن پیشنهاد شغلی هستند (به‌خصوص در برنامه‌های استانی). بنابراین، اگر پیشنهاد شغلی نداشته باشید، کار بسیار دشواری برای مهاجرت به کانادا خواهید داشت. علاوه بر این، پیشنهاد شغلی باعث می‌شود در سیستم اکسپرس انتری هم امتیاز بیشتری کسب کنید. اگر امتیاز شما بدون پیشنهاد شغلی به حد نصاب لازم می‌رسد، نیازی به آن ندارید.