رشته مهندسی صنایع در بسیاری از کشورهای جهان از جمله کانادا در لیست مشاغل مورد نیاز کانادا قرار دارد و به همین دلیل است که در بسیاری از استان های کشور کانادا می توان آینده ای روشن برای کاریابی در این حرفه متصور شد. افرادی که در این حرفه تحصیل کرده اند می توانند در کشور خود به کار مشغول شوند اما بدون تردید کانادا گزینه ای فوق العاده برای کار در این حوزه است.

در صورتی که شرایط سنی مناسبی دارید و به دنبال تحصیل در این رشته نیز هستید، می توانید کانادا را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کنید و مسیر رسیدن به کار در این کشور را برای خود هموارتر سازید. در ادامه این مقاله تلاش خواهیم کرد تا شرایط بازار کار رشته مهندسی صنایع در کانادا را مورد بررسی قرار دهیم.

شرایط کار مهندسان صنایع در کشور کانادا

مهندسان صنایع مطالعات کافی را انجام می دهند و برنامه هایی را تدوین می کنند که به کمک آن بتوان بهترین استفاده را از تجهیزات، منابع انسانی، تکنولوژی و مواد اولیه ممکن ساخت و در نتیجه میزان بهره وری را به حداکثر رساند. مهندسین صنایع می توانند در شرکت های مشاور، شرکت های تولیدی، موسسات دولتی، مالی و بهداشتی فعالیت داشته باشند یا به عنوان خویش فرما در این زمینه کار کنند.

برخی از مهم ترین وظایفی که بر عهده مهندسان صنایع گذاشته می شود عبارتند از:

  • برنامه ریزی و طراحی چیدمان و امکانات کارخانه
  • بررسی و مطالعه ماشین آلات و امکانات جدید و پیشنهاد کارآمدترین ترکیبات
  • توسعه سیستم ها و روندهای منعطف یا یکپارچه
  • تجزیه و تحلیل هزینه های تولید
  • طراحی، توسعه و انجام مطالعات مربوط به زمان تولید و اجرای برنامه های ساده سازی کار
  • تعیین منابع انسانی و مهارت های مورد نیاز و توسعه برنامه های آموزشی
  • توسعه عملکرد استاندارد، ارزیابی سیستم ها و درآمد و برنامه های تشویقی
  • ایجاد برنامه های دقیق برای ارتقای سلامت و ایمنی صنعتی در برابر خطراتی مانند آتش سوزی و غیره
  • ارزیابی تاسیسات صنعتی
  • نظارت بر تکنسین ها، تحلیل گران، کارکنان اداری و سایر مهندسان.

این افراد بنا به وظایف خود ممکن است عناوین شغلی متفاوتی را در اختیار داشته باشند که برخی از آن ها عبارتند از:

  • مهندس صنایع
  • مهندس پیشگیری از آتش سوری
  • مهندس تولید
  • مهندس ماشین آلات
  • مهندس تولید
  • مهندس کنترل کیفیت
  • مهندس ایمنی
  • مهندس سنجش کار

نگاهی به بازار کار رشته مهندسی صنایع در کانادا در سال 2028

کانادا برنامه ریزی دقیقی برای توسعه بازار کار خود طی سال های آینده دارد و مطالب مختلفی را در این زمینه مورد بررسی قرار می دهد تا با مشکل بیکاری یا کمبود نیروی کار در آینده روبرو نشود. برنامه های توسعه در کانادا نشان می دهد که در بسیاری از استان های این کشور، طی 3 سال آینده، بازار کار خوبی برای مهندسان صنایع وجود خواهد داشت و فرصت های شغلی مناسبی در اختیار آن ها قرار خواهد گرفت. جدول زیر اطلاعات بیشتری در این زمینه ارائه می کند.

بازار کار رشته مهندسی صنایع در کانادا در سال 2028

مشخص است که استان نوا اسکوشیا بهترین شرایط برای کاریابی در حوزه مهندسی صنایع را خواهد داشت و سایر استان ها نیز وضعیت خوبی دارند. باید به این نکته اشاره داشت که وضعیت سایر استان ها و قلمروهایی که از آن ها یاد نشده است بد نبوده، بلکه نامشخص است.

در بازه زمانی 2019 تا 2028، مطالعات نشان می دهد که تعداد مشاغل آزاد برای کار در حوزه مهندسی صنایع و همچنین متالوژی به 5000 شغل خواهد رسید که ناشی از تقاضای جایگزینی نیروی کار و همچنین توسعه است اما تعداد مهاجران و فارغ التحصیلان این رشته در حدود 6600 نیروی آماده به کار در این بخش را در دسترس قرار خواهد داد.

این اعداد و ارقام نشان از یک تعادل نسبی بین جویندگان کار و فرصت های شغلی در این بازه زمانی 10 ساله است. انتظار می رود که 68% از فرصت های شغلی موجود در این زمینه به دلیل شرایط بازنشستگی ایجاد شود و طبیعی است که صنایع مختلف به دنبال جایگزین کردن نیروی کار در این حوزه ها خواهند بود. رشد تعداد مشاغل در این حوزه به سرمایه گذاری های عظیم در صنایع نیاز دارد و تولید باید در اولویت قرار گیرد. پیش بینی ها در این رابطه به این صورت است که مهاجران بیشترین تقاضا برای کار در این حوزه را ارائه خواهند داد. افرادی که بنا بر دلایل تجارت آزاد با کانادا وارد این کشور می شوند، معمولا به عنوان نیروی کار در کانادا می مانند و این مسئله ای است که در روند ورود مهاجران به بازار کار رشته مهندسی صنایع در کانادا تاثیر گذار خواهد بود.

مهاجرت کاری به کانادا به عنوان مهندس صنایع

مهندسین صنایع که قصد ورود به کشور کانادا را دارند، می توانند از کد NOC 2141 برای مهاجرت خود به این کشور استفاده کنند و این خبر مناسبی برای فارغ التحصیلان  و افرادی است که در این رشته سابقه کار موثر دارند. اکسپرس انتری و برنامه های استانی بهترین روش برای مهاجرت به کانادا به عنوان یک مهندس صنایع است.

افرادی که قصد مهاجرت به کانادا از طریق کار در این حوزه را دارند حداقل به یک مدرک کارشناسی مرتبط با این رشته نیاز خواهند داشت. دریافت مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا می تواند امتیازات بیشتری را برای متقاضیان به همراه داشته باشد. افرادی که بتوانند از این طریق امتیازات کافی برای خود، بسته به تسلط به مدرک زبان، مدرک تحصیلی، تجربه کاری، سن، شرایط همراه و تسلط به زبان فرانسه را به دست آورند، قادر خواهند بود از طریق برنامه های وابسته به امتیاز کانادا، برای رسیدن به شغل مورد نظر، خود را به خاک این کشور برسانند و از این طریق اقامت دائم کشور کانادا را به دست آورند.

به طور کلی به همین دلیل است که گفته می شود شهروندان خارجی برای رسیدن به کار در کانادا به پیشنهاد کاری نیاز نخواهند داشت. البته باید به این نکته اشاره داشت که در اختیار داشتن یک پیشنهاد کاری از کارفرمای کانادایی می تواند 600 امتیاز اضافه را به مجموع امتیازات فرد بیافزاید و این مسئله به نوعی ضمانت کننده واجد شرایط شدن برای ورود به کانادا به عنوان نیروی کار است.

توجه داشته باشید که مدرک تحصیلی شما باید در کانادا معادل سازی شود و موارد مختلفی در رابطه با آن، از جمله ریز نمرات شما مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اما در بسیاری از موارد، مدارک تحصیلی دانشگاه های ایران به تایید سازمان های ارزیاب در کانادا خواهد رسید.

اگر دغدغه پیدا کردن شغل به عنوان یک مهندس صنایع در کانادا را دارید، بهتر است نگرانی خود در این زمینه را فراموش کنید چراکه کد NOC 2141 که مربوط به این رشته است، نشان می دهد که کانادا به این تخصص و حرفه نیاز دارد. شما نیز به عنوان یک شهروند جدید در کانادا اجازه خواهید داشت تا از روز اول حضور خود در این کشور به صورت تمام وقت مشغول به کار شوید و این نیز یکی دیگر از برتری های اقدام برای کار در کشور کانادا است. مهندسین صنایع به نسبت کشورهای آسیایی و اروپایی، درآمد بیشتری در کانادا دریافت می کنند و رفاه اقتصادی مناسب تری دارند. مهندسین صنایع در کشور کانادا دارای یک اتحادیه رسمی هستند و به همین دلیل است که حمایت های قانونی فراوانی از آن ها در طول کار در رابطه با استانداردهای محیط کار و همچنین شرایط پرداخت درآمد انجام می شود.

متوسط درآمد یک مهندس صنایع در کشور کانادا

اگر شرایط کار در کانادا به عنوان یک مهندس صنایع را دارید، باید در نظر داشته باشید که می توانید در این مسیر به درآمدی خوب نیز دسترسی داشته باشید. به طور متوسط فردی که به عنوان یک مهندس صنایع در کانادا کار می کند، 8640$ (دلار کانادا) درآمد ماهانه خواهد داشت و دامنه دریافتی های ماهانه در این کشور در حدود 3970$ تا 13700$ (دلار کانادا) در سال است. با این حال عوامل متعددی می توانند در این زمینه تاثیرگذار باشند که از مهم ترین آن ها می توان به تجربه کاری، میزان تحصیلات، شهر محل اقامت و همچنین جنسیت افراد اشاره کرد.

با بررسی میانه درآمدی می توان اطلاعات دقیق تری در این رابطه  به دست آورد و باید بیان داشت که میانه درآمد مهندسان صنایع در کشور کانادا در حدود 9330$ (دلار کانادا) است. به این معنا که نیمی از متقاضیان بیش از این مقدار دریافت می کنند و نیم دیگر کمتر از آن. نمودار زیر اطلاعات دقیق تری در این رابطه در اختیار قرار می دهد.

متوسط درآمد یک مهندس صنایع در کشور کانادا

یکی از مهم ترین عواملی که می تواند در میزان درآمد افراد در این حوزه کاری در کشور کانادا تاثیرگذار باشد، میزان تجربه کاری در این کشور است. هرچه فرد تجربه بیشتری داشته باشد، در نتیجه می تواند درآمد بالاتری را نیز کسب کند و این یک اتفاق طبیعی در تمامی مشاغل موجود در کشور کانادا است. زمانی که فردی بدون تجربه کاری در این حیطه وارد بازار کار می شود، معمولا درآمدی در حدود 4510$ دلار کانادا در ماه را دریافت می کند و زمانی که تجربه کاری او بین 2 تا 5 سال باشد، می تواند با یک رشد 34 درصدی، درآمد خود را به 6020$ دلار کانادا برساند. بالاترین نرخ رشد در درآمد نیز زمانی رخ می دهد که فرد بین 5 تا 10 سال تجربه کاری داشته باشد چرا که در این صورت متوسط دریافتی او به 8900$ دلار کانادا خواهد رسید و این نشان از رشدی معادل 48% در درآمد خواهد داشت.

درآمد افرادی که بین 10 تا 15 سال تجربه کاری در اختیار داشته باشند نیز با رشد 22% به حدود 10900$ دلار کانادا می رسد. افرای که در حدود 15 تا 20 سال تجربه کاری داشته باشند در حدود 11800$ دلار کانادا دریافت می کنند و مهندسین صنایع با بیش از 20 سال سابقه کار می توانند به درآمدی در حدود 12800$ دلار کانادا در ماه دسترسی داشته باشند.

اما شاید بتوان میزان تحصیلات را به عنوان مهم ترین شاخص برای افزایش درآمد در این حوزه معرفی کرد چراکه یک کارشناس رشته مهندسی صنایع در کانادا به طور متوسط 5240$ دلار کانادا دریافت می کند اما زمانی که مدرک کارشناسی ارشد این رشته را دریافت می کند، با رشدی 93 درصدی در درآمد خود روبرو می شود و می تواند ماهانه 10100$ دلار کانادا را دریافت کند.

مهندسان صنایع مرد در این رشته به طور متوسط 8860$ دلار کانادا درآمد ماهانه دارند و این میزان برای زنان 8410$ دلار کانادا است که نشان از تفاوتی 5% میان درآمد این افراد است.

میزان درآمد افراد در رشته مهندسی صنایع به محل زندگی آن ها نیز بستگی دارد. در همین راستا، در جدول زیر به بررسی شرایط درآمد مهندسان صنایع در کشور کانادا و در استان های مختلف این کشور پرداخته ایم.

به بررسی شرایط درآمد مهندسان صنایع در کشور کانادا و در استان های مختلف

مهندسی صنایع یکی از مشاغل مورد نیاز در کشور کانادا و همچنین بسیاری از کشورهای جهان است و به همین دلیل می توان گفت که این افراد در صورت واجد شرایط بودن، می توانند در مسیر اقامت کاری به این کشور گام برداشته و به موفقیت دست پیدا کنند. مهندسین صنایع بازار کار گسترده ای را در کشور کانادا در اختیار خواهند داشت و می توانند از این طریق بین گزینه های مختلف خود برای رسیدن به کار، برترین گزینه ها را انتخاب کنند.

در صورتی که در رشته مهندسی صنایع تجربه کاری دارید، می توانید از طریق کار وارد کانادا شوید و اگر تمایل به تحصیل در این رشته دارید، بسیاری از دانشگاه های کانادا این رشته تحصیلی را مطابق با آخرین استانداردهای جهانی ارائه می کنند. به همین دلیل است که توصیه می شود پیش از تصمیم گیری در این رابطه، با وکیل و مشاور رسمی مهاجرت کانادا RCIC مشورت کنید تا با توجه به رزومه شما، در رابطه با روش ورود به این کشور تصمیم گیری شود.