کانادا بیش از 96 دانشگاه دولتی و 15 هزار برنامه تحصیلی دارد. یکی از راه‌های پرطرفدار برای مهاجرت به این کشور، از راه دریافت مجوز تحصیل کانادا است. برای تحصیل در کانادا متقاضیان باید از یک موسسه آموزشی معتبر در کانادا، نامه پذیرش دریافت کنند.

پس از دریافت نامه پذیرش، متقاضیان باید تا قبل از تاریخ ثبت‌نام یا ددلاین دانشگاه، مدارک را آپلود و ثبت‌نام کنند. یکی از مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام، به ویژه برای مقاطع تحصیلات تکمیلی، ارائه نسخه ترجمه شده مدارک تحصیلی داخل کشور است. به یاد داشته باشید که تنها مدرک دانشنامه ارائه شده توسط دانشگاه قابل ترجمه است. افرادی که در دانشگاه‌های دولتی (نوبت روزانه) در ایران تحصیل کرده‌اند، پس از فارغ‌التحصیلی نیاز به لغو تعهد خدمت برای آزادسازی مدرک و دریافت دانشنامه دارند.

بر همین اساس، در این مقاله تلاش شده است تا به صورت دقیق و جزئی به مراحل و نحوه آزادسازی مدرک تحصیلی پرداخته شود.

راه‌های آزادسازی و لغو تعهد مدرک تحصیلی دانشگاه

برای آزادسازی مدرک باید به تعداد سال‌های بیان شده در گواهینامه موقت تحصیلی خدمت کنید. اگر شما قصد آزادسازی و لغو تعهد مدرک تحصیلی خود پیش از این زمان را دارید، باید از طریق یکی از مراحل زیر اقدام کنید:

1. آزادسازی مدرک تحصیلی و لغو تعهد از طریق پرداخت

برای لغو تعهد و آزادسازی مدرک تحصیلی خود، باید برای هر ترمی که در آن واحدی داشته‌اید، هزینه ‎ای را پرداخت کنید. این هزینه بسته رشته و مقطع تحصیلی متفاوت است. براساس ابلاغیه سازمان امور دانشجویان، هزینه‌های آزادسازی مدرک تحصیلی برای رشته‌ها و مقاطع مختلف به صورت زیر است:

 

گروه دانشگاهی مقطع تحصیلی هزینه برای هر ترم تحصیلی (تومان)
علوم انسانی کاردانی و کارشناسی 5974360
کارشناسی‌ارشد 10680640
دکترا 17471600
هنر کاردانی و کارشناسی 8609680
کارشناسی‌ارشد 14859720
دکترا 24809240
فنی و مهندسی کاردانی و کارشناسی 7026560
کارشناسی‌ارشد 12537760
دکترا 22467120
علوم پایه کاردانی و کارشناسی 6374800
کارشناسی‌ارشد 12594120
دکترا 22427520

2. آزادسازی مدرک تحصیلی و لغو تعهد از طریق عدم کاریابی

برای این روش، فارغ‌التحصیل دانشگاه دولتی نوبت روزانه باید پس از تسویه حساب با دانشگاه و فارغ‌التحصیلی به اداره کاریابی مراجعه و در آن جا برای یافتن شغل ثبت‌نام کند. اگر در مدت شش ماه پس از تاریخ فراغت از تحصیل، کاری مناسب برای او پیدا نشد، اداره کاریابی نامه‌ای را برای دانش‌آموخته تنظیم می‌کند. با داشتن این نامه، فرد می‌تواند برای آزادسازی مدرک تحصیلی خودش بدون پرداخت هزینه‌های بالا اقدام کند.

آزادسازی مدرک تحصیلی برای مهاجرت

برای مطالعه چگونگی دریافت ویزای کار بعد از تحصیل در کانادا این مقاله را از دست ندهید.

3. آزادسازی مدرک تحصیلی و لغو تعهد از طریق سابقه بیمه

برای افرادی که پس از اتمام تحصیل شاغل بوده‌اند، این روش انتخاب مناسبی است. براساس سوابق بیمه فرد، از تعداد سال‌های تعهد به خدمت او کسر می‌شود و در صورت وجود، فرد ملزم به پرداخت هزینه مابقی سال‌ها است.

موسسه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس با مدیریت آقای مهیار حلاج پور به عنوان مشاور حقوقی و وکیل ICCRC مهاجرت کانادا در تورنتو، امکان ارائه تمام خدمات مهاجرتی در کانادا از جمله موسسه اعزام دانشجو به کانادا، موسسه کاریابی و تمامی ویزا های موقت و دائم کانادا را دارد.

مدارک مورد نیاز برای آزادسازی مدرک تحصیلی

برای آزادسازی مدرک تحصیلی در همه دانشگاه‌ها به مدارک زیر نیاز دارید:

  • ارائه اصل گواهینامه موقت تحصیلی
  • اصل دانشنامه مقاطع قبلی در صورت آزاد بودن
  • دو قطعه عکس با رعایت شئونات و مقررات جمهوری اسلامی ایران
  • کپی کارت ملی
  • کپی تمام صفحات شناسنامه
  • تسویه حساب با دانشگاه برای دانشجویان شبانه، آزاد، علمی – کاربردی و سایر دانشگاه‌های غیردولتی
  • تسویه حساب با صندوق رفاه: شامل هزینه‌های خوابگاه، وام یا سایر بدهی‌ها

مراحل آزادسازی مدرک تحصیلی

به طور کلی، مراحل اصلی آزادسازی مدرک تحصیلی به شرح زیر است:

 

 مرحله اول ثبت درخواست در سامانه سجاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (صرفا برای نوبت روزانه)
مرحله دوم ثبت درخواست در سامانه گلستان دانشگاه (کلیه دوره‌ها)
مرحله سوم دریافت مدرک دانشنامه از طریق پست (کلیه دوره‌ها)
شماره تماس وکیل مهاجرت به کانادا

با چه روشی قصد مهاجرت به کانادا را دارید؟ با کاناداپاس بهترین مسیر مهاجرت به کانادا را انتخاب کنید.


    مراحل آزادسازی مدرک تحصیلی از طریق درخواست در سامانه امور دانشجویان

    از طریق پرتابل سامانه امور دانشجویان، وارد بخش خدمات شوید. سپس در قسمت خدمات، در بخش امور دانشجویان داخل، روی گزینه لغو تعهد آموزش رایگان کلیک کنید.

    شما می توانید این مراحل را به صورت آموزش تصویری و توضیحات کامل مرحله به مرحله در قالب یک PDF دانلود کرده و نیز انواع پیغام‌ها و پیگیری درخواست در سامانه امور دانشجویان را مشاهده نمایید.

    سخن پایانی

    بسیاری از افراد برای ادامه تحصیل، کار و زندگی اقدام به مهاجرت می‌کنند. اگر شما نیز قصد مهاجرت به کانادا و یا سایر کشورها را دارید، برای دریافت ویزای برنامه‌های متعدد مهاجرتی نیاز به مدارک و برآورده کردن الزامات خاصی هستید. یکی از این الزامات، ارائه مدرک تحصیلی است.

    در نتیجه اگر شما در نوبت روزانه دانشگاه‌های سراسری تحصیل کرده باشید، لازم است برای اخذ دانشنامه از طریق لغو تعهدات خدمت در قبال آموزش رایگان اقدام کنید. بر همین اساس در این مقاله انواع روش‌ها و شرایط آن‌ها برای متقاضیان بیان شده است.

    شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات درست و دقیق درباره انواع روش‌های مهاجرتی که متناسب علایق و سوابق شما است، با کارشناسان و مشاوران ما در مجموعه مهاجرتی کاناداپاس در تماس باشید.

    پرسش های رایج درباره آزادسازی مدرک تحصیلی

    • آزادسازی مدرک تحصیلی با پرداخت هزینه تحصیل
    • آزادسازی مدرک تحصیلی از طریق کاریابی
    • آزادسازی مدرک تحصیلی باسابقه بیمه

    برای تعیین میزان سرمایه مورد نیاز به عنوان هزینه آزاد سازی مدرک تحصیلی، کارشناسان وزارت علوم تصمیم گیری می کنند؛ اما فرمول های مشخصی برای تعیین هزینه هر ترم تحصیلی و همچنین واحدهای گذرانده شده در نظر گرفته شده است.

    مطالب مندرج در وب سایت حاضر به منظور اطلاع رسانی و افزایش دانش مخاطبین عزیز وبسایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی است. اگر چه اخبار و مطالب منتشره با نهایت دقت نویسنده مکتوب گردیده، ولی همچنان می تواند دستخوش تغییرات مرور زمان بوده و یا عاری از اشتباه انسانی نباشند. بدیهی است برداشت و مشورت های حقوقی نهایی صرفا در چارچوب موضوع مورد مشاوره با شخص مشاور و وکیل رسمی مجموعه جناب حلاج پور ممکن بوده و توصیه می شود. مدیریت و همکاران مجموعه حقوقی کاناداپاس و کاریابی بین المللی مهیار مسئولیتی در خصوص اقدامات خواننده با استناد به مطالب مندرج در وب سایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی نداشته و مسئولیت مجموعه صرفا محدود به چارچوب قرارداد منعقده با موکلین مجموعه باقی خواهد ماند.


    مهیار حلاج پور

    «افتخار داریم که مورد اعتماد شما هستیم»

    من مهیار حلاج پور هستم،

    عضو رسمی شورای قانون گذاری امور مهاجرت کانادا ICCRC، مشاور رسمی مهاجرت کانادا RCIC یا اصطلاحا وکیل مهاجرت.

    زندگی من صرف این می شود که اطمینان حاصل کنم که ممتاز ترین خدمات تخصصی حقوق مهاجرت کانادا را در مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس ارائه می دهیم.

    شرکت توسعه بیزینس ،سرمایه گذاری استارت آپ i3 Capital گام به گام با بهترین متخصصین و مشاورین در خدمت اهداف کارآفرینانی است که برای پیشبرد اهدافشان به ما اعتماد کرده اند‌.

    و همچنین در کنار همکارانم در کاریابی مهیار با مجوز رسمی از وزارت کار ایران برای تحقق برنامه های کاریابی بین المللی موکلین پارسی زبان می کوشیم.

    کاناداپاس - وکیل مهاجرت کانادا در تورنتو - بیوگرافی مهیار حلاج پور
    ارزیابی رایگان رزرو وقت مشاوره
    × تماس با ما
    Copy link