حتما شما هم برای درباره نحوه گرفتن معافیت تحصیلی، با سوالات و ابهامات زیادی مواجه شده‌اید. سوالاتی همانند اینکه اساسا معافیت تحصیلی چیست و چه کسانی باید از معافیت تحصیلی استفاده کنند؟ نحوه گرفتن آن برای خروج از کشور چگونه است؟ خروج از کشور با معافیت تحصیلی نیازمند طی کردن چه مراحلی است؟ گرفتن برگه سبز اعزام به خدمت سربازی برای کسانی که درحال خروج از کشور با معافیت تحصیلی هستند الزامی است؟ میزان وثیقه برای خروج از کشور با معافیت تحصیلی چقدر است؟ در اینجا به این موضوع می‌پردازیم.

در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا به تمام این پرسش‌ها پاسخ دهیم و شرایط دریافت معافیت تحصیلی برای تحصیل در خارج از کشور را تشریح کنیم.

برای تحصیل در کانادا از کجا شروع کنم؟ را در ویدئو زیر از وکیل مهاجرت به کانادا، آقای مهیار حلاج پور بشنوید.

معافیت تحصیلی چیست و چه کسانی باید از آن استفاده کنند؟

نحوه گرفتن معافیت تحصیلی برای اپلای دانشجویان یکی از مهمترین دغدغه‌هایی است که علاقه‌مندان به تحصیل در خارج از کشور با آن روبه‌رو می‌شوند. معافیت تحصیلی به مجوزی گفته می‌شود که افراد برای ادامه تحصیل از آن استفاده می‌کنند.

دانشجویان دختر برای خروج از کشور مشکلی ندارند، اما متقاضیان پسر برای خروج از کشور پس از 18 سالگی باید مجوزهای قانونی خروج از کشور را دریافت کنند و در غیر این صورت اجازه خروج به آنها داده نمی‌شود.

دانشجویان پسر برای تحصیل در کشور پس از 18 سالگی نیز نیاز به دریافت مجوز از سازمان نظام وظیفه دارند و در صورتی که بخواهند در خارج از کشور نیز به ادامه تحصیل بپردازند، باید مجوزهای مشابهی را دریافت کنند که نیازمند ارائه وثیقه است.

شرایط و نحوه درخواست گواهی معافیت تحصیلی برای اپلای

زمانی که دوره تحصیل شما در دانشگاه به پایان برسد، به این دلیل که کارت پایان خدمت در اختیار ندارید، نمی توانید مدرک تحصیلی خود را دریافت کنید و در نتیجه یکی از اصلی‌ترین مدارک مورد نیاز برای مهاجرت تحصیلی را در اختیار ندارید.

اولین اقدام پس از پایان دوره تحصیلی برای شما این است که مراحل فارغ‌التحصیلی را انجام دهید و گواهی اولیه خود را دریافت کنید. حالا یک سال فرصت دارید تا خود را به سازمان نظام وظیفه کشور به عنوان سرباز آماده به خدمت معرفی کنید.

پس از دریافت کلیه امضاهای مربوط به فارغ‌التحصیلی، یک نامه خطاب به سازمان ناجا نیز دریافت می‌کنید که در آن اطلاعات شخصی شما به ثبت رسیده است. این نامه تفاوت چندانی با گواهی فارغ‌التحصیلی شما نخواهد داشت و هرگز به صورت المثنی صادر نخواهد شد.

در ادامه، باید مسیر مشخصی را برای گرفتن مجوز خروج از کشور طی شود که به آن اشاره خواهیم کرد.

معافیت تحصیلی خارج از کشور

چگونگی خروج از کشور برای مشمولین سربازی

در صورتی که کمتر از 18 سال سن دارید، می‌توانید بدون دغدغه از کشور خارج شوید. برای مثال متولدین 1/7/1383، تا تاریخ 31/6/1401، می‌توانند به‌راحتی از کشور خارج شوند و نیازی به دریافت معافیت تحصیلی نخواهند داشت و کافی است در این رابطه به پلیس مهاجرت و گذرنامه مراجعه کنند. با این حال افرادی که شرایط سنی آنها متفاوت است نیاز به دریافت مجوز خواهند داشت.

مشمولین خدمت سربازی در ایران تنها در شرایط زیر می‌توانند از کشور خارج شوند:

  • کلیه مشمولینی که فاقد غیبت بوده و معافیت تحصیلی آنها اعتبار داشته باشد
  • کلیه فارغ‌التحصیلان مدارس ایران (دیپلم و پیش دانشگاهی) که همچنان مهلت معرفی آنها به نظام وظیفه دارای اعتبار باشد
  • دانشجویان فارغ‌التحصیلی که تاریخ اتمام دوره تحصیلی آنها کمتر از یک سال باشد
  • افرادی که وثیقه اعلام شده را ارائه کرده باشند

در صورتی که کارت پایان یا معافیت از خدمت در اختیار نداشته باشید، به گرفتن معافیت تحصیلی برای خروج از کشور نیاز خواهید داشت که نیازمند طی کردن مسیر مشخص خود است.

دریافت معافیت تحصیلی

دریافت نامه وزارت علوم برای معافیت تحصیلی

با عبور از مرحله دریافت برگه سبز اعزام به خدمت، شما باید از طریق وزارت علوم، نامه معافیت تحصیلی خود را دریافت کنید. در مرحله اول باید به «سایت نشا» مراجعه کنید و فرم ثبت نام خود را تکمیل کنید. برای این کار به اسکن عکس پرسنلی، شناسنامه، کارت ملی، نامه پذیرش از دانشگاه و همچنین اسکن پاسپورت (اختیاری) نیاز خواهید داشت.

با توجه به این که امکان ارسال مدرک تحصیلی برای شما وجود نخواهد داشت، می‌توانید مدرک روشن شدن وضعیت نظام وظیفه که از دانشگاه دریافت کرده‌اید را آپلود کنید. سپس درخواست معرفی به نظام وظیفه را نیز به ثبت برسانید.

توجه داشته باشید که برای ثبت‌نام در سایت، باید این مدارک را نیز در سایت آپلود کنید:

  • عکس پرسنلی
  • اسکن شناسنامه و کارت ملی
  • نامه خطاب به ناجا که از سوی وزارت علوم دریافت کرده‌اید
  • نامه‌ی پذیرش دانشگاه
  • اسکن پاسپورت

در مرحله بعد باید به ساختمان امور دانشجویان وزارت علوم مراجعه کنید. در این مرحله باید فتوکپی شناسنامه، کارت ملی، نامه پذیرش و نامه خطاب به ناجا که از دانشگاه دریافت کرده‌اید را در اختیار داشته باشید. در اختیار داشتن برگ سبز نیز از سال 1397 تا کنون یک الزام برای دریافت نامه از وزارت علوم به نظام وظیفه است.

پس از انجام این مراحل، کار شما با وزارت علوم تمام می‌شود و باید سراغ سازمان نظام وظیفه بروید.

گرفتن برگه سبز اعزام به خدمت سربازی

در این مسیر جای نگرانی چندانی وجود ندارد، چراکه قرار نیست به خدمت سربازی اعزام شوید؛ بلکه این یکی از الزاماتی است که در مسیر دریافت معافیت سربازی به آن نیاز خواهید داشت. همه افرادی که قصد خدمت سربازی را دارند، باید برگه اعزام به خدمت خود را به یکی از مراکز پلیس +10 در کشور تحویل دهند. زمانی که فردی برگه سبز را دریافت می‌کند به طور کامل آماده ورود به دوره سربازی خواهد بود. در برگه سبز تاریخ اعزام و مشخصات شخصی فرد به طور کامل ثبت شده است.

پس از دریافت برگه سبز، باید به یکی از مراکز پزشکی مورد تایید، که آدرس آنها از طریق پلیس +10 در اختیار شما قرار می‌گیرد مراجعه کنید. تمام مشکلات احتمالی خود از نظر پزشکی را باید در اختیار پزشک قرار دهید.

دقت داشته باشید که پروسه دریافت معافیت پزشکی ممکن است زمان‌بر باشد؛ در نتیجه در صورتی که زمان کافی برای سپری کردن در این رابطه ندارید، بهتر است از این کار منصرف شوید.

پس از انجام تست‌های پزشکی همه مشمولان موظف به تزریق واکسن دیفتری- کزار و همچنین مننژیت هستند. با انجام این مراحل فرد باید به مرکز پلیس +10 بازگردد و مدارک خود را در اختیار آنها قرار دهد تا برگه سبز خود را دریافت کند.

حال فرد آماده اعزام به خدمت سربازی خواهد بود و باید منتظر زمان اعزام باشد. اما از آن جا که شما قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید، باید مراحل دیگری را در ادامه پشت سر بگذارید.

نحوه گرفتن معافیت تحصیلی

انجام این کار کارمزدی در حدود 200000 ریال خواهد داشت. میزان ضمانت برای خروج کشور در حال حاضر 20 میلیون تومان است. برای دریافت سود بانکی بهتر است 24000000 ریال اضافه را نیز در حساب خود بلوکه کنید. بنابراین در مجموع 225000000 ریال در حساب خود بلوکه کنید تا مشکلی از این بابت نداشته باشید. در انتها یک کاغذ گلاسه ضمانت نامه در اختیار شما قرار خواهد گرفت که باید آن را تحویل باجه مالی سازمان نظام وظیفه دهید. بهتر است یک کپی از ضمانت نامه خود داشته باشید.

فرم اولیه و همچنین ضمانت‌نامه را در اختیار باجه مالی قرار دهید تا بتوانید امضای این باجه را نیز دریافت کنید. در مرحله بعد باید به باجه تحصیلی بازگردید و برگه معافیت تحصیلی خارج از کشور را در اختیار شما قرار دهند. دقت داشته باشید که این برگه باید مهر و امضا شود. سپس باید مدارک خود را در اختیار باجه اعزام قرار دهید تا یک مهر دیگری را بر روی برگه معافیت تحصیلی شما بزند. در مرحله آخر باید به حوزه مدیریت مراجعه کنید تا آخرین مهر و امضای مورد نیاز را دریافت کنید.

پس از دریافت این مدرک، مجدد به وزارت علوم مراجعه کنید تا نامه‌ای که نظام وظیفه در اختیار شما قرار داده است را تایید کنند. سپس این نامه را در اختیار دانشگاه قرار دهید تا از این طریق بتوانید دانشنامه خود را نیز دریافت کنید.

یکی از مهمترین دغدغه‌هایی که متقاضیان پسر برای تحصیل در خارج از کشور دارند، شرایطی است که برای دریافت مجوز خروج از کشور باید با آن روبه‌رو شوند. دانشجویان یا دانش‌آموزانی که در حال تحصیل هستند و قصد دارند پس از دریافت مدرک تحصیلی خود به خارج از کشور مهاجرت کنند، باید برنامه‌ریزی دقیقی برای دریافت مجوزهای لازم داشته باشند؛ چراکه زمان معافیت تحصیلی آنها پس از فراغت از تحصیل محدود است و این مسئله می‌تواند شرایط اعزام آنها به خارج از کشور را دچار مشکل کند.

نکته پایانی

در صورتی که همچنان ابهاماتی در رابطه با شرایط دریافت مدرک و همچنین معافیت تحصیلی دارید، می‌توانید با مشاورین ما در «کاناداپاس» ارتباط باشید و از راهنمایی‌های آنها در این زمینه نیز استفاده کنید. در برخی از موارد نیز مراجعه به سازمان نظام وظیفه یا تماس با آنها می‌تواند به شما کمک کند.

مطالب مندرج در وب سایت حاضر به منظور اطلاع رسانی و افزایش دانش مخاطبین عزیز وبسایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی است. اگر چه اخبار و مطالب منتشره با نهایت دقت نویسنده مکتوب گردیده، ولی همچنان می تواند دستخوش تغییرات مرور زمان بوده و یا عاری از اشتباه انسانی نباشند. بدیهی است برداشت و مشورت های حقوقی نهایی صرفا در چارچوب موضوع مورد مشاوره با شخص مشاور و وکیل رسمی مجموعه جناب حلاج پور ممکن بوده و توصیه می شود. مدیریت و همکاران مجموعه حقوقی کاناداپاس و کاریابی بین المللی مهیار مسئولیتی در خصوص اقدامات خواننده با استناد به مطالب مندرج در وب سایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی نداشته و مسئولیت مجموعه صرفا محدود به چارچوب قرارداد منعقده با موکلین مجموعه باقی خواهد ماند.


مهیار حلاج پور

«افتخار داریم که مورد اعتماد شما هستیم»

من مهیار حلاج پور هستم،

عضو رسمی شورای قانون گذاری امور مهاجرت کانادا ICCRC، مشاور رسمی مهاجرت کانادا RCIC یا اصطلاحا وکیل مهاجرت.

زندگی من صرف این می شود که اطمینان حاصل کنم که ممتاز ترین خدمات تخصصی حقوق مهاجرت کانادا را در مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس ارائه می دهیم.

شرکت توسعه بیزینس ،سرمایه گذاری استارت آپ i3 Capital گام به گام با بهترین متخصصین و مشاورین در خدمت اهداف کارآفرینانی است که برای پیشبرد اهدافشان به ما اعتماد کرده اند‌.

و همچنین در کنار همکارانم در کاریابی مهیار با مجوز رسمی از وزارت کار ایران برای تحقق برنامه های کاریابی بین المللی موکلین پارسی زبان می کوشیم.

کاناداپاس - وکیل مهاجرت کانادا در تورنتو - بیوگرافی مهیار حلاج پور
ارزیابی رایگان رزرو وقت مشاوره
× تماس با ما
Copy link