رشد و پیشرفت امروزه جهان در همه زمینه‌ها موضوعی بدیهی و غیرقابل‌انکار است. در موضوع آموزش نیز بسیاری از کشورهای جهان از جمله کانادا پیشرفت‌هایی زیادی از جنبه‌های مختلف داشته‌اند، یکی از این پیشرفت‌ها ترکیب آموزش و تکنولوژی بوده است که شرایط تحصیل را آسان و هموارتر کرده است.

این مورد باعث شده که دانش‌آموزان و دانشجویان بتوانند در یک محیط آرام و به دور از هرگونه دغدغه‌ای به‌راحتی تحصیل کنند. یکی از بخش‌های مهم کانادا که توجه ویژه‌ای نیز به آن می‌شود نظام آموزشی کانادا است . همین توجه ویژه باعث شده است که در کنار سایر مزایایی که این کشور دارد دانشجویان خارجی آن را به‌عنوان مقصد اصلی مهاجرت انتخاب کنند.

یکی از مشکلات و استرس‌هایی که افراد در مسیر تحصیل با آن روبه‌رو هستند انتخاب دانشگاه و اساتید خوب است، تحصیل آنلاین این مشکل را برطرف کرده و شرایط تحصیل برای افراد در سراسر دنیا را راحت‌تر کرده است.

معرفی بهترین دانشگاه های کانادا برای تحصیل آنلاین

اولین قدم برای تحصیل آنلاین در کانادا پیداکردن دانشگاه‌هایی است که دوره‌های آموزشی را به‌صورت آنلاین ارائه می‌دهند. پس از انتخاب دانشگاه باید مراحل ثبت‌نام، پرداخت هزینه و ارسال مدارک را سپری کرد. ما در این بخش به معرفی دانشگاه‌هایی که دوره‌های آنلاین دارند و همچنین مزایا و شرایط تحصیل در کانادا می‌پردازیم.

چرا تحصیل آنلاین در کانادا را انتخاب کنیم؟

اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های معتبر دنیا باکیفیت آموزشی بالا را دارید اما می‌خواهید تمام یا بخشی از دوره را در کشور خود سپری کنید تحصیل مجازی گزینه مناسبی برای شماست. تعهداتی که این کشور به آموزش نوآورانه و جهانی دارد باعث شده که به یکی از پیش‌گامان اصلی آموزش از راه دور تبدیل شود.

اگر قصد دارید هزینه‌های تحصیل خود را کاهش دهید، همچنین اگر تحمل غربت و دوری از خانه را ندارید اما تمایل به تحصیل در مراکز علمی باکیفیت بالایی را دارید این مورد گزینه مناسبی برای شما است؛ همچنین اگر شاغل هستید و می‌خواهید بدون صرف زمان زیاد در رشته خود تخصص بیشتری کسب کنید تحصیل به‌صورت آنلاین یکی از گزینه‌های عالی برای شما است.

باتوجه‌به این مورد دانشجویان بین‌المللی خیلی راحت می‌توانند در دوره موردنظر به‌صورت آنلاین شرکت کنند و نیازی به سپری کردن مراحل سفارت و دریافت ویزا ندارند و تنها به یک پذیرش تحصیلی از دانشگاه موردنظر نیاز است. دانشجویانی که قصد تحصیل به‌صورت آنلاین را دارند باید دوره‌های ارائه شده توسط دانشگاه‌ها را بشناسند و باتوجه‌به شرایطی که دارند بهترین گزینه را انتخاب کنند.

امکان تحصیل دانشچویان خارجی به صورت آنلاین در کانادا

وجود این گزینه به دانشجویان این امکان را می‌دهد بدون نیاز به حضور در دانشگاه تحصیل‌کرده و مدرک خود را از یک مرکز علمی معتبر دریافت کنند. بسیاری از دانشجویان بین‌المللی با حضور در این دوره‌ها این فرصت را دارند که خود را برای شرکت و حضور در برنامه‌های آنلاین آماده کنند و برنامه سایر بخش‌های زندگی خود را به‌صورت هدفمندتر و دقیق‌تر پیش ببرند. داشتن زمان‌بندی صحیح و انعطاف‌پذیر بودن از مهم‌ترین مسائلی است که دانشجویان زمان تحصیل باید به آن توجه کنند.

شرایط ثبت نام در دوره های آنلاین کانادا

کالج و دانشگاه‌های زیادی در سال‌های اخیر دوره‌های آموزش آنلاین را ارائه کرده‌اند و نکته جالب این است که این برنامه‌ها موردتوجه زیادی قرار گرفته‌اند. همان‌طور که گفتیم اولین قدم بررسی شرایط دانشگاه‌ها و وجود دوره‌های آنلاین است. درصورتی‌که دانشگاه انتخابی رشته موردنظر را به‌صورت آنلاین ارائه می‌دهد باید هزینه‌های مربوطه را پرداخت کرد؛ این هزینه‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد.

در کنار این موارد ارائه مدارک هویتی، مدارک تحصیلی دوره‌های قبلی و همچنین مدرک زبان از مهم‌ترین مواردی است که نیاز است. با توجه‌ به اینکه تحصیل در کانادا به دو زبان انگلیسی و فرانسوی صورت می‌گیرد مهم است که از زبان انتخابی دانشگاه مطمئن شده و اقدام به دریافت نمره قبولی زبان موردنظر کنید. به‌صورت کلی مسیر ثبت‌نام در دانشگاه‌های کانادا چندان دشوار نیست. شما به‌راحتی می‌توانید از طریق سایت دانشگاه مراحل ثبت‌نام را انجام دهید و منتظر بمانید تا دانشگاه با بررسی رزومه تحصیلی شما و سایر افرادی که قصد تحصیل در آن دانشگاه را دارند، بهترین متقاضیان را برای تحصیل در دانشگاه خود انتخاب کنند.

مدارک و گواهی‌نامه‌های تحصیل مجازی در کانادا

دوره‌های آنلاین ارائه شده توسط دانشگاه‌های کانادا بر اساس دانشگاه انتخابی متفاوت است. هر دانشگاه یک استراتژی خاص را دارد، برای مثال در برخی از دانشگاه‌ها نیاز است که مدتی از دوره را به‌صورت آنلاین و مدتی را به‌صورت حضوری گذراند تا بتوان مدرک خود را گرفت اما برخی از دانشگاه‌ها درصورتی‌که دوره را کاملاً آنلاین گذرانده باشید نیز به شما مدرک می‌دهند؛ این دانشگاه‌ها عبارت‌اند از دانشگاه فردریکتون، دانشگاه مریتوس و دانشگاه لانسبریج که پس از اتمام دوره تحصیلی به شما مدرک می‌دهند.

مزایای تحصیل از راه دور در دانشگاه های کانادا

شرایط کار پس از تحصیل آنلاین در کانادا

یکی از دغدغه‌های افراد بعد از تحصیل، کار پس از تحصیل است. بر اساس قوانینی که در کانادا وجود دارد دانشجویانی که در یکی از مراکز علمی دانشگاه ثبت‌نام کرده‌اند درصورتی‌ که دوره‌های حضوری یا آنلاین را انتخاب کنند اجازه کار پس از تحصیل را دارند. در سپتامبر 2020 دانشجویانی که بیش از 50 درصد از دوره تحصیلی خود را به‌صورت آنلاین گذرانده بودند می‌توانستند برای کار پس از تحصیل اقدام کنند و واجد شرایط این مورد بودند اما هم اکنون قوانین ساده‌تر شده و دانشجویان که تمامی دوره تحصیلی خود را خارج از کانادا باشند 100 درصد واجد شرایط کار پس از تحصیل هستند. دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل در این کشور را دارند باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • در یک برنامه تحصیلی که واجد شرایط برنامه کار پس از تحصیل در کانادا باشد نام‌نویسی کرده باشند.
  • در حال تحصیل در برنامه‌ای باشد که از بهار 2022 تا پاییز 2023 شروع شده باشد یا افرادی که برنامه تحصیلی آن‌ها در مارچ 2021 در حال انجام بوده است.
  • مجوز تحصیل در کانادا داشته باشد یا برای دریافت آن اقدام کرده باشد.

هزینه تحصیل مجازی در کانادا

از مزایای تحصیل به‌صورت آنلاین به این مورد اشاره کردیم که هزینه‌های گزاف زندگی و تحصیل کاهش می‌یابد. هزینه‌های تحصیل مجازی در کانادا بر اساس مقطع تحصیلی و دانشگاه انتخابی متفاوت است برای مثال در سال 2019 تا 2020 دانشگاه رویال ودرز هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی به‌صورت آنلاین را بین 5700 تا 18340 دلار کانادا در نظر گرفته بود. مثال دیگر دانشگاه مونیتوبا است که برای سال تحصیلی 2019 تا 2020 در مقطع کارشناسی و دوره‌های آنلاین شهریه 4800 دلار را در نظر گرفته بود. این هزینه‌ها نسبت به شهریه‌های حضوری، هزینه‌های اقامت و هزینه‌های زندگی در کانادا واقعاً ناچیز است.

انواع تحصیل مجازی در کانادا

برای تحصیل آنلاین در کانادا روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از این روش‌ها این است که پس از ثبت‌نام در دانشگاه انتخابی تمامی موارد موردنیاز مانند کتاب، لوح فشرده و … از طریق پست ارسال می‌شود که البته این روش تقریباً قدیمی و منسوخ شده است. روش دیگر آموزش آنلاین است که از طریق پلتفرم‌های مختلف صورت می‌گیرد. برای این مورد در زمان‌های مشخص افراد در کلاس‌ها حاضر شده یا از طریق پنل کاربری خود می‌توانند آموزش‌های ارائه شده را ببینند.

زمان‌بندی‌های آموزشی در تحصیل مجازی در کانادا

به این مورد اشاره کردیم که تحصیل آنلاین این امکان را برای دانشجویان فراهم کرده است که زمان خود را برای موارد دیگر نیز مانند کار و … اختصاص دهند. البته برخی از مراکز آموزشی استثناهایی را نیز در نظر گرفته‌اند برای مثال برخی از دروس فقط در ابتدای برخی از ترم‌های خاص ارائه می‌شود و دانشجویان این امکان را دارند که بین 4 تا 8 ماه تمامی امور و تکالیف مشخص شده را انجام دهند. بااین‌حال دانشگاه‌ها هرچقدر هم در آموزش آنلاین سخت‌گیری داشته باشند باز هم تحصیل در این دوره زمان از انعطاف زیادی برخوردار است و این مورد باعث شده که افراد از عهده تعهدات شغلی و خانوادگی راحت‌تر بربیایند.

چه دوره‌هایی به‌صورت مجازی در کانادا ارائه می‌شوند؟

تقریباً می‌توان گفت تمامی دوره‌ها و رشته‌های آموزشی در کانادا قابلیت ارائه به‌صورت آنلاین را دارند اما دوره‌هایی که نیاز به آزمایشگاه دارند مانند دوره‌های پزشکی نیاز به حضور در این کشور است.

برجسته‌ترین دانشگاه‌های مجازی کانادا

دانشگاه‌های مختلفی دوره‌های تحصیل را به‌صورت آنلاین ارائه می‌دهند؛ در این بخش محبوب‌ترین دانشگاه‌ها را آورده‌ایم.

دانشگاه آتاباسکا: این دانشگاه در سال 1973 به‌صورت کاملاً آزمایشی دوره آموزش از راه دور را با رشته MBA شروع کرد. این دانشگاه سه دانشگاه در آلبرتا دارد که تقریباً تمامی دوره‌های تحصیلی را ارائه می‌دهد. تعداد 40.000 دانشجو در این دانشگاه تحصیل می‌کنند که بیش از 70 درصد آنها شاغل هستند. برنامه‌های ارائه شده توسط این دانشگاه عبارت‌اند از کارشناسی مدیریت بهداشت، کارشناسی محاسبات و سیستم‌های اطلاعاتی، کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی و کارشناسی ارشد پرستاری به همراه 50 برنامه در مقاطع تحصیلی مختلف دیگر که با مراجعه به سایت می‌توانید برنامه موردنظر را انتخاب کنید.

دانشگاه لورنشن: در سال 2014 دانشگاه لورنسن بر اساس قانون خدمات زبان فرانسه به‌عنوان یک دانشگاه دوزبانه راه‌اندازی شد. این دانشگاه به‌صورت فیزیکی فعالیت دارد اما دوره‌های آنلاین برای رشته کسب‌وکار و تجارت را نیز ارائه می‌دهد.

دانشگاه مک‌ گیل: این دانشگاه در سال 1821 راه‌اندازی شد و هم اکنون توانسته رتبه بالایی را دریافت کند. بر اساس رتبه‌بندی این دانشگاه در سال 2020 بین 1000 دانشگاه توانست رتبه 35 را کسب کند. محوطه اصلی دانشگاه مک گیل در مونترال است اما دوره‌های آنلاین نیز برای دانشجویان این دانشگاه وجود دارد.

دانشگاه رویال رودز: این دانشگاه به‌عنوان یک دانشکده نظامی در سال 1940 فعالیت خود را شروع کرد اما باگذشت زمان بر روی ارائه برنامه‌های مختلف تمرکز کرد و موفق به ارائه دوره‌های آموزشی متنوعی در مقاطع مختلف به‌صورت آنلاین و حضوری شد. در این دانشگاه برنامه‌ها به‌صورت آنلاین و کلاس محور ارائه می‌شوند و تمرکز بر روی برنامه‌های ترکیبی است. برخی از رشته‌های آنلاین این برنامه عبارت‌اند از کارشناسی ارشد تمرین محیطی، کارشناسی یادگیری و فناوری، کارشناسی طراحی صنعتی و کارشناسی ارشد مطالعات بین‌رشته‌ای که طرف‌داران ویژه‌ای نیز دارند.

دانشگاه مانیتوبا: این دانشگاه تقریباً نزدیک به 140 سال پیش شروع به کار کرد. در این دانشگاه دانشجویان بیش از 100 کشور دنیا را دارد. دانشگاه مانیتوبا برنامه‌های تحصیلی متنوع در مقاطع مختلف دارد. برخی از دوره‌های محبوب این دانشگاه عبارت‌اند از  کارشناسی امور اجتماعی، گواهی‌نامه مطالعات بین‌رشته‌ای، گواهی‌نامه تحلیل کسب‌وکار و گواهی‌نامه مدیریت منابع انسانی.

دانشگاه تامسون ریورز: این دانشگاه در سال 1970 باهدف آموزش به‌تمامی سطوح جامعه تأسیس شد. محوطه اصلی این دانشگاه در بریتیش کلمبیا قرار دارند. این دانشگاه در سال 2019 تا 2020 بیش از 20.000 دانشجو در رشته‌های مختلف در دوره‌های مجازی خود ثبت‌نام کرد. برخی از دوره‌های محبوب این دانشگاه عبارت‌اند از  کارشناسی تجارت املاک و مستغلات، کارشناسی طراحی، کارشناسی علوم کامپیوتر و گواهی‌نامه فناوری تصفیه آب که پس از تحصیل به‌صورت آنلاین در این رشته‌ها دانشجویان موفق به دریافت مدرک تحصیلی می‌شوند.

دانشگاه تامسون ریورز

دانشگاه یورکویل: دانشگاه یوروکویل در سال 2003 تأسیس شد. این دانشگاه تقریباً تمامی رشته‌ها را به‌صورت آنلاین ارائه می‌دهد. برخی از رشته‌های محبوب این دانشگاه عبارت‌اند از کارشناسی مدیریت بازرگانی (با گرایش‌های مختلف)، کارشناسی طراحی داخلی، کارشناسی ارشد مشاوره روان‌شناسی، کارشناسی ارشد آموزش بزرگسالان و کارشناسی ارشد راهنمایی آموزشی.

دانشگاه فردریکتون:  این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های خصوصی در کانادا است که با نام یوفرد نیز شناخته می‌شود. تمامی دوره‌ها در این دانشگاه به‌صورت آنلاین ارائه می‌شود. برخی از دوره‌های محبوب این دانشگاه عبارت‌اند از  MBA ، MBA اجرایی ایمنی، سلامت و مدیریت محیط‌زیست و مدیریت یکپارچه معلولیت.

تحصیل آنلاین در کانادا می تواند مزایای بسیار زیادی را برای علاقمندان به تحصیل در این کشور به همراه داشته باشد. نکته اول طبیعتا کاهش هزینه های زندگی و همچنین دریافت ویزای تحصیلی این کشور است اما باید به این نکته نیز توجه داشت که فرد با انتخاب کانادا به عنوان مقصد تحصیلی خود این فرصت را خواهد داشت که آینده ای بهتر برای خود در این کشور فراهم آورد. به همین دلیل به بسیاری از افراد توصیه می شود تا در هنگام درخواست از گزینه تحصیل حضوری استفاده کنند تا از این طریق بتوانند آشنایی بیشتری با شرایط فرهنگی زندگی در کانادا پیدا کنند و از این طریق شانس خود برای کاریابی در این کشور را افزایش دهند.

به منظور کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص شرایط زندگی در کشور کانادا از طریق تحصیل چه به صورت آنلاین و چه به صورت حضوری، می توانید با مشاورین ما در تماس باشید و از این طریق مسیر مهاجرت خود به کانادا را هموارتر سازید.