یکی از راه‌های مهاجرت به کانادا، مشارکت در اقتصاد این کشور از طریق سرمایه‌گذاری به صورت خرید یا راه‌اندازی یک کسب‌وکار در کانادا است. فرآورده‌های تولیدات حیوانی بخش مهمی از سبد غذایی خانوار را به خود اختصاص داده و همواره در بازار مورد تقاضا است.

راه‌اندازی یا خرید یک دامداری در کانادا علاوه بر درآمدزایی و تجربه آغاز یک کسب‌وکار در این کشور، فرصت اقدام برای اقامت دائم را نیز فراهم می‌آورد.

به طور کلی، برنامه‌های استانی و فدرال زیادی برای مهاجرت و دریافت اقامت دائم کانادا برای کشاورزان و دامپروران وجود دارد. بر همین اساس در این مقاله تلاش شده است به  شرایط و جزئیات خرید و یا راه‌اندازی یک واحد دامداری در کانادا پرداخته شده است.

راه‌اندازی یک دامداری در کانادا

راه‌اندازی یک دامداری در کانادا ممکن است جذاب و پیچیده باشد. گزینه‌های زیادی برای آغاز به کار به عنوان یک دامدار وجود دارد و برای رشد در این کار نیاز به یک سری تخصص‌ها و تجربه‌های شخصی در این زمینه وجود دارد.

اگر پرورش دام متناسب با روحیات شما است، باید بدانید که علاوه بر علاقه اولیه، این کار مستلزم تلاش شبانه‌روزی و تحقیقات گسترده است و هر چقد بیشتر تلاش کنید، در این کار موفق‌تر خواهید بود.

مزیای راه‌اندازی دامداری در کانادا

مزایا و معایب راه‌اندازی دامداری در کانادا

مزیای راه‌اندازی دامداری در کانادا عبارت است از:

  • صرف نظر از نوع دامداری، همیشه تقاضا برای انواع فرآورده‌ها و محصولات حیوانی وجود دارد. واحدهای پرورشی یکی از اجزای بازار هستند.
  • شما می‌توانید همزمان چندین محصول تولید کنید و به فروش برسانید و از انواع محصولات اصلی و جانبی درآمد کسب کنید.
  • در کانادا، کمک‎های مالی زیادی گاها بلاعوض به دامپروران به خصوص دامپروران نوپا و دارای واحدهای کوچک می‌شود. همچنین سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی در این زمینه در حال انجام است.

 

معایب راه‌اندازی دامداری در کانادا نیز عبارت است از:

  • میزان دانش و تجربه برای راه‌اندازی می‌تواند مشکل اساسی برای افراد تازه‌کار در این زمینه باشد مخصوصا اگر تجربه قبلی در این زمینه نداشته باشند.
  • شرایط آب‌وهوایی نیز یکی از نگرانی همیشگی دامداران است. شرایط نامساعد و خشکسالی با تاثیر بر کشاورزی متعاقبا صنعت دامداری را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.
  • بسته به نوع واحد دامپروری، هزینه تجهیزات برای آغاز به کار نیازمند بالا خواهد بود و نیاز به سرمایه قابل توجهی خواهد داشت.
  • کار در دامداری‌ها معمولا جزو کارهای سنگین به حساب می‌آید و شما به تنهایی از پس همه امور مرتبط با آن برنخواهید آمد و نیاز به استخدام افرادی برای انجام بیشتر کارها دارید.

مراحل راه‌‌اندازی دامداری در کانادا

در این بخش می‌توانید با 7 مرحله اصلی راه‌اندازی یک دامداری در کانادا، آشنا شوید:

 

  1. انتخاب نوع دام برای پرروش

در ابتدا باید بدانید که چه دامی را می‌خواهید پرورش دهید؟ هدف از این پرورش، تولید شیر یا گوشت یا حیوانات زینتی است؟

انواع دام از گاو، بز، خوک یا انواع طیور می‌تواند انتخاب شما برای احداث یک دامداری باشد. باید در نظر بگیرید بسته به نوع حیوان انتخابی، هزینه شروع شما متفاوت خواهد بود و در هر صورت نیاز به تجهیزات خاص و سرمایه دارد. حیوانات مدنظر را می‌توانید از حراجی‌ها بازارها یا واحدهای پرورشی دیگر خریداری کنید. بسته به نوع واحد دامپروری و تعداد دام، وسعت زمین مورد نیاز نیز متفاوت خواهد بود.

 

  1. آگاهی از محصولات تولیدی

پس از انتخاب نوع دام، باید درباره نحوه پرورش آن دام و محصولات تولیدی آموزش ببینید و تحقیقات انجام دهید. همچنین بهتر است از کسانی که در این مشاغل فعال هستند و سال‌ها تجربه دارند، مشورت بگیرید و بازارها و مشتری‌های هدف را شناسایی کنید.

 

  1. انتخاب ساختار تجاری واحد پرورشی

شما چه ساختار تجاری را مناسب دامداری خود می‌دانید؟ قصد دارید دامداری خود راتحت یک مالکیت شخصی، مشارکت یا یک شرکت راه‌اندازی کنید؟ ساختار تجاری مورد انتخاب رابطه مستقیمی با شکل مالیات و میزان مسولیت شما در مقابل ضررها و بدهی‌های احتمالی خواهد داشت. به عنوان مثال، در مالکیت خصوصی و شخصی، مالک مسول کلیه تعهدات مالی، از جمله بدهی و ضررها است.

راه‌اندازی یک کسب‌وکار در قالب شرکت که یک نهاد حقوقی محسوب می‌شود، مسولیت کمتری نسبت به مالکیت خصوصی بر عهده صاحب مشاغل دارد و ساختار مالیاتی آن کاملا متفاوت است. به طور کلی، در نظر داشته باشید که هر ساختار تجاری جوانب مثبت و منفی خاص خود را دارد و بهتر است قبل از تصمیم‌گیری تحقیقات لازم را انجام دهید.

 

  1. ثبت واحد دامداری

مانند هر کسب‌وکار دیگری، بهتر است دامداری خود را ثبت کنید. ثبت دامداری علاوه بر مسائل مالیاتی، به جذب سرمایه‌گذاران نیز کمک می‌کند. نحوه ثبت واحد دامداری به ساختار تجاری آن بستگی دارد.

 

  1. پیدا کردن زمین

اگر زمینی در اختیار ندارید، مرحله بعدی یافتن زمین مناسب واحد دامداری است. بهتر است در مورد استثنائات و قوانین مربوط به زمین از شهرداری محلی خود استعلام بگیرید. می‌توانید در وب‌سایت‌هایی مانند Realtor.ca و Zillow زمین مورد نظر خود را پیدا کنید.

 

  1. شماره شناسایی مکان

شماره شناسایی مکان برای هر واحد منحصر به فرد و یک عدد است که توسط دولت استانی به یک قطعه زمین داده می‌شود.

 

  1. ثبت در اداره مالیات

داشتن یک واحد دامداری همراه با مسئولیت‌های مالی زیادی از جمله آگاهی از نرخ و برنامه‌های مالیاتی است.

برنامه‌های مهاجرتی جریان فارمر (کشاورز یا دامپرور)

سه راه مهاجرت به کانادا تحت عنوان کشاورز یا دامدار

استان‌های کانادا سالانه پذیرای هزاران مهاجر هستند. بسیاری از این افراد بر اساس مهارت‌ها، سابقه کاری، رشته تحصیلی و غیره انتخاب می‌شوند. این انتخاب شامل کشاورزان یا دامپروران خارجی هم می‌شود که واحد پرورشی یا مزرعه‌ای را در کانادا خریداری یا راه‌اندازی کرده‌اند.

برخی از استان‌های کانادا برنامه‌های مهاجرتی ویژه‌ای برای کشاورزان یا دامپروران دارند. به‌طور کلی سه برنامه مهاجرتی استانی از محبوب‌ترین برنامه‌های مهاجرتی جریان کشاورز یا دامپرور است.

برنامه‌های مهاجرتی جریان فارمر (کشاورز یا دامپرور) چیست؟ برنامه‌های مهاجرتی کشاورزان یا دامپروران، برنامه‌های ویژه‌ای تحت برنامه‌های مهاجرت تجاری کانادا هستند. این برنامه‌ها مسیر مهاجرتی مناسبی برای کشاورزان یا دامپروران خارجی دارای منابع مالی، مهارت‌ها، سوابق و دانش برای راه‌اندازی یا خرید یک واحد پرورشی یا مزرعه در کانادا هستند.

سه جریان اصلی برنامه نامزدی استانی برای کشاورزان یا دامپروران عبارتند از:

  1. جریان مالک و اپراتور فارم ساسکاچوان
  2. جریان فارم آلبرتا
  3. مسیر سرمایه‌گذار فارم مانیتوبا

ثبت شرکت در کانادا از دو راه مختلف امکان پذیر است؛  ثبت شرکت از طریق ICT یا انتقال درون سازمانی یا
ثبت شرکت از طریق مالک گرداننده ( Owner Operator )

1. جریان مالکان و اپراتور فارم برنامه نامزدی استانی ساسکاچوان

جریان مالکان و اپراتور فارم برنامه نامزدی استانی ساسکاچوان برای کشاورزان و دامپروران خارجی است که می‌خواهند مزرعه یا دامداری را در این استان خریداری و راه‌اندازی کنند. در صورتی که متقاضی اصلی موفق شود می‌تواند به همراه خانواده‌‌ خود علاوه بر مهاجرت به این استان، برای دریافت اقامت دائم کانادا نیز اقدام کنند. این جریان فارم ساسکاچوان به دو دسته زیر تقسیم می‌شود:

  • رده مالک/اپراتور فارم
  • جریان کشاورز یا دامپرور جوان

معیارها برای واجد شرایط بودن در هر دسته در جدول زیر خلاصه شده است:

فاکتورها

رده مالک/اپراتور فارم

جریان کشاورز یا دامپرور جوان

سن

جزو الزامات نیست زیر 40 سال

حداقل دارایی خالص

500 هزار دلار کانادا 300 هزار دلار کانادا

سابقه کاری

سه سال یا بیشتر دارای سابقه کاری در مزرعه یا واحد دامپروری

امتیاز هدف غربالگری

55 امتیاز یا بالاتر

حداقل سرمایه

150 هزار دلار کانادا

میزان مالکیت سهام

33/33 درصد یا بیشتر. برای نامزدهایی که سرمایه‌ای بیشتر از 1 میلیون دلار کانادا یا بیشتر دارند، این مورد الزامی نیست.

سابقه و مهارت همسر یا شریک قانونی

الزامی نیست همسر یا شریک قانونی باید دارای مهارت و سابقه کاری در این زمینه باشد تا به او در کارهای فارم کمک کند.

2. جریان نامزدی استانی فارم آلبرتا

جریان نامزد استانی فارم آلبرتا برای جذب کارآفرینان خارجی که دارای منابع مالی مناسب، مالکیت یک فارم و سابقه کاری هستند، طراحی شده است. کارآفرینانی که واجد شرایط این جریان هستند، می‌توانند فارم خود را راه‌اندازی کنند یا یک فارم موجود در آلبرتا را خریداری کنند.

معیارهای واجد شرایط بودن این جریان در زیر توضیح داده شده است:

  • مهارت‌های مدیریت فارم کانادایی

کشاورزان یا دامپروران آینده‌نگر باید اثبات کنند که مهارت‌های مناسبی برای مدیریت یک فارم کانادایی دارند. ارائه انواع مدارک زیر می‌تواند این مهارت را اثبات کند:

اسناد مالی مربوط به فارمی که در حال حتاضر مالک آن هستند یا آن را ادراه می‌کنند.

 

اسنادی که نشان‌دهنده سابقه کاری، تحصیلی و آموزش آن‌ها برای مدیریت فارم است.

 

ارائه یک بیزنس‌پلن جامع درباره فارمی که قصد خرید یا راه‌اندازی آن را در این استان دارند.

 

اسنادی مربوط به حمایت مالی از طرف یک موسسه کانادایی

 

 

  • اثبات توانایی مالی

کشاورزان یا دامپروران باید مایل به سرمایه‌گذاری حداقل 500 هزار دلار کانادا در فارم خود باشند. همچنین آن‌ها باید اثبات کنند که دارایی خالص معادل حداقل 500 هزار دلار کانادا را دارند.

 

  • طرح سرمایه‌گذاری

متقاضیان موظفند برنامه‌های سرمایه‌گذاری خود را با ارائه یک بیزنس‌پلن جامع و مفصل توضیح دهند. آن‌ها باید این بیزنس‌پلن را همراه با درخواست خود برای برنامه مهاجرت برتر آلبرتا (AAIP) ارسال کنند.

درباره الزامات و مراحل سرمایه گذاری در کانادا این مقاله را بخوانید.

3. مسیر سرمایه‌گذار فارم مانیتوبا

مسیر سرمایه‌گذار فارم مانیتوبا (FIP) برنامه دیگری برای کشاورزان یا دامپروران خارجی است که قصد راه‌اندازی یا خرید یک فارم در این استان را دارند. افراد متقاضی باید شرایط زیر را داشته باشند:

 

  • حداقل دارایی خالص

کشاورزان یا دامپروران باید دارایی خالص معادل 500 هزار دلار کانادا یا بیشتر داشته باشند. این دارایی خالص لازم است توسط شخص ثالت در هنگام درخواست برنامه نامزد استانی منیتوبا (MPNP) تایید شود.

 

  • مالکیت فارم و سابقه کاری

متقاضیان باید حداقل سه سال سابقه مالکیت فارم داشته باشند. همچنین آن‌ها ملزم به ارائه اسنادی برای اثبات سابقه کاری و مدیریت فارم خود هستند. نامزدها باید این سابقه مدیریت و بهره‌وری در فارم را در پنج سال گذشته به دست آورده باشند.

 

  • اثبات انطباق‌پذیری

متقاضیان باید دارای دانش فنی مرتبط و مهارت‌های کاربردی در زمینه اداره یک فارم در مانیتوبا باشند.

 

  • بازدید اکتشافی

متقاضیان باید قبل از ارسال فرم دستورالعمل های بهر‌مندی، یک بازدید تحقیقاتی از یک فارم تجاری در مانیتوبا انجام دهند.

 

  • سپرده قابل استرداد

کاندیداها باید پس از تایید درخواست MPNP، مبلغ 75 هزار دلار کانادا را واریز کنند.

 

  • بیزنس‌پلن

متقاضیان باید یک بیزنس‌پلن در مورد ایجاد یا خرید یک فارم در این استان را ارائه دهند.

وکیل رسمی مهاجرت به کانادا

مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس و شرکت شتاب دهنده بیزینس و استارت آپ i3 capital با مدیریت مهیار حلاج‌ پور٬ عضو سازمان (NACO (National Angel Capital Organization ٬ مشاور رسمی (RCIC) یا اصطلاحا وکیل مهاجرت به کانادا با سال ها تجربه در هدایت و حمایت صد ها تجارت نوپا٬ استارت آپ و همکاری با شرکت های معظم بین المللی از ابتدا تا انتهای مسیر موفقیت شما در کانادا در کنار شماست.

شما هم می توانید با اقدام از طریق کاناداپاس و i3 capital موفقیت مهاجرت تجاری خود را به حداکثر برسانید. برای دریافت مشاوره با وکیل مهاجرتی کانادا، فرم ارزیابی رایگان زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا

چند نمونه از آگاهی فروش واحد صنعتی گاوداری در کانادا

در این بخش از گزارش می‌توانید با چند نمونه از آگاهی فروش واحد صنعتی گاوداری در کانادا، آشنا شوید:

DAIRY FARM for Sale, Saint Almo, New Brunswick

مبلغ پیشنهادی: 5,400,000 دلار کانادا/ (تقریباً 4,008,960 دلار آمریکا)

نوع فارم: فارم گاو شیری

وضعیت: فعال

مکان: 2653 جاده اصلی 390، سنت آلمو، نیوبرانزویک، کانادا

این فارم در امتداد رودخانه زیبای توبیک حدود 2/1مایل روبروی رودخانه و تقریبا 535 هکتار زمین همسطح و هموار و 150 راس هلشتاین اصیل با 75 راش شیرده با تولید 102 کیلو شیر و این فارم دارای جایگاه فری استال برای گاوها است. تغذیه گاوها با استفاده از نوار نقاله انجام می‌شود و انبار بتنی برای دپو کود حیوانی، 25 جایگاه برای گاوهای خشک و 24 استال برای تلیسه‌ها و یک ساختمان دو طبقه 4 خوابه نیز دارد.

چند نمونه از آگاهی فروش واحد صنعتی گاوداری در کانادا
Dairy Farm – Shinimicas, NS

وسعت: 729 هکتار

سهام:133
دارای تجهیزات
نوع: فارم شیری
وضعیت: برای فروش
محل: نوا اسکوشیا، شینیمیکاس
فارم شیری زیبا واقع در شینیمیکا، نوا اسکوشیا  تنها 20 دقیقه با آمهرست و یک ساعت با مونکتون یا ترئورو فاصله دارد. این گاوداری دارای 133 کیلوگرم سهم با 739 هکتار مساحت زمین (238 هکتار زمین مسطح) است. دارای 26 جریب زمین مسطح مرتعی و 212 هکتار سنگ شده است. دارای انبار اصلی (312×112) همراه با سیستم تغذیه اتوماتیک و 2 دستگاه شیردوش و 200 راس د ام است. خانه اصلی 2900 متر مربع، دارای 5 اتاق خواب و 2 حمام است.
نمونه آگاهی فروش واحد صنعتی گاوداری در نوا اسکوشیا
Dairy Farm – Fredericton, PE
وسعت:506 هکتار
سهم:97.18 کیلوگرم
همراه با تجهیزات
نوع: فارم شیری
وضعیت: برای فروش
محل: جزیره پرنس ادوارد
این فارم شیری با تولید 97.18 کیلوگرم و وسعت 506 هکتاری (350 هکتار مسطح) در مرکز منطقه فردریکتون قرار دارد و تنها 20 دقیقه با پایتخت جزیره، شارلوت تاون فاصله دارد. سالن شیردوشی دارای 150 مکان شیردوشی، 40 استال برای تلیسه و 12 جایگاه انفرادی برای گوساله‌ها است. خانه داخل فارم دارای 2 حمام، گاراژ به اندازه دو اتومبیل، زیرزمین و سیستم گرمایش برقی و نفتی است.

آمار صنعت پرورش دام و لبنی در کانادا

  • آمار صنعت پرورش دام

این صنعت شامل موسساتی مانند دامداری‌ها، واحدهای پرورشی و پرورش‌گاه‌ها است که عمدتا به پرورش حیوانات، تولید محصولات حیوانی و پرواربندی حیوانات مشغولند.

 

سال 2021

تعداد تاسیسات

73,164

میزان استخدامی

99.8٪

 

عملکرد مالی (داده‌های سال 2020)

درآمد متوسط

909.8 هزار دلار

سودآوری

29%

 

تولید ناخالص داخلی: رشد تولید ناخالص داخلی استان در سال 2020

مانیتوبا

افزایش 2.4٪

انتاریو

افزایش 2.3٪

 

سال 2021

صادرات

3.2 میلیارد دلار

واردات

1.1 میلیارد دلار

 

  • آمار صنعت لبنی در کانادا

پروش گاو شیری شاخه‌ای از کشاورزی است که شامل فرآوری شیر خام حیوانی به محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست می‌شود. برای بسیاری از مصرف‌کنندگان، محصولات لبنی جزو مواد غذایی در اولویت است. ساپوتو، یکی از شرکت‌های قطب در صنعت تولید لبنیات کانادا، فروش بیش از 15 میلیارد دلار کانادا را در سال 2022 به دست آورد. فروش تعاونی لبنیات آگروپور، یکی از رقبای اصلی ساپوتو، در طول سال مالی 2022 به حدود 8.5 میلیارد دلار کانادا رسید.

استان کبک بزرگترین استان تولیدکننده لبنیات در کانادا است که حدود 360 هزار گاو شیری و 137 کارخانه تولید لبنیات دارد. انتاریو و بریتیش کلمبیا به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارند. ارزش محموله‌های تولید شیر و لبنیات در کانادا در سال 2021 حدود 16.2 میلیارد دلار کانادا بود. در سال 2021، دریافتی نقدی محصولات لبنی در فارم بیش از 7 میلیارد دلار کانادا بود.

با توجه به تجارت بین‌المللی، تراز تجاری محصولات لبنی در کانادا در سال 2021 تقریبا 700 میلیون دلار کانادا بود، این عدد به این معنا است که ارزش واردات لبنیات در آن سال حدود 700 میلیون دلار کانادا بیشتر از صادرات لبنیات از کانادا بود. تا حد زیادی، ایالات متحده، بزرگترین شریک تجاری برای محصولات لبنی کانادا است.

ارزش تجاری لبنیات و تخم‌مرغ وارداتی به کانادا از ایالات متحده آمریکا در سال 2021 به حدود 373 میلیون دلار آمریکا رسید و پس از آن، ایتالیا با واردات به ارزش حدود 93 میلیون دلار کانادا در جایگاه بعدی قرار دارد.

 

تعداد گاو شیری در هر استان کانادا تا ژانویه 2022 (براساس هزار راس)

تعداد گاو شیری در هر استان کانادا تا ژانویه 2022 (براساس هزار راس)

تعداد گاوداری، گاو و تلیسه به تفکیک استان در کانادا در سال 2022 نیز به شرح زیر است:

تعداد گاوداری، گاو و تلیسه به تفکیک استان در کانادا در سال 2022

راه اندازی استارت آپ در کانادا تنها منوط به ارائه یک ایده جدید برای کسب‌وکار نخواهد بود و پیچیدگی های بسیاری دارد که همراهی وکیل استارتاپ کانادا می تواند احتمال موفقیت آن را افزایش دهد.

هزینه راه‌اندازی یک واحد پرورشی گاو شیری در کانادا

هزینه راه‌اندازی یک واحد فارم شیری در کانادا بسته به استان مدنظر متفاوت و هزینه خرید یک گاو از 25 هزار دلار در آنتاریو و کبک تا 42500 دلار در استان بریتیش کلمبیا متغییر است. یک فارم معمولی با 70 راس گاو حدود 3 میلیون دلار هزینه جدا از هزینه زمین خواهد داشت.

در آمد دامپروران گاو شیری از 15 تا 120 هزار دلار در سال (میانگین 43 هزار دلار) متغیر است. در یک گاوداری 500 راسی، به ازای هر گاو، دامدار حدود 275 دلار در سال درآمد خواهد داشت.

سخن پایانی

خرید و یا راه‌اندازی دامداری در کانادا بسته به نوع دام و محصول تولیدی می‌تواند درآمد و روندهای خاص خود را داشته باشد. با انتخاب بهترین گزینه برای آغاز کسب‌وکار در این زمینه می‌توانید موفقیت فارم خود و دریافت اقامت دائم برای خود و خانواده‌تان را افزایش دهید.

در این مسیر برآورد هزینه‌ها و پیش‌بینی درآمدها می‌تواند مهم‌ترین بخش تحقیقات شما برای آغاز این کسب‌وکار باشد. هم‌چنین بهتر است قبل از اقدام حتما از مقررات هر استان آگاهی کامل داشته باشید.

شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره این روش مهاجرتی یا سایر برنامه‌های مهاجرتی کانادا که می‌تواند مناسب سلایق و سوابق شما باشد، با مشاوران و کارشناسان ما در مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس در تماس باشید.