شهرهای پیشرفته و مدرن، آب و هوای تمیز، طبیعت بکر، آینده کاری درخشان و وجود برخی از بهترین و سطح بالاترین دانشگاه‌های دنیا در کانادا، دلایل اصلی جذب هزاران دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های این کشور هستند. تنها چیزی که شاید برای دانشجویان خارجی مسئله باشد، هزینه تحصیل در کانادا است.

شهریه دانشگاه های کانادا در مقایسه با برخی از کشورهای اروپایی نسبتا زیاد است و هزینه زندگی نیز در برخی از شهرهای بزرگ کانادا بالا است. به همین دلیل در این گزارش به معرفی انواع بورسیه‌های کانادا، شرایط مورد نیاز آن‌ها و مراحل دریافت آن‌ها پرداخته شده است.

 انواع بورسیه‌های تحصیلی در کانادا

بورسیه‌های تحصیلی که در کانادا ارائه می‌شوند، به چند دسته کلی تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

نوع بورسیه توضیحات
بورسیه‌های شایسته محور (Scholarships) این نوع بورسیه که با نام فلوشیپ (Fllowship) نیز شناخته می‌شود، بر اساس سطح موفقیت‌های دانشجویان به آن‌ها تعلق می‌گیرد و برای اعطاء، شرایط مالی آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود. بورسیه‌های شایسته محور، معمولا به دانشجویانی که سطح بالایی از دستاوردها و عملکرد در زمینه‌های علمی، هنری و حتی ورزشی دارند و یا در فعالیت‌های اجتماعی مشارکت می‌کنند اعطا می‌شوند. منابع دولتی، شرکت‌های خصوصی و یا دانشگاه‌ها این نوع بورسیه را ارائه می‌دهند.
وام‌های دانشجویی (Loans) دانشجویان خارجی نیز مانند شهروندان کانادایی، امکان استفاده از وام دانشجویی دارند. نرخ سود برای بازپرداخت این وام‌ها نیز بین دانشجویان خارجی و بومی کانادا یکسان است. دانشجویان خارجی برای دریافت وام دانشجویی، باید به بانک‌های خصوصی کانادا مراجعه کنند.
دستیار تحقیق (RA) دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در کانادا، می‌توانند با شرکت در فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی از این نوع کمک هزینه‌های تحصیلی بهره‌مند شوند. این فعالیت‌ها، می‌توانند در زمینه متفاوتی با پایان نامه آن‌ها باشند و لزوما نباید مرتبط با هم باشند. دپارتمان‌ها یا دانشکده‌های خاصی می‌توانند دانشجویان را برای این فعالیت‌ها که معمولا ۱۵ تا ۲۰ ساعت در هفته هستند، انتخاب کنند.
دستیار تدریس (TA) این نوع بورسیه نیز بیشتر برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا کاربرد دارد و به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که به عنوان دستیار اساتید به فعالیت‌های آموزشی یا تدریس می‌پردازند. در واقع، دانشجویان در قبال کمک به اساتید در امر تدریس، کمک هزینه دریافت می‌کنند. داشتن نمرات بالا در آزمون‌های معتبر زبان نظیر IELTS و TOFEL یکی از شروط اصلی دریافت این نوع کمک هزینه تحصیلی است.
گرنت و برسری (Grants و Bursaries) این بورسیه‌ها صرف نظر از سطح آکادمیک، دانش علمی و تحصیلی، به دانشجویانی که برای ادامه تحصیل نیاز مالی دارند تعلق می‌گیرد. بسیاری از این بورسیه‌ها اغلب برای دانشجویان کانادایی در دسترس هستند، اما برخی از آن‌ها به دانشجویان بین المللی نیز ارائه می‌شوند. برای آگاهی از اینکه واجد شرایط دریافت این نوع بورسیه‌ها هستید یا خیر، باید با دانشگاه یا کالج خود تماس بگیرید یا به سایت آن مراجعه نمایید.
بورسیه‌های کارآموزی (Internship scholarships) دانشجویانی که تمایل به انجام کارهای پاره وقت در کنار تحصیل خود دارند، می‌توانند از این نوع بورسیه‌ها استفاده کنند.
بورسیه‌های ورودی (Entrance scholarships) این دسته از بورسیه‌ها همانطور که از نام آن‌ها هم می‌توان حدس زد، برای دانشجویان سال اولی که تازه وارد دانشگاه شده‌اند، در نظر گرفته شده‌اند.
تحصیل رایگان در کانادا ممکن است؟

ویزای تحصیلی کانادا؛ همه چیز درباره دریافت ویزای تحصیلی کانادا

سازمان‌های ارائه دهنده بورسیه‌های تحصیلی در کانادا

بورسیه‌های تحصیلی در کانادا، توسط منابع دولتی، سازمان‌های خصوصی و دانشگاه‌های این کشور به دانشجویان ارائه می‌شوند. در ادامه، چند بورسیه تحصیلی در کانادا که توسط هر یک از این سه سازمان ارائه می‌شوند را به شما معرفی خواهیم کرد.

1.    بورسیه‌های دولتی

با وجود اینکه این نوع بورسیه‌ها بیشتر به دانشجویان بومی کانادا تعلق می‌گیرند، اما دانشجویان خارجی هم در یکسری از شرایط خاص، می‌توانند از آن‌ها بهره‌مند شوند. در جدول زیر می‌توانید با برخی از بورسیه‌های دولتی کانادا آشنا شوید:

برنامه‌های بورسیه‌های تحصیلی دولتی در کانادا  

توضیحات

Banting Postdoctoral Fellowships در این برنامه، به دانشجویان بومی کانادا و بین‌المللی برای تحصیل در رشته‌های علوم طبیعی، علوم اجتماعی و تحقیقات بهداشتی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری ۷۰ هزار دلار به ازای ۲ سال داده می‌شود.
IDRC Research Awards این بورسیه برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه در نظر گرفته شده است. مبلغ آن متغیر است و بر اساس شرایط دانشجو مشخص می‌شود و در طول دوره تحصیلی در اختیار وی قرار می‌گیرد. دانشجویان باید قصد تحصیل در دوره‌های پژوهشی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری داشته باشند تا واجد شرایط این بورسیه شوند.
Vanier Canada Graduate Scholarships Program در این بورسیه سالانه مبلغ ۵۰ هزار دلار برای مدت ۳ سال به دانشجویانی که در مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های علوم، مهندسی، علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم طبیعی، علوم بهداشت و غیره تحصیل می‌کنند، تعلق می‌گیرد.
Ontario Graduate Scholarship Program بورسیه تحصیلی انتاریو، به دانشجویانی که در دانشگاه‌های دولتی انتاریو ثبت نام می‌کنند، کمک هزینه می‌دهد. در این برنامه، دانشجویان می‌توانند ۵ تا ۱۵ هزار دلار دریافت کنند.
Ontario Trillium Scholarship این بورسیه، برای دانشجویان خارجی در مقطع دکترا در نظر گرفته شده و تا سقف ۴۰ هزار دلار به مدت ۴ سال به آن‌ها کمک هزینه می‌دهد.
National Research Council of Canada (NRCC) در این برنامه، کمک هزینه‌های تحقیقاتی به دانشجویان پژوهشی که در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری هستند داده می‌شود. مبلغ و مدت زمان اعطای آن، به سطح علمی و تحصیلی دانشجویان بستگی دارد.

2.    بورسیه‌های غیردولتی

بورسیه‌های غیردولتی، توسط سازمان‌های غیرانتفاعی و یا افراد صاحب منصب و قدرتمند در کانادا ارائه می‌شوند. در جدول زیر می‌توانید با تعدادی از آن‌ها آشنا شوید:

بورسیه‌های تحصیلی غیردولتی در کانادا  

توضیحات

Anne Vallee Ecological Fund صندوق زیست محیطی Anne Vallée (AVEF) دو بورسیه تحصیلی ۱۵۰۰ دلاری را برای حمایت از دانشجویان علاقه‌مند به تحقیقات روی حیوانات در سطح کارشناسی ارشد یا دکتری در دانشگاه کبک یا بریتیش کلمبیا ارائه می‌دهد.
Surfshark Privacy and Security Scholarship این بورسیه، یک کمک هزینه ۲ هزار دلاری برای دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در نظر گرفته است. برای برنده شدن این کمک هزینه، باید سابقه تهیه حداقل یک مقاله داشته باشید.
Trudeau Scholarships and Fellowships بنیاد ترودو ۱۵ نوع بورسیه تحصیلی برای دانشجویان خارجی در مقطع دکترا که در دانشگاه‌ها و موسسات منتخب کانادا تحصیل می‌کنند، در نظر گرفته است. مبلغ این کمک هزینه ۲۰ تا ۴۰ هزار دلار به ازای ۳ سال با احتساب کمک هزینه سفر است.

3.    بورسیه‌های دانشگاهی

رایج‌ترین و پرتقاضاترین نوع بورسیه‌های تحصیلی در کانادا، بورسیه‌های دانشگاهی هستند. اکثر بورسیه‌های دانشگاهی در دسته بورسیه‌های شایسته محور (Merit based) طبق بندی می‌شوند. به این معنی که بر اساس سطح آکادمیک و دانش علمی دانشجویان به آن‌ها اعطا می‌شوند.

دانشگاه‌های زیادی این نوع بورسیه‌ها را ارائه می‌دهند که در جدول زیر می‌توانید با برخی از آن‌ها آشنا شوید:

بورسیه‌های دانشگاهی در کانادا  

توضیحات

University of Toronto Ontario Graduate Scholarship ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری که در دانشگاه تورنتو تحصیل می‌کنند، تعلق می‌گیرد.
University of Waterloo International Funding به دانشجویان بین المللی تعدادی بورسیه تحصیلی برای تحصیل در دانشگاه واترلو تعلق می‌گیرد که مبلغ آن‌ها از 2500 تا ۵۰ هزار دلار در سال متغیر است.
University of Calgary International Scholarships این بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی که در دانشگاه کلگری تحصیل می‌کنند در نظر گرفته شده است. مبلغ جوایز از ۵۰۰ تا ۶۰ هزار دلار متغیر است.
University of Alberta International Scholarships چندین فرصت بورس تحصیلی به دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه آلبرتا هستند ارائه می‌شود.
UBC International Leader of Tomorrow Award دانشجویان خارجی که در دانشگاه بریتیش کلمبیا تحصیل می‌کنند، می‌توانند از تعدادی بورسیه تحصیلی به مبلغ ۱۵۰۰ تا ۵۰ هزار دلار بهره‌مند شوند.
Queen’s University International Scholarships دانشگاه کوئینز کمک‌های مالی مانند وام‌های بانکی و غیره را به دانشجویان بین المللی که در این دانشگاه تحصیل می‌کنند ارائه می‌دهد.
McGill University Scholarships and Student Aid دانشگاه مک‌گیل هر ساله ۳ تا ۱۲ هزار دلار به دانشجویانی که در این دانشگاه تحصیل می‌کنند ارائه می‌کند.
Dalhousie University Scholarships یکسری بورسیه تحصیلی شایسته محور (Merit based) به دانشجویان این دانشگاه تعلق می‌گیرد که مبلغ آن‌ها متغیر است و بر اساس شرایط افراد تعیین می‌شود.
Western University Scholarship بورسیه‌های دانشگاه وسترن از ۲ تا ۱۰۰ هزار دلار متغیر هستند و بر اساس سطح علمی و آکادمیک دانشجویان به آن‌ها تعلق می‌گیرند.

شرایط کلی دریافت بورسیه‌های تحصیلی کانادا

بورسیه‌های تحصیلی مختلف، به شرایط متفاوتی نیاز دارند؛ اما به طور کلی، با فراهم کردن شرایط زیر می‌توانید واجد شرایط دریافت بسیاری از آن‌ها شوید:

  • برخورداری از سوابق تحصیلی عالی
  • دریافت نامه پذیرش از یک کالج یا دانشگاه کانادایی (که ترجیحا جزو مراکز آموزشی برتر کانادا باشد)
  • نشان دادن پتانسیل و توانایی رهبری و در دست گرفتن هدایت یک تیم تحقیقاتی قوی
  • مشارکت در فعالیت‌های فوق برنامه و داوطلبانه
  • مشارکت و کمک به توسعه جامعه محلی یا بخش‌های دانشگاه
  • سوابق کاری و تحصیلی قوی و حرفه‌ای
  • عضویت در سازمان‌های به‌خصوص
  • نشان دادن نیاز مالی
  • نشان دادن تخصص و گرایش تحصیلی
  • نمرات عالی
  • سطح علمی و آکادمیک بالا
  • سابقه تهیه مقالات معتبر
  • مدرک زبان با نمرات بالا

نکته: به طور کلی در کانادا، هر چه مقطع تحصیلی بالاتر رود، تعداد بورسیه‌ها بیشتر می‌شود؛ اما این به معنی راحت‌تر شدن شرایط دریافت بورسیه نیست. به این معنی که در مقطع دکتری بورسیه‌های بیشتری نسبت به مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد که شرایط دشوارتری دارند و به همین ترتیب، تعداد بورسیه‌های موجود در مقطع کارشناسی ارشد بیشتر از مقطع کارشناسی است؛ به شکلی که در مقطع دبیرستان و پایین‌تر، عملا بورسیه‌ای به افراد خارجی تعلق نمی‌گیرد.

بهترین دانشگاه‌های کانادا برای دریافت بورسیه

شرایط بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع دبیرستان

همانطور که اشاره شد، در مقطع دبیرستان بورسیه‌ای به افراد خارجی تعلق نمی‌گیرد و باید شهریه خود را تمام و کمال پرداخت کنند.

تحصیل در دبیرستان‌های کانادا؛ شرایط تحصیل و سیستم آموزشی

شرایط بورسیه تحصیلی کانادا با مدرک دیپلم

در مقطع دیپلم در کالج‌های کانادایی، بورسیه به مبلغ یک تا ۵ هزار دلار به صورت تخفیف شهریه به دانشجویانی که از شرایط زیر برخوردار باشند تعلق می‌گیرد:

  • معدل عالی در دو سال آخر دبیرستان
  • مدرک زبان حداقل IELTS 6.5 یا معادل آن
  • سابقه انجام فعالیت‌های فوق برنامه
  • برخورداری از توانایی و مهارت‌های رهبری

شرایط بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع کارشناسی

در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های کانادایی، بورسیه‌های بسیار محدود و کمی وجود دارد و بر اساس شایستگی به دانشجویانی که از حداقل شرایط زیر برخوردار باشند تعلق می‌گیرد:

  • کسب رتبه‌های عالی در زمینه‌های علمی یا ورزشی
  • سوابق تحصیلی عالی
  • معادل عالی (حداقل ۱۸) در دو سال آخر دبیرستان
  • مدرک زبان حداقل IELTS 6.5 یا معادل آن

تحصیل کارشناسی در کانادا؛ پذیرش تحصیلی، بورسیه و هزینه ها

شرایط بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع کارشناسی ارشد

با وجود اینکه تعداد بورسیه‌های موجود در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های کانادایی بیشتر از مقطع کارشناسی است، اما بیشتر به دوره‌های تحقیقاتی تعلق می‌گیرد و برخی از دانشگاه‌های کانادا برای دوره‌های کورس محور (بدون نیاز به پایان‌نامه) بورسیه در نظر نمی‌گیرند.

شرایط مورد نیاز دریافت بورسیه در دوره‌های تحقیقاتی مقطع کارشناسی ارشد در کانادا به شرح زیر است:

  • مدرک زبان حداقل IELTS 6.5 یا معادل آن
  • سابقه تهیه مقالات چاپ شده در ژورنال‌های معتبر داخلی یا خارجی
  • سابقه اختراع یا نوشتن کتاب
  • سابقه تحقیقاتی بسیار قوی
  • رزومه بسیار قوی
  • معدل حداقل ۱۷ در مقطع کارشناسی
مقدار بورسیه تحصیلی کانادا چقدر است

تحصیل فوق لیسانس در کانادا؛ همه چیز درباره تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا

شرایط بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع دکتری

در کانادا دسترسی به بورسیه در مقطع دکتری راحت‌تر از مقاطع پایین‌تر است. البته به شرطی که دانشجوی متقاضی، شرایط عالی و سوابق پژوهشی بسیار قوی داشته باشد. عوامل مختلفی بر مبلغ بورس تحصیلی در این مقطع تاثیرگذار هستند که از این دست می‌توانیم به بودجه دانشگاه، بودجه‌ای که استاد برای پروژه در نظر گرفته و سطح توانایی‌های دانشجو اشاره کنیم.

با وجود متفاوت بودن شرایط بورسیه‌های مختلف با یکدیگر، یکسری از شرایط کلی دریافت بورسیه در مقطع دکترای دانشگاه‌های کانادا به شرح زیر است:

  • سابقه تهیه مقالات علمی چاپ شده در ژورنال‌های معتبر داخلی یا خارجی
  • سابقه اختراع یا نوشتن کتاب
  • معدل حداقل ۱۷ در مقطع کارشناسی
  • مدرک زبان حداقل IELTS 6.5 یا معادل آن
  • سابقه تحقیقاتی بسیار قوی
  • رزومه بسیار قوی
  • نمره GRE بالای ۳۰۰ (آزمون GRE یا Graduate Record Examinations یک آزمون استاندارد است که در کانادا توسط سازمان خدمات تست آموزشی (ETS) برگزار می‌شود و مهارت‌های شما را در استدلال کلامی، نوشتن تحلیلی، مهارت‌های کمی و تفکر انتقادی آزمایش می‌کند)

تحصیل دکتری در کانادا؛ بررسی شرایط، مراحل و هزینه های تحصیل دکتری

مراحل دریافت بورسیه‌های تحصیلی کانادا

درخواست برای بورسیه تحصیلی، یک فرایند دلهره‌آور است که دانشجویان آن را سخت و دشوار می‌دانند. اما در صورتی که سطح آکادمیک و تحصیلی دانشجو بالا باشد و شرایط خوبی برای دریافت بورسیه تحصیلی داشته باشد، نباید نگرانی خاصی بابت این پروسه داشته باشد. شما باید در هر مرحله فعال و قوی باشید.

اما مهمتر از همه، باید نسبت به کل فرآیند درخواست برای بورسیه تحصیلی در کانادا آگاهی و شناخت کافی داشته باشید. مراحل این فرایند عبارت هستند از:

  1. با تهیه یک لیست از دانشگاه‌های کانادا در رشته و مقطع تحصیلی خود، تحقیقات خود درمورد بورسیه‌های قابل ارائه در آن‌ها را آغاز کنید.

اولین قدم برای درخواست بورسیه، تحقیق در مورد بورسیه‌های موجود در دانشگاه و رشته مورد نظر شما است که با مدارک، علاقه و اهداف آموزشی شما مطابقت داشته باشد. شما می‌توانید از طریق شرکت در سمینارها، نمایشگاه‌ها و یا مراجعه به سایت دانشگاه خود درمورد بورسیه‌های موجود در آن تحقیق کنید.

  1. شرایط مورد نیاز بورسیه‌های موجود در دانشگاه و رشته خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که این شرایط را تماما در اختیار دارید.

پیش از اقدام به درخواست برای هر نوع بورسیه‌ای، باید از شرایط مورد نیاز آن اطلاع کامل داشته باشید و بررسی کنید که آیا واجد شرایط دریافت آن هستید یا خیر. به هر حال، هر یک از بورسیه‌ها ممکن است به شرایط خاص و متفاوتی نیاز داشته باشند که باید ضمن بررسی دقیق، مطمئن شوید که تمام آن‌ها را در اختیار دارید.

  1. از اساتید قبلی خود توصیه‌نامه بگیرید.

از یک یا چند استاد قبلی خود که شناخت بسیار خوبی نسبت به شخصیت، توانایی‌ها و مهارت‌های علمی و پژوهشی شما دارند، بخواهید که به شما توصیه نامه بدهند. توصیه نامه باید دارای سربرگ و کاملا رسمی باشد. اهمیت توصیه نامه، در مرحله بعد مشخص می‌شود.

  1. با اساتید رشته خود ارتباط برقرار کنید.

در این مرحله، باید اساتیدی که حوزه تحقیقاتی آن‌ها با رشته یا تحقیقات شما مرتبط هست را انتخاب کرده و از طریق ایمیل با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و نشان دهید که علاقه‌مندی‌های تحقیقاتی یکسانی دارید. شما باید بتوانید اساتید را تحت تاثیر قرار دهید تا به شما بورسیه بدهند. اما لازم نیست که در متن ایمیل، رزومه خود را دوباره ارسال کنید.

همین که رزومه خود را به همراه مدرک و ریزنمرات خود پیوست کنید کفایت می‌کند. توصیه نامه‌ای که از استاتید قبلی خود گرفته‌اید نیز در این مرحله اهمیت خودش را نشان می‌دهد. در متن ایمیل‌های ارسالی خود باید سوابق تحصیلی، پژوهشی و حوزه‌هایی که علاقه‌مند به تحقیق در آن‌ها هستید را به صورت مختصر و مفید نشان دهید. جمله‌بندی صحیح و نداشتن ایراد دستوری، مهم‌ترین نکاتی هستند که باید در این ایمیل‌ها رعایت کنید.

  1. برای مصاحبه بورسیه آماده شوید.

ممکن است لازم باشد تا به ده‌ها استاد ایمیل بزنید تا یکی از آن‌ها با اعطای بورسیه به شما موافقت کند. در این راه شاید چندین استاد پاسخ شما را ندهند یا پاسخ منفی بدهند که کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد. شما باید این کار را تا وقتی که یکی از آن‌ها با درخواست شما موافقت کرد، ادامه دهید.

در اینجا، معمولا استاد شما را به یک مصاحبه دعوت می‌کند تا شرایط شما را بیشتر ارزیابی کند. شما باید برای این مصاحبه آمادگی پیدا کنید و به رزومه، سوابق و سایر اظهارات خود مسلط باشید. البته، مصاحبه باید دو طرفه باشد و شما هم درمورد شرایط بورسیه، مبلغ آن، اقدامات بعدی و هر نگرانی دیگری که دارید، صحبت کنید.

  1. نامه بورسیه و پذیرش دانشگاه مورد نظر را دریافت کنید.

در صورتی که بتوانید شایستگی‌های خود برای دریافت بورسیه مورد نظر را در جلسه مصاحبه نشان دهید، استاد مربوطه نامه بورسیه را به شما خواهد داد که با آن می‌توانید برای دریافت پذیرش دانشگاه درخواست دهید. در این مرحله، باید تمام مدارک مورد نیاز برای پذیرش دانشگاه را نیز جمع آوری کرده و ارائه دهید.

  1. همچنان واجد شرایط بورسیه بمانید.

بسیاری از افراد، تصور می‌کنند همین که بورسیه را دریافت کردند، کارشان به اتمام رسیده. اما به هیچ وجه چنین نیست. شما باید همچنان واجد شرایط بورسیه بمانید و الزامات آن را رعایت کنید. در غیر این صورت، بورسیه را از دست خواهید داد. این الزامات، می‌توانند شامل پاس کردن تعداد مشخصی از واحد‌های درسی تا یک تاریخ معین، کسب معدل خاص یا شرکت در فعالیت‌های فوق برنامه مشخصی باشند.

مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل رایگان در کانادا

مدارک لازم برای بورسیه‌های تحصیلی کانادا

مدارک مورد نیاز برای بورسیه‌های تحصیلی کانادا به نوع بورس، سازمان ارائه دهنده آن، مقطع تحصیلی و رشته دانشجویان بستگی دارد. اما مدارک کلی که در اکثر اوقات نیاز دارید، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • شناسنامه و پاسپورت معتبر
  • مدرک و ریزنمرات دو مقطع آخر به صورت ترجمه شده
  • نامه پذیرش از دانشگاه یا مدارک ثبت نام در دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کنید.
  • مدرک زبان
  • یک یا چند توصیه نامه از اساتید قبلی خود
  • رزومه
  • انگیزه‌نامه
  • مقالات چاپ شده در ژورنال‌های معتبر داخلی یا خارجی
  • پروپوزال
  • نمونه نوشتاری (Writing Sample) شامل بخش‌هایی از مقالات یا پروژه‌های تحقیقاتی قبلی که انجام داده‌اید (برای بعضی از بورسیه‌ها).
  • چکیده‌ای از طرح‌ها و کارهای انجام شده در رشته خود (بیشتر در رشته‌های معماری، هنر و رشته‌های مرتبط) که به‌ آن پورتفولیو نیز گفته می‌شود.

وب سایت‌های معتبر برای جست‌وجوی بورسیه در کانادا

در جدول زیر بهترین منابع جست و جوی بورسیه در کانادا معرفی شده‌اند:

نام سایت توضیحات
findamasters این بانک اطلاعاتی، شامل انواع پوزیشن‌های مقطع کارشناسی ارشد و کمک هزینه‌های تحصیلی است.
scholarship-positions این سایت به طور اختصاصی، برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته شده تا کمک هزینه‌های تحصیلی مناسبی پیدا کنند و برای این کمک هزینه‌ها درخواست دهند.
Idp در این سایت می‌توانید نام دانشگاه و رشته تحصیلی خود را وارد کنید تا از بورسیه‌ها و خدمات دانشجویی قابل ارائه در آن اطلاع پیدا کنید.
Opportunitydesk این سایت بیش از ۵۰۰۰ بورسیه تحصیلی مختلف در دانشگاه‌های مختلف سراسر کانادا را معرفی کرده است.
scholarships.universitystudy این سایت هم برای معرفی بورسیه‌های موجود در دانشگاه‌های کانادا در نظر گرفته شده است.
Findaphd در صورتی که در مقطع PHD تحصیل می‌کنید، با مراجعه به این بانک اطلاعاتی می‌توانید از انواع پوزیشن‌ها و کمک هزینه‌های تحصیلی موجود در این مقطع اطلاع پیدا کنید.
Scholarships مزیت این سایت، این است که بورسیه‌های به‌روز در دانشگاه‌های سراسر دنیا را معرفی کرده است.
scholars4dev فهرستی به‌روز از بورسیه‌ها و کمک‌هزینه‌های تحصیلی در دانشگاه‌های سراسر جهان در این سایت وجود دارد.
Wemakescholars این سایت بیش از ۱۵۵ بورسیه تحصیلی مخصوص دانشجویان بین المللی در مقطع دکترا در کانادا را معرفی کرده است.
Scholarshipportal این سایت، پورتال اختصاصی انواع بورسیه‌های تحصیلی اعم از اسکالرشیپ، گرانت، فلوشیپ و فاندهای تحصیلی در دانشگاه‌های سراسر جهان است.
Scholarshipscanada تعداد بسیار زیادی از بورسیه‌های قابل ارائه در کانادا در این سایت معرفی شده است.

گرفتن بورسیه تحصیلی کانادا بدون مقاله

حقیقت این است که داشتن مقاله یکی از اصلی‌ترین شرایط مورد نیاز برای دریافت بورسیه‌های تحصیلی در کانادا برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا است. حال، افرادی که یکی از اصلی‌ترین شرایط دریافت بورسیه را ندارند، باید سایر شرایط خود را تقویت کنند تا این کمبود تا حدی جبران شود یا بهتر است بگوییم، پوشش داده شود.

البته، در هر صورت شانس افرادی که سابقه تهیه مقاله ندارند، برای دریافت بورسیه بسیار کم‌تر از افرادی است که مقالاتی در ژورنال‌های معتبر دارند؛ اما غیرممکن هم نیست. افرادی که مقاله معتبر ندارند، باید از شرایط زیر برخوردار باشند:

  • نمره زبان بالاتر از حداقل مورد نیاز دانشگاه (حداقل آیلتس ۷ یا معادل آن)
  • معدل بالا در دو مقطع تحصیلی قبلی (حداقل ۱۸)
  • سوابق کاری قوی و مرتبط با رشته تحصیلی مورد نظر
  • برخورداری از مهارت‌های حرفه‌ای در رشته تحصیلی مورد نظر
  • داشتن گواهینامه‌های تخصصی مرتبط با رشته تحصیلی مورد نظر
  • سابقه کسب رتبه‌های برتر علمی و رتبه‌های ممتاز در دانشگاه و کلاس
  • سابقه آموزش مباحث علمی و پژوهشی
  • نداشتن گپ تحصیلی

روش‌های افزایش شانس گرفتن بورسیه تحصیلی کانادا‌

با تقویت یکسری از شرایط خود، می‌توانید شانس بیشتری برای گرفتن بورسیه تحصیلی به دست بیاورید. این شرایط عبارت هستند از:

  • نمره بالاتری از حداقل مورد نیاز دانشگاه برای مدرک زبان ارائه دهید.
  • روی چاپ مقالات علمی معتبر در ژورنال‌های بین‌المللی کار کنید و سعی کنید زمان درخواست برای بورسیه حداقل یک تا چند مقاله چاپ شده، داشته باشید.
  • یک انگیزه‌نامه حرفه‌ای تهیه کنید و اهداف تحصیلی خود را به بهترین شکل به تصویر بکشید و نشان دهید که حوزه تحقیقات شما با حوزه‌های تحقیقاتی دانشگاه مرتبط است.
  • گواهینامه‌ها و مجوزهای تخصصی مرتبط با رشته تحصیلی خود را ارائه دهید یا برای شرکت در آن‌ها اقدام کنید.
  • هر شرایط دیگری که وضعیت و شرایط شما را نسبت به دانشجویان دیگر بهبود می‌دهد، به دست بیاورید.

تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در کانادا؛ دریافت اقامت در کانادا پس از دوره تحصیلی

دلایل ریجکتی بورسیه‌های تحصیلی کانادا

درخواست متقاضیان دانشجو برای دریافت بورسیه تحصیلی در کانادا، ممکن است به دلایل مختلفی ریجکت شود که برخی از رایج‌ترین‌هایشان عبارتند از:

  • از دست دادن ددلاین درخواست برای بورسیه
  • وجود گپ تحصیلی که با سابقه کار و رزومه قابل پوشش نباشد.
  • نداشتن سوابق تحصیلی عالی (شامل معدل، نمره مدرک زبان، نمره آزمون GRE، سابقه پژوهشی و تحقیقاتی، سابقه تهیه مقاله یا داشتن مقالات ضعیف در ژورنال‌های نامعتبر)
  • سوابق، علایق و حوزه تحقیقات غیرمرتبط با حوزه‌های تحقیقاتی اساتید دانشگاه

رفع ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا؛ دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا

کلام آخر

بورسیه‌ها، کمک هزینه‌های مالی و وام‌هایی که برای دانشجویان در نظر گرفته شده‌اند، به آن‌ها کمک مي‌کنند تا هزینه‌های تحصیل در کانادا را کاهش دهند و حداقل به خاطر مسائل و مشکلات مالی، فرصت تحصیل در یکی از بهترین کشورهای دنیا را از دست ندهند. انواع مختلفی از بورسیه‌های تحصیلی در کانادا وجود دارد که توسط سه مرجع کلی شامل مراجع دولتی، خصوصی و دانشگاهی در اختیار افراد واجد شرایط قرار داده می‌شوند.

برای به دست آوردن بورسیه در کانادا، باید سوابق تحصیلی و سطح آکادمیک بالایی داشته باشید. بدین معنی که حداقل در دو مقطع تحصیلی آخر خود معدل بالایی کسب کرده باشید، سابقه تهیه مقاله در منابع معتبر داخلی یا خارجی داشته باشید و نمره زبان بالایی کسب کرده باشید.

در صورتی که شما هم علاقه‌مند به تحصیل در کانادا هستید و قصد دارید با دریافت بورسیه هزینه‌های خود را کاهش دهید، می‌توانید با کارشناسان و مشاوران موسسه حقوقی و مهاجرتی کاناداپاس در تماس باشید.

مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس و شرکت شتاب دهنده بیزینس و استارت آپ i3 capital با مدیریت مهیار حلاج‌ پور٬ عضو سازمان (NACO (National Angel Capital Organization ٬ مشاور رسمی (RCIC) یا اصطلاحا وکیل مهاجرت به کانادا با سال ها تجربه در هدایت و حمایت صد ها تجارت نوپا٬ استارت آپ و همکاری با شرکت های معظم بین المللی از ابتدا تا انتهای مسیر موفقیت شما در کانادا در کنار شماست.

شما هم می توانید با اقدام از طریق کاناداپاس و i3 capital موفقیت مهاجرت خود را به حداکثر برسانید. برای دریافت مشاوره با وکیل مهاجرت به کانادا در تورنتو، فرم ارزیابی رایگان زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا

سوالات متداول بورسیه تحصیلی کانادا

خیر، به هیچ وجه چیزی تحت عنوان تحصیل رایگان در دانشگاه‌های کانادا وجود ندارد. حتی دارندگان اقامت دائم و شهروندی کانادا نیز باید برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور شهریه پرداخت کنند که البته، مبلغ آن پایین‌تر از مبلغ شهریه برای دانشجویان خارجی است. اما با به دست آوردن بورسیه می‌توان هزینه تحصیل در کانادا را کاهش داد.

فول فاند، یک نوع کمک هزینه تحصیلی است که توسط مراکز دولتی، غیردولتی و دانشگاه‌ها ارائه می‌شود و کل هزینه‌های تحصیل و مخارج زندگی دارنده فرد را پوشش می‌دهد. بنابراین از نظر فنی، منظور از تحصیل رایگان در کانادا نیز دریافت فول فاند است.

فول فاندها در کانادا، در مقطع دکترا بیشتر از مقاطع دیگر در دسترس هستند. فول فاند برای مقاطع پایین‌تر معمولا ارائه نمی‌شود. همانطور که حدس می‌زنید، برای دریافت فول فاند باید یک نخبه به تمام معنا با بالاترین سطح آکادمیک و یک فرد کاملا علمی علاقه‌مند به تحقیق و پژوهش باشید.

هر یک از کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادا بودجه متفاوتی برای ارائه فاند و بورسیه تحصیلی به دانشجویان در نظر گرفته‌اند که کاملا نسبی است و مقدار مشخص و دقیقی ندارد. این مبلغ می‌تواند چند صد دلار تا چندین هزار دلار باشد.

برای اکثر رشته‌های تحصیلی در کانادا بورسیه وجود دارد. این رشته‌ها شامل علوم، زیست و تمام زیرشاخه‌های آن‌ها اعم از شیمی، فیزیک، علوم کامپیوتر و رشته‌های مرتبط می‌شوند. همچنین، تمام رشته‌های مهندسی و علوم بهداشتی را نیز باید به این جمع اضافه کنیم. رشته‌های اقتصاد، مدیریت، امور مالی، حسابداری، تمام زیرشاخه‌های هنر و معماری و بسیاری از رشته‌های دیگر نیز جزو این موارد هستند.

در حالت کلی، تفاوتی ندارد که بورسیه خود را از چه دانشگاهی گرفته باشید. اما از نظر فنی، با توجه به اینکه دانشگاه‌های دولتی و تراز اول کانادا بودجه بیشتری برای حمایت از نخبگان دریافت می‌کنند، ممکن است مبلغ بورسیه در آن‌ها بالاتر باشد. دانشگاه‌های کوچک یا دارای رتبه‌های پایین‌تر، بودجه و بورسیه‌های کم‌تری ارائه می‌دهند.

با توجه به اینکه متقاضیان بسیار زیادی برای تحصیل در کانادا وجود دارد، دریافت بورسیه نیز بسیار رقابتی است. بنابراین، حتی اگر بورسیه‌هایی را پیدا کردید که شرایط چندان سختی نداشتند، برای تصاحب آن‌ها عملا باید سطح تحصیلی و آکادمیک بالایی داشته باشید تا نشان دهید که شایسته‌تر از بقیه برای دریافت آن هستید.

داشتن مقاله یکی از شرایط اصلی دریافت بورسیه در کانادا است. در صورتی که این شرایط را ندارید، باید با ارائه مدرک زبان با نمره بسیار بالا، معدل بالا، سابقه تدریس، رزومه بسیار قوی یا هر روش دیگری، این کمبود را جبران کنید.

نمره مدرک زبان به نوع بورسیه، رشته شما و دانشگاه‌تان بستگی دارد؛ اما در اکثر اوقات، دانشجویان باید حداقل آیلتس ۶.۵ یا تافل ۹۰ و یا معادل آن‌ها را داشته باشند.

خیر، رتبه کنکور ملاک نیست. شما باید سوابق پژوهشی و تحقیقاتی قوی، معدل بالا و نمره خوب در مدرک زبان خود داشته باشید.

از بین انواع مختلفی از بورسیه‌هایی که در این مطلب معرفی کردیم، بورسیه‌های زیر شرایط راحت‌تری نسبت به بقیه دارند:

  • Anne Vallee Ecological Fund
  • Canada Memorial Scholarship
  • Surfshark Privacy and Security Scholarship
  • Trudeau Scholarships and Fellowships
  • Carleton University Awards for International Students